نیاز مستمر به اهدای خون جهت حفظ ذخایر خونی / آغاز پویش اهدای خون دانشجویان از فردا

  4020915046

مدیرکل انتقال خون استان تهران از آغاز پویش اهدای خون دانشجویان از روز پنجشنبه همزمان با روز دانشجو و به مدت یک هفته خبر داد.

نیاز مستمر به اهدای خون جهت حفظ ذخایر خونی / آغاز پویش اهدای خون دانشجویان از فردا

دکتر سید منتظر شبَّر در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص "پویش فرزندان ایران؛ همدلی دانشجویان سراسر کشور برای اهدای خون"، توضیح داد: با توجه به اینکه ۱۶ آذر ماه روز دانشجو است و در سراسر کشور فعالیت‌های دانشجویی در این روز پر رونق می‌شود، تصمیم به برگزاری این پویش با مشارکت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی گرفتیم. 

وی افزود: به دنبال این تصمیم مقرر شد از ۱۶ آذر به مدت یک هفته و تا ۲۳ آذر ماه پویش را اجرا کنیم. از این رو تیم‌های سیار ما به دانشگاه‌ها اعزام می‌شوند و دانشجویان را به مشارکت در اهدای خون دعوت می‌کنیم. دانشجویان یکی از اقشار بسیار خوب برای اهدای خون هستنند زیرا سن مناسبی دارند و عموما دچار بیماری‌های مختلف هم نیستند و از سلامت جسمی خوبی برخوردارند. 

وی تاکید کرد: به این ترتیب روزانه می‌توانیم پنج تیم در دانشگاه‌ها مستقر کنیم که این تیم‌ها بر اساس هماهنگی که با دانشگاه مربوطه صورت می‌گیرد، اعزام می‌شوند و اگر هم در دانشگاهی استقبال زیاد باشد، خون‌گیری بیش از یک روز طول می‌کشد؛ بنابراین بر اساس اعلام آمادگی دانشگاه برنامه‌ریزی می‌کنیم اما این آمادگی را داریم که پس از این یک هفته که پویش برقرار است، باز هم با هر دانشگاهی که متقاضی حضور تیم‌های ما باشد، همکاری کنیم.

او با بیان اینکه خود دانشجویان هم در این مدت می‌توانند به مراکز سازمان انتقال خون مراجعه کنند، اظهار کرد: در سطح تهران ۱۵ مرکز ثابت داریم که در ساعات اداری فعال هستند و مراکز جامع شامل خیابان وصال، اتوبان ستاری، تهرانپارس و شهرری از ۸ صبح تا ۸ شب فعال هستند.

به گفته وی، دانشجویان لازم است با کارت ملی یا مدرک شناسایی معتبر برای اهدای خون مراجعه کنند.

او با اشاره به اینکه با شروع فصل سرما، بروز آلودگی هوا و شیوع بیماری‌های تنفسی روند مراجعه برای اهدای خون کاهش می‌یابد، تصریح کرد: درخواست ما از دانشجویان این است که با توجه به شرایط جسمانی خوبی که دارند در کنار بیماران نیازمند به خون باشند و این عمل انسان دوستانه را انجام دهند تا بتوانیم تامین کننده خون بیماران باشیم.

مدیرکل انتقال خون استان تهران تاکید کرد: اکنون با توجه به شرایط آلودگی هوا، دورکاری مشاغل و ... افراد ترجیح می‌دهند در خانه بمانند ولی این توصیه در مورد اهدای خون صدق نمی‌کند و ما از مردم می‌خواهیم کنار نیازمندان به خون باشند و با اهدای خون خود باعث نجات جان بیماران شوند.

شبَّر با اشاره به اینکه ذخایر خونی استان تهران در حال حاضر مناسب است، بیان کرد: اما با توجه به سرد شدن و آلودگی هوا و سخت شدن تردد در سطح شهر، روند مراجعه برای اهدای خون کاهش یافته است و ممکن است در آینده ذخایر خونی را کاهش دهد و دچار مشکل شویم بنابراین؛ از همین حالا که هنوز مشکلی رخ نداده است از مردم می‌خواهیم برای اهدای خون مراجعه کنند.

وی افزود: روزانه در تهران حدود ۱۶۰۰ مراجعه برای اهدای خون و ۱۳۰۰ واحد اهدای خون داریم. این درحالی است که روزانه باید ۱۶۰۰ واحد خون برای مراکز درمانی استان تهران تامین کنیم و این همیشه باعث عقب افتادن ما نسبت به نیاز بیمارستان‌ها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم برای انجام اعمال جراحی تخصصی و فوق تخصصی به تهران می‌آیند، اظهار کرد: به همین دلیل ما از لحاظ میانگین، دو برابر جمعیت خودمان در روز مصرف خون داریم و همین عامل سبب می‌شود که لازم باشد ساکنین در تهران بیش از سایر استان‌ها برای اهدای خون اقدام کنند. 

مدیرکل انتقال خون استان تهران تاکید کرد: همیشه بهار و تابستان مراجعه برای اهدای خون بیشتر است اما با شروع فصل سرد سال، کوتاه شدن روزها و تاریک شدن هوا خیلی از مردم فکر می‌کنند دیگر نمی‌توانند خون اهدا کنند؛ درحالی که اهدای خون در مراکز جامع ۴ گانه تهران تا ۸ شب ادامه دارد. 

وی افزود: پلاکت خون طول عمر سه روزه دارد و برای بیماران پیوندی و مبتلایان به سرطان‌ِخون حیاتی است و نمی‌توان از ذخیره‌ای برای آن استفاده کرد؛ بنابراین از مردم می‌خواهیم نیاز همیشگی به خون و فرآورده‌های خونی را مد نظر داشته باشند و برای اهدای خون مراجعه کنند.

به گفته وی، در حال حاضر در همه مراکز اهدای خون کشور از کیسه‌های خون با گنجایش ۴۵۰ سی سی استفاده می‌شود اما با احتساب خون مورد نیاز برای انجام آزمایشات غربالگری ممکن است تا نزدیک به ۵۰۰ سی سی خون از اهداکننده دریافت شود.

مدیرکل انتقال خون استان تهران در خاتمه بیان کرد: مطابق پذیرفته‌های علمی در همه جای دنیا انجام هرگونه عمل تهاجمی پزشکی و یا غیرپزشکی باعث عدم پذیرش موقت داوطلب برای اهدای خون می‌شود. انجام عمل حجامت هم که در واقع نوعی فرآیند تهاجمی محسوب می‌شود باعث معافیت یک ساله داوطلب از اهدای خون می‌شود. مبنا بر این اساس استوار است که حتی انجام چنین عملی در یک مرکز بهداشتی درمانی باز هم ممکن است سبب ورود و انتقال عولمل بیماری‌زای خطرناک قابل انتقال از راه خون به بدن شخص شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین