شورای نگهبان در هر دوره براساس مستندات و مدارک تصمیم‌گیری می‌کند

  4021108012 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

سید محمد حسینی درباره علت ردصلاحیت حسن روحانی برای انتخابات مجلس خبرگان گفت: وی در دوره ریاست جمهوری در موارد متعددی درباره سیاست‌های کلی نظام اقدامات قابل تأملی داشت و البته شورای نگهبان نیز در هر دوره براساس مستندات و مدارک تصمیم‌گیری می‌کند.

شورای نگهبان در هر دوره براساس مستندات و مدارک تصمیم‌گیری می‌کند

به گزارش ایسنا، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در همایش طرح ملی اعتلا و در جمع اساتید و دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی با ارائه آمار مقایسه‌ای به تبیین جایگاه و اهمیت انتخابات در جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها پرداخت و گفت: سال جاری میلادی انتخابی‌ترین سال در سطح جهان است و در این سال بیش از ۶۰ انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در سراسر دنیا برگزار خواهد شد و در آن بالغ بر ۲ میلیارد نفر در سطح جهان پای صندوق‌های رای خواهند رفت لذا از منظر جهانی نیز بازتاب مشارکت مردم کشورمان در انتخابات از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود چرا که این حضور به لحاظ مردمی بودن نظام مقایسه خواهد شد، از این منظر نیز وظیفه و مسئولیت ما برای ترغیب مشارکت مردم در انتخابات بیش از گذشته است.

معاون رئیس‌جمهور گفت: اساتید و دانشگاهیان به عنوان گروه مرجع در بین دانشجویان و اقشار مختلف مردم، مسئولیت مضاعفی برای ترغیب و تشویق مردم به حضور در انتخابات دارند.

حسینی در ادامه با بیان اینکه از ۱۷۷ اصل قانون اساسی بیش از ۳۰ اصل مستقیماً مربوط به جایگاه مجلس شورای اسلامی است و فصل ششم به این موضوع اختصاص دارد به مقایسه جایگاه مجلس شورای اسلامی با مجالس برخی از کشورها اشاره کرد و گفت: در نظام اسلامی سیستم تک مجلسی حاکم است در حالیکه در برخی از کشورها مانند فرانسه، انگلیس، روسیه، سوئیس و حتی مالزی دو مجلس وجود دارد و اگر قانونی تصویب شد مجدداً مجلس دوم نیز باید آن را تایید کند. بعضاً عده‌ای شورای نگهبان را نیز در قالب نوعی مجلس دوم عنوان می‌کنند که تصور اشتباهی است چرا که شورای نگهبان صرفاً نهاد ناظر است که از قانون اساسی و شرع صیانت می‌کند. همچنان که در برخی کشورهای دیگر هم شورای قانون اساسی و نهاد کنترل کننده و مراقبت از قانون اساسی وجود دارد.

وی یکی دیگر از وجوه تمایز مجلس شورای اسلامی با برخی مجالس دنیا را انحلال ناپذیری آن دانست و گفت: در جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهور یا مرکز و قوه دیگری نمی‌تواند مجلس را منحل کند و از وقتی که از سال ۵۸ مجلس آغاز به کار کرده بدون وقفه هر ۴ سال انتخابات آن برگزار شده است و حتی مجلس ششم که در مواردی برای کشور و مردم مشکل آفرین بودند تا پایان بر سر کار بود این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا همچون فرانسه، آلمان و روسیه، رئیس‌جمهور یا فرد دیگری می‌تواند مجلس را منحل کند اما مجلس در جمهوری اسلامی از جایگاه بالایی برخوردار است و نه تنها امکان انحلال آن وجود ندارد بلکه برعکس مجلس می‌تواند وزرا را استیضاح و برکنار کند و حتی عدم کفایت رئیس‌جمهور را اعلام کند همچنان که بنی صدر که دچار غرور و کیش شخصیت شد با اعلام عدم کفایت از سوی مجلس برکنار شد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور ویژگی متمایز دیگر مجلس شورای اسلامی با مجالس برخی از کشورهای دنیا را نبود امکان حق وتوی مصوبات آن عنوان کرد و گفت: در کشورهایی مانند آمریکا و فرانسه، رئیس‌جمهور می‌تواند مصوبات مجلس را وتو کند همچنین براساس قانون اساسی فرانسه رئیس جمهور می‌تواند مصوبات مجلس را امضا نکرده و جهت بررسی مجدد آن را به مجلس بازگرداند اما در جمهوری اسلامی ایران، رئیس‌جمهور موظف است مصوبات مجلس را امضا و ابلاغ کند و در مواردی که رئیس‌جمهور از این کار امتناع و تعلل کند، رئیس مجلس می‌تواند آن را امضا و برای اجرا ابلاغ کند؛ همچنان که در دوره ریاست جمهوری روحانی چندین مورد توسط رئیس مجلس امضا و ابلاغ گردید و در همان دوره به خاطر کوتاهی و تعلل دولت، برای اولین بار برنامه ششم توسعه توسط مجلس تهیه و تدوین گردید. این حاکی از آن است که در نظام اسلامی بن‌بستی وجود ندارد.

حسینی با اشاره به آثار و برکات انتخابات و فعال شدن مردم در این زمینه گفت: انتخابات مسئولین را پاسخگو و باعث ارتقای سطح آگاهی مردم می‌شود. انتخابات فرصتی است که مردم با مسائل مختلف و حقوق خود در زمینه‌های گوناگون آشنا می‌شوند و در نتیجه آن سطح آگاهی بینش مردم ارتقا پیدا می‌کند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی درباره اهمیت توجه به اصل ۵۵ قانون اساسی و مراجعه به آرای عمومی اظهار داشت: سال ۵۸ در دو مرحله و سال ۶۸ در بازنگری قانون اساسی همه‌پرسی و مراجعه به آرای عمومی برگزار شد ولی از آن به بعد تاکنون معضل و مشکل لاینحلی  پیش نیامده که از طرق عادی و قانونی و از طریق مجلس، دولت، مجمع تشخیص و یا رهبری عزیز قابل حل نباشد اما در قانون پیش ‌بینی شده که اگر روزگاری این نیاز احساس شود که باید همه پرسی انجام شود ساز و کار لازم برای آن وجود دارد، البته باید توجه داشت که برخلاف ادعاهای عده‌ای، برای اختلاف نظرهای اقتصادی راهکارهای مناسب وجود دارد.

حسینی درباره اینکه انتخابات حق است یا تکلیف گفت: انتخابات از منظر اسلامی هم حق و هم وظیفه است چرا که به واسطه آن نظام اسلامی تقویت می‌شود و در مقاطعی که مردم حضور چشمگیری در صحنه داشتند دشمنان فهمیدند که نمی‌توانند کاری از پیش ببرند و در مقابل خواسته مردم کوتاه آمدند. لذا از نشانه‌های اقتدار و صلابت نظام اسلامی، حضور مردم است اما در برخی کشورهای همجوار اساسأ  یا انتخابات وجود ندارد و یا حضور در انتخابات اجباری است و مطابق قانون هر کس شرکت نکند با محدودیت های اجتماعی و خدماتی مواجه می شود.

معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به اینکه چرا شورای نگهبان در سال ۹۲ صلاحیت رئیس جمهور سابق را تایید و اکنون رد کرد گفت: اعضای شورای نگهبان برای بررسی های خود حجت شرعی دارند، ایشان قبل از آن دوره همواره خود را  با سیاست‌های کلی نظام و مجموعه حاکمیت همراه نشان می داد و حتی در جریان کوی دانشگاه سخنران مراسم ۲۲ تیر ۷۸ بود اما بعد از ریاست جمهوری در موارد متعددی در خصوص سیاست‌های کلی نظام اقدامات قابل تأملی داشت و البته شورای نگهبان نیز  در  هر دوره بر اساس مستندات و مدارک تصمیم گیری می‌کند.

حسینی در پاسخ به انتقاد یکی از اساتید در خصوص حضور نیروهای جریان سیاسی مقابل در ارکان مدیریت میانی کشور گفت: آیت الله رئیسی همواره  بر استفاده از نیروهای شایسته و توانمند که از روحیه انقلابی و تحول‌گرا برخوردار باشند، تاکید دارد و برای اصلاح این روند در برخی موارد در سفرهای استانی شخصا وارد عمل شدند. در دولت سیزدهم سعی شده که افراد شایسته و انقلابی انتخاب شوند.

وی لازمه حل و فصل مشکلات و کمبودها را حضور مردم در صحنه دانست و تاکید کرد: راهکار اصلی حل مسائل و کمبودها انتخابات و حضور گسترده مردم در آن است و اگر در مواردی ضعف و مشکلی وجود دارد هیچ کدام دلیل نمی‌شود که رسالت تاریخی برای حضور در انتخابات کنار گذاشت و در این راستا نخبگان و دانشگاهیان وظیفه و مسئولیت سنگینی بر عهده دارند تا اهمیت انتخاب را برای مردم تبیین کنند.

حسینی در پاسخ به سوالی درباره لزوم نظارت بر رفتار و عملکرد نمایندگان گفت:  در این زمینه در خصوص عملکرد هیئت نظارت بر نمایندگان انتقادهای وجود دارد و این ضرورت احساس می‌شود که باید ترکیب این هیئت تغییر کند و در آن افرادی از سایر نهادها نیز حضور داشته باشند.

معاون رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود رای دادگاه بین‌المللی لاهه را یک حکم تاریخی و اقدام بسیار مهم توصیف کرد و گفت: اقدام آفریقای جنوبی که روزگاری نماد آپارتاید و تبعیض نژادی بود،  قابل تقدیر و تحسین است و جمهوری اسلامی ایران از آن حمایت می‌کند.این اقدام آفریقای جنوبی فرصت را برای رسوایی بیشتر رژیم صهیونسیتی فراهم کرده و این وظیفه‌ای بود که برخی کشورهای اسلامی منطقه باید انجام می دادند و اینکه چرا جمهوری اسلامی اقدام به شکایت نکرده است به خاطر این است که تهران رژیم جعلی صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  21. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  10. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  11. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  16. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  21. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  22. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  23. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

  25. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

آخرین عناوین