از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

یوسف مشفق، گروه سیاسی الف،   4021227109 ۵۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

ماراتن تعیین دستمزد کارگران برای سال 1403، فارغ از اینکه به چه نتیجه‌ای ختم شود و بتواند افق جدیدی را برای مزدبگیران بگشاید یا نه، واجد ویژگی‌هایی بود که در ادوار گذشته کمتر به چشم خورد. امسال برای نخستین بار بود که اجماعی قابل‌توجه در سطوح مختلف برای استیفای حقوق کارگران شکل گرفت. ارتقای سطح معیشت جامعه کارگری و رساندن رقم دستمزدها برای تامین حداقل‌های زندگی، به نقطه اشتراک برخی گروه‌های اجتماعی و سیاسی بدل شد و بخش چشمگیری از محتوای تولیدشده در شبکه‌های اجتماعی به این موضوع مهم اختصاص یافت. دانشجویان عدالت‌خواه برای حمایت از کارگران حضور میدانی داشته و مقابل ساختمان وزارت کار تجمع برگزار کرده و حتی وزیر کار را مجبور به حضور در جمع خود و ادای توضیحات کردند، رسانه‌های رسمی در حمایت از مزدبگیران پای کار آمده و با پوشش مواضع نمایندگان کارگران در شورای‌عالی کار، مطالبات به‌حق آنان را بازتاب دادند، کارزاری جمعی برای تعیین حداقل دستمزد 15 میلیونی شکل گرفت و نزدیک به 100 هزار امضا جمع‌آوری شد و حتی برخی چهره‌هایی که شاید بتوان آنان را در دایره جریان اصولگرایی جای داد هم به حمایت از این پویش روی آوردند. این اهتمام و اراده جمعی نشان داد که جامعه کارگری در حال بیرون آمدن از موضع ضعف است و اگرچه تا زمانی که کارگران به تشکل‌یابی نرسند شاید نتوانند به‌شکل قدرتمندی مطالبات خود را تحقق بخشند اما همین کنش جمعی شکل‌گرفته در مدت‌ زمان محدودی نشان داد که می‌توان امیدوارانه‌تر به آینده برای به‌ثمر نشستن مطالبات کارگران نگاه کرد.

اما این نبرد سهمگین تعیین دستمزد و حمایت جمعی از کارگران، بازنده‌هایی هم داشت که مهم‌ترین آن جریان اصلاح‌طلب بود. روزه سکوت اصلاح‌طلبان و خاموشی آنان در این ماجرا نشان داد که چرا این جریان در حال احتضار بوده و در حال سرازیر شدن به گورستان سیاست است. بی‌تفاوتی نسبت به چنین مسئله حیاتی، حاکی از انقطاع اصلاح‌طلبان با دغدغه‌های اصلی جامعه است و گویا چُرت جریان چپ با این قسم مسائل پاره نخواهد شد. آنان زمانی از خواب زمستانی خود بیدار می‌شوند که پای مطالبات فرادستان در میان باشد. برای حجاب و ولنگاری فرهنگی گریبان می‌درند، انتخابات و نظارت استصوابی لقلقه زبانشان است، لغو کنسرت یک خواننده، کوچک و بزرگشان را به‌صف می‌کند اما پای دستمزد و معیشت که میان می‌آید ترجیح می‌دهند کنار گود ایستاده و یا در بهترین حالت، مشکلات جامعه کارگری را به تحریم‌ها مرتبط کرده و تنها راه‌حل موجود را مذاکره یا به‌عبارتی تسلیم مقابل آمریکا قلمداد کنند. از اغتشاشات 1401 و مواضع بزرگان اصلاحات تا سیاسیون و دیگر افرادی که دل در گروی این جریان دارند، چندان نمی‌گذرد و فراموش نخواهیم کرد که آنان چگونه با یک شورش ارتجاعی و ایران‌ستیز همراهی کرده و در جایگاه دانای‌کل از لزوم توجه به دغدغه‌های ضدفرهنگی طبقات بالا سخن گفتند اما در میانه تورم فراگیر و ضرورت حمایت همه‌جانبه از معیشت میلیون‌ها کارگر و خانواده‌هایشان، همچنان به سکوت ادامه دادند. دیگر خبری از نطق‌های غرای خاتمی و محتالی او نیست و حالا از سنگ صدا در می‌آید اما از اصلاح‌طلبان نه. در این بزنگاه‌ها و نوع مواجهه با دغدغه‌های اصلی جامعه است که عیار اصلی جریان‌های سیاسی مشخص می‌شود و بدون شک اصلاحات با این نوع رویکرد، آخرین میخ‌ها را بر تابوت خود خواهد زد.

ماراتن تعیین دستمزد کارگران برای سال 1403، فارغ از نتیجه‌ای که اعلام شد واجد ویژگی‌هایی بود که در ادوار گذشته کمتر به چشم خورد. امسال برای نخستین بار بود که اجماعی قابل‌توجه در سطوح مختلف برای استیفای حقوق کارگران شکل گرفت. ارتقای سطح معیشت آنان و رساندن رقم دستمزدها برای تامین حداقل‌های زندگی، به نقطه اشتراک برخی گروه‌های اجتماعی و سیاسی بدل شد و بخش چشمگیری از محتوای تولیدشده در شبکه‌های اجتماعی به این موضوع مهم اختصاص یافت. دانشجویان عدالت‌خواه برای حمایت از کارگران حضور میدانی داشته و مقابل ساختمان وزارت کار تجمع برگزار کرده و حتی وزیر کار را مجبور به حضور در جمع خود و ادای توضیحات کردند، رسانه‌های رسمی در حمایت از مزدبگیران پای کار آمده و با پوشش مواضع نمایندگان کارگران در شورای‌عالی کار، مطالبات به‌حق آنان را بازتاب دادند، کارزاری جمعی برای تعیین حداقل دستمزد 15 میلیونی شکل گرفت و نزدیک به 100 هزار امضا جمع‌آوری شد و حتی برخی چهره‌های جریان اصولگرایی هم به حمایت از این پویش روی آوردند.

این اهتمام و اراده جمعی نشان داد که جامعه کارگران اگرچه تا زمانی که به تشکل‌یابی نرسند شاید نتوانند مطالبات خود را تحقق بخشند اما همین کنش جمعی شکل‌گرفته در مدت‌ زمان محدودی نشان داد که می‌توان امیدوارانه‌تر به آینده برای به‌ثمر نشستن مطالبات کارگران نگاه کرد.

اما ماجرای تعیین دستمزد و حمایت جمعی از کارگران، بازنده‌هایی هم داشت که مهم‌ترین آن جریان اصلاح‌طلب بود. روزه سکوت اصلاح‌طلبان و خاموشی آنان در این ماجرا نشان داد که چرا این جریان در حال احتضار است. بی‌تفاوتی نسبت به چنین مسئله حیاتی، حاکی از انقطاع اصلاح‌طلبان با دغدغه‌های اصلی جامعه است و گویا چُرت آنان با این قسم مسائل پاره نخواهد شد. آنان برای حجاب، انتخابات و نظارت استصوابی همیشه آماده کنشگری اند، لغو کنسرت یک خواننده، کوچک و بزرگشان را به‌صف می‌کند اما پای دستمزد و معیشت که میان می‌آید ترجیح می‌دهند کنار گود ایستاده و یا در بهترین حالت، مشکلات جامعه کارگری را به تحریم‌ها مرتبط کرده و تنها راه‌حل موجود را مذاکره یا به‌عبارتی تسلیم مقابل آمریکا قلمداد کنند.

از اغتشاشات 1401 و مواضع بزرگان اصلاحات تا سیاسیون و دیگر افرادی که دل در گروی این جریان دارند، چندان نمی‌گذرد و فراموش نمی شود که آنان چگونه با یک شورش ارتجاعی و ایران‌ستیز همراهی کرده و در جایگاه دانای‌کل از لزوم توجه به دغدغه‌های طبقات بالای جامعه سخن گفتند اما در میانه تورم فراگیر و ضرورت حمایت همه‌جانبه از معیشت میلیون‌ها مزدبگیر و خانواده‌هایشان، همچنان به سکوت ادامه دادند.

امروز و در جریان تلاش برای ارتقای معیشت میلیون ها نفر نیز خبری از نطق‌های خاتمی نبود و حالا از سنگ صدا در می‌آید اما از اصلاح‌طلبان نه!

در این بزنگاه‌ها و نوع مواجهه با دغدغه‌های اصلی جامعه است که عیار اصلی جریان‌های سیاسی مشخص می‌شود و بدون شک جریان اصلاحات با این نوع رویکرد از بدنه اجتماعی خود دورتر و دورتر می شود.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۲۸۶۷۱۰۹:۳۰:۰۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
تهش هم ۲۰ درصدی که میخواستن افزایش بدن رو می‌کنند ۲۲ دزصد و ازش فتح افتوح میسازن
جعفری۳۴۲۹۱۱۴۱۴:۲۱:۳۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
واقعا مردم اصلاح طلبان را شناخته اند که تردشان کرده اند
ناشناس۳۴۲۹۱۶۴۱۵:۰۱:۳۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
اصلاح طلبان رو‌ حذف کردن تازه طلبکار هم هستن !
حقیقت۳۴۲۹۲۵۹۱۶:۱۱:۲۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
مردم فقط این را میدانند که سال به سال معیشت انها بدتر میشود.
ناشناس۳۴۲۹۳۴۴۱۷:۰۶:۴۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
شما از طرف کدوم مردم حرف میزنی ؟
ناشناس۳۴۲۸۶۷۳۰۹:۳۲:۰۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
مشکل کارگران مشکل کل کشور است و آن کاهش ارزش پول ملی ناشی از سوء مدیریت در همه سطوح و لایه هاست ۰
ناشناس۳۴۲۸۶۷۴۰۹:۳۲:۳۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
اصلاح طلب حرف بزند مقصر است سکوت هم کند مقصر است.؟
ناشناس۳۴۲۹۱۳۶۱۴:۳۴:۵۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
مشکل اینجاست جایی که بایدحرف بزنندوازحقوق ملت دفاع کنندروزه ی سکوت می گیرندجایی که منافع خودشون تامین میشه به بهانه ی دفاع ازمردم مثلادربحث حجاب واغتشاشات برای فریب یه عده ساده وخام وبرای رای آوری درانتخابات سکوتشون رومی شکنندوحرف می زنند
ناشناس۳۴۲۹۱۶۶۱۵:۰۲:۵۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
اصلح طلبان حرف زدنشان هم رنگ و بوی غرض گونه هست
ناشناس۳۴۲۹۱۹۴۱۵:۲۲:۰۳ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
بلد نیستن درست حرف بزنن - آتش بیار معرکه میشن - غربزده هاشون که انگار سرمایه آمریکا هستن تو ایران
ناشناس۳۴۲۹۲۲۹۱۵:۴۶:۲۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
تمام بد بختی های ما از اصلاح‌طلبان است ۳۷الی۳۸سال مملکت دست اینها می چرخد به صفر بند کردن
مهدی۳۴۲۹۲۹۴۱۶:۳۱:۲۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
اصلاحات برای کمک به هجمه های دشمن در ساعت مقرر و زمانهای مهم حرف میزند. تا اتحاد کشور را بهم بزند. وظیفه خود در قبال دشمنان وغرب را خود ادا می کند.
ناشناس۳۴۲۹۳۱۹۱۶:۴۷:۴۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
دوستان عزیز در دولت پاسخگو نیستند فرار رو به جلو می کنند ...
ناشناس۳۴۲۹۴۳۰۱۸:۳۸:۰۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
آفرین ،حقیقت همین است
ناشناس۳۴۲۹۴۳۶۱۸:۴۰:۳۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
حرف زدن اصلاح طلبان از روی خیرخواهی نیست
ناشناس۳۴۲۹۴۴۵۱۸:۴۴:۱۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
اصلاح طلبان برج عاج نشین درد طبقات کارگری را درک نمی کنند وگرنه حرف می زدند.
ناشناس۳۴۲۸۶۷۵۰۹:۳۲:۵۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
الان مثلا اصلاح طلبان فریاد افزایش حقوق کارگران روسرمیدادن حقوق ها خیلی افزایش پیدا می کرد ؟
ناشناس۳۴۲۸۶۷۶۰۹:۳۵:۴۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
‏هر دولتی سیمایی دارد: سیمایِ «دولت خاتمی»، وزارت فرهنگ بود و وزارت کشور؛ سیمایِ «دولت احمدی‌نژاد»، وزارت اطلاعات بود؛ سیمایِ «دولت روحانی»، وزارت خارجه بود و وزارت ارتباطات؛
ناشناس۳۴۲۸۶۷۷۰۹:۳۶:۲۸ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
اصلاح طلبان فقط در روزنامه ها و نوشتارها زنده اند وگرنه مردم به شان پی برده اند
ناشناس۳۴۲۸۶۸۵۰۹:۴۲:۵۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
وشما کم شدن پایگاه اصلاح طلبان خوشحال نباشید زیرا تجربه ۲۰ سال اخیر نشان داده که برخی افرادی که از اصلاح طلبی جدا میشوند بسوی شما نمی ایند
ناشناس۳۴۲۸۷۰۴۰۹:۵۶:۳۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
تا شاخصه های اقتصادی به طور کامل و اساسی اصلاح نشود بالا بردن دستمزدها درد زیادی رو از کارگران و حقوق بگیران درمان نمی کند
ناشناس۳۴۲۸۷۰۶۰۹:۵۷:۵۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
اصلاح طلب ها را کامل کنار گذاشتید و همه چیز از ریز و درشت در اختیار شماست.
علی۳۴۲۸۷۱۰۰۹:۵۹:۰۸ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
پس چرا کسی به فکر فرهنگیان و کارمندان نیست الان چندبار شده حقوق کارگران با درصدهاي بیشتری از فرهنگیان و بعضی کارمندان افزایش می‌یابد و الان یک معلم توانایی گرفتن کارگر برای کارهای بنایی و تعمیرات منزل ندارد
علی۳۴۲۹۱۳۸۱۴:۳۶:۲۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
دوست عزیز بنده با مدرکphd وده سال سابقه کار در حیطه تخصصی دوازده میلیون میگیرم، هفت روز هفته سرکارم عید و تعطیلات هم ندارم،خدا وکیلی الان باحقوق معلم و کارمعلم وتعطیلاتش مقایسه کنید
ناشناس۳۴۲۸۷۳۶۱۰:۰۹:۳۸ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
دست این قشر تو جیب جماعت سرمایه دار واستثمار گره چه انتظاری داریا
فرناز۳۴۲۸۷۴۸۱۰:۱۳:۱۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
یک سئوال: اصلاح طلبان دقیقا& ; در کجا پست و مقام و سمت دارند که ازشون می خواهید که کاری بکنند؟
جعفر۳۴۲۸۷۵۱۱۰:۱۵:۲۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
فعلا میدان دستان شماست
ناشناس۳۴۲۸۷۶۹۱۰:۲۳:۵۳ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
حالا نصف تورم پارسال حقوق رو زیاد کردن ببین چه بلوایی به پا کردن.... اصلاح طلب اصولگرا برای برخی مردم فرقی نداشته
ناشناس۳۴۲۸۷۸۱۱۰:۲۹:۳۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
حالا مثلا از شما که صدا در اومده،چه گلی به سر کارگرا زدید!؟
ناشناس۳۴۲۸۷۸۷۱۰:۳۱:۵۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
دولت اصولگرا سر کار است که تعیین کننده حداقل دستمزد کارگران بعد انتظار دارید که اصلاح طلبها چکار کنند. به دولت باید بگید.
ناشناس۳۴۲۸۸۳۸۱۱:۰۹:۰۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
اول اینکه اصلاح‌طلبانی مثل عباس عبدی نظر داده‌اند .دوم این که تعیین دستمزد کارگران چه ربطی به یک جریان سیاسی خارج از دایره دارد؟ سوم اینکه اصولگرایان چه عکس العملی داشته اند؟
ناشناس۳۴۲۸۸۶۴۱۱:۲۴:۳۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
مگه اصلاح طلبی باقیمانده که بخوان کنشی داشته باشند
1۳۴۲۸۸۶۹۱۱:۳۳:۰۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
مشکل اصلاحطلبان کپی کاری ناشیانه از مشی حکومت داری غربی است ؛ معایب حکومت داری غربی را دارد اما مزایای آن را ندارد .
گرسنه۳۴۲۸۸۷۴۱۱:۳۵:۱۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
اینها همه نمایش بود هیچ دفاعی از کارگر نشده و جریان عدالتخواهی وغیره همه اش فیلم طرفداران دولت بود! !! وگرنه با این وضعیت تورم این تصمیم برای کارگران گرفته نمیشد؟؟!! صدقه دولت مظلومان به کارگران ؟؟؟؟!!!!
ناشناس۳۴۲۸۹۱۱۱۲:۰۱:۲۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
دقیقا چه کار‌کند اصلاح‌طلب ؟
ناشناس۳۴۲۸۹۲۶۱۲:۱۲:۲۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
مگه اصلاح طلبان نماینده ای در قدرت دارند که صدایی داشته باشند
علیرضا۳۴۲۸۹۵۶۱۲:۳۷:۳۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
خیلی جالبه ،شما به جای اینکه یقه دولت را بگیرید که چرا به فکر کارگران نیست ، دست به دامن کسان دیگری شده آید
ناشناس۳۴۲۸۹۶۹۱۲:۴۳:۵۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
مقصر همه چیز در همه تاریخ و همه کرات آسمانی، اصلاح طلبان هستند!!!!!!
ناشناس۳۴۲۹۰۲۷۱۳:۱۶:۱۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
چه بهتر که اصلاح طلبان دخالت نگردند
ناشناس۳۴۲۹۰۴۰۱۳:۲۷:۰۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
می دونم الف نشر نمیده ولی امیدوارم خودتون حداقل بخونیدش. عجب کینه ای دارید شما اصولگراها از اصلاح طلبا. جالبه. فکر کنم همه هویت شما وابسته هست به اصلاح طلبا.
علی۳۴۲۹۰۵۰۱۳:۳۱:۵۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
مطالب شما صحیح هست، اما دولت اصولگرای رییسی هستش که حقوق کارگران(۸۵درصد کارگران شاغل) را فقط ۲۲درصد افزایش داد،
زهرا۳۴۲۹۰۶۸۱۳:۴۷:۲۳ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
فعلا که وزیر محترم کار اعلام کردند که لایحه ای آماده شده که حداقل دستمزد بدون حضور نماینده کارگران و صرفا از طریق مجلس انجام شود
ناشناس۳۴۲۹۰۷۶۱۳:۴۹:۳۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
مگر اصلاح طلبان پست و سمتی دارند ؟
سجاد۳۴۲۹۰۷۸۱۳:۵۰:۴۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
نویسنده محترم : با چه منطق و تفکری از جریان پاکدست اصلاح طلبان انتظار تعیین و یا دفاع در دستمزد کارگری دارید که هیچ تریبون و قدرتی در این حکومت و نظام را ندارند کاش اینقدر وجدان داشته باشید که بر کسانی بتازید که مسولیت فاجعه اقتصادی جامعه این روزای ممکلت را دارند و عقده های قدیمی سیاست را بر آنان نگشایید
رضا۳۴۲۹۰۸۶۱۳:۵۷:۰۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
اصلاحطلب یا اصولگرا نداره همه کمر بستن برای نابودی کارگر.
ناشناس۳۴۲۹۰۸۹۱۳:۵۸:۴۸ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
اصلاح طلبان برای همیشه به زباله دانی تاریخ پرتاب شدند.
علی۳۴۲۹۰۹۴۱۴:۰۳:۱۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
شما اصولگراها مملکت را به‌ این‌ روز انداختید حالا اصلاح طلبان بدهکارند رو که نیست سنگ پا قزوین
محسن۳۴۲۹۱۰۰۱۴:۱۱:۱۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
عاموووو.اینقدر نوشتی هنوز توباغ نیستی که اصلاح‌طلبان یا زندانند یا در حصرند یا ممنوع الهمه چی؟؟اصلاحطلبان چکاره اند؟؟شک ندارم از جبهه مقابل اصلاحات هستی که میخوای افکار ومنحرف کنی
ناشناس۳۴۲۹۱۰۲۱۴:۱۲:۱۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
مگر‌کارگران‌مردن‌که‌کسی‌بیاد‌ازشون‌دفاع‌کنه‌؟
ناشناس۳۴۲۹۱۰۳۱۴:۱۳:۰۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
اصلاح طلبان با کارگر کاری ندارند ، اصلا با قشر مستضعف کاری ندارند . آنها با کسی کار دارند که از بغلش چیزی به آنها بماسه
موسوی۳۴۲۹۱۱۲۱۴:۲۰:۰۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
درود بر خاتمی عزیز دوران ریاست جمهوری بسیارخوبی برای مردم بود انشالله دوباره رییس جمهورشود
ناشناس۳۴۲۹۱۲۶۱۴:۲۹:۳۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
اصلاح طلبها که نه در دولت هستند نه در مجلس و دولت و مجلس و.. دست یک جناح هست اون جناح چه کرده؟ این رویه اخلاقی و جالبی نیست که دولت دست شما باشه بعد با افزایش حقوق کارگر مخالفت کنید بعد بفرمایید که اصلاح طلبها سکوت کردن! شما چه کرده اید؟ شبیه کارای ملانصرالدین شده همه چیز دست یک جناح است بعد میفرمایید چرا اصلاح طلبها ساکت هستند؟
س۳۴۲۹۱۳۰۱۴:۳۰:۲۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
چه عجب یک بار مطلب درستی خواندم
حسن۳۴۲۹۱۳۷۱۴:۳۵:۰۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
اصلاح طلبان عقل دارند و میدانند که مزد بیش از حد برابر است با تورم فزاینده
علی کریمی۳۴۲۹۱۴۸۱۴:۴۷:۰۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
جهت رفاه قشر زحمت کش کارگر تعرفه های خدمات پزشکی 46 درصد افزایش یافت.سپاس
شهروند۳۴۲۹۱۵۲۱۴:۵۱:۵۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
تمام تشکل‌های کشور در موضوعی چون دستمزد سکوت کردند و نه فقط اصلاح طلبان،
سید۳۴۲۹۵۹۱۲۱:۲۵:۰۸ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
کاش برابرباتورم چهل ودودرصدافزایش پیدامیکرد. ...
ناشناس۳۴۲۹۶۰۱۲۱:۴۶:۰۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
خانه کارگر نماینده اصلاح طلبان است و نظرات خود را بیان کرده...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  10. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  11. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  14. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  15. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  16. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  17. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  18. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  20. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  23. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  24. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  25. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

آخرین عناوین