مدیر حوزه‌های علمیه: نظام علمی و درسی باید معطوف به پژوهش شود

  4020920079

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه کشف مسائل و نیازهای اصلی نظام اسلامی از اهمیت بسیاری برخوردار است، اظهار کرد: طرح‌های مختلفی در عرصه‌های متنوع حوزوی از جمله تبلیغ در دستورکار قرار دارد که باید تمام آن‌ها با پشتوانه پژوهش باشد.

به گزارش مرکز خبر حوزه علمیه قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی شامگاه گذشته در اجلاسیه مدیران و معاونان پژوهش مراکز و مدارس حوزه علمیه قم که در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، ضمن تسلیت ایام فاطمیه(س)، با اعلام همبستگی مجدد با مردم غزه و گرامیداشت هفته وحدت حوزه و دانشگاه و تسلیت ایام شهادت صدیقه کبری(س) با اشاره به اهمیت حوزه پژوهش، عنوان کرد: در کنار سایر نظامات تربیتی و آموزشی حوزه پژوهشی نیز با راهبرد کلان مورد برنامه‌ریزی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در اسناد کلان حوزه بخش پژوهش نیز مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: در پرتوی این اسناد ده‌ها طرح ناظر به نیازهای پژوهشی تدوین شده است.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه گفتمان علمی انقلاب اسلامی باید شکل بگیرد، تصریح کرد: این گفتمان علمی دستاوردهای حوزه علمیه را به نمایش خواهد گذاشت.

وی از دبیرخانه حمایت از پژوهش‌های مورد نیاز نظام یاد کرد و گفت: این دبیرخانه حدود دو سال است که شکل گرفته و تاکنون صدها طرح به آن واصل شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه اضافه کرد: رسالت اصلی این دبیرخانه گره‌زدن طرح‌های حوزوی به نیازهای نظام و دغدغه‌های مقام معظم رهبری است.

وی با بیان اینکه رتبه‌بندی پژوهشگران و سامانه پژوهشگران انجام شده است، تصریح کرد: در این طرح پژوهشگران با ادبیات و شاخص‌های حوزوی رتبه‌بندی شده و در سامانه ثبت می‌شوند.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۲ هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند، یادآور شد: این افراد بیش از ۷۰ هزار اثر را ارسال کرده‌اند.

وی با بیان اینکه رتبه‌بندی مراکز پژوهشی در ذیل یک رتبه بندی جامع در دستورکار قرار دارد، اظهار کرد: امروز تمام ۵۰۰ مدرسه علمیه سطح کشور با شاخص‌های ارزیابی که پژوهش نیز در آن ایفای نقش دارد، رتبه بندی شده‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه از طریق آموزش و پژوهش عرصه‌های جدید دانشی ایجاد شده است، بیان کرد: در مرکز اسناد، سوژه‌های خوب و مفیدی برای اقدامات تحقیقی و پژوهشی وجود دارد.

وی با بیان اینکه جشنواره علامه حلی(ره) و کتاب سال حوزه از اهمیت بسیاری برخوردار هستند، اظهار کرد: در این جشنواره‌ها نیز شاهد ارتقاء و تحول‌های بسیاری بوده‌ایم.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه باید محققین حمایت شوند، مطرح کرد: افزایش مراکز پژوهشی، انجمن‌های پژوهشی، مجلات پژوهشی و قطب‌های پژوهشی را طی سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه نیازمند خروجی ماندگار و هدفمند هستیم، عنوان کرد: در حوزه هوش مصنوعی با دست خالی در حوزه‌های علمیه توانسته‌ایم تحولات بزرگی را رقم بزنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه پژوهش پشتوانه اقدامات متعدد است، بیان کرد: باید طرح‌های مختلف ازجمله آموزش نیز پژوهش محور باشد.

وی با بیان اینکه نظام علمی و درسی باید معطوف به تحقیق و پژوهش شود، تصریح کرد: انتظارات از معاونین پژوهشی نیز در همین مسیر قرار دارد.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه از ظرفیت عظیم درس‌های خارج نباید غافل شویم، یادآور شد: در قلمرو کلان علوم اسلامی درس‌های آزاد تحقیقی باید شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه کشف مسائل و نیازهای اصلی نظام اسلامی از اهمیت بسیاری برخوردار است، تاکید کرد: طرح‌های مختلفی در عرصه‌های متنوع حوزوی از جمله تبلیغ در دستورکار قرار دارد که باید تمام آن‌ها با پشتوانه پژوهش باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  16. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین