استقبال اصلاح‌طلبان از خودکشی سیاسی؟!

سامان مهراد، گروه سیاسی الف،   4021027073 ۹۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
استقبال اصلاح‌طلبان از خودکشی سیاسی؟!

هر اندازه که به موعد انتخابات مجلس شورای‌اسلامی و مجلس خبرگان نزدیک می‌شویم، انشقاق در اردوگاه اصلاحات بیش از گذشته خودنمایی می‌کند و علت این امر چیزی نیست جز نزاع بر سر نوع رویکرد این جریان نسبت به آوردگاه اسفندماه.

اصلاح‌طلبان به دو دسته تحریم‌طلب و مشارکت‌جو تقسیم شده و البته دست برتر را در این جریان، طیف تندرو و تحریم‌طلب داشته که حتی رویکرد آن بخش اصلاحات که تمایل به حضور در پای صندوق‌های رای داشته را هم برنتابیده و با حملات کلامی خود طیف مشارکت‌جو را آماج هجمه‌ها قرار می‌دهد.

این رویکرد رادیکالی در بدنه غالب این جریان مسبوق به سابقه است و همین تندروی‌های آنان بود که اصلاحات را رو به افول و شکست قرار داد. دوم خرداد 76 و پس از پاگرفتن جریان اصلاحات، رادیکال‌های سرمست از پیروزی شگرف خاتمی، به جنگ با مبانی انقلاب برخاسته و علناً به تقابل با اصل ولایت فقیه پرداختند. شلیک رسانه‌های زنجیره‌ای این جریان به مبانی حکومت دینی و زیر سوال بردن حاکمیت اسلام، نشانه‌ای بود برای رویکرد افراط‌گرایانه اصلاحات که این راهبرد به سایر حوزه‌ها هم تسری یافت.

هجمه به بنیاد سیاسی جمهوری اسلامی و زیر سوال بردن سیاست داخلی و خارجی، تجدید‌نظر طلبی در حوزه اقتصاد سیاسی و راهبردهای متفاوت فرهنگی که بر وانهادن امر شریعت متمرکز بود، به نقطه ثقل اصلاح‌طلبان تندرو بدل شد. حتی در زمان تکمیل‌شدن پازل قدرت سیاسی و در دست گرفتن مجلس ششم، این رویکرد افراط‌گرایانه نمود بیشتری پیدا کرد تا جایی که مسائلی چون حمله علنی به راهبرد هسته‌ای نظام در تریبون‌های رسمی مجلس هم دیده شد و حتی در اعتراض به برخی مسائل کشور، تحصن، اعتصاب و استعفا از سوی نمایندگان مجلس رخ داد. سکانس پایانس مجلس ششم هم نگارش نامه توسط 127 نماینده اصلاح‌طلب مجلس به رهبر انقلاب بود؛ نامه‌ای که به جام زهر معروف شد و تاکید آن بر تسلیم مقابل آمریکا و بالابردن دست‌ها برابر این کشور بود. 

این تندوروی اصلاحات، موجب روی‌گردانی جامعه از آنان شد به‌گونه‌ای که شکست‌های سختی را در انتخابات‌های بعدی، به‌خصوص سال 88 متحمل شدند اما از آنجایی که بنیان رفتار برخی اصلاح‌طلبان با رادیکالیسم آمیخته شده، این جریان با زیر ضرب بردن نهاد انتخابات و ایستادگی مقابل اراده عمومی و رای ملت، آشوب خیابانی و بحران سیاسی را به کشور تحمیل کرد؛ مسئله‌ای که یکی از عوامل مهم در شکل‌گیری تحریم‌ها و به‌نوعی جاده صاف‌کن فشارهای سیاسی و اقتصادی علیه ایران بود.

هر چند که در زمان زمامداری حسن روحانی و تشکیل دولتی که برآمده از اراده اصلاح‌طلبان بود این رادیکالیسم کمتر به چشم آمد اما در زمانه‌ای که ناکارآمدی و بحران خودساخته دولت اعتدال و عواقب آن برای کشور نمایان شد، باز هم رجعت دیگری از سوی اصلاحات به‌سوی تندروی‌های ذاتی به چشم خورد؛ جایی که در انتخابات 98 و 1400 و پس از وقایع پاییز 1401 به تشویق تحریم صندوق رای پرداخته و حتی از ایده عبور از قانون اساسی هم سخن گفتند. حالا در آستانه انتخابات 1402 صداهای بلندتری از نه گفتن به صندوق رای شنیده می‌شود و افرادی چون مصطفی تاج‌زاده، یکی از سردسته‌های اصلی اصلاح‌طلبان افراطی از درون زندان پیام‌های تند و تیزی صادر می‌کند.

اما اصلاح‌طلبان در خوانش وضعیت کنونی دچار خطاهای زیادی بوده و به اغتشاش ذهنی دچارند. آنان تصور می‌کنند که این راهبرد رادیکالی موجب اقبال عمومی و تقویت پایگاه اجتماعی‌شان خواهد شد و علاوه بر این انتظار دارند که با ایده تحریم‌طلبی انتخابات، جمهوری‌اسلامی با بحران مشروعیت مواجه شود که هیچ کدام از اهداف آنان به سر منزل مقصود نخواهد رسید. پایگاه اجتماعی گذشته اصلاح‌طلبان قابل احیا نیست چون حامیان اجتماعی گذشته اصلاحات، این جریان را در رقم‌خوردن شرایط نامساعد کشور مسبب دانسته و از این جریان عبور کرده‌اند. دولت‌های اصلاحات، اعتدال، مجالس ششم و دهم برآمده از اراده اصلاح‌طلبان بود و بسیاری از بحران‌های در هم تنیده کشور، محصول آنان است.

علاوه بر این، عمده گلایه‌ها و نارضایتی‌های کنونی تابعی از شکاف‌های اقتصادی است نه مسائل سیاسی که با کاستن از التهابات اقتصادی بخش اعظمی از این شکوائیه‌ها رو به افول می‌رود و اساساً مباحث سیاسی و مولفه‌هایی چون صندوق رای و مشارکت، سنجش مناسبی برای قضاوت در خصوص مشروعیت نیست. اگر عمده جامعه به اصل و اساس انقلاب و نظام جمهوری‌اسلامی باور نداشت، در چند واقعه خیابانی رخ‌داده سال‌های اخیر به میدان می‌آمد که این‌گونه نشد و بنابراین نمی‌توان با وجود مشارکت پایین در انتخابات، سنجش مناسبی از پدیدارشدن بحران مشروعیت سیاسی داشت.

این راهبرد افراط‌گرایانه بخشی از اصلاح‌طلبان، آخرین تیر بر پیکر بی‌جان این جریان و به مثابه خودکشی سیاسی خواهد بود؛ جریانی که روزی ندای اصلاح کژکارکردها را سر می‌داد اما حالا بعضا به نقطه‌ای رسیده که در مقابل بنیان‌های نظام ایستادگی و هم‌قدم با براندازان حرکت می‌کند. دوری اصلاحات از فضای سیاسی به مثابه مرگ دائمی این جریان خواهد بود و رفرمیست‌های وطنی باید در نظر داشته باشند که حضور آنان در متن سیاست است که به آنان هویت می‌بخشد نه بیرون گود نشستن و گرفتن ژست‌های براندازانه. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۵۹۰۷۷۱۴:۵۱:۴۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
شما اصولگراها با انتقاد از اصلاح طلبان قصد دارید برای خودتان اسم و رسمی به پا کنید و خودتان را در جامعه مطرح کنید.
ناشناس۳۳۵۹۱۶۴۱۶:۲۱:۵۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
لطف کنید اصلاح طلب عامل دشمن را با دیگران مقایسه نکنید و تطهیر نکنید
ناشناس۳۳۵۹۲۶۰۱۸:۰۹:۴۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
اصلاح طلب‌ها اصلاح ناپذیرترین و اصولگرها غیر اصولی‌ترین اصلاح طلب هستن دنبال رنگ‌های ملوَّن و بو‌های بی خاصیت نخواهیم رفت واژه‌های راست‌گرا و چپ‌نشین فقط برای دعواهای ظاهری و سهم خواهان باطنی جذابیت داره _____ ما قطعاً رأی خواهیم داد ، اما به مردمی‌ترین اشخاص ، مؤمن‌ترین افراد ، با بصیرت‌ترین‌ها ، شاخص‌‌ترین‌ها ، پرهیزکارترین‌ها به کسانیکه با کارتل‌های همه چیز خوار در جنگ و ستیزن به اشخاصی که دنبال مردمی کردن واقعیِ همه‌ی معادن از جمله مس و فولاد و پتروشیمی و خودروسازی هستن به عقلایی که در تلاش برای تک نرخی کردن و پایین آوردن نرخ ارز بویژه دلار تثبیت قیمت ارز و کالا هستن به کسانیکه در صدد عقب راندن تبعیض و تفکیک تحصیلی فرزندانمان و تحقق و تثبیتِ قانونِ تحصیلات رایگان و کِیفی برای همه و زدودن اعوجاج از بدنه‌ی مدارس و دانشگاه و حوزه هستن و........
ناشناس۳۳۵۹۳۸۶۲۰:۵۶:۱۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
به مفاسد بزرگ پتروشیمی و فولاد مبارکه چرا رسیدگی نشد ؟!
ناشناس۳۳۵۹۴۶۳۲۲:۲۳:۵۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
مگه تو و امثال تو تا حالا به افرادی غیر از این مشخصات رای‌ داده ای مگه همه‌ کاندیدا ها مورد تایید شورای نگهبان نیستند پس‌ چرا این وضع مملکته
ناشناس۳۳۵۹۴۸۶۲۳:۰۱:۱۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
همچنین کسانی را در آسمان می جویی یا در اینجا ؟؟؟
dayani۳۳۶۰۶۲۳۱۷:۱۴:۲۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
همه مواردی که فرمودید در شعارهای انتخاباتی دولت و نمایندگان مجلس کنونی متبلور بود. همانطور که کیهان فرموده این موارد به دولت ربطی ندارد.
ناشناس۳۳۵۹۲۷۰۱۸:۱۹:۲۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
این واژه دشمن را از شما بگیرند هیچی برای تان باقی نخواهد ماند!
ناشناس۳۳۵۹۴۲۳۲۱:۳۵:۱۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
وقتی هست فرار کردن ندارد
محمد۳۳۵۹۵۳۳۲۳:۴۷:۵۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
اگه هسته قدرت همونطوری که پشت رئیسی در اومده پشت روحانی بود 90 در صد مشکلات حل میشد متاسفانه روحانی 8 سال در دو جبهه داخل و خارج میجنگید
ناشناس۳۳۶۰۰۰۰۱۱:۰۲:۳۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
روحانی بیشترین حمایت را از طرف رهبری و نظام داشت اما قدر این فرصت را ندانست و با کم کاری و ندانم بکاری فرصت ها را از دست داد.
ناشناس۳۳۶۰۵۰۵۱۵:۰۷:۳۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
دقیقاً درست است
ناشناس۳۳۶۱۱۳۹۲۳:۵۴:۱۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
خودش مقصر بود. باید استعفای اعتراضی میداد. اما چون جاه طلب بود و خودش هم آلوده به رانت ، نتوانست.
ناشناس۳۳۵۹۲۵۰۱۷:۵۰:۴۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
کسی که از اصلاح طلبها رانده بشه سمت بقیه جناح ها نمیره
ناشناس۳۳۵۹۳۳۷۲۰:۱۰:۱۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
چون غرب گدا هستند و واسط آنان اصلاح طلب!
ناشناس۳۳۵۹۳۹۲۲۱:۰۱:۴۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
و بالعکس .
ناشناس۳۳۵۹۳۱۸۱۹:۰۸:۴۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
بحث اصولگرا و اصلاح طلب نکنید
ناشناس۳۳۵۹۳۳۹۲۰:۱۰:۳۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
هر دو از هم بدتر میانه روها از همه بدتر
ناشناس۳۳۵۹۴۳۱۲۱:۵۱:۴۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
جامعه از اصلاح طلبان روی گردان نیست
ناشناس۳۳۵۹۰۸۰۱۴:۵۴:۱۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
شاید اصلاح طلبهای واقعی متوجه شدن که دیگه قابل اصلاح نیستند
ناشناس۳۳۵۹۰۸۴۱۴:۵۵:۳۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
روحانی میخ اخر را بر تابوت اصلاحات کوبید اصلاح طلبان اکنون میدانند که رای نمی اورند وگرنه برای انتخابات سر و دست میشکستن
ناشناس۳۳۵۹۲۰۱۱۷:۰۰:۰۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
حزب اصلاح طلبان چرا بیانیه رسمی نمی دهد که دنبال براندازی نیست و همچون این افرادی که نامبرد شده یا برخی دیگر اعلام برائت نمی کنند تا یک مقدار ابرو برای خود بخرند؟
ناشناس۳۳۵۹۰۸۷۱۴:۵۶:۲۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
من نمی دانم این حزب به افول رفته!!!چه ترسی دارد که اینهمه اصولگرایان را به خود مشغول کرده است؟!؟
ناشناس۳۳۵۹۱۶۶۱۶:۲۳:۵۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
برای اینکه باید منحل شوند این جریان تا کشوراز حالت های دوقطبی سازی کاذب و واگذاری های منافع ملی خلاص شود
ناشناس۳۳۵۹۷۲۸۰۸:۳۴:۲۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
مطرح کردن اصلاحطلبان فقط برای داغ کردن تنور انتخابات است
ثابتی۳۳۵۹۱۸۲۱۶:۳۷:۴۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
اشتباه نکنید، هیچکدام از این جریانات سیاسی نه حزب هستند و نه .... همگی اینان اعم از اصلاح طلب، اصولگرا، و پایداری و چه و چه !!! همگی جنگ قدرت با یکدیگر دارند.
ناشناس۳۳۵۹۰۸۹۱۴:۵۷:۰۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
آقای سامان مهراد که نویسنده این مقاله هستی و خود را تحلیلگر مسائل سیاسی می دانی، فقط محض اطلاع جنابعالی عرض کنم که ملت ایران از محافظه کاران و اصلاح طلبان و امثال آنها گذر کرده اند. بی خودی تلاش نکن، مردم هیچکدام از شما را قبول ندارند.
ناشناس۳۳۵۹۲۰۳۱۷:۰۳:۳۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
آره معلوم هست وقتی پای انتخابات می اید وسط هم دست وپا می شکنند برای آن دو و عده ای طرفداران چون اصلاح طلب غرب گرا هست هر طوری که باشد طرفداری از آن می‌کنند ولو به ضرر خودشان
ناشناس۳۳۵۹۲۰۵۱۷:۰۷:۳۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
در ضمن چرا ایشون در این مقاله، نقش شورای نگهبان را نادیده گرفته است.
ناشناس۳۳۵۹۰۹۰۱۴:۵۷:۱۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
علت عدم اقبال مردم نسبت به اصلاح‌طلبان این است که به لحاظ ساختاری توان انجام شعار های انهاوجود ندارد وگرنه هرگز کسی از اردوگاه اصلاحات به اردوگاه اصول گرایان عزیمت نکرده و اصول گرایان فقط و فقط در شرایط انتخابات حد اقلی پیروز هستند
ناشناس۳۳۵۹۱۷۱۱۶:۲۶:۱۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
فقط جهت اطلاع شما، تاریخ انتخابات بخوان تا بیشتر از این سوتی ندهید وقتی یک چیزی برای شما می‌گویند که مشارکت کمتر و رای آوردن های آن خواست غیر اصلاح طلبی هست!!!
ناشناس۳۳۵۹۳۳۱۱۹:۴۲:۳۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
جالبه که بالاترین منطقی که برای سخنان بی پایه خود مطرح میکنید اینست که برو مطالعه کن !!!انگار این سخنان با دود چراغ خوردن و شب بیداری و مطالعه سخت بدست آوردین ،همه جا هم همین حرفو تکرار میکنید از فرط بی منطقی !!!
ناشناس۳۳۶۰۲۲۷۱۲:۵۰:۱۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
در مقاله های مختلف همین سایت جواب شما را دادن اما باز حرف خود می گویید آن هم به اشتباه که بحث تحلیلی نیست اماری هست!!
ناشناس۳۳۵۹۲۱۲۱۷:۱۱:۰۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
عجببه که این دو سال و اندی نشان داد اصولگرا هم در تحقق شعارهاشون ناتوان هستند.
ناشناس۳۳۵۹۵۳۸۲۳:۵۲:۵۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
ناتوانی اصولگرایان به خاطر بی‌برنامگی و بی‌کفایتی ه و ناتوانی اصلاح‌طلبانی به خاطر مانع‌تراشی همین بی‌برنامه و بی‌کفایت که اتفاقا بدنه قدرت رو در دست دارند.
ناشناس۳۳۵۹۳۱۱۱۹:۰۵:۰۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
بسیار عالی
ناشناس۳۳۵۹۰۹۳۱۵:۰۱:۱۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
هجمه به بنیاد سیاسی جمهوری اسلامی و زیر سوال بردن سیاست داخلی و خارجی الان از نظر سیاست داخلی و خارجی موفق بودید؟!
ناشناس۳۳۵۹۱۶۲۱۶:۱۹:۵۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
وقتی آقای مهرداد حاکمیت طیف خود را که موجب چنین وضعیتی در کشور شده را حاکمیت اسلام و مخالفت با آن را مخالفت با ؛حاکمیت اسلام ؛مینامد یعنی هیچ چیز در این کشور قابل اصلاح نیست
ناشناس۳۳۵۹۰۹۷۱۵:۰۴:۲۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
مهم نیست اصلاح طلب و اصول گرا برای مردم اهمیت نداره.
ناشناس۳۳۵۹۱۱۲۱۵:۱۶:۰۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
بعد از 40 سال شعار اصلاح طلبان همان شعارهای سال 1357 است.
ناشناس۳۳۵۹۱۱۳۱۵:۱۹:۱۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
چی شد موقع مشارکت بالا رای به نظام بود موقع مشارکت پایین مشکلات اقتصادی؟ بعد چجوریه که به قول شماها سال ۷۶ وضعیت اقتصادی خیلی بد بود و دومین بالاترین مشارکت رقم خورد؟
ناشناس۳۳۵۹۱۹۸۱۶:۵۷:۰۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
در دو انتخابات قبلی وقتی اقتصاد به اندازه چند دهه عقب برده شد که حتی آن زمان ها هم سابقه نداشت توسط دولت وقت که ایجاد کرد و وقتی تبلیغ رای بی رای می شود و چند درصدی هم به خاطر کرونا بله عزیز ولی نگران نباش این دوره یک مقداری بیشتر خواهد شد
ناشناس۳۳۵۹۶۲۱۰۲:۰۴:۴۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
اگر نبود چی ،اگر مشارکت از همه دوره ها پایین تر بود ،میپذیرید که شاید اشتباه میکنید ؟
ناشناس۳۳۵۹۷۳۳۰۸:۳۷:۰۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
خوب رفراندوم بزارید! مردم تشنه رفراندوم هستند برای بستن دهن ریاکاران..
ناشناس۳۳۵۹۳۴۰۲۰:۱۱:۳۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
در کشور ما نمیتوانیم ادعا کنیم که درصد مشارکت اهمیت ندارد چون چند سال گفته شد که هر انتخابات یک رفراندوم است
ناشناس۳۳۵۹۱۲۳۱۵:۳۵:۰۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
سیاسیون گذشته همه امتحان پس داده هستند .
ناشناس۳۳۵۹۳۰۷۱۹:۰۰:۱۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
داری خالص سازی رو توجیح می کنی؟
ناشناس۳۳۵۹۱۲۵۱۵:۳۶:۳۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
اصلاح طلبان بزرگ ترین اشتباهشان کوتاه آمدن در رد صلاحیت ها بود زمانی که حاضر شدند بدلیل رد صلاحیت نماینده گان خود از افرادی چون روحانی که اصلاح طلب نبود حمایت کنند.
ناشناس۳۳۵۹۱۷۶۱۶:۳۰:۱۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
آن وقت طرف مقابل نشان از چی هست که رد صلاحیت می شدن؟!!!!
عبدالله۳۳۵۹۱۲۹۱۵:۳۹:۱۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
شما لطفا فکری به حال اصولگرایان بفرمایید که زمامدار امورند و بانیان وضع موجود!
ناشناس۳۳۵۹۲۸۵۱۸:۳۲:۲۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
از سرکار بودن دولت فعلی هنوز ۲ سال کامل نگذشته دولتی آقای روحانی که دلار ۴ تومانی را با عملکردش ۷ ۸ برابر کرد و مردم رو به فلاکت رساند رو اگر فراموش کنید واقعا بی انصافید
ناشناس۳۳۵۹۳۴۲۲۰:۱۲:۳۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
تازه آواری که برجای گذاشت هم باعث 50 درصدی رشد قیمت هم هست مانند ارز 4200 که به ارث گذاشت
ناشناس۳۳۵۹۴۶۸۲۲:۳۰:۱۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
برادر مدعی انصاف. فقط قیمت گوشت را در مدت چند ماه بیشتر از دو سال دولت آقای رئیسی را با دولت آقای روحانب مقایسه کن
امیر حسین سلطان/تهران۳۳۵۹۱۳۲۱۵:۴۳:۰۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
اصلاح طلبی، اصلاح طلب، اصلاحات، و اصطلاحات مشابه اینها قابل نقد هستند اما حذف شدنی نبوده، نیست و نخواهد هم بود. لطفا زیاد خودتان را بی جهت برای حذف و به افول کشاندن این مفاهیم خسته نکنید! نجابت و بزرگواری ملت را هم به حساب رویگردانی از اصلاحات و یا تایید و همراهی با طیف اقلیت تندرو مقابل اصلاحات نگذارید. اکثریت ملت مسلمان اند و همچنین طالب مجد و عظمت نظام سیاسی کشورشان هستند که نباید مورد بهره برداری فرصت طلبانه فرصت طلبان اعم از اصولگرا یا اصلاح طلب و غیره قرار بگیرد. ضمنا تحریم ها و فشارهای خارجی بر پیکره جامعه ایران امروز بسیار فراتر از آن چیزی است که به زعم نویسنده محترم این مطلب و یا امثال روزنامه کیهان و امثالهم به حوادث و جریانات داخل کشور نسبت می دهند. خیر چنین نیست و غرب و آمریکا در مقابل هسته ای شدن ایران به این سادگی ها کوتاه نمی آیند و خیلی ساده اندیشانه است که آنچه را که این سالها بر کشورمان گذشته است به حساب وقایع سال ۱۳۸۸ و همانند آن گذاشته شوند! والله اعلم
ناشناس۳۳۵۹۱۳۵۱۵:۴۶:۰۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
هرکسی اسم اصلاح طلب دارد و میخواهد در انتخابات مشارکت کند، بداند اصلاحات ۲۰ سال پیش معنی داشت.
ناشناس۳۳۵۹۱۷۷۱۶:۳۲:۴۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
اصلاح طلب ها بروند همان جایی که اسم آن را از انجا اوردن و نام نویسی کنند برای انتخابات البته اگر گذاشتند!
ناشناس۳۳۵۹۱۴۸۱۶:۰۱:۵۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
ملت اصلاح طلبان این را به وضوح در یافته اند.
ناشناس۳۳۵۹۱۵۱۱۶:۰۴:۵۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
شما نگران اصلاح طلبان نباشید بذارید خودکشی سیاسی کنن مگه رقیب شما نیستن؟
عمران۳۳۵۹۴۷۴۲۲:۴۳:۲۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
احسنت! ما که یک زمانی به اصلاحطلبان امید داشتیم و پایگاه اصلاحطلبان بودیم خودمان میگوییم دیگر آنها را نمیخواهیم. خود اصلاحطلبان هم که طبق نظر نویسنده میگویند کنار کشیده اند و خودکشی سیاسی کرده اند. اصولگرایان هم که هیچ علاقه ای به اصلاحطلبان ندارند. بنابراین الان همه باید راضی باشند مشکل چیه؟
ناشناس۳۳۵۹۴۸۷۲۳:۰۲:۰۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
ما به مرگ رقیب راضی نیستیم حتی اگه اون رقیب مثل شما باشه
ناشناس۳۳۵۹۱۵۵۱۶:۱۲:۴۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
اصلاح طلبان هم در قدرت فرو رفتند و اصلاحات یادشان رفته است....
ناشناس۳۳۵۹۱۵۹۱۶:۱۸:۲۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
البته همه اصلاح طلبان پایگاه مردمی خود را در سالهای اخیر از دست داده اند، اما جریان اصول گرایی هم در بهترین حالت فقط 10 تا 15 درصد پایگاه مردمی دارد و فاقد برنامه و تفکر علمی برای اداره کشور است .
ناشناس۳۳۵۹۱۷۰۱۶:۲۵:۵۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
برادر جان با اين وضعي كه دولت اصولگرا بر سر مردم آورده و همه چيز براي مردم را آرزو كرده ، حتي مرغ ، شير گوشت ، اگر كساني پاي صندوق آيند ٩٥ درصد آن رأي شان اصلاح طلبان است ! گرچه مردم از دو جناح خسته اند !!
ناشناس۳۳۵۹۳۴۳۲۰:۱۴:۳۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
اقتصاد نابودش شده و تحویل دولت فعلی داده شد را به دیگران ربط ندهید
ناشناس۳۳۵۹۱۷۳۱۶:۲۸:۲۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
اصلاح طلب جریان مرموزی هست که هم می خواهد در ساختار باشد و هم ساختار را قبول ندارد و هم کی بود کی بود راه می اندازند .
ناشناس۳۳۵۹۲۸۰۱۸:۳۱:۳۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
اصلاح طلب واقعی اتفاقا به انقلاب وفادار است و خواستار بازگشت به شعارهای انقلاب در سال ۵۷ است
ناشناس۳۳۵۹۳۲۲۱۹:۱۴:۲۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
اصلاح طلبان هم می خواهند اپوزوسیون باشند هم نمی توانند دست از کندوی عسل حکومت بردارند خلاصه خدا وخرما را باهم می خواهندپوسته جمهوری اسلامی وهسته سکولارهای ضد دین ودیکتاتور
عمران۳۳۶۰۸۱۵۱۹:۴۱:۱۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
خیلی خوب کندوی عسل کلش مال شما، ما که گفتیم دیگر نه این کندو را میخواهیم نه عسلش را. محافظت و مراقبت از این کندو وقتی افراد به توصیه های خیرخواهانه گوش نمیکنند فایده ندارد ما هم عطایش را به لقایش بخشیدیم.
عمران۳۳۶۰۸۱۰۱۹:۳۷:۳۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
خوب باشه عزیزم این جریان فتنه گر و مرموز را حذف کردید الان هم در انتخابات نمیخواهند باشند و طبق نظر نویسنده خودکشی سیاسی کردند. دیگر اصلاح طلبان نه با اختیار نه با اجبار در ساختار قدرت نخواهند بود. الان مشکل شما چیست؟
ناشناس۳۳۵۹۱۸۸۱۶:۴۳:۵۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
ظاهرا نویسنده اصلاح طلبی رو در کشور دیگری توضیح میداده
ناشناس۳۳۵۹۱۹۷۱۶:۵۶:۱۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
اکثریت مردم به معنای واقعی اصلاح طلب هستند.از این بایت از اصلاح طلبان عبور کردند چون آنان امتحان خود را پس دادند
ناشناس۳۳۵۹۱۹۹۱۶:۵۷:۲۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
بنظرم ربطی به اصول گرا و اصلاح طلب ندارد.‌...مردم خسته اند و گله مند........
ناشناس۳۳۵۹۲۲۶۱۷:۲۱:۳۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
از کجا معلوم اصلاح‌طلبها اشتباه کنند و شما درست بگی؟
علی کریمی۳۳۵۹۲۵۳۱۷:۵۲:۱۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
جناب آقای سامان مهراد اگر روگردانی جامعه از اصلاح طلبان و افزایش اقبال مردم به جریان اصولگرایی اتفاق می افتاد اتفاق مبارکی بود ولی متاسفانه چنین وضعیتی پیش نیامده بلکه اصولگرایان در انتخابات حداقلی قدرت را دست گرفته اند
ناشناس۳۳۵۹۲۷۷۱۸:۲۹:۴۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
نویسنده چنان از افول اصلاح طلبی خوشحال است که خیال میکند اگر مردم از اصلاح طلبان رویگردان شدند به سوی همفکران ایشان میروند ولی بدانید که کسانی که از اصلاحطلبان عبور کردند بسوی براندازها میروند نه شما و این نشان میدهد که شما بهتر است با اصلاح طلبان تفاهم کرده و مقداری به خواسته های انها توجه کنید و با حذف نظارت استصوابی آنها را به میدان سیاست بازگردانید
ناشناس۳۳۵۹۲۹۷۱۸:۵۱:۰۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
اگر روزی اصلاح طلبان به اصول برگردند و اصولگراها هم بدنبال اصلاح قدرت طلبی و انحصار گرای های خود برگردند شاید این مملکت به راه پیشرفت برگردد
ناشناس۳۳۵۹۵۱۵۲۳:۲۲:۴۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
منافع شخصی برخی اجازه نمیده که .
ناشناس۳۳۵۹۲۹۹۱۸:۵۲:۰۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
اساساً مباحث سیاسی و مولفه‌هایی چون صندوق رای و مشارکت، سنجش مناسبی برای قضاوت در خصوص مشروعیت نیست؟ یعنی یدالله مع الجماعه نیست؟ یعنی جمهوری بی جمهوری؟ هرکس به هر طریق نفی جمهوریت کند خائن به رای ملت و سارق انقلاب و غاصب قدرت و کافر به دین است. سخن بگوئید تا شناخته شوید.
بهلول۳۳۵۹۵۴۹۰۰:۰۵:۵۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
اگر از جانب خودت صحبت کنی و نه خدا شایسته تر است.
ناشناس۳۳۵۹۳۱۴۱۹:۰۶:۱۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
حالا شما جناب نویسنده با تکرار این حرف های تاریخ گذشته‌ می خوای بگی اتفاقی نیوفتاده؟ از قافله عقب هستی مردم خیلی جلوترند.بدو تا برسی!
ناشناس۳۳۵۹۴۱۸۲۱:۳۰:۴۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
نویسنده کاملا میداند چه میگوید اما مجبور به نوشتن مقاله است.همین و بس...‌
ناشناس۳۳۵۹۳۲۸۱۹:۳۴:۲۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
چرا اینقدر شما اصلاح طلبان را بزرگ میکنید
علی۳۳۵۹۳۲۹۱۹:۳۷:۱۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
اصلا مگه ما در این کشور نیاز به اصلاح داریم که اصلاح طلب داشته باشیم ؟!!
ناشناس۳۳۵۹۳۳۴۱۹:۵۱:۱۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
جناب سامان مهرداد واقعا به آنچه نوشته ای اعتقاد داری ؟
ناشناس۳۳۵۹۳۳۶۲۰:۰۸:۲۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
هرچی هست اصلا طلبان بر شما ارجحیت دارند
عمران۳۳۵۹۳۴۹۲۰:۲۲:۲۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
نویسنده محترم لطفا به این پرسش فکر کنید. اساسا چه سنجه ی معنی داری برای «احتمال» خواست عمومیِ جامعه برای تغییر اساسی و ساختاری نظام میتواند وجود داشته باشد؟ فرض کنید در یک دنیای فرضی چنین خواستی وجود داشته باشد. راه صندوق رای به دلیل اینکه کاندیدا ها درون نظام هستند به تغییر سلختاری منجر نمی شود. اعتراضات خیابانی هم نیاز به مجوز درون سیستمی دارد. تنها راه باقی مانده عدم مشارکت در انتخابات است که شما آن را «اقتصادی» خواندید. فکر میکنم متوجه بن بست ساختاری و احساس به بن بست رسیدن تلاش های درون سیستمی نیستید.
ناشناس۳۳۵۹۳۸۸۲۰:۵۷:۴۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
اصلاح طلبان در سال 88 رسما خروج از حاکمیت را اعلام کردند و از امریکا خواستن تا تحریمها را افزایش بدهد.
ناشناس۳۳۵۹۳۹۰۲۱:۰۰:۰۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
ناخالصی مشکلات عدیده برای کشور ایجاد کرده هر سیستم برای اینکه درست کار بکند نیاز به فیلتر و پالایش دارد.
بنده خدا اصل۳۳۵۹۴۵۵۲۲:۲۱:۱۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
اصول گرا و اصلاح طلب یعنی هیچ!!
تاریخ۳۳۵۹۵۲۳۲۳:۳۴:۴۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
بحای این حرف ها بفکر افزایش ساعتی قیمت دلار باشید که اقتصاد وارداتی ایران به ان وابسته است. و همچنین خطر جنگ ایران با جبهه اسراییل- امریکا و امکان استفاده نتانیاهو از سلاح هسته ای. حضرت امام خمینی ره فرمود حفظ نظام اوجب واجبات است. نباید غافل بود و نصبحت امام ره را فراموش کرد.
ناشناس۳۳۵۹۵۸۹۰۱:۱۳:۰۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
اصلاح‌طلبان همان‌ها هستند ک رای تهران را برتر از رای کل روستاهای ایران میدانند .. بسیار ترسناکند وقتی بلندند با رسانه همه کار کنند و جاسوس را روزنامه نگار و دوستدار محیط زیست و ... جا بزنند.... عجیب جماعتی هستند .. ترسناکند ب والله
ناشناس۳۳۵۹۶۳۲۰۳:۰۳:۲۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
ماها در جامعه بودیم و چیزی که شما می‌گید برداشت شخصی و حتی من درآوردی از شکست اصلاحات جان مادرتون با ما شوخی نکنید
ناشناس۳۳۵۹۸۵۱۰۹:۴۵:۲۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
همیشه در بهترین شرایط دولت و یا مجلس در اختیار اصلاح طلبان بوده در حالی که قدرت های انتصابی همیشه در اختیار اصولگرایان است. آیا تا کنون از اصلاح طلبان در بخش های انتصابی انتخاب شده است؟ خیر. اگر از اقبال مردم از اصلاح طلبان نمی ترسند چرا همه اصلاح طلبان شناسنامه دار را تایید صلاحیت نمی کنید تا مردم به آنها رای ندهند تا منزوی شوند؟
مرتضی۳۳۶۰۳۶۳۱۳:۵۲:۳۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
مردم به هیچکدوم اقبالی ندارند اگر شک دارید انتخاب بین شاخص ترین فرد اصلاح طلب و شاخص ترین فرد اصوالگرا و یه شخصی که از هیچکدوم از جناح ها نیست برگزار کنید تا عیارتون دربیاد
ناشناس۳۳۶۰۴۶۳۱۴:۳۸:۵۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
هر زمان مشاركت مردم كم ميشود ونارضايتي زياد ميشود چند نفر از اصلاح طلبان را وارد ميدان رقابت وتلويزيون مَي كنند تا ضمن انتقاد از وضع موجود براي شركت بيشترمردم در انتخابات تلاش نمايند
شهلا۳۳۶۰۴۹۳۱۴:۵۴:۵۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
سامان مهراد (نویسنده) بنظر میرسه بهتره بره برای روزنامه دیگر قلم بزنه نه مجموعه ای به اسم الف حداقل آقای توکلی نماینده سابق مجلس که موسس این مجموعه بودن باانصاف تر از بقیه سایت های خبری بودند اساسا جای یک اندیشه تندرویی مثل ایشان در این سایت بسیار خطرناک است
سید حسین احمدی۳۳۶۲۵۶۳۱۱:۵۰:۴۶ ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
به قول استاد شهید مطهری حضرت پیامبر عظیم الشان و حضرت امام حسین (ع) بزرگترین اصلاح طلبان تاریخ بوده اند و عمده اصلاح طلبان انقلابیون واقعی و طرفدار خواست عمومی مردم هستند و تا الان دولت آقای خاتمی بهترین و موفق ترین دولت جمهوری اسلامی بنابر اذعان اکثریت مردم ایران است .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    4. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    5. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    6. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    7. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    8. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

    9. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

    10. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

    11. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

    12. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

    13. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

    14. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

    15. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

    16. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

    17. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

    18. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

    19. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

    20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

    21. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

    22. صدای خُرد شدن استخوان‌های صهیونیسم جهانی بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد

    23. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

    24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

    25. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

    آخرین عناوین