چند درصد زنان کم‌تحرک هستند؟  

  4020930008

مطالعات نشان می‌دهند در مقایسه با مردان، زنان ایرانی فعالیت بدنی کمتری دارند به طوری که تنها حدود ۲۷ درصد آن‌ها فعالیت فیزیکی مطلوبی داشته و بیش از ۷۰ درصد آن‌ها بی‌تحرک یا دارای برنامه ورزشی نامنظم هستند.

به گزارش ایسنا، هزینه کردن برای تندرستی یک نوع سرمایه‌گذاری است. زنان نیمی از جمعیت کشور هستند و نقش آنان در پویایی و سلامت جامعه اجتناب ناپذیر است که این مسئله همواره باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد و در این میان، توجه به سلامت و تندرستی در محیط کاری زنان نیز بسیار ضروری است.

اهمیت زنان، با توجه به ظرافت و حساسیت آن‌ها بیشتر است و اسناد حقوق بشر، مطالعات و آمار منتشر شده از سوی سازمان‌های بین‌المللی فعال در زمینه حقوق بشر یا حقوق زنان، همگی حاکی از اهمیت بحث ارتقاء سلامت زنان به ‌عنوان محور سلامت خانواده است؛ نیمی از جمعیت جامعه را زنانی تشکیل می‌دهند که در گروه‌های مختلف سنی قرار گرفته‌اند و حفظ سلامت آن‌ها به‌عنوان محور مراقبت خانواده، نه‌تنها در زمان حال مهم است بلکه بر سلامت نسل‌های آینده نیز تأثیر می‌گذارد.

بر اساس آمار سال ۱۴۰۰، سه میلیون و ۶۸۱ هزار زن دارای شغل بودند. در گذشته به طور معمول اصطلاح «سلامت زنان» به کارکردهای باروری به خصوص ظرفیت زنان در تولد، تربیت و پرورش کودکان اشاره داشت و مطابق نظریه‌های غالب پزشکی آن زمان، دستگاه تولید مثل زنان نه تنها برای ظرفیت باروری زن مهم تلقی می شد بلکه تمامی شرایط جسمی و روانی زنان را تنظیم می‌کرد.

در کنفرانس جهانی زنان در سپتامبر سال ۱۹۹۵ تعریف جدید و کاملی از سلامت و تندرستی زنان ارائه شد؛ سلامتی و تندرستی عبارت است از یک حالت رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی و نه فقط فقدان بیماری یا معلولیت و سلامت زنان شامل رفاه عاطفی، اجتماعی و جسمانی است و توسط شرایط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و زیست شناختی تعیین می‌شود که در آن زندگی می‌کنند. در عین حال این تعریف اعتبار تجربیات زندگی زنان و باورهای آنان را پیرامون سلامتی به رسمیت می‌شناسد.

برای هر زن باید فرصت دستیابی، حفظ و نگهداری تندرستی و سلامتی که توسط خود زن تعریف شده است فراهم شود. همچنین به عنوان یک تعریف نسبتا جامع، دبیرخانه کشورهای مشترک المنافع، تندرستی زنان را با این ویژگی ها تعریف کرده است:

۱- موضوعات سلامت زنان همه چرخه زندگی آنان را در بر می‌گیرد و محدود به مشکلات باروری نیست.

۲- مشکلات سلامت زنان شامل شرایط، بیماری‌ها یا نارسایی‌هایی است که یا مختص زنان بوده یا در زنان شایع‌تر یا شانس ابتلای زنان به آن بیشتر است.

۳- سلامت باید به طور گسترده هم در بعد منفی و هم در بعد مثبت در نظر گرفته شود.

با این تفاسیر سلامت زنان به عنوان طیف پیوسته‌ای در نظر گرفته می‌شود که در طول چرخه زندگی آنان گسترده است و ارتباط نزدیکی با شرایط زندگی و حتی اشتغال آن‌ها دارد.

نکته حائز اهمیت این که در تمامی تعاریف پذیرفته شده و جدید از سلامت زنان، تنها روی دوره مهم و اثرگذار باروری تمرکز نمی‌شود و تمامی دوره‌های زندگی زنان از کودکی و نوجوانی تا بزرگسالی و سالمندی حائز اهمیت است و از عمده‌ترین دلایل مرتبط با رفتارهای فردی که بر سلامت زنان تاثیر می گذارد، فعالیت فیزیکی ناکافی‌است.

بر اساس این مطلب که از سوی بیتا بردبار، رییس انجمن زنان و خانواده تهیه شده و در اختیار ایسنا قرار گرفته آمده است: فعالیت فیزیکی یک مسئله مرتبط با جنسیت است و زمینه زندگی زنان می‌تواند بر توانایی برای شرکت در فعالیت فیزیکی منظم تاثیرگذار باشد. بررسی‌هایی که در مورد فعالیت فیزیکی در زنان صورت پذیرفته حاکی از آن است که فعالیت فیزیکی برای زنان نسبت به سایر اولویت‌های زندگی آنان از اهمیت کمتری برخوردار است.

برای زنان، فعالیت‌های مربوط به شغل، خانه‌داری، مراقبت از کودکان، خرید و وظایف زناشویی زمان بیشتری را نسبت به زمان صرف شده برای فعالیت فیزیکی به خود اختصاص می‌دهد؛ در حقیقت این موارد به عنوان موانعی برای انجام فعالیت فیزیکی زنان گزارش می‌شود و از سایر موانعی که برای فعال بودن زنان به لحاظ فیزیکی ذکر می‌شود می‌توان به فرهنگ حاکم در برخی جوامع اشاره کرد که اجازه تحرک بیش از حد یا انجام بعضی از فعالیت‌های فیزیکی را به زنان نمی دهد.

نبود تسهیلات و امکانات لازم برای فعالیت بدنی چه در محیط های شغلی چه در جامعه و مشغله و فشار کار زیاد از مواردی هستند که می‌توان از آن به عنوان موانع پیش رو برای فعالیت فیزیکی زنان یاد کرد. این در حالی است که ورزش برای زنان اهمیت حیاتی داشته و علاوه بر افزایش قوای جسمی، خستگی و فرسودگی روحی و ذهنی را برطرف ساخته و آن‌ها را برای فعالیت‌های سنگین و سخت زندگی آماده می‌کند.

در مجموع مطالعات نشان می‌دهند در مقایسه با مردان، زنان کمتر فعال بوده به طوری که تنها حدود ۲۷ درصد آن‌ها فعالیت فیزیکی مطلوبی دارند و تقریبا بیش از ۷۰ درصد آن‌ها بی‌تحرک بوده یا دارای برنامه ورزشی نامنظم هستند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین