عجیب‌ترین خواص فندق که شما را شگفت‌زده می‌کند!

  4021227089

متخصصان طب سنتی بر این باورند که فندق دارای طبع گرم و خشک است و می‌تواند در دفع سموم بدن مفید باشد. مصرف فندق به عنوان یک میان وعده خوشمزه می‌تواند کمک کند تا از خواص فندق بهره برده و مراقب سلامتی خود باشید.

عجیب‌ترین خواص فندق که شما را شگفت‌زده می‌کند!

ترکیه با ۷۵ درصد از کل تولید فندق دنیا، مقام اول را در تولید این مغز خوشمزه به خود اختصاص داده است. این مغز فوق‌العاده خواص و مزایای درمانی فراوانی دارد و می‌تواند به سلامت فرد کمک کند. خواص فندق به قدری زیاد است که به همه خواص آن نمی‌توانیم بپردازیم.

خواص فندق و بهبود سلامت قلب و عروق

فندق به دلیل دارا بودن چربی‌های غیراشباع تک و چندگانه، فیبر، ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌ها، می‌تواند به سلامت قلب و عروق کمک کند. چربی‌های غیراشباع جایگزین چربی‌های اشباع شده در رژیم غذایی می‌شوند و ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهند. ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌های موجود نیز قادرند تا از سلول‌های قلب در برابر آسیب‌های ناشی شده از رادیکال‌های آزاد موجود محافظت می‌کنند.

یکی از خواص فندق بهبود افسردگی و اختلالات روانی است

فندق حاوی اسید آلفا لینولنیک و اسیدهای چرب امگا ۳ است که به همراه ویتامین‌های گروه B، در پیشگیری و تعدیل اختلالات روانی مانند اضطراب، استرس، افسردگی نقش دارند. این مواد مغذی همچنین حافظه را تقویت کرده و در ساخت انتقال دهنده‌های عصبی مانند سروتونین موثر هستند.

خواص فندق و سلامت عضلات

فندق به واسطه دارا بودن منیزیم، نقشی کلیدی در تنظیم سطح کلسیم در بدن و سلول‌ها ایفا می‌کند. منیزیم با اثرگذاری بر انقباض عضلات، از فشار بیش از حد بر آنها جلوگیری می‌کند. این اثر منجر به کاهش تنش عضلانی و پیشگیری از خستگی، اسپاسم، گرفتگی و درد عضلات می‌شود. مطالعات نشان داده است که مصرف دوز مناسب منیزیم می‌تواند به تقویت عضلات کمک کند و در عین حال، سلامت استخوان‌ها را نیز ارتقا دهد.

سلامت قلب و عروق؛ از مهم‌ترین خواص فندق

یکی از مهم‌ترین خواص فندق کمک به سلامت قلب و عروق است. در واقع می‌توان گفت فندق به دلیل دارا بودن اسیدهای اولئیک، نوعی چربی غیراشباع، به حفظ و بهبود سلامت قلب و عروق کمک می‌کند. اسید اولئیک می‌تواند موجب کاهش LDL یا همان کلسترول بد و همچنین حفظ و حتی افزایش HDL یا کلسترول خوب در بدن شود.

این مغز همچنین منبع غنی منیزیم است، مواد معدنی‌ای که در تنظیم میزان کلسیم بدن نقش مهمی ایفا می‌کند و در نتیجه از تجمع بیش از حد کلسیم در بدن جلوگیری می‌کند. کلسیم ماده‌ای ضروری برای بدن است اما مقدار زیاد آن می‌تواند باعث ضربان قلب نامنظم شود. وجود کافی کلسیم در بدن به آرامش قلب کمک می‌کند.

خواص فندق و تقویت سیستم ایمنی

فندق به واسطه دارا بودن چندین ماده مغذی مهم، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. یکی از این عوامل مهم، ویتامین E است. ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند توانایی سیستم ایمنی بدن در مبارزه با بیماری‌ها را تضعیف کنند

فندق منبعی عالی از ویتامین E است و بخش قابل توجهی از نیاز روزانه شما به این ویتامین را تامین می‌کند. علاوه بر این، فندق حاوی روی و مس نیز هست.

این دو ماده معدنی نقشی کلیدی در عملکرد سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کنند. روی از تولید و فعالیت گلبول‌های سفید خون پشتیبانی می‌کند که برای مبارزه با عفونت‌ها ضروری هستند. مس با کمک به تولید کلاژن، به یک پاسخ ایمنی سالم کمک می‌کند. کلاژن پروتئینی است که به حفظ سلامت پوست و سایر بافت‌ها کمک می‌کند و به عنوان یک سد در برابر عوامل بیماری‌زا عمل می‌کند.

توجه داشته باشید که اگرچه فندق به طور مستقیم حاوی ویتامین B6 نیست، اما مجموعه‌ای از مواد مغذی دیگر را ارائه می‌دهد که می‌تواند به عملکرد مطلوب سیستم ایمنی بدن شما کمک کند.

کمک به بهبود زخم

روغن فندق به دلیل خاصیت قابض‌کننده برای بهبود زخم‌های سطحی مفید است. آرژنین موجود در فندق نیز اسید آمینه‌ای سودمند برای ترمیم زخم به شمار می‌رود.

به همین دلیل گفته می‌شود اگر قصد دارید روند بهبود زخم‌های خود را تسریع بخشید از روغن فندق استفاده کنید. توجه داشته باشید که این روغن حتی می‌تواند از تجمع عفونت در اطراف زخم نیز جلوگیری کند.‌

خواص فندق و بهبود سلامت استخوان‌ها

فندق به دلیل دارا بودن منگنز، کلسیم، منیزیم و فسفر، یک خوراکی مفید برای سلامت استخوان و مفاصل محسوب می‌شود. منگنز موجود در فندق به تولید کلاژن کمک می‌کند که برای استخوان‌های قوی ضروری است. سایر مواد مغذی موجود در فندق نیز به تراکم و استحکام استخوان‌ها کمک می‌کنند.

مصرف فندق به صورت خام، بو داده یا بوداده و نمکی به عنوان میان وعده یا در ترکیب با سالاد، ماست یا غلات صبحانه می‌تواند به حفظ سلامت مفاصل و استخوان شما کمک کند.  فقط به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی شود و اگر به آجیل حساسیت دارید، از مصرف آن خودداری کنید.

سلامت دستگاه گوارش

فندق می‌تواند از چند طریق به سلامت دستگاه گوارش شما کمک کند. این مغز منبع خوبی از فیبر است که به دفع مدفوع و حرکت روان دستگاه گوارش کمک می‌کند. همچنین، فندق حاوی پری‌بیوتیک‌هایی است که باکتری‌های مفید روده شما را تغذیه می‌کنند. این باکتری‌های خوب نقش مهمی در هضم و سلامت کلی روده دارند. به همین دلیل گفته می‌شود یکی از مهم‌ترین خواص فندق کمک به سلامت دستگاه گوارش است.

خواص فندق و جلوگیری از سرطان

یکی از فواید قابل توجه فندق، نقش آن در پیشگیری از انواع مختلف سرطان است. فندق به دلیل دارا بودن مقادیر قابل توجهی منگنز، به عنوان منبعی عالی برای تحریک تولید آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان در میتوکندری عمل می‌کند و به این ترتیب از بروز سرطان جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، مطالعات متعددی نشان داده‌اند که فندق می‌تواند در محافظت از بدن در برابر سرطان موثر باشد. فندق خاصیت ضد انعقادی دارد، به این معنی که می‌تواند از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری کند.

به طور کلی می‌توان گفت فندق به دلیل دارا بودن ترکیبات مفید و مغذی، می‌تواند به عنوان یک خوراکی مفید در رژیم غذایی افراد برای پیشگیری از سرطان در نظر گرفته شود.

بهبود رشد جنین

یکی دیگر از خواص فندق که آن را به یک مغز پرطرفدار تبدیل کرده است، بهبود رشد جنین است. در واقع می‌توان گفت فندق سرشار از مواد مغذی ضروری برای تغذیه و رشد مناسب جنین و سلامت مادر است.  فندق همچنین حاوی اسید فولیک است که به طور گسترده برای جلوگیری از نقص لوله عصبی در جنین در دوران بارداری استفاده می‌شود. مصرف فندق در دوران بارداری به رشد بافت جنین نیز کمک می‌کند.

تامین نیاز پروتئینی

فندق منبع خوبی از پروتئین برای گیاهخواران است. از آنجایی که گیاهخواران گوشت مصرف نمی‌کنند، فندق با داشتن ۱۵ گرم پروتئین در هر ۱۰۰ گرم می‌تواند بخشی از نیاز پروتئینی آن‌ها را تامین کند. بنابراین اگر میزان گوشت مصرفی شما بسیار پایین است، می‌توانید به این روش شانس سلامت خود را افزایش دهید.

خواص فندق و کاهش کلسترول

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف روزانه حدود ۴۰ گرم فندق می‌تواند سطح کلسترول بد را کاهش دهد. همین موضوع نیز باعث شده تا مصرف کنندگان این مغز کمتر در خطر چربی خون قرار گیرند. در واقع می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین خواص فندق کاهش کلسترول است. افرادی که سبک زندگی ماشینی دارند بهتر است استفاده از فندق را در رژیم غذایی خود قرار دهند تا کمتر در خطر عارضه‌های ناشی از چربی خون قرار گیرند.

سرشار از آنتی اکسیدان

فندق به طور معمول به خاطر داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان‌های قدرتمند شناخته شده است. پس جای شکی نیست که فندق از بدن شما در برابر رادیکال‌های آزاد مضر محافظت کرده و سلامت کلی شما را در طول روز حفظ می‌کند. آنتی اکسیدان‌ها با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد، از آسیب سلولی جلوگیری کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند سرطان و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند.

تامین ویتامین E مورد نیاز بدن

فندق یکی از بهترین منابع غذایی ویتامین E به شمار می‌رود. در واقع می‌توان گفت ۱۰۰ گرم فندق تقریبا ۱۵ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین E را تامین می‌کند. دریافت کافی ویتامین E می‌تواند به پیشگیری از هر گونه بیماری مرتبط با کم خونی کمک کند، زیرا سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند.

ویتامین E یک آنتی اکسیدان محلول در چربی است که به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های وارده کمک می‌کند. همچنین، این ویتامین در عملکردهای مختلف بدن، از جمله بینایی، تولید مثل و سلامت پوست نقش دارد.

خواص فندق و درمان کم‌ خونی

یکی از مهم‌ترین خواص فندق درمان کم خونی است.

متخصصان بر این باورند که مصرف فندق، حدود ۳۰ درصد از نیاز روزانه بدن به آهن را تامین می‌کنید. آهن از کم‌خونی جلوگیری کرده و مسئول انتقال خون غنی از اکسیژن از ریه‌ها به سایر نقاط بدن است. به همین دلیل در طب سنتی به افرادی که از کم‌خونی رنج می‌برند، توصیه می‌شود مصرف فندق را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

کمک به لاغری

هنگام رژیم گرفتن، ممکن است تمایل به خوردن میان‌وعده‌های ناسالم داشته باشید. جایگزین کردن فندق با این میان‌وعده‌ها می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای باشد. ۳۰ گرم فندق تنها ۱۷۶ کالری به همراه ۳ گرم فیبر دارد که به شما احساس سیری طولانی‌مدت می‌دهد. همین موضوع نیز فندق را به یک گزینه مناسبی برای دستیابی به اندامی ایده‌آل و تسریع چربی‌سوزی تبدیل کرده است.

دارا بودن چربی غیر اشباع

فندق حاوی چربی‌های غیر اشباع است که حدود ۷۹ درصد از کل چربی‌های آن را تشکیل می‌دهد، در حالی که تنها ۴ درصد چربی‌های اشباع دارد. این چربی‌های غیر اشباع فواید زیادی برای سلامتی دارند.‌ از مهم‌ترین خواص این چربی‌های غیر اشباع می‌توان کاهش خطر ابتلا به کلسترول، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و کاهش چربی شکم اشاره کرد.

خواص فندق و بهبود عملکرد بدن

از دیگر خواص فندق می‌توان به بهبود عملکرد بدن اشاره کرد. در واقع گفته می‌شود مصرف روزانه فندق به دلیل داشتن مس و منگنز، به عملکرد بهتر اندام‌های بدن کمک می‌کند. مس بخشی از بسیاری از آنزیم‌های بدن بوده و منگنز برای متابولیسم کربوهیدرات اهمیت دارد. شما با مصرف فندق، حدود ۱۵ درصد نیاز روزانه به مس و ۲۱ درصد نیاز روزانه به منگنز را تامین می‌کنید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین