پیش‌بینی نگران کننده درباره بازار خودرو/ گران‌تر از این هم می‌شود!

گروه اقتصادی الف،   4021024058 ۵۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو به شکلی است که برخی کارشناسان از تداوم این روند سخن گفته و به‌نظر می‌رسد با بی‌عملی وزارت صمت، شاهد تکرار تنش‌ها و آشفته‌بازار خودرویی سال گذشته باشیم.

پیش‌بینی نگران کننده درباره بازار خودرو/ گران‌تر از این هم می‌شود!

به گزارش الف، بر خلاف چند ماه گذشته که بازار خودرو آرام بود، سه هفته‌ای است که قیمت‌ها سیر صعودی داشته و نکته جالب اینکه بر اساس اظهارات فعالین این بازار، در برهه کنونی خریداران زیادی هم وجود ندارد و نمی‌توان عامل تقاضا را عامل افزایش قیمت‌ها قلمداد کرد. بنابراین باید سراغ عوامل دیگری رفت که بر اساس اظهارات برخی کارشناسان، انتظارات تورمی، جهش اندک قیمت ارز و سیاست خودروسازها و وزارت صمت از دلایل این افزایش قیمت‌ها به‌شمار می‌روند.

*جهش‌های 24 ساعته!

رصد بازار نشان می‌دهد که افزایش قیمت‌ها به‌صورت روزانه‌ای رقم می‌خورد و در 24 ساعت گذشته خودروهای پرطرفدار حدود 10 میلیون تومان جهش قیمت داشته‌اند. این افزایش قیمت‌ها در بازه سه‌هفته‌ای بین 100 تا 150 میلیون‌ تومان بوده که بسیار عجیب است.

بر اساس گزارش‌ها، پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۲ طی ۲۴ ساعت گذشته رشد ۱۰ میلیون تومانی قیمت را تجربه کرده و به ۲۹۵ میلیون تومان رسیده است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ را نیز با افزایش ۱۰ میلیون تومانی، ۵۷۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرده است. پژو ۲۰۷ MC اتوماتیک مدل ۱۴۰۲ هم رشد ۱۰ میلیون تومانی قیمت را تجربه کرده و به ۸۱۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU۵P مدل ۱۴۰۲ در حدود ۹۱۰ میلیون تومان شده که رشد ۱۰ میلیون تومانی دارد.

قیمت تارا اتوماتیک نیز ۱۴۰۲ نیز با با افزایش ۵ میلیون تومانی، ۸۳۰ میلیون تومان شده است. همچنین قیمت دنا اتوماتیک مدل ۱۴۰۲ در حدود ۹۰۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد که رشد ۱۰ میلیون تومانی را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر، قیمت هایما اس ۷ با رشد ۵ میلیون تومانی، ۱ میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. شاهین نیز با رشد ۱۰ میلیون تومانی، ۶۱۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.

کوییک اتوماتیک نیز ۴۶۰ میلیون تومان معامله می‌شود که افزایش قیمت ۵ میلیون تومانی داشته است.

*گران‌تر از این هم می‌شود!

برخی کارشناسان معتقدند که با تداوم روند کنونی، افزایش قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد بود و بازار خودرو دچار التهابات زیادی می شود. فیروز نادری، کارشناس حوزه خودرو درباره افزایش قیمت‌های اخیر می‌گوید: «افزایش قیمت نشان از خارج شدن بازار خودرو از رکود است، اما دلایل دیگری هم دارد که یکی از آن ها عدم انجام تعهدات در زمینه واردات است.»

وی در رابطه با میزان گران شدن خودرو‌های مختلف بیان کرد: «الان در تمامی خودرو شاهد گران شدن هستیم. گرانی اول از خودرو‌های داخلی شروع شد. خودرو‌های ایرانی تا ۱۵۰ میلیون و خودرو‌های چینی تا ۲۵۰ میلیون افزایش یافت. چون پارس5TU شماره گذاری نشد قیمت بالا رفت. مشخص نیست چرا این خودرو‌ها پلاک نشد؛ البته قرار شد شماره گذاری دوباره آغاز شود. گویا فاکتور‌های ۸۵ گانه در آن‌ها رعایت نشده بود.»

نادری درباره گرانی بیشتر خودرو در ماه‌های آتی گفت: «الان نزدیک بیست روز است که هر روز افزایش قیمت خودرو داریم. با همین وضعیت در شب عید خودرو گران‌تر هم می‌شود. چاره کار این است که خودرو‌های مازاد عرضه شود و باید به بازار ارائه کنند. متاسفانه خودرو‌ها را نگه داشته‌اند تا با ترفند‌های دیگر گران‌تر بفروشند.»

*مسئله فقط واردات نیست

هر چند که برخی از کارشناسان و فعالین بازار، علت اصلی این افزایش قیمت را اجرایی‌نشدن تعهدات دولت در خصوص واردات قلمداد می‌کنند اما شواهد موجود حاکی از آن است که عوامل مهم دیگری در این مسئله دخیل‌اند؛ من جمله افزایش نرخ ارز و سیاست وزارت صمت. نرخ ارز به عنوان یک فاکتور کلیدی در اقتصاد ایران همواره تاثیر خود را به‌روی کالاهای بسیاری می‌گذارد و خودرو هم از این قاعده مستثنی نیست. کوچک‌ترین افزایش قیمت ارز بلافاصله اثراتش را در این بازار بر جای گذاشته و در چند هفته گذشته که تا حدی بازار ارز سیر صعودی به خود گرفت، بازار خودرو هم همسو با این افزایش قیمت حرکت کرد.

نکته مهم بعدی سیاستی است که وزارت صمت اتخاذ کرده و راهبرد وزیر صنعت، معدن و تجارت، آزادسازی قیمت خودرو و خداحافظی با قیمت‌های کارخانه‌ای و تعیین قیمت بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار است. عباس علی‌آبادی مکرراً از لزوم خداحافظی با آنچه که قیمت‌گذاری دستوری نامیده، سخن گفته و در جهت تحقق و اجرایی‌شدن همین سیاست بود که وزارت صمت با همکاری خودروسازان و قطعه‌سازان و همچنین موافقت معاون اول رئیس‌جمهور، مصوبه‌ای را امضا کردند که بر این اساس ایران‌خودرو و سایپا 60 هزار خودروی خود را با قیمتی حدود 5 درصد کمتر از بازار آزاد عرضه کنند. همین مسئله سیگنال‌هایی را به بازار در جهت افزایش قیمت‌ همه محصولات ارسال کرده و در کنار عوامل دیگر، آشفتگی کنونی را رقم زده است. 

نکته‌ای که باید توجه داشت، کوتاه‌شدن دست مردم از خرید خودرو است و از سال گذشته تاکنون که این بازار به شدت آشفته شده، هیچ راهبردی جوابگو نبوده و تبعاتش محروم‌شدن مردم از خرید خودرو است. نه وزیر قبلی وزارت صمت و نه وزیر کنونی در حوزه خودرو عملکرد مطلوبی نداشته‌اند و تداوم این روند، نارضایتی عمومی و بی‌اعتمادی را به‌همراه دارد و باید به فکر راه‌حل‌های اساسی در جهت آرامش بازار، کاهش قیمت‌ها و توانایی مردم برای خودرودار شدن بود.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۵۴۹۵۲۱۳:۴۶:۰۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
چرا در کشور نباید ثبات قیمت وجود داشته باشد؟.
ناشناس۳۳۵۴۹۸۶۱۴:۲۸:۴۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
تا وقتی تورم بالا دارید و تورم بالا هم از فروش نفت و چاپ پول‌ها که به دلالی می‌رود نشات می گیرد
ناشناس۳۳۵۵۱۵۰۱۷:۲۸:۰۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
با توجه به وضع بسیار نامطلوب ترافیک و آلودگی هوا و هزاران معضل زیادی ماشین لازم است طرحی تصویب و اجرا شود که سرپرست هر خانواده تنها حق مالکیت یک خودرو را داشه باشد و ماشین های اضافی در کشور صادر و یا اسقاط شوند در عوض سیستم حمل پ نقل عمومی بشدت گسترش پیدا کند
ناشناس۳۳۵۵۷۳۱۱۰:۴۹:۲۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
تقدیر بی پایان از پیشنهاد ارزنده و فکورانه جنابعالی ای کاش حضرتعالی لحاظ می فرمودید که عوارض شهرداری ومالیاتهای مختلف ، عوارش بزرگراهی ، معاینه فنی ، بیمه و بسیاری موارد پیدا و پنهان دیگر که از درآمدهای دولت با روش جنابعالی حذف می شد آن هنگام از کدام منبع قابل وصول می بود
محمدمهدی۳۳۵۷۴۵۳۱۴:۵۵:۰۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
هم وطن عزیز، چنین مقررات کمونیستی که حق مالکیت را نقض کند، نمی توان اجرا کرد. البته همین حالا هم نصف مردم و نیمی از خانوارهای ایران خودرو ندارند. ناوگان عمومی فرسوده است. بازار بسیار آشفته شده. قبل از دولت روحانی و دولت فعلی اصلاً این مشکلات را نداشتیم.
ناشناس۳۳۵۹۲۲۱۱۷:۱۷:۴۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
دانشمند عزیز این روش فقط در کره شمالی و امکان اجرا دارد حتی در کشور کونیستی کوبا دیگر اجرا نمی شود ثانیا در مقابل تولید هر خودرو شاید ه اندازه 30 در صد قیمت پول نصیب دولت و نهادهای مختلف می شود پس غیر ممکن است
ناشناس۳۳۵۵۰۲۵۱۵:۰۴:۴۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
تکلیف کسانی که در سامانه خودرو ثبت نام کردن چی میشه؟ چرا کسانی که با تاخیر خودرو می گیرن باید هزینه گرانی را هم بدهند؟ این کجاش انصافه؟
ناشناس۳۳۵۵۱۰۳۱۶:۳۶:۰۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
شما که وضعت خوبه اون بنده خدایی که مجبور است از بازار آزاد بخره بیشترین ضرر را می کند
ناشناس۳۳۵۵۰۳۸۱۵:۲۳:۳۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
ایجاد ثبات قیمت در مملکت هم سواد می خواهد هم عرضه.
ناشناس۳۳۵۵۲۵۲۱۹:۵۸:۳۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
هر خانواده یک خودرو چاره نجات کار است
ناشناس۳۳۶۰۷۰۶۱۸:۲۶:۵۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
راه حل افرادی مثل شما حذف صورت مسئله هست
ناشناس۳۳۵۵۲۶۶۲۰:۲۳:۰۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
چون پول بی پشتوانه چاپ یا خلق میشه
ناشناس۳۳۵۵۴۹۶۰۱:۴۴:۴۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
بازی دلالاست همه ماشین دارن
مثبت نگر۳۳۵۴۹۵۶۱۳:۴۹:۴۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
واقعا گناه ما چیه که تو این مملکت هر روزی یه داستان داریم
ناشناس۳۳۵۴۹۷۰۱۴:۰۸:۳۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
انگار مخصوصا با مردم لج دارند!!!
ناشناس۳۳۵۴۹۵۷۱۳:۴۹:۴۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
فقط مسکن و اجاره بها گرونه ؟
ناشناس۳۳۵۴۹۶۱۱۴:۰۲:۰۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
نگرانی برای چه!!! با تدبیر و دستورات آقای رئیسی و اقدامات دولت و وزارت صمت به سرعت این مسئله حل می‌شود ,دوران دولت روحانی گذشت
ناشناس۳۳۵۴۹۹۳۱۴:۳۲:۱۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
این چیزها از وقتی که قیمت کارخانه را دستکاری کردن در سال 97 به بعد ایجاد شد و هنوز بخشی از آن باقی مانده
ناشناس۳۳۵۴۹۶۵۱۴:۰۵:۵۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
دولت هیچ برنامه ای برای کنترل قیمت ها نداره. همه چی رها شده
ناشناس۳۳۵۵۰۱۶۱۴:۵۶:۰۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
برنامه هم داشته باشه توانش را نداره
ناشناس۳۳۵۵۰۸۱۱۶:۲۳:۵۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
توان خاصي نمي خواد، مصوبه چندماه پيش مجلس در خصوص واردات خودرو هاي نو و دست دوم رو اجرا كنند حتي با وجود تعرفه هاي بالايی كه گذاشتند قيمت خودرو بهتر ميشه.
ناشناس۳۳۵۵۱۷۸۱۸:۱۱:۱۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
چرا قبل سال 97 که واردات خودرو هم ممنوع بود این چیزها نبود؟ یا سال 92؟
ناشناس۳۳۵۴۹۶۹۱۴:۰۷:۵۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
الان که بعد از تورم پنجاه درصدی قیمتها ثابت شده بود به جای کنترل باز می خواهید تورم و گرانی ایجاد کنید؟ پس این همه وعده چی شد؟
ناشناس۳۳۵۵۴۴۱۲۳:۴۲:۲۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
از همین امروز سرکوب ارزی و چند نرخی و دستکاری در قیمت به واسطه آن و چند مورد دیگر کنار بگذارند به شما اطمینان می دهم دو الی سه سال آینده تورم نصف شود حتی به اندازه تورم از همین الان حقوق افزایش دهند ولی اگر همچنان قیمت پایین نگه دارند شاید نصف هم شود تورم در سال آینده ولی فنر آن دوباره.....
ناشناس۳۳۵۴۹۷۲۱۴:۰۹:۰۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
مگه قرار نبود با آزاد کردن واردات خودرو نو و کارکرده، قیمت ها در هم شکسته شود؟! چی شد؟!!
ناشناس۳۳۵۵۰۰۷۱۴:۴۵:۴۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
وعده وعید توخالی بود مافیای خودرو نمیگذارد ماشین استاندارد وبا مصرف سوخت کم را به جای تولیدات پر مصرف وگران بدست مردم برسد
ناشناس۳۳۵۴۹۹۵۱۴:۳۴:۳۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
وزیر قبلی تا حدودی داشت درست عمل می کرد که استیضاح شد
مصطفی۳۳۵۴۹۹۷۱۴:۳۶:۱۵ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
قضیه بازار خودرو مشخصه اول باید خودرو رو از کالای سرمایه ای بودن خارج کنند و مالیات سنگین بر خرید و فروش خودرو گذاشته شود تا کسی که واقعا خودرو نیاز ندارد برای سفته بازی و سرمایه گذاری خودرو نخرد و دوم هم باید واردات رو به شکل اصولی مدیریت کنند تا خودرو سازها و مافیای خودرو نتوانند عرضه و تقاضا را در بازار دستکاری کنند . همین الان تو مصوبه دادن که ایران خودرو و سایپا 5 درصد زیر قیمت بازار بفروشند سریع قیمت ها رو در بازار بالا بردن تا به همون قیمتی که دوست دارن خودروهاشون رو بفروشن و اون 5 درصد هم نمایشی بود .
ناشناس۳۳۵۵۱۱۱۱۶:۴۱:۰۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
اون کسی که از مالیات ضرر می کند مصرف کننده نهایی است.دلال ها که فقط قولنامه ای ماشین را می خرند و می فروشند و مصرف کننده نهایی مجبوره موقع تعویض پلاک، مالیات و صد جور هزینه بپردازد.
ناشناس۳۳۵۵۰۰۰۱۴:۳۸:۵۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
شما نگران نباش نزدیک قیمت بازار یعنی خارج شدن چرخه دلالی به دلیل کاهش شکاف قیمت ها اما فقط بستگی به این دارد که سایر عوامل ثابت باشد اما چند هفته هست دلار بالا رفته و دنبال آن ماشین هم بالا می‌رود چون به شدت دلاری شده خودرو آن هم وقتی مواد اولیه آن را ارزی و دلاری حساب می کنند با خودرو ساز
ناشناس۳۳۵۵۱۰۶۱۶:۳۸:۳۷ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
هر چی قیمت کارخانه گران بشه به همون اندازه یا بیشتر بازار آزاد گران میشه
ناشناس۳۳۵۵۱۴۴۱۷:۲۳:۴۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
خیر قربان
ناشناس۳۳۵۵۰۱۳۱۴:۵۳:۳۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
کدوم قسمت رو به ارزونی است که خودرو باشه؟
ناشناس۳۳۵۵۰۲۰۱۴:۵۸:۰۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
رییسی متشکریم!
ناشناس۳۳۵۵۰۶۷۱۵:۵۸:۳۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
دولت برنامه‌ای برای نقدینگی نداره. یه مدت فشار میاره به بازار ارز، نرخ رو پایین نگه میداره، یه مدت فشار رو میزاره روی بازار طلا و سکه، یه مدت خودرو و یه مدت مسکن. اما در نهایت همه این بازارها یکی یکی هر چند وقت یک بار آشفته میشن. این داستان هم ادامه داشته و داره.
ناشناس۳۳۵۵۱۴۳۱۷:۲۳:۲۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
برو خدا رو شکر کن نقدینگی از رقم 50 درصدی رسیده به 30 درصد
ناشناس۳۳۵۵۰۷۹۱۶:۱۸:۱۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
کشور برای پولداران است
اصغر اصغر زاده۳۳۵۵۱۲۳۱۷:۰۴:۴۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
برادر وقتي اسمش مي گذاريم « خودرو » معلومه كه هر روز بايد گرون تر بشه ! خودرو ! يعني خودش ميره جلو ! خود « رو » است ! كسي نميتونه جلوش بگيره ! اين طور كه معلومه قيمتش « خود رو » هست كه هر روز ميره به جلو ... وگرنه خودش كه خودرو نيست ، اگر خود دستگاه خودرو بود بايد تمام ماشين ها يي كه تو خونه و تو پاركينك و كنار خيابون و نيز تمام ما شين هاي تو كارخونه خودش خود به خود راه بيفتن ! -- ميگم برادر ! اين جوري كه فرمايش مي دهي خيلي چيزها خودرو هست ! منحصر به خودرو نيست كه بهش ميگن خودرو ! ...يعني قيمتش خودرو هست ! مثل چي ؟ مثل همه چي ؟ مرغ خودرو است ، گوشت قرمز خودرو است تخم مرغ ... شير ... پنير ... كاهو ... شلغم ... پفك نمكي ... اسمارتيز ... قره قوروت وووو همه خودرو ... همه رو به جلو ..بله ؟ --- بعله !! .. همه اين اجناس كه نام بردي خودرو هستند ... معلومه كه هستند ! باور بفرما !
ناشناس۳۳۵۵۱۵۳۱۷:۳۹:۰۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
در 10 یا 20 سال گذشته مشکل خاصی در فروش خودرو به مردم وجود نداشت خودرو با قرعه کشی و بورس بازی و...فروخته نمیشد بلکه صدها نمایندگی رسمی وجود داشت که با همکاری دهها شرکت لیزینگ و همکاری بانکها با یک روال عادی و ارام این فروش انجام میشد و مشکل خاصی هم نبود...
رضا۳۳۵۵۱۷۷۱۸:۱۰:۵۲ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
چجوری تونستین مملکتی با این همه ثروت و منابع و نیروی خلاق رو به این روز بندازین.
ناشناس۳۳۵۵۱۸۵۱۸:۲۱:۱۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
ایجاد تورم میکنند که نتیجه آن فقر بیشتر فقرا و افزایش ثروت خواص است
بهرام۳۳۵۵۱۹۶۱۸:۴۲:۳۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
ناتوانی و بی مسئولیتی در سیستم اجرایی کشور ما را به این روز انداخته ................
ناشناس۳۳۵۵۲۱۹۱۹:۱۱:۵۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
گناه ما ملت چیه که در ثروتمندترین کشور جهان باید فقیر بمانیم.
ناشناس۳۳۵۵۲۲۶۱۹:۱۹:۴۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
آقای رییسی کو ارزانی دوباره همه دلال ها ورانتخوارها وخودروسازها به جان مردم افتاده‌اند.
ناشناس۳۳۵۵۳۷۷۲۲:۴۷:۴۸ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
مجلس و دولت جلوی واردات خودرو رو گرفتن که الان بشه این وضعیت
ناشناس۳۳۵۵۴۶۶۰۰:۴۶:۴۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
خود دولت بزرگترین عامل افزایش قیمت هر چیزی در کشور میباشد و خودرو هم از این فرمول بیرون نیست. چرا دولت با خودرو سازانی که به تعهدات خود عمل نمی کنند برخورد قاطعانه نمی کند؟؟؟؟؟ چرا دولت با خودرو سازانی که از همه جای محصولاتشان میزنند بر خورد نمیکند؟؟؟؟ چرا دولت با کارخانه های مونتاژی و همینطور ایران خودرو و سایپا که ماهیانه قیمتها را بالا و بالاتر میبرند برخورد نمیکند؟؟؟؟ مگر دولت نمیگوید که تورم را ماهیانه کاهش داده است؟؟؟؟ پس چرا فقط نظاره گر افزایش قیمت کارخانه های خودرو سازی است؟؟؟؟
ناشناس۳۳۵۵۵۹۹۰۸:۳۷:۴۱ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
رییس جمهور و کابینه نباید در ایران بیش از 4 سال روی کار باشند وگرنه همه چیز را خراب میکنند
ناشناس۳۳۵۶۲۸۵۱۷:۲۲:۱۰ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
فعلا که دو ساله هم خراب کردن این جمله شما تا رییس جمهورهای دو دوره پیش صادق بود نه الان که از روز اول دنبال گرانی و جراحی و ... هستند
ناشناس۳۳۵۵۹۵۱۱۳:۱۳:۲۴ ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
تا وقتی که ناکارآمدی مسئولان با ایجاد رانت و تورم کم رنگ میشه باید هم این اتفاقات بیفته
ناشناس۳۳۵۷۳۵۸۱۳:۳۷:۰۹ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
وزارت صمت مارا فریب داد اول یک نوبت دهی مسخره کرد و بعد برروی هر خودرو با بهانه های مختلف تا 200 میلیون گذاشت الان هم که کلا وضعیت اشفته است. خدا وکیلی انتظار داره دفعه بعد کسی حرف این ها راقبول کنه خوب بگید دولت از پس دو شرکت خودرویی بر نمیاد چرا واردات خودرو را باز نمی کنید حتما این موضوع هم به اشتغال ربط میدهند
محمدمهدی۳۳۵۷۴۴۹۱۴:۵۲:۰۶ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
اگر می خواهید مشکل حل شود، فقط اجازه بدهید خودرو با تعرفه کمتر وارد کشور شود. فقط دستورالعمل دوران احمدی نژاد که تا قبل از دولت روحانی و وزارت نعمت زاده در حال اجرا بود؛ دوباره احیا و برای اجرا ابلاغ کنید. همین! محدودیت سی سی و حجم موتور و... را هم حذف کنید. انحصار شرکت های داخلی زیان ده عامل اصلی مشکل است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین