آیا «دشمن»، همه مسئله ما است؟!

یوسف مشفق، گروه سیاسی الف،   4021118071 ۷۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
آیا «دشمن»، همه مسئله ما است؟!

1- «دشمن می‌خواهد با فشار اقتصادی، مردم را مقابل انقلاب قرار دهد». گوینده این جمله کسی نیست جز آقای غلامعلی حداد عادل؛ با کوله‌باری از تجربه و حضور مستمر در عرصه سیاست و لمس جوانب مختلف این حوزه که قاعدتاً باید با نگاهی فراخ و برآمده از این تجربه طی‌شده به مصائب موجود نگاه کرده و آسیب‌شناسی درستی از شرایط کنونی ارائه دهد اما با نگاهی تقلیل‌گرایانه روایتی را ارائه می‌کند که نه‌تنها افق روشنی ندارد بلکه در نهایت به ضد خود بدل می‌شود. 

2- بحث بر سر واژه‌ «دشمن» است؛ دشمنی که نه‌تنها در پی نابودی نظام سیاسی است بلکه آرمانش تجزیه ایران و نابودی تمدنی چندهزار ساله و ضربه به مردم کشور است. برای دشمن، ایران بزرگ دردسری عظیم و موجودی مزاحم اهدافش تلقی می‌شود و باید به شکل نرم یا سخت، آن را از پای در آورد. تجربه تاریخی طی شده هم اثبات‌کننده و موید ابعاد وسیع عنادورزی و ستیزه‌جویی بدخواهان ایران است و هر تلاشی برای انکار این دشمنی‌ها در طول تاریخ و به‌خصوص پس از انقلاب، چیزی جز انکار بدیهیات نیست.

3- با این وجود اما دشمن همه مسئله ما نیست و نمی‌توان غالب مشکلات موجود را به آن قائم کرد. این رسم دیرینه و خطای سیاسیون ماست که با نگاهی یک‌سویه امری بدیهی را برجسته کرده و در مقابل، ضعف‌های درون‌مرزی را نادیده انگاشته و حتی برخی روی به انکار آن می‌آورند. دشمن، دائماً در حال ستیزه‌جویی است اما سوال مهم این است که ما چه کرده و چه می‌کنیم؟ دشمن برای ایجاد نارضایتی به فشار اقتصادی تمسک می‌جوید اما آیا ما توانسته‌ایم با سیاست‌ورزی درست اثر این دشمنی را بکاهیم یا با اتخاذ سیاست‌هایی خطا، اثرگذاری فشارها را بیشتر کرده و در زمین دشمن بازی کرده‌ایم؟ آیا متولیان امر که کوچک‌شدن سفره مردم، فقر و بی‌عدالتی را به ستیزه‌جویی دشمن منوط می‌کنند، یک‌بار به اثرگذاری فاجعه‌بار راهی که طی سه دهه اخیر در عرصه اقتصادی پیموده، مناسبات سرمایه‌داری را نهادینه و متعاقباً عدالت را ذبح کرده‌ایم، اندیشیده‌اند؟ 

4- گزاره آقای حدادعادل و اشاره به راهبرد فشار اقتصادی دشمن به منظور تقابل مردم و انقلاب، مورد تایید و امری آشکار است. اما این سخنان وجه دیگری هم دارد که نپرداختن به آن، اصل دشمنی دشمن را هم زیر سوال می‌برد. ما باید به عملکرد خود نگریسته و آسیب‌شناسی دقیقی از خطاهای صورت‌گرفته و عواملی که موجب نارضایتی‌های کنونی شده‌اند، داشته باشیم تا استعمال واژه دشمن، پوششی برای کژکارکردی ها تلقی نشود. افراط بیش از حد در برجسته‌کردن نقش دشمن و در مقابل فقدان روحیه و نگرش اصلاحی، باور عامه مردم به راهبرد ددمنشانه دشمن را کمرنگ کرده و این آسیب بسیار بزرگی است که به پیکره نظام سیاسی ایران وارد شده است. 

5- پویایی و خوداصلاحی یک نظام سیاسی است که بن‌بست‌ها را از بین برده و افقی جدید را می‌گشاید و اگر غیر از این باشد، فرسایش سیاسی پدیدار خواهد شد. اگر چه خوداصلاحی مورد تاکید، در زیربناها و در جهت نیل به آرمان‌هایی برآمده از دل انقلاب است، نه آن تغییر ریل‌گذاری‌ها و اصلاحاتی که نسبتی با آرمان جمعی نداشته و فقط تغییراتی را در روبنا ایجاد و آن نظم ناعادلانه گذشته را بازتولید می‌کند. 

 

دیدگاه کاربران

علي هاشمی۳۳۸۳۷۸۸۰۹:۳۳:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
با عرض سلام خدمت همه ياران الف اغلب سیاست مداران کهنه کار نظیر آقایان حداد عادل ، باهنر ، رضایی ، ولایتی و امثالهم که سنوات بسیار زیاد در سمتهای کلیدی به کار مشغول بوده اند یا دولت‌های قبلی را مقصر می‌دانستند و یا هنگامیکه خود سکاندار اداره کشور بودند تحریم‌ها را مقصر می‌دانند. یک کلام ختم کلام همه راه‌ها را آزمودند اما نتیجه وضعیت فعلی هست .
ناشناس۳۳۸۳۸۹۹۱۰:۳۶:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
همه راه ها برای فروش نفت آزمون و شده این وضع اقتصاد ولی تکیه کردن بر داخل خیر
امیر حسین سلطان/تهران۳۳۸۴۰۳۹۱۲:۲۷:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
کدام راه ها را آزمودند؟! از ۲ حال خارج نیست: یا از اول میزان و حجم و ابعاد دشمنی ها و کینه و عداوت دشمنان را می دانسته ایم و یا متاسفانه نمی دانسته ایم! به نظر می رسد شق دوم منطقی تر باشد و لذا جناب آقای حداد عادل و سایرین که روی دشمن و دشمنی دشمن تاکید دارند میبایست بیش از هر گزینه ای پاسخگوی چرایی عدم اطلاع شان از عمق دشمنی دشمنان ایران باشند. مسلما چنانچه پیش بینی حداقلی از وضعیت اقتصادی امروزی مان را در ذهن شان متصور می بودند بسیار بعید بود کار به اینجا برسد. دشمن دشمن است و در کید و مکر و حیله و دشمنی شان نباید ذره ای تردید داشت اما جان کلام اینکه نمی شود همه گزینه های انتخابی و راه ها و مسیرهای پیموده شده قبلی را به فراموشی بسپاریم. جناب حداد عادل و هم طیفی های سیاسی شان باید مطمئن باشند متاسفانه در انتخاب و گزینش راه ها و مسیرهای قبلی مان با دقت و صحت و درستی عمل نکرده ایم و حالا که فشارها و تضییقات ناشی از تحریم ها بعلاوه ابعاد دیگر دشمنی ها بر ما ثابت و مسلم گردیده است ناگزیریم همه تقصیرات را گردن دشمن بیندازیم و راه دیگری برای رهایی از این وضعیت را سراغ نداریم. والله اعلم
ناشناس۳۳۸۴۲۲۶۱۴:۰۲:۱۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
قطعنامه 1929 که بسترساز تحریمهای بانکی و نفتی و مشکلات اقتصادی شد نتیجه فتنه و اشوب غربگدایان در سال 88 بود.
ناشناس۳۳۸۴۴۶۲۱۶:۳۸:۱۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
به قول خود احمدي نژاد تحريمها كاغذپاره هستند
ناشناس۳۳۸۴۵۱۲۱۷:۰۵:۴۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
به قول خود اقايان تحريمها نعمت هستن
ناشناس۳۳۸۴۷۹۰۲۱:۳۷:۴۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
احمدی نژاد هیچ وقت نگفت تحریمها کاغذ پاره هستن بلکه گفت قطع نامه ها کاغذ پاره هستن.
ناشناس۳۳۸۴۰۸۳۱۲:۵۸:۳۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
دوستان وقتی دولت روحانی بود می گفتند که روحانی و دولتش مدیریت نمی داند و تحریمها هم اثر زیادی ندارد مشکل از ناتوانی دولت روحانی است اگر ما بیاییم حلش می کنیم الان که خودشون دولت و مجلس را در دست گرفته اند باز بحث دشمن راه افتاده در دولت قبل خود آقای رئیسی می گفت مرغ و تخم مرغ ربطی به دلار و تحریم نداره الان در دولت خودش مرغ و تخم مرغ را نمی تواند کنترل کند و..
ناشناس۳۳۸۴۲۱۶۱۳:۵۷:۵۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
روحانی در سال 92 میگفت فقط 20 درصد مشکلات کشور بدلیل تحریمهاست اما نتوانست اوضاع اقتصاد کشور را سر و سامان بدهد و قیمت ارز و طلا و مسکن و خودرو و موبایل و غیره را بیش از 10 برابر افزایش داد و اقتصاد مملکت را ته دره برد.
ناشناس۳۳۸۴۳۶۸۱۵:۲۶:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
روحاني گفت ٢٠٪؜مشكلات بدليل تحريمهاست؟يا زاكاني و قاليباف وريسي گفتن؟
ناشناس۳۳۸۴۷۸۷۲۱:۳۶:۳۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
روحانی در اوائل سال 92 میگفت .
ناشناس۳۳۸۴۶۴۹۱۸:۵۱:۲۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
عزیز مطلب و مقاله درست گفته و ما که آلزایمر نداریم خود مخالفان روحانی می گفتند که تحریمها اثری نداره و مشکل از مدیریت دولت روحانی است و اگر ما بیاییم مسائل را حل می کنیم کاری ندارم که دولت روحانی خوب بود یا نبود طرفدارش نیستم بحث این است که مخالفاش می گفتند که دولت روحانی ناتوان است و مشکلات از داخل است و تحریمها اثر ندارد اگر دولت دست ما بیفتد مسائل را حل می کنیم الانم دولت دست خودشان است ولی مرتبا مشکلات بیشتر می شود پس چه شد آن ادعاها؟
ناشناس۳۳۸۴۲۲۱۱۴:۰۰:۳۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
دولت روحانی حتی توان فروش نفت نداشت حتی توان تامین برق مصرفی کشور و روغن خوراکی مردمو نداشت و واقعا ناتوان بود.
ناشناس۳۳۸۴۳۷۸۱۵:۲۹:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
ريسي كه روغن و دارو رو١٠برابر ومرغ رو٤برابر كرد توانايي اداره داره؟؟اونموقع حداقل توصف ميستادي مرغ ٣٣هزارتومني گيرت ميومد پولدارهاهم مرغ ٤٥هزارتومني ميخريدن الان كه مرغ ١١٠هزارتومن شده ما بازنشستگان همون مرغ صفي ٣٣هزا تومني هم گيرمون نمياد .
ناشناس۳۳۸۴۷۷۸۲۱:۳۰:۵۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
شما ارز4200 را ول کردی که دولت وقت گذاشت برای دولت فعلی؟ وگرنه همین‌ها هم گفتی بدون یارانه 10 برابر می کرد مانند سایر اقلام در زمان خودش !
ناشناس۳۳۸۴۷۸۳۲۱:۳۵:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
زمان روحانی روغن یافت نمی شد و مرغ کیلویی 65 هزار تومان پیدا نمی شد.
ناشناس۳۳۸۵۴۰۶۱۴:۰۳:۵۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
دولت رئیسی با افزایش 10 برابری یارانه ها به معیشت مردم کمک کرد الان یک خانواده 4 نفره یک میلیون و ششصد هزار تومان یارانه می گیرد که برای خرید مرغ و تخم مرغ و روغن و کره و شیر و ماست و پنیر و رب گوجه و ماکارونی وغیره در یکماه کفایت می کند.
ناشناس۳۳۸۴۳۰۷۱۴:۵۱:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
دولت رئیسی بعد از 30 ماه حدود 500 هزار میلیارد تومان از بدهی های دولت روحانی را پرداخته این معادل 33 درصد بدهی دولت قبل هست ببینید دولت روحانی چه بلایی بر سر ایران اوردند تازه طلبکار هم هستن !
صمصام۳۳۸۴۵۳۴۱۷:۱۴:۲۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
با این استناد شما پس آقای روحانی هم در زمان خودش داشته قرض و قوله های آقای احمدی نژاد رو میداده
ناشناس۳۳۸۴۳۱۱۱۴:۵۲:۲۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
دولت روحانی با تخریب قدرت خرید به اندازه 50 درصد چندین دهه اقتصاد را به عقب برد و حتی به بخش های دیگر هم سرایت کرد
ناشناس۳۳۸۴۴۳۲۱۶:۱۶:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
جوري حرف ميزني كه انگار زمان احمدي نژاد ايران سويس بود وتورم ٥٠٪؜امان مردم رو نبريده بود
ناشناس۳۳۸۴۵۹۹۱۸:۱۱:۵۲ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
تورم یک بحثی است قدرت خرید از بین بردن بحث دیگر
ناشناس۳۳۸۴۷۹۱۲۱:۳۸:۰۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
تورم 50درصد نبود و 35 درصد بود آن هم دوبرابر شده بود و نه اینکه تورم را هرطوری شده به 10 درصد برسانی ولی بعد بشود 45 درصد سالیانه و نقطه به نقطه 60 درصد دوم هم بالاترین درآمد هر ایرانی در زمان احمدی نژاد بود که در سال 92 با آن همه تحریم و تورم و تخلیه سرکوب ارزی و 3 سال آخرش کمتر از تورم حقوق افزایش دادن 150دلار می شد با کف حقوق اما در دوره روحانی شد 100 دلار تازه با دلار 26000 تومانی که با تورم 40 درصدی و شهریور تحویل دولت بعد دادن.
ناشناس۳۳۸۴۷۹۲۲۱:۳۸:۴۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
زمان احمدی نژاد 7 سال نرخ تورم تک رقمی و قیمت دلار ثابت بود.
ناشناس۳۳۸۴۶۰۵۱۸:۱۳:۳۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
آقای رییسی هم از همه خرابکاری های دولت روحانی خبر داشتند پس در وعده های انتخاباتی خود نمی گفتند مشکلات را حل می کنیم و قیمت ها را درست می کنیم و فلان و بهمان می کنیم . با بازگو کردن بدی های دولت قبل نمی توانید ناتوانی های دولت فعلی را بشویید
ناشناس۳۳۸۴۴۶۱۱۶:۳۵:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
مگر دیگر کشور ها دشمن ندارند ولی اولویت اول مملکتشان مردمشان هست.
ناشناس۳۳۸۳۷۹۵۰۹:۴۴:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
اقاي حدادعادل به جاي اينكه بياد و تقصير رو گردن دشمن بندازه توضيح بده وعده ژاپن اسلامي كه در زمان رياست مجلس به مردم ايران داده بود چي شد؟
دوستدار فلسفه و فيلسوفان اصغر اصغر زاده !!۳۳۸۴۰۱۰۱۱:۵۸:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
بنده هميشه از جناب حداد عادل توقع سخن فيلسوفانه دارم چون ايشان دانش آموخته فلسفه هستند و حتماً مدرس آن !
ناشناس۳۳۸۳۸۱۰۰۹:۵۰:۱۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
دشمن که دشمن است ، از دشمنان دوست نما باید ترسید
ناشناس۳۳۸۳۸۱۹۰۹:۵۳:۵۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
دشمن بخش بزرگی از جواب شما سیاستمداران به مردمه. بخش بزرگی از توجیحاتتونه.
ناشناس۳۳۸۳۸۳۱۱۰:۰۳:۰۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
یکی از ایشون بپرسه دستاورد بزرگ مجالسی که ایشون این همه سال نمایندش بوده چی بوده ؟
ناشناس۳۳۸۴۳۰۰۱۴:۴۶:۴۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
سئوال برای پرسیدن از ایشان و امثالهم زیاد است!
ناشناس۳۳۸۳۸۳۵۱۰:۰۵:۰۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
در تمام این سالها چون هیچ وقت پاسخ منطقی و قابل قبولی برای عملکردهای ناصواب نداشتند همه تقصیرها را به گردن دشمنان واقعی و فرضی می اندازند تا ...... .
ناشناس۳۳۸۳۸۳۹۱۰:۰۶:۱۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
بله همه مسئله ماست .
ناشناس۳۳۸۳۸۴۴۱۰:۰۷:۵۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
دشمن مهمه یا ناکارآمدی داخلی؟ تعهد مهمه یا تخصص؟ و ...
ناشناس۳۳۸۳۸۹۸۱۰:۳۵:۲۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
شما چی فکر می کنی؟
ناشناس۳۳۸۳۸۴۶۱۰:۰۹:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
اتفاقا دشمن مسئله ما نیست بلکه راه حل تمام مشکلات ناشی از ناکارآمدی و عدم لیاقت در اداره امور کشور است ! انداختن تمام مشکلات به گردن دشمن سهل الوصول ترین راه فرار از واقعیت بی کفایتی است!!!
اسدزاده۳۳۸۳۸۵۱۱۰:۱۲:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
دشمنی وجود ندارد
ناشناس۳۳۸۳۸۹۷۱۰:۳۴:۵۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
شبکه هایی که می بینی همان هایی هستند که هم تحریمت کردن وهم برای تجزیه
ناشناس۳۳۸۴۱۰۳۱۳:۰۸:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
کشورهای غربی که تحریم و تهدید و ترور می کنند دشمن هستن.
ناشناس۳۳۸۴۲۱۸۱۳:۵۹:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
مگه میشه دشمن نباشه؟
ناشناس۳۳۸۴۶۳۹۱۸:۳۶:۳۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
تجربه یک دهه گذشته نشان داده دشمن وجود دارد. این حرف امروز فقط از حلقوم خود دشمن میتونه دربیاد!
ناشناس۳۳۸۳۸۵۶۱۰:۱۶:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
قطعا دشمن وجود داره . دشمن همونیه که زیر سایه اون اقتصاد به این وضع کشیده شد، همونیه که سفره های مردم رو خالی کرد.
ناشناس۳۳۸۳۸۶۴۱۰:۱۹:۰۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
چیزی که وجود دارد و دشمن دارد پول خرج می کند بابت آن می خواهید بگویید نیست؟
ناشناس۳۳۸۳۸۷۱۱۰:۲۱:۱۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
شما هر کاری نکنی و هرچه قدر هم خوب عمل کنی باز دشمن از یک سوراخی وارد می شود برای ایجاد فتنه و ایرانی ها هم احساسی....
ناشناس۳۳۸۳۸۷۲۱۰:۲۱:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
وقتی در ادبیات همه مسئولین دشمن قید می شود هر معضل و مشکلی به دشمن ربط داده میشود.
ناشناس۳۳۸۳۸۸۷۱۰:۲۸:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
دشمن کیست و چه کسی است؟ دشمن همان کسانی هستند که بخاطر منافع شخصی و گروهی اجازه تعامل و گفتگو با دنیا را نمی دهند .
ناشناس۳۳۸۴۱۰۶۱۳:۱۱:۱۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
دشمن همان کسانی هستن که برای تامین منافع شخصی و حزبی شون سالها بدنبال مذاکره و تعامل با غرب بودند و همیشه هم از غربی ها رو دست خوردند.
ناشناس۳۳۸۴۲۹۷۱۴:۴۲:۳۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
خب الان که یکدست شدن و تعامل با غرب هم شده بده پس چرا از قبلا اوضاع اقتصادی کارگران و کارمندان .بازنشستها بد تر شده
ناشناس۳۳۸۴۳۵۵۱۵:۲۰:۲۴ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
اوضاع کنونی نتیجه 8 سال فرصت سوزی غربگرایان با برجام است اگر فقط کریدور شمال - جنوب راه انداخته بودند سالیانه 100 میلیارد دلار برای کشور درامد ارزی داشت.
ناشناس۳۳۸۴۵۷۴۱۷:۴۹:۲۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
سه سالش گذشت سی سال دیگه هم بگذره بدتر میشه که بهتر نمیشه حالا شما سوزنتون گیره کنه توی دولت قبل
ناشناس۳۳۸۳۹۲۹۱۰:۵۴:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
اندر حكايت انواع و اقسام دشمن ! ------------------------------ -- دشمن دانا به از نادان دوست دشمن دانا بلندت مي كند بر زمينت مي زند نادان دوست ! ... كه اين همان دوستي خاله خرسه است !! پس از اين سه مصرع نتيجه مي گيريم كه « دشمن » هم انواع و اقسامي دارد ! -- دشمني كه دانا است ، كه خطرش كم است يا بي خطر است ! دوستي كه نادان است و اين بدترين دشمن است ! چون كه شاعر گفته : « بر زمينت مي زند نادان دوست » ! --- دشمني كه ذاتاً دشمني مي كند ، دشمني كردن در طبيعت و جبلّت اوست ، اقتضاي طبيعتش اين است !! مانتد عقرب كه گفته اند : نيش عقرب نه از ره كين است ، اقتضاي طبيعتش اين است !! --- دشمني كه ذاتاً دشمن نيست ، و اين من هستم كه اورا دشمن خود كرده ام ! .. اين رفتار و كردار من بوده است كه براي خود دشمن ساخته ام . پس : دشمن انواع و اقسام دارد كه بهترينش دشمن دانا است و يكي از بدترين ها هم دوست نادان است و البته يكي هم دشمن نادان !!
دوست۳۳۸۴۱۹۴۱۳:۴۸:۵۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
حق تا ابد
منصور۳۳۸۳۹۴۵۱۱:۱۰:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
جناب حداد قطعا منظورتان از دشمن امریکاست...مگر امریکا با چین..روسیه..المان..ترکیه ..ژاپن... دشمنی ندارد پس چرا انها حال و روز ما ندارند...
ناشناس۳۳۸۴۱۰۸۱۳:۱۳:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
المان و ژاپن و ترکیه زیر بلیط امریکا هستن البته ترکیه تورم 80 درصدی دارد.
ناشناس۳۳۸۴۲۳۳۱۴:۰۶:۵۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
تركيه الان تورم ٥٠٪؜داره و به سرعت داره تورمش مياد پايين!درسال گذشته ميلادي هم ٥٠ميليارد دلار يعني بيش از٢برابر فروش نفت ايران از توريست درامد داشته!حداقل حقوق ودستمزد درتركيه ١٧هزار ليرمعادل ٣٠ميليون تومن درماهه!لازم نكرده دلت بحالت تركيه بسوزه .
ناشناس۳۳۸۴۳۶۳۱۵:۲۴:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
ترکیه 80 ساله تورم دو رقمی دارد و تاکنون 4 مرتبه صفرهای پول ملی خود را حذف کرده است.
ناشناس۳۳۸۴۳۰۲۱۴:۴۷:۰۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
اگه ترکیه تورم ۸۰ درصد دارد افزایش حقوق متناسب با تورم را هم داده
ناشناس۳۳۸۴۳۲۲۱۴:۵۶:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
50 اول بود بعد 80 درصد بعد شد 45 درصد بعد دوباره رفت روی 70 در ضمن این کشور تراز تجاری منفی هم دارد و دنبال عدد هم نباش که چه قدر توریست آمده و درآمد هم بر مبنای قدرت اندازه بگیر خیلی تفاوت آنچنانی با ایران نمیکند
امید یاوری دارانی۳۳۸۳۹۵۶۱۱:۱۴:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
البته که دشمن همیشه وجود داشته و دارد. اما مسئولین در برابر دشمن چه کرده اند؟ ایا توانسته اند با مدیریت صحیح راه را بر دشمن ببندند و برای ملت رفاه بیاورند ؟ یا اگر در جایی توانسته اند رشدی نشان بدهند انرا ناشی از علم مدیریتی خود معرفی کرده اند و هر جایی هم که شکست خورده اند انرا بر گردن دشمن انداخته اند؟ براستی اگر واژه دشمن حذف شود انهایی که نا توان و مقصر هستند چگونه می توانند موضوعات را توجیه کنند؟ دشمن باید دشمنی کند ولی دوست چه میکند؟
ناشناس۳۳۸۴۰۲۱۱۲:۱۰:۳۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
برادر فرمودي كه اگر واژه « دشمن » حذف شود ، آنهايي كه ناتوان و مقصر هستند ، چگونه مي توانند موضوعات را توجيه كنند » !! اولاً كه خوب گفتي .... خوب ! گل گفتي ! ثانياً به نظر اين حقير فقير چنان مي رسد كه اگر واژه « دشمن » حذف شود و در قاموس لغات محو و نابود گردد به جاي آن واژه « بد خواهان » ... « كينه ورزان » « اعداء » و امثال آن خواهند گذاشت !
امید یاوری دارانی۳۳۸۴۳۰۶۱۴:۵۱:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
اولا که ملت باید هوشیار و عاقل باشند تا دیگر اسیر بازی با جملات نشویم دوما این ذات کثیف قدرت طلبان است که خود را موجه نشان بدهند تا بتوانند سوار بر مردم شوند فقط شفافیت و نظارت مردمی و رسانه آزاد است که می تواند موج سواران قدرت طلب را رسوا کند
ناشناس۳۳۸۳۹۹۰۱۱:۴۰:۴۹ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
حالا این وسط چرا گیر دادی به حداد. همه مسئولان دشمن دشمن می کنند .
ناشناس۳۳۸۳۹۹۳۱۱:۴۲:۳۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
آنچه که تهدید کننده است عدم کارآمدی برخی مدیران است.مگرآقایان نمی گفتند آثارزیان باردشمنی وتحریم کمتراز15درصداست ؟چی شده همه بدبختی ها راحالا بحساب دشمن می گذارند؟
ناشناس۳۳۸۴۱۶۷۱۳:۳۸:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
چنانچه با دوستان مروت و با دشمنان مدارا می نمودیم وضعیت ما بهتر از حال می بود
ناشناس۳۳۸۴۱۷۸۱۳:۴۳:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
دشمن بهونه همیشگی برای خرابکاری تصمیمات مسوولین
ناشناس۳۳۸۴۲۵۰۱۴:۱۵:۵۱ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
کشور بی دشمن در جهان وجود ندارد. همه دشمن دارند . همه رقیبان تجاری دشمن حساب می‌شوند. اهتمام به منافع ملی یعنی دشمنی با دیگران .
ناشناس۳۳۸۴۵۲۴۱۷:۱۱:۰۵ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
سياست مدراني كه دست اندركار بودند نخست وعده مي دهند اگر موفق نشدن به گردن دشمن مي اندازند حتي اگر در اين كشور سيب زميني هم گران شود
محمد۳۳۸۴۸۳۲۲۲:۳۵:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
با سلام، دشمنی دشمن امری بدیهی است، لکن دوستان نادان و دشمن به ظاهر دوست و اغواگری شیطان نفس، که این آخری از همه خطرناک تر است.
عمران۳۳۸۵۱۷۶۰۹:۴۰:۱۸ ۱۴۰۲/۱۱/۲۲
« پویایی و خوداصلاحی یک نظام سیاسی است که بن‌بست‌ها را از بین برده و افقی جدید را می‌گشاید و اگر غیر از این باشد، فرسایش سیاسی پدیدار خواهد شد.» پویایی و خوداصلاحی بدون یک چهارچوب کاملا دموکراتیک غیر ممکن است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. من عجله ندارم!

    2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    3. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

    4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

    6. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

    7. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

    8. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

    9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

    10. دور باطلی که تمامی ندارد!

    11. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

    14. تضادی عجیب و پر ابهام!

    15. برای این عکس شما تیتر بزنید

    16. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

    17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

    18. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

    19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

    20. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

    22. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

    23. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    24. سقوط در آغوش پهلوی!

    25. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    آخرین عناوین