دانش هسته ای آری، سلاح هسته ای نه نابسندگی روایت های روابودن بمب اتمی برای ایران

علی زاده حسین، گروه سیاسی الف،   4020815024 ۶۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
نابسندگی روایت های روابودن بمب اتمی برای ایران

این روزها که وزیر تندرو اسراییلی از استفاده از بمب اتمی در غزه سخن گفته بار دیگر برخی تحلیل ها درباره بازدارندگی هسته ای ایران تکرار می شود. از  منظر این تحلیل ها  سال‌های ۱۳۶۴ و ۶۵ سال‌هایی بود که صدام شهرهای مسکونی ما را با شدت بیشتری زیر موشک‌های دوربرد خود قرار داده بود. هر موشک با صدای مهیبی نیمه‌های شب، وسط شهرها، در حالی که مردم در خواب بودند منفجر می‌شد و گاه در یک شب بیش از 10موشک به یک شهر نسبتا کوچک، مثل دزفول اصابت می‌کرد. صحنه‌های وحشتناکی که احساس هر انسانی را پاره پاره می‌کرد. وسط معرکه موشک باران صدای ملت هرروز بلندتر می شد: موشک جواب موشک. اما موشکی وجود نداشت که به سمت دشمن پرتاب کنیم. تعدادی از سوریه می رسید، تعداد کمی هم با هزینه گزاف از لیبی. درست زمانی که اولین موشک ها را به طرف دشمن شلیک ‌کردیم، به شکل قابل توجهی حمله موشکی به شهرهایمان کم شد. پس از جنگ نیز علیرغم چشاندن طعم ضربات موشکی  به پایگاه نظامی آمریکا در عین الاسد و مواضع داعش در سوریه، لزوم ارتقاء سطح بازدارندگی در کشور کمابیش نیاز می شود. این احساس نیاز یا از طریق نخبگان و اندیشمندان علوم روابط بین الملل به جامعه ترزیق می‌شود یا از طریق گفتمان های کف جامعه یا دانشگاه ها یا تشکل ها وارد ادبیات سیاسی شده است. دراین میان، زمزمه هایی مبنی بر درخواست افزایش قدرت بازدارندگی با سلاح اتمی نیز به گوش می رسد! اما باید متذکر شد که ارتقای توان نظامی کشور مستلزم (استلزام منطقی) داشتن سلاح هسته ای نیست. همچنین نمی توان از استعاره «موشک جواب موشک» به ضرورت بمب هسته ای رسید؛ بمبی که به عقیده ای برخی از اندیشمندان انقلاب اسلامی با فطرت انسان و طبیعت به عنوان مخلوق خداوند سازگار نیست.

قائلان به ضرورت سلاح هسته ای برای کشور استدلال ها و دلایلی دارند از جمله اینکه رژیم غاصب قدس که گاه و بی گاه روان مردم متین و متدین و کشور را با تهدید حمله اتمی و نظامی می آزارد و به تازگی نیز یکی از وزرای تندرواش غزه را به بمباران اتمی تهدید کرد، دیگر به خود اجازه نخواهد داد که از گزینه نظامی سخن بگوید. دیگر اینکه ایران بیش از 20 سال است که به اتهام ساخت سلاح اتمی سنگین ترین  تحریم ها را علیه ملت ایران اعمال کرده اند، پس زمانی‌که هزینه های بسیار گزافی بابت نداشتن اش پرداخته ایم، حال حق داریم از مزایای آن بهره ببریم.

به اعتقاد مدافعان دستیابی به سلاح هسته ای، برنامه هسته ای ایران از ابتدای دهه هشتاد بهانه ای شد برای صدور انواع قطعنامه نامه علیه کشور و  قطعنامه ها با مناسبت و بی مناسبت علیه کشور صادر می شد. حاکمیت برای پاسخ دادن به این قطعنامه ها بهترین گزینه را انتخاب نمود: «رونمایی از یک دستاورد نظامی پس از صدور قطعنامه». این حرکت اقدامی شد برای توقف صدور قطعنامه علیه کشور که در نوع خود هم دستاورد محسوب می شود، هم موجب شناخت از روند تصمیم گیری در غرب شده است. در نتیجه اینطور برداشت می شود که، در قبال تحرکات دشمن چه در دیپلماسی و جنگ نرم و چه در زمان درگیری های نظامی‌ یا باید کنشگری کرد یا لازم است با اقدامی مهم و اثرگذار نظیر ساخت سلاح و امثال آن به اقدامات او پاسخ داد. در غیر این صورت، دشمن به اراده تصمیم گیران نظام تردید می کند و روند پیشروی را در دستور کار خود قرار می دهد. از نظر آنان امروز که در روز سی ام جنگ غزه قرار داریم و شاهد کشتار بی رحمانه و غیر انسانی ملت مظلوم در این باریکه هستیم، به نظر می رسد اعلام رسمی اقدام برای ساخت سلاح اتمی یک تیر و دو نشان است، یک: ارتقاء سطح بازدارندگی و افزایش قدرت تهاجمی در بالاترین سطح ممکن، دو: می توان اسرائیل و آمریکا را در مورد ادامه جنگ وادار به عقب نشینی کرد.

با این حال این دلایل علیرغم ظاهر موجه و واقع بینانه خود و محاسبه فواید، زیان های چنین اقدامی را کاملا نادیده می گیرند. مهم ترین آن ها از دست رفتن پشتوانه اعتماد داخلی و خارجی به خصوص پس از اعلام فتوای صریح رهبر انقلاب مبنی بر حرام بودن ساخت و استفاده از این سلاح هاست:

-ما دنبال انفجار هسته‌ای نیستیم، دنبال آزمایش هسته‌ای نیستیم، دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم؛ نه به‌خاطر اینکه آنها میگویند، [بلکه] به‌خاطر خودمان، به‌خاطر دینمان و به‌خاطر عقلمان. هم فتوای شرعی ما این است، هم فتوای عقلی ما این است. فتوای عقلی ما هم این است که ما امروز و فردا و هیچ وقت به سلاح هسته‌ای احتیاج نداریم؛ سلاح هسته‌ای برای یک کشوری مثل کشور ما مایه‌ی دردسر است. بیانات در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام ۱۳۹۴/۰۱/۲۰

 -اعلام کردیم که استفاده‌ی از سلاحهای هسته‌ای از نظر اسلام حرام و ممنوع است. و نگهداشتن آن ایجاد یک خطر بزرگ و یک دردسر بزرگ است؛ ما دنبال این نیستیم و نمیخواهیم؛ پول هم بدهند بگویند آقا شما بیائید این کار را بکنید، ملت ایران نمیخواهد، مسئولین نمیخواهند. بیانات در مراسم بیستمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله)  ۱۳۸۸/۰۳/۱۴

این ها تنها موارد از اظهارات رهبر انقلاب نیست که درباره ساخت، نگهداری و استفاده از سلاح هسته ای ایراد شده اند و ایشان چندین بار در این باره پرهیز داده اند. حال در صورت تخطی از این فتوای شرعی دیگر چه اعتمادی دستکم در داخل برای احکام شرعی صادر شده دیگر آن هم در یک نظام سیاسی مبتنی بر دین باقی می ماند؟ مرجعیت احکام اسلامی در طول تاریخ به دلیل صداقت و امانت داری حاملان و عالمان دین بوده است و بنابر مبانی دینی و فقهی ما ساخت سلاح های هسته ای و استفاده از آن زیان های غیرقابل محاسبه مادی و معنوی دارد.

از جهت سیاسی نیز معلوم نیست ساخت سلاح هسته ای بازدارندگی کافی را ایجاد کند. بازدارندگی از عناصر و ابعاد مختلف و پیچیده ای تشکیل شده است که بعد سخت افزاری و نظامی آن تنها یکی از این عناصر است که آن هم بسته به موقعیت ژئوپلیتیکی کشورها معنا پیدا می کند و چنین نیست که ساخت و آزمایش آن حلال همه مشکلات باشد. نمونه شوروی سابق و کره شمالی پیش چشم ماست. 

مساله پیچیدگی و دشواری محافظت از این سلاح های غیر متعارف و آلودگی های زیست محیطی دیگر آنها نیز نکته بسیار مهمی است که در تحلیل های مدافعان بازدارندگی هسته ای به کلی غایب است.  

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۸۴۶۹۷۱۰:۱۴:۲۶ ۱۴۰۲/۸/۱۵
برای امنیت کشور یاید فوری بمب هسته ای تولید کرد تا هیچ کشوری طمع تجاوز نداشته باشد
ناشناس۳۲۸۴۸۲۷۱۲:۱۱:۱۵ ۱۴۰۲/۸/۱۵
الان یک مساله ای هست ، اونم اینه که اگر یک ماه دیگه ، این وحوش در اسراییل ، هوس کردن به ایران حمله اتمی کنن ، و امریکا و اروپا هم مثل امروز ازش دفاع کردن ، بعد تکلیف چیه ؟؟؟
ناشناس۳۲۸۴۸۴۱۱۲:۲۱:۰۴ ۱۴۰۲/۸/۱۵
مساله مهم در مورد سلاح خاص ، مثل بمب اتم یا بمب هیدروژنی یا بمب خلاء ، و ... ؛ مساله بازدارندگیه ، وگرنه قرار نیست ازش استفاده بشه ؛ به عنوان مثال در تمام دوران جنگ سرد ، اگر امریکا به شوروی حمله نکرد ، فقط و فقط به دلیل ترس از قدرت اتمی اون بود ، و همین الان اگر به چین حمله نمیکنه باز به دلیل ترس از قدرت اتمی اونه ، وگرنه اونها هم به سرنوشت ژاپن بدبخت دچار میشدن
ناشناس۳۲۸۴۸۴۵۱۲:۲۳:۵۴ ۱۴۰۲/۸/۱۵
وقتی وزیر اسراییلی علنا گفته که بمب اتم دارن و میخوان استفاده کنن ، باید ایران بلافاصله از آژانس انرژی اتمی خارج بشه و بازرسهای اونو اخراج کنه
م۳۲۸۶۱۷۱۲۰:۱۷:۴۹ ۱۴۰۲/۸/۱۶
رهبر انقلاب فرمودند دشمن با هر سلاحی حمله کنه با همان سلاح هم جواب میگیره این یعنی اگر آمریکا حمله هسته ای کرد ما هم در جواب با بمب هسته ای پاسخ می دهیم خوب حالا بمب هسته ای ما کجاست، میخواهیم از پاکستان یا کره شمالی یا روسیه یا کشوری دیگر بگیریم یا خودمان داریم یا میخواهیم بسازیم؟؟
ناشناس۳۲۸۴۹۴۵۱۴:۳۵:۰۵ ۱۴۰۲/۸/۱۵
اگه ما بمب اتم داشته باشیم یعنی عربستان و عراق و سایر کشورهای منطقه خواستار بمب اتم نمیشن؟؟اونموقع دنیا میتونه در مقابل خواستشون مقاومت کنه؟؟؟بعد از اون کی ضرر میکنه؟؟
ناشناس۳۲۸۵۰۸۷۱۷:۳۰:۱۰ ۱۴۰۲/۸/۱۵
ما داشته باشیم بهتره ، یا همه داشته باشن و ما نداشته باشیم ؟
ناشناس۳۲۸۵۲۹۶۲۳:۲۰:۱۷ ۱۴۰۲/۸/۱۵
باید هر چه زودتر طومار اسرائیل و صهیونیستها را برای همیشه بپیچیم.
علی۳۲۸۴۷۰۷۱۰:۲۱:۴۳ ۱۴۰۲/۸/۱۵
شما که خیلی حالیتونه بفرمایید راه پیشگیری از تهدید و حمله اتمی به تهران چیست؟ با توصیه اخلاقی و اخ و زشت خواندن رفتار دشمن خونخوار نمیتوان بازدارندگی ایجاد کرد. راه حل عملی و تضمینی ارائه دهید.
ناشناس۳۲۸۴۷۵۸۱۱:۱۲:۱۴ ۱۴۰۲/۸/۱۵
داشتن بمب اتم فقط بازدارندگی ایجاد نمیکنه. تحریم های حداکثری هم ایجاد میکنه. مردم کره شمالی سالهاست دارن علف میخورن.چون شامل تحریم حداکثری آمریکا شدن
ناشناس۳۲۸۴۸۰۷۱۱:۵۳:۳۱ ۱۴۰۲/۸/۱۵
علف را حالا چه کسی به شما گفته؟!
علی۳۲۸۴۸۲۵۱۲:۱۰:۳۱ ۱۴۰۲/۸/۱۵
موقعیت و دسترسی ایران تفاوت زیادی با کره شمالی دارد. همین الان هم پونزده ساله که شدیدترین و بی سابقه ترین تحریمها علیه ایران اعمال شده. ولی بدلیل موقعیت ایران به اهداف خودش نرسیده. بمب اتم صرفا کاربرد کشتار جمعی ندارد. بلکه برای نفوذ به پایگاهها و سنگرهای مستحکم زیر زمینی و اهداف نظامی سخت قابل استفاده هست همچنین بمب اتم برای ایجا بازدادندگی و موازنه در برابر دشمنان مسلح به انواع جنگ افزارهای اتمی کارگشا خواهد بود. دشمنی که حاضر است در برابر راکتهای کوچک حماس تهدید به حمله اتمی کند در حالیکه میداند عواقب تشعشعات هسته ای در غزه بلافاصله گریبان سرزمینهای اشغالی را خواهد گرفت، مطمئن باشید در کاربرد آن علیه ایران و لبنان و یمن و عراق تردید به خود راه نمیدهد. وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ٱسۡتَطَعۡتُم مِّن قُوَّةٖ وَمِن رِّبَاطِ ٱلۡخَيۡلِ تُرۡهِبُونَ بِهِۦ عَدُوَّ ٱللَّهِ وَعَدُوَّكُمۡ از ترس مرگ خودکشی نباید کرد
ناشناس۳۲۸۴۹۵۰۱۴:۳۸:۵۱ ۱۴۰۲/۸/۱۵
شما با این میزان از اطلاعات نظامی و اقتصادی خیلی عجیبه که نظر کارشناسی می دید. میزان تحریم های ایران یک دهم تحریم های کره شمالی هم نیست. بنادر ایران تحریم نیستن. اما بنادر کره شمالی تحریمه. یعنی اگر کشتی به بنادر کره شمالی وارد بشه دیگه اجازه ورود به بنادر بقیه کشور ها رو نداره. به نظرت اگر این تحریم رو برای ایران اعمال کنن چه اتفاقی میفته؟ دوم هم اینکه بمب اتمی یا سایر بمب های مشابه بیشتر بمب حرارتی بر اثر برخورد پلاسما هستند. یعنی فقط ایجاد حرارت می کند در سطح زمین و حتی قدرت تخریب یک ساختمان ساده آجری رو هم ندارد. یک انسان در محل انفجار بمب اتمی اگر توی جوب آب بخوابد تا پلاسما از روی سطح رد بشه زنده می مونه. البته برای چند دقیقه بعد با تشعشات رادیو اکتیو کشته میشه. حالا شما می گویید بمب اتمی برای تخریب سنگر های زیر زمینی است؟
ناشناس۳۲۸۵۱۹۸۲۰:۲۱:۱۶ ۱۴۰۲/۸/۱۵
تحریمهای ایران بدلیل ترس دشمن از دستیابی ما به سلاح هسته ای است اگر بمب اتم بسازیم دشمنان در مقابل عمل انجام شده قرار می گیرند و تحریمها کاهش می یابد.
ناشناس۳۲۸۵۲۱۵۲۰:۵۶:۴۷ ۱۴۰۲/۸/۱۵
بله. دقیقا درسته می گن. تو ژاپن هم اگر بمب اتم اون همه کشتار و تخریب داشت به خاطر این بود که تمام خانه های ژاپنی ها از چوب بود و آتش گرفت. حتی ساختمان معروفی که الان وسط هیروشما هست دقیقا در نقطه انفجار بود و با اینکه با مصالح صد سال قبل ساخته شده بود اما کامل از بین نرفت و دیوار هاش هنوز موجوده
ناشناس۳۲۸۵۳۴۲۰۰:۴۰:۵۳ ۱۴۰۲/۸/۱۶
بندرهای و کشتی های ایران تحریم بوده در ضمن تحریم ایران بیشتر هست ولی ظرفیت اقتصاد ایران خیلی بالاتر از کره شمالی هست
ناشناس۳۲۸۵۳۲۷۰۰:۰۶:۰۴ ۱۴۰۲/۸/۱۶
توجه داشته باشيد كه ما تحت تحريم قطعنامه هاي شوراي امنيت نيستيم تحريمهاي ما عمدتا تحريمهاي يكجانبه آمريكا و شركاي نزديكشه اما كره شمالي تحت تحريم قطعنامه هاي شوراي امنيته
ناشناس۳۲۸۴۸۳۰۱۲:۱۳:۰۰ ۱۴۰۲/۸/۱۵
توی جنگل فعلی دنیا ، که مثل آب خوردن آدم میکشن و به کسی هم جواب نمیدن ، فقط باید قوی باشی تا زنده بمونی
ناشناس۳۲۸۴۸۳۱۱۲:۱۳:۴۵ ۱۴۰۲/۸/۱۵
همون کره شمالی اگر قدرت نظامی نداشت ، نیم قرن پیش همه مردمش زیر علفها دفن شده بودن تا الان هم پوسیده بودن
ناشناس۳۲۸۴۹۵۲۱۴:۳۹:۵۷ ۱۴۰۲/۸/۱۵
مثل کره جنوبی که بمب اتمی نداره و مردمش دفن شدن؟
ناشناس۳۲۸۵۰۸۸۱۷:۳۱:۲۷ ۱۴۰۲/۸/۱۵
کره جنوبی نوکر امریکاست ، اگر جنگ بشه تو یک ساعت با خاک یکسان میشه
ناشناس۳۲۸۵۲۱۷۲۰:۵۸:۲۹ ۱۴۰۲/۸/۱۵
خب بفرمائید چرا جنگ نمیشه؟ کره شمالی الان هفتاد ساله میخاد کره جنوبی رو نابود کنه اما جرات نداره. چین هم 50 ساله می خواهد تایوان رو اشغال کنه اما جرات نداره. بحرین و امارات هم که هر چی می خواهند می گویند و هیچ کشوری جرات واکنش نداره
ناشناس۳۲۸۵۱۳۰۱۸:۴۰:۵۹ ۱۴۰۲/۸/۱۵
نخير جانم اگر كره ى شمالى سلاح هسته اى نداشت اكنون مردمش در ارامش و رفاه زندگى مى كردند و از گشنگى مجبور به خوردن جلبك نبودند سلاح هسته اى در كره فقط حكومت دائمى يك ديكتاتور را بيمه كرده
ناشناس۳۲۸۴۸۳۳۱۲:۱۴:۳۸ ۱۴۰۲/۸/۱۵
شماها تا لحظه مرگ هم دست از مثال مسخره کره شمالی برندارین ،
ناشناس۳۲۸۴۸۵۰۱۲:۲۸:۵۳ ۱۴۰۲/۸/۱۵
خود جان کری گفته بود که تحریمهای کره شمالی به قدر تحریمهای ایران شدید نیست زیرا یانکی ها از قدرت اتمی پیونگ یانگ وحشت دارند.
ناشناس۳۲۸۵۲۲۰۲۰:۵۹:۵۵ ۱۴۰۲/۸/۱۵
خب اسم چند شرکت خارجی فعال در کره شمالی رو نام ببر تا با سطح دانش شما آشنا بشیم. یا چند عکس از بنادر کره شمالی پیدا کن که توش کشتی های خارجی باشه
ناشناس۳۲۸۴۸۵۱۱۲:۳۱:۳۵ ۱۴۰۲/۸/۱۵
وقتی با برجام و بی برجام تحریم هستیم همان بهتر که بمب اتم بسازیم حداقل امنیت ملی مون صد در صد تضمین می شود.
ناشناس۳۲۸۴۹۴۶۱۴:۳۵:۴۷ ۱۴۰۲/۸/۱۵
کره اتمی هیچ وقت مثل ایران تحریم نشده - اگه بهش فشار بیارن میزنه دخل کره جنوبی رو میاره - بمب اتمی برای ایران لازمه
ناشناس۳۲۸۶۶۹۳۱۰:۴۸:۱۰ ۱۴۰۲/۸/۱۷
نه الان ما تحریم نیستیم !
كوچيك شما اصغر !۳۲۸۴۷۱۲۱۰:۲۷:۳۶ ۱۴۰۲/۸/۱۵
اندر حكايت بمب اتم ! -------------------- بمب اتم ؟ ... بمب اتم براي كي برادر ؟ ... همين كه در جنگ جهاني دوم امريكا از دوتا از اين بمب ها استفاده كرد و دو شهر ژاپن را زير و زبر نمود و هزاران خلق خدا را به ديار عدم فرستاد و با اين كار امريكا خود را روسياه تاريخ كرد و از اين جهت لكه ننگي براي هميشه بر پيشاني خود نهاد و « تاريخ » براي اين جنايت بزرگ يك تف بزرگ به صورت امريكا خواهد انداخت و براي اين فاجعه كبير براي هميشه امريكا را لعنت و نفرين خواهد كرد ! ديگه با اين توضيح بمب اتم براي چه ؟ بمب اتم براي كي ؟ .. .. بمب اتم براي كشتن كدامين گروه از خلق خدا ؟ ... بمب اتم براي زير و رو كردن كدام بلاد ؟ ... بمب اتم كه نارنجك نيست برادر ! ... بمب اتم كه مين نيست برادر ! خمپاره كه نيست اخوي ! ... بمب اتم ، بمب اتمه ! شوخي كه نيست !
ناشناس۳۲۸۴۷۸۹۱۱:۳۸:۳۰ ۱۴۰۲/۸/۱۵
بمب اتم برای استفاده نیست عزیزم . برای بازدارندگی است. اگر بمب اتمی داشتید ترامپ نمی توانست تهدید به بمباران 52 نقطه فرهنگی ایران کند ، کسی جرات ترور سردار را پیدا نمی کرد و اکنون دست حزب الله برای نشاندن اسرائیل بر سر جای خود بازتر بود .
ناشناس۳۲۸۴۹۴۴۱۴:۳۴:۵۰ ۱۴۰۲/۸/۱۵
برادر منظور اين است كه بايد هيچ كجاي دنيا بمب اتمي نباشه !! حالا مي خواد بمب دست اين باشد يا دست آن !!
ناشناس۳۲۸۵۱۹۲۲۰:۱۴:۴۹ ۱۴۰۲/۸/۱۵
هر وقت یک راه تضمینی برای خلع سلاح اتمی همه ارائه دادید اونوقت ایران هم نباید داشته باشه ولی نمیشه خونخوار ترین حکومتهای تاریخ همه جور سلاح اتمی و میکروبی و هیدوژنی داشته باشند ولی کشورهای مظلوم نداشته باشند و همیشه قربانی باشند. موازنه باید برقرار باشه چشم در برابر چشم بمب اتم در برابر بمب اتم اگر ایران بمب اتم داشته باشه امنیت خاورمیانه چند برابر میشه چون بازدارندگی ایجاد میکنه و گزینه نظامی از روی میز و زیر میز دشمنان کنار میره
ناشناس۳۲۸۴۸۳۶۱۲:۱۶:۰۷ ۱۴۰۲/۸/۱۵
کسی نمیگه بمب اتم رو استفاده کنین ، میگن داشته باشین که جرات نکنن بهتون حمله کنن
ناشناس۳۲۸۴۷۱۳۱۰:۳۲:۱۲ ۱۴۰۲/۸/۱۵
با توجه به شدت دشمنی دشمنان ایران عزیز ، سوالی که مطرح می شود اینست که چه منفعت عظیم دنیوی نصیب کسانی می شود که به توسعه ی موشکی ایران حمله و با آنها هم نوایی می کردند .
ناشناس۳۲۸۴۸۳۸۱۲:۱۷:۳۹ ۱۴۰۲/۸/۱۵
خدا رحمت کنه امثال تهرانی مقدم و فخری زاده و بقیه اون دانشمندانی که این سطح از پیشرفت نظامی رو برای ما ساختن ، و البته به دست اسراییل و امریکا ، و با همکاری نوکران داخلی و جاسوسها ، به شهادت رسیدن
ناشناس۳۲۸۴۷۱۸۱۰:۳۷:۴۳ ۱۴۰۲/۸/۱۵
اگر برای حفظ کشور و نظام نیاز به ساخت و استفاده از سلاح اتمی باشد باید این کار انجام شود.
ناشناس۳۲۸۴۷۵۱۱۱:۰۶:۰۶ ۱۴۰۲/۸/۱۵
حکم به حرام بودن چیزی در اسلام هیچ وقت قطعی و دائمی نیست. قبلا برای قند و قلیان هم صادر شده بود .
ناشناس۳۲۸۴۸۰۳۱۱:۵۰:۳۴ ۱۴۰۲/۸/۱۵
شما دست از توافقات غیر قانونی که قبلا مانند برجام و سعد اباد کردید دست بردارید که واگذاری منافع ملی بود تازه ان هم مقابل بمب اتم داران ، بمب اتم پیش کش
علی۳۲۸۴۸۳۷۱۲:۱۶:۴۲ ۱۴۰۲/۸/۱۵
راه حل بازدارندگی در برابر حمله اتمی دشمن چیست؟ آیا راهی بجز تسلیم شدن به دشمن خونخوار و وحشی راه دیگری که تضمین عینی و واقعی ایجاد کند میتوانند ارائه دهند؟ اگر راهی هست ارائه دهید.
علی۳۲۸۴۸۴۰۱۲:۲۰:۲۲ ۱۴۰۲/۸/۱۵
آیا باید دست روی دست بگذاریم و اجازه دهیم حیوانات وحشی عالم هر بلایی سرمان خواستند بیاورند؟ آیا نسخه دیگری بجز تسلیم و خواری و ذلت دارید؟ وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ٱسۡتَطَعۡتُم مِّن قُوَّةٖ وَمِن رِّبَاطِ ٱلۡخَيۡلِ تُرۡهِبُونَ بِهِۦ عَدُوَّ ٱللَّهِ وَعَدُوَّكُمۡ
ناشناس۳۲۸۴۸۵۶۱۲:۳۸:۴۸ ۱۴۰۲/۸/۱۵
شاید استفاده از بمب اتم حرام باشد اما داشتنش که حرام نیست ، صرف داشتنش ایجاد بازدارندگی می کند
ناشناس۳۲۸۴۸۶۲۱۲:۵۳:۵۴ ۱۴۰۲/۸/۱۵
بعد تمام منطقه ميخواهند بمب اتم داشته باشند و بعد عرضه حفاظت و نگهدارى نداشته باشند تو خود مملكت بتركه و الفاتحه و بعد اين بمب بيفته دست يك عده نا اهل تندرو و نادان و متوهم وووووو بهترين كار تعامل و عقلانيت با جهان است مشكل فلسطين ريشه سه هزار ساله از زمان موسي و عيسى دارد و پيامبر ما هم بر طبق آيات الهى دلش ميخواست قبله مسلمانان مكه معظمه باشد كه خداوند رحمان دستورش را صادر فرمود در اين جنگها پولها گير اغنياء و ثروتمندان ميايد و فقرا و ضعيفان هم در ميدان نفله ميشوند با علم و اقتصاد و رفاه ملت و استفاده صحيح از منابع ميتوان كشور را ارتقاء داد در جنگ همه بازنده اند بجزء پشت پرده هاى سياسى جهان اللهم عجل لوليك الفرج
علی۳۲۸۴۹۲۸۱۴:۱۰:۴۶ ۱۴۰۲/۸/۱۵
اگه کسی عرضه ساختن بمب اتم رو داشته باشه عرضه نگهداریش هم داره
ناشناس۳۲۸۴۹۵۱۱۴:۳۹:۱۱ ۱۴۰۲/۸/۱۵
تعامل و عقلانیت با جهان - اگه زور نداشته باشی قتل عامت میکنن
ناشناس۳۲۸۴۸۸۷۱۳:۱۱:۲۱ ۱۴۰۲/۸/۱۵
بیهوده نیست تنها رسانه اصولگرایی که میخواهم الف هست. پایگاه عقلانیت انقلابی هست.
ناشناس۳۲۸۴۹۲۱۱۴:۰۰:۴۰ ۱۴۰۲/۸/۱۵
بر اساس دستورات خدا و معصومین و مراجع تقلید احکام فرعی و اصلی دین چون از طرف خدا آمده قابل تغییر نیست مگر در زمان ضرورت که آن ضرورت هم رفع شود باید دوباره اجرا شود و فقط احکام ثانویه مانند همین بمب اتم قابل تغییر هست یا همین الان برابر کردن دیه زن و مرد به اسم بیمه قاضی کردن زن با رئیس کردن آنان یا جریمه دیر کرد بانکی همگی جز احکام اصل و فرع دین هست و غیر قابل تغییر .
ناشناس۳۲۸۴۹۱۶۱۳:۵۱:۰۵ ۱۴۰۲/۸/۱۵
میرشمایر استاد آمریکایی اخیرا در یک سخنرانی راه حل ارامش در خاورمیانه را داشتن بمب اتمی برای ایران و چند کشور دیگر در خاورمیانه اعلام کرده .البته رژیم صهیونیستی که از هیچ کشتار و ددمنشی در حق انسانهای غزه کوتاهی نمی کند اگر موجودیتش بخطر بیافتد از بمب هسته ای هم استفاده می کند .خیلی از کشته شدگان هفت اکتبر بدست ارتش خودشان کشته شده اند انها وقتی حتی جان یهودیان برایشان مهم نیست می خواهند به دیگران رحم کنند انها فقط حافظ منافع جنگ طلبان واشنگتن هستند . هیولای سرمایه داری نشسته در امریکا هم اذهان مردم را با رسانه ها و اینستاگرام و غیره انقدر الوده می کنند که دیگر انسان تهی از عواطف و عقل چیزی برای ایستادن در برابر این دیوانگان وحشی ندارد. اینهمه کشتار را با ارمانگدون و ظهور مسیح برای مسیحیان صهیونیست توجیه می کند.
ناشناس۳۲۸۴۹۲۴۱۴:۰۳:۲۸ ۱۴۰۲/۸/۱۵
حتی در مورد نیروگاههای هسته ای هم الان کشورها در حال تجدید نظرند. اصل مطلب مشکلات فنی و اقتصادی آن در تولید، حفاظت و ارسال آن به منطقه هدف و دفاع در مقابل حمله متقابل است. مسائل زیست محیطی هم همچنین.
عبدالله۳۲۸۴۹۷۵۱۵:۰۷:۳۱ ۱۴۰۲/۸/۱۵
فتوا با به دست‌آمدن دانش جدید برای مرجع و حادث شدن شرایط جدید می‌تواند عوض شود. شما که برای مرجع تکلیف نمیکنی که اگر فتوایتان را عوض کنید مردم به شما بی‌‌اعتماد می‌شوند. شما باید شرایط را به مرجع بگویید تا او حکم خدا را بگوید. بمب اتم بازدارندگی هسته‌ای ایجاد می‌کند و هر گونه جنگی به سلاح‌های متعارف محدود خواهد شد. با این شرایط دنیا و درّندگی رژیم کودک‌کش و آمریکای جنایتکار، چرا ملت مسلمان باید گوشت قربانی باشند؟ اگر بمب اتم داشتیم، الان حزب خدا و بقیه مقاومت راحت‌تر وارد معرکه می‌شدند، و دیگر تهدید وجودی علیه‌مان نبود.
ناشناس۳۲۸۵۰۰۲۱۵:۵۰:۲۲ ۱۴۰۲/۸/۱۵
مسابقه اتمى بين كشورهاى همسايه ميشود و در بسيارى از كشورها تندروهاى خشن سبك موجوداتى مانند داعش و طالبان و القاعده و وهابيت هست كه بدتر از اسراييل و امثالهم هستند و داشتن سلاح اتمى در دست انها يعنى خداحافظى با تمدن بشر
ناشناس۳۲۸۵۰۹۵۱۷:۳۶:۵۳ ۱۴۰۲/۸/۱۵
طالبان و داعش و ... هم به دست امریکا و اسراییل ساخته شدن ؛ از اینها وحشی تر وجود نداره و هرقدر ضعیفتر باشی بیشتر بهت حمله میکنن
ناشناس۳۲۸۵۱۲۸۱۸:۳۶:۴۴ ۱۴۰۲/۸/۱۵
سلاح هسته اى سلاحى است براى استفاده نكردن اگر كشورى در جنگ از سلاح هسته اى استفاده كند يا نابود خواهد شد ويا بهاى سنگينى پرداخت خواهد كرد.
ناشناس۳۲۸۵۳۲۶۰۰:۰۳:۲۱ ۱۴۰۲/۸/۱۶
خلاصه بگم قوی نباشیم تو این جنگل میخورنمون..
ناشناس۳۲۸۵۴۰۶۰۶:۲۱:۱۸ ۱۴۰۲/۸/۱۶
فتوا داریم که بمب اتم حرام است
رضا بیات۳۲۸۶۱۸۵۲۰:۳۲:۴۰ ۱۴۰۲/۸/۱۶
باییدایران‌سلاح‌هستی‌داشته‌باشد چون به این کشورها ابر قدرت اعتمادی نیست و نباید احساس خوبی از اینا داشته باشید زور که ندارند فقط با سلاح‌های‌هستی دنیا را در دست ‌دارنداگه‌این‌موشکها‌نبود‌ماراحت نبودیم ما‌از‌اول‌انقلاب تحریم هستیم‌بهتر‌همه‌چی‌خدمان می‌سازیم مرگ بر آمریکا
ناشناس۳۲۸۶۲۳۹۲۱:۴۵:۵۴ ۱۴۰۲/۸/۱۶
سلام بمب اتم خوب داشته باشیم اما استفاده ازش عند کم عقلیه
ناشناس۳۲۸۶۲۸۸۲۲:۴۹:۵۸ ۱۴۰۲/۸/۱۶
اگر بازدارندگی هسته ای داشتیم کسی جرات ترور شهید سلیمانی رو پیدا نمی کرد و با آمریکا تا مرز جنگ تمام عیار نمی رفتیم ...
ناشناس۳۲۸۶۲۸۹۲۲:۵۲:۰۷ ۱۴۰۲/۸/۱۶
و اگر تهران رو با بمب اتم زدند دقیقا چکار می کنیم؟
ناشناس۳۲۸۶۲۹۲۲۲:۵۵:۵۳ ۱۴۰۲/۸/۱۶
بنظرم شتر سواری که دلا دلا نمیشه ، یا ایران باید سطحش رو در حد دشمنانش بالا بیاره یا در نهایت مثل ژاپن تسلیم بشه.
ناشناس۳۲۸۶۲۹۵۲۲:۵۸:۲۶ ۱۴۰۲/۸/۱۶
ما میدونیم حرومه اما کاش دشمنای ما هم بدونن حرومه ..
ناشناس۳۲۸۶۲۹۶۲۳:۰۰:۱۳ ۱۴۰۲/۸/۱۶
بله جهان آینده قرار بود جهان صلح و دوستی باشه نه موشک و بمب اتم ، اما انگار در این جنگل جهانی زندگی نمی کنید
ناشناس۳۲۸۶۲۹۹۲۳:۰۱:۴۰ ۱۴۰۲/۸/۱۶
الان پاکستان که بمب اتم داره اسلام در اونجا به خطر افتاده یا با هند به موازنه قدرت رسیده؟
صادق اسدالهی۳۲۸۶۳۸۸۰۰:۳۹:۵۳ ۱۴۰۲/۸/۱۷
ایران باید از این حربه در سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی انرژی اتمی برای فشار بر کشورهای ها بکار بندد
ارش۳۲۸۶۴۹۶۰۷:۱۰:۰۹ ۱۴۰۲/۸/۱۷
استفاده ازش ناپسند هست نه داشتنش فلسطین رو به خاک و خون کشیدن کی تونسته جلوش رو بگیره برای محافظت ازمردمه
ناشناس۳۲۸۶۵۴۳۰۸:۳۶:۵۷ ۱۴۰۲/۸/۱۷
باید بمب اتم داشته باشن برای محافظت از ملت که اسرائیل چپ راست ما رو تهدید به حمله اتمی نکنه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. دور باطلی که تمامی ندارد!

  10. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  16. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  17. برای این عکس شما تیتر بزنید

  18. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  19. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  20. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  25. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  4. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  5. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  6. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  7. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  8. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  9. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  10. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  11. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  12. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  16. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  17. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. وزیر تعاون: تمام دغدغه رییس جمهور معیشت مردم است

  20. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  21. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  22. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  23. سخنگوی دولت: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید حجاب نیست

  24. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  25. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

آخرین عناوین