توضیحات اژه‌ای درباره دو پرونده فساد نهاده‌های‌دامی و چای‌دبش/ صدور کیفرخواست وزیر سابق کشاورزی/ تکذیب دخالت ولایتی در پرونده شهید عجمیان

  4020916066 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس عدلیه برای اولین‌بار نام شرکت متخلف در حوزه واردات چای را در جلسه با دانشجویان اعلام کرد و گفت: متاسفانه هم در مورد چای دبش و هم در مورد واردات نهاده‌های دامی تخلف صورت گرفته است.

توضیحات اژه‌ای درباره دو پرونده فساد نهاده‌های‌دامی و چای‌دبش/ صدور کیفرخواست وزیر سابق کشاورزی/ تکذیب دخالت ولایتی در پرونده شهید عجمیان

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای امروز پنجشنبه 16 آذر همزمان با روز دانشجو در ابتدای ورود به استان اردبیل، در دانشگاه محقق اردبیلی این شهر حاضر شد تا با دانشجویان و جوانان به صورت مستقیم و بدون‌واسطه به گفتگو و تبادل نظر بپردازد. 

او طی حدود 29 ماه اخیر که تصدی ریاست عدلیه را بر عهده دارد، چندین نشست هم‌اندیشی با اقشار مختلف مردمی و نخبگانی به ویژه دانشجویان کشور برگزار کرده و همواره بر شنیدن نقطه‌نظرات همه منتقدان و صاحبنظران تاکید داشته و در این راستا فراخوانی مهم صادر کرده است.

رئیس عدلیه طی مدت اخیر به مناسبت‌های مختلف بالغ بر 8 بار در محافل دانشجویی و دانشگاهی حاضر شده و ضمن استماع مطالب و دغدغه‌های دانشجویان، به تبیین موضوعات و رفع ابهامات برای آن‌ها مبادرت ورزیده است. 

رئیس قوه قضاییه در جمع دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی، ضمن تبریک روز دانشجو به کلیه دانشجویان در سراسر کشور، اظهار کرد: از حضور و سخنان دردمندانه شما دانشجویان و آگاهی‌تان نسبت به مسائل کشور مسرور شدم.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به استمرار جنایات سبعانه رژیم صهیونسیتی علیه مردم غزه، گفت: صهیونیست‌ها در نتیجه حمایت همه‌جانبه آمریکا با تشدید جنایتکاری‌های وحشیانه خود، تلاش به کوچاندن اجباری مردم غزه و نابودی حماس داشتند، اما با مقاومت مردم فلسطین، این توطئه‌های آن‌ها خنثی شد.

رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: چرا باید از ناامیدی سخن گفت؛ ما جوانانی همچون شما دانشجویان را داریم که مصمم و بااراده برای آبادکردن هرچه بیشتر ایران اسلامی هستند؛ امروز دانشجویان و دانشمندان ما پیشرفت‌های علمی شگرفی را رقم زده‌اند و وقتی انسان به مراکز هسته‌ای و دفاعی و فضایی مراجعه می‌کند، اثرات این پیشرفت‌های علمی شگرف را به عینه ملاحظه می‌نماید؛ این پیشرفت‌ها برای کشور ما اقتدار و بازدارندگی به همراه آورده است به گونه‌ای که امروز کشور‌های قدرتمند برای دریافت و خرید تجهیزات نظامی و دفاعی از ما، التماس می‌کنند.

محسنی اژه‌ای با اشاره به مقوله احیای حقوق عامه گفت: ما در دستگاه قضایی به موجب وظیفه ذاتی خود، مصرانه و مجدانه، مقوله احیای حقوق عامه را پیگیری می‌کنیم؛ همین قضیه آلودگی هوا و احیاناً استفاده از مازوت در برخی از نیروگاه‌ها، از جمله مصادیق حقوق عامه محسوب می‌گردد و ما در این خصوص، مسئولان ذی‌ربط را نه‌تن‌ها مورد تذکر، بلکه مورد تهدید قرار داده‌ایم و به آن‌ها اعلام کرده‌ایم که چنانچه ترک‌فعل‌هایشان در این قضیه احراز گردد، برخورد‌های مقتضی با آن‌ها به عمل خواهد آمد.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با تبیین و تشریح خصوصیات جنبش دانشجویی ایرانی از جمله مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی، گفت: مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی شما دانشجویان عزیز، مسئولیت ما را سنگین‌تر و وجدان ما را بیشتر تحریک می‌کند؛ شما دانشجویان اطمینان داشته باشید که قوه قضاییه از مبارزه قاطعانه و بدون تبعیض و علنی با فساد، صرف‌نظر نخواهد کرد؛ ما مقابله با فساد صاحب‌منصبان و نزدیکان آن‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: ما در دستگاه قضایی مصمم هستیم که همه دادگاه‌ها را به غیر از مواردی که منع قانونی دارند، به صورت علنی برگزار کنیم تا محتویات دادگاه‌ها و احکام صادره در معرض دید مردم باشد و از شما هم میخواهم برای رسیدن به این ایده ال به ما کمک کنید و مطالبه داشته باشید، چون تا کنون در این راستا موفق نبودیم.

رئیس عدلیه گفت: من از مطالبه‌گری و صراحت لهجه شما دانشجویان تقدیر ویژه می‌کنم؛ البته همه ما باید مراقب باشیم که در مطالبه‌گری‌هایمان، خدای ناکرده به وادی دروغ و توهین نیفتیم و کاری نکنیم که سبب سوءاستفاده دشمن شود.

محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به موضوع رسیدگی به پرونده شهید عجمیان که در سخنان یکی از دانشجویان مطرح شد، گفت: در پرونده شهید عجمیان، هیچگونه مداخله‌ای از بیرون از قوه قضاییه صورت نگرفته است؛ از لسان پدر بزرگوار شهید عجمیان و همچنین در برخی رسانه‌ها چنین اعلام شد که نامه‌ای از ناحیه آقای ولایتی در خصوص پرونده مزبور به من واصل شده است؛ پس از بررسی دقیق متوجه شدیم اصلا چنین نامه‌ای به قوه قضاییه واصل نشده است؛ من در ادامه، موضوع را از رئیس کل دادگستری استان البرز و حتی قاضی پرونده جویا شدم و از آن‌ها پرسیدم که آیا نامه‌ای پیرامون این پرونده به شما واصل شده است؟ آن‌ها نیز چنین موضوعی را رد کردند؛ بنابراین وقتی اصلا نامه‌ای به دست ما مقامات و مسئولان قضایی نرسیده، پس چگونه گفته می‌شود که در پرونده شهید عجمیان، اعمال نفوذ شده است؟ در این قضیه، یک عده‌ای از آقای ولایتی تقاضایی کردند، اما او کوچکترین دخالتی در این پرونده نداشت. 

رئیس عدلیه گفت: البته من ادعا ندارم که در هیچ بخش و مرجع قضایی، هیچگونه اعمال نفوذی وجود ندارد، ولی تاکید دارم که در مقابل اینگونه مقولات، قاطعانه می‌ایستیم و از شما دانشجویان نیز می‌خواهیم چنانچه مصادیقی از این موضوع را اطلاع دارید، برای پیگیری و رسیدگی به ما ارائه دهید.

محسنی اژه‌ای در ادامه، با اشاره به موضوع وقوع تخلف در واردات نهاده‌های دامی و همچنین موضوع چای دبش، که در سخنان یکی از دانشجویان مطرح شد گفت: متاسفانه در هر دو مورد، بدون تردید تخلف صورت گرفته است؛ اما اینکه میزان آن چقدر است یا اینکه امر به وقوع پیوسته، تخلف محسوب می‌شود یا جرم و اگر جرم است از چه نوع جرمی است و چه مجازاتی دارد، از جمله مواردی هستند که باید مورد رسیدگی دقیق قرار گیرند و قاضی در خصوص آن‌ها اتخاذ تصمیم و رأی کند.

رئیس قوه قضاییه گفت: در مورد هر دو موضوع باید تاکید کنم که به محض اطلاع یافتن بخش‌ها و‌دستگاه‌های ذی‌ربط در دولت و‌قوه قضاییه، بررسی‌ها و پیگیری‌های مقتضی به عمل آمد و ما از کنار این دو موضوع نگذشتیم.

محسنی‌اژه‌ای با تشریح فرآیند رسیدگی به موضوع واردات نهاده‌های دامی گفت: در قضیه واردات نهاده‌های دامی، در ابتدا جلوی تخصیص ارز به فرد متهم گرفته شد؛ سپس مبالغ ریالی تخصیص‌یافته به او، مسترد شدند و در ضمن، اصلاح فرآیند مرتبط با این قضیه نیز، انجام شد؛ در مرحله بعد، افراد دخیل در موضوع چه در داخل  و چه خارج از وزارتخانه مربوطه، تحت تعقیب قرار گرفتند و وزیر مربوطه استعفا داد و قائم مقام او نیز برکنار شد و تحت تعقیب قرار گرفت؛ اگرچه این موضوع یک‌سال طول کشید، اما ابعاد قضیه به طور کامل پیگیری شد و برای وزیر پیشین و سایر افراد دخیل د‌ر پرونده، کیفرخواست صادر شد و تاکنون هشت جلسه دادگاه برگزار شده و قاضی پرونده به زودی انشاء رای را آغاز خواهد کرد.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: در پرونده مورد اشاره، همه جرم تحقق کامل نیافته بود، اما تمام ارکان ذیربط در نظام از جمله قوه قضاییه و دولت با جدیت به موضوع ورود کردند. 

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به قضیه چای دبش گفت: آن فردی که ریالش را به بازار برده بود تا برای به اصطلاح وارداتش ارز بگیرد، به یکی از زیرمجموعه‌های شرکت دبش مراجعه کرده بود تا ارز دریافت کند؛ از اینجا بازرسی ورود پیدا کرد که شرکت دبش این مقدار ارز را از کجا آورده است؛ یعنی سازمان بازرسی از آن پرونده به پرونده حاضر رسید؛ البته فردِ به اصطلاح واردکننده اکنون در بازداشت و طی مراحل محاکمه است؛ از سویی دیگر واجا نیز به موضوع وجود مقدار قابل توجهی چای در گمرک حساس شد؛ همچنین گزارشی نیز از اتحادیه مرتبط با چای‌کاران و واردکنندگان چای ناظر بر ارز‌های تخصیصی به یک شرکت خاص، به معاون اول رئیس‌جمهور واصل شد و وی با حساسیت تمام، مسئولان مربوطه در ستاد مقابله با مفاسد اقتصادی را مسئول رسیدگی به موضوع کرد؛ کلیه بررسی‌ها بیانگر تخلف گروه دبش بود و مشخص شد که این تخلف از سال 98 آغاز شده و تا اواخر 1401 ادامه داشته است؛ طبق گزارش‌های موجود، در سال 98 بیش از دو میلیون دلار یا معادل دلار، در سال 99 بالغ بر 21 میلیون دلار ارز به شرکت مزبور تخصیص یافت؛ امادر سال 1400 شصت درصد ارز واردات را به این گروه داده‌اند و در سال 1401 بیش از 70 درصد ارز را این گروه گرفته است. در مجموع طی سال‌های 98 تا 1401، بالغ بر 69 درصد از ارز مربوط به واردات چای به شرکت فوق‌الذکر تخصیص یافته است که حتما خلاف است.

‌محسنی‌اژه‌ای به دانشجویان و تمامی مردم دغدغه‌مند اطمینان خاطر داد که پیرامون رسیدگی به پرونده مرتبط با چای دبش، نهایت اهتمام و قاطعیت به عمل خواهد آمد و نتیجه پیگیری‌ها، هرچه که باشد به استحضار همه مردم خواهد رسید و پس از روشن شدن ابعاد قضیه، مردم در جریان موضوع قرار خواهند گرفت و ما اِبایی از طرح موضوعات برای مردم نداریم.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: قوه قضاییه به پرونده تمامی افرادی که اتهاماتی متوجه آنهاست، بدون توجه به مقام آنها، رسیدگی خواهد کرد؛ البته در خصوص پرونده مورد اشاره، باید تاکید کنم که هنوز هیچ‌مدیر متخلف دولتی به ما معرفی نشده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۱۶۱۴۲۱۵:۲۱:۵۴ ۱۴۰۲/۹/۱۶
از آقای اژه ای می خواهیم به ترک فعل نمایندگان مجلس در تحقیق و تفحص از بانک مرکزی و شبکه بانکی و بورس ورود نمایند
ناشناس۳۳۱۶۳۱۹۲۰:۱۰:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۱۶
وقتی مجازات سبک است و بازدارنده نیست قطعا شاهد گسترش فساد خواهیم بود
ناشناس۳۳۱۶۱۴۵۱۵:۲۵:۴۰ ۱۴۰۲/۹/۱۶
در سال٩٨ دو ميليون دلار بعد ميگن فساد مال دولت قبله
ناشناس۳۳۱۶۱۷۵۱۶:۳۱:۱۰ ۱۴۰۲/۹/۱۶
خودت فهمیدی چی گفتی؟
ناشناس۳۳۱۶۲۲۰۱۷:۵۳:۴۶ ۱۴۰۲/۹/۱۶
شما یکبار دیگه لطف کنید و بخوانید سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بیشترین تخصیص را داشته.
ناشناس۳۳۱۶۲۳۵۱۸:۱۳:۴۷ ۱۴۰۲/۹/۱۶
ازبیش از سه میلیارد دلار ۲۳ میلیون دولت قبل سه هزار و چهارصد میلیون دلار دولت جدید متوجه شدی ؟!
ناشناس۳۳۱۶۲۴۹۱۸:۳۰:۲۵ ۱۴۰۲/۹/۱۶
کاملا& ;
قیام۳۳۱۷۶۹۵۲۱:۴۶:۱۱ ۱۴۰۲/۹/۱۷
سال ۹۸ یعنی دولت قبل باهوش!!!!
ناشناس۳۳۱۶۱۴۶۱۵:۲۶:۰۴ ۱۴۰۲/۹/۱۶
ای قوه قضایی اقدام انقلابی
ناشناس۳۳۱۶۱۵۸۱۵:۴۶:۴۰ ۱۴۰۲/۹/۱۶
تشکر از آقای اژه ای که روشنگری کردند
ناشناس۳۳۱۶۳۰۲۱۹:۵۸:۴۶ ۱۴۰۲/۹/۱۶
طبق اظهارات ريس قوه قضاييه"مشخص شد که این تخلف از سال 98 آغاز شده و تا اواخر 1401 ادامه داشته است؛ طبق گزارش‌های موجود، در سال 98 بیش از دو میلیون دلار یا معادل دلار، در سال 99 بالغ بر 21 میلیون دلار ارز به شرکت مزبور تخصیص یافت؛ امادر سال 1400 شصت درصد ارز واردات را به این گروه داده‌اند و در سال 1401 بیش از 70 درصد ارز را این گروه گرفته است. در مجموع طی سال‌های 98 تا 1401، بالغ بر 69 درصد از ارز مربوط به واردات چای به شرکت فوق‌الذکر تخصیص یافته است که حتما خلاف است."
ناشناس۳۳۱۶۳۳۷۲۰:۲۷:۵۸ ۱۴۰۲/۹/۱۶
حکم وزیر سابق کشاورزی چه زمانی اعلام میشود؟چرا اینقدر بی سر و صدا؟
علی۳۳۱۶۳۹۳۲۲:۰۰:۴۳ ۱۴۰۲/۹/۱۶
درآمد ارزی کشور بسیار با مشقت حاصل میشود چرا باید برای کشوری که خود تولید کننده چای هست از خارج چای وارد کرد و این همه ارز به آن اختصاص داد در گذشته شاهد بودیم مقدار زیادی ( دهها هزار تن ) از چای که سالها در انبار ها دپو شده بود و آن را غیر قابل مصرف اعلام کرده بودند برخی شرکتهای خارجی آنها را بخارج برده و بعداز فرآوری دوباره باقیمت بسیار بالاتر به ایران صادر کردند سوال بعدی این هست چرا مسئولین دستگاههای مربوطه اقدامی برای فرآوری چای در ایران نمی کنند تا اینهمه ارز بی جهت هدر برود تازه برای دریافت کنندگان ارز که تعهدات شان را انجام ندادند پرونده قضائی تشکیل و بعداز گذشت مدتها رای صادر و اجرا شود مسئله مهمتر اینکه این گونه تخلفات هر گاه که رسانه ای میشود اذهان و روان مردم را بشدت ازار میدهد و اعتماد مردم به دستگاهها را کاهش میدهد
ناشناس۳۳۱۶۴۰۱۲۲:۰۷:۱۰ ۱۴۰۲/۹/۱۶
آقای توکلی چرا مقاله نزدید که بیش از ۹۹ درصد مبلغ در دوره رییسی بوده وان یک درصد هم سهم قانونی دبش بوده که سال ۹۸و۹۹پرداخت شده
ناشناس۳۳۱۶۴۲۸۲۲:۴۳:۴۴ ۱۴۰۲/۹/۱۶
تخلف صورت گرفته ؟
ناشناس۳۳۱۶۵۶۰۰۳:۳۲:۱۹ ۱۴۰۲/۹/۱۷
فقط از رئیس قوه ملت شهید پرور می‌خواهند که جلسه دادگاه‌های چای دبش با هر شخصی در هر مقامی را علنی اجرا کند تا ملت بداند .
ناشناس۳۳۱۶۵۹۴۰۷:۳۸:۴۹ ۱۴۰۲/۹/۱۷
چه جالب، وزیر دولت کنونی پرونده داره ....
ناشناس۳۳۱۶۷۰۴۱۰:۰۲:۴۱ ۱۴۰۲/۹/۱۷
امیدوارم قوه با قدرت برخورد کنه
ناشناس۳۳۱۶۷۵۷۱۰:۳۷:۱۲ ۱۴۰۲/۹/۱۷
کیهانی ها به اعداد و ارقام و سال اون توجه کنند !
ناشناس۳۳۱۶۸۲۶۱۱:۱۹:۱۱ ۱۴۰۲/۹/۱۷
باتشکر از مقام معظم رهبری وجناب آقای اژه ای از پیگیری های جنابعالی
ناشناس۳۳۱۶۸۳۶۱۱:۲۷:۳۶ ۱۴۰۲/۹/۱۷
فساد فولاد چی شد؟
محمد۳۳۱۶۸۵۸۱۱:۴۰:۴۱ ۱۴۰۲/۹/۱۷
آفرین
ناشناس۳۳۱۶۸۵۹۱۱:۴۱:۱۳ ۱۴۰۲/۹/۱۷
در این میان ترک فعل ۴ ساله ناظران چه میشود؟
شاپور۳۳۱۶۸۷۴۱۱:۴۸:۱۳ ۱۴۰۲/۹/۱۷
سلام،،،، آخر متوجه نشدیم دومیلیون دلار؟؟؟ بیست و دومیلیون دلار ویا سه ملیارد دلار درسته؟؟؟؟ حیف از خون اینهمه جوون که شهید شدند،،، خدا لعنت کند مفسدین رو
ناشناس۳۳۱۶۸۷۶۱۱:۴۹:۱۸ ۱۴۰۲/۹/۱۷
در سال 1400 شصت درصد ارز واردات را به این گروه داده‌اند و در سال 1401 بیش از 70 درصد ارز را این گروه گرفته است.
ناشناس۳۳۱۶۹۰۱۱۱:۵۹:۵۸ ۱۴۰۲/۹/۱۷
.. آزموده را آزمودن خطاست
ناشناس۳۳۱۷۶۵۰۲۱:۰۶:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۱۷
باسلام خدمت جناب آقای محسنی . حاجی انتظار از شما خیلی بیشتر از این ها است با آمدن شما ماامیدوار شدیم. سازمان بازرسی باید آنقدر کنترل در بازار و سازمانها داشته باشد که کسی جرات این کارها را نداشته باشد....
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین