انتقاد روزنامه اصولگرا از ردصلاحیت روحانی/ توضیحات طحان‌نظیف درباره تایید صلاحیتها در انتخابات خبرگان

  4021107053 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

انتقاد روزنامه اصولگرا از ردصلاحیت روحانی/ توضیحات طحان‌نظیف درباره تایید صلاحیتها در انتخابات خبرگان

انتقاد روزنامه اصولگرا از ردصلاحیت روحانی

فرهیختگان درباره ردصلاحیت حسن روحانی در انتخابات خبرگان نوشت: «در میان گروه‌های سیاسی داخل دوگانه مشارکت‌طلب و تحریم‌طلب قابل صورت‌بندی است.

نحوه ورود حسن روحانی به انتخابات و کنشگری او تاکنون خبر از این می‌داد که او سعی دارد ضمن نقد دولت و مجلس، با جریان تحریم‌طلب مرزبندی داشته باشد.

لذا نکته اول در ردصلاحیت او فارغ از سوابق این است که یک عنصر مهم در جریان مخالف تحریم انتخابات، ردصلاحیت شده است. این به یک معنا پاس گل به جریان تحریم‌طلب خواهد بود و سبب تقویت استدلال آنها در میان بدنه اجتماعی‌شان می‌شود. 

اما آیا ردصلاحیت روحانی در میزان مشارکت در انتخابات تاثیر دارد؟ این سوال با این سوال که آیا حضور روحانی می‌توانست مشارکت را افزایش دهد؟ فرق می‌کند.

نظرسنجی دقیق یا پژوهش قابل تاملی درباره اثر ایجابی حضور او نداریم و نمی‌توانیم اثر میدانی حضور روحانی در انتخابات را سنجش کنیم اما در بعد سلبی حتما تصویری که ساخته می‌شود مهم است. از منظر برساختی و نمادین، رد او اثر نامطلوبی بر تصویر انتخابات می‌گذارد و بهانه به دست عده‌ای می‌دهد تا با چسب دوقلو برچسب لفظ انتخابات محدود را به رویداد اسفند 1402 بچسبانند.

پس نکته دوم اینکه ردصلاحیت روحانی از جنبه مشارکت می‌تواند در تعارض با استراتژی کلان نظام و رهبر انقلاب، یعنی مشارکت حداکثری که بارها بر آن تاکید شده، باشد. 

نکته سوم اینکه این تصمیم احتمالا با راهبرد دولت هم در تعارض است. رئیسی به‌عنوان رئیس دولت در جمع اهالی رسانه موضع دولت را حضور همه جریان‌ها در انتخابات خواند. هرچند شاید این موضع جناب رئیس‌جمهور در اعمال صلاحیت‌های نخستین توسط وزارت کشور ظهور و بروز پیدا نکرد و حتی ضد آن هم رفتار شد اما بالاخره موضع اعلامی رئیس‌جمهور این بود...

نکته چهارم درخصوص تصویری است که از خود شورای نگهبان ساخته می‌شود. ردصلاحیت روحانی فارغ از دلایلش باز هم این سوال تکراری را طرح می‌کند که چطور فردی که همین الان عضو یک مجلس است و عضویت در آن نیازمند صلاحیت علمی است، به یکباره بی‌صلاحیت می‌شود؟

احتمالا دوستان شورا یا مشاوران‌شان از همین امروز در رسانه‌های مختلف در حال تلاشند تا برای این ماجرا استدلال‌هایی بتراشند اما خوب است درباره میزان نفوذ این شبهه و کارا بودن استدلال‌های قبلی پژوهشی انجام دهند.»

***

توضیحات طحان‌نظیف درباره تایید صلاحیتها در انتخابات خبرگان

روز گذشته خبری منتشر شد که مطابق آن در استان خراسان جنوبی فقط یک نفر از داوطلبین انتخابات مجلس خبرگان تایید صلاحیت شده است . انتشار این خبر با واکنش های متفاوتی روبرو شد.

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌و گو با ایسنا اظهار کرد: انتخابات مجلس خبرگان با توجه به وظایف خطیر این مجلس، شرایط بالاتری نسبت به انتخابات دیگر دارد و همان طور که قبلا هم عرض کردم عمده داوطلبانی که تایید نشدند از شرایط علمی لازم برخوردار نبودند.

وی گفت: در خصوص مباحثی هم که این روزها نسبت به برخی حوزه‌های انتخابیه مطرح می‌شود باید بگویم بر اساس قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، شرط برگزاری انتخابات در تمام حوزه‌های انتخابیه برخورداری از فضا و شرایط رقابتی است لذا تا شرایط لازم برای برگزاری انتخابات وجود نداشته باشد، انتخاباتی برگزار نخواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: نسبت به حوزه‌هایی هم که احیاناً تعداد به اندازه کافی وجود ندارد باید عرض کنم هنوز فهرست نامزدها نهایی نیست و داوطلبانی که صلاحیت آنها تایید نشده است، ۳ روز فرصت اعتراض دارند و ما از دیروز در حال دریافت شکایات و اعتراضات آنها هستیم و پس از اتمام مهلت، به اعتراضات رسیدگی می‌شود. همچنین مانند رویه ادوار گذشته و البته مشابه انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز امکان جابجایی کاندیداها از حوزه‌ای به حوزه دیگر وجود دارد که این مهلت هم تا ۷۲ ساعت قبل از رای‌گیری است.

طحان نظیف ادامه داد: بنابراین شرایط در چنین حوزه‌هایی باید فراهم شود؛ لذا با نکاتی که عرض شد باید بگوییم بر اساس قانون امکان ندارد انتخابات خبرگان در حوزه‌ای که به تعداد کافی داوطلب وجود نداشته باشد، برگزار شود.

پیشنهاد عجیب رئیس خبرگزاری دولت به شورای نگهبان

 علی نادری مدیرعامل خبرگزاری ایرنا در واکنش به رد صلاحیت حسن روحانی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «یک پیشنهاد به شورای نگهبان؛ آقای روحانی را به شرط حضور در خراسان جنوبی، تایید صلاحیت کنید. هم مشکل ایشان حل می‌شود، هم مساله رقابت در استان خراسان جنوبی.»

***

اعتراض منظور به ناتراز شدن بودجه در مصوبات مجلس

امروز آخرین جلسه بررسی بخش اول بودجه در مجلس برگزار شد. گزارشات خبرگزاری ها از این جلسه مجلس حاکی از اعتراض چندباره رئیس سازمان برنامه و بودجه به ناتراز شدن بودجه در پی مصوبات نمایندگان مجلس است.

به گزارش ایرنا، در جریان بررسی تبصره ۱۵ لایحه بودجه ۱۴۰۳ داوود منظور رئیس سازمان برنامه در صحن مجلس گفت: تعیین فوق العاده خاص برای بودجه ۷۷ همت بار مالی به همراه دارد که منبع مالی آن برای ما مشخص نیست. علاوه بر این دوستان نماینده در حال اضافه کردن موارد دیگری نیز به این مقدار هستند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: با توجه به اینکه مجموع این تغییرات در پرداخت‌ها بار مالی پیش بینی نشده برای دولت ایجاد می کند ما با آن مخالف هستیم.

وی افزود: مجموع تتغییراتی که در تبصره ۱۵ لایحه بودجه اتفاق می افتد اعم از: سه هزار امتیاز فوق العاده خاص، افزایش حد اقل حقوق به ۱۰ میلیون تومان، افزایش مستمری‌های بنیاد شهید، افزایش حقوق از ۱۸ درصد به ۲۰ درصد و فوق العاده خاص وزارت کشور مجموعا ۱۲۰ همت بار مالی ایجاد می کند.

منظور خاطرنشان کرد: علاوه بر این ۱۷۰ همت هم برای پرداخت بدهی به سازمان تأمین اجتماعی در این تبصره پیش‌بینی شده و این یعنی ۲۹۰ همت بار مالی در تبصره ۱۵ برای دولت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: درخواست ما این است که بار مالی این تکالیف توسط نمایندگان مشخص شود تا ما بتوانیم جلوی ناترازی بودجه را بگیریم.

در جریان بررسی تبصره ۱۳ لایحه بودجه نیز رییس سازمان برنامه و بودجه در تشریح بار مالی تبصره ۱۳ لایحه بودجه بیان داشت: در تبصره ۱۳ چند حکم هزینه ای آمده است که بار مالی دولت را افزایش داده است. در این ماده دولت مکلف شده است که مابه التفاوت سود را تا ۴ درصد تامین و پرداخت کند ما برآورد کردیم که این حکم مربوط به تسهیلات که در کمیسیون تلفیق مجلس الحاق شده ۱۴ همت برای دولت بار مالی دارد که باید یارانه سود را پرداخت کند.

رییس سازمان برنامه وبودجه اظهار داشت: افزایش بودجه در دو مورد دیگر برای قوه قضاییه و صدا سیما اتفاق افتاده که رشد بودجه قوه قضاییه و صدا و سیما نسبت به سال ۱۴۰۲، ۵۸ درصد است این در حالی است که برای دستگاهای دیگر رشد بودجه ۱۲درصد است.

وی افزود: بار مالی این دو افزایش ۳۷ همت است بنابراین الحاقات و تغییراتی که در تبصره ۱۳ نسبت به لایحه دولت انجام گرفته در مجموع بار مالی که ایجاد می کند بالغ بر ۵۰ همت است.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت:تاکید این است هر گونه تغییری که نمایندگان در هزینه ها ایجاد کنند باید حتما برای دولت روشن کنند که در بندهای درآمدی چگونه منابعش تامین می شود، منابعی که دولت پیش بینی کرده در سقف ظرفیت های کشور است بنابراین اینگونه اضافات و الحاقات، بودجه دولت را ناتراز می کند و خلاف اصل۷۵ قانون اساسی است.

***

چرا امیرعبداللهیان مانند بقیه سران کشورها به زبان رسمی کشور نطق نمی‌کند؟

در چند روز اخیر ویدئوی نطق حسین امیرعبداللهیان در جلسه شورای امنیت به زبان انگلیسی منتشر شده که در آن وزیر امور خارجه متن انگلیسی را به سختی می خواند.

شرق درباره این موضوع نوشت: «سخنرانی جناب امیرعبداللهیان در جلسه ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد نه اولین «گاف» رئیس دیپلماسی کشور و احتمالا در صورت ادامه حضور حضرتشان در این منصب نه آخرین آن خواهد بود.

هنوز ماجرای سخنرانی «عربی» ایشان در عراق از حافظه ملت پاک نشده که بار دیگر اصرار حضرت وزیر در ایراد نطق این‌بار به زبان «انگلیسی» دستمایه جدیدی برای طنزپردازان شد.اگر وزیر خارجه به هر دلیلی زبان مجامع بین‌المللی را نداند بر او حرجی نیست.

هرچند تسلط رئیس دستگاه دیپلماسی به یک یا چند زبان بین‌المللی امتیازی برای شخص وزیر است و البته اعتباری برای کشوری است که آن را نمایندگی می‌کند. مشکل زمانی است که وزیر امور خارجه به زبانی که تسلطی حتی نسبی بر آن ندارد در مجامع جهانی سخنرانی کند و موجب وهن خود و بی‌اعتباری کشور شود.

مضافا اینکه وزرای خارجه و مقامات عالی‌رتبه بسیاری از کشورهای جهان باوجود تسلط یا آشنایی در سطح قابل‌قبول به یک زبان بین‌المللی ترجیح می‌دهند به زبان کشور خود سخن بگویند. مجامع بین‌المللی نیز این قاعده را پذیرفته‌اند و مترجمان هم‌زمان حرفه‌ای سخنان مقامات دیگر کشورها را به بیشتر زبان‌های زنده دنیا ترجمه می‌کنند.»

***

احتمال افزایش تایید صلاحیتها وجود دارد

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به آخرین آمار داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: بر اساس آخرین گزارش شورای نگهبان در روز چهارشنبه، ۶۷۸ نفر دیگر تایید صلاحیت شدند و تعداد دواطلبان به ۱۲ هزار ۷۱۱ نفر رسید.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور همچنین اضافه کرد: بررسی اعتراضات تا ۱۹ بهمن ادامه خواهد داشت و احتمال افزایش تعداد داوطلبان وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به امکان تغییر حوزه انتخابیه داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تغییر حوزه انتخابیه طبق آخرین لیست داوطلبان تایید صلاحیت‌شده از سوی شورای نگهبان است؛ بنابراین امکان درخواست از روز ۱۹ بهمن فراهم خواهد شد.

***

انتقاد معاون رئیسی از بلاتکلیفی 9لایحه دوفوریتی در مجلس یازدهم

سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفت وگو با ایرنا درباره تعداد لوایح دولت سیزدهم که هنوز در مجلس تعیین تکلیف نشده اظهار کرد: تعداد کل لوایح معوقه از دولت‌های قبل در دولت سیزدهم مجددا بررسی و ۱۲۸ مورد تایید و بار دیگر به مجلس ارسال شدند؛ ضمن اینکه در طول حدودا ۲ سال و ۵ ماهی که از دولت سیزدهم گذشته ۱۳۰ لایحه تقدیم مجلس یازدهم شده است.

به گفته معاون امور مجلس رئیس جمهور، در مجموع ۲۵۸ لایحه از سوی دولت برای بررسی و طی شدن فرآیند تصویب آنها در اختیار مجلس قرار گرفته است؛ از این تعداد لایحه تا کنون ۵۲ مورد یعنی حدود ۲۰ درصد تبدیل به قانون شده است. از این ۵۲ مورد، ۲۹ لایحه از لوایح معوقه دولت‌های گذشته و ۲۳ مورد هم از لوایح تقدیمی دولت سیزدهم بوده است.

وی خاطرنشان کرد: مابقی لوایح در فرآیند بررسی در مجلس قرار دارند که شامل «طرح و بررسی در کمیسیون»، «آماده بررسی در صحن» یا «ارسال شده برای شورای نگهبان» می‌شود.

حسینی با بیان اینکه ۲۷ لایحه از لوایح ارسالی دولت به مجلس، دوفوریتی بوده‌اند ادامه داد: ۱۰ مورد از این لوایح به قانون تبدیل شده‌اند، دو مورد تحت بررسی شورای نگهبان هستند، یک مورد در کمیسیون مجلس رد و بایگانی شد و ۹ مورد نیز در درست بررسی مجلس است. ۳ لایحه دیگر دولت نیز با هم ادغام یا استرداد شده‌اند و دو فَقَره از لوایح دولت نیز هنوز اعلام وصول نشده‌اند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تا کنون ۲۹۰ طرح از سوی هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شده که از این ۲۹۰ مورد، ۲۴۹ طرح در فرآیند رسیدگی قرار دارند که شامل بررسی در کمیسیون مربوطه، صحن علنی مجلس، شورای نگهبان یا ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌شوند؛ تعداد طرح‌هایی هم که تبدیل به قانون شده‌اند ۱۹ مورد معادل ۶.۶ درصد بوده است.

وی با اشاره به تحقق یکی از مطالبات مقام معظم رهبری مبنی بر لایحه‌محوری بودن قوانین مجلس گفت: لوایح معمولا به دلیل داشتن عقبه کارشناسی و اینکه در مراحل مختلف بررسی قبل از تصویب در کمیسیون‌ها و سپس صحن هیأت دولت، مراتب کارشناسی کاملی را می‌گذرانند، اعتبار تقنینی بالاتری دارند ضمن اینکه بودجه آنها پیش‌بینی شده و در یک فرآیند کارشناسی به مجلس ارسال می‌شوند لذا لوایح به طرح‌ها برتری دارند.

***

اکثر مصادیق حقوق‌های نجومی مربوط به شرکت‌های شبه دولتی است

به گزارش خبرگزاری مهر، سید احمدرضا دستغیب، رئیس دیوان محاسبات با بیان اینکه جلسات رسیدگی دیوان محاسبات در موضوع شرکت‌ها با توجه به دستور مستقیم رهبر معظم انقلاب اسلامی، به طور مستمر در حال برگزاری است، خاطر نشان کرد: شکل‌های جدیدی از مالکیت در کشور ایجاد شده که با انتقال دارایی‌های بیت المال به شرکت‌های تابعه یا به عبارت دقیق‌تر شبه دولتی‌ها، خود را از نظارت مبرّا می‌دانند؛ در حالی که وظیفه دیوان محاسبات است تا به این حوزه ورود داشته باشد.

رییس کل دیوان محاسبات گفت: بیشتر مواردی که از آن با عنوان «حقوق های نجومی» یاد می‌شود، مربوط به شرکت هاست که برخی درتلاشند تا از این حیاط خلوت برای هزینه کردهای غیرشفاف خود، بهره ببرند.

دستغیب، ملاک عمل در دیوان محاسبات را براساس مّر قانون، دانست و بیان داشت: این نهاد نظارتی هیچ‌گونه ملاحظه و تعارفی در برخورد با بی انضباطی‌های مالی ندارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۷۰۸۳۳۲۰:۵۲:۳۱ ۱۴۰۲/۱۱/۷
حقوق های نجومی از دولت روحانی باب شد در دولت قبل 128 هزار نفر حقوق نجومی میگرفتند .
ناشناس۳۳۷۱۰۸۳۰۴:۰۸:۰۲ ۱۴۰۲/۱۱/۸
تنها راه نجات کشور و انقلاب و اقتصاد ملی کردن تمامی ثروت ها و دارایی های بالاتر از یک زندگی خوب و مطلوب است و بعد از آن کسب ثروت بیشتر تنها از راه های صحیح اقتصادی مبتنی بر صحت و سلامت اقتصادی امکان پذیر باشد
ناشناس۳۳۷۱۰۹۴۰۵:۰۵:۵۸ ۱۴۰۲/۱۱/۸
اگر روحانی و اعضای دولت او را به پای میز محاکمه نکشید میشوند اعضای فتنه ۴۰۲
ناشناس۳۳۷۱۱۸۰۰۸:۵۱:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۸
تحليل شما صددرصد غلط است
ناشناس۳۳۷۱۴۰۱۱۲:۱۱:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۸
به فرض محال که شما درست بگویید خب الان این دولت نزدیک سه سال است در راس کار است . چرا هنوز حقوقهای نجومی و مسئله اختلاف وحشتناک حقوق دستگاههای مختلف نه تنها حل نشده بلکه بدتر هم شده ؟؟؟
ناشناس۳۳۷۰۸۳۷۲۰:۵۴:۵۴ ۱۴۰۲/۱۱/۷
با توجه به عملکرد ضعیف دولت روحانی و خاطره بدی که از اون دوران در ذهن مردم بجای مانده روحانی اگر احراز صلاحیت می شد سبب کاهش مشارکت مردم در انتخابات می شد.
عمران۳۳۷۱۰۴۷۰۱:۱۳:۲۲ ۱۴۰۲/۱۱/۸
هموطن عزیز با این کامنتتان مفهوم «رانت سیاسی» را آنچنان به درجه ی انتها رساندید که تا به حال برای من حتی تصورش هم قفل بود. یعنی عملا دارید میگویید : نه تنها میخواهم نامزد مورد نظر من پیروز شود که حتی دلم نمیخواهد کسی با او رقابت کند چون دلم میخواهد نامزد مورد نظرم بدون رقیب و به صورت هلو برو تو گلو به کرسی نمایندگی دست پیدا کند.
ناشناس۳۳۷۱۰۹۵۰۵:۰۸:۱۵ ۱۴۰۲/۱۱/۸
عارف و نوبخت هم در صورت راهیابی به مجلس اعتبار نامه آنان توسط مجلس باطل شود
امیر حسین سلطان/تهران۳۳۷۰۸۳۹۲۰:۵۵:۱۱ ۱۴۰۲/۱۱/۷
بحث های تایید یا رد صلاحیت های مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری برخی نکات ظریف نهفته شده در بودجه را از دقت نظر و تامل مان با ندارد! رشد بودجه قوه قضایی و صدا و سیما ۵۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۲ در حالی که برای سایر دستگاه ها ۱۲ درصد اعلام شده است. سئوال اساسی این است که صدا و سیما با این گستردگی در تعدد شبکه های رادیویی و تلویزیونی چه گلی بر سر جامعه زده است که میبایست از چنین رشد در بودجه برخوردار گردد و سایر دستگاهها از رشد بودجه چندانی برخوردار نگردند؟! شما فرضا در همین تهران از طریق رادیوی خودروتان یا رادیوی موبایل تان به آسانی حداقل ۲۲ شبکه رادیوی متعلق به صدا و سیما را دریافت می کنید اما حقیقتا این تعداد رادیو چقدر برای تهرانی ها و یا کل مردم ایران بهره وری و استفاده ثمری داشته و دارند؟! ... با سپاس/ شنونده پروپاقرص قدیمی رادیو
ناشناس۳۳۷۰۸۴۱۲۰:۵۶:۳۰ ۱۴۰۲/۱۱/۷
تخلفات دولت قبل در بورس و ارز سبب ضرر و زیان میلیون ها نفر ایرانی شد روحانی و برخی مسئولان دولتش باید در اسرع وقت محاکمه شوند.
ناشناس۳۳۷۰۸۶۳۲۱:۱۹:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۷
یک میلیون نفر از حسن روحانی شکایت کردند او در دادگاه پرونده دارد اگر تایید صلاحیت می شد باید به شورای نگهبان اعتراض می کردیم.
علی۳۳۷۰۹۰۰۲۱:۵۲:۱۹ ۱۴۰۲/۱۱/۷
برادر جان دست شما برای شکایت و اعترلض بازه ما هم میتونستیم کنیم اعداد ارقام میلیونی بود
ناشناس۳۳۷۰۹۶۸۲۳:۲۱:۳۲ ۱۴۰۲/۱۱/۷
99 درصد مردم ایران از عملکرد دولت روحانی ناراضی و شاکی هستن.
ناشناس۳۳۷۱۰۷۳۰۲:۲۸:۰۸ ۱۴۰۲/۱۱/۸
لطفا اول تکلیف آن ۱ درصد باقیمانده را روشن کنید! نکند برای آبروداری نگفتید ۱۰۰ درصد؟! یک دفعه می گفتید ۱۰۰ درصد و خیال خودتان و همه را راحت می کردید که دنبال آن ۱ درصد هم نگردیم!
ناشناس۳۳۷۱۰۷۶۰۳:۰۰:۴۸ ۱۴۰۲/۱۱/۸
از کجا آمار می گیری؟؟
ناشناس۳۳۷۱۱۸۵۰۸:۵۵:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۸
همین لایکها زیر پستت نشون میده ۹۹درصدتون چه معنی داره !!
ناشناس۳۳۷۱۳۶۱۱۱:۴۴:۴۹ ۱۴۰۲/۱۱/۸
لایک ها و دیس لایک ها در فضای مجازی قابل استناد نیست .
ناشناس۳۳۷۱۸۱۳۱۹:۱۰:۴۴ ۱۴۰۲/۱۱/۸
من نه صرفدار روحانیم نه رییسی فقط پیشنهاد میکنم به تیک ها نگاه کنید
ناشناس۳۳۷۰۸۷۶۲۱:۳۲:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۷
کسی که تاریخ اسلام را هم نمی داند و صلح امام حسن (ع) را اشتباه تفسیر می کند صلاحیت علمی ندارد. صلاحیت اخلاقی او را هم که در مناظرات با داد زدن ها و تهمت زدن ها و بیش از زمان خود صحبت کردن ها دیدیم و همچنین در پاسخ به انتقادها
ناشناس۳۳۷۱۴۷۱۱۳:۲۱:۲۲ ۱۴۰۲/۱۱/۸
توتاریخ اسلام را میدانی روحانی نمیدونه !
ناشناس۳۳۷۱۸۶۶۲۰:۳۱:۱۲ ۱۴۰۲/۱۱/۸
صلاحیت علمی اداره ی مملکت چه ربطی به تاريخ اسلام داره؟!
ناشناس۳۳۷۰۸۹۰۲۱:۴۴:۵۳ ۱۴۰۲/۱۱/۷
فرهیختگان لطفا....!
ناشناس۳۳۷۰۹۰۱۲۱:۵۴:۰۳ ۱۴۰۲/۱۱/۷
افراد دو تابعیتی به هیچ وجه نباید احراز صلاحیت بشوند.
علی۳۳۷۰۹۰۲۲۱:۵۴:۱۴ ۱۴۰۲/۱۱/۷
از عادل فردوسی پور تا آقای بهار و روحانی ، اقای رئیسی هم مراقب باشن
ناشناس۳۳۷۰۹۰۷۲۱:۵۷:۲۴ ۱۴۰۲/۱۱/۷
اینکه همه نظرات را از یک جناح منتشر می کنید با چشم بسته میشه تشخیص داد
ناشناس۳۳۷۰۹۰۸۲۱:۵۷:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۷
ترامپ دیوانه داره بر میگرده، اونوقت متوجه میشید که با زور از یک توافق خوب مثل برجام خارج شدن چقدر هزینه براتون ایجاد میکنه!!! اگر ترامپ رئیسی جمهور آمریکا نشده بود قطعا دوران دکتر روحانی دوران اوج شکوفایی اقتصادی ایران میشد، همانطور که آمارهای سال ۹۴، ۹۵ چنین می‌نماید... و اگر در دوران ترامپ کسی مثل روحانی و ظریف بر مسند نبودند کشوری جنگ زده در انتظارمان بود... والسلام...
ناشناس۳۳۷۰۹۷۰۲۳:۲۴:۳۹ ۱۴۰۲/۱۱/۷
در سالهای 92 تا 96 بیش از 5 هزار کارخانه تعطیل شدند و نرخ بیکاری افزایش یافت و رکود کامل اقتصادی بود و هیچ خبری از شکوفایی اقتصادی نبود.
ناشناس۳۳۷۰۹۷۱۲۳:۲۶:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۷
در دوران روحانی سردار سلیمانی دلاور ترور شد و تا مرز جنگ با امریکا پیش رفتیم.
ناشناس۳۳۷۰۹۷۳۲۳:۲۷:۵۴ ۱۴۰۲/۱۱/۷
برجام خسارت محض بود زیرا نه تنها باعث لغو تحریمها نشد بلکه سبب افزایش تحریمها و فشار حداکثری دشمن شد.
ناشناس۳۳۷۰۹۸۰۲۳:۳۵:۲۲ ۱۴۰۲/۱۱/۷
اگر روحانی رئیس جمهور ایران نشده بود امروز اوضاع بهتری داشتیم و دنیای بهتری را تجربه می کردیم.
ناشناس۳۳۷۱۰۳۴۰۰:۴۶:۳۶ ۱۴۰۲/۱۱/۸
سرکوب اقتصادی کردن و بعد ارز 4200 که خود را پشت تحریم ترامپ و آمریکا قایم کردن هنر نیست بلکه هر کدام به اندازه خود ببینید
ناشناس۳۳۷۰۹۲۷۲۲:۲۴:۳۵ ۱۴۰۲/۱۱/۷
افزایش 58درصدی بودجه صدا و سیما که مطابق با تورم است باعث تورم نمیشود ؟؟
ناشناس۳۳۷۱۰۳۶۰۰:۴۸:۲۸ ۱۴۰۲/۱۱/۸
چون هزینه دارد و فرق دارد با حقوق دادن که حتی خود کارمندان صدا و سیما سهمی ندارند و مانند بقیه هستند
ناشناس۳۳۷۱۱۶۸۰۸:۴۳:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۸
بر عکس کلی درآمد دارد از تبلیغات درآمد آنچنانی دارد که هیچ دستگاهی به گردش نمیرسد
ناشناس۳۳۷۱۲۵۴۱۰:۲۲:۰۸ ۱۴۰۲/۱۱/۸
و درامد تبلیغاتی هم در بودجه جمع زده شده
ناشناس۳۳۷۰۹۶۶۲۳:۱۸:۵۷ ۱۴۰۲/۱۱/۷
دوران روحانی با هیات دولت باسواد و فرهیخته رو دیگه باید به خواب دید
ناشناس۳۳۷۱۰۰۸۰۰:۰۲:۲۲ ۱۴۰۲/۱۱/۸
دولتهای هاشمی و روحانی رکورددار افزایش نرخ ارز و شاخص فلاکت در تمام دولت ها بودند و هرگز نباید تکرار بشوند.
ناشناس۳۳۷۱۲۵۶۱۰:۲۳:۱۰ ۱۴۰۲/۱۱/۸
لطف کنید یکی از آثار با سواد آنان را که به مردم خدمت کردن بفرمایید!!
ناشناس۳۳۷۱۰۲۷۰۰:۳۸:۴۸ ۱۴۰۲/۱۱/۸
رئيس جمهور اولي كه مغضوب شد ! و فرار را بر قرار ترجيح داد ! هاشمي رفسنجاني هم كه رد صلاحيت شد ! محمد خاتمي هم كه اين طور شد ! احمدي نژاد هم كه آن چنان شد ! روحاني هم كه چندان افتاد كه دانيم ! حال در اين وسط مردم اشتباه كرده اند يا شوراي نگهبان ؟
ناشناس۳۳۷۱۰۴۵۰۱:۰۸:۲۳ ۱۴۰۲/۱۱/۸
اول مشخص کنند دلایل رد صلاحیتش چیست .. تماس بگیرد شورای نگهبان و اجازه انتشار دهد ثانیا ایشان افاضات کردند همه طرفدارانش گروهی رد صلاحیت شده اند .. ببینید چه می‌شود وقتی شخصی که صد هزار نفر علیهش شاکی شدند و هیچ اقدامی نکردید چگونه جری می‌شود و چه می‌گوید
ناشناس۳۳۷۱۲۳۰۰۹:۴۹:۴۵ ۱۴۰۲/۱۱/۸
قیمت گوشت ،مرغ ،ماهی را درشش ماهه اول سال 1400 با قیمت فعلی اقلام فوق را با هم مقایسه کنید معلوم می شود کدام دولت بهتر است؟
ناشناس۳۳۷۱۳۰۲۱۱:۰۳:۲۱ ۱۴۰۲/۱۱/۸
چه اصلاح طلبان... چه اصول گرایان..... اعم از نو و کهنه. همگی یکی هستند.
نیما۳۳۷۱۴۶۸۱۳:۲۰:۵۰ ۱۴۰۲/۱۱/۸
به نظرمن آقای روحانی ازهرلحاظ بهتر ازریسی بود چون می دانست مشکل اصلی مملکت تحریم است تمام تلاشش رابرای برداشتن آن کرد اگرغیر ازاین بود چرا الان مسولین نمی توانند مشکلات اقتصادی مردم راحل کنندبخدا یه کم انصاف داشته باشید .
ناشناس۳۳۷۱۵۰۸۱۳:۴۵:۵۰ ۱۴۰۲/۱۱/۸
صد رحمت به دولت روحانی، دولت رئیسی قشر حقوق بگیر کارگر، کارمند و بازنشسته را کامل فلج و نابود کرد.
ناشناس۳۳۷۱۵۴۵۱۴:۱۰:۵۵ ۱۴۰۲/۱۱/۸
عملکرد دور دوم دولت روحانی بسیار ضعیف بود و رای دهندگان به روحانی را پشیمان کرد. لیکن مشاهده عملکرد سه ساله دولت رئیسی و مقایسه وعده های توخالی این دولت باعث شد که دوباره روحانی از محبوبیت بالایی بین مردمی که رای می دهند برخوردار شود.
رضا۳۳۷۱۸۳۹۱۹:۵۳:۱۸ ۱۴۰۲/۱۱/۸
سلام دوست گرامی من دردوراقای روحانی بین کارگران و کارمندان دولت خیلی فرق گذاشته شده که کارگران کشور اسلامی ایران حیران شدنند همگی عدالت خوبی نداشت ببخشید ممنونم باتشکر فراوان خداحافظ
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  2. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  3. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  4. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  5. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  6. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  7. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  8. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  9. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  10. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  11. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  12. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  13. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  14. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  15. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  16. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  17. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  10. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  11. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  16. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  21. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  22. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  23. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  24. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  25. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

آخرین عناوین