دو روی سکه سیل در منطقه/ چرا سیستان و بلوچستان مثل پاکستان غرق نشد؟

  4021211087

بارندگی ۱۰ روز گذشته سیستان و بلوچستان در یک قرن اخیر کم سابقه بوده و ۸۰ درصد این آب برای استفاده در سایر فصول در بخش شرب، صنعت و کشاورزی راهی سدها و منابع آب زیرزمینی شده است.

دو روی سکه سیل در منطقه/ چرا سیستان و بلوچستان مثل پاکستان غرق نشد؟

خبرگزاری فارس نوشت:‌ «در کمتر از چندساعت یک دریا باران بر سر مردم بارید.» این صحبت‌های خبرنگاری است که برای گرفتن گزارش از سیلاب سیستان و بلوچستان به منطقه سفر کرده بود.

بارندگی در ایستگاه پیرسهراب واقع در جنوب سیستان و بلوچستان طی 2 روز اخیر از 250 میلی‌متر فراتر رفته است. بارش 2 روزه که معادل بارندگی متوسط یک سال ایران است. بارش مشابه استان سیستان و بلوچستان، مهمترین بندر کشور پاکستان را هم درگیر کرده و مقامات محلی وضعیت شهر را فاجعه بار ارزیابی کردند. عدد دقیق کشته‌های سیل پاکستان اعلام نشده اما رسانه‌ها فوت دست کم 19 تن را تایید کردند.

مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان اعلام کرده سیلاب سنگین اسفندماه هیچ خسارت جانی در پی نداشته و آب‌گرفتگی روستاهای در معرض بارندگی فرانرمال نیز در حال تخلیه است.داده‌های تاریخی منابع آب، بارندگی اسفند 1402 در سیستان و بلوچستان را جزء وقایع حدی رده‌بندی می‌کند. وقایع حدی رویدادهایی است که در طی یک قرن، بی‌سابقه بوده و یک یا دو بار احتمال وقوع دارد.

6 سد مخزنی در سیستان و بلوچستان در کنار 24 سازه تغذیه مصنوعی آب‌خوان، سیلاب را ذخیره کرده یا راهی منابع آب زیرزمینی کرده‌اند. سیل عبوری از رودخانه کاجو به 2200 متر مکعب در ثانیه رسیده بود اما این آب، پشت سد زیردان ذخیره شده و با دبی 500 متر مکعب به صورت کنترل شده و بدون خسارت راهی پایین دست شد.

یکی از نتایج مدیریت منابع آب کنترل سیلاب و تبدیل تهدید به فرصت است، به نوعی که هم از خسارت سیل جلوگیری می‌شود و هم آب کافی برای بهره‌برداری کشاورزی و شرب در دسترس قرار خواهد گرفت.کارشناس مدیریت منابع آب سعید بهروزی ب اشاره به آب‌گرفتگی 145 روستا در سیستان و بلوچستان بر اثر سیلاب اخیر معتقد است که سیلاب در سیستان و بلوچستان در حالی خسارت می‌زند که این استان در بقیه ماه‌های سال تشنه است و عملا آبی در آن ذخیره نمی‌شود.در مقابل، استاد دانشگاه مرتضی بارانی می‌گوید که سیستان و بلوچستان بیشتر از 10 هزار روستا دارد و اینکه در یک بارش کم‌سابقه در 100 سال اخیر کمتر از 1.5 درصد روستاها فقط با آب‌گرفتگی مواجه می‌شوند، یعنی زیرساخت این منطقه به خوبی بارش را کنترل و ذخیره کرده است.

بر اساس داده‌های ثبت شده از بارندگی اخیر، سدهای مخزنی استان سیستان و بلوچستان نزدیک به 2 میلیارد متر مکعب از آب را برای استفاده کشاورزی، شرب و صنعت در سایر فصول سال ذخیره کردند همچنین نزدیک به 3 میلیارد متر مکعب آب نیز توسط سازه‌های تغذیه مصنوعی آماده تزریق به سفره‌های آب زیرزمینی است. به معنای دیگر 80 درصد از کل آب جمع شده از بارندگی اسفند سیستان و بلوچستان به جای خسارت، آماده تامین نیاز شرب، صنعت و کشاورزی مردم است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. دور باطلی که تمامی ندارد!

  9. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  16. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  17. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  18. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  22. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  23. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین