یادکرد آوارگی مدعی سلطنت باستانی ایران سنت خانوادگی پهلوی‌ها !

مجتبی سلطانی، پژوهشگر حوزه علوم سیاسی و تاریخ معاصر،   4021026020 ۸۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
سنت خانوادگی پهلوی‌ها !

با شکل‏‌گیری و گسترش مرحله نوین انقلاب اسلامی ایران از دی ماه ۱۳۵۶ تا دی ماه ۱۳۵۷ و قیام سراسری به رهبری امام خمینی(ره)، سرکوب خونین مستمر مردم بی‏‌اثر شد و به رغم حمایت کامل آمریکا و انگلیس و قدرت‏های غربی از رژیم شاه، نظام پوسیده و وابسته شاهنشاهی در آستانه سقوط قرار گرفت. پس از فرار شاه ، مردم ایران در تمام نقاط کشور با آمدن به خیابان‏‌ها و پایکوبی و شادمانی و پخش گل و شیرینی، این پیروزی بزرگ را جشن گرفتند.

 سنت خانوادگی فرار از مردم و وطن، و جان دادن در دیار بیگانگان، ظاهراً به رفتاری عادی و مرسوم در خانواده بیگانه‏‌پرست پهلوی تبدیل شده بود. سرنوشت مشترک رضا شاه برکشیده انگلیس، و محمدرضا شاه دو تابعیتی آمریکا و انگلیس، چنین بود که در واپسین لحظات احساس خطر نهایی به دامن مهتر بیگانه بازگردند تا به پندار خویش از خشم مردم و مکافات عمل بگریزند.

فرار سوم در سلطنت پهلوی نه از جنس فرار موقت دوم در مرداد ۱۳۳۲ که از سنخ فرار اول رضاشاه در شهریور ۱۳۲۰ بود. این فرار، بازگشتی نداشت. از آن پس، شمارش معکوس پایان عمر ۵۳ ساله سلطنت  پهلوی که خود را وارث ۲۵۰۰ سال شاهنشاهی می‏‌نامید، آغاز گشت. در کمتر از یک ماه پس از فرار شاه، طومار یک عمر جنایت و استبداد و وابستگی پهلوی‏‌ها درهم پیچیده شد.

پیام حضرت امام خمینی در پی فرار شاه

در پیام امام خمینی(ره) خطاب به «عموم ملت شریف و شـجـاع ایـران» چنین آمد: «فرار محمدرضا پهلوی را که طلیعه پیروزی ملت و سـرلوحه سعادت و دست یافتن به آزادی و اسـتـقـلال اسـت بـه شـمـا ملت فداکار تبریک عرض می‏‌کنم. شمـا ملـت شجـاع و ثـابـت قدم به ملت‌هـای جهـان ثـابـت کـردید که با فـداکـاری و استقامت، می‏توان بر مشکلات، هرچه باشد، غلبه کرد و به مقصـد، هـرچـه دشوار باشد، رسید. گـرچه این ستمگر با دست آغشته به خون جوانان ما و جیب انباشته از ذخایر ملت، از دست ما گریخت ولـی بـه خـواسـت خـداونـد متعـال بـزودی بـه مـحاکمه کشیده خواهد شد و انتقام مستضعفین از او گرفته خـواهـد شـد.»

 ایشان در سخنان دیگری در همان روز خطاب به ملت ایران اظهار داشت: «شاه رفت و رژیم شاهنشاهی فرو ریخت. دزدان بیت‏‌المال، سرمایه‏‌ها را خارج کردند و یکی پس از دیگری گریختند... اینان رفتند و آشفتگی‏‌ها و خرابی‏‌های بسیاری را بر جای گذاشتند که با خواست خدا و همت ملت باید ترمیم شود؛ گرچه سال‏‌ها طول خواهد کشید.»

شیطنت‌های آمریکایی برای مهار موج انقلابی

آمریکا برای مقابله با انقلاب اسلامی مردم در طرح جایگزین و پِلَن B، سعی داشت با تبدیل تدریجی و مدیریت‌شده نظام شاهنشاهی به جمهوری سکولار غربگرا، توسط شاپور بختیار و عناصر مدعی ملی‏‌گرایی، و وعده دگرگونی در ساختار اداره کشور، بر موج انقلاب سوار شود.

شاه که از مدت‌ها پیش چمدانش را بسته بود، با دستور آمریکایی‏‌ها و انگلیسی‏‌ها در شرایطی که خود و اطرافیانش به شدت از خشم مردم در بیم و هراس بودند، مانند پدرش رضا شاه فرار را بر قرار ترجیح داد.

ملتمسِ کمک ملوکانه آمریکا!

سولیوان آخرین سفیر آمریکا در رژیم پهلوی می‏‌نویسد: «...تغییرات، سرعت و شتاب بیشتری گرفته بود. کابینه بختیار تشکیل شده بود و مقدمات امر برای انتقال قدرت فراهم گشته بود. در همین ایام پیامی از واشنگتن دریافت داشتم مبنی بر اینکه در اولین فرصت شاه را ملاقات کنم و به او بگویم، دولت آمریکا مصلحت شخص شاه و مصلحت کلی کشور را در این می‏‌بیند که هر چه زودتر کشور را ترک گوید. من تا آنجا که می‏‌توانستم با لحن ملایم و مهربان مضمون این پیام را به شاه ابلاغ کردم و او پس از اتمام حرف‏‌های من با لحن کم و بیش ملتمسانه‏‌ای گفت: «خیلی خوب، کجا باید باید بروم؟» در پاسخ گفتم: «دستوری در این خصوص در یافت نکرده‏‌ام ... آیا میل دارید برای ارسال دعوتنامه از آمریکا اقدام کنم و ترتیب مسافرت شما را به آمریکا بدهم؟» شاه یک مرتبه از جای خود حرکت کرد و با هیجانی شبیه رفتار یک پسربچه کوچک گفت: «اوه ...شما این کار را برای من می‏‌کنید؟» در ملاقات من و هایزر در ۱۲ ژانویه با شاه، در واقع این خود او بود که بیشتر به موضوع مسافرت خود علاقه داشت و از گفت‌وگو درباب مسائل دیگر طفره می‏‌رفت.» (مأموریت در ایران، ص ۱۶۴-۱۶۳)

از این‌جا به آنجا

پادشاه فراری در اولین مرحله از آوارگی بدون بازگشت خود در حالی که هنوز ظاهراً و رسماً سلطان ایران محسوب می ‏شد، وارد آسوان مصر شد و هنگام ورود به مصر مورد استقبال رسمی و تشریفاتی انورسادات، اولین رئیس‌جمهور عربی هم‌پیمان با رژیم اشغالگر قدس، قرار گرفت. 

شاه پس از یک هفته اختفا در هتلی در یک جزیره مصنوعی وسط رود نیل، در دوم بهمن ۵۷ به مراکش رفت. گرچه شاه به دعوت پادشاه مراکش به آن کشور رفت ولی در هنگام ورود از آن تشریفات رسمی مشابه مصری‌ها، خبری نبود. ملک حسن پس از دیداری کوتاه و رسمی با شاه، وی را به کاخی در حومه پایتخت انتقال داد. بعد از ۶۷ روز در حالی که سلطنت پهلوی رسماً در ایران منقرض شده بود و در طول این مدت اکثر درباریان و اطرافیان شاه به تدریج او را رها کرده و رهسپار اروپا و امریکا شده بودند، شاه مخلوع که در"سومین فرار بزرگ" پهلوی‏‌ها از کشور، به همراه سومین همسرش فرح، تنها مانده بود، به همراه جمعی از خدمه باقی‌مانده مجبور به ترک مراکش شد.

شاه تصمیم داشت رهسپار آمریکا شود اما مقامات آمریکائی در آن زمان برای اجتناب از اوج‌گیری بحران سیاسی در روابط تهران و واشنگتن، پذیرائی از وی را به ضرر خویش می‏ دانستند و منتظر تحکیم قدرت عوامل نفوذی آمریکا در دولت موقت پس از انقلاب بودند.

شاه سابق در شرایطی که نتوانسته بود کشوری را به عنوان پناهگاه بیابد، به پیشنهاد دوستان امریکایی خود، راکفلر و کیسینجر، مجبور شد به جزایر باهاما در آمریکای مرکزی، برود. این سفر با هواپیمای اختصاصی پادشاه مراکش صورت گرفت. در فرودگاه باهاما هیچ یک از مقامات دولتی حضور نیافتند. شاه آواره، همسرش و یک پیش‌خدمت به یکی از جزایر و بقیه همراهان به جزیره‏‌ای دیگر برده شدند. در طول ۷۰ روز اختفا، به شاه مخلوع اجازه خروج از جزیره داده نشد.

شاه سابق که اینک رسماً تحت تعقیب نظام مردمی جمهوری اسلامی ایران بود تا برای جرایم و جنایاتش در طول ۳۷ سال سلطنت، محاکمه و مجازات شود، با یک هواپیمای کرایه‌ای از باهاما راهی مکزیک شد و درحومه مکزیکوسیتی در یک ویلای به شدت محافظت شده، به مدت ۴ ماه مخفی گشت.

در آن هنگام که آمریکایی‏‌ها می‏‌پنداشتند با تثبیت قدرت دولت موقت لیبرال و غربگرا، فعلاً خطری جدی و فوری منافع قدیمی آنان را تهدید نخواهد کرد و دوستان آمریکا در دولت موقت مراقب واکنش‏‌های احتمالی خواهند بود و شرایط را کنترل خواهند کرد، اعلام شد که دولت کارتر با سفر شاه جنایتکار و تحت تعقیب ملت ایران به آمریکا، به علت مقاصد بشردوستانه و صرفاً با هدف معالجه بیماری‏‌اش، موافقت کرده است.

در شرایطی که در ایران، خاطره شوم فرار قبلی شاه در مرداد ۳۲ و بازگرداندن وی توسط امریکا و انگلیس زنده شده بود، در ۳۰ مهر ۵۸، شاه مخلوع بیمار در بیمارستان نیویورک بستری شد.

مقامات آمریکایی به دلیل عواقب ناشی از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران، شاه مخلوع را در ۲۴ آذر ۱۳۵۸ با هواپیمای نیروی هوایی آمریکا به پاناما در آمریکای مرکزی بردند و وی را در یک پایگاه در جزیره‌ای به نام کونتادورا مخفی ساختند.

عمر توریخوس حاکم نظامی پاناما پس از ملاقات با شاه درمانده و آواره، به یکی از مشاورینش گفت: «شاه مانند پرتقالی است که تا آخرین قطره آبش را گرفته‌اند و تفاله‌اش حتی به درد غذای خوک‌ها هم نمی‌خورد. این سرانجام کسی است که کشورهای بزرگ او را چلانده‌‌اند، شیره‌اش را کشیده‌اند و تفاله‌اش را دور انداخته‌‌اند.» (آخرین سفر شاه، ویلیام شوکراس، ص ۴۱۴)

شاه و ملکه مخلوع پس از ۱۰۰ روز اختفا در پاناما، هراسان از احتمال استرداد به دولت ایران، به دعوت مجدد انور سادات، روز سوم فروردین ۵۹ به قاهره گریختند. این بار نیز در فرودگاه مصر استقبال رسمی نمایشی و مضحکی از شاه سابق به عمل آمد و چند روز بعد نیز به وی پناهندگی سیاسی داده شد.

فراری که به بن‌بست مرگ ختم شد

شاه سابق در آخرین مصاحبه قبل از مرگش در مصر، در خرداد ۱۳۵۹ با کاترین گراهام مدیر واشنگتن پست، از بی‌اعتنایی رهبران دولت‌های مختلف جهان که در دوران آوارگی‏‌اش مایل به پذیرفتن وی در کشورهایشان نبودند، از فرصت‌طلبی دولتمردان آمریکایی و انگلیسی، و از اینکه در برابر انقلاب ایران دست به کشتار بیشتر و بی‌رحمانه‌تر نزد، اظهار تأسف کرد.

 محمدرضا پهلوی، شاه جنایتکار ومخلوع که از بیم مجازات توسط ملت ایران از ۲۶ دی۱۳۵۷ تا تابستان ۱۳۵۹، به فراری طولانی دست زده بود و از این کشور به آن کشور می‏ گریخت و تابعیت آمریکایی‌اش نیز دیگر برایش سودی نداشت، چهار ماه پس از سفر دوم خود به مصر نتوانست از دست اجل بگریزد و مرگ به سراغش آمد تا مکافات جنایاتش را در محکمه عدل الهی ببیند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۵۷۱۰۱۱۰:۰۷:۱۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
وابستگی به بیگانگان و سرکوب مردم باعث گسترش تظاهرات ضد پهلوی و در نهایت سقوط رژیم شد.
ناشناس۳۳۵۷۲۶۱۱۲:۱۸:۱۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
اصولا عمر بسیار کوتاه سلسله پهلوی (54 سال) در مقایسه با عمر طولانی سلسله قاجاریه (134 سال) و نیز عمر بسیار طولانی سلسله صفویه (220 سال) این بود که سلسه های قاجاریه و صفویه شناخت خوبی از روحیات و عادات سنتی مردم ایران داشتند و از همین رو در بافت سنتی جامعه هیچ دخالتی نمی کردند و اجازه می دادند که امور اجتماعی سیر طبیعی خود را طی بکند.اما سلسله پهلوی بر خلاف سلسه های قاجاریه و صفویه شناخت خوبی از روحیات و عادات سنتی مردم ایران نداشتند و می خواستند به ضرب و زور ملتی به شدت سنتی و محافطه کار را به ملتی اروپایی و لیبرال و سکولار تبدیل کنند.کاری که البته جواب نداد و در نهایت به سقوط زودهنگام سلسله پهلوی منجر شد.اینکه می بینیم که در روزهای سقوط شاه هیچ طبقه ای از جامعه ایران حاضر به دفاع از او نشد به دلیل همین اروپایی سازی اجباری و ظاهری جامعه توسط شاه بود.خلاصه کلام،مردم ایران در سال 1357 دست رد به سینه فرهنگ اروپایی و لیبرالی که محمدرضا شاه نماد آن بود زده و به سرچشمه های فرهنگی خویش باز گشتند.مردم ایران در سال 1357 به آن چیزی در زندگی رسیدند که همیشه آرزوی آن داشتند یعنی استمرار سنت ها و عادات دیرینه شان در زندگی روزمره.در سال 1357 فرهنگ سنتی در ایران بر فرهنگ مدرنیته یا شبه مدرنیته غربی پیروز شد.
ناشناس۳۳۵۷۳۸۱۱۳:۵۳:۱۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
تا حدودی با سخن شما موافقم. اما سخن شما کامل نیست. یکی از دلایل سقوط شاه این بود که با تاسیس شرکت های پخش، فروشگاه های بزرگ و کارخانجات بازار و تولید سنتی رو دچار ترس کرد.
ناشناس۳۳۵۷۳۹۱۱۴:۰۰:۱۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
همین ابزاری که دستت هست و نظر دادی هم فرهنگ غرب است .جامعه خواهان تحول اساسی است .
ناشناس۳۳۵۷۵۳۷۱۶:۲۱:۳۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
هر چیز غلط آنان را که نباید تقلید کرد
ناشناس۳۳۵۷۵۳۹۱۶:۲۳:۰۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
فرهنگ غرب، خوب و بد داره مسلما کسانی که در دوران شاه انقلاب کردن مخالف پیشرفت و تکنولوژی نبودن بلکه مخالف فرهنگ های بد اون بودن مثل برهنگی و بی حیایی که پهلوی بیشتر اون رو به ارغوان اورده بود تا تکنولوژی رو
ناشناس۳۳۵۷۷۵۴۱۸:۳۸:۱۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
ابزار، فرهنگ نیست ابزار در دست ملت با فرهنگ، عامل رشد و تعالی انسانی و معنوی است و ابزار در دست ملت بی‌فرهنگ عامل سقوط بیشتر فرهنگی و اخلاقی
ایرانی۳۳۵۸۰۵۹۲۱:۱۷:۳۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
فرهنگ نیست، وسیله است!!!
محمد۳۳۵۸۵۵۵۰۷:۲۶:۰۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
یعنی چه این دیگه چه حرفیه یعنی موبایل فرهنگ غربه و تو خودت رو سخن گوی جامعه میبینی
گلادیاتور۳۳۵۷۲۷۳۱۲:۲۸:۴۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
میلیاردها دلار که دزدیدند رو باید پس بدن - باید محاکمه بشن
ناشناس۳۳۵۷۳۲۵۱۳:۱۵:۱۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
لعنت خدا بر پهلوی که به کشور عزیز ایران خیانت کرد.
ایرانی۳۳۵۸۸۲۸۱۱:۴۷:۴۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
خداوند ریشه همه جنایتکاران را بخشکاند.
ناشناس۳۳۵۷۱۰۵۱۰:۱۰:۱۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
این دوران مربوط به 44 سال پیش است .
ناشناس۳۳۵۷۲۷۵۱۲:۲۹:۵۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
خوب که چی ؟ جزئی از تاریخه که باید بدونیم که چه خانواده خیانتکار و فاسدی بودن
ناشناس۳۳۵۷۵۴۴۱۶:۲۳:۵۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
چون برای اینده قهرمان ساختگی ساختند از طریق ماهواره و برخی فضای مجازی تحمل این چیزها را ندارند
ناشناس۳۳۵۷۷۵۹۱۸:۳۹:۳۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
در بررسی‌های تاریخی حتی قرن هم زمان زیادی نیست چه رسد به ۴۴ سال که زمان کمی محسوب میشود
فرهاد۳۳۵۸۳۴۹۰۰:۳۳:۱۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
عمر نوح داری
ناشناس۳۳۵۷۱۱۹۱۰:۱۸:۵۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
تاریخ درباره محمد رضا شاه پهلوی قضاوت خودش رو کرده است.
ناشناس۳۳۵۷۴۳۳۱۴:۴۳:۲۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
کمک های شاه به پادشاه افغانستان: ماهانه ده هزار دلار به او مرحمت می فرمودند به علاوه برای خود و دو دخترش دو منزل در رم خریدند، ماهی دو هزار دلار هم به دخترش مرحمت می کنند. کتاب یادداشت های عَلَم (نخست وزیر شاه) ج 5 ص 305
خط شناس۳۳۵۸۹۵۵۱۳:۰۳:۲۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
علم جد اندر جد نوکر انگلیس بود. او همان کسی بود که قیام ۱۵ خرداد را با خشونت تمام سرکوب کرد.
ناشناس۳۳۵۷۱۳۲۱۰:۳۳:۱۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
رضا شاه به دلیل حمایت از آلمان متفقین آنرا تبعید کردند و در جزیره موریس فوت کرد محمد رضا شاه هم بعد از انقلاب برای معالجه به آمریکا رفت و آمریکا میخواست آنرا تحویل ایران دهد که سادات او را به مصر دعوت کرد و به دلیل سرطان حاد آنجا فوت کرد.
محسن۳۳۵۷۲۷۷۱۲:۳۲:۰۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
هم رضا پهلوی و هم پسرش هردو با کودتا به حکومت رسیدند و محمد رضا هم 2 بار از ایران فرار کرد و حتی نخواست بمونه و ترسید که بگیرنش
ناشناس۳۳۵۷۴۷۴۱۵:۲۱:۵۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
محمد رضا برای درمان می رود آمریکا که انقلاب می شود و می خواست که به ایران تحویل بدهد که یهویی مصری ها او را دعوت کردن و آمریکا دیگر از دادن به ایران منصرف شد!!!
ناشناس۳۳۵۷۶۴۱۱۷:۲۸:۳۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
داداش به هر سازت رقصیدیم ولی دیگه تاریخو که نمیشه تحریف کرد نصف پهلوی بار اول بخاطر به قدرت رسیدن دکتر مصدق از ایران فرار کرد و با کودتای نظامی آمریکا برگشت بار دوم هم بخاطر انقلاب فرار کرد اون امید پژوهشگر رو ول کن یکم کتاب تاریخ بخون
ناشناس۳۳۵۷۷۶۱۱۸:۴۰:۴۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
باشه برای درمان رفت
ناشناس۳۳۵۷۱۳۹۱۰:۴۴:۱۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
پهلوی ها به ایران خیانت کردند.
ناشناس۳۳۵۷۱۵۰۱۰:۵۹:۳۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
محمدرضا پهلوی، شاه جنایتکار ومخلوع که از بیم مجازات توسط ملت ایران از ۲۶ دی۱۳۵۷ تا تابستان ۱۳۵۹، به فراری طولانی دست زد.
ناشناس۳۳۵۷۲۲۳۱۱:۵۳:۲۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
محمد رضا پهلوی بیشتر خدمتگذار آمریکا بود تا مردم ایران.
ناشناس۳۳۵۷۴۷۵۱۵:۲۲:۴۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
این منفی دهندگان جز شست وشو شدگان مغزی رسانه های لندنی هستند
ناشناس۳۳۵۷۶۲۳۱۷:۱۶:۴۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
نه بابا یه ارتش مزدور سایبری هستند . وظیفه شون همینه جدی نگیر ....
ناشناس۳۳۵۸۲۴۰۲۲:۴۹:۴۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
تو شست و شو شده کی هستی که جامعه ایران رو نمی‌بینی
ناشناس۳۳۵۸۸۰۹۱۱:۳۶:۱۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
جامعه ایران دیدن با آدرس غلط دیدن تفاوت دارد!
ناشناس۳۳۵۸۸۵۵۱۲:۰۰:۱۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
خدا وکیلی ما در آن زمان بودیم پدران و مادران ما هم بودن کسی شستشوی مغزی نشده در آن زمان هم بدی بود هم خوبی.
ناشناس۳۳۵۸۲۳۳۲۲:۴۴:۴۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
خیانت کار دست نشانده آمریکا بود که بحثی در آن نیست.
ناشناس۳۳۵۷۱۵۷۱۱:۰۶:۵۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
تاریخ منصفانه قضاوت میکند .
مهرداد۳۳۵۷۲۸۲۱۲:۳۵:۱۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
پهلوی ها در زمان حکومت ننگین خودشون ، به امر اربابشون ، 7 نقطه از ایران رو بخشیدن - دشت نا آمید ، بحرین ، آرارات .....
ناشناس۳۳۵۷۵۱۲۱۵:۵۷:۴۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
روس ها هم بخش بزرگی از مناطق شمالی ایران رو از ایران جدا کردن.
ناشناس۳۳۵۷۶۴۹۱۷:۳۳:۳۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
این هم از بی عرضگی شاهان قاجار بود ولی این ننگ بزرگ،از شدت و محنت بخشش ایران زمین به کشور های همسایه،چیزی کم نمی کنه در ضمن،آقا محمد خان قاجار،خودش با جنگ ایران رو یکپارچه کرد و فرزندانش قسمت هایی از اونو بخشیدن ولی رضا پهلوی با فریب،شاه آخر قاجار رو مخلوع و خودش به قدرت رسید و مرز هارو از قاجار تحویل گرفت در واقع،پهلوی نه تنها کاری برای گسترش ایران نکرد،بلکه اونو کوچکتر کرد،حداقل قاجار خودش کشور گشایی کرد و در جنگ با روسیه،اونارو از دست داد
ناشناس۳۳۵۸۰۸۴۲۱:۲۶:۵۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
الان چه ربطی داشت؟
ناشناس۳۳۵۸۲۲۳۲۲:۳۸:۵۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
اون با جنگ بود نه دلبخواهی.
ناشناس۳۳۵۷۱۶۶۱۱:۱۹:۵۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
عاقبت خایینین به مردم و دزدان بیت المال خیر نیست
ناشناس۳۳۵۷۱۸۰۱۱:۲۹:۵۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
مردم ایران بر علیه استبداد و حکومت دیکتاتوری پهلوی که ظاهرا قانون و مجلس و قضائیه مستقل هم داشت انقلاب کردند.
ناشناس۳۳۵۷۱۸۵۱۱:۳۳:۲۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
سالروز فرار پسر نگهبان اسطبل سفارت هلند که با دستور انگلیسی ها روی کار اومد. برگی از تاریخ این کشور بود که دیگر تکرار نخواهد شد.
ناشناس۳۳۵۷۲۰۲۱۱:۴۱:۳۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
قضاوت در مورد کارکرد و رفتار شاه در ایران جای گفتگو بسیار دارد
ناشناس۳۳۵۷۶۳۳۱۷:۲۳:۱۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
چرا همه دیدگاه رو کامل منتشر نمی کنی
ناشناس۳۳۵۷۲۰۸۱۱:۴۳:۳۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
مادر شاه در کتاب خود «خاطرات تاج الملوک» گفته یک روز محمدرضا که خیلی ناراحت بود به من گفت: مرده‌شور این سلطنت را ببرد که من شاه و فرمانده کل قوا هستم و بدون اطلاع من هواپیماهای ما را برده‌اند ویتنام در زمان شاه، آمریکائی ها هم جوره ما را چپاول می کردند و حتی از امکانات نظامی ما هم برای ظلم به دیگر کشورها استفاده می کردند. فقط ویتنام نبوده و نمونه های دیگر هم هست
ناشناس۳۳۵۷۳۸۵۱۳:۵۵:۳۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
تا اونجا که تمام تاریخدان ها می دونن مادر شاه بی سواد بود حالا چطور کتاب نوشته خدا می دونه. راستی کتابش کجا منتشر شده؟ یاد کتاب دختر فرح افتادم که فقط تو ایران چاپ میشد
ناشناس۳۳۵۷۵۹۱۱۶:۵۶:۵۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
کاری نداره اون می گفته یکی می نوشته اینا هزار تا نوکر داشتن
میثم ایرانی۳۳۵۹۵۸۸۰۱:۱۲:۴۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
.... اخه هیچ یک از افراد دور و ور شاه کتاب خاطرات ندارن‌
ناشناس۳۳۵۷۲۱۱۱۱:۴۶:۰۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
در زمان پهلوی بسیاری از شهرهای کوچک مخصوصا روستاها از امکانات اولیه زندگی محروم بودند.
ناشناس۳۳۵۷۵۲۰۱۶:۰۴:۴۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
همینهایی که منفی داده اند از پدربزرگها ومادربزرگهایشان بپرسند آنقدری نگذشته که مردم فراموش کرده باشند
ناشناس۳۳۵۸۰۱۷۲۰:۵۹:۲۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
در زمان پهلوی خود شاه از این موبایلی که تو دستت گرفتی نداشت
ناشناس۳۳۵۸۲۹۷۲۳:۴۵:۴۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
اگر الان می بود که نصف بیشتر جاها انتن نداشت!!
آریا۳۳۵۸۹۸۳۱۳:۲۴:۲۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
دوست عزیز، شاه موبایل نداشت،، ولی تلفن که داشت،، یک مطالعه کوچیک بکن، ببین چند درصد مردم تلفن، یا تلویزیون، یا ماشین داشتن.
ناشناس۳۳۵۹۵۳۷۲۳:۵۱:۰۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
درصد بسیار کمی داشتند. تازه با اینکه دوسوم جمعیت در روستاها زندگی می کردند بسیاری از روستاها نه خط تلفن و مخابرات داشتند و نه حتی جاده آسفالته و حتی در دهها روستا، یک خودروی سواری وجود نداشت. و بیشتر جمعیت شهری هم وضعشان از روستاها بهتر نبود و فقط جمعیت کمی از مردم شهر دروضعیت خوبی به سر می بردند
ناشناس۳۳۵۷۲۱۴۱۱:۴۸:۱۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
در زمان پهلوی استقلال سیاسی نداشتیم.
ناشناس۳۳۵۷۲۴۳۱۲:۰۸:۲۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
رضاشاه منطقه قره سو را به ترکیه داد و محمد رضا نیز بحرین را از دست داد.
ناشناس۳۳۵۷۴۹۴۱۵:۳۸:۳۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
گزارشی دقیق پخته بجاوعبرت اموزبوداین مطالب بایددرکتب درسی نوجوانان گه هنوزتوسط رسانه های بیکانه تحت تاثیرقرارنکرفته اند کنجانیده شود
زینب۳۳۵۷۷۴۰۱۸:۳۳:۰۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
ما در اطراف شهرری زندگی میکردیم که از شهرستان های تهران بود آب آشامیدنی در خانه نداشتیم فقط یک مدرسه ابتدایی تو محل بود مدرسه راهنمایی و دبیرستان برا دخترها نبود ترک تحصیل و بعد زود ازدواج میکردند
ناشناس۳۳۵۷۸۴۱۱۹:۳۰:۰۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
من درسال ۵۷ هیجده ساله بودم واقعآ با زحمت فراوان می توانستیم با نان پنير خودمان را سرپایی نگهداریم آن زمان بيست درصدایرانی ها زندگی خوبی داشتند هشتاد درصدایرانی ها عذاب می کشیدند حتی حسرت یک دونه شکلات هم تو دلمان می ماند
ناشناس۳۳۵۸۶۶۰۰۹:۰۷:۵۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
خوشبختانه به غير از شما ادمهاى بسيار زيادى هستند كه آن دوره را به ياد دارند و به خوبى متوجه ميزان صداقت شما در كلامتان خواهند شد.
رصا۳۳۵۷۸۹۶۱۹:۵۹:۳۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
خدا رحمت کنه امام خمینی (ع)
ناشناس۳۳۵۷۹۱۸۲۰:۱۲:۴۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
محمد رضا شاه پهلوی؛ خوب یا بد!؟ خادم یا خائن؟! سالهاست که در این دنیا نیست
ناشناس۳۳۵۷۹۷۳۲۰:۳۴:۰۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
بررسی عمیق و پخته ای بود،ولی همه تکنولوژی موجود: تلفن،ماهواره،اینترنت ،مترو،هواپیما و....همه و بیشتر محصول فرهنگ غرب است ،زبان مشترک توسعه کشورهای دنیا دانش آکادمیک است و همه پیشرفت هم محصول دانشگاههاست،باید بالاخره تحصیل بشیوه دانشگاهی،برق،راه آهن،هواپیما،بهداشت و...وارد کشور میشد و از نقطه ای شروع می‌شد
ناشناس۳۳۵۹۱۳۶۱۵:۴۶:۱۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
جناب در زمان شاه خیلی ها بیسواد بودن و بسیاری جاها امکانات صفر بود انقلاب اسلامی برای مردم پیشرفتها رو رقم زد والان باوجود تحریمها جلوتر از خیلی کشورهای پرادعا هستیم شکر بوجود امام خمینی و شهدای راه حق و شکر بوجود چنین رهبر حکیم و دوراندیشی داریم بعد از آمریکا. اسراییل و میزنیم
عمران۳۳۵۸۰۴۰۲۱:۱۱:۱۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
دورانِ سفید و سیاه دیدن گذشته است. پهلوی هم مانند تمام انسانهای دیگر هم نقاط سیاه داشت هم نقاط سفید.
ناشناس۳۳۵۸۳۰۴۲۳:۵۱:۴۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
نقطه سفید بصورت لکه روی متن سیاه حکومت پهلوی شاید یکی دو تا باشه ،اونم فکر کردم چیزی یادم نیومد گفتم شاید کسی بدونه و بعد بگه ،من اون موقع توی رشت زندگی میکردم کلاس پنجم بودم و با تمام کمی سنم ،عقب ماندگی و فقر رو در مرکز استانی سرسبز حس میکردم،پدرم رفته بود پیش مالک مغازه که در تهران زندگی میکرد به نمایندگی از چندنفر برای کم کردن اجاره‌بها، اومده بود میگفت بهم میگه من خرجم زیاده ،اب و برق و گاز گرون در میاد پدرم متعجب بود گاز چیه،یعنی در دورانی که سعی میکنن بگن گل و بلبل بوده در همون تهران فقط مناطق خاصی گاز داشتن و شهرهای دیگه هیچ
عمران۳۳۵۹۳۵۵۲۰:۲۷:۲۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
کشور در حال گذار بوده و پیشرفت در تمام مناطق یکدفعه حاصل نمیشود. دانشگاههای برتر کشور مثل دانشگاه تهران، شریف، امیرکبیر، صنعتی اصفهان، شیراز علم و صنعت در زمان پهلوی تاسیس شدند. دبیرستانها، دبستان ها، و بخش مهمی از آموزش و بهداشت عمومی صنایع فولاد و راه آهن و برخی معادن مهم، قوانین و بوروکراسی مدرن مربوط به تجارت آن زمان بنیان نهاده شد و برای کشور ماند.
ناشناس۳۳۵۹۳۷۹۲۰:۵۰:۱۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
دوست عزیز و گرامی زمانی که پهلوی حکومت رو از قاجار گرفت کشور در حال تجزیه بود با حکومتهای خودمختاری که قاجار درست کرده بود ...
افسوس از جهل۳۳۶۰۲۳۱۱۲:۵۰:۴۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
عزیز دل من هم ساکن رشتم و در محله ای در مرکز شهر رشت (استاد سرا) بخش چهر باغ زندگی میکنم تا سال ۷۵ هنوز لوله کشی گاز نیومده بود و تازه از سال ۱۳۷۵ یعنی ۱۸ سال پس از انقلاب لوله کشی گاز آمد فاصله محله چهار باغ استاد سرا با سبزه میدان ۱۲۵ قدم است!!! لطفا وقتی از این نظرها می‌دهید به ظرف زمانی و مکانی دقت فرمایید یاحق
ناشناس۳۳۵۸۴۱۸۰۲:۱۷:۵۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
حق فرمایش کردید
عباس۳۳۵۸۲۴۳۲۲:۵۴:۰۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
در یک گوشه زندگی کنی همدم خوبی داشته باشی به کل جهان می ارزد
ارادتمند شما اصغر !۳۳۵۸۷۳۸۱۰:۲۷:۰۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
برادر جان ! حال كه شما اين را گفتي بنده هم سخني از آلبرت انيشتين به نقل از منبع بسيار معتبر كتابت كنم ! « يك ميز ، يك صندلي ، ظرفي پراز ميوه ، يك ساز ويولون ، ديگر چه مي خواهم ؟ ...
ایرانی۳۳۵۸۲۴۵۲۲:۵۵:۴۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
بله تاریخ نشون میده که شاه چقدر خیانت کرده.
ناشناس۳۳۵۸۲۵۳۲۳:۰۷:۴۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
بله حقایق باید گفته شود .
علیرضا۳۳۵۸۳۹۶۰۱:۳۶:۱۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
در زمان پهلوی همیشه ذلت داشتیم و نه اقتدار الان رو .....
ناشناس۳۳۵۸۴۰۲۰۱:۴۶:۴۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
بعدازپیروزشدن انقلاب زمانی نگذشت آمریکا واسرائیل جنایتکار جنگ تحمیلی را به واسطه صدام ملعون آغاز کردند وسرگرم کردن ملت شهیدپرور رابا۸سال دفاع مقدس کشورعزیزراچندقرن به عقب انداخت حالاهم باتحریمات ملت وکشوررابازی میدهند
ناشناس۳۳۵۸۹۸۶۱۳:۲۷:۵۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
غیر از اروپا و آمریکا و کانادا فقط دو کشور منطقه حالشو بردند. ترکیه و امارات.
کوروش۳۳۵۸۴۱۵۰۲:۱۴:۳۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
خدا خود قضاوت خواهد کرد چه حکومتایی چه عملکردی داشتنند . پس به جای قضاوت کردن تنها به خودش بسپاریم و بس چون خدا به خوبی نظاره‌گر صفر تا صد تمامی ماجراها بوده و خواهد بود جانم فدای این مرزوبوم پاینده باد ایران عزیزمان
ناشناس۳۳۵۸۴۹۲۰۵:۲۵:۲۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
الان ما به هیچ کشوری وابسته نیستیم .
ناشناس۳۳۵۸۹۷۵۱۳:۱۶:۱۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
قضاوت با تاریخ....
ناشناس۳۳۵۹۰۱۵۱۳:۵۰:۱۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
بنده الآن ناشکری نمیکنم.اما شاید اگه شاه بود ما لااقل اقتصادمون مثل کره جنوبی بود.
ناشناس۳۳۵۹۰۳۹۱۴:۲۰:۱۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
تاریخ نه حال ونه آینده را بلکه گذشته هارا می‌نویسد اگر بخواهیم مقایسه بکنیم باید منتظر باشیم تاریخ مقایسه بکند .
ف۳۳۵۹۲۷۵۱۸:۲۹:۲۳ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
محمدرضاشاه روي همه ديکتاتورهاي جهان رو سفيد کرده
ایران۳۳۵۹۴۱۵۲۱:۲۱:۱۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
تاریخ خودش حاکم عادلی هست
ایرانی اصیل و با ریشه۳۳۵۹۶۸۱۰۶:۰۸:۴۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
درود بر همه ایرانی های آگاه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  4. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  7. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  8. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  9. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  10. درباره توبه تتلو

  11. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  12. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  13. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  14. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  15. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  16. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  17. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  18. تضادی عجیب و پر ابهام!

  19. تنوری که هنوز سرد است...

  20. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  21. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  22. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  23. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  24. پاسخ طحان‌نظیف به انتقادات روحانی از شورای نگهبان/ رقیب جدید قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم

  25. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

آخرین عناوین