۵ دشواری بایدن در ۲۰۲۴

  4021011008

جو بایدن در حالی وارد سال جدید میلادی می‌شود که آینده سیاسی او و روند انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، با چالش‌هایی مانند جنگ غزه، کاهش محبوبیت، نارضایتی اقتصادی مردم و پرونده جرایم مالی پسر بزرگش مواجه است.

۵ دشواری بایدن در ۲۰۲۴

به گزارش ایسنا، روزنامه هیل در گزارشی درباره چالش‌های پیش روی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در سال میلادی جدید نوشته است: بایدن با مسائل مختلفی مواجه است؛ از نگرانی نسبت به کهولت سن گرفته تا انتقاد از هم‌حزبی‌هایش در حوزه سیاست‌های داخلی و خارجی. او همچنین به دلیل نحوه مدیریت اقتصاد و معاملات تجاری پسرش (هانتر بایدن) از سوی جمهوری‌خواهان تحت‌فشار است. همه این مسائل باعث شده تا در ماه‌های گذشته میزان محبوبیت او در نظرسنجی‌ها از ۴۰ درصد فراتر نرود.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که بایدن در رقابت با دونالد ترامپ، رقیب احتمالی او در انتخابات ۲۰۲۴ با مشکل مواجه است. ترامپ در نظرسنجی‌ها عملکرد بهتری نسبت به بایدن نشان داده است؛ خصوصاً در برخی ایالت‌های کلیدی که در تعیین ساکن چهارساله کاخ سفید نقشی تعیین‌کننده دارند. در چند ماه گذشته بایدن و ترامپ عملکرد نزدیکی در نظرسنجی‌ها از خود نشان داده‌اند و این از انتخاباتی تنگاتنگ خبر می‌دهد.

پنج عامل وجود دارند که ممکن است در انتخابات ۲۰۲۴ به ضرر بایدن عمل کنند.

کهولت سن
بایدن با ۸۱ سال سن، پیرترین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکا است و در صورت پیروزی در انتخابات، در انتهای دور دوم ریاست‌جمهور خود ۸۶ ساله خواهد بود. در ابتدا بسیاری باور داشتند که احتمالاً بایدن به دلیل کهولت سن خود، از حضور در انتخابات بعدی صرف‌نظر می‌کند، اما او در کمال ناباوری نامزدی خود را در ماه آوریل اعلام کرد.

بایدن از آن زمان با پرسش‌های زیادی درباره توانایی جسمی و ذهنی خود مواجه است. کافی است اتفاقی کوچک درباره آمادگی جسمانی و ذهنی بایدن روی دهد، مثلاً هنگام بالا رفتن از پله‌ها سکندری بخورد، تا ناظران دنیای سیاست آمریکا ابهامات تازه‌ای درباره توانایی او برای ریاست‌جمهوری مطرح کنند. حواس‌پرتی‌های او هم برای بسیاری نگران‌کننده است. به‌عنوان‌مثال، بایدن چندی پیش در یک رویداد کاخ سفید به دنبال قانون‌گذاری می‌گشت که پیش‌تر بر اثر یک سانحه رانندگی از دنیا رفته بود!

بااین‌وجود، ظاهراً او تصمیم گرفته نگرانی‌ها از کهولت سن خود را دست‌مایه شوخی قرار دهد. بایدن در اوایل ماه میلادی جاری در یک سخنرانی انتخابات در ماساچوست گفت: من فقط ۴۰ سال دارم؛ دو ۴۰ سال و یک (که می‌شود ۸۱ سال)!

اقتصاد بایدنی
پیام‌های اقتصادی کاخ سفید از جمله به راه انداختن کارزار «Bidenomics» (اقتصاد بایدنی)، هنوز جای خود را در میان مردم این کشور پیدا نکرده است. با وجود پیشرفت‌های بایدن در مبارزه با تورم و جلوگیری از ایجاد رکود، مردم آمریکا همچنان در بهترین حالت، اظهار می‌کنند که وضعیت اقتصادی‌شان بدتر از قبل نشده است.

بایدن با استناد به کاهش نرخ بیکاری، مدعی است که وضعیت اقتصادی آمریکا در حال بهبود است. علاوه بر این، نرخ تورم بالاخره روند کاهش به خود گرفته است؛ اما قیمت مصرف‌کننده در یک سال گذشته ۳.۱ درصد افزایش یافته است.

همچنین نرخ بهره در آمریکا هنوز بالاست و اثر قابل‌توجهی بر بازار مسکن خواهد گذاشت. نرخ بهره بالا درعین‌حال موفقیت چندانی در توقف افزایش قیمت کالاها و خدمات ندارد.

اصطلاح اقتصاد بایدن با هدف توضیح سیاست‌های اقتصادی دولت بایدن شکل گرفت، اما به نظر می‌رسد که او در سخنرانی‌های خود از ماه نوامبر تا امروز، دیگر از این اصطلاح استفاده نکرده است.

میزان محبوبیت
بایدن در حالی به پایان 2023 رسید که میزان محبوبیت او به شکل کم‌سابقه‌ای پایین است و بسیاری از نظرسنجی‌ها میزان محبوبیتش را کمتر از ۴۰ درصد نشان می‌دهند.

یک نظرسنجی که دانشگاه Monmouth در روز دوشنبه نتایج آن را منتشر کرد، نشان می‌دهد که تنها ۳۴ درصد از مردم آمریکا از عملکرد بایدن رضایت دارند و ۶۱ درصد از او ناراضی هستند. همچنین بر اساس نتایج این نظرسنجی، از هر ۱۰ آمریکایی تنها سه تن معتقدند بایدن به دغدغه‌های اساسی آنان توجه می‌کند.

نظرسنجی دیگری توسط روزنامه وال‌استریت ژورنال نشان داد که محبوبیت او ۳۷ درصد است و ترامپ محبوبیت بیشتری دارد. نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهند که در یک انتخابات فرضی میان بایدن و ترامپ، این دو چهره رقابت تنگاتنگی خواهند داشت.

بایدن حتی در حوزه‌هایی که به عملکرد خود در آن‌ها افتخار می‌کند نیز محبوبیت پایینی دارد، از جمله پروژه‌های زیرساخت، تغییرات اقلیمی، اقتصاد، تورم و اشتغال.

حمایت تمام‌عیار از رژیم صهیونیستی
مواضع بایدن از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی و حملات رژیم صهیونیستی به غزه، نه‌تنها مورد انتقاد حزب جمهوری‌خواه قرار گرفته، بلکه در حزب دموکرات نیز با انتقاد مواجه شده است.

ترقی‌خواهان و جوانان آمریکا با برپایی تظاهرات، مخالفت خود را با حمایت بایدن از رژیم صهیونیستی و کشتار ده‌ها هزار فلسطینی اعلام کرده‌اند. در این مدت بایدن به هر کجای ایالات متحده که سفر کرده، با تظاهرات مخالفان تل‌آویو و درخواست برای برقراری آتش‌بس مواجه شده است؛ تا جایی که تظاهرکنندگان گاهی او را بایدنِ «نسل‌کش» خطاب کرده‌اند.

گرچه کاخ سفید تمام تلاش خود را کرده تا دست‌کم در ظاهر به ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه کمک کند، اما این‌ها نتوانسته به انتقادات از تاکتیک‌های جنگی رژیم صهیونیستی و موضع آمریکا در حمایت از این رژیم پایان دهد.

کاخ سفید در حمایت از رژیم اشغالگر، می‌گوید که برقراری آتش‌بس به حماس فرصت تجدید قوا می‌دهد و ازاین‌رو، با آتش‌بس مخالفت می‌کند؛ اما نظرسنجی اخیر نیویورک‌تایمز و سیه‌نا نشان داد که تنها ۳۳ درصد از مردم آمریکا با این سیاست موافق هستند. چندی پیش بیش از ۲۰ عضو دموکرات کنگره آمریکا در نامه‌ای به بایدن و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده از آنان خواستند تا پیگیر برقراری آتش‌بس در غزه شوند.

استیضاح مجلس نمایندگان و ماجرای هانتر بایدن
جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا پیش از تعطیلی کنگره به مناسبت تعطیلات کریسمس، به روند درخواست استیضاح بایدن رسمیت بخشیده و او را به مبارزه‌ای جدید در سال جدید میلادی فراخواندند.

گرچه این استیضاح ممکن است در نهایت به ضرر جمهوری‌خواهانی تمام شود که در نواحی طرفدار بایدن یا ایالت‌های تعیین‌کننده انتخابات حضور دارند، اما این کار در عین حال به مجلس نمایندگان آمریکا که در کنترل جمهوری‌خواهان است، فرصت می‌دهد تا در تحقیقات خود درباره هانتر بایدن دقیق‌تر شوند.

در ماه سپتامبر، کوین مک‌کارتی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا در پی انتشار ادعاهایی درباره ثروت‌اندوزی غیرقانونی بایدن و پسرش، طرح استیضاح جو بایدن را به راه انداخت. خانواده بایدن به این متهم شدند که از طریق دریافت رشوه از خارجی‌ها و اعمال نفوذ با استفاده از قدرت خود، ثروتشان را افزایش داده‌اند.

گرچه کاخ سفید تمام تلاش خود را می‌کند تا از پرداختن به این پرونده در انظار عمومی خودداری کند، اما حضور اخیر بایدن در مقابل ساختمان کنگره و گفت‌وگو با رسانه‌ها در این باره، احتمالاً ضرر دولت بایدن تمام می‌شود.

«جن ساکی»، سخنگوی پیشین کاخ سفید هم اخیراً در گفت‌وگویی اظهار کرد که کاخ سفید احتمالاً می‌خواهد هانتر بایدن در انظار عمومی در این باره صحبت نکرده و با رسانه‌ها وارد گفت‌وگو نشود.

او گفت: این برای هیچ‌یک از آنان خوب نیست. بااین‌وجود، بایدن پسرش را دوست دارد و این اصل را در اولویت قرار می‌دهد. اما احتمالاً کاخ سفید می‌خواهد که هانتر مدتی گم‌وگور شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  2. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

  3. دستور بسیج همه امکانات برای یافتن دختر ۲۴ ساله در میامی

  4. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  5. دستورالعمل دادستانی کل کشور درباره طرح نور به زودی ابلاغ می‌شود

  6. ساخت و ساز در پارک لاله با ورود شورای شهر متوقف شد

  7. وزارت بهداشت: محموله روغن آلوده به سموم مجوز مصرف ندارد

  8. رئیس‌جمهور: منزوی کردن زنان را قبول نداریم

  9. مصرف انرژی کشور دو برابر استاندارد مصرف جهانی است

  10. سفیدشویان غرب  مشغول کارند

  11. بازگشت شاخص‌های پولی به پیش از تحریم

  12. دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

  13. دختربچه ۱۰ ساله همبازی‌اش را سلاخی کرد

  14. بهادری: دولت در حوزه تسهیلات تکلیفی با کسی شوخی ندارد

  15. غربی‌ها قبل‌از عملیات وعدهٔ صادق به ما گفتند اگر می‌زنید، محکم نزنید!

  16. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : حج به صحنه برائت از طواغیت تبدیل می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. درباره توبه تتلو

  8. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  9. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  10. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  12. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  13. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  14. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  15. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  16. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  17. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  18. تنوری که هنوز سرد است...

  19. ایثارگران را بدنام نکنید !

  20. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  21. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  22. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  23. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  24. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  25. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

آخرین عناوین