چگونه استفاده از شبکه های اجتماعی ما را نابود می‌کند؟

  4021023096 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

از آنجایی که شبکه های اجتماعی یک فناوری نسبتاً جدید است، تحقیقات کمی برای اثبات پیامدهای بلندمدت، خوب یا بد استفاده از آن وجود دارد. با این حال، مطالعات متعدد ارتباط قوی بین استفاده زیاد از شبکه‌های اجتماعی و افزایش خطر افسردگی، اضطراب، تنهایی، آسیب رساندن به خود و حتی افکار خودکشی را نشان می‌دهد.

چگونه استفاده از شبکه های اجتماعی ما را نابود می‌کند؟

شبکه های اجتماعی به بخشی ضروری از جامعه مدرن تبدیل شده‌اند و راهی آسان برای برقراری ارتباط با دیگران، ارتباط با افراد جدید و به اشتراک گذاشتن اطلاعات را به ما ارائه می‌دهند. با این حال، همچنین مشاهده شده است که شبکه‌های اجتماعی اثرات منفی بسیاری بر جامعه دارند.

ده اثر منفی شبکه های اجتماعی بر جامعه

1. لات‌های مجازی: شبکه های اجتماعی به افراد این امکان را می‌دهند تا دیگران را به صورت آنلاین مورد آزار و اذیت و قلدری قرار دهند. با ناشناس بودن شبکه های اجتماعی، لات‌های مجازی می‌توانند بدون اینکه با هیچ عواقبی مواجه شوند، مردم را مورد آزار و اذیت قرار دهند. قربانیان لات‌های مجازی استرس عاطفی شدید، اعتماد به نفس پایین و در برخی موارد حتی خودکشی را تجربه می‌کنند.

حدود 10 درصد از نوجوانان گزارش می‌دهند که در شبکه های اجتماعی مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و بسیاری از کاربران دیگر نیز در معرض نظرات توهین آمیز قرار می‌گیرند. پلتفرم‌های شبکه های اجتماعی مانند توییتر می‌توانند کانونی برای انتشار شایعات مضر، دروغ‌ها و سوءاستفاده‌هایی باشند که می‌توانند زخم‌های عاطفی ماندگاری بر جای بگذارند.

2. انتشار اطلاعات نادرست: شبکه های اجتماعی به بستری برای انتشار اطلاعات نادرست تبدیل شده‌اند. مردم در شبکه های اجتماعی به دلیل انتشار اخبار جعلی و شایعات توسط دیگران به‌راحتی گمراه می‌شوند که منجر به سردرگمی، بی‌اعتمادی و هرج و مرج می‌شود. گسترش اطلاعات نادرست همچنین می‌تواند به فرآیندهای دموکراتیک و اعتماد عمومی به نهادها آسیب برساند.

3. اعتیاد: اعتیاد به شبکه های اجتماعی یک مشکل واقعی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. با دسترسی آسان به برنامه‌ها و پلتفرم‌های شبکه های اجتماعی، مردم تمایل دارند زمان زیادی را به صورت آنلاین سپری کنند و اغلب مسئولیت‌های واقعی خود را نادیده می‌گیرند. این اعتیاد می‌تواند منجر به کاهش بهره وری، افسردگی و اضطراب شود.

این اعتیاد می‌تواند شما را وادار کند که هر چند دقیقه یک‌بار گوشی خود را بردارید تا به‌روزرسانی‌ها را بررسی کنید، یا اجباراً به هر هشدار پاسخ دهید - حتی اگر این به معنای ریسک کردن در حین رانندگی، از دست دادن خواب شبانه یا اولویت دادن به تعامل با شبکه های اجتماعی بیش از روابط دنیای واقعی باشد. مثلا در مهمانی و جمع دوستان بیشتر از تعامل با دوستان با گوشی خود سرگرم هستید.

4. کاهش ارتباطات چهره به چهره: با ظهور شبکه های اجتماعی، افراد تمایل کمتری به تعامل حضوری پیدا می‌کنند. شبکه های اجتماعی راحت هستند، اما می‌توانند منجر به کاهش مهارت‌های اجتماعی و هوش هیجانی شوند و ایجاد روابط عمیق و معنی‌دار را برای افراد سخت کند.

5. مسائل مربوط به عزت نفس: شبکه های اجتماعی اغلب نسخه‌ای ایده‌آل و غیر واقعی از زندگی افراد را به تصویر می‌کشند که منجر به احساس بی‌کفایتی و عزت نفس پایین می‌شود. مردم تمایل دارند زندگی خود را با دیگران مقایسه کنند و از زندگی خود ناراضی می‌شوند. این می‌تواند منجر به عدم اعتماد به نفس و کاهش سلامت روانی شود.

حتی اگر می‌دانید که تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنید دستکاری می‌شوند، باز هم می‌توانند در مورد ظاهرتان یا آنچه در زندگی‌تان می‌گذرد احساس ناامنی کنید.  همه ما می‌دانیم که افراد دیگر تمایل دارند فقط نکات برجسته زندگی خود را به اشتراک بگذارند.

6. انزوای اجتماعی: شبکه های اجتماعی می‌توانند ارتباط افراد با یکدیگر را آسان کنند، اما همچنین می‌توانند منجر به انزوای اجتماعی شوند. مردم تمایل دارند زمان بیشتری را نسبت به دیدارهای حضوری، به صورت آنلاین سپری کنند، که منجر به احساس تنهایی و قطع ارتباط اجتماعی می‌شود.

مطالعه‌ای در دانشگاه پنسیلوانیا نشان داد که استفاده زیاد از فیس بوک، اسنپ چت و اینستاگرام باعث افزایش احساس تنهایی می‌شود. این مطالعه نشان داد که کاهش استفاده از شبکه های اجتماعی در واقع می‌تواند باعث شود کمتر احساس تنهایی و انزوا کنید.

7. تک قطبی شدن: الگوریتم‌های شبکه های اجتماعی سوگیری‌های موجود را تقویت می‌کنند که در آن افراد فقط محتوایی را می‌بینند که باورهای موجود آنها را تأیید می‌کند و به دنبال محتوا با عقیده مخالف نیستند. این می‌تواند منجر به قطبی شدن و فقدان ذهنیت باز شود و در نهایت منجر به جامعه‌ای ناسالم می‌شود.

8. کاهش حریم خصوصی: پلتفرم‌های شبکه های اجتماعی مقادیر زیادی از داده‌های شخصی را جمع‌آوری می‌کنند که می‌تواند به شرکت‌های شخص ثالث فروخته شود یا برای تبلیغات هدفمند استفاده شود. این می‌تواند منجر به کاهش حریم خصوصی شود و اطلاعات شخصی افراد توسط دیگران مورد سوء استفاده قرار گیرد.

9. مقایسه و حسادت: شبکه های اجتماعی اغلب افراد را تشویق می‌کنند تا خود را با دیگران مقایسه کنند که منجر به احساس حسادت و نارضایتی می‌شود. این می‌تواند به سلامت و رفاه روانی آسیب برساند و منجر به افسردگی، اضطراب و سایر اختلالات روانی شود.

10. خود شیفتگی: به اشتراک گذاری سلفی‌های بی پایان و تمام افکار درونی شما در شبکه های اجتماعی می‌تواند یک خود محوری ناسالم ایجاد کند و شما را از ارتباطات واقعی دور کند.

شبکه های اجتماعی و سلامت روان

در حالی که بسیاری از ما از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی لذت می‌بریم، استفاده بیش از حد از آن می‌تواند احتمال درگیری با اعتیاد، اضطراب و افسردگی را افزایش دهد. در ادامه درباره نحوه اصلاح عادات مربوط به شبکه های اجتماعی صحبت می‌کنیم.

نقش شبکه های اجتماعی در سلامت روان

انسان موجودی اجتماعی است. ما برای پیشرفت در زندگی به همراهی دیگران نیاز داریم و استحکام ارتباطات ما تأثیر زیادی بر سلامت روان و شادی ما دارد. ارتباط اجتماعی با دیگران می‌تواند استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش دهد، عزت نفس و حس ارزشمندی را افزایش دهد، آرامش و شادی ایجاد کند، از تنهایی جلوگیری کند و حتی سال‌ها به زندگی شما اضافه کند.

می دانیم که فقدان ارتباطات اجتماعی قوی می‌تواند سلامت روانی و عاطفی شما را با خطر جدی مواجه کند.

در دنیای امروز، بسیاری از ما برای یافتن و ارتباط با یکدیگر به پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، اسنپ چت، یوتیوب و اینستاگرام متکی هستیم. در حالی که هر کدام مزایای خود را دارند، مهم است که به یاد داشته باشید که شبکه های اجتماعی هرگز نمی‌توانند جایگزینی برای ارتباط انسانی در دنیای واقعی باشند.

برای تحریک هورمون‌هایی که استرس را کاهش می‌دهند و باعث می‌شوند احساس شادی و سلامتی داشته باشید، نیاز به تماس حضوری با دیگران دارید. صرف زمان بیش از حد برای تعامل با شبکه‌های اجتماعی می‌تواند باعث شود که احساس تنهایی و انزوا کنید و مشکلات سلامت روانی مانند اضطراب و افسردگی را تشدید می‌کند.

اگر زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنید و احساس غم، نارضایتی، ناامیدی یا تنهایی زندگی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که عادات استفاده از فضای مجازی خود را دوباره بررسی کنید و تعادل سالم‌تری پیدا کنید.

چه چیزی باعث استفاده شما از شبکه های اجتماعی می‌شود؟

این روزها، بیشتر ما از طریق گوشی هوشمند یا تبلت خود به شبکه‌های اجتماعی دسترسی داریم. در حالی که این امر باعث می‌شود که با دیگران در تماس باشید، اما به این معنی است که شبکه های اجتماعی همیشه در دسترس هستند. این اتصال شبانه‌روزی می‌تواند مشکلاتی درباره هشدارها و اعلان‌های مداوم ایجاد کند که بر تمرکز شما تأثیر می‌گذارد، خواب شما را مختل می‌کند و شما را برده تلفنتان می‌کند.

شبکه های اجتماعی چگونه از طریق ما به پول می‌رسند؟

پلتفرم‌های شبکه های اجتماعی طوری طراحی شده‌اند که توجه شما را به دام بیندازند، شما را آنلاین نگه دارند و مرتباً صفحه خود را برای به‌روزرسانی بررسی کنید. این نحوه کسب درآمد شرکت‌ها است. اما، مانند یک اجبار قمار یا اعتیاد به نیکوتین، الکل یا مواد مخدر، استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند هوس‌های روانی ایجاد کند.

هنگامی که شما یک لایک، اشتراک گذاری یا واکنش مثبت به یک پست دریافت می‌کنید، می‌تواند باعث آزاد شدن دوپامین در مغز شود، همان ماده شیمیایی "پاداش" که به دنبال برنده شدن در یک قمار یا خوردن یک لقمه شکلات ترشح می‌شود. هرچه بیشتر به شما پاداش داده شود، می‌خواهید زمان بیشتری را در شبکه های اجتماعی صرف کنید، حتی اگر برای سایر جنبه‌های زندگی شما مضر باشد.

سایر دلایل استفاده ناسالم از شبکه های اجتماعی

شاید نگران این هستید که در صورت از دست دادن آخرین اخبار یا شایعات در شبکه‌های اجتماعی، از مکالمه در مدرسه یا محل کار کنار گذاشته شوید؟ یا شاید احساس می‌کنید که اگر پست‌های دیگران را فوراً لایک نکنید، به اشتراک نگذارید یا به آنها پاسخ ندهید، روابط شما آسیب می‌بیند؟ یا ممکن است نگران باشید که یک دعوت نامه را از دست بدهید یا اینکه دیگران اوقات بهتری از شما داشته باشند؟

بسیاری از ما از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یک پتوی امنیتی استفاده می‌کنیم. هر زمان که در یک موقعیت اجتماعی قرار می‌گیریم و احساس اضطراب، بی‌دست و پا بودن یا تنهایی می‌کنیم، به تلفن‌های خود مراجعه کرده و وارد شبکه های اجتماعی می‌شویم. البته، تعامل با شبکه‌های اجتماعی ما را از تعامل چهره به چهره که می‌تواند به کاهش اضطراب کمک کند، محروم می‌کند.

استفاده بیش از حد شما از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند سایر مشکلات اساسی مانند استرس، افسردگی یا کسالت را پنهان کند. اگر زمانی که احساس ناراحتی، تنهایی یا بی‌حوصلگی می‌کنید زمان بیشتری را در شبکه های اجتماعی می‌گذرانید، ممکن است از آن به عنوان راهی برای پرت کردن حواس خود از احساسات ناخوشایند یا تسکین روحیه خود استفاده کنید.

چرخه معیوب استفاده ناسالم از شبکه های اجتماعی

استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند یک چرخه منفی ایجاد کند:

وقتی احساس تنهایی، افسردگی، اضطراب یا استرس می‌کنید، بیشتر از شبکه های اجتماعی به عنوان راهی برای رفع خستگی یا احساس ارتباط با دیگران استفاده می‌کنید. در حالی که استفاده زیاد از آن افسردگی و اضطراب را افزایش می‌دهد.

به نوبه خود، این احساسات بر خلق و خوی شما تأثیر منفی می‌گذارد و علائم افسردگی، اضطراب و استرس را بدتر می‌کند.

این علائم بدتر باعث می‌شود که شما حتی بیشتر از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید و بنابراین مارپیچ رو به پایین ادامه می‌یابد.

علائمی که نشان می‌دهد شبکه های اجتماعی بر سلامت روان شما تأثیر می‌گذارد

اگر استفاده از شبکه‌های مجازی باعث شود که از روابط رو در رو غافل شوید، حواس شما را از محل کار یا مدرسه پرت کند، یا احساس حسادت، عصبانیت یا افسردگی در شما ایجاد کند، استفاده از آن ممکن است مشکل‌ساز باشد.

اگر فقط به این دلیل که بی‌حوصله یا تنها هستید، یا می‌خواهید چیزی برای حسادت یا ناراحتی دیگران پست کنید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که عادت‌های شبکه های اجتماعی خود را دوباره ارزیابی کنید.

شاخص‌هایی که شبکه های اجتماعی ممکن است بر سلامت روان شما تأثیر منفی بگذارند

  • صرف زمان بیشتری در شبکه های اجتماعی نسبت به دوستان دنیای واقعی: استفاده از شبکه‌های اجتماعی جایگزینی برای بسیاری از تعاملات اجتماعی شما شده است. حتی اگر با دوستانتان بیرون هستید، باز هم احساس می‌کنید که باید مدام شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنید
  • مقایسه نامطلوب خود با دیگران در شبکه های اجتماعی: شما عزت نفس پایین یا تصویر بدنی منفی دارید. حتی ممکن است الگوهای اختلال در غذا خوردن داشته باشید.
  • حواس پرتی در مدرسه یا محل کار: شما برای پست کردن محتوای منظم در مورد خود، دریافت نظر یا لایک در مورد پست‌های خود، یا پاسخ سریع و مشتاقانه به پست‌های دوستان احساس فشار می‌کنید.
  • وقت نداشتن برای خود اندیشی: هر لحظه فراغت با درگیر شدن با شبکه‌های اجتماعی پر می‌شود و زمان کمی برای شما باقی می‌گذارد تا در مورد اینکه چه کسی هستید، چه فکری می‌کنید یا چرا رفتار خاصی را انجام می‌دهید، فکر کنید. چیزهایی که به شما اجازه می‌دهد به عنوان یک فرد رشد کنید.
  • درگیر شدن در رفتارهای مخاطره آمیز به منظور به دست آوردن لایک، اشتراک‌گذاری یا واکنش‌های مثبت در شبکه‌های اجتماعی: شما شوخی‌های خطرناکی می‌کنید، مطالب شرم آور پست می‌کنید، دیگران را مورد آزار و اذیت سایبری قرار می‌دهید، یا هنگام رانندگی یا در موقعیت‌های ناامن دیگر، از تلفن خود استفاده می‌کنید.
  • از مشکلات خواب رنج می‌برید: آیا شب‌ها، اول صبح یا حتی وقتی شب از خواب بیدار می‌شوید، شبکه های اجتماعی را چک می‌کنید؟ نور تلفن‌ها و سایر دستگاه‌ها می‌تواند خواب شما را مختل کند که به نوبه خود می‌تواند تأثیر جدی بر سلامت روان شما داشته باشد.
  • بدتر شدن علائم اضطراب یا افسردگی: به جای کمک به کاهش احساسات منفی و تقویت خلق و خوی خود، پس از استفاده از شبکه های اجتماعی بیشتر احساس اضطراب، افسردگی یا تنهایی می‌کنید.

اصلاح استفاده از شبکه های اجتماعی برای بهبود سلامت روان

مرحله 1: کاهش زمان آنلاین بودن

یک مطالعه دانشگاه پنسیلوانیا در سال 2018 نشان داد که کاهش استفاده از شبکه های اجتماعی به 30 دقیقه در روز منجر به کاهش قابل توجهی در سطح اضطراب، افسردگی، تنهایی و مشکلات خواب می‌شود. اما برای بهبود سلامت روان خود نیازی به کاهش شدید استفاده از شبکه‌های اجتماعی ندارید.

همین مطالعه به این نتیجه رسید که فقط توجه بیشتر به استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند نتایج مفیدی بر روی خلق و خو و تمرکز شما داشته باشد.

در حالی که 30 دقیقه در روز ممکن است برای بسیاری از ما یک هدف واقعی نباشد - چه رسد به یک سم زدایی کامل از شبکه های اجتماعی - اما همچنان می‌توانیم از کاهش زمان صرف شده در شبکه‌های اجتماعی سود ببریم. برای بسیاری از ما، این به معنای کاهش میزان استفاده از گوشی‌های هوشمند است. نکات زیر می‌تواند کمک کند:

  • تلفن خود را در ساعات خاصی از روز خاموش کنید، مانند زمانی که در حال رانندگی هستید، در یک جلسه، در باشگاه، زمان صرف شام، در حال گذراندن وقت با دوستان یا بازی با فرزندانتان.
  • گوشی خود را با خود به دستشویی نبرید.
  • گوشی یا تبلت خود را به رختخواب نبرید. دستگاه‌ها را خاموش کنید و آنها را یک شب در اتاق دیگری بگذارید تا شارژ شوند.
  • اعلان‌های شبکه‌های اجتماعی را غیرفعال کنید. مقاومت در برابر وزوز، بیپ و صدای تلفن همراه که پیام‌های جدید را به شما هشدار می‌دهد، سخت است. خاموش کردن اعلان‌ها می‌تواند به شما کمک کند کنترل زمان و تمرکز خود را دوباره به دست آورید.
  • سعی کنید برنامه‌های شبکه های اجتماعی را از تلفن خود حذف کنید تا بتوانید فقط فیس بوک، توییتر و تلگرام را از رایانه خود بررسی کنید.

مرحله 2: تمرکز خود را تغییر دهید

دفعه بعد که شبکه‌های اجتماعی خود را باز کردید، لحظه‌ای مکث کنید و انگیزه خود را برای انجام این کار روشن کنید.

آیا از شبکه های اجتماعی به‌عنوان جایگزینی برای زندگی واقعی استفاده می‌کنید؟ آیا جایگزین سالم‌تری برای استفاده از شبکه های اجتماعی شما وجود دارد؟ برای مثال، اگر تنها هستید، به جای آن یک دوست را برای قهوه به بیرون دعوت کنید. احساس افسردگی دارید؟ پیاده روی کنید یا به باشگاه بروید. حوصلتان سر رفته؟ سرگرمی جدیدی را شروع کنید.

شبکه های اجتماعی ممکن است سریع و راحت باشند، اما اغلب راه‌های سالم‌تر و مؤثرتری برای شما وجود دارد.

در شبکه های اجتماعی شما یک کاربر فعال یا منفعل هستید؟

پیمایش منفعلانه در میان پست‌ها یا دنبال کردن ناشناس دیگران در شبکه‌های اجتماعی، هیچ حس معناداری از ارتباط ایجاد نمی‌کند. حتی ممکن است احساس انزوا را افزایش دهد. با این حال، شرکت کننده فعال بودن، تعامل بیشتری را با دیگران به شما ارائه می‌دهد.

آیا شبکه های اجتماعی باعث می‌شوند که شما نسبت به زندگی‌تان احساس ناتوانی یا ناامیدی داشته باشید؟

شما می‌توانید با تمرکز بر آنچه دارید، به جای آنچه که کمبود دارید، با حس ناتوانی و ناامیدی مقابله کنید. فهرستی از تمام جنبه‌های مثبت زندگی خود تهیه کنید و زمانی که احساس کردید چیز بهتری را از دست داده‌اید دوباره آن را بخوانید و به یاد داشته باشید: زندگی هیچ کس آنقدر که در شبکه‌های اجتماعی به نظر می‌رسد عالی نیست.

همه ما با شک به خود و ناامیدی دست و پنجه نرم می‌کنیم، حتی اگر بخواهیم آن را در صفحه های مجازی به اشتراک نگذاریم.

مرحله 3: زمان بیشتری را با دوستان به صورت حضوری بگذرانید

همه ما برای شادی و سلامتی به همراهی چهره به چهره دیگران نیاز داریم. در بهترین حالت، شبکه های اجتماعی ابزاری عالی برای تسهیل ارتباطات واقعی هستند. اما اگر اجازه داده‌اید که ارتباطات مجازی جایگزین دوستی‌های واقعی در زندگی شما شود، راه‌های زیادی برای ایجاد ارتباطات معنادار بدون اتکا به شبکه‌های اجتماعی وجود دارد.

  • هر هفته زمانی را به تعامل حضوری با دوستان و خانواده اختصاص دهید: سعی کنید آن را به یک گردهمایی منظم تبدیل کنید که همیشه تلفن‌های خود را خاموش نگه دارید.
  • اگر از دوستی‌های رو در رو غافل شده‌اید، با یک دوست قدیمی تماس بگیرید و ترتیب ملاقات را بدهید: اگر هر دوی شما زندگی پرمشغله‌ای دارید، به او پیشنهاد دهید که با هم کار کنید یا ورزش کنید.
  • در یک باشگاه ثبت نام کنید: سرگرمی، تلاش خلاقانه یا فعالیت تناسب اندام مورد علاقه خود را پیدا کنید و به گروهی از افراد همفکری بپیوندید که به طور منظم با هم ملاقات می‌کنند.
  • اجازه ندهید که ناهنجاری‌های اجتماعی مانع ایجاد کنند: حتی اگر خجالتی هستید، تکنیک‌های اثبات شده‌ای برای غلبه بر ناامنی و ایجاد دوستی وجود دارد.
  • اگر احساس می‌کنید کسی را ندارید که با او وقت بگذرانید، با آشنایان تماس بگیرید: بسیاری از افراد دیگر، به اندازه شما از پیدا کردن دوستان جدید احساس ناراحتی می‌کنند - پس کسی باشید که یخ را می‌شکند. یک همکار را برای ناهار بیرون دعوت کنید یا از همسایه یا همکلاسی خود بخواهید برای صرف قهوه به شما ملحق شود.
  • با غریبه‌ها تعامل کنید: با افرادی که در وسایل نقلیه عمومی، کافی‌شاپ یا خواربارفروشی با آنها تلاقی می‌کنید ارتباط برقرار کنید. صرفاً لبخند زدن یا سلام کردن، احساس شما را بهبود می‌بخشد - و هرگز نمی‌دانید که ممکن است به کجا منجر شود.

مرحله 4: ابراز قدردانی کنید

احساس و ابراز قدردانی در مورد چیزهای مهم در زندگی شما یک تسکین خوشایند برای رنجش، خصومت و نارضایتی است که گاهی اوقات توسط شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌شود.

  • برای تأمل وقت بگذارید: سعی کنید یک دفتر خاطرات سپاسگزاری داشته باشید یا از یک برنامه سپاسگزاری استفاده کنید. تمام خاطرات عالی و نکات مثبت زندگی خود را دنبال کنید - و همچنین چیزها و افرادی که اگر ناگهان در زندگی شما غایب باشند، دلتنگشان می‌شوید. اگر بیشتر مستعد انتشار پست‌ها یا پست‌های منفی هستید، حتی می‌توانید قدردانی خود را در شبکه‌های اجتماعی ابراز کنید.
  • ذهن آگاهی را تمرین کنید: تجربه مقایسه نامطلوب خود با دیگران باعث می‌شود به ناامیدی‌های زندگی فکر کنید. به‌جای اینکه کاملاً در حال حاضر باشید، روی «چه می‌شد» و «فقط اگر» تمرکز می‌کنید که مانع از داشتن زندگی مطابق با زندگی‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی می‌بینید می‌شود. با تمرین ذهن آگاهی، می‌توانید یاد بگیرید که در لحظه حال بیشتر زندگی کنید.
  • داوطلب شوید: کمک به سایر افراد یا حیوانات نه تنها جامعه شما را غنی می‌کند و برای هدفی که برای شما مهم است مفید است، بلکه باعث می‌شود احساس شادی و سپاس بیشتری داشته باشید.

کمک به کودک یا نوجوانی که از شبکه های اجتماعی به‌طور ناسالمی استفاده می‌کند

دوران کودکی و نوجوانی را می‌توان با چالش‌های رشدی و فشارهای اجتماعی پر کرد. برای برخی از بچه‌ها، شبکه های اجتماعی راهی برای تشدید این مشکلات و دامن زدن به اضطراب، قلدری، افسردگی و مشکلات مربوط به عزت نفس است.

اگر در مورد استفاده فرزندتان از شبکه‌های اجتماعی نگران هستید، می تواند وسوسه انگیز باشد که به سادگی تلفن یا دستگاه دیگر او را بگیرید. اما این می‌تواند مشکلات بیشتری ایجاد کند و فرزند شما را از دوستانش و جنبه‌های مثبت شبکه‌های اجتماعی جدا کند. در عوض، راه‌های دیگری برای کمک به فرزندتان وجود دارد که از فیس‌بوک، اینستاگرام و سایر پلتفرم‌ها به شیوه‌ای مسئولانه‌تر استفاده کند.

  • استفاده فرزندتان از شبکه‌های اجتماعی را کنترل و محدود کنید: هرچه بیشتر در مورد نحوه تعامل فرزندتان در شبکه های اجتماعی بدانید، بهتر می‌توانید به هر مشکلی رسیدگی کنید.
  • در مورد مسائل اساسی با فرزندتان صحبت کنید: مشکلات استفاده از شبکه‌های اجتماعی اغلب می‌تواند مسائل عمیق‌تری را پنهان کند. آیا فرزند شما در مدرسه مشکل دارد؟ آیا از کمرویی یا اضطراب اجتماعی رنج می‌برد؟ آیا مشکلات خانه باعث استرس آنها می‌شود؟
  • وقفه‌های شبکه های اجتماعی را اجرا کنید: به عنوان مثال، می‌توانید شبکه‌های اجتماعی را تا زمانی که فرزندتان شب‌ها تکالیف خود را انجام نداده است ممنوع کنید، تلفن‌ها را روی میز شام یا در اتاق خوابش نگذارید، و برای فعالیت‌های خانوادگی برنامه‌ریزی کنید که استفاده از تلفن یا وسایل دیگر را ممنوع کند. برای جلوگیری از مشکلات خواب، همیشه اصرار داشته باشید که تلفن‌ها حداقل یک ساعت قبل از خواب خاموش باشند.
  • به فرزند خود بیاموزید که چگونه شبکه‌های اجتماعی بازتاب دقیقی از زندگی مردم نیستند: آنها نباید خود یا زندگی خود را با دیگران در شبکه‌های اجتماعی مقایسه کنند. مردم فقط چیزی را پست می‌کنند که می‌خواهند دیگران ببینند. تصاویر دستکاری شده یا با دقت قرار داده شده و انتخاب می‌شوند و داشتن دوستان کمتر در شبکه‌های اجتماعی باعث نمی‌شود که فرزند شما محبوبیت کمتری داشته باشد یا ارزش کمتری داشته باشد.
  • ورزش و علایق او را تشویق کنید: با تشویق او به انجام فعالیت‌های فیزیکی و سرگرمی‌هایی که شامل تعامل در دنیای واقعی است، فرزندتان را از شبکه های اجتماعی دور کنید. ورزش برای تسکین اضطراب و استرس، افزایش عزت نفس و بهبود خلق و خوی عالی است و کاری است که می‌توانید به عنوان یک خانواده انجام دهید.
  • هرچه کودک شما آفلاین تر باشد، روحیه و احساس ارزشمندی او کمتر به تعداد دوستان، لایک‌ها یا اشتراک گذاری‌هایی که در شبکه های اجتماعی دارد بستگی خواهد داشت.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. دور باطلی که تمامی ندارد!

  10. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  16. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  17. برای این عکس شما تیتر بزنید

  18. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  19. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  20. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  25. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

پربحث‌های دیروز

    پربحث‌های هفته

    1. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    2. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

    3. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    4. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    5. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    6. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

    7. مصادیق آزادی‌های مشروع باید روشن شود/حق نظام مقدم بر حقوق فردی است

    8. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

    9. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

    10. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

    11. کشف سه میلیون لیتر گازوئیل/ لوله‌کشی ۷۵ کیلومتری قاچاقچیان سوخت در میناب جمع شد

    12. تذکر رهبری درباره گشت ارشاد به چه علت بود؟  

    13. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

    14. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

    15. گاف "بی بی سی" درباره پروژه هواپیمای جت ۷۲ نفره ایرانی

    16. زاکانی: ساخت بیش از ۱۵۰ هزار واحد مسکونی استطاعت‌پذیر بزودی در تهران آغاز می‌شود

    17. دیدار معلمان نمونه با رهبر انقلاب و رئیس جمهور

    آخرین عناوین