طلسم آزادراه منجیل - رودبار شکست

  4021219062

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آزادراه منجیل - رودبار روز دوشنبه افتتاح می‌شود، گفت که این آزادراه بخشی از قزوین - رشت است و افتتاح آن گلوگاه ترافیکی بین پایتخت و استان گیلان را رفع می‌کند.

طلسم آزادراه منجیل - رودبار شکست

به گزارش ایسنا،  آزادراه منجیل-رودبار باقی‌مانده آزادراه قزوین-رشت است که به‌دلیل شرایط خاص خود با برخورداری از تونل‌ها و پل‌های زیاد، به زعم مسئولان یکی از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین آزادراه‌های کشور به شمار می‌رود. در عین حال مردم شهرستان رودبار در پیک ترافیک دچار مشکلات فراوانی می‌شوند و اهالی برخی از روستاها تا رسیدن به شهر چندین ساعت در ترافیک می‌مانند و تکمیل هشت کیلومتر آزادراه منجیل  - رودبار از این جهت هم حائز اهمیت است.

بیش از ۱۲ سال از عمر این آزادراه می‌گذرد و البته در این مدت بارها وعده تکمیل شدن آن از سوی مسئولان مطرح شده است؛ تا جایی که از سال گذشته نیز مسئولان شرکت ساخت، تکمیل این آزادراه را به سال جاری موکول کردند و از ابتدای امسال نیز، بارها وعده تکمیل آن مطرح شد؛ اما به نظر می‌رسد این بار این وعده در حال عملی شدن است.

 

رئیس‌جمهور آزادراه منجیل-رودبار را دوشنبه افتتاح می‌کند

در این راستا خیراله خادمی - مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور- از افتتاح آزادراه منجیل-رودبار در روز دوشنبه با حضور رئیس جمهور خبر داد و گفت:‌ این آزادراه به‌عنوان سومین وعده دولت در افتتاح مسیرهای آزادراهی کشور پس از افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان به‌عنوان طولانی‌ترین و منطقه دو آزادراه تهران-شمال به‌عنوان سخت‌ترین پروژه‌های آزادراهی کشور آماده بهره‌برداری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی طول آزادراه‌های بهره‌برداری‌شده تا پایان سال جاری را ۲۴۲ کیلومتر اعلام کرد و گفت: با توجه‌به متوسط سالانه ساخت ۱۰۴ کیلومتر آزادراه در ۱۵ سال گذشته هدفی بزرگ و معادل سه برابر سالانه بوده است. در حال حاضر آزادراه مراغه-هشترود و تبریز-صوفیان نیز با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد در حال اجرا است و در اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

خادمی آزادراه منجیل-رودبار را بخشی از آزادراه قزوین-رشت دانست و بیان کرد: بهره‌برداری از آخرین بخش این آزادراه، موجب رفع گلوگاه ترافیکی بین پایتخت و استان گیلان است و با افتتاح آن هموطنان در نوروز می‌توانند به راحتی از این مسیر عبور کنند.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه، اعتبار هزینه‌شده برای ساخت این آزادراه را ۲۰ هزار میلیارد ریال و ارزش روز آن را ۵۵ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این آزادراه به‌دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی سرتاسر پل و تونل و دیوارسازی است و به‌دلیل عبور بخشی از محور از مناطق مسکونی و لزوم حفظ بافت منطقه با پیچیدگی‌هایی همراه بود.

آزادراه منجیل-رودبار، یکی دیگر از شاهکارهای مهندسی کشور

همچنین محمود ملازینل -سرپرست ساخت وتوسعه آزادراه‌ها- احداث آزادراه منجیل-رودبار به‌عنوان بخش پایانی آزادراه قزوین-رشت را در دل کوه‌های البرز یکی دیگر از پروژه‌های راهسازی قابل توجه کشور اعلام کرد و گفت: این آزادراه ۸.۲ کیلومتر است و بیش از ۷۰ درصد از مسیر آن را پل، تونل و دیوارسازی تشکیل می‌دهد و با توجه به کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه، حجم و نوع کار مهندسی از طرح‌های بزرگ و اساسی کشور محسوب می‌شود.

وی از احداث هشت دستگاه پل بزرگ به‌طول ۱۵۷۶ متر در آزادراه منجیل-رودبار خبر داد و گفت: پل شماره یک این پروژه با استفاده از روش تابلیه و تیرهای پیش‌ساخته احداث شده است و با توجه به طول ۴۰ متری و وزن حدود ۱۰۰ تنی این تیرها ساخت، حمل‌ و نصب هر یک از این تیرها مشخصات و دستورکار مخصوص به خود را دارد و از نمونه‌های قابل ذکر در ساخت آزادراه محسوب می‌شود. ساخت چهار دستگاه تونل به طول ۲۸۷۶ متر  و اجرای دیوارسازی به طول ۲۱۵۰ متر از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در ساخت آزادراه منجیل-رودبار است.

سرپرست ساخت وتوسعه آزادراه‌ها ادامه داد: برای ساخت پل شماره دو با دو دهانه ۸۵ و ۵۰ متری و پل شماره سه  با یک دهانه میانی بزرگ به ارتفاع ۱۱۰ متر و سه دهانه ۶۵ متری از روش طره آزاد با اجرای شاریو استفاده شده است که این اقدام با هدف سبک‌تر شدن سازه و کاهش بار ستون‌ها در نوع خود یک مهندسی ارزش در ساخت به حساب می‌آید. همچنین ساخت پل شماره شش آزادراه منجیل_رودبار را از نظر ابعاد و روش اجرایی بسیار خاص است؛ این پل به طول ۳۳۰ متر در شیب طولی و قوس افقی قرار گرفته و به روش طره آزاد اجرا شده  و با توجه‌به ابعاد پل و وزش باد بسیار شدید در منجیل کار مهندسی بزرگ و ارزشمندی است.

ملازینل از روش‌هایی در ساخت پل‌های مسیر به‌منظور افرایش عمر مفید سازه‌ها و مقاومت مناسب در برابر حرکات زلزله برای اولین بار در کشور را از دیگر ویژگی های مهم این آزادراه اعلام کرد. او استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا در ساخت ابنیه فنی این آزادراه با تکیه بر توان فنی و مهندسی داخل کشور را از افتخارات جامعه مهندسی کشور در بومی‌سازی تکنولوژی‌های ساخت دانست که ضمن کاهش قیمت تمام‌شده پروژه می‌تواند در پروژه‌های دیگر به‌عنوان الگو  مورد استفاده قرار گیرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. من عجله ندارم!

    2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    3. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

    4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

    6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

    7. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

    8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

    9. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

    10. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

    11. دور باطلی که تمامی ندارد!

    12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

    15. تضادی عجیب و پر ابهام!

    16. برای این عکس شما تیتر بزنید

    17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

    18. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

    19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

    20. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

    22. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

    23. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    24. سقوط در آغوش پهلوی!

    25. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    آخرین عناوین