واکنش رئیس مرکز تحقیقات صدا و سیما به چند حاشیه‌/ آیا به خاطر کاهش تعداد مخاطب، نظرسنجی‌ها اعلام نمی‌شود؟

  4020824061

برخی از رسانه‌ها، کانال‌های مجازی و حتی کارشناسان رسانه در خودِ تلویزیون این انتقاد را مطرح کرده‌اند صداوسیما مثلِ گذشته اجازه نمی‌دهد نظرسنجی‌ها اعلام شود تا کاهش شدید مخاطبان تلویزیون خودش را نشان ندهد؛ اما واقعیت‌ها حکایت از اتفاق دیگری دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اواخر بهمن سال 1400 بود که پیمان جبلی در راستای تغییرات مدیریتی، محسن شاکری‌نژاد را به سمت «رئیس مرکز تحقیقات» سازمان صداوسیما منصوب کرد و در متن حکمش از او خواست که طراحی سازوکار لازم برای هم‌گرایی و هم‌افزایی مجموعه‌های پژوهشی و نظارتی سازمان با هدف پرهیز از فعالیت‌های موازی، تقویت ارتباط با سایر مراکز پژوهشی و افکارسنجی کشور و برنامه‌ریزی برای تبدیل مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما به قطب پژوهش رسانه‌ای کشور مورد اهتمام جدی قرار گیرد.

کاهش مخاطب یک واقعیت غیرقابل انکار است، مسئله‌ای که برای همه برودکست‌های Broadcasts دنیا به وجود آمده است، در عصری که ما قرار داریم تمام تلویزیون‌های دنیا دچار کاهش مخاطب شده‌اند، به این معنا که ما به‌طور جدّی شاهد کاهش میزان مخاطب تلویزیون و افزایش مخاطب شبکه‌های اجتماعی هستیم، یعنی در واقع با کاهش مخاطبان برودکست‌ها، مخاطبان برودبندها BroadBands افزایش می‌یابند، البته امکان دارد شیب افزایش مخاطب فضای مجازی نسبت به مخاطب برودکست در تمام دنیا متفاوت باشد. این بخشی از اظهارات شاکری‌نژاد است که چندی پیش با خبرنگار تسنیم در میان گذاشت. 

حالا مدتی است دوباره برخی از کانال‌های مجازی و رسانه‌ای و همین‌طور اخیراً محمود گبرلو روی آنتن تلویزیون در برنامه «جام‌جم» این نکته را مطرح کرد تلویزیون مثل گذشته نظرسنجی منتشر نمی‌کند یا آنها را جا به جا می‌کند که کاهش شدید مخاطبان خودش را نشان ندهد. حتی با اعلامِ چند گزارش از پربازدیدهای تلوبیون هم این نکته دوباره سرزبان‌ها افتاد که تلویزیون می‌خواهد با دیر به دیر اعلام کردنِ نظرسنجی‌هایش در برابر موضوع «تعداد بیننده تلویزیون» سکوت اختیار کند. 

به همین خاطر در این باره با محسن شاکری‌نژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما گفت‌وگویی کوتاه انجام دادیم و او به نکات قابل تأملی اشاره کرد. 

شاکری‌نژاد تأکید کرد: مرکز تحقیقات صداوسیما در سال‌های گذشته هم آمار بیننده‌های برنامه‌ها و سریال‌های مناسبتی همچون عید نوروز، ماه مبارک رمضان، ایام محرم و... را اعلام می‌کرد که کماکان هم اتفاق می‌افتد. حتی اگر میزان بیننده پایین باشد هم مرکز تحقیقات وظیفه خود را در اعلام دقیق و بدونِ دخل و تصرف انجام داده است. البته هر دو هفته یک بار هم مرکز تحقیقات نظرسنجی‌ای انجام می‌دهد که بیشتر جنبه بررسی میزان ضعف و قوت را برای دست‌اندرکاران سازنده و مدیران شبکه دارد تا بتوانند سیاستگذاری بهتری داشته باشند. این‌ها همه روالی بوده که در گذشته هم اتفاق افتاده است. 

وی افزود: نمی‌دانم چرا این نوع حرف‌ها و نکات مطرح می‌شود که مثلاً ما به خاطر هراس از اعلام تعداد بیننده‌ها، نظرسنجی‌ای جا به جا کنیم و یا به ندرت اعلام شود چنین روالی در برنامه مرکز تحقیقات وجود ندارد و سازمان صداوسیما به نظرات مخاطبان همیشه وفادار بوده و هست. اصلاً مبنای ساخت برنامه‌ها و سریال‌هایمان از طرح‌ریزی تا اجرا همین پایش‌های آمارها و ارقام تعداد بیننده‌ها به همراه نظرات‌شان است. همان ذائقه‌سنجی که برای ما در اولویت بوده و آن را به جدّ پیگیری می‌کنیم. 

رئیس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما افزود: ما مرتب گزارش می‌دهیم که مثلاً خبر ساعت 14 یا فلان برنامه و سریال چقدر بیننده داشته و نظراتی که مخاطبان داشتند چه بوده است و این داده‌ها به برنامه‌ساز، سریال‌ساز و مدیر ما برای طرح‌ریزی و سیاستگذاری بهتر کمک می‌کند. چقدر خوب است که آمار پربیننده‌ترین سریال‌های بعد از انقلاب را اعلام کنیم که مثلاً فرض کنید سریالی در سال 1402 پخش شده که بیشتر از سریالی که در دهه 1370 پخش شده، بیننده داشته است. همیشه این موج سینوسی آمارها وجود داشته که زمانی بالا بوده و زمانی پایین و همه‌چیز به زمانه و اتفاقاتش برمی‌گردد که امروز فرآیند جهانی در برودکست‌ها و برودبندها وجود دارد و باید به آن توجه جدّی داشت.

وی خاطرنشان کرد: آن‌چیزی که امروز به عنوان فرآیند کاهش مخاطب در برودکست‌ها نسبت به برودبندها وجود دارد نکته غیرقابل انکاری است. به همین خاطر ما مصرف تولیدی صداوسیما را می‌سنجیم که برگرفته فقط از تلویزیون نیست بلکه در بسترهای مختلف از تلوبیون و فضای‌مجازی و حتی در شبکه‌های ماهواره‌ای؛ و این‌گونه نظرسنجی‌ها را انجام می‌دهیم.اما اینکه نگران شویم چه اتفاقی افتاده خارج از نرم جهانی نیست و سازوکاری که سیاستگذاری فرهنگی کشور باید به آن بیندیشد. چون آمریکا اعلام کرده تا سال 2025 عملاً مصرف محتوای صوت و تصویر در فضای‌مجازی از برودکست بیشتر خواهد شد و برودبند، برودکست را می‌گیرد.

شاکری‌نژاد در پایان به این نکته هم اشاره کرد که با این اوصاف اینکه کاهش مخاطب نگران‌کننده باشد که ما به این خاطر نظرسنجی‌ای‌ اعلام کنیم این‌طور نیست. همچنین تعداد مخاطبین امروز تلویزیون هم وضعیت نگران‌کننده‌ای که خارج از نرم‌های جهانی (برودکست‌های جهانی» باشد، ندارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. فردا دیر است...

  6. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  7. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  8. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  9. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  11. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  12. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  13. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  14. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  15. مأمور خاطی بازداشت شد

  16. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  17. تنوری که هنوز سرد است...

  18. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  19. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  20. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  21. ایثارگران را بدنام نکنید !

  22. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  23. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  24. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  25. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  4. فردا دیر است...

  5. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  7. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  8. تنوری که هنوز سرد است...

  9. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  10. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  11. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  12. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  13. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  14. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  15. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  16. شنبه‌ای که تکلیف تعطیلی شنبه‌ها را روشن کند هنوز نرسیده است!

  17. رئیسی: برخی به‌دنبال معامله بر سر موشک‌هایمان بودند/ به‌بهانه دورکردن سایه‌جنگ،برجام‌های ۲ و ۳ را دنبال می‌کردند

  18. سفیدشویی جنایت!

  19. دستور محسنی اژه‌ای درباره پرونده‌های فولاد مبارکه و چای دبش

  20. ترکیه ای که من دیدم! 

  21. دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

  22. تعیین تکلیف اسرائیل در حج امسال

  23. کمال خرازی: اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم

  24. هر چقدر رأی بیشتر باشد، مجلس قوی‌تر است/ مرحلهٔ دوم انتخابات به‌اندازهٔ مرحلهٔ اول اهمیت دارد

  25. درخواست نمایندگان از رئیس جمهور برای حذف ارز ترجیحی واردات برنج

آخرین عناوین