موضوع FATF و خطاهای پیرامونی آن

یوسف مشفق، گروه اقتصادی الف،   4020725123 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
موضوع FATF و خطاهای پیرامونی آن

مدتی است که موضوع FATF دوباره به متن رسانه‌ها آمده؛ پس از خاک‌خوردنی طویل و دوری از افکار عمومی. یک نقل‌قول کوتاه از حسین سلاح‌ورزی،‌ رئیس اتاق‌بازرگانی ایران - البته رئیس بلاتکلیف این نهاد - مبنی بر تصویب آن از سوی مجمع تشخیص کافی بود تا دوباره پذیرش یا عدم پذیرش الزامات کارگروه اقدام مالی، واکنش موافقین و مخالفین را برانگیخته و آغازگر مناقشه جدیدی شود؛ مسئله‌ای که خود سرمنشا مشکلات پیرامونی FATF در گذشته و حال شده است.

وقتی موضوعی کاملاً تخصصی و چند وجهی، در فضای استادیومی‌ مطرح و پیرامون آن یارکشی صورت گیرد واضح است که به تمامی ابعاد ماجرا پرداخته نخواهد شد و جنبه‌های اساسی موضوع به‌دلیل منویات سیاسی طرفین مناقشه از انظار دور نگه‌داشته می‌شود.

در جدل بر سر تصویب FATF اصلاح‌طلبان به‌دلیل تعلق ذاتی به مقوله هضم در نظام جهانی و اعتقاد به پذیرش الزامات قواعد حاکم بر آن، همواره مدافع این مسئله بوده و راه دیگری را متصور نیستند. می‌گویند که راه تبادل مالی با کشورهای جهان، از مسیر FATF می‌گذرد و باید به مناسبات آن تن داد.

در سوی دیگر، بین اصولگرایان انفکاک و گسیختگی وجود دارد و برخی تصویب آن را برای کشور ضروری دانسته و عده دیگری در شرایط کنونی با آن مخالفت می‌ورزند و استدلالشان بر مسئله تحریم‌های اقتصادی استوار است؛ موضوعی که تطابق بیشتری با واقعیت‌های موجود دارد. از آنجایی که کارکرد FATF شفاف‌کردن تبادلات مالی است و ایران هم با تحریم‌های گسترده اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، تن‌دادن به الزامات کارگروه مالی به معنای رو کردن دست خود در زمانه تحریم‌هاست. ایرانی که امروز با دور زدن تحریم‌ها حیات اقتصادی دارد نمی‌تواند به‌شکل خودخواسته‌ای قطع‌کننده شاهرگ‌های حیاتش باشد.

بنابراین باید در بستری عقلانی این موضوع واکاوی شده و برای آن تصمیم‌گیری شود. تسری آن به عرصه عمومی و جدل مخالفین، تنزل موضوعی مهم است که فضا را برای مباحثات خردمندانه تنگ می‌کند.

وقتی یک جناح سیاسی دست به اغراق‌های شگفت‌انگیز می‌زند، عدم پذیرش آن را به مثابه انزوای سیاسی و اقتصادی می‌داند و جهنمی را ترسیم می‌کند و در نقطه مقابل، آن‌سوی میدان FATF را صرفاً ساخته و پرداخته دشمن می‌داند و با نگاهی کاملاً سیاه و منفی به آن می‌نگرد، اصل قضیه بین این مباحث غلط ناپدید می‌شود.

بدون شک مناسبات کنونی نظام جهانی ناعادلانه است و FATF هم از این مستثنی نیست اما باید در همین بستر ناعادلانه به‌دنبال تامین منافع خود رفت. اگر شرایط مدنظر ایران مبنی بر رفع تحریم‌ها فراهم شود، می‌توان با شرط و شروطی آن را اجرایی کرد و اگر غیر از این باشد، تن‌دادن به آن با منطق سازگار نیست.

موافقت یا مخالفت کورکورانه با موضوعی تخصصی و استادیومی‌کردن این مسئله، آفتی است که تبعات آن اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۶۳۱۸۹۱۰:۴۶:۲۰ ۱۴۰۲/۷/۲۶
مسأله اصلی تحریم هاست که دولت و به صورت کلی اصولگرایان برنامه مشخصی براش ندارند و فکر میکنند فقط اگر امروز بگذره کافیه. برای فردا هم همون فردا یه فکری میکنیم
داود۳۲۶۳۳۷۳۱۳:۰۴:۲۶ ۱۴۰۲/۷/۲۶
چو فردا شود فکر فردا کنیم!
ناشناس۳۲۶۳۴۵۶۱۳:۵۸:۲۸ ۱۴۰۲/۷/۲۶
خیر FATF جهنم ملت را بهشت نخواهد کرد ولی بدون شک در حد چند چسب زخم به ایشان کمک خواهد کرد!
ناشناس۳۲۶۳۵۵۶۱۴:۵۶:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۲۶
غربی ها می گویند برای تاثیر کامل فشار حداکثری و تشدید تحریمها باید FATF در ایران پذیرفته شود اصلاح طلبان هم همین را می گویند !
ناشناس۳۲۶۳۵۵۴۱۴:۵۴:۱۳ ۱۴۰۲/۷/۲۶
دولت اصلاح طلب که با وعده لغو تحریمها سرکار اومد چرا کشور را با 700 عنوان تحریم تحویل گرفت و با 1500 عنوان تحریم تحویل داد و قیمت دلار و طلا و مسکن و خودرو و موبایل و غیره را 10 برابر کرد ؟!
ناشناس۳۲۶۳۲۰۴۱۰:۵۲:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۲۶
به عنوان یک تولید کننده صادرتی به شدت از نبود FATF ضربه خوردیم. ولی متاسفانه هستن دوستانی که بسیار از این موضوع استفاده کردن و پول به جیب زدن و براشون تحریم و... نون و آب هست.
ناشناس۳۲۶۳۲۴۰۱۱:۲۰:۴۳ ۱۴۰۲/۷/۲۶
اینها دوست نیستند جناب، رانت خواران از هزار دشمن بدترند.
ناشناس۳۲۶۳۴۵۷۱۴:۰۰:۰۴ ۱۴۰۲/۷/۲۶
دوست ملت نیستند ولی قطعا با اقلیت دو آتشه که جلوی منطق تصویب FATF ای که همه رفقای کمونیست هم عضوش هستند را گرفته اند، دوستی دارند!
ناشناس۳۲۶۳۵۵۹۱۴:۵۸:۴۵ ۱۴۰۲/۷/۲۶
تا زمانیکه تحریمهای بانکی لغو نشوند پیوستن به FATF هیچ سودی ندارد البته در زمان برجام هم هیچکدام از تحریمهای بانکی و پولی و مالی لغو نشدند.
ناشناس۳۲۶۳۲۸۷۱۱:۵۴:۱۶ ۱۴۰۲/۷/۲۶
شما اگر تولید کننده آن هم صادراتی و یا واردات کننده باشی به خوبی باید بدانی در مراوده کشورها با هم fatf کمترین نقش را دارد خواستیید بگویید تا بیشتر توصیح بدهم اگر واقعا در این بخش هستی!
ناشناس۳۲۶۳۳۳۶۱۲:۳۷:۵۵ ۱۴۰۲/۷/۲۶
FATF مجوز ورود کشور به شبکه بانکی جهانی است. چطور ممکنه کسی در شبکه بانکی جهانی حساب نداشته باشه و بتونه تجارت کنه؟ مثلا مغازه ای دستگاه پوز بانکی نداره آیا می تونه کاسبی کنه؟ در طول سالیان گذشته شرکت های ایرنی بابت هر معامله و انتقال وجه به صرافی ها درصد می دادن و بخشی از سود خود رو از دست می دادن
ناشناس۳۲۶۳۴۶۱۱۴:۰۱:۱۵ ۱۴۰۲/۷/۲۶
بحث‌های بی پایه و غیر اصولی و غیر مستند هیچ سودی برای هیچ تولید کننده و تاجر واقعی نداره شرایط و ضوابط ورود به FATF مثل اعطای تابعیت آمریکا و کانادا و ... هست وقتی میتونی بدون ورود به چارچوب خیانت بشکل شرافتمندانه و مقتدرانه و عاقلانه و نوآورانه کار کنی چرا وارد بشی؟
ناشناس۳۲۶۸۴۰۴۱۰:۴۳:۲۳ ۱۴۰۲/۸/۱
بله یه عده خوب میتونن تو این شرایط رانت بخورنند ولی اکثریت مردم دارند بدون داشتن هیچ چشم انداز روشنی از پایان این شرایط روز به روز وضعشان بدتر میشود
ناشناس۳۲۶۳۵۶۷۱۵:۰۰:۴۸ ۱۴۰۲/۷/۲۶
سال گذشته بدون FATF رکورد صادرات غیرنفتی با رقم بی سابقه 53 میلیارد دلار شکسته شد و ارز حاصله به کشور اومد کاری که روحانی با وجود برجام نتوانست بکند.
ناشناس۳۲۶۴۱۷۳۰۱:۱۵:۴۵ ۱۴۰۲/۷/۲۷
عزیزم fatf فقط می گوید منشا پول چی هست و اگر یعنی اگر شک کنند می‌گویند مدارک لازمه و بیشتر ارائه شود تا تراکنش انجام گیرد همین و وسلام
ناشناس۳۲۶۳۳۳۷۱۲:۳۹:۱۱ ۱۴۰۲/۷/۲۶
من خودم کارمند یک شرکت تولید کننده هستم. عدم ارتباط با شبکه بانکی جهانی ضرر های هنگفتی به طور مستمر به شرکت ما میزنه. قیر ما رو عراقی ها و اماراتی ها می خرن و 15 درصد گران تر می فروشن. این وسط ما هم به صراف باید حدود 3 الی 5 درصد سود بدهیم
ناشناس۳۲۶۴۱۷۲۰۱:۱۳:۲۱ ۱۴۰۲/۷/۲۷
ربطی fatf ندارد
ناشناس۳۲۶۳۵۱۸۱۴:۴۱:۵۳ ۱۴۰۲/۷/۲۶
با نام و نشان برای ما توضیح بده به عنوان تولیدکننذه با محدودیتهای fatf چجوری با قیمت مناسب جنس وارد یا صادر میکنی
ناشناس۳۲۶۳۵۳۰۱۴:۴۶:۱۷ ۱۴۰۲/۷/۲۶
مراوده که میشه داشت اما مراوده با چه هزینه ای و با چه سطح ضمانتی؟
ناشناس۳۲۶۳۲۴۸۱۱:۲۹:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۲۶
مگه می شه تا ابد تحریم باشیم ؟ می دونید چند میلیون دختر و پسر مجرد و بیکار روی دست خانواده ها مانده ؟ آیا مسئولین هم پسر و دختر مجرد و بیکار و نامید و در حال پیر شدن در منزل دارند ؟
ناشناس۳۲۶۳۲۹۱۱۱:۵۷:۱۰ ۱۴۰۲/۷/۲۶
چرا در زمان احمدی نژاد با عدم اجرای fatf کار بانکی با دنیا حتی اروپا و آمریکا انجام می گرفت تا اینکه تحریم آمریکا آمد و کار بانکی قفل شد و برعکس در زمان روحانی با قبول fatf و اجرای برجام کار بانکی ایران با دنیا تقریبا صفر بود؟
ناشناس۳۲۶۳۴۷۵۱۴:۰۶:۰۸ ۱۴۰۲/۷/۲۶
چون FATF ایران را در لیست سیاه نگذاشته بود، تا اواسط دولت روحانی مهلت داده بود و هی تمدید می کرد تا اینکه ایران را در 2 اسفند 1398 در لیست سیاه قرار داد
ناشناس۳۲۶۳۵۴۷۱۴:۵۱:۳۴ ۱۴۰۲/۷/۲۶
چرا در دولت روحانی علیرغم پذیرش بیشتر بندهای FATF جزو لیست سیاه قرار گرفتیم ؟!
ناشناس۳۲۶۳۷۳۳۱۶:۵۹:۲۰ ۱۴۰۲/۷/۲۶
برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۹، نام ایران در فهرست سیاه این گروه قرار گرفت و این وضعیت تا سال ۲۰۱۶ ادامه داشت. در اواخر سال ۹۴ و با تصویب قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، حضور ایران در فهرست سیاه تعلیق شد و گروه ویژه اقدام مالی از ایران درخواست کرد تا به‌منظور خروج کامل از فهرست سیاه، طی یک مهلت ۱۸ماهه، برنامه عملیات توافقی شامل ۴۱ بند را به طور کامل انجام دهد؛ اما سرانجام با عدم تصمیم‌گیری بر الحاق به کنوانسیون‌های پالرمو و سی‌اف‌تی (که از جمله بندهای لحاظ شده در برنامه عملیات توافقی بود)، نام ایران در اسفندماه ۹۸ مجدداً به فهرست سیاه این گروه بازگشت
ناشناس۳۲۶۴۱۷۴۰۱:۱۷:۱۱ ۱۴۰۲/۷/۲۷
جهت اطلاع در زمان احمدی نژاد در لیست سیاه بودیم و حتی خیلی از بندهای آن هم اجرا نمی شد برخلاف دولت روحانی
ناشناس۳۲۶۳۳۳۱۱۲:۳۴:۴۳ ۱۴۰۲/۷/۲۶
بابا جان ! بررسي بشه ببينيم از دويست كشور چندتا FETF را پذيرفته اند اگر تعداد اين ممالك بالا و خيلي بالا باشه ، معلومه كه در اين پذيرش منفعتي هست ، و اگر تعداد قليل باشد ، مشخص مي شود كه در قبول FETF مضرت يا مضرت هايي هست ! ... اما خب ! به شرطي كه در اين مقوله مهم زياد « سياست » را داخل « اقتصاد » نكنيم ! ... به قدر مقدار نمكي كه در طعام بايد ريخته شود نه شوري شور ، نه به بي نمكي !!
ناشناس۳۲۶۳۵۷۱۱۵:۰۳:۱۳ ۱۴۰۲/۷/۲۶
فقط 37 کشور جهان عضو رسمی FATF هستن.
ناشناس۳۲۶۳۷۳۵۱۷:۰۱:۳۳ ۱۴۰۲/۷/۲۶
این سازمان شامل اعضای قضایی، سازمان‌های منطقه‌ای، اعضای ناظر، اعضای وابسته و در پایان سازمان‌های ناظر است که بر اساس گزارش سالیانه FATF در مجموع ۱۹۴ کشور در سراسر جهان را پوشش می‌دهد که از میان آن‌ها ۳۵ کشور به‌عنوان اعضای قضایی و ۲ سازمان «کمیسیون اروپا» و «کشورهای عضو همکاری خلیج فارس-GCC» به‌عنوان سازمان‌های منطقه‌ای فعالیت می‌کنند. در کل تعداد اعضای FATF از اعضای سازمان ملل بیشتر است!
اعضا۳۲۶۵۹۹۴۲۱:۲۹:۱۷ ۱۴۰۲/۷/۲۸
اون 37 تا اعضا قضایی هستن اما تعداد کشور هایی که استاندارد fatfرا قبول دارن و اجرا میکنن 194 کشور هست یک کم مطالعه بیشتر بکن اعضای Fatf مثل یک مدرسه هست مثلا 15 نفر مدیر و معلم داره و قوانین مدرسه را تهیه و تصویب میکنن اما تعداد کسانی که اجرا میکنن همه دانش آموزان هستن fatf هم 37 عضو قضایی داره اما کشورهایی که استانداردش را رعایت میکنن 194 کشور هستن
ناشناس۳۲۶۳۳۳۴۱۲:۳۶:۰۷ ۱۴۰۲/۷/۲۶
وقتی نمی توانید با سازو کار بانک حتی یک دلار جابجا کنید چگونه اعلام می کنید فرقی ندارد
ناشناس۳۲۶۳۵۷۹۱۵:۰۵:۱۶ ۱۴۰۲/۷/۲۶
در ماه های اخیر بیش از 20 میلیارد دلار از پولهای بلوکه شده کشور بدون FATF و با سوئیفت جابجا شدند و در دسترس قرار گرفتند.
ناشناس۳۲۶۴۰۱۲۲۱:۵۲:۱۱ ۱۴۰۲/۷/۲۶
اولا این مبلغ برای کشوری مثل ایران پولی نیست در ثانی این اتفاق نیفتاده
ناشناس۳۲۶۴۱۹۷۰۲:۵۹:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۲۷
خوتون هم میدونید که اگه آمریکا نمیخواست، یک سنت هم جابجا نمیشد!
ناشناس۳۲۶۳۴۵۱۱۳:۵۵:۰۴ ۱۴۰۲/۷/۲۶
باید از قوانین جهان پیروی کرد
ناشناس۳۲۶۴۱۷۶۰۱:۱۸:۰۸ ۱۴۰۲/۷/۲۷
جهان قشنگ شما اول تحریم ضد بشریت را بردارد چشم!
ناشناس۳۲۶۳۴۵۸۱۴:۰۰:۰۹ ۱۴۰۲/۷/۲۶
داستان اینه که دولت داره عملا و غیر رسمی استاندارد FATF رو اجرا میکنه بدون آنکه از مواهبش برخوردار شه
ناشناس۳۲۶۳۵۱۲۱۴:۳۸:۴۸ ۱۴۰۲/۷/۲۶
تمام سایت های جهانی پرداخت ایرانی ها تحریم کردن از پی پال تا پرفکت مانی . دولت هم فقط دنبال رفع تحریم خودش نه مردم عادی
ناشناس۳۲۶۳۵۱۴۱۴:۴۰:۱۱ ۱۴۰۲/۷/۲۶
برادر مشفق اغراق نیست به fatf نپیوندی هر جنسی را با ده برابر باید بخری و به ثمن بخس مجبوری بفروشی
سلیمان۳۲۶۳۵۷۴۱۵:۰۴:۳۲ ۱۴۰۲/۷/۲۶
فقط بفرمایید آیا پیمان شانگهای و بریکس بدون FATF و تحریمهای بانکی قابل اجرا هست یا نه؟ فقط گفته می شود چیزی خوب نبود. جایگزین چیست و تا چند سال می خواهد این وضعیت بلاتکلیفی طول بکشد؟
ناشناس۳۲۶۴۴۸۸۱۰:۴۷:۳۲ ۱۴۰۲/۷/۲۷
این بحثها بی فایده است . برجام و اف ای تی اف و هزار قرارداد دیگر فقط ذیل یک سیاست خارجی درست و منافع ملی محور قابل اجرا هستند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  2. تضادی عجیب و پر ابهام!

  3. دیدار روحانی با وزرا و معاونان دولت یازدهم و دوازدهم

  4. پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!

  5. دروغگویی BBC برای خون‌شویی

  6. رادان: برهنگی و عریانی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست

  7. طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور

  8. اعلام جرم دادستانی علیه برخی خبرنگاران در پرونده نیکا شاکرمی

  9. پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها

  10. حقوق حداقل‌بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی ۳۵ درصد افزایش یافت

  11. دادستان کل کشور: لازمه فسادزدایی نظارت هوشمند است

  12. فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد/ دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند نه شیشه‌ای شکستند اما این جور با آنها رفتار می‌شود

  13. مسعود اسکویی درگذشت

  14. تاکید وحیدی بر استقبال مردمی از طرح نور فراجا/ ارزیابی معاون رئیسی از همکاری مجلس با دولت

  15. واکنش رئيس صدا و سیما به موضوع عفاف و حجاب

  16. خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان؛ پرتاب معترضان از روی پله!

  17. لشکرکشی پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا/ دانشجویان بازداشت شدند

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. من عجله ندارم!

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  15. برای این عکس شما تیتر بزنید

  16. تضادی عجیب و پر ابهام!

  17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  18. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  19. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  20. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  21. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  22. سقوط در آغوش پهلوی!

  23. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  24. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  25. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

آخرین عناوین