برنامه هالیوودی نتانیاهو برای فردای جنگ غزه

  4021209007

بک نشریه آمریکایی در گزارشی با بررسی پیشنهادات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای «غزه پس از جنگ»، به نقل از کارشناسان تاکید کرد که طرح نتانیاهو به‌طور قطع غیر قابل اجراست.

برنامه هالیوودی نتانیاهو برای فردای جنگ غزه

به گزارش ایسنا، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در روزهای گذشته سرانجام کاری را انجام داد که منتقدان مدت‌هاست خواستار آن بودند.

طبق گزارش واشنگتن‌پست، او پیشنهادی را به کابینه جنگ خود ارائه کرد که در آن چشم‌اندازی برای آینده پس از جنگ برای نوار غزه ترسیم کرده اما تندروی‌های نتانیاهو که شامل حفظ کنترل نظامی نامحدود صهیونیست‌ها بر این سرزمین است، توسط تحلیل‌گران به عنوان تلاشی کوته‌بینانه و بازگرداندن یک وضعیت غیر قابل دفاع مورد بررسی قرار گرفت که راه‌حل پایداری نخواهد بود.

جاکوب ماجد از روزنامه «تایمز اسرائیل» در این باره گفت: «این طرح که اوایل روز جمعه منتشر شد، عمدتا مجموعه‌ای از اصولی است که نخست‌وزیر از آغاز جنگ بیان کرده است. اما این اولین بار بود که به طور رسمی  به کابینه برای تصویب ارائه می‌شد.»

به گفته او برخی از نکات اصلی این طرح عبارتند از: «ارتش اسرائیل تا زمانی که برای غیرنظامی کردن غزه، از بین بردن حماس و جلوگیری از تشکیل مجدد آن لازم باشد، در نوار غزه خواهد ماند. اسرائیل کنترل بیشتری بر مرز جنوبی غزه با همکاری مصر "تا حد امکان" خواهد داشت و مناطق حائل مرزی را برای جلوگیری از حملات بیشتر ایجاد خواهد کرد. آژانس کمک‌های اولیه سازمان ملل در غزه و کرانه باختری منحل و جایگزین خواهد شد. رژیم صهیونیستی آژانس امداد و کار سازمان ملل یا آنروا (UNRWA) را به همدستی با حماس و پرورش نفرت از یهودیان متهم می‌کند. این پیشنهاد همچنین هرگونه توافق دائمی با فلسطینی‌ها را که از طریق مذاکره مستقیم با اسرائیل به دست نمی‌آید و همچنین تشکیل هر کشور یکپارچه فلسطینی را رد می‌کند».


به نوشته واشنگتن‌پست، بخش اعظم این طرح در تضاد با انتظارات اعلام شده از سوی ایالات متحده، دولت‌های اروپایی و عربی است. دولت «جو بایدن» بارها تاکید کرده است که رژیم صهیونیستی نباید اشغال نامحدود غزه را ادامه دهد و می‌خواهد شاهد مسئولیت تشکیلات خودگردان فلسطین در نوار غزه باشد و مصر نیز هرگونه نقش رژیم صهیونیستی در مرز خود با غزه را رد کرده است. آنروا یک نهاد حیاتی برای ارائه خدمات به میلیون‌ها فلسطینی، به‌ویژه در غزه است و جایگزینی آن دشوار خواهد بود.

همچنین در کرانه باختری، مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین رویکرد نتانیاهو را رد کردند. «نبیل ابوردینه» سخنگوی محمود عباس، رئیس تشکیلات گفت: «طرح‌های پیشنهادی نتانیاهو با هدف ادامه اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل و جلوگیری از تشکیل کشور فلسطینی است. اسرائیل در تلاش خود برای تغییر واقعیت جغرافیایی و جمعیتی در نوار غزه موفق نخواهد شد».

واشنگتن‌پست در ادامه با اشاره به «استعفای نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین طی روزهای گذشته که تحت فشارهای واشنگتن انجام گرفت و این حقیقت که تشکیلات خودگردان فلسطین به دلیل انفعالش در برابر اشغالگری‌های اسرائیل در میان فلسطینیان بسیار منفور است» نوشت: «این اقدام به دنبال ماه‌ها گفت‌وگوی فشرده بین رام‌الله، واشنگتن و کشورهای عربی در مورد بهترین راه برای تقویت مشروعیت و کارآیی تشکیلات خودگردان فلسطین صورت گرفت تا بتواند بخشی از راه‌حل پس از جنگ در غزه باشد».

طبق گزارش این راسنه آمریکایی، هر نتیجه‌ای که از این اقدامات حاصل شود، نتانیاهو در طرح خود آشکارا هر راه‌حلی را که شامل تشکیل کشور فلسطینی باشد، رد کرده است. او مخالف استقرار تشکیلات خودگردان در غزه، مخالف هرگونه صحبت درباره بازسازی غزه بدون ریشه‌کن کردن هرچه که او افراط‌گرایی در این سرزمین می‌داند و مخالف هرگونه بحث در مورد تشکیل کشور فلسطین پس از جنگ است.

حملات رژیم صهیونیستی به غزه
این روزنامه آمریکایی افزود: «اما مواضع نتانیاهو با مواضع ایالات متحده، شرکای اروپایی و کشورهای عربی در تضاد است. دولت‌های ثروتمندی مانند امارات متحده عربی و عربستان سعودی سرمایه‌گذاری بالقوه در بازسازی غزه را به احیای مسیر سیاسی که منجر به ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی می‌شود، متصل کرده‌اند. دولت بایدن نیز می‌خواهد چشم‌انداز راه‌حل دو دولتی را که نتانیاهو دهه‌ها را صرف تضعیف آن کرده است، تقویت کند».

«آلون پینکاس» یک دیپلمات ارشد سابق صهیونیستی درباره طرح نتانیاهو استدلال کرد که پیشنهادات او کاملا مطابق با سوابق نتانیاهو برای «دغل‌بازی» و «تلاش برای به هم ریختن ذهن دیگران» است.

پینکاس نتیجه گرفت که طرح «روز بعد» نتانیاهو، در واقع نفی طرح بایدن و فهرستی از پیشنهاداتی است که کنترل بی پایان رژیم صهیونیستی بر غزه را تشکیل می‌دهد و هیچ راه‌حل سیاسی برای مساله فلسطین ارائه نمی‌دهد.

همچنین «نوآ لاندو» از روزنامه صهیونیستی هاآرتص در این باره نوشت: «برنامه نتانیاهو برای روز بعد (از پایان جنگ) این است که در واقع، هیچ برنامه‌ای برای روز بعد وجود ندارد. در زمان نتانیاهو، سرنوشت اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها مانند فیلم «روز گراوندهاگ» (Groundhog Day) است که صبح دیروز از خواب بیدار می‌شوند. او چیزی را می‌خواهد که همیشه می‌خواست؛ مدیریت درگیری، بدون اینکه هرگز آن را حل کند».

واشنگتن‌پست در ادامه این‌گونه تحلیل کرد که از آنجایی که نتانیاهو با محبوبیت بسیار پایین و بی‌سابقه‌ای مواجه است، ممکن است صرفا به دنبال خرید زمان باشد و از فشار دولت بایدن جلوگیری کند تا در عین حال، ائتلاف جناح راستگرایی را که به او کمک می‌کند در قدرت بماند، حفظ کند.

«نومی بار یعاکوف» عضو اندیشکده چتم هاوس بریتانیا به شبکه بی‌بی‌سی گفت: «این طرح قابل اجرا نیست و شدنی نیست و من فکر نمی‌کنم که این اتفاق بیفتد».

این روزنامه به برنامه‌های جدید کابینه نتانیاهو برای گسترش شهرک‌ها در کرانه باختری اشاره کرد و افزود: «این در حالی است که حتی دولت بایدن شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری را متضاد با قوانین بین‌المللی ارزیابی کرد و این، برخلاف سیاست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکاست که در کنار شهرک‌نشینان بود».

گسترش شهرک‌ها که کرانه باختری را مملو از جاده‌های مجزا و سایر زیرساخت‌های غیرنظامی می‌کند، به عنوان یک مانع بزرگ برای ظهور هر کشور فلسطینی قابل دوام تلقی می‌شود. این، یکی از دلایلی است که بسیاری از کارشناسان درخصوص گفت‌وگوهای احیا شده درباره راه‌حل ۲ دولتی تردید دارند.

«شیبلی تلحمی» و «مارک لینچ» هم در مقاله‌ای در نشریه فارین افرز نوشتند: «تاثیر اصلی صحبت مجدد درباره راه‌حل ۲ دولتی، پنهان کردن واقعیت تک دولتی است که به‌طور حتم در دوران پس از جنگ ریشه‌دارتر خواهد شد».

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  2. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

  3. دستور بسیج همه امکانات برای یافتن دختر ۲۴ ساله در میامی

  4. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  5. دستورالعمل دادستانی کل کشور درباره طرح نور به زودی ابلاغ می‌شود

  6. ساخت و ساز در پارک لاله با ورود شورای شهر متوقف شد

  7. وزارت بهداشت: محموله روغن آلوده به سموم مجوز مصرف ندارد

  8. رئیس‌جمهور: منزوی کردن زنان را قبول نداریم

  9. مصرف انرژی کشور دو برابر استاندارد مصرف جهانی است

  10. سفیدشویان غرب  مشغول کارند

  11. بازگشت شاخص‌های پولی به پیش از تحریم

  12. دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

  13. دختربچه ۱۰ ساله همبازی‌اش را سلاخی کرد

  14. بهادری: دولت در حوزه تسهیلات تکلیفی با کسی شوخی ندارد

  15. غربی‌ها قبل‌از عملیات وعدهٔ صادق به ما گفتند اگر می‌زنید، محکم نزنید!

  16. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : حج به صحنه برائت از طواغیت تبدیل می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. درباره توبه تتلو

  8. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  9. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  10. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  12. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  13. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  14. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  15. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  16. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  17. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  18. تنوری که هنوز سرد است...

  19. ایثارگران را بدنام نکنید !

  20. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  21. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  22. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  23. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  24. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  25. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

آخرین عناوین