کارگزاری‌های ادبی برای دریافت تسهیلات دولتی مجوز بگیرند

  4021214084

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آغاز به کار صدور مجوز کارگزاری‌های ادبی گفت: تسهیلات و حمایت‌های دولتی (گرنت) فقط به کارگزاران ادبی مجوزدار تعلق می‌گیرد، این اقدام برای توجه بیشتر به تولید محتوای داخل کشور است.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، نشست خبری آغاز به کار صدور مجوز کارگزاری‌های ادبی در قالب موسسات فرهنگی تک منظوره دوشنبه -۱۴ اسفند ۱۴۰۲- با حضور یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اسماعیل جانعلی‌پور مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی و مدیران این وزارتخانه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

یاسر احمدوند با اشاره به اینکه هنوز تعبیر حقوقی مشخصی از کارگزاری‌های ادبی یا بنگاه‌های ادبی، در کشور وجود ندارد، گفت: اقدامات افرادی که در کارگزاری‌های ادبی فعالیت می‌کردند، معطوف به نمایشگاه کتاب و ایجاد ارتباط با ناشران داخلی و خارجی در این نمایشگاه‌ها بود.

هدف از صدور مجوز برای کارگزاران ادبی، توجه به محتوای تولیدی در ایران است

به گفته معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف آژانس ادبی در ذهن و حافظه مخاطب فرهنگی، مجموعه‌ای است که ارتباط ناشر، نویسنده، مترجم و تصویرگر را با نویسندگان و ناشران خارج از کشور مهیا می‌کند. در این تعریف تدارک رابطه بین پدیدآورندگان و ناشران در ابعاد حقوقی و مالی از وظایف کارگزاران ادبی است.

او با تاکید بر اینکه تسهیلات دولتی به کارگزاران ادبی تعلق می‌گیرد که مجوز کسب کرده باشند، ادامه داد: لزومی ندارد آژانس‌های ادبی فعال مجوز کسب کنند، اما هر آژانس ادبی که بخواهد از تسهیلات دولتی استفاده کند؛ باید مجوز این اقدامات را کسب کرده باشد، برای مثال گرنت (حمایت دولتی) به کارگزارانی تعلق می‌گیرد که مجوز داشته باشند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه هدف از صدور مجوز برای کارگزاران ادبی، توجه به محتوای تولیدی در ایران است، افزود: هنوز روی کتاب‌هایی که افراد به شکل فردی یا کارگزاران برای ترجمه و نشر وارد می‌کنند، نظارتی انجام نمی شود.

می‌توان از محتوای ادبی خام ایران استفاده بهتر شود

احمدوند درباره اقداماتی که کارگزاران ادبی انجام می‌دهند، توضیح داد: نویسنده و پدیدآورنده با کارگزار ادبی مواجه می‌شود و محتوای خود را در اختیار او قرار می‌دهد و کارگزاران با بازارهای توزیع، باشگاه‌های مشتری، آژانس‌های تبلیغاتی و هر جایی که بتواند از این محتوا استفاده کند و آن را بفروشد، ارتباط برقرار می‌کند؛ کارگزاران در این رابطه برای حداکثر بهره‌برداری و فرآوری محتوایی، تلاش می‌کنند.

محتوای تولید شده در کشور ارزشی بیش از چیزی دارد که از آن بهره برده می‌شود؛ در ایران محتوای ادبی خامی وجود دارد که می‌توان از آن استفاده بهتری شود

او با تاکید بر اینکه کارگزاران ادبی باید توانمندی حقوقی و آموزشی و سرمایه‌گذاری داشته باشند، ادامه داد: این مجموعه‌ها باید بتوانند از یک محتوا به شکل‌های مختلف بهره‌ بگیرند، در کشور ما مجموعه‌ای وجود ندارند که این ویژگی‌ها را داشته باشد و بتواند خدمات متناسب با آن را ارئه کند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره چرایی لزوم صدور مجوز برای کارگزاری‌های ادبی توضیح داد: برای سامان‌دهی گروه‌هایی که در این روزها فعال هستند، و نظام‌دهی بیشتر و توسعه این مفهوم، در معاونت فرهنگی تصمیم گرفته شد تا این موسسات مجوز دریافت کنند و بتوانند در حوزه بین‌الملل و داخل کشور فعالیت کنند. اداره کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی اقدامات را انجام داده و متقاضیان می‌توانند با ارائه مدارک لازم، مجوز دریافت کنند، بعد از دریافت مجوز می‌توانند با هویتی که کسب کردند انجمن فرهنگی تاسیس کنند.

به گفته احمدوند محتوای تولید شده در کشور ارزشی بیش از چیزی دارد که از آن بهره برده می‌شود؛ در ایران محتوای ادبی خامی وجود دارد که می‌توان از آن استفاده بهتری شود. مانند مواد خام که در برخی حوزه‌ها توانایی استفاده از آن وجود ندارد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تاثیر صدور مجوز برای کارگزاری‌های ادبی، گفت: امید است در سال‌های آینده کارگزاران ادبی توانمندی داشته باشیم که بتوانند نشر ایران را پشتیبانی کنند. بازار محتوای کشور قابل توجه است که به شکل سنتی از آن بهره‌برداری می‌شود، در نتیجه علاقه به سرمایه‌گذاری در آن پایین است؛ بسیاری از کتاب‌ها می‌توانند به فیلم‌نامه و آثار مختلف تبدیل شوند، اما نظارتی بر این حوزه وجود ندارد.

احمدوند با بیان اینکه جزئیات مدارک لازم برای کسب جواز فعالیت کارگزاری در آینده اعلام خواهد شد، ادامه داد: از جمله مدارک لازم می‌توان به ضرورت داشتن سابقه فرهنگی و داشتن اسناد حقوقی متناسب اشاره کرد و همچنین توانمندی مالی قابل اعتنایی هم لازم است، معاونت فرهنگی در این حوزه با دقت عمل خواهد کرد.

بخش خصوصی از حاکمیت درخواست حمایت دارد

اسماعیل جانعلی‌پور درباره آغاز به کار صدور مجوز کارگزاری‌های ادبی گفت: به این منظور با بخش‌های مختلف هماهنگی انجام شده است. بخش خصوصی از حاکمیت درخواست حمایت دارد، این روشی برای حمایت خواهد بود.

مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی درباره چگونگی ثبت درخواست مجوز توضیح داد: کارگزاری‌های ادبی که می‌خواهند مجوز دریافت کنند باید به سایت مربوطه مراجعه و مانند موسسه‌های دیگر فرآیند صدور مجوز را طی کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  6. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  7. فردا دیر است...

  8. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  9. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  10. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  11. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  12. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  14. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  15. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  16. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  17. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  18. مأمور خاطی بازداشت شد

  19. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  20. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  21. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  22. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  23. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  24. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  25. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

آخرین عناوین