توضیحات سخنگوی وزارت خارجه درباره حمله به مقر موساد و جیش‌الظلم/ عربستان واسطه جدید بین ایران و آمریکا؟

  4021102042

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: اقدام اخیر جمهوری اسلامی ایران علیه مقر موساد، تنبیه علیه نیروهای تروریستی بود و علیه عراق نبود.

توضیحات سخنگوی وزارت خارجه درباره حمله به مقر موساد و جیش‌الظلم/ عربستان واسطه جدید بین ایران و آمریکا؟

به گزارش مهر، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز در نشست خبری، با تبریک و تسلیت شهادت ۵ تن از مستشاران نظامی کشورمان در سوریه وی ادامه داد: امروز ۱۰۸ روز از جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی پناه و مظلوم غزه می‌گذرد؛ طبق آمار منابع رسمی فلسطینی، بیش از ۲۵ هزار نفر در طول این ۱۰۸ روز به شهادت رسیده‌اند.

وی افزود: در این مدت، بیش از ۶۲ هزار نفر مجروح که بیش از ۶ هزار نفر زن و ۸ هزار نفر کودک هستند. در طول روزهای پس از آغاز جنگ، هر روز، ۱۰ کودک دچار قطعی عضو می‌شوند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: امیدواریم جامعه بین‌المللی به شکایات مطرح شده در ارتباط با جنایات جنگی رژیم صهیونیستی، رسیدگی کند.

کنعانی با اشاره به روند اجرایی توافق‌نامه ایران و عراق، گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق، روابطی قوی و مستحکم و دارای همکاری‌های همه جانبه و مورد اهتمام دو کشور است. در حوزه اقلیم کردستان عراق به رغم روابط خوبی که در طول سال‌های متمادی وجود داشته، از این جغرافیا، تهدیداتی علیه امنیت ملی و امنیت شهروندان کشورمان وجود داشته که این موضوع، خط قرمز ماست.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران، بزرگ‌ترین مدافع امنیت و حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و حامی وحدت و تمامیت این سرزمین بوده است. کنعانی ادامه داد: اقدام اخیر جمهوری اسلامی ایران علیه مقر موساد، تنبیه علیه نیروهای تروریستی بود و علیه عراق نبود.

وی گفت: بارها هشدارهای لازم را به مقام‌های کشور دوست و برادر عراق داده بودیم؛ برگزاری نشست و تمرکز و تجمیع نیروهای وابسته به موساد علیه امنیت ملی ایران، قابل تحمل نیست. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: همواره حمایت صادقانه خود را از امنیت دولت و ملت عراق اعلام کرده‌ایم؛ موضع ایران تاکید بر توافق امنیتی کشور عراق در راستای تأمین منافع مشترک، دو کشور بوده و هست.

اتفاقات اخیر، از استحکام روابط ایران و پاکستان کم نخواهد کرد

کنعانی با اشاره به روابط ایران و پاکستان و بازگشت سفرای دو کشور، افزود: آنچه انجام شد، حمله به پایگاه‌های گروهک تروریستی «جیش الظلم» بود. موضوع مقابله با گروه‌های تروریستی فعال در مرز ایران و پاکستان، موضوع قابل بحث دو کشور بوده و قطعا مقابله با این گروه‌ها و ایجاد امنیت در مرزهای شرقی ایران، در راستای افزایش همکاری‌های دو جانبه خواهد بود.

وی با بیان اینکه روابط ایران و پاکستان روابطی مستحکم است، گفت: این اقدام، ناشی از ضرورت آنی برای جلوگیری از اقدام ضد امنیتی و تروریستی دیگر بود. امنیت دو کشور ایران و پاکستان به یکدیگر وابسته است. اتفاقات اخیر، از استحکام روابط ایران و پاکستان کم نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: روابط دو کشور ایران و پاکستان، مبتنی بر پیوندهای عمیق گذشته و در مسیر دوستی به پیش خواهد رفت؛ وزرای امور خارجه نیز در مورد فعالیت سفرای دو کشور به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند.

آمریکا از «مسیرهای مختلف» برای ارسال پیام به ایران استفاده می‌کند

کنعانی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به سفر پیش روی وزیر امور خارجه کشورمان به مصر، افزود: شرایط خوبی در روابط میان دو کشور داریم. دیدارهای خوبی نیز در سطح دو وزیر خارجه و روسای‌جمهور دو کشور انجام شد. مقامات دو کشور بر ادامه گفت‌وگوها برای برداشتن گام‌های جدید تاکید دارند و خوشبین هستیم که پیش خواهیم رفت؛ موضوعات دو جانبه و منطقه‌ای مهمی برای گفت‌وگو میان ایران و مصر وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به دیدار اخیر علی باقری و انریکه مورا اظهار کرد: گفت‌وگوها و تماس‌ها با مقامات اتحادیه اروپا وجود دارد. میان وزیر امور خارجه کشورمان با آقای «بورل» هم تماس‌های مشترک برقرار است؛ این گفت‌وگوها در ژنو میان آقای باقری و مورا صورت گرفت و در مورد آخرین وضعیت گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها، مباحثی مطرح شد و در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

کنعانی درباره ارسال پیام آمریکا از طریق عربستان به ایران گفت: آمریکا از مسیرهای مختلف برای ارسال پیام به ایران استفاده می‌کند؛ روابط ایران و عربستان خوب و رو به پیشرفت است و مشورت‌ها و گفت‌وگوهای مستمری میان دو وزیر امور خارجه وجود دارد. 

جمهوری اسلامی ایران، هیچ تهدیدی را بی پاسخ نخواهد گذاشت

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به ادعاهای اخیر نتانیاهو مبنی بر حمله نظامی به ایران گفت: تهدید ایران، یک‌بار دیگر ماهیت مجاوزانه رژیم صهیونیستی را نشان داد. ذات این رژیم، با صلح و امنیت بین‌المللی در تقابل است و این رژیم همواره به دنبال بی ثباتی در منطقه و جهان است. اینگونه تهدیدات گرچه از نظر ما پوچ است اما جمهوری اسلامی ایران، هیچ تهدیدی را بی پاسخ نخواهد گذاشت.

کنعانی گفت: رژیم غاصب صهیونیستی بهتر است خودش را از باتلاقی که در آن گرفتار است، خارج کند و سپس خیال باطل در مورد حمله به دیگر کشورها داشته باشد. وی با اشاره به جنایات اخیر صهیونیست‌ها در دمشق، گفت: جنایات رژیم صهیونیستی و اقدام علیه اهداف مختلف در سوریه و لبنان، دلایل مشخصی دارد. این رژیم در مسیر تلاش بی حاصل برای خروج از بُن‌بست و ورطه حمله به غزه، گام برمی‌دارد.

وی افزود: رژیم صهیونیستی مایل است منطقه را به آشوب بکشد. متاسفانه دولت آمریکا نیز در طول ۱۰۸ روز گذشته، تمام عیار در کنار رژیم صهیونیستی بوده است. از نگاه افکار عمومی دنیا، آمریکا مسوولیت مستقیم جنایات در نوار غزه را به عهده دارد. مسوولیت دولت آمریکا درخصوص جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه، کاملا روشن است؛ آمریکا باید دست از حمایت تمام عیار از رژیم صهیونیستی بردارد تا جنگ در سریع‌ترین زمان ممکن، تمام شود.

تحرکات «ناتو» خوشایند دولت‌ها و مردم منطقه نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به رزمایش ناتو در منطقه، گفت: حوزه اقدام و عملیات‌های ناتو در طول سال‌های گذشته، نه تنها امنیتی برای منطقه نداشته بلکه به کشتار در منطقه نیز دامن زده است. تحرکات ناتو خوشایند دولت‌ها و مردم منطقه نیست. ما سازوکارهای منطقه‌ای را بهترین راهکار [برای تامین امنیت] تلقی می‌کنیم.

کنعانی در مورد ادعای کشته‌شدن یک کودک هلندی در عملیات اخیر ایران در اربیل، افزود: همانطور که در گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و هلند مطرح شد، اطلاعات تایید شده‌ای در مورد این موضوع نداریم. 

وی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه، اظهار کرد: از اقدام مسوولانه و شرافت‌مندانه و شجاعانه دولت آفریقای جنوبی در شکایت علیه رژیم غاصب صهیونیستی، حمایت کردیم. طبیعتا همانطور که بارها اعلام شده رژیم صهیونیستی علاوه بر جنایات در ۷۵ سال گذشته، در طول ۱۰۸ روز گذشته نیز جنایاتی را علیه بشریت و مردم فلسطین انجام داده است؛ جنایاتی که از نگاه کنوانسیون‌های بین‌المللی، جنایت علیه امنیت و صلح است.

آمریکایی‌ها تازه فهمیده‌اند در منطقه تنش وجود دارد؛ باید هوش‌شان را تحسین کرد! 

کنعانی تاکید کرد: در وزارت امور خارجه بعد از «عملیات ۷ اکتبر» در تعاملات با کشورهای همسو، دیدگاه‌های خود را اعلام کردیم. با توجه به نوع نگاه سیاسی ما به رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم نامشروع، حمایت‌های سیاسی و حقوقی خودمان از ملت فلسطین در چارچوب تعاملاتی که با کشورهای دوست داریم را ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی درمورد افزایش تنش در منطقه، گفت: اگر مقامات آمریکایی، تازه به این نتیجه رسیده‌اند که بحران و تنش در منطقه در حال افزایش است، باید هوش آمریکایی‌ها را تحسین کرد!

کنعانی افزود: متاسفانه شاهد گسترش درگیری در منطقه هستیم و این موضوع، نتیجه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و حمایت دولت آمریکا از این رژیم و بی‌عملی جامعه جهانی، است. این درگیری‌ها کاهش نخواهد یافت مگر اینکه جنگ در نوار غزه، متوقف شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وزیر امور خارجه کشورمان در نشست شورای امنیت سازمان ملل حصور خواهد یافت، افزود: هر زمانی که شرایط اقتضا کند، جمهوری اسلامی ایران از جایگاه و ظرفیت سازمان ملل برای بیان دیدگاه‌های خود استفاده خواهد کرد.

جنایات رژیم صهیونیستی علیه ایران، هیچ‌گاه بی‌مکافات نمانده است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به واکنش ایران به شهادت مستشاران نظامی در سوریه گفت: جنایات رژیم صهیونیستی علیه دولت و ملت ایران، هیچ‌گاه بی‌مکافات نمانده است و دولت ایران پاسخ جنایات آمریکا و رژیم صهیونیستی را خواهد داد.

کنعانی با اشاره به راهکار «دو دولتی» برای حل مساله فلسطین گفت: این راهکارها نتیجه‌بخش بود، شاهد این حجم از جنایات در ۱۰۸ روز گذشته نبودیم. آن‌هایی که نتوانستند یا نخواستند اراده خود را بر رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به جنگ تحمیل کنند، آیا امادگی دارند راهکار دو دولتی را بر این رژیم تحمیل کنند؟ در این باره دنیا قضاوت خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به حضور ایران در نشست جنبش عدم تعهد در اوگاندا، گفت: حضور در سازوکارهای چندجانبه همواره یکی از رویکردهای جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی بوده است. طبیعتا ما از ظرفیت این‌گونه تشکل‌ها خصوصا عدم تعهد برای پیش‌بُرد اهداف‌مان در حوزه‌های مختلف، استفاده میکنیم؛ اینگونه سازوکارها فرصتی برای پیشبرد اهداف چندجانبه برای ایجاد صلح و تقویت چندجانبه‌گرایی در نظام بین‌الملل است.

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره سفر حسین امیرعبداللهیان به پاکستان، اظهار کرد: وزیر امور خارجه پاکستان از آقای امیرعبداللهیان برای سفر به این کشور دعوت کرده و تبادل سفرها بین دو کشور امر روشنی است؛ البته مشخصا تاریخی برای انجام این سفر تعیین نشده است اما روابط ما با پاکستان مستحکم است و در چارچوب‌های دوستانه و برادرانه، ادامه خواهد یافت.

تلاش می‌شود تا ایرانیان خارج از کشور بتوانند به ایران سفر کنند

وی در مورد نشست اخیر دبیران کارگروه‌های تخصصی شورایعالی امور ایرانیان که با حضور وزیر امور خارجه و رییس قوه قضاییه برگزار شد، گفت: تمام دستگاه دیپلماسی و وزارت امور خارجه کشورمان به‌ عنوان دستگاهی که تعامل نزدیک و روزمره با ایرانیان خارج از کشور داشته و مسوولیت ارایه خدمات کنسولی را به شهروندان ایرانی خارج از کشور دارد و از سویی، با توجه به نگاهی که در دولت درباره ارایه خدمات لازم و مورد نیاز برای ایرانیان خارج از کشور با آسان‌ترین روش و در کوتاه‌ترین زمان وجود دارد، تلاش میشود تا ایرانیان خارج از کشور بتوانند به ایران سفر کنند. این نگاه جامع، تدوین و در دولت هم تایید و تصویب شد و به مجلس رفت؛ این قانون، آخرین مراحل بررسی و تصویب خود را در مجلس می‌گذراند و کارهایش در حال انجام است.

کنعانی افزود: برای ایرانیان دوتابعیتی و ایرانیانی که با نیازهای مختلف اعم از شخصی و شغلی به خارج از کشور سفر کردند و در آنجا تابعیت کشور محل اقامت را اخذ کردند، در چارچوب قانون مذکور تلاش‌هایی صورت گرفته تا این دسته از ایرانیان هم بتوانند با موانع حداقلی از خدمات کنسولی، حقوقی و حقوق شهروندی خود برخوردار باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: در این رابطه، اجماع و وفاق ملی در سطح کشور و میان دستگاه‌های دولتی وجود دارد. کنعانی افزود: دستگاه دیپلماسی هم در این زمینه تسهیل‌کننده است؛ همکاری، گفت‌وگو و مشورت‌های خوبی هم میان دستگاه دیپلماسی، وزارت دادگستری و قوه قضاییه وجود دارد و این همکاری‌ها ان‌شاءالله در چارچوب هدف‌گذاری‌شده، ادامه پیدا خواهد کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  10. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  11. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  16. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  21. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  22. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  23. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

  25. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

آخرین عناوین