بن بست های بایدن!

گروه جهان الف،   4021024129 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

گویی سیاست خارجی بایدن در رابطه با یمن نیز همچون سیاست آن در رابطه با معادله جنگ غزه و یا جنگ اوکراین، در بن‌بستی گرفتار شده که این دولت در قالب آن صرفا در حال دست و پا زدن و وقت خریدن برای خود است. 

بن بست های بایدن!

به گزارش الف؛ در روزهای گذشته، آمریکایی ها در چندین نوبت حملاتی را به بخش های مختلفی در خاک یمن انجام داده اند. حملاتی که برخی از آن ها به صورت انفرادی و برخی دیگر با همکاری و همراهی انگلیس و در قالب ائتلاف دریایی خودساخته تحت رهبری آمریکا در دریای سرخ که استقبال چندانی حتی از سوی متحدان آمریکا از آن صورت نگرفته، انجام شده اند. آمریکایی ها مدعی شده اند که به دنبال برخورد با انصار الله یمن به عنوان نیرویی که امنیتِ کشتیرانی بین المللی در دریای سرخ را تضعیف می کنند، هستند. 

استدلالی که انصار الله یمن قویا آن را رد کرده و تاکید نموده است که صرفا کشتی های تجاری اسرائیلی و یا آن دسته از کشتی هایی که به سمت بنادر اراضی اشغالی حرکت می کنند را در حمایت از مردم غزه و ضرورت پایان دادن به جنگ افروزی صهیونیست ها علیه نوار غزه، هدف قرار می دهد. 

با این همه، نکته جالب این است که تنها اندکی پس از حملات آمریکایی ها به یمن، وقوع دو رویداد نشان داد که تا چه اندازه ژست قدرت نمایی آمریکایی ها در معادله یمن بی‌اعتبار است. 

در این راستا، اولا، شمار قابل توجهی از نشریات و تحلیلگران آمریکایی به طور خاص نسبت به طرح این استدلال اقدام کردند که انگار دولت این کشور به این نکته توجه نداشته است که حوثی های یمنی بیش از هشت سال را زیر سنگین‌ترین حملات هوایی و موشکی نیروهای ائتلاف سعودی گذرانده اند و در پایان نه تنها توانمندی‌های آن ها تضعیف نشده، بلکه عربستان سعودی به عنوان تحمیل کننده جنگ به ملت یمن، مجبور به پذیرش واقعیتِ قدرت انصار الله یمن و آغاز مذاکرات تنش زدایی با آن شده است. 

در این چهارچوب، این طیف از تحلیلگران به این مساله اشاره دارند که چرا دولت آمریکا فکر می کند هدفی که سعودی ها در طی بیش از هشت سال در قالب به زانو در آوردن انصار الله یمن نتوانستند آن را محقق کنند، آن‌ها در طی چند روز با چند حمله هوایی و موشکی و پهپادی می توانند محقق سازند؟ 

نکته دوم اینکه به تازگی رسانه ها و منابع غربی اخباری را منتشر کرده اند که حاکی از این مساله هستند که آمریکایی ها قبل از حمله به اهدافی در یمن، این مساله را به انصار الله اطلاع داده اند. در عین حال، نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی تاکید کرده که حملات اخیر آمریکایی ها به اهدافی در یمن، نتوانسته توانمندی های راهبردی و اصلیِ انصار الله را از کار بیندازد. 

در این چهارچوب، بسیاری از تحلیلگران غربی این موارد را نمودهای عینی موضع ضعیف آمریکا در ماجراجویی علیه یمنی ها توصیف کرده اند. گویی آمریکایی ها به قدری از ضربات سنگین حوثی ها و بی‌آبرویی که این مساله برای آن ها نزد متحدان بین المللی شان به بار آورده به تنگ آمده اند که مجبور شده اند خود را وارد بازی کنند که انتهای آن را از ابتدا نمی دانند. اساسا به همین دلیل هم است که برخی تحلیلگران آمریکایی به طرح این پرسش اقدام کرده اند که حقیقتا برنامه دولت بایدن برای روز بعد از حملات خود به یمن چیست؟ 

گویی سیاست خارجی بایدن در رابطه با یمن نیز همچون سیاست آن در رابطه با معادله جنگ غزه و یا جنگ اوکراین، در بن‌بستی گرفتار شده که این دولت در قالب آن صرفا در حال دست و پا زدن و وقت خریدن برای خود است. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۵۵۴۶۳۰۰:۲۹:۲۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
چند وقت دیگه ترامپ می آید.
ناشناس۳۳۵۵۶۲۸۰۹:۲۳:۰۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
خب بعدش؟
ناشناس۳۳۵۵۵۵۷۰۷:۳۰:۰۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
بن بست بایدن به دلیل افول قدرت آمریکاست.
ناشناس۳۳۵۵۶۰۷۰۸:۵۲:۳۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
زنده باید یمن
ناشناس۳۳۵۵۶۱۲۰۹:۰۶:۲۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
خوشبختانه بزودی کار دولت بایدن تمام میشود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  2. من عجله ندارم!

  3. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  4. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  5. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  7. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  8. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  9. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  10. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  13. دور باطلی که تمامی ندارد!

  14. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  15. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  16. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  17. تضادی عجیب و پر ابهام!

  18. برای این عکس شما تیتر بزنید

  19. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  20. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  21. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  22. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  23. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  24. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  25. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

آخرین عناوین