احتکار ایران‌خودرو در بورس رو شد

  4020724031 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

طبق گزارش رسمی روز ۵ مهر ایران‌خودرو به سازمان بورس، شهریور ۱۴۰۲ این شرکت از عرضه ۸۸ درصدِ هایماهای تولیدی خود سر باز زده است.

احتکار ایران‌خودرو در بورس رو شد

به گزارش فارس، گزارش رسمی ایران خودرو به سازمان بورس نشان می‌دهد این شرکت شهریور امسال ماه ۲۴۱۰ دستگاه هایما تولید کرده‌ اما فقط ۲۶۳ دستگاه را به مشتریان فروخته است و ۲۱۴۷ دستگاه هایمای تولیدی خود در شهریور را عرضه نکرده است.

‌طبق مصوبه شورای رقابت، خودروسازان موظف به عرضه مستمر همه تولیدات خود در سامانه یکپارچه فروش خودرو هستند و از طرفی ایران خودرو نیز تا پایان سال ۱۴۰۳ همه هایماهای تولیدی خود را پیش‌فروش کرده است.

این در حالی است که مردمی که در سامانه یکپارچه، نوبت تحویل خودرو آنان تابستان ۱۴۰۲ بوده است کماکان بلاتکلیف و نگران افزایش قیمت کارخانه‌ای این خودرو هستند.

* ایران‌خودرو و سایپا از یک ماه پیش دوباره درخواست افزایش قیمت داده‌اند

در این‌باره، احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان در گفت‌وگو با‌ فارس، با اشاره به درخواست افزایش قیمت دو خودروساز داخلی، می‌گوید: دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا حدود یک ماه پیش درخواست افزایش قیمت را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کرده‌اند.

وی مدعی شد: بر اساس محاسبات انجام شده و مدارک ارائه شده از سوی شرکت‌های خودروساز داخلی (ایران‌خودرو و سایپا)، افزایش هزینه‌های تولید و مواد اولیه خودروسازان داخلی مشمول ۳۵ تا ۳۸ درصد افزایش قیمت شده‌ است، بنابراین باید محصولات این خودروسازان نسبت به قیمت تمام شده خودرو در اردیبهشت افزایش یابد، قطعا عدم افزایش قیمت خودرو متناسب با افزایش هزینه‌ها، موجب زیان سهامداران خودرو است.

به گفته دبیر انجمن خودروسازان، عدم افزایش قیمت خودرو متناسب با افزایش هزینه‌ها، موجب نابودی ‌صنعت خودرو می‌شود زیرا در این شرایط بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان دائما افزایش می‌یابد و بنابراین توان تولید و عرضه قطعه‌سازان کاهش می‌یابد و بر این اساس تولید خودرو نیز افت خواهد داشت؛ بخش اعظم مواد اولیه مورد نیاز خودرو از بورس کالا خریداری می‌شود و قیمت این محصولات در بورس کالا در حال افزایش است اما اجازه افزایش قیمت خودرو به عنوان محصول نهایی داده نمی‌شود.

نعمت‌بخش می‌گوید: قیمت مواد اولیه خودرو از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲ حدود ۳۸ برابر شده و مشخصا قیمت محصولات فولادی مورد نیاز خودروسازان در همین مدت ۴۵ برابر افزایش یافته است و همچنین قیمت محصولات فولادی از سال گذشته ۷۰ درصد افزایش یافته است  اما قیمت خودرو طی ۱۰ سال گذشته نهایتاً‌ ۱۳ برابر افزایش یافته است، با توجه به این مسائل و قیمت‌گذاری دستوری خودروسازان متضرر می‌شوند و بر اثر همین مسائل ایران‌خودرو در سه ماهه ابتدای امسال ۹ هزار میلیارد تومان متضرر شده است.

وی افزود: محصولات ایران‌خودرو و سایپا به طور متوسط 2 هزار دلار ارزبری دارند لذا در کنار افزایش قیمت ارز، افزایش قیمت مواد اولیه در قیمت تمام‌شده محصول بسیار اثرگذار است.

به گفته نعمت‌بخش دولت باید اجازه دهد خودروسازان به شیوه‌های که خودشان در نظر دارند، خودرو عرضه کنند تا در اثر رقابت بین آنها خریداران خودرو نیز منتفع شوند. 

*‌ شهریور‌ امسال فقط 12 درصد از هایماهای تولید شده ‌‌به بازار عرضه شد‌

طبق آمار کدال بورس، ‌ایران‌خودرو از ابتدای سال مالی تا 31 شهریور 1402 تعداد 10528 ‌دستگاه هایما تولید کرده و 76‌55 دستگاه آن را فروخته است، به عبارتی، در حالی که در همین مدت حدود 73 درصد هایماهای تولیدی به بازار عرضه شد، در شهریور‌ماه امسال فقط 12 درصد از هایماهای تولید شده در این ماه، به بازار عرضه شده است.

این در حالی است که ایران خودرو از ابتدای سال مالی تا 31 شهریور 1401، تعداد 6570 دستگاه هایما تولید کرده و 6009 دستگاه (بیش از 91 درصد) آن را تحویل داده بود.

 

 

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل‌ می‌گوید: «‌با عرضه قطره چکانی خودروسازان، قیمت بازار خودرو روند افزایشی به خود می‌گیرد.»

قبل‌تر متقاضیان خودرو تارا نیز از تاخیر طولانی در تحویل این خودروها از ایران خودرو شکایت داشته‌اند.

پیش از این مسئولان سازمان استاندارد و سازمان تعزیرات حکومتی «احتکار خودرو توسط ایران خودرو» را ‌تایید کرده بودند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۶۱۰۹۳۱۰:۱۱:۰۴ ۱۴۰۲/۷/۲۴
ما راضی به ضرر خودروسازان نیستیم. لطفا هر دو را تعطیل کنید تا بیش از این ضرر نکنند. واردات رو آزاد کنید
ناشناس۳۲۶۱۲۶۲۱۳:۳۹:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۲۴
گفته عدم افزایش قیمت موجب نابودی ‌صنعت خودرو می‌شود! این صنعت بیش از 12 سال است نابود شده!
ناشناس۳۲۶۱۱۳۷۱۰:۵۹:۵۲ ۱۴۰۲/۷/۲۴
مثلا که چی؟ اینها همین دست فرمون میرند.
ناشناس۳۲۶۱۱۶۷۱۱:۵۳:۱۷ ۱۴۰۲/۷/۲۴
چرا تولید میکنن؟؟نگران چی هستین؟؟درد یکبار شیون هم یکبار!!!یکبار برای همیشه اقدام کنین سالی 30 درصد از تعرفه واردات کم کنین تونستن رقابت کنن بسم الله نتونستن در کارخانه رو ببندن.
ناشناس۳۲۶۱۳۵۳۱۴:۵۲:۵۲ ۱۴۰۲/۷/۲۴
مدیریت و چند درصد از سهام خودرو مربوط به دولت نیست؟! مال خودش رو تعطیل کنه؟!
ناشناس۳۲۶۱۱۶۹۱۱:۵۴:۰۰ ۱۴۰۲/۷/۲۴
وقتي قيمت كارخانه با بازار اينقدر اختلاف دارد چرا اجازه آزاد سازي قيمت ها و كوتاه شدن دست دلالها داده نميشود ؟ مگر قيمت پنير و فولاد و سيمان و... ثابت شد كه اين ثابت شود ؟
بهرام۳۲۶۱۱۷۱۱۱:۵۵:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۲۴
افزایش هزینه‌های تولید و مواد اولیه خودروسازان داخلی مشمول ۳۵ تا ۳۸ درصد افزایش قیمت دروغ محض میباشد هزینه تولید دستکاری شده است مگر میشود ماهیانه 30 تا 40 درصد افزایش داشته باشد مگر حقوق و دستمزد ملت ماهیانه افزایش می یابد.
ناشناس۳۲۶۱۲۱۸۱۲:۵۶:۳۵ ۱۴۰۲/۷/۲۴
رو بشه مگه اتفاقی میفته؟
ناشناس۳۲۶۱۲۳۳۱۳:۱۲:۰۸ ۱۴۰۲/۷/۲۴
دبیر انجمن خودروسازان اعلام کرده که محصولات ایران‌خودرو و سایپا به طور متوسط 2 هزار دلار ارزبری دارند که با احتساب ارز آزاد حدود 100 م تومان میشود. اگر دستورالعمل نحوه محاسبه و تهیه گزارش درصد ساخت داخل خودروها که اخیرا وزارت صمت ابلاغ کرده را در نظر بگیریم که درصد ساخت داخل خودرو ها کمتر از 30 درصد است در این صورت متوسط قیمت تمام شده یک خودرو نباید از 140 م تومان بیشتر شود. حالا مقایسه کنید با قیمتهای کارخانه ای خودرو های تولید داخل و ادعای زیانده بودن این صنایع و درخواست افزایش قیمت! هزینه ها کجا میرود؟
ناشناس۳۲۶۱۳۲۲۱۴:۱۲:۳۲ ۱۴۰۲/۷/۲۴
درد اقتصاد ايران از جمله خودرو انحصار ورانت ونبود رقابت است حمايت نكنيد اين مديران را.
ناشناس۳۲۶۱۳۷۳۱۵:۱۵:۱۸ ۱۴۰۲/۷/۲۴
نهم خرداد ماه باتوجه به اولویت اعلام شده (تابستان 1402) کل مبلغ قیمت خودرو تارا اتوماتیک رو به حساب ایران خودرو واریز کردیم و طبق اعلام خودشون موعد تحویل 90 روزه بوده. دهم شهریور پیامک عذرخواهی بابت تاخیر در تحویل خودرو فرستادن !! هفته گذشته پیامک دادن که اگر تمایل دارید برای تعویض خودرو با تارا اتوماتیک V4 تا تاریخ 25 مهر به نمایندگی مراجعه کنید. چرا؟ چون تارا وی فور قیمتش 40 میلیون تومن گرونتر هست!!
yektanetتریبون

آخرین عناوین