محیط زیست: نیروگاه‌ها عامل آلودگی هوا نیستند

  4020915038 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه آلودگی هوا ناشی از مازوت سوزی نیست، اظهار کرد: در نیروگاه‌های تهران به‌هیچ وجه مازوت سوزی رخ نمی‌دهد.

 محیط زیست: نیروگاه‌ها عامل آلودگی هوا نیستند

 
داریوش گلعلیزاده رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست  در نشستی که صبح امروز چهارشنبه ۱۵آذرماه که در اداره کل محیط زیست استان تهران برگزار شد، گفت: مطالبی مبنی بر اینکه علت آلودگی هوای تهران مازوت‌سوزی است، مطرح شد که نادرست است. مخزن مازوت نیروگاه بعثت از سال ۱۳۹۱ با حکم قضایی پلمب است البته اگر هم پلمب نبود، به این دلیل که این نیروگاه داخل شهر است، مازوت استفاده نمی‌شد.

وی با بیان اینکه اگر مازوت مصرف شود، به‌خوبی قابل مشاهده و تشخیص است، ادامه داد: نیروگاه منتظرالقائم کرج هم تاکنون صرفا گاز مصرف کرده و به هیچ وجه مازوت نسوزانده است و این کار را نخواهد کرد.

رییس مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: در اصفهان هم دو نیروگاه داریم که امسال مازوت‌سوزی نداشته‌اند. نیروگاه شازند استان مرکزی هم مازوت مصرف نکرده است.

گلعلیزاده تاکید کرد: نیروگاه‌ها عامل آلودگی هوا نیستند و هر سال زمانی که با وارونگی دما مواجه می‌شویم، شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به قانون هوای پاک اظهارکرد: بسیاری از تکالیفی که در قانون هوای پاک درج شده است، در قوانین دو دهه گذشته نیز وجود داشت. از جمله این قوانین می‌توان به قانون توسعه حمل و نقل عمومی در مدیریت سوخت اشاره کرد که در صورت اجرا بسیاری از مشکلات در قانون هوای پاک و انباشت تکالیف دیگر به وجود نمی‌آمد. برخی از این قوانین مربوط به مبحث ناترازی انرژی است و در صورت اجرایی شدن آن دیگر ناترازی انرژی نداشتیم. کیفیت سوخت نیز بهتر می‌شد.

به گفته رییس مرکز ملی هوا و تغییراقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ۹۴ درصد از انرژی کشور مبتنی بر مصرف سوخت‌های فسیلی است. ایران از نظر شدت مصرف سوخت‌های فسیلی در دنیا رتبه اول را دارد و این وضعیت بسیار نگران‌کننده است. با توجه به مصرف حجم زیادی سوخت فسیلی، در نیمه دوم سال که شرایط وارونگی دما و یا سکون دمایی رخ می‌دهد، کلانشهرها دچار آلودگی هوا می‌شوند و منشا این آلودگی‌ها مازوت‌سوزی نیست.

وی افزود: امروزه تعداد خودروهای تک سرنشین افزایش یافته است. در این شرایط توسعه حمل و تقل عمومی می‌تواند بر کاهش مصرف سوخت تاثیر مثبتی داشته باشد چراکه اگر وسایل حمل و نقل عمومی در مسیر و در نزدیکی محل سکونت و کار افراد باشد همچنین ظرفیت مناسبی داشته باشد مردم می‌توانند با آسایش بیشتری تردد کنند.

گلعلیزاده خاطرنشان کرد: سال گذشته ۴۷۰ خودروی نوشماره وارد حوزه حمل و نقل شده و ۲۰ هزار خودرو اسقاط و نیمه امسال ۳۵ هزار مورد اسقاط صورت گرفته است. همچنین نیمه اول سال مصرف بنزین روزانه ۱۱۶ میلیون لیتر و نیمه دوم ۱۱۵ میلیون لیتر بوده و ۷ میلیون خودروی فرسوده داریم.

دیدگاه کاربران

علی۳۳۱۵۴۱۳۱۸:۲۶:۱۵ ۱۴۰۲/۹/۱۵
پس کلا علت آلودگی وحشتناک هوای شهرهای بزرگ ایران سرد شدن هوا و کاملا طبیعی هست!!!
ناشناس۳۳۱۵۴۲۱۱۸:۳۵:۵۱ ۱۴۰۲/۹/۱۵
منابع آلاینده هوا از سوختهای فسیلی خواه صنعتی باشند، یا خانگی، منابع متحرک از دو محل هستند یا کیفیت سوخت است یا عملکرد موتورهای درون سوز یا محفظه احتراق. یعنی زمانی در سوخت در محفظه احتراق با هوا ترکیب میشود همراه هوا مقدار زیادی نیتروژن وارد محفظه میشود و هرچه دمای موتور بالا باشد مثل موتورهای گاز سوز سهم ترکیبات ناکس (NOx) افزایش می یابد که سهم عمده ای در مقدار pm2.5 دارند هرچند که خود سوخت چه گاز باشد چه مایع، فاقد ترکیبات نیتروژن هستند و این ترکیبات از عملکرد موتور و محفظه احتراق بوجود می آیند. سازمان محیط زیست اندازه گیری دقیقی از میزان ناکس تولید شده نیروگاهها و موتورخانه ها و ماشینهای گاز سوز ندارد و اظهارتش غیر علمی و بدون شواهد است. آلودگی هایی که از کیفیت خود سوخت وارد هوا میشوند ترکیباتی نظیر آروماتیک و اکسیدهای گوگرد و هیدروکربن و اکسیدهای کربن هستند که در مولفه های سوخت وجود دارند. این ها هم سهمی در ذرات معلق دارند اما ماهیت آنها متفاوت است. اگر مقدار این مولفه ها در انواع سوخت مانند گاز و بنزین و گازوئیل در مقدار مصرف روزانه این سوختها در بخشهای مختلف ضرب شود بازهم ملاحظه میشود که سهم تولید این آلاینده ها بین گاز و بنزین و گازوئیل قابل مقایسه با هم بوده و سهم منابع ثابت حتی بیشتر از منابع متحرک بخصوص ماشینهای سواری است و در شاخصهایی مثل CO, SOx, CH قابل بررسی است و با ادعاهای سازمان حفاظت محیط زیست در مورد سهم چشمه های آلاینده منطبق نیست. از جزییات مربوط به شاخص های آلودگی هوا اندازه گیری شده هم مشخص است سهم ناکس غالب است و این نشان میدهد عملکرد محفظه های حرارتی بیش از کیفیت سوخت و منابع ثابت بیش از منابع متحرک در آلودی هوا سهم دارند و این موضوع در نقشه هائ توزیع آلودگی محرزاست زیرا جاده های پر تردد از مراکز نیروگاهی و صنعتی کمتر آلوده اند. سالهاست سازمان حفاظت محیط زیست آدرسهای نادرستی برای آلودگی هوا ادعا و منتشر میکند که اثر بخشی برنامه های خودش و سایر دستگاهها را مخدوش کرده.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین