معاون مرکز آمار ایران: نظام آماری کشور در حال پوست‌اندازی است

  4020802084

معاون توسعه مدیریت و امور استان‌های مرکز آمار ایران با بیان اینکه نظام آماری کشور در حال پوست‌اندازی از سنتی به سوی مدرن‌سازی است گفت: نخستین گام‌های این مهم برداشته شده و در این زمینه کار سرشماری ثبتی مبنا به‌زودی در کشور انجام می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، حسین وزیری روز سه شنبه در مراسم روز آمار و برنامه ریزی در سازمان مدیریت استان کرمان افزود: هنوز بسیاری از کشورها سرشماری را به صورت سنتی انجام می دهند اما این سرشماری در کشور ایران به‌زودی به صورت ثبتی مبنا انجام می شود و در این زمینه از نظام سنتی و دستی فاصله خواهیم گرفت.

وی اظهارداشت: باید این تجربه سخت را در فونداسیون نظام برنامه ریزی کشور پشت سر بگذاریم تا برکات خوبی برای کشور به همراه داشته باشد و سال ۱۴۰۵ بتوانیم از این بستر به صورت کامل استفاده کنیم.

معاون توسعه مدیریت و امور استان‌های مرکز آمار ایران گفت: فعالیت آماری طی یکسال گذشته در ۳۶ شهر کشور به صورت ثبتی محور انجام شد که یکی از این شهرها در استان کرمان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه سرشماری کشاورزی را در سال ۱۴۰۴ خواهیم داشت که این طرح به اجرای سرشماری ثبتی محور کمک می کند عنوان کرد: مبنای رسیدن به حکمرانی مطلوب، حکمرانی داده است.

وزیری ادامه داد: این حوزه یک فرماندهی واحد می‌خواهد و این وظیفه به مرکز آمار ایران سپرده شده است اما همچنان همکاری مطلوب دستگاه ها را می طلبد.

وی تصریح کرد: طرح حکمرانی داده اگر با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی به سرانجام رسید و اطلاعات دقیق جمع آوری و در اختیار دستگاه ها قرار گرفت چند مزیت از جمله افزایش رضایتمندی دارد.

ضرورت آمار دقیق از اتباع

معاون توسعه مدیریت و امور استان‌های مرکز آمار ایران با بیان اینکه آمار دقیقی از اتباع نداریم در حالی که اتباع از داده ها و سرانه کشور استفاده می کنند، بیان کرد: ضمن آنکه میزان نرخ بیکاری مرکز آمار ایران با آمار دقیق و برنامه ریزی مناسب قابل برنامه ریزی است.

وی با اشاره به اهمیت آمار شفاف و دقیق افزود: موضوع‌ داده در مسیر رسیدن به حکمرانی مطلوب، ارتقای خدمات حاکمیت و کاهش نارضایتی عمومی، اجتناب ناپذیر است و در این زمینه گام های بزرگی برداشته شده که امیدواریم به سرانجام برسد.

وزیری یادآور شد: چهارمین برنامه ملی آمار در این مرکز با رویکرد مردمی سازی تدوین شده و تایید کمیسیون تخصصی خود را نیز دریافت کرده که منتظر تشکیل شورای عالی آمار کشور برای تصویب است.

وی با اشاره به ضرورت همکاری دانشگاه ها با مرکز آمار ایران افزود: توجه دستگاه ها به آمار و برنامه ریزی کمک بزرگی به این حوزه است که می تواند به حل مسایل عمده کشور در برنامه هفتم توسعه نیز کمک کند.

علت نارضایتی مردم از دستگاه‌ها از دیدگاه آمار

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان نیز در این آیین گفت: تا آمار شفاف و دقیق نباشد تمامی موضوعات استانی، کشوری و مساله های برنامه‌ریزی ما رفع نمی شود.

محمدرضا وحیدی افزود: یکی از مشکلات استان کرمان و کشور در برنامه ریزی این است که به صورت سنتی آمار جمع آوری می کنیم و این کار هزینه و زمان بر بود اما و تا زمان ارایه اطلاعات جمع آوری شده به تصمیم گیران، ارزش آنها از بین می رفت.

وی ادامه داد: در این زمینه دستگاه ها باید سامانه هایی تدارک ببینند تا اطلاعات در آنها ثبت شود و این سامانه ها به یکدیگر لینک شوند تا بتوانیم مبتنی به این آمار برنامه ریزی کنیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان بیان کرد: در سال جاری پنج طرح پژوهشی در استان کرمان تعریف کردیم که با همکاری بنیاد نخبگان و دانشگاه شهید باهنر از محل اعتبارات استان اجرای می شوند؛ طرح های پژوهشی را با کمک اساتید و متخصصان این حوزه پیگیری می کنیم.

وی یادآور شد: یکی از این طرح ها که مصوب شد و اکنون مراحل اجرایی خود را می گذراند، طرح نظام پایش و رصد اطلاعات در نظام‌پایه است که قرارداد آن با تعریف بانک اطلاعاتی و نحوه جمع آوری اطلاعات به‌زودی منعقد می شود.

وحیدی افزود: براین اساس، اطلاعات در سامانه ها ذخیره و این سامانه ها به صورت یکپارچه می‌شوند تا از این داده ها برای برنامه ریزی در بخش های مختلف استفاده کنیم.

وی ادامه داد: علت نارضایتی مردم از سیستم دولتی ما این است که ما از مردم اطلاعات خیلی زیادی دریافت می کنیم و این اطلاعات در سامانه ای ذخیره نمی شود، مدیران دستگاه ها می گویند اطلاعاتی نداریم یا چیزی دستمان نیست.

دبیر شورای توسعه استان کرمان ادامه داد: بایستی با کمک اساتید و متخصصان برنامه ای داشته باشیم تا این مشکلات رفع شود و در این زمینه دولت به سمت الکترونیکی شدن، پیش می رود اما بزرگترین مشکل ما برای ارایه خدمات الکترونیکی، نبودن آمار، اطلاعات و متصل نبودن سامانه های اطلاعاتی به یکدیگر است که این موارد به حوزه آمار و اطلاعات مربوط می شود.

وی تاکید کرد: امروز تفاهم نامه ای با دانشگاه شهید باهنر کرمان در این حوزه منعقد می شود و با این اقدام رضایتمندی مردم از این حوزه را ارتقا می دهیم.

وحیدی افزود: مرکز آمار برنامه های خوبی در راستای نظام آماری نوین مدنظر دارد که ما هم در این حوزه گام برمی‌داریم؛ بایستی پیشنهادهای جامعه دانشگاهی در این حوزه ارایه شود تا کرمان به عنوان پایلوت (نمونه) کشور اقدام اساسی در این بخش انجام دهد و سایر استان ها بتوانند در این حوزه از ما ایده دریافت کنند.

تحقیقات دانشگاه شهید باهنر کرمان هدفمند می‌شود

حسین اکبری فرد رییس دانشگاه شهید باهنر کرمان هم در این آیین با بیان اینکه علم و دانش می تواند کرمان را به عنوان غنی‌ترین استان کشور معرفی کند گفت: ارتباطات خوبی با سازمان مدیریت استان به ویژه در حوزه مطالعات آمایش سرزمینی داریم، ضمن آنکه قرار است مطالعات و تحقیقات دانشگاه شهید باهنر را هدفمند کنیم تا این علوم مشکلی از جامعه را حل کند.

وی ادامه داد: تاکنون حدود ۸۳ هزار دانش آموخته از این دانشگاه خروجی داشته ایم و بر این اساس پایانه نامه و رساله هایی داریم که آنها را در ارتباط با سازمان مدیریت استان به سمت رفع مسایل استان کرمان هدایت کنیم.

به گزارش ایرنا در این آیین تفاهم نامه همکاری دانشگاه شهید باهنر و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان به منظور همکاری ۲ جانبه در حوزه آمار منعقد شد؛ این تفاهم نامه محورهای مختلفی از جمله آموزش و حمایت از پایان نامه های دانشگاهی دارد.

همچنین یادبود خانم دکتر ماه بانو تاتا مادر علم آمار ایران در این مراسم برگزار و یاد وی گرامی داشته شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  21. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین