پیش بینی تورم ۳۵ درصد برای ۱۴۰۳

  4020917043 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: برای اولین بار نسبت درآمد‌های مالیاتی و گمرک نسبت به کل درآمد‌ها در بودجه سال ۱۴۰۳ به بیش از ۵۰ درصد و به طور دقیق به ۵۱ درصد رسیده است و عملا بیش از ۵۰ درصد از درآمد‌های جاری دولت از محل مالیات و گمرک تامین می‌ شود.

پیش بینی تورم ۳۵ درصد برای ۱۴۰۳

به گزارش تسنیم، محمد حسین عزیزیان افزود: افزایش سهم مالیات‌ها در بودجه به بیش از 50 درصد می‌تواند دستاورد بزرگی برای دولت باشد چراکه از یک نظام بودجه‌ای که وابستگی بیشتری به نفت داشته است به سمت بودجه‌ای حرکت می‌کند که وابستگی کمتری به نفت دارد.

وی در توضیح اینکه چرا بر کاهش وابستگی به نفت تاکید می‌شود، خاطرنشان کرد: درآمد‌های نفتی یک سری چالش‌هایی دارند که باعث می‌شود هم نوسانات زیادی داشته باشیم و هم قابل اتکاء و پایدار نباشند.

عزیزیان ادامه داد: موضوع دیگر اینکه اتکاء به درآمد‌های نفتی بسیار اثر پذیر به تحریم هاست و عوامل برون زای بسیاری بر این درآمد اثرگذار است که گاه خارج از کنترل دولت است و ریسک زیادی به درآمد‌های دولت تحمیل می‌کند.

این کارشناس اقتصادی در تشریح سهم درآمد‌های مالیاتی و گمرک نسبت به کل منابع درآمدی بودجه طی سال‌های گذشته گفت: از سال 1400 تاکنون روند رو به رشدی داشتیم و از 35 درصد در سال 1400 به 45 درصد در سال 1402 و در بودجه 1403 عدد 51 درصد پیش بینی شده است.

عزیزیان افزود: عدد‌های گفته شده مربوط به اعداد مصوب بوده است و وقتی نگاهی به اعداد عملکردی داشته باشیم، باز هم روند رو به رشد بوده و کمی کاهش داشته است در سال 1400 مصوب 35 درصد و آنچه محقق شد 30 درصد بوده است یعنی 30 درصد کل منابع درآمدی دولت از مالیات تامین شده بود. در سال 1402 هم مجددا به 45 درصد رسیده و نسبت رشد این روند ادامه داشته است.

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: برای اولین بار امسال نسبت درآمد‌های مالیاتی و گمرک نسبت به کل درآمد‌ها در بودجه سال 1403 به بیش از 50 درصد و به طور دقیق به 51 درصد رسیده است و عملا بیش از 50 درصد از درآمد‌های جاری دولت از محل مالیات و گمرک تامین می‌شود. سهم مالیات نسبت به کل منابع درآمدی نیز به تنهایی و بدون گمرک به 46 درصد رسیده است.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه عدد هزار و 122 هزار میلیارد درآمد‌های مالیاتی و 130 هزار میلیارد درآمد‌های گمرکی پیش بینی شده است.

این کارشناس اقتصادی در توضیح منابع تامین افزایش سهم مالیاتی گفت: قسمت اعظم درآمد‌های مالیاتی با توجه به تورم و رشد اقتصادی خود به خود افزایش پیدا می‌کنند، مثال ساده آن مالیات بر ارزش افزوده است. به واسطه تورم، قیمت بسیاری از کالا‌ها و خدمات افزایش پیدا می‌کند و خودکار مالیات بر ارزش افزوده کالا‌ها و خدمات نیز افزایش پیدا می‌کند.

عزیزیان افزود: نگاهی به رشد درآمد‌های مالیاتی نشان می‌دهد خصوصا از سال 1400 به بعد رشد درآمد‌های مالیاتی چه عملکرد آن و چه مصوب محقق شده رشد پیدا کرده است و رشد این درآمد‌ها در لایحه بودجه سال آینده نکته عجیب و تازه‌ای نیست. قسمت اعظم آن به تورم و رشد اقتصادی برمی گردد.

وی ادامه داد: پیش بینی مرکز پژوهش برای نرخ تورم در سال 1402 عدد 41 درصد است و برای سال 1403 عدد 35 درصد است.

عزیزیان خاطرنشان کرد: با توجه به عدد‌های تورمی امسال و سال آینده، اما پیش بینی رشد 51 درصدی سهم مالیات‌ها را داشتیم، قسمتی از این افزایش بیشتر مالیات‌ها به این برمی گردد که دولت در سال‌های اخیر تلاش داشته است تعداد مودیان مالیاتی را افزایش دهد و از فرار مالیاتی جلوگیری شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: همچنین افزایش مازاد بر تورمی که در مالیات اتفاق خواهد افتاد بخشی از آن به رشد اقتصادی برمی گردد و قسمتی به کاهش فرار‌های مالیاتی و بخشی به وصول پرونده‌های مالیاتی مربوط به مالیات بر ارزش افزوده و مربوط به سال‌های 1387 تا سال‌های 1400 که مالیات خود را پرداخت نکرده اند انتظار می‌رود سال آینده وصول شود و اینطور نیست که مردم فکر کنند مالیاتی که قرار است امسال پرداخت کنند دو برابر سال قبل شده است.

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد: تنها موردی که در درآمد‌های مالیاتی نسبت به سال‌های قبل وجود دارد، یک واحد درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده بر اساس لایحه بودجه 1403 است. یعنی 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده به ده درصد تغییر کرده است که اثر تورمی بسیار ناچیزی دارد و برای خانوار‌ها محسوس نیست و بقیه موارد همان عدد‌ها و روال قبلی است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۱۷۴۱۲۱۸:۰۰:۳۰ ۱۴۰۲/۹/۱۷
حتی با تورم ۳۵ درصد هم با افزایش ۲۰ درصد حقوق، کمر بازنشستگان را میشکنید.
ناشناس۳۳۱۷۵۲۰۱۹:۱۷:۰۱ ۱۴۰۲/۹/۱۷
کی بود قول داد تورم رو بعداز 2 سال نيم و بعد4 سال تک رقمي ميکنم؟سالي يک ميیليون مسکن میسازم؟
ناشناس۳۳۱۸۰۹۶۰۹:۳۹:۵۴ ۱۴۰۲/۹/۱۸
داریم به وعده داده شده میرسیم
ناشناس۳۳۱۸۱۵۳۱۰:۲۲:۲۷ ۱۴۰۲/۹/۱۸
شما یکبار دیگر برو ببین چی گفته شده!!
ناشناس۳۳۱۷۵۲۴۱۹:۱۹:۱۵ ۱۴۰۲/۹/۱۷
لطفا منتشر کنيد در سال 1402 کدام نهاد ها یا سازمانها افزایش بودجه بیشتر از 50% داشته اند
ناشناس۳۳۱۷۷۲۹۲۲:۱۳:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۱۷
قبل از شهریور ۱۴۰۰ و اجرای جراحی بزرگ اقتصادی مگه دولت پیش بینی نکرده بود فقط قیمت ۴قلم جنس اونم افزایش ناچیزی خواهد داشت؟در عمل چه شد؟؟مگر پیش بینی نکرده بودند با عدم افزایش حقوق کارمندان و کارگران و بازنشستگان به اندازه تورم، تورم کاهش خواهد یافت؟ پس چرا کاهش نیافت؟مگر قرار نبود این دولت قیمت دلار را کمتر کند یا حداقل ثابت نگه دارد ؟؟
محمود۳۳۱۷۷۳۲۲۲:۱۷:۲۵ ۱۴۰۲/۹/۱۷
پیش بینی های اقتصادی این دولت من و یاد پیش بینی آب و هوا ی پائیز فرانرمال امسال میندازه
ناشناس۳۳۱۷۷۳۴۲۲:۱۸:۳۶ ۱۴۰۲/۹/۱۷
جوجه هاتون رو باید اخر پائیز و مردم بشمارن
رمضانی۳۳۱۷۷۳۶۲۲:۱۹:۴۷ ۱۴۰۲/۹/۱۷
شوخی نکنید
علی۳۳۱۷۷۹۱۲۳:۲۱:۵۹ ۱۴۰۲/۹/۱۷
قطعا تورم سال آینده بیش از ۶۰درصد خواهد بود.
ناشناس۳۳۱۷۹۵۰۰۶:۳۸:۲۹ ۱۴۰۲/۹/۱۸
با چه جرئتی این پیش بینی رو می کنن در حالیکه گرانی روز به روز بیشتر میشه؟؟؟
ناشناس۳۳۱۷۹۸۷۰۷:۴۰:۲۸ ۱۴۰۲/۹/۱۸
یاد وعده های جناب آقای رئیسی به هنگام انتخابات برای تک رقمی کردن تورم و تامین سبد معیشت مردم افتادم .چه وعده های ؟؟؟؟؟
ناشناس۳۳۱۸۱۵۴۱۰:۲۳:۲۲ ۱۴۰۲/۹/۱۸
نگران نباش به آن عدد می رسد البته اگر سرکوب ارزی نشود
ناشناس۳۳۱۸۰۰۴۰۸:۰۲:۲۶ ۱۴۰۲/۹/۱۸
افزایش حقوق 18درصد مردم اختلاف بین این دو را چگونه جبران کنند
ناشناس۳۳۱۸۰۲۲۰۸:۲۳:۳۹ ۱۴۰۲/۹/۱۸
اینکه هنر نیست از محل حقوق کارمندان مالیات تامین بشه و با افتخار بکویند که بودجه هم بر همین اساس بسته شده باید از تولید مالیات گرفته شود مالیات از تاجران و واردکنندگان و صادرکنندگان با ارزش روز ارز گرفته شود. از کسبه ای که حدود 400 درصد سود دارند باید گرفته شود. یک کالا حدود 100 هزار تومانی تا به دست مصرف کنند برسد بیش از 4 برابر می شود. از کسانیکه چنین سودهایی می کنددد باید مالیات گرفته شود.
ناشناس۳۳۱۸۰۴۸۰۸:۴۹:۰۶ ۱۴۰۲/۹/۱۸
با وجود نفت و گاز و چندین منابع دیگر گرفتن مالیات از مردم راحت ترین کار برای دولت است کشورهایی که این همه منابع دارند این همه مالیات از مردم نمیگیرند
ناشناس۳۳۱۸۱۵۶۱۰:۲۴:۰۳ ۱۴۰۲/۹/۱۸
یعنی دولت حتی از تورم هم مالیات کسب می نماید. تورم بیشتر یعنی مالیات بیشتر.
ناشناس۳۳۱۸۴۱۷۱۴:۳۰:۲۷ ۱۴۰۲/۹/۱۸
دوست عزیز تورم باعث افزایش بودجه مورد نیاز کشور می‌شه و در نتیجه نسبت مالیات به کل بودجه نباید تغییر کنه، فقط با شناسایی مودیان مالیاتی جدید و اصلاح نحوه اخذ مالیات می‌شه این درصد تغییر کنه!
ناشناس۳۳۱۸۱۸۱۱۰:۴۰:۵۲ ۱۴۰۲/۹/۱۸
با حذف دلار 28.5 در بودجه 1403 و جایگزینی دلار 35 تومنی، افزایش مالیات ها .... حتما درست گفته
ناشناس۳۳۱۸۲۲۲۱۱:۲۳:۵۵ ۱۴۰۲/۹/۱۸
تورم 41 درصد امسال و 35 درصد سال بعد عددسازی بعضی ها هست تورمی که مردم با جیب خالی حس می کنند بالای 60 یا 70 درصد هست
ناشناس۳۳۱۹۲۷۸۱۰:۱۸:۵۴ ۱۴۰۲/۹/۱۹
دولت با کم دادن حقوق به کارگروکارگران بازنشسته به دنبال حرص ونابودی قشر کارگر است مرکز پژوهش های مجلس چطورمیگه تورم کم شده در حالی که من 2سال است خانه برای اجاره کردن پیدانمیکنم.
فریدون۳۳۱۹۴۰۶۱۲:۱۶:۵۶ ۱۴۰۲/۹/۱۹
دوستان مثل اینکه یادشان رفته تورم در سال ۱۴۰۳ بالای ۵۰ درصد است نه ۳۰ درصد فقط من به شخصه غصه میخورم برای دهک های پایین که چطور باید با مشکلات پیش رو رو برو بشوند
ع۳۳۲۰۵۹۹۱۵:۵۴:۱۸ ۱۴۰۲/۹/۲۰
آخه بابا کجا تورم کاهشی شده ،،هر وقت طوری عمل کردید که مردم رفاه رو در سفره ها احساس کردند شاید آن موقع بگوییم اتفاق خوبی افتاده ،دولت یه سر بره با مردم از نزدیک زندگی کنند ،برید با بازنشستگان لشگری و کشوری و تامین اجتماعی زندگی کنید و از نزدیک جویای احوال باشید تا بفهمید چه بر سر اکثریت مردم اومده،،تورم نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه بالای ۵۰ درصده و گرانی سبد معیشت و تورم اجاره خونه و.....استخوان های همه رو خرد کرده است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین