پنجه های دلار بر گلوی اقتصاد ایران!

گروه اقتصادی الف،   4021109070 ۴۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

فارغ از دلایل مقطعی افزایش نرخ ارز در هفته‌های اخیر، آن‌ مسئله‌ای که هر از گاهی گریبان و گلوی اقتصاد کشور را گرفته و فشارهای زیادی را موجب می‌شود، حکمرانی اقتصادی بحران‌سازی است که گویا اراده‌ای برای بازسازی آن وجود ندارد.

پنجه های دلار بر گلوی اقتصاد ایران!

به گزارش الف، در حالی که سال ۱۴۰۲ بر خلاف سال گذشته با آرامش نسبی ارزی همراه و از تلاطم‌های بازار ارز و آشفتگی‌های روانی در این حوزه خبری نبود، شیب افزایش قیمت ارز در هفته‌های اخیر تندتر شده و نرخ دلار مرز ۵۷ هزار تومان در بازار آزاد را هم درنوردیده. با توجه به اقدامات و سیاست‌های اتخاذشده داخلی و برخی تحولات پیرامونی، می‌توان سه عاملی را که در روند تشدید افزایش قیمت‌ها نقش داشته‌اند، برشمرد.

واردات دردسرساز مونتاژکاران

مصائب همیشگی بازار خودرو موجب می‌شود که به‌جای پرداختن به ریشه‌ها و ذکر دلایلی که خودروسازها و بازار را با مشکل روبرو می‌کنند - مثل هزینه‌های دلاری تولید - به راهکارهایی چون واردات تمسک جسته شود؛ مسئله‌ای که به‌دلیل مزیت ایجاد رقابت برای خودروسازان داخلی از جایگاه قابل‌توجهی برخوردار بوده اما اینکه تمام راه‌ها به این موضوع ختم شود خود مولد بحران‌های بسیاری است. مسئله واردات که از سال گذشته برجسته شد، نیازمند پیش‌نیازهایی از جمله تامین ارز برای واردات خودرو است که به این مسئله توجه چندانی نشد و دیدیم که در هفته‌های اخیر شرکت‌های مونتاژکار و واردکننده CKD خودرو تقاضای واردات زیادی را ثبت کرده و از آنجایی که از مبادی رسمی امکان تخصیص واردات مطابق انتظار مونتاژکاران وجود ندارد، بخشی قابل توجهی از تقاضاها به‌ سمت بازار غیررسمی سرازیر و بدین ترتیب افزایش تقاضاها عاملی برای افزایش نرخ ارز شده است.

پای ارز ۲۸۵۰۰ در میان است

یکی از دلایلی که موجب افزایش نرخ ارز شده، کاهش میزان تخصصی ارز ۲۸۵۰۰ برای کالاها در سال ۱۴۰۳ است. بر اساس اعلام دولت‌مردان، تعداد کالاهای مشمول دریافت ارز ۲۸۵۰۰، به‌ میزان ۴۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و با توجه به تجربه تاریخی مقاطع گذشته و رابطه مستقیم حذف و یا کاهش ارز ترجیحی و افزایش نرخ ارز، انتظارات جهش ارزی ایجاد شده و موجب افزایش قیمت‌ها شده است. هر چند که سیاست‌گذاران اقتصادی دائماً بر لزوم ترک‌نرخی کردن ارز و کم‌شدن فاصله نرخ رسمی و آزاد تاکید می‌کنند اما تجربه تلخ طی‌شده نشان می‌دهد که هر اقدامی در جهت حذف نرخ ترجیحی، جهش قیمتی ارز آزاد را رقم زده و آن سیاست به نقطه مطلوبی منتهی نمی‌شود. 

بهانه‌ای به‌نام تنش‌های منطقه‌ای!

تنش‌های سیاسی و نظامی اخیر در منطقه یکی دیگر از دلایلی است که برخی کارشناسان آن را در افزایش نرخ ارز دخیل می‌دانند. آنان معتقدند که درگیری‌هایی که در برهه کنونی محدود بوده و هنوز فراگیر نشده، ممکن است ابعاد وسیع‌تری پیدا کرده و بدین ترتیب جریان ورود ارز به کشور را مختل کند و به همین علت بازار ارز پیشاپیش دچار التهاب شده است. هر چند که دلایل سیاسی همواره یکی از موارد برجسته شده و مورد تاکید برخی کارشناسان اقتصادی بوده اما به نظر می‌رسد این‌ها توجیهات برای ایجاد دست‌انداز مقابل سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری‌اسلامی ایراد می‌شود و هدف از این‌گونه برجسته‌کردن این‌گونه مباحث، تبدیل نقطه قوت ایران به نقطه ضعف و آسیب‌پذیر کردنش است. 


حکمرانی اقتصادی مشکل‌دار و بحران‌ساز

دلایلی که ذکر آن رفت، مصائب خردی است که جهش ارزی کنونی تا حد زیادی از آن تبعیت کرده اما معضل اصلی ما به اعتقاد کارشناسان منتقد ریشه در حکمرانی اقتصادی مشکل‌دار و بحران‌سازی دارد که هیچ‌گاه به‌صورت کلان به آن نگاه نشده است؛ آن حکمرانی اقتصادی که کلان‌مسئله‌ای چون جنگ اقتصادی را در نظر گرفته و سعی دارد تحت هر شرایطی به اقتضائات و الزامات اقتصاد بازار تن دهد.

از این منظر ما باید بپذیریم که در این نبرد سهمگین و فشارهای تحریمی، با رهاسازی و اساساً رسمیت‌بخشی به بازاری غیرقانونی چون بازار ارز که تنها عایدی‌اش دامن‌زدن به قاچاق، خروج سرمایه، غارت ارزی و ایجاد بحران است، با دستان خود کشور را وارد مهلکه‌ای خواهیم کرد که بیرون آمدن از آن بسیار سخت و پرهزینه است.

به اعتقاد پاره ای از کارشناسان حکمرانی اقتصادی مقتدرانه ایجاب می‌کند که پدیده‌ای به‌نام بازار ارز وجود خارجی نداشته و هر نوع فعالیت در آن با مجازات‌های سنگین مواجه شود. همچنین حمکرانی اقتصادی مدبرانه ما را به‌سوی تخصیص ارز ترجیحی برای کم‌شدن فشار روی دوش مردم هدایت می‌کند. حکمرانی که دخالت لازم دولت در اقتصاد را مجاز شمرده و ما را به‌سوی اتخاذ سیاست تثبیت رهمنون می‌سازد اما نه‌تنها این حکمرانی مورد نیاز مشاهده نمی‌شود، بلکه گویی دولت وجود خارجی نداشته و نهادی است که به‌دنبال منفعت‌طلبان و سوداگران کشیده می‌شود. 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۷۳۰۹۷۰۹:۱۱:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
دلار پنجه ندارد ولی قاچاقچی ها پنجه دارند و گلوی ملت را در حد مرگ فشار میدهند!!!!
ناشناس۳۳۷۳۱۵۸۱۰:۱۶:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
قرار شد با توسعه روابط اقتصادی با همسایگان و بخصوص عضویت در پیمان قدرتمند شانگهای اثر تحریمها رفع بشود و دلار زدایی انجام شود .چی شد؟؟ . همه همسایگان و اعضای پیمان شانگهای دلار بازان قهاری هستند.
ناشناس۳۳۷۳۳۳۵۱۳:۰۳:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
این مقاله کاملا غیر علمی و بر اساس فلسفه بگیر و ببند است که جواب نمیدهد ، بهترین راه بهبود روابط خارجی ، بهبود وضعیت اقتصادی ، جلوگیری از فرار مالیاتی و افزایش صادرات میباشد
ناشناس۳۳۷۳۳۳۶۱۳:۰۳:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
حقیقت آن است که ما نقش خود را در اقتصاد جهانی از دست داده ایم.
ناشناس۳۳۷۳۱۸۸۱۰:۳۳:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
دلار باید تک نرخی و در کمتر از ۲۰ هزار تومن تثبیت بشه متاسفانه سالهاست بجای اینکه دولت روی دلار مسلط باشه دلار روی دولت تسلط داره مافیای مس و فولاد و پتروشیمی و معادن بزرگ و مافیای ارز و سکه و خودروسازی بیرحمانه دارن میتازن.
ناشناس۳۳۷۳۳۰۵۱۲:۲۷:۱۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
مرعشی‌هاوجهانگیری‌هاوفریدون‌هاونهاوندیان‌هاوزنگنه‌ها و.... تولیدواقتصادوحتی‌معیشت‌مردم‌رادلاریزه‌کردند اگه دست اینجماعت از تولید و توزیع و صادرات و واردات کشور قطع کنید درست میشه
ناشناس۳۳۷۳۳۲۴۱۲:۵۰:۴۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
نمیشه همه دنیا با دلار کار کنن ما با چیز دیگه ای ،همه چیز در دنیا با دلار حساب میشه و دلار زدایی نتیجه اش برخلاف جریان آب شنا کردن است، همینه که تورم شدید و کاهش ارزش شدید پول ملی ، در دوران اصلاحات که تا حدودی از دشمنی مان با دنیا کم شد دیدید که طی ۸ سال ارز با یک نرخ آرام و طی ۸ سال نهایتا ۱.۵ برابر رشد داشت اما در دولت فعلی طی یکسال دو برابر شد و پس از این هم افزایش میابد
ناشناس۳۳۷۳۳۷۰۱۳:۲۹:۵۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
بله کلا نمیشه دلار رو کنار گذاشت ولی میشه خیلی جاها از ارزهای دیگه استفاده کرد
ناشناس۳۳۷۳۳۴۰۱۳:۰۵:۲۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
یعنی اگر شما بودید مشکلی نبود؟ یک مقدار دید سیستمی داشته باشید.
ناشناس۳۳۷۳۳۵۲۱۳:۲۰:۱۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
این افراد هنوز هستن ؟ افراد جایگزین اینها رو چرا نام نمیبری ؟!!
ناشناس۳۳۷۳۳۳۹۱۳:۰۵:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
وقتی در کشوری ۶۰ تا ۹۰ درصد فرار مالیاتی وجود دارد و دولت برای رفع تعهدات خود پول چاپ میکند افزایش نرخ ارز طبیعی هست
ناشناس۳۳۷۳۶۸۸۱۸:۴۳:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
غیرطبیعیه کمی‌ تا قسمتی مطالعه کنید سرمایه دارهای بیرحم همه چیزو با من و شما دارن دلاری حساب میکنن و نمیذارن دلار بیاد پایین
ناشناس۳۳۷۳۱۰۹۰۹:۲۲:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
به اعتقاد پاره ای از کارشناسان حکمرانی اقتصادی مقتدرانه ایجاب می‌کند که پدیده‌ای به‌نام بازار ارز وجود خارجی نداشته و هر نوع فعالیت در آن با مجازات‌های سنگین مواجه شود... واقعا؟!!!!! کدام مغز این راهکار را ارائه کرده است؟ مگر مواد مخدر قاچاق نیست و هر روز در زندانها قاچاقچی وجود ندارد پس چرا ریشه کن نمی شود؟ مگر می شود ارز را قاچاق کرد؟ وقتی تمام اقتصاد دان ها می گویند با وجود تحریم امکان ادامه حیات اقتصادی رو به رشد وجود ندارد برای همین است .
امیر حسین سلطان/تهران۳۳۷۳۲۳۸۱۱:۲۱:۵۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
گویا هنوز سالها باقی مانده است که ساده ترین مفاهیم بسان تحریم فهمیده شود! آنچه بعینه بغل گوش مان است و می دانیم هم سالهای اخیر متاثر از تحریم ها به این حال و روز افتاده ایم اما به دلایل مختلف همانند غرور، عدم پذیرش پیش بینی صحیح این روزها و ضعف تدبیرها و درایت ها و ... و ... متاسفانه به روی مبارک مان نمی آوریم! حساب دو دو تا چهار تا را می خواهیم با پاک کردن صورت مسأله و یا تغییر صورت مسأله جایگزین کنیم که این هم منطقی نیست و مسأله اصلی مان همچنان لاینحل باقی مانده است. والله اعلم
ناشناس۳۳۷۳۲۷۰۱۱:۵۸:۵۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
تاریخ اقتصاد کشور را بخوان
امیر حسین سلطان/تهران۳۳۷۳۶۴۴۱۷:۵۳:۴۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
و صد البته قبل از آن تاریخ سیاسی ایران!
ناشناس۳۳۷۳۱۱۵۰۹:۲۹:۳۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
کارشناسان حکمرانی اقتصادی مقتدرانه ایجاب می‌کند که پدیده‌ای به‌نام بازار ارز وجود خارجی نداشته و هر نوع فعالیت در آن با مجازات‌های سنگین مواجه شود" آیا توهم حذف چیزی که واقعیت دارد کافی نیست؟
ناشناس۳۳۷۳۱۲۲۰۹:۳۵:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
تولیدات خودرو سازان مونتاژی فقط مصرف داخلی دارد آنهم به ۳ برابر قیمت واقعی . به این به اصطلاح خودرو سازان برای چی سهمیه دلار تعیین می کنید . اگر خیلی هنر دارند از طریق صادرات دلار خود را تامین کنند مثل تمام خودرو سازهای دیگر نقاط جهان .
سید محمد۳۳۷۳۱۲۵۰۹:۳۹:۴۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
با احترام. باید قبول کنیم که متاسفانه بانک مرکزی ایران در دهه های اخیر به جای صیانت از ارزش پول ملی یعنی ریال، در عمل حافظ و تنظیم کننده ارزش دلار بوده است. آن هم از طریق بازار غیر رسمی و خود مختار و رها شده بازار آزاد ارز که حضور و عملکرد بازیگران آن اعم از حقیقی و حقوقی به هیچ وجه قابل رصد نبوده و نیست. همین امر طی سال‌های گذشته همواره حاشیه امن و مطمئن برای سرمایه گذاری و تبادلات جهت حفظ ارزش دارایی های مردم عادی و فعالان اقتصادی را فراهم آورده است. در واقع اشکال اینجاست که سیاست های اقتصادی دولت و بانک مرکزی در ادوار مختلف مردم را تشویق به این کار کرده است که دارایی های خود را جهت حفظ ارزش آن از طریق بازار غیر رسمی به دلار تبدیل و نگهداری کنند. و این تقاضا برای سفته بازی حاکم بر این بازار تمام دستاورد های اقتصادی را به باد فنا می دهد. چون دولت و بانک مرکزی خودشان به این بازار آزاد ارز رسمیت داده اند.
ناشناس۳۳۷۳۳۴۲۱۳:۰۷:۴۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
در کشوری که بیش از ۹۰ درصد در امدهای ارزی در اختیار دولت وبانک مرکزی هست مقصر افزایش قیمت دلار نیز کاملا معلوم هست، افزایش نرخ ارز با خواست دولت وتوسط بانک مرکزی جهت تامین بودجه انجام میشود.
ناشناس۳۳۷۳۱۲۷۰۹:۴۳:۴۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
چرا میگید افزایش نرخ ارز؟ این ارزش پول ایرانه که هر روز داره افت میکنه. اقتصاد ایران چنان آمیخته به رانت و فساد و تورم شده که هر روز ضعیف تر از دیروزه. هر روز شاهد تصمیمات احمقانه و خلق الساعه هستیم. هر روز مسئولین بی تجربه و بی سواد نسخه جدیدی برای مملکت می پیچند که نه تنها باعث بهبودی شرایط نیست بلکه اوضاع را فقط بدتر می کند. لطفا دنبال قاتل بروسلی نباشید مشکل مملکت ما خیانت مسئولینی است که در نهایت بی سوادی و بی تجربگی بر کرسی هایی نشستند که لیاقت آن را ندارند.
ناشناس۳۳۷۳۷۴۴۱۹:۴۹:۲۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
خدا رفتگانت رو بیامرزه یه جوری میگن افزایش دلار انگاری نمیبینن یورو پوند ین روپیه دینار ریال دلار کانادا و.... همه افزایش قیمت داشتن این یعنی کاهش ارزش پول ملی ما نه افزایش ارزش دلار به مثال ساده بزنم مثلا با ۱۰۰ دلار می‌تونستی پنج گرم طلا بگیری هنوزم با ۱۰۰ دلار میتونی پنج گرم طلا بگیری یعنی ارزشش ثابت هستش ولی شما سال ۹۹ یه گرم طلا میخریدی ۳۴۰ هزار تومان الان یه گرم طلا میخری ۲۹۰۰ هزارتومان عزیز این پول ما هستش که کم ارزش میشه
ناشناس۳۳۷۳۱۳۶۰۹:۵۳:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
واردات قطعات برای مونتاژ لوازم خانگی هم بسیار ارز بر است مگه قرار نبود واردات متوقف بشه که به خودکفایی برسیم ؟ الان که تمام لوازم الکترونیک و پمپ و کمپرسور ... داره از چین میاد ولی کیفیت لوازم خانگی اصلا مطلوب نیست چون مونتاژ کار خوبی هم نیستیم ! اسم این خودکفاییه ؟
سعید۳۳۷۳۱۶۸۱۰:۲۱:۵۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
صادرات، واردات و خرید و فروش هر ارز خارجی در ایران تحت کنترل کامل نهادهای حکومتی است.
جواد۳۳۷۳۱۷۴۱۰:۲۵:۲۷ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
ارزش ریال دچار مصیبت شده دلار یا هر ارز دیگری فقط شاخص وضعیت اسفناک ریال میباشد نه مسبب آن انگار کیلوگرم و متر و سانتیمتر را عامل بحران معرفی کنیم
ناشناس۳۳۷۳۱۷۶۱۰:۲۵:۵۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
عزیزم ربطی به این چیزها ندارد تورم را کنترل کن که معادل تورم آمریکا شود دلار بالا نمی رود یا معادل تورم اروپا که یورو بالا نرود همان طوری که تورم ترکیه بالاتر از ایران هست و لیر کاهش می یابد
ناشناس۳۳۷۳۲۳۱۱۱:۱۶:۰۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
البته اگر به ترکیه دوستان بر نخورد و توجیه می کنند که به خاطر سرمایه گذاری هست در ترکیه !!!
ناشناس۳۳۷۳۱۸۴۱۰:۳۱:۱۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
ارز 28500 فقط یکبار باعث شد دلار بیشتر بالا برود و دیگر باعث بالا رفتن دلار نمی شود آن هم زمانی که خلق شد در مدت یکی دوماه تا 60 هزار تومان رساند وقتی 42 هزار تومان بود و با دخالت بازار ساز تا 50 هزار تومان پایین آمد همان طوری که ارز 4200 ایجاد شد طی چند ماه تا 19 هزار تومان رفت و با دخالت کمتر دولت در قیمت 14 هزار تومان رسید درحالی که باید 7 هزار تومان می بود برای آن سال 97
ناشناس۳۳۷۳۱۹۲۱۰:۳۵:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
حرف های شما اصلا اقتصادی نیست
ناشناس۳۳۷۳۲۸۶۱۲:۱۵:۵۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
اتفاقا درست گفته منتهی برای کوتا مدت و مدیریت ارزی شناور که باشد فشار می اورد به بازار وقتی بازار ساز دخالت نکند و مقداری بالا می رود چه به خاطر واردات و چه اخبارهای متعدد ولی بر می گردد(برای زمانی که نباید بالا برود) البته در دراز مدت به خاطر تورم بالای ایران بالا می رود و اخبار و فشار واردات هم اثری ندارد
ناشناس۳۳۷۳۲۴۲۱۱:۲۵:۱۹ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
سلطه دلار منحصر به ایران نیست.
ناشناس۳۳۷۳۲۴۳۱۱:۲۶:۰۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
تا وقتی که هر سال کسری بودجه قابل توجهی وجود دارد و تورم پایه به حدود ۴۰ درصد رسیده انتظار ثبات قیمت ارز بیهوده است. بحران های سیاسی و یا سوداگران ارز بهانه ای است برای فرار رو به جلو و گرنه مشکل اصلی ناکارآمدی حکمرانی اقتصادی است.
ناشناس۳۳۷۳۳۸۹۱۳:۴۰:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
کسری بودجه و چاپ پول همه کشورها دارند الی افغانستان که شده تورم منفی و بیکاری و نقدینگی لازمه رشد اقتصاد هست و نقدینگی هم نرود به تولید می شود دلالی و تورم درست کردن و بالا رفتن دلار
ناشناس۳۳۷۳۲۴۶۱۱:۲۸:۴۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
نویسنده مقاله کلا صورت مساله را پاک کرد از بین بردن بازار ارز!!!
ناشناس۳۳۷۳۳۳۱۱۲:۵۷:۱۴ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
اجازه دهید بازار ارز را از بین ببرند!!! گرچه مردم هزینه این خامی ها را پرداخت میکنند.
ناشناس۳۳۷۳۲۴۸۱۱:۳۲:۴۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
بهتر بود تیتر میزدین،پنجه چاپ ریال بی پشتوانه بر اقتصاد ایران.
ناشناس۳۳۷۳۲۵۶۱۱:۴۲:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
با این تحریمهای شدید علیه ایران هیچ راه حلی برای اقتصاد کشور وجود ندارد و بهتر است مانند بقیه کشورهای دنیا بسوی تعامل با کشورهای قدرتمند دنیا برویم .
ناشناس۳۳۷۳۲۸۸۱۲:۱۷:۲۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
می شود بگویید چرا در زمان رژیم سابق در اوج همکاری و تعامل با ابر قدرت که حتی وزیر انتخاب می کرد مشکلات اقتصادی وجود داشت؟!!!
ناشناس۳۳۷۳۲۷۸۱۲:۰۵:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
دلار چه کاره است مقصر خود دولت است که فقط بلد است با تمام قدرت پول بی پشتوانه چاپ کند.
ناشناس۳۳۷۳۳۱۰۱۲:۳۲:۵۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
فقط یک راه حل وجود دارد و آن این است که هم حقوق کارمندان و هم دستمزد کارگران و هم بقیه هزینه ها با دلار محاسبه و پرداخت شود. اینطوری عدالت برقرار می شود.
ناشناس۳۳۷۳۳۵۹۱۳:۲۲:۵۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
و متاسفانه ما حقوق بگیران تمام هزینه هایمان با دلار و حتی گران تر از آن است و دریافتیمان با ریال و حتی کمتر از تورم . در این وانفسا با حقوق ده ، پانزده میلیونی چه می توان کرد ؟؟؟؟؟؟؟ واقعیت اینست که تا سه بخش درست نشوند هر روزمان بدتر از دیروز خواهد بود : 1- سیاست خارجی اشتباه و بازگرداندن کشور به تعادل روابط خارجی و تعامل با دنیا بر اساس منافع ملی . 2- ساختار حاکمیتی و حذف بخشهای موازی دولتی و شبهه دولتی و غیره و کوچک کردن ارتزاق کنندگان از بودجه دولتی . 3- مبارزه واقعی با فساد بر اساس منافع کشور .
ناشناس۳۳۷۳۳۹۲۱۳:۴۱:۴۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
تیتر صحیح، پنجه دلالان دلار برگلوی اقتصاد است در عرصه اقتصاد نیز به مجاهدان اقتصادی نظیر قاسم سلیمانی نیازمندیم .مردان مرد میدان اقتصاد برای مبارزه با فساد ومفسدین اقتصادی درتمام عرصه های قضایی،دولتی ،مجلسی وحزبی وجناحی و...کسانی که برای خدا کار کنند نه برای سهم خواهی وباجگیری و...
علی۳۳۷۳۴۲۴۱۴:۱۳:۴۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
در عرض ۱۰ روز نزدیک به ۲۰ درصد ارزش پولی ملی سقوط کرده و انگار نه انگار
ناشناس۳۳۷۳۴۳۰۱۴:۱۹:۴۶ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
اين ابر شهر هاي به اصطلاح لوازم خانگي از آن کيست ؟ که ما مجبور هستيم کالاهاي وارداتي بي نام نشان آنها را بخريم ؟ ارز مورد استفاده براي ورود لوازم اصلي اين لوازم خانگي که همگي از چين .وارد ميشوند از کجا تامين ميشود ؟
ناشناس۳۳۷۳۵۲۹۱۵:۵۵:۵۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
هر تنش یا تشنجی در روابط با غرب سبب کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت دلار میگردد.
ناشناس۳۳۷۳۶۱۵۱۷:۱۵:۰۸ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
دانش و تخصص کاری ندارید استعفا دهید
ناشناس۳۳۷۳۶۴۲۱۷:۴۷:۱۲ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
یک راه تعامل با دنیا است
ناشناس۳۳۷۳۶۹۹۱۸:۵۶:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
چرا هر چند سال یکبار از طرف خود دولت دلار چند برابر میشود؟
ناشناس۳۳۷۳۹۵۴۰۰:۵۷:۰۳ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
وقتی ملت تماما بدنبال فرار از پرداخت مالیات هستند و همه سود خود را در احتکار و ایجاد گرانی کاذب می‌بینند ازین بهتر هم نمی‌شود.. بعنوان مثال ال۹۰ صفر در سال ۹۶ ب قیمت ۱۱۰۰۰ دلار بوده ولی همون ماشین ک ۶ سال هم استهلاک داشته چرا اکنون ب ۱۳۰۰۰ دلار رسیده ... جوابش چگونه باید باشد سخت نیست ببینیم ک ملت چ بر سر ملت آورده اند و مسئولین فاسد و سرمایه دار هم نهایت استفاده را می‌برند ازینکه قیمت ها را لحظه ای ب دلار ب روز کنند .. این روش در هیچ اقتصادی رخ نمی‌دهد.. بنظرم باید برخوردهایی قهری داشته باشیم با ایم روشی ک گویا نهادینه شده است والا هر روز بدتر هم خواهد شد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

پربحث‌های هفته

  1. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  2. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  3. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

  4. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

  5. روند نزولی بازار ارز ادامه دارد/ افزایش نرخ ارز در بحران‌های سیاسی، ناپایدار و موقتی است

  6. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  7. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

  8. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

  9. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

  10. آسمان در اختیار متمولین؛ از بلیت هواپیمای نجومی تا خرید جت شخصی

  11. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

  12. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

  15. سقوط قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان

آخرین عناوین