لیست شادترین کشورهای جهان + رتبه ایران در این لیست

  4021123089 ۸۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

شاخصه‌هایی برای شناسایی شادترین کشورهای جهان وجود دارد که بر اساس آن ۷ کشور بالای این لیست را معرفی می‌کنیم.

لیست شادترین کشورهای جهان + رتبه ایران در این لیست

هفت فاکتور شاخص شناسایی شادترین کشورهای جهان

طبق گزارش موسوم به World Happiness Report هفت کشور در سال ۲۰۲۳ از بقیه کشورها شادتر بوده‌اند.

هفت فاکتور در امتیازدهی به عنوان شاخص شناسایی شادترین کشورهای جهان به شرح زیر است:

  1. امید به زندگی
  2. تولید ناخالص ملی
  3. حمایت‌های اجتماعی در مواقع ضروری
  4. نرخ فساد پایین
  5. اعتماد اجتماعی بالا
  6. میزان سخاوت و بخشش
  7. آزادی اجتماعی

با مجموع این ۷ فاکتور می‌توان کشورهای شاد را به ترتیب زیر در سال ۲۰۲۳ فهرست کرد:

فنلاند در رتبه اول شادترین کشورهای جهان قرار دارد

فنلاند در چند سال اخیر در رتبه بندی شاخص خوشبختی جهانی از سوی شبکه راه حل‌های توسعه پایدار به عنوان خوشحال‌ترین کشور جهان شناخته شده است. عامل اول در خوشحالی مردم فنلاند داشتن حکومت شفاف و مسئول است. حکومت فنلاند به عدالت در میان مردم و حقوق بشر تعهد بالایی دارد.

فساد در فنلاند به حداقل خود رسیده و حکومت با ارائه خدمات عمومی با کیفیت، حفظ طبیعت و محیط زیست، ترویج آموزش و پژوهش، حمایت از رفاه اجتماعی و تساوی جنسیتی، نیازهای مردم را به خوبی برآورده کرده است.

عامل دوم برای خوشحالی مردم فنلاند تعادل بین کار و تفریح است. فنلاند به کارگران اجازه می‌دهد زمان کافی را صرف خانواده، دوستان، سلامت، تفریح و علایق شخصی خود کنند. این کشور ساعات کاری کمتری دارد و مرخصی‌های ۳۰ روزه در سال را به کارمندان ارائه می‌دهد. عامل سوم در خوشحالی اهالی این کشور فرهنگ ساده زیستی و خودکفایی است.

فنلاند یک کشور صنعتی است ولی چارچوب و ساختارهای اجتماعی را نیز فراهم کرده است که به مردم اجازه می‌دهد به صورت خودکار و خلاقانه در تصمیم‌گیری‌های مربوط به زندگی خود شرکت کنند.

فنلاند رتبه نخست را در لیست شادترین کشورهای جهان دارد. این کشور یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی و خدمات بهداشتی را در کنار اقتصادی قوی دارد. شادی در وجود و نهاد مردم فنلاند ریشه دوانده و آنها تمایل دارند زندگی را همانگونه که هست، بپذیرند. فنلاندی‌ها برای لذت‌های کوچک زندگی ارزش زیادی قائل‌اند.

همچنین معنای واقعی شادی در این کشور را در لاپلند می‌توانید حس کنید. سرزمینی که آن‌را محل شکل‌گیری داستان بابانوئل می‌دانند و اگر در تعطیلات کریسمس به لاپلند بروید، در خیابان‌ها یکی دو تا بابانوئل را خواهید دید که با لبخند برایتان دست تکان می‌دهند. این کشور که عنوان بزرگ‌ترین مجمع‌الجزایر جهان و بزرگ‌ترین منطقه دریاچه‌ای در اروپا را دارد، برای بازدید زیبا، پرجاذبه و امن است. ایمن به این معنا که از هر 12 کیف پول گم شده، 11 مورد به صاحبش بازگردانده می‌شود.

شادترین کشورهای جهان

دانمارک در رتبه دوم شادترین کشورهای جهان قرار دارد

میزان اعتماد و درک اجتماعی در دانمارک بسیار بالاست. مردم نه تنها به یکدیگر، بلکه به نهادهایی مانند دولت، حکومت، بیمارستان‌ها و پلیس نیز اعتماد دارند. اعتماد همچنین یک جنبه حیاتی از دنیای تجارت است. در تجارت و کار در دانمارک مردم کاملا قابل اعتماد فرض می‌شوند.

اعتماد و ارزش‌های جامعه در فرهنگ و جامعه دانمارکی و البته در تاریخ این کشور ریشه دارد. دانمارکی‌ها به شدت احساس مسئولیت اجتماعی دارند و این یکی از عوامل برابری اجتماعی در دانمارک است.

مبلغ مالیات در دانمارک بالاست و گاهی تا نیمی از درآمد آنها برای پرداخت مالیات صرف می‌شود اما با این حال مردم به دولت اعتماد دارند و گله‌ای از پرداخت مالیات ندارند زیرا نتیجه پرداخت آن را در اقدامات دولت می‌بینند.

مراقبت‌های بهداشتی و تحصیل اغلب برای مردم رایگان است و یا هزینه بسیار ناچیزی از مردم دریافت می‌شود.

شادترین کشورهای جهان

ایسلند در رتبه سوم شادترین کشورهای جهان قرار دارد

حضور ایسلند در لیست شادترین کشورهای جهان شاید برایتان کمی عجیب باشد. ممکن است بگویید، جزیره‌ای که آن را دورترین نقطه جهان می‌نامند و زمستان‌های طولانی دارد، مگر می‌شود شادترین مردم را داشته باشد؟ بله می‌شود، این کشور بالاترین سطح از عدالت اجتماعی، شفافیت و برابری را برای زندگی مردم فراهم نموده که سبب رضایت و خرسندی شهروندان گشته است.

همچنین یکی از معیارهای تاثیرگذار در شادی، سلامت است که ایسلند سیستم سلامت نسبتاً خوبی را در مقایسه با سایر کشورها دارد. امید به زندگی در این کشور بالا بوده و میزان مرگ و میر نوزادان پایین است.

ورزش در طبیعت زیبای این جزیره، جزئی جدانشدنی از زندگی مردم است. ایسلند کشوری احاطه شده با طبیعتی بکر، خیره‌کننده و زیبا است، هنگامی که زندگی با زیبایی‌های طبیعی گره خورده باشد، شاد زیستن آسان است.

شاید زمستان‌های طولانی و آب و هوای سخت زندگی را دشوار کند، اما مردم ایسلند فوق العاده مثبت و شاد هستند.

یکی از دلایل اصلی شادی، سلامت مردم در این کشور است. سیستم سلامت و مراقبت‌های بهداشتی ایسلند در مقایسه با سایر کشورها نسبتاً خوب است.

ایسلند دارای کمترین میزان مرگ و میر نوزادان است و یکی از کشورهایی است که امید به زندگی در آن بسیار بالاست. همچنین طبیعت بی‌مانند ایسلند تاثیر بسیار زیادی در روحیه و منش ساکنان آن دارد به‌طوری که اغلب مردم اوقات فراغت خود را در طبیعت می‌گذرانند.

هلند در رتبه چهارم شادترین کشورهای جهان قرار دارد

هلند کشوری لیبرال، باز و مهماندوست است، نیازی نیست هلندی بدانید آنها با روی باز از شما پذیرایی می‌کنند.

ساعات کار در هلند کم و کیفیت زندگی بالا است. ساکنان هلند اهل فعالیت‌های بدنی و ورزشی هستند و به سلامت اهمیت زیادی می‌دهند. آمستردام به خاطر دوچرخه‌هایش مشهور است و با وجودی که وسایل حمل و نقل از کیفیت خوبی برخوردار است، 63 درصد مردم روزانه دوچرخه سواری می‌کنند و همه این عوامل دلیل بر شادترین کشورهای دنیا بودن است.

سوئد در رتبه پنجم شادترین کشورهای جهان قرار دارد

آنچه سوئد را تبدیل به یکی از شادترین کشورهای جهان نموده، تولید ناخالص داخلی نیست. سوئدی‌ها مردمی واقع بین‌اند که اهداف رویایی و دست نیافتنی در زندگی و کار خود تعیین نمی‌کنند. سوئدی‌ها زیاد کار نمی‌کنند و مطمئن می‌شوند که برای وقت گذرانی با خانواده و دوستان زمان کافی خواهند داشت.

آنها ارزش زندگی را دریافته‌اند، می‌دانند خانواده، سلامتی و به طورکلی تعادل بین کار و زندگی عامل شادی است. اگرچه در کنار این‌ها وضعیت اقتصادی خوب، خدمات بهداشتی عالی و امنیت شغلی دیگر مسائل تکمیل‌کننده رسیدن به شادی‌اند.

به طور کلی در سوئد تمرکز بر ایجاد تعادل بین کار و زندگی منجر به شادتر شدن مردم شده است. در سوئد برابری اجتماعی از نخستین پایه‌های تحصیلی یعنی مهدکودک به کودکان آموزش داده می‌شود. در سوئد 16 ماه مرخصی زایمان با حقوق به والدین کودک داده می‌شود که همه اینها منجر به رشد صحیح کودک از همان آغاز تولد و آرامش والدین می‌شود.

نروژ در رتبه ششم شادترین کشورهای جهان قرار دارد

در نروژ همه چیز به نفع کارمند است و کارفرما حقوق او را محترم می‌شمارد. چیزی به نام اخراج کارمند در نروژ وجود ندارد و کارمندان می‌توانند از 5 هفته مرخصی با حقوق در سال استفاده کنند. در نروژ آزادی اجتماعی، صداقت، سخاوت، سلامتی و درآمد بالا مطرح است که باعث شادی و آسودگی خیال شهروندان می‌شود.

دولت بر استفاده بهینه از منابع طبیعی اشراف کامل دارد و مردم به ساختار و نوع حکومت اعتماد کامل دارند.

نروژ یکی از کشورهایی است که در رتبه‌‌بندی شاخص خوشبختی جهانی همواره در لیست شادترین کشورهای جهان قرار می‌‌گیرد. این کشور را می‌توان یک کشور صنعتی و پیشرفته دانست. زیرا درآمد بالا و زیر ساخت‌‌های مناسبی برای رفاه مردم فراهم کرده است. نروژ از منابع طبیعی غنی نفت و گاز برخوردار است و از آنها به‌طور موثر استفاده می‌کند.

نروژ همچنین دارای سامانه رسیدگی به رفاه و حال اجتماعی مردمی است که به تأمین نیازهای اساسی جامعه مثل سلامت، آموزش، حقوق بشر و امنیت اجتماعی، کمک بالایی می‌کند.

کشور نروژ مردم خوشحالی دارد چون فرهنگ و ارزش‌های آنها با خوشبختی همسو است. نروژی‌ها به تعادل بین کار و زندگی، همکاری و همدلی، احترام و اعتماد، خودباوری و خودکفایی، تنوع و آزادی، خلاقیت و نوآوری، پذیرش و شکرگزاری اهمیت می‌دهند. نروژ یک کشور صلح‌ طلب و دموکرات است که بر حقوق بین‌ الملل، حفظ محیط زیست، تساوی جنسیتی و فرصت‌های برابر تأکید دارد.

گفتیم نروژ یکی دیگر از شادترین کشورهای جهان است که همیشه جایگاه خود را در این رتبه‌بندی حفظ نموده و حتی در سال 2017 در صدر لیست شادترین کشورهای جهان قرار داشته است. این کشور با مدیریت مسئولانه منابع طبیعی، ایجاد حس حمایت اجتماعی و رفاه اقتصادی، رضایت مردم از زندگی را به بالاترین سطح رسانده است. نروژی‌ها دلیل اصلی شادی‌شان را آزادی، صداقت، سلامتی و درآمد بالا می‌دانند.

سوئیس در رتبه هفتم شادترین کشورهای جهان قرار دارد

سوئیس از کشورهای ثروتمند اروپا، در رتبه هفتم از لیست شادترین کشورهای جهان قرار دارد. اما دلیل شادی مردم سوئیس، تنها پول و ثروت نیست. آنچه این کشور را شاد نگه داشته است صداقت، برابری، اعتماد اجتماعی و سلامتی است. در کنار رفاه اجتماعی و اقتصادی، موقعیت جغرافیایی و آب و هوای این کشور، در شادی مردم سوئیس بی‌تاثیر نیست.

مردمی که تابستان‌ها به کوهنوردی و دوچرخه‌سواری و شنا در ساحل مشغول‌اند و زمستان‌ها از پیست اسکی بیرون نمی‌آیند، معنای واقعی شادی و زندگی با کیفیت را دریافته‌اند.

سوئیس کشوری است که به دلیل طبیعت زیبا، اقتصاد پایدار، نظام سیاسی دموکراتیک و فرهنگ غنی در رتبه هفتم لیست شادترین کشورهای جهان قرار گرفته است. سطح زندگی در سوئیس آن را به یکی از کشورهای پیشرفته و ثروتمند جهان تبدیل کرده است. این به این معنی است که مردم سوئیس دسترسی به منابع و خدمات اساسی مانند آب، برق، بهداشت، آموزش و فرصت‌های شغلی مناسب را دارند.

همچنین، سطح درآمد و توزیع آن در سوئیس نسبتاً منصفانه به شمار می‌رود. بر اساس گزارش شاخص جهانی نابرابری درآمد در سال 2018، سوئیس در رتبه 24 قرار دارد. این به این معنی است که فاصله بین ثروتمندان و فقیران در سوئیس کمتر از بسیاری از کشورهای دیگر است.

سوئیس یکی از کشورهایی است که نرخ بیکاری پایین و نرخ اشتغال‌زائی بالایی دارد. بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در سال 2019، نرخ بیکاری در سوئیس 4.4 درصد و نرخ اشتغال‌زائی 80.5 درصد بوده است. این به این معنی است که بسیاری از مردم سوئیس کار مناسب و از کار خود رضایت کافی دارند.

همچنین، ساعات کار در سوئیس در هفته 34.4 ساعت بوده است. این به این معنی است که مردم سوئیس فرصت بیشتری برای استراحت، تفریح و خانواده دارند. علاوه بر این باید بدانید که سلامت روانی در جامعه سوئیس بسیار بالاست. همانطور که می‌دانید یکی از عوامل شادی به خصوص خانم ها تناسب اندام است و باید بگوییم این کشور دارای پایین‌ترین نرخ چاقی در اروپا است!

شادترین کشورهای جهان

رتبه ایران در میان شادترین کشورهای جهان

ایران نیز یکی از 146 کشوری است که در گزارش شادترین کشور جهان نام برده شده است. متاسفانه ایران جایگاه چندان جالبی در میان شادترین کشورهای جهان ندارد و نام ایران در جایگاه صد و هفتم لیست شادترین کشورهای جهان آمده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۸۶۹۳۸۰۷:۲۷:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
یه پاراگراف کلا نوشتی ایران در ردیف 107 هست.
ناشناس۳۳۸۷۲۴۰۱۲:۵۱:۰۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
البته قید نکردی که با این رتبه ۱۰۷ با لحاظ برخی رتبه های مشترک، ایران چندم خواهد بود. احتمالا چند کشور مثلا رتبه ۵۶ هستند.
حامد حمدایی اصل۳۳۸۷۳۹۴۱۴:۳۹:۲۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
وقتی مثلا دو کشور رتبه ی مشترک ۳ داشته باشند رتبه ی بعدی ۵ میشه نه ۴. پس رتبه ی مشترک چندان تاثیری در آن چیزی که شما میگویید نداره مگر اینکه چندین کشور با خود ایران رتبه ی مشترک داشته باشند
ناشناس۳۳۸۷۲۴۷۱۲:۵۷:۵۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
با این شرایط اقتصاد ، آب و هوا ، خودرو داخلی ، بحران بی آبی و مدیریت درخشان مسئولین همین که در رتبه 107 هستیم .
ناشناس۳۳۹۱۶۰۴۲۱:۴۹:۱۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
بله آب و هوا و اقتصاد و خیلی مسایل دیگر باید در این بررسی لحاظ شود اما نشده است به همین دلیل این رتبه‌بندی اساس علمی ندارد. همین کشورهایی که رتبه‌های برتر این جدول را دارند به لحاظ مشکلات روحی روانی و خودکشی و دزدی و... هم رتبه‌های برتر هستند. چگونه این کشورها می‌توانند شادترین باشند اگر معیارهای درستی لحاظ شود؟
ناشناس۳۳۸۶۹۴۲۰۷:۴۰:۳۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
علت مشخصه؛ چون در ایران اون هفت شاخص درصدهای پایینی دارن .
ناشناس۳۳۸۷۱۹۹۱۲:۰۰:۵۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
ولی چیزی که خنده داره اینه که همون کشورهایی که در بالاترین رتبه های لیست شادترین ها قرار دارن ، همزمان در بالاترین رتبه های افسردگی و خودکشی و مراجعه به روانپزشک هم قرار دارن ؛ ولی معمولا اون لیست نمایش داده نمیشه
ناشناس۳۳۸۷۲۷۹۱۳:۲۳:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
جستجو و دیدن اون یکی فهرست کار سختی نیست، ولی به نظر شما دیسلایک می‌دن. چرا؟ چون اون وقت دیگه نمی‌تونن خودتحقیری کنن.
ناشناس۳۳۸۷۲۸۱۱۳:۲۴:۲۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
چون آماراشون شفاف و به روز هست.و حقیقت گفته میشه.ولی کشورهای پایین لیست یکی از مشکلاتشون همین عدم وجود آمار واقعی هست
ناشناس۳۳۸۷۳۴۴۱۴:۰۷:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
اتفاقا مراجعه به روانپزشک نشان از فرهنگ بالای یک ملت دارد. ما هنوز که هنوز است با وجود ابتلا به انواع مشکلات روحی و روانی مراجعه به روانپزشک را تابو میدانیم
ناشناس۳۳۸۷۳۸۷۱۴:۳۶:۰۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
مشاوره با افسردگی فرق دارد !
ناشناس۳۳۸۷۴۴۱۱۵:۱۳:۴۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
بحث مراجعه مورد نیاز به روانپزشک نیست ، بحث مراجعه از شدت افسردگی و بیچارگیه
ناشناس۳۳۸۷۴۸۶۱۶:۰۰:۴۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
شما دوست داشتی هر چقدر خواستی بهشون بخند
ناشناس۳۳۸۶۹۴۳۰۷:۴۳:۱۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
آیا این رتبه افتخار دارد.
ناشناس۳۳۸۷۲۲۷۱۲:۳۲:۳۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
افتخار نداره حس امنیت داره نه اون امنیت مد نظر شما
ناشناس۳۳۸۷۲۴۴۱۲:۵۵:۰۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
آنجا هم امنیت ندارند
ناشناس۳۳۸۷۴۱۶۱۴:۵۲:۴۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
در ایران فرهنگ روانشناس و روانپزشکی جا نیفتاده
ناشناس۳۳۸۶۹۴۹۰۷:۵۲:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
بنده زمانی برای پایان نامه ارشدم که در خصوص شادی سازمانی بود با استاد قانعی راد صحبت کردم و همین مطلب رو بیان کردم ایشان که از برجسته ترین اساتید جامعه شناسی ایران بودند گفتند شدیدا مخالف این جایگاه ایران در شادی هستند و می‌گفتند لزوما شادی به این شاخص ها مرتبت نیست و بسیار به مسائل بومی و فرهنگی هر کشور بستگی دارد و لزوما این شاخص هایی که به مسائل مادی می‌پردازد بیان کننده کل ماجرا نیست
ناشناس۳۳۸۷۳۱۹۱۳:۴۸:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
استادتون آدم منصفی هستن
ناشناس۳۳۸۷۳۳۰۱۳:۵۵:۲۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
این نگرش ها واقعا برای این دوران که جهانی سازی در این حد گسترش پیدا کرده دیگه قابل قبول نیستند.
ناشناس۳۳۸۷۶۳۵۱۸:۲۷:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
مرتبط درسته
صمصام۳۳۸۶۹۵۲۰۷:۵۹:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
گفتید ایران هم در زمره شادترین کشورهای جهان هست دلایل شادی اون 7 کشور رو گفتید خب دلایل شادی کشور ما رو هم بگید نه....به رتبه کاری نداریم اما واقعا دلایل شادی صدو هفتمین کشور شاد جهان چیست ؟!
ناشناس۳۳۸۷۵۷۹۱۷:۳۴:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
جایگاه صد وهفتم داره اصلا متن رو خوندی؟
ناشناس۳۳۸۶۹۵۹۰۸:۰۳:۱۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
عدالت و اعتماد اجتماعی زیر بنای شادی است .
ناشناس۳۳۸۷۰۶۶۱۰:۱۱:۵۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
چرا بالاترین طلاق ها مال اروپایی ها است؟ چرا فرزند نا آوری دارند؟!!!
ناشناس۳۳۸۷۱۸۳۱۱:۴۹:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
طلاق ضربه سنگینی است ولی مشخص کننده شادی نیست، مطمئن باش افغانستان یکی از پایین ترین آمار های طلاق را دارد.
ناشناس۳۳۸۷۲۴۳۱۲:۵۴:۳۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
افغانستان چون هنوز دنیا پرست نشدن در ضمن چرا هندی ها کمترین طلاق در جهان را دارند آن هم با انواع و اقسام.....؟!!!
ناشناس۳۳۸۷۲۶۹۱۳:۱۸:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
هفت مورد که گفت مصداق شادی یا ناشادی است اما طلاق مصداق آن نیست و یا افسردگی نیست خودکشی نیست دسترسی به سلامت نیست و... !!
ناشناس۳۳۹۱۶۰۲۲۱:۴۵:۳۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
مشکل همین است که این موارد هفتگانه که به عنوان معیار شادبودن انتخاب شده درست نیست
ناشناس۳۳۸۸۴۵۵۱۷:۵۹:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
چون ایرانی ها متاسفانه اصلی به نام سوختن و ساختن دارند که خودش از علل ناشاد بودن است.
ناشناس۳۳۸۶۹۶۴۰۸:۱۴:۲۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
بعله...مرغ همسایه غازه....!!! باید چند سالی در سوئد زندگی کنی تا معنای شاد زیستن را بفهمی ...وقتی که در مهد کودک به بچه ها یاد میدهند که اگر پدر و مادر بهش تند و خشن حرف زدند ، بلافاصله به پلیس اجتماعی زنگ زده و گزارش بدهند و اگر تکرار شد ، بچه را تحویل بهزیستی میدهند و بعدش تحویل یک خانواده دیگر و .....!! حالا باید بدوی دنبال بچه ات و دیگر هیچ و یک عمر سرخوردگی و پشیمانی از اینکه چرا از ایران ، مام عزیز وطنم رفتم و خودم و بچه ام را بدبخت و در بدر ....!!!
ناشناس۳۳۸۷۰۸۲۱۰:۲۰:۵۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
آره اون ده میلیونی که رفتن اونور دارن دسته دسته برمیگردن .
ناشناس۳۳۸۷۱۲۲۱۰:۵۵:۳۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
پس به نظر شما فرزند با هر طور والدین باهاش رفتار کردن تحمل کنه و بعدا دچار مشکلات عدیده روانی و عاطفی بشه ؟ این جور قوانین باعث میشه والدین در رفتار با بچه های خودشون دقت بیشتری داشته باشند تا هم فرزند سلامت روانش حفظ بشه و هم وقتی وارد اجتماع شد با پرخاشگری و تندخویی رفتار نکنه . این قوانین نوعی بازدارندگی ایجاد میکنه تا مردمی با درجه عصبانیت بالا به جود نیاد.
ناشناس۳۳۸۷۴۰۳۱۴:۴۴:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
البته که قوانین حمایتی لازم هست اما اخلاق را نمیشه با قانون به خورد مردم داد در سیستم آموزش پرورش آنها، احترام به والدین تعلیم داده نمیشه و با این جور صحبتها که از پدر و مادر شکایت کنید، فقط بچه از خانواده کم کم جدا میشه
ناشناس۳۳۸۷۶۳۷۱۸:۳۲:۳۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
ایا شما در سیستم اموزش و پرورش انها شرکت داشته اید یا اطلاعات میدانی دقیقی دارید ؟
ناشناس۳۳۸۸۰۶۶۰۸:۲۹:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
تو ایران هم میبینی بچه تا ۳۵ و۴۰ سالگی آویزون پدرومادره ولی کشورهای مثل سوئد بعد از سن قانونی فقط خودش مسئول زندگیشه طبق همون قوانین
ناشناس۳۳۸۶۹۷۳۰۸:۲۹:۵۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
با این سبک مدیریت چه انتظاری دارید یک ثانیه قیمت ها ثابت نیست
ناشناس۳۳۸۶۹۸۷۰۸:۴۵:۳۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
کشورهای اسکاندیناوی همیشه در صدر بوده اند!
عمران۳۳۸۶۹۹۱۰۸:۴۷:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
والا همین صد و هفتم بودن هم غنیمت است با وضع آزادیهای اجتماعی و اقتصاد و غیره
هادی۳۳۸۶۹۹۴۰۸:۵۰:۵۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
سلام حاوی نکات جالبی بود ولی معیارهای آبکی برای شادی دارند شادی به معنای واقعی از درون می جوشد و درتباط بسیار نزدیکی با خودشکوفایی، مفید بودن و شناخت از خود دارد متاسفانه، ملاک هایی که ذکر شد حتی آن ها که جنبه اجتماعی دارد بیش تر جنبه خودمحوری دارد اگر انسان را موجودی که تصادفی به وجود آمده ندانیم، بسیار نیاز هست نظر خالق او را هم در بررسی کردن موضوع شادی در نظر گرفت
ناشناس۳۳۸۷۰۶۷۱۰:۱۲:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
لطفا شما هم شاخصهای قابل اندازه گیری خود را به تفکیک اعلام کنید. با تشکر
عمران۳۳۸۷۱۲۰۱۰:۵۴:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
اتفاقا در دیدگاه دینی محوریت بشر از برخی جنبه ها پر رنگ تر از نگاهِ غیر دینی است. انسان به دلیل منشا خلقت الهی و مسئولیت اقداماتش در دنیا مختار و مسئول شمرده میشود و بنابراین آزادیهای فردی او مهمتر خواهد بود. اتفاقا اگر حکومتهای مارکسیستی و بی دینِ قرن گذشته را نگاه کنید هم از لحاظ سیاسی و هم اقتصادی شهروندانشان را به شدت محدود میکردند چون قدرت سیاسی حکومت مقابل آزادیهای شهروندان و قدرت اقتصادی فردی قرار میگرفت. این نگاه که حکومتهای دینی باید با استفاده از شریعت شهروندان را محدود کنند یک قرائت خاص و تا حدی بدیع است که بنظر من همخوانی با بنیانهای اصلی دین ندارد.
علی۳۳۸۷۱۹۴۱۱:۵۹:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
به بربری فروشی سر محل مراجعه کنید و بگید من شادی درونی، خودشکوفایی و شناخت از خود دارم ولی جیبم خالیه لطفا یک عدد بربری به من بدهید
ناشناس۳۳۸۷۲۲۹۱۲:۳۵:۵۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
دوست عزیز اصلا هفت تا ملاک شادی رو نگاه هم کردی.کدوش جنبه تک محوری داشت.میزان فساد پایینش یا اعتماد به ارکان دولتیش.یا عدالت اجتماعیش.امام حسین ع)فرمودند اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.مگر ما برای همین 7 مورد انقلاب نکردیم که می فرمائید جنبه فردی دارد.
ناشناس۳۳۹۱۶۱۰۲۱:۵۳:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
این بنده خدا گفته حتی اونهایی که جنبه اجتماعی داره، بیشتر جنبه خودمحوری داره یعنی نگفته فردی گفته خودمحورانه که خیلی با هم متفاوته کاش همیشه ابتدا با دقت حرف طرفمان را ببینیم بعد نقد کنیم
محسن۳۳۸۶۹۹۵۰۸:۵۱:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
اگر کشورهای اسکاندیناوی در صدر فهرست شادترین مردم دنیا هستند، چرا در آمار خودکشی هم صدرنشین هستند؟
ناشناس۳۳۸۷۱۳۳۱۱:۰۳:۱۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
در امار خودکشی رتبه 1 تا 30 را بیشتر کشور های افریقایی و امریکای جنوبی و اسیایی تشکیل میدهند ، کشور های اسکاندیناوی همچین صدر نشین امار خودکشی هم نیستند .
ناشناس۳۳۸۷۲۲۸۱۲:۳۳:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
اطلاعات خود را بیشتر کنید در ضمن آسیا هم ژاپن در صدر هست
ناشناس۳۳۸۷۲۸۳۱۳:۲۵:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
اینکه رتبه 1 تا 30 آمار خودکشی را بیشتر کشور های آفریقایی و آسیایی و آمریکای جنوبی تشکیل میدهند بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی است
ناشناس۳۳۸۷۹۰۴۲۳:۵۵:۰۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
در بین 20 کشور نصف آن برای اروپا هست
ناشناس۳۳۸۶۹۹۶۰۸:۵۱:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
ايران افسرده تر از اين هاست
SMAH1۳۳۸۷۰۱۸۰۹:۰۹:۵۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
یک رتبه بندی به شدت اشتباه!! مثلا آیا واقعا «تولید ناخالص ملی» به شاد بودن ربط دارد؟ پس چرا خودکشی در قشر مرفه (در هر جامعه‌ای ) از قشر متوسط بیشتر است؟؟؟ بقیه هم به همین قیاس قابل بحث است!!! به جای آمار سازی «برای شاد» بودن کافیست نقیضش را بگیرید. کسانی که شاد نیستند یعنی از زندگی ناراضی هستند یعنی «خودکشی» می کنند. کافیست رتبه کشورها بر اساس تلاش برای خودکشی (که دارای پارامتر عینی است) بگیرید و برعکسش کنید. حالا ببنیدی که این کشورهایی که سعی کردید رزومه‌ی شاد بودن برایشان بسازید، چه وضع اسفباری در شادی دارند.
رضا۳۳۸۷۰۲۷۰۹:۱۹:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
بهتر بود بعد از ذکر علل شادی این کشورها، دلایل کم شاد بودن ایرانیان نیز گفته می شد. هرچند از اکثر مردم عادی کوچه و خیابان هم بپرسید و سری به برنامه های تلویزیون ملی ایران بزنید دلایل آن تقریبا مشخص است.
ناشناس۳۳۸۷۰۳۱۰۹:۲۳:۱۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
بعله چه کشورهای شادی که در صدر لیست آوردی ولی بالاترین خودکشی های جهان!!!
ناشناس۳۳۸۷۳۹۱۱۴:۳۷:۴۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
اروپایی ها بهترین ماشین ها ر‌و سوار میشن بهترین درآمدها و آزادی ها و تفریح ها رو دارند اونجا خوش هستن
ناشناس۳۳۸۷۹۰۶۲۳:۵۶:۱۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
تو چقدر پرتی
ناشناس۳۳۸۷۰۳۲۰۹:۲۵:۴۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
آماری غلط که فقط بر معیار پول اندازه گیری می شود همین هست و عده ای ساده لوح هم باور می کنند وگرنه همین فنلاند و سوئیس و... بیشترین افسردگی را دارند
ناشناس۳۳۸۷۰۳۵۰۹:۳۰:۴۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
اگه دانمارک رتبه دوم رو داره چرا مصرف قرص ضدافسردگی در این کشور بالاست؟یعنی کشوری مثل قطر یا امارات با اونهمه امکانات شاد نسیتن ولی دانمارکی ها و کشورهای اسکاندیناوی شادترین هستند؟
ناشناس۳۳۸۷۲۲۲۱۲:۲۷:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
من معذرت خواهی می کنم. ایران بوده نه دانمارک
عمران۳۳۸۷۲۳۵۱۲:۴۶:۰۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
شاید با قرص شاد شدند.
ناشناس۳۳۸۷۴۱۳۱۴:۵۲:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
طبق آمار همینه، از کشورهایی هست که بیشترین استفاده از داروهای ضدافسردگی را داره
محمد۳۳۸۷۷۷۹۲۱:۰۷:۰۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
در ان کشورها با داشتن حداقل مشکل روانی به روانپزشک مراجعه می کنند و طبیعتا مصرف قرص زیاد خواهد شد. در کشور ما ادمها تا مرز جنون هم پیشرفت بکنند احتمالا به روانپزشک مراجعه نکنند!!
ناشناس۳۳۸۷۰۳۹۰۹:۳۹:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
عوامل مشترک اصلی بین همه کشورهای شاد شفافیت حکومتها و اعتماد مردم به آنها و عدم فساد و رفاه اجتماعی که حکومتها برای مردم ایجاد کرده بودند .
شادی۳۳۸۷۰۴۰۰۹:۴۴:۰۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
شادی دیگه معنی نداره باحقوق اداره کار که نصفش میشه جای اجاره خونه و با نصف دیگش هم جای وام ازدواج و خورد و خوراک و... انتظار دارین بخندیم و شاد باشیم ؟وسط ماه که میرسه هر روز تب و لرز میگیرم که چطور بقیه ماه رو سر کنم.
سیدمصطفی۳۳۸۷۰۴۸۰۹:۴۹:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
ما جزء مردم الکی خوش دنیا هستیم . من بعنوان پدر تنها سرمایه ای که دارم یک لبخند زورکیه ، وقتی میرسم خونه سعی میکنم کوه مشکلات جهان را که روی دوشم نشسته پشت درب زمین بگذارم بجای اینکه گوشت و مرغ در دست داشته باشم فقط یک لبخند بر لب دارم فکر میکنم شاید این لبخند امید را در دل خانواده ام زنده نگه دارد ‌.
ناشناس۳۳۸۷۰۸۴۱۰:۲۱:۱۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
نیاکان ما هر ماه یک جشن همگانی داشتند مثل تیرگان مهرگان و ... نیاکان ما مردمان شادی بودند
ناشناس۳۳۸۷۱۵۹۱۱:۲۹:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
شادی حلال با شادی حرام فرق داره شادی حرام برازنده مسلمان ایرانی نیست
ناشناس۳۳۸۷۷۲۱۲۰:۰۶:۳۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
همون شاد بودن که جنگیز اومد بالا سرشوت
ناشناس۳۳۹۱۶۱۷۲۱:۵۸:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
الان علاوه بر برخی از جشن‌های سنتی، تعداد زیادی جشنهای دینی و مذهبی هم اضافه شده است پس با این حساب الان خیلی شادتر هستیم
ناشناس۳۳۸۷۰۹۳۱۰:۲۶:۵۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
کشوری که با این همه منابع و استعداد ذاتی ۵۰ درصد مردمش زیر خط فقرند طبق آمار سالانه ۲۵ هزار تلفات جاده ای و ۲۰۰ هزار معلول بدلیل کیفیت پایین خودرو داریم ،مشکلات درمانی ،آب، هوای سالم ،ترافیک سرسام آور، شادی داره؟!!
بهنام۳۳۸۷۱۲۱۱۰:۵۵:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
کشوری شاد وعاشق، اعتقاد به مذهب خواهد داشت که تو زندگی پول برای امر معاش داشته باشه حوصله زندگی داشته باشه، آدم بی پول گرسنه به هیچ عنوان شاد نخواهد شد
ناشناس۳۳۸۷۱۲۸۱۱:۰۰:۰۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
به نظر بنده فقط عوامل هفت گانه بالا کافی نیست برای سنجش شادی، بلکه باید به همین اندازه(هفت فاکتور) برای ناشاد بودن هم در نظر گرفت و میانگین این حالات را به عنوان شاخص در نظر گرفت. این روش بسیار منطقی تر و همه جانبه نگر است!
ناشناس۳۳۸۷۱۶۰۱۱:۳۰:۱۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
این تا قبل از سال ۸۸ که عده ای از مردم دنبال فحشای غربی و فرهنگی غربی رو بگیرن قطعا شاد ترین کشور جهان بود اما بعد از اون دیگه دنیا دنیا نشد
ناشناس۳۳۸۷۲۳۰۱۲:۳۸:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
شادی ربطی به پول ندارد ولی بی پولی کمر شادترین انسان ها را می شکند
ناشناس۳۳۸۷۳۱۶۱۳:۴۶:۴۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
اگر مردم فنلاند اینقدر شاد هستند، چرا تو خودکشی کشور ۳۵ دنیا هستند؟ از شادی دیگه نمیتونن این کره خاکی رو تحمل کنن!!؟!!
ناشناس۳۳۸۷۳۲۳۱۳:۵۱:۴۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
از ما بعیده. اسم این شاخص، فریبنده است. در واقع ترکیبی از همون شاخصهای اقتصادی سلیقه ایست. وگرنه ببینید نرخ خودکشی و مصرف داروهای ضدافسردگی در کدوم کشورها بالا است.
ناشناس۳۳۸۷۴۴۴۱۵:۱۴:۵۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
من نمیفهمم چرا انقدر به آمار کشورهای غربی بدبین هستید؟
ناشناس۳۳۹۱۶۲۰۲۲:۰۲:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
بدبین نیستیم میگوییم این معیارها که صرفا مادی است برای این هدف کافی نیست. این حرفی کاملا علمی است مگر شما به آمار آنها خوشبین هستید؟
مهران۳۳۸۷۵۱۴۱۶:۱۹:۲۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
خدا رو شکر تو این یکی دیگه رتبه مون عدد بالاییه
علی۳۳۸۷۶۳۹۱۸:۳۴:۴۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
من هم میتوانم یک شرکت راه بندازم و ایران را رتبه یک شادترین جهان بدهم.
دریا۳۳۸۷۷۹۹۲۱:۳۱:۱۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
برای دزدی در هلند و دانمارک چه ماله کشی دارید بروید خودتون مسخره کنید شادترین کشور جهان و بالاترین نرخ خودکشی ودزدی ....
سلام۳۳۸۸۲۴۶۱۲:۲۹:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
این لیست را اصلا جدی نگیرید.پارسال مقام اسرائیل در این لیست چهارم بود. یعنی این لیست ساختگی وسفارش سیاسی است. گیورا ردلر خاخام صهیونیست قبل از سال ۲۰۱۸ که این بساط قلابی شادی سنجی راه بیافتد،در جمع رسانه های صهیونیستی گفت باید ایرانیان را با خبرهای ناامیدی و سیاهی بمباران کنید.مردم ایران مطالعه ندارند وحرف شما را باور میکنند.
شهروز۳۳۸۸۴۶۵۱۸:۱۶:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
البته ایران از نظر قلیان کشی و تولید هوای آلوده به جهت تردد موتور سیکلت های بی استاندارد و خودرو های تولیدی بی کیفیت در صدر است
ناشناس۳۳۸۸۵۷۳۲۱:۴۵:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
والا شادترین کشورهای جهان کشورهای عربی هستن ازلحاظ درآمد وساعت کم کارو رفاه بسیاربالاو دادن حقوق بالا به تمام افرادجامعه مالبات صفر خیابان های تمیز مراکزخریدبرند ومارک و....
ابوالفضل۳۳۸۹۳۱۸۲۰:۳۳:۱۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
بد بختی ما از نداشتن عدالت، امنیت، و اقتصاد هست. بنیه همه این ها یک آموزش درست به افراد هست که متاسفانه آموزش و پرورش واقعا ضعیف هست و اکثر دانش آموزان دارند از مدارس انصراف میدهند.
علی۳۳۸۹۳۵۰۲۱:۴۳:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
این‌ آمار‌ خودساخته‌ کشورهای غربی و اروپاییه‌ اصلا‌ درست‌ نیست‌ .......خودشونم‌ قبلا‌ اقرار‌ به‌ کذب‌ بودن‌ اون‌ کردن
مهدي۳۳۸۹۴۸۷۰۰:۲۵:۳۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
با این وضعیت معیشتی مردم . رتبه ی ۱۰۷ هم زیاده .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. دور باطلی که تمامی ندارد!

  10. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  20. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  21. برای این عکس شما تیتر بزنید

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  25. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

پربحث‌های دیروز

    پربحث‌های هفته

    1. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    2. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    3. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    4. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

    5. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    6. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

    7. مصادیق آزادی‌های مشروع باید روشن شود/حق نظام مقدم بر حقوق فردی است

    8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

    9. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

    10. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

    11. کشف سه میلیون لیتر گازوئیل/ لوله‌کشی ۷۵ کیلومتری قاچاقچیان سوخت در میناب جمع شد

    12. تذکر رهبری درباره گشت ارشاد به چه علت بود؟  

    13. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

    14. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

    15. گاف "بی بی سی" درباره پروژه هواپیمای جت ۷۲ نفره ایرانی

    16. زاکانی: ساخت بیش از ۱۵۰ هزار واحد مسکونی استطاعت‌پذیر بزودی در تهران آغاز می‌شود

    17. دیدار معلمان نمونه با رهبر انقلاب و رئیس جمهور

    آخرین عناوین