پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

گروه جهان الف،   4021226089 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

گروه هفت به تازگی در بیانیه ای تهدید کرده که در صورت ارسال موشک های بالستیک از سوی ایران برای روسیه، تهران باید آماده اقدامات تقابلی و گسترده اعضای این گروه علیه خود باشد !

پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

به گزارش الف؛ به تازگی اعضای گروه هفت(متشکل از هفت کشور صنعتی جهان) در بیانیه ای، از ایران خواسته‌اند که موشک های بالستیک و دیگر فناوری های مرتبط در این رابطه را به روسیه ارائه نکند. این دسته از کشورها، نسبت به این موضوع به شدت ابراز نگرانی کرده اند و تاکید نموده اند که در صورت تحقق این موضوع، اقدامات تقابلی و مهمی را علیه کشورمان به مرحله اجرا می گذارند. 

چند روز قبل خبرگزاری رویترز در گزارش مدعی شده بوده بود که ایران اقدام به ارسال ده ها موشک بالستیک برای روسیه کرده است. این در حالی است که دولت آمریکا اعلام کرده که هنوز شواهدی دال بر درستی گزارش‌هایی از این قبیل پیدا نکرده است. با این حال، بیانیه اخیر گروه هفت علیه کشورمان، حامل 2 نکته مهم و محوری است. 

اولا، اینطور به نظر می رسد که این بیانیه بار دیگر با طرح اتهامات ضدایرانی، به نوعی سعی دارد آنچه تهدیدِ ایران در عرصه بین المللی خوانده و ادعا می شود را برجسته سازی کند. نباید فراموش کنیم که قدرت های غربی اکنون در قالب جنگ های غزه و اوکراین و همچنین تنش ها با چین در شرق آسیا، با چالش های جدی دست و پنجه نرم می کنند و اغلب شواهد میدانی حاکی از این هستند که شرایط به هیچ عنوان به نفع آن ها پیش نمی رود. حال در این فضا، جهان غرب بر آن است تا تقابل خود با طیفِ قدرت های نوظهور را در قالب معادله جنگ و نبرد میان دموکراسی ها(که غرب مدعی است نماینده آن ها است) و نظام های اقتدارگرایی و استبدادی، تصویرسازی کند. 

تصویرسازی که به هیچ عنوان صحیح نیست و حتی در خودِ غرب نیز تحلیل و تفسیرها و افشاگری های مختلفی علیه این رویکرد و راهبرد مطرح و منتشر شده است. از این رو، شاهدیم که هر از چندگاهی، ادعاهای تازه ای از سوی قدرت های غربی و دیگر جریان های نزدیک به آن ها علیه کشورمان مطرح می شود که هدف غایی و نهایی تمامی آن ها، ارائه تصویری خطرناک از ایران در محیط بین المللی و تلاش برای محدودکردن همکاریهای بین‌المللی این کشور و در عین حال، مشروعیت بخشی به اقدامات و سسیاست های ضدایرانی است. 

از این منظر، بیانیه اخیر گروه هفت علیه کشورمان را نیز بایستی در همین چهارچوب، تحلیل و تفسیر کرد. 

دوم اینکه نکته مهم در مورد بیانیه اخیر گروه هفت علیه کشورمان این است که این بیانیه در شرایطی به جوسازی علیه کشورمان می پردازد که حتی خودِ دولت آمریکا هم اعلام کرده که هیچ شواهد دل بر انتقال موشک های بالستیک از سوی ایران به روسیه مشاهده نکرده است. به بیان ساده تر، قدرت های غربی و متحدان بین المللی شان وقتی ایران هنوز کاری انجام نداده، سیلی از جنجال را علیه کشورمان به راه می اندازند و رسانه های آن ها نیز مانورهای گسترده ای را علیه ایران مدیریت و راهبری می کنند. 

با این حال، همین دولت ها و جریان های رسانه ای متحدشان، با گذشت بیش از 5 ماه از آغاز جنگ غزه و کشته، مجروح و مفقود شدن بیش از 100 هزار فلسطینی، هنوز به این جمع بندی نرسیده اند که بایستی اقدامات قاطعانه‌تری را جهت متوقف کردن ماشین جنگی و نسل کشی صهیونیست ها علیه مردم غزه انجام دهند و متاسفانه حتی کمک های تسلیحاتی بیشتری را نیز به این رژیم جهت به خاک و خون کشیدن مردم بیگناه غزه ارئه می‌کنند. معادله ای که خود نشان می دهد تا چه اندزاه غرب در حوزه سیاست بین المللی خود دچار ریا و نفاق است و البته که در تحلیلِ معادلات بین المللی نیز نگاهی گزینشی و منفعت طلبانه دارد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۲۵۴۹۸۰۰:۳۰:۱۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
روسیه به اوکراین حمله و خاک آن کشور را تصرف کرده، مشابه کاری که عراق در سال ۵۹ با ایران کرد. در آن زمان احساسی که مردم ایران نسبت به فروشندگان سلاح به عراق داشتند چه بود؟
ناشناس۳۴۲۵۷۸۸۱۰:۵۲:۳۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
هر چیزی اقتضائات زمانی خود را دارد. ما با کشتار بی گناهان در هرجایی مخالفیم ولی وقتی اوکراین در قطعنامه های آمریکایی ضد مردم ایران کاسه داغ تر از آش می بود باید به فکر بود بعدش ما در تحریمیم.مملکت هم خرج داره
ناشناس۳۴۲۵۸۴۶۱۱:۴۶:۰۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
دوست عزیز ما غرب را محکوم به استاندارد دوگانه می کنیم. روسیه متجاوز است ایران باید به صراحت آن را محکوم کند . جالب اینجاست همین روسیه در جنگ ایران و عراق طرف صدام رو گرفت و حسابی اونو از نظر نظامی تجهیز کرد
ناشناس۳۴۲۶۰۰۵۱۳:۴۲:۱۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
ببین برادر محترم فرمایش شما درست ولی دنیای سیاست ، دنیای صفر و صد نیست... الان باید ببینی برای مردم چه نتیجه ای دارد.ترکیه را ببین... شریک دزد ورفیق قافله...سیاست همین است...اگر به سود ماست محکوم ولی اگر اوکراین ضلع سوم مثلث صهیون و علی اف است نه ...
ناشناس۳۴۲۶۴۴۸۲۰:۱۹:۲۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
اوکراین با طناب پوسیده ناتو توی چاه جنگ با روسیه افتاد خود کرده را تدبیر نیست !
ناشناس۳۴۲۵۸۲۳۱۱:۳۶:۰۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
امریکا اوکراین را تحریک در جهت بازیگوشی در مرزهای روسیه نکند که به این وضع نرسد و مقایسه با جنگ ایران و عراق بی مورد هست
علی۳۴۲۶۲۴۶۱۶:۴۷:۳۳ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
نصف کره زمین توسط روسیه تصاحب شده کمی مطالعه بفرما در مورد تصاحب سوخومی و آبخازیا گرجستان توسط روسیه در همین دهه قبل اونا هم شیطنت کردن ؟ خودتون رو گول میزنید یا ما رو ؟
علی۳۴۲۶۲۴۱۱۶:۴۴:۴۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
شما طرفدار اخلاقی یا نگاه استادیومی داری
ناشناس۳۴۲۵۵۱۰۰۰:۵۱:۱۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
ما خودمان در رسانه ملی خودمان رسما بارها اعلام کرده این که جبهه مقابل غرب هستیم .
ناشناس۳۴۲۶۴۵۱۲۰:۲۱:۲۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
ما به روسیه موشک ندادیم اما روسیه اگر بخواهد می تواند از کره شمالی موشک هایپرسونیک قاره پیما تهیه کند.
ناشناس۳۴۲۵۵۱۶۰۱:۰۳:۵۱ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
ایران باید کار غرب را یکسره کند و علنا موشک را ارسال کند
ناشناس۳۴۲۵۹۸۸۱۳:۳۴:۰۶ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
فعلا تو گوشت و مرغ و پوشک و سرم در مانده است.چطوری کار غرب را تمام کنه.چیزی بگو بکنجه..
ناشناس۳۴۲۶۲۰۱۱۶:۳۰:۰۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
آن بخشی که دنبال غرب نبوده!!
ناشناس۳۴۲۵۵۳۴۰۱:۴۴:۱۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
در عجبم که روسیه چه ابر قدرتیه که موشک بالستیک از ما میگیره...
ناشناس۳۴۲۵۷۶۷۱۰:۱۶:۵۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
براش ارزان تمام میشود
ناشناس۳۴۲۵۵۷۰۰۳:۰۶:۲۳ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
خیلی جالبه از یه طرف مسئولان ما آمریکا را شیطان بزرگ می‌دونند از طرف دیگه وقتی میخواهند در مقابل اروپایی ها استناد کنند به گفته آمریکا استناد می‌کنند
ناشناس۳۴۲۵۵۸۱۰۳:۴۴:۱۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
واقعا چرا ما زبان و منطق غربی ها را درک نمیکنیم ؟؟ یعنی نمیتوانیم بفهمیم چرا آنها به خود حق میدهند سلاح و مهمات جنگی به اوکراین و اسرائیل ارسال کنند و حتی در قطع کمک مالی به انروا و گرسنگی دادن فلسطینیان سهیم شوند , اما ما که یک کشور مستقل هستیم حق نداشته باشیم به هر کشوری که میخواهیم سلاح بفروشیم ؟؟؟ واقعا چرا نمیتوانیم حرف انها را بفهمیم ؟؟
ناشناس۳۴۲۵۷۵۲۱۰:۰۷:۱۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
البته بین نقش و جایگاه ایران با نقش و جایگاه اروپا و آمریکا در نظام بین الملل خیلی فاصله وجود دارد.
ناشناس۳۴۲۵۶۷۸۰۸:۳۴:۵۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
هیچ چیزی پشت پرده نیست جز اینکه ما روابط بین الملل را نمیفهمیم و نیروهای دانا و توانمند را سالهاست از چرخه مشاوره و تصمیم گیری خارج کرده ایم.
ناشناس۳۴۲۵۷۹۲۱۰:۵۴:۰۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
منظورت چهارتا پیرمرد از کار افتاده است که ادعای دیپلمات بودن داشتن و منافع ملت را با برجام بر باد دادند؟؟؟
ناشناس۳۴۲۵۸۰۹۱۱:۱۶:۴۸ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
فقط خواهش مي كنم آقاي دكتر ظريف و آقاي دكتر حسن روحاني را جزو نيروهاي كاردان ندانيد
ناشناس۳۴۲۵۸۲۵۱۱:۳۷:۱۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
چون کلا هرچیزی غرب بگویید درست هست و ما بگوییم نادرست!!!
ناشناس۳۴۲۵۷۰۳۰۹:۱۰:۲۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
پشت پرده این اتحاد هیچی نیست . فقط نقشه هایی که میکشن خیلی خوب پیاده میشه.
ناشناس۳۴۲۵۷۱۰۰۹:۲۳:۵۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
مگه تا حالا چیکار میکردن؟ کم گذاشتن برامون؟ کم تحریممون کردن؟ دیگه چیزی نمونده که تحریم کنند. مطمئن باشید هر کاری از دستشون بربیاد برای ضربه زدن انجام میدن. بهتره اونا کار خودشونو بکنند و ما هم کار خودمون!
ناشناس۳۴۲۵۷۴۸۱۰:۰۵:۱۲ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
گروه ۷ و سازمان ملل و آژانس ادعای پوچ و بی ربط مطرح می کنند.
ناشناس۳۴۲۵۸۳۶۱۱:۴۱:۲۹ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
به نظرم غرب به دلائل ذیل در مسیر افول تدریجی قرار گرفته است. : 1) چند دهه رفاه و صلحی که پس از جنگ جهانی دوم در آمریکا و اروپا حاکم شد نسلی از سیاستمداران فاسد و راحت طلب و سست عنصر و بی ریشه و متوهم و کم سوادی را در غرب روی کار آورده است که اصلا برای کار در شرایط جنگی و بحرانی آمادگی ذهنی و حتی بدنی هم ندارند و اساسا نمی توانند در مقابل بحران های جهانی و حتی مشکلات داخلی کشور خود تصمیمات مدونی و استراتژیکی و دراز مدتی را بگیرند و به همین خاطر هم می خواهند با زرنگی و رندی و ریاکاری از روی سر بحران های جهانی و مشکلات حاد ژئوپلتیکی عبور کنند تا بلکه این بحران ها و مشکلات خود به خود و با معجزه حل و فصل شوند.نمونه بارز آن ترس و واهمه شدیدی هست که آمریکا و اروپا و به ویژه شخص جو بایدن از درگیری مستقیم با ارتش روسیه دارند و انتطار دارند که در این جنگ و مخاصمه،مردم بی گناه اوکراین گوشت دم توپ آنها در مقابل ارتش اتمی و تا دندان مسلح روسیه شوند و خودشان راحت و بی دغدغه و در جای امن در گوشه دنجی به انتظار بنشینند تا نتیجه این نبرد به نفع آنها رقم بخورد.سیاستمداران غربی حتی شجاعت انجام مذاکره با روسیه را هم ندارند چون نمی خواهند وجهه خراب آن در مقابل رأی دهندگان شان از این هم خراب تر شود.اگر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین کمی تدبیر و سیاست داشت همین امروز روند مذاکره با روسیه را شجاعانه کلید می زد.هیچ دلیلی ندارد که مردم بی گناه اوکراین گوشت دم توپ نیات پلید یک مشت سیاستمدار شیاد و ترسوی غربی شود.اگر اروپا و آمریکا با روسیه مشکل دارند چرا خودشان درگیر نبرد مستقیم با روسیه نمی شوند؟چرا مردم اوکراین باید تاوان جاه طلبی های یک مشت سیاستمداران فاسد و عقب افتاده و ترسوی غربی را بپردازند؟ 2) عرصه سیاست در کشورهای غربی طی سالهای اخیر بسیار قبیله ای و قطبی شده است و تمام هم و غم سیاستمداران فقط پیروزی و برد در انتخاب و انتصاب دار و دسته ها و رفقای خود در کوتاه مدت هست.سیاستمداران غربی امروزه بیشتر بیزینس من و یا دلال و تاجر هستند تا افرادی ذاتا سیاستمدار و تدبیر گر در امور داخلی و خارجی...به همین خاطر هست که جای غول هایی مثل وینستون چرچیل و ژنرال دوگل و دوآیت آیزنهاور را کوتوله های کم وزن و گیج و فاسدی مثل امانوئل مکرون و ریشی سوناک و جو بایدن پر کرده اند.پس با چنین پس زمینه فکری،هر سیاستی که مغایر با چنین هدفی باشد خود به خود از طرف چنین سیاستمدارانی حذف می شود.مثلا بایدن از ترس شکست در انتخابات حاضر نیست کوچکترین ریسکی یا حتی ابتکار عمل خاصی در برابر دشمنان و رقبای آمریکا بکند و می خواهد با ریاکاری و سمبل کاری مشکلات و بحران های جهانی را حل و فصل کند که البته همین ترس و واهمه شدید سیاستمداران غربی به آتش بحران ها و شکست و عقب نشینی آنها در چهار گوشه جهان بیش از پیش دامن زده است. 3) فعلا در غرب هیچ سیاستمداری که تدبیر و شجاعت و دوراندیشی و قاطعیت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و شی ژینگ پینگ رئیس جمهور آمریکا را داشته باشند،وجود ندارد و اگر سیاست را عرصه واقعیت های روی زمین و نه توهمات مجازی بدانیم تا این لحظه روسیه و چین با چنین سیاستمداران دوراندیشی دست برتر را در عرصه جهانی در مقابل کوتوله های ترسو و بی خاصیت غربی دارند.
ناشناس۳۴۲۵۸۶۳۱۲:۰۲:۴۸ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
فقط چبزی که از این مقاله دریافت میشود این است که مضرات ارتباط نظامی با روسیه به مراتب بیشتر از فواید آن است .
ناشناس۳۴۲۵۸۶۴۱۲:۰۳:۲۵ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
ما قدرت جهانی هستیم وبه هرکه بخواهیم اسلحه می فروشیم .
ناشناس۳۴۲۵۸۷۸۱۲:۱۵:۵۰ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
گروه هفت اشتباه کرده . دست از کشتار مردم غزه بردارند تا این بساط تموم شه. الان این ایران است که با کارت روسیه بازی میکند.
شیرولی۳۴۲۵۸۷۹۱۲:۱۶:۰۷ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
اگر به تاریخ روابط روسها باایران بنگریمم شاید دربین کشورهای قلدر قرن نوزده به این ور از روسها جانی تر و خاین تر وتوسعه طلب تر ندیده باشیم انچنانکه اکنون رفتارش درجغرافیای ملل مصداق حقیقی ان باشد .
ناشناس۳۴۲۵۹۰۵۱۲:۳۰:۳۴ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
خلاصه روابط بین الملل اینه. کشور ها بر اساس زورشون حرف میزنند و کاری هم به حق و باطل ندارند حالا بشینید بگید چرا آمریکا به اسرائیل سلاح میده به ما میگه نده چون زورش میرسه مارو تحریم میکنه همونطور هم که ما اینکارو کردیم و خرید وسایل آمریکایی رو ممنوع کردیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین