رئیسی: سطح روابط اقتصادی با ترکیه را به بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارتقا می‌دهیم

  4021104117 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

آیت‌الله رئیسی بر افزایش سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران با ترکیه و رسیدن به هدف‌گذاری‌هایی بالاتر از ۳۰ میلیارد دلار در گام‌های آتی تاکید کرد.

رئیسی: سطح روابط اقتصادی با ترکیه را به بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارتقا می‌دهیم

به گزارش ایسنا، دکتر سید ابراهیم رئیسی شامگاه چهارشنبه در ادامه برنامه‌های سفر رسمی به ترکیه، در نشست مشترک فعالان اقتصادی دو کشور، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مصمم به افزایش سطح روابط اقتصادی با ترکیه است، تصریح کرد: جلوه این تصمیم در اسناد و توافق‌نامه‌هایی که امروز میان دو کشور به امضا رسید به نمایش درآمد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران و ترکیه ظرفیت‌های متقابل متنوعی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی با یکدیگر دارند، افزود: دو کشور برای افزایش حجم تبادلات تجاری تا ۳۰ میلیارد دلار در گام اول توافق کرده‌اند و شما فعالان اقتصادی افسران میدانی برای تحقق این هدف را بر عهده دارید.

دکتر رئیسی با بیان اینکه به طور طبیعی در روند هر فعالیتی ممکن است مشکلات و کاستی‌هایی پیش بیاید،‌ اظهار داشت: مشکلات هر قدر هم جدی باشند نباید باعث توقف فعالیت‌ها و تلاش برای ارتقای سطح روابط فیمابین شود.

رئیس جمهور دستگاه‌ها و سازمان‌های اداری دو کشور را مسئول و متولی برطرف کردن مشکلات و موانع و تسهیل فعالیت و همکاری‌های اقتصادی و تجاری فعالان اقتصادی فیمابین دانست و گفت: سران دو کشور در جلساتی که امروز داشتند و در تمام رایزنی‌هایی که در روند جاری روابط فیمابین دارند، بر اراده متقابل برای تعمیق و تقویت روابط تاکید داشته و دارند، لذا مسئولان دو کشور باید با تلاش و کار جهادی زمینه افزایش تجارت و صادرات و واردات میان دو کشور را تسهیل کنند.

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه افزایش حجم تبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی میان ایران و ترکیه در منطقه و عرصه بین‌المللی نیز تأثیرات سازنده و مثبتی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همانگونه که گسترش روابط با کشورهای همسایه و مسلمان را به عنوان محور دیپلماسی خود انتخاب کرده است، در حوزه گسترش روابط اقتصادی نیز برای کشورهای همسایه و مسلمان اولویت قائل است.

رئیس جمهور با تاکید دوباره بر اینکه گسترش روابط با کشور همسایه و مسلمان ترکیه ایجاب می‌کند که روابط اقتصادی دو کشور نیز توسعه یابد، گفت: دیدگاه‌ها و رویکردهای مشترک دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی اقتضا می‌کند روابط فیمابین در همه عرصه‌ها تقویت شود، لذا شما فعالان اقتصادی را به تلاش بیش از پیش در این عرصه فرامی‌خوانم.

دکتر رئیسی افزود: پیام حضور سران دو کشور در این نشست این است که اراده ایران و ترکیه بر انجام کار جهادی و جهشی در مسیر رفع مشکلات و موانع پیش روی توسعه همه جانبه روابط به خصوص در عرصه اقتصادی و تجاری است.

رئیس جمهور با اشاره به مذاکرات صورت گرفته در این نشست برای رفع مشکلات و موانع تسهیل فعالیت فعالان اقتصادی دو کشور، اظهار داشت: امیدوارم تلاش شما و همه کسانی که در عرصه اقتصادی فعالیت دارید، بتواند به ارتقای سطح بیش از پیش روابط فیمابین کمک کرده و با بالفعل کردن ظرفیت‌های متقابل در گام اول هدف رسیدن به حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری را محقق کند.

دکتر رئیسی ضمن ابراز خرسندی از تواقفات صورت گرفته برای رفع برخی مشکلات موجود در مسیر فعالیت‌های اقتصادی دو کشور اظهار امیدواری کرد که این نشست نقطه عطفی در ارتقای سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و ترکیه باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۶۸۱۷۳۰۷:۳۱:۲۶ ۱۴۰۲/۱۱/۵
استانبول/ خبرگزاری آناتولی 18/09/1401 میزان صادرات ترکیه به اسرائیل طی ژانویه تا نوامبر سال جاری با 6 میلیارد و 111 میلیون دلار به بالاترین رقم 11 ماهه در طول تاریخ رسید. طبق داده‌های شورای صادرکنندگان ترکیه (TİM)، حجم صادرات کشور به اسرائیل طی 11 ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 11.9 درصد افزایش یافت. بخش صنایع ترکیه در صادرات به اسرائیل بیتشرین سهم را به خود اختصاص داد. بخش فولاد ترکیه با 1 میلیارد و 411 میلیون دلار به اسرائیل بیشترین صادرات انجام داد ----- 17/08/1402 وزیر بازرگانی ترکیه می‌گوید که روابط تجاری کشورش با رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ غزه به نصف کاهش یافته است.
مهدی۳۳۶۸۲۰۱۰۸:۱۱:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۵
چه قدر از این سطح مبادلات وارداته و چه قدرش صادرات غیرنفتی؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  2. چرا این همه بد اخلاقی؟

  3. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  4. درباره توبه تتلو

  5. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  6. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  7. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  8. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  9. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  10. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  11. فردا دیر است...

  12. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  13. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  14. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  15. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  16. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

  17. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  18. تنوری که هنوز سرد است...

  19. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  20. ایثارگران را بدنام نکنید !

  21. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  22. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  23. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  24. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  25. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

آخرین عناوین