دو طرح جایگزین سربازی برای مشمولان نظام وظیفه

  4020718113 ۴۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، در حاشیه جلسه با ستاد کل نیروهای مسلح به تشریح دو اقدام برای مشمولان نظام وظیفه فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت.

دو طرح جایگزین سربازی برای مشمولان نظام وظیفه

به گزارش فارس، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، دوشنبه این هفته در حاشیه ششمین جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه به تشریح برخی از اقدامات انجام‌شده با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح پرداخت.

دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: «مهم‌ترین بخشی که در جلسه امروز بحث شد و مورد حمایت سرلشکر باقری نیز قرار گرفت موضوع بحث سربازی و امریه نخبگان در شرکت‌های دانش‌نیان است؛ زیرا بر اساس این طرح نیروهای کلیدی شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با تأیید کارگروه مشترک موجود دوره سربازی خود را در همان شرکت فناور بگذرانند.»

طرح مذکور که با عنوان «سرباز فناور» مابین ستاد کل نیروهای مسلح و معاونت علمی و فناوری به تفاهم رسیده و اجرا می‌شود،  یکی از خدماتی است که در سال‌های اخیر به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود. این طرح به افرادی که در شرکت‌های دانش‌بنیان کار می‌کنند، این امکان را می‌دهد که دوره سربازی خود را به عنوان امریه در همان شرکت بگذرانند.

در واقع، در بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان، افراد شاغل روی محصول ثبت‌شده دانش‌بنیان، پس از اتمام تحصیل خود در شرکت مشغول به کار شده‌اند و بعد از گذشت دوران فراغت از تحصیل باید برای اعزام آماده شوند. این در حالی است که به دلیل فناوری سطح بالای محصول، اگر فرد از شرکت خارج شود ممکن است در روند تولید محصول دانش‌بنیان اختلال وارد شود. از طرفی، این طرح امکان اشتغال متناسب با رشته تحصیلی و فعالیت مؤثر نخبگان برای کشور را نیز فراهم می‌کند.

متولی این طرح معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری است و افراد متقاضی پس از بررسی اولیه شرایط، به ستاد نیروهای مسلح معرفی می‌شوند. همچنین ظرفیت انتخاب افراد نیز محدود است و ستاد کل نیروهای مسلح آن را اعلام می‌کند. به دلیل محدودیت ظرفیت، معاونت علمی مجبور است برای افراد متقاضی با توجه به رزومه و سوابق آن‌ها، یک حداقل امتیاز را در نظر بگیرد.

بر اساس آمار اعلامی معاونت توسعه شرکت‏‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‏‌بنیان ریاست جمهوری، تعداد 1006 نفر در سال گذشته از طرح امریه دانش‌بنیان استفاده کرده‌اند. در اوایل سال جاری نیز معاون علمی‌ و فناوری رئیس‌ جمهور از افزایش این ظرفیت به 10 هزار نفر در سال، با موافقت ستاد کل نیروهای مسلح خبر داد.

با این حال پیگیری‌ها نشان می‌دهد که این افزایش ظرفیت نیاز به رایزنی‌های بیشتری بین معاونت علمی و فناوری و ستاد دارد. به گفته محمد خاکساری، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، «موافقت ستاد کل نیروهای مسلح با افزایش سهمیه امریه شرکت‌های دانش‌بنیان به ۱۰ هزار نفر در سال جلب شده که امیدواریم این افزایش ظرفیت هم به زودی اعمال شود.»

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود نیز به طرح جایگزین خدمت اشاره داشت و گفت: طرح‌های پژوهشی فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری شاغل در شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند تحت عنوان پروژه‌های جایگزین خدمت مورد پذیرش قرار گیرد.»

دیدگاه کاربران

رسول۳۲۵۵۴۸۶۰۳:۱۵:۲۲ ۱۴۰۲/۷/۱۹
وضعیت نابسامان مشمولین غایب را دریابید.
م۳۲۵۵۵۱۳۰۶:۱۳:۰۵ ۱۴۰۲/۷/۱۹
سلام مدت تحصیل دانش آموزان در تما م مقاطع دانشجویان در تمام رشته‌ای باحذف دروس اضافی غیر کاربردی کمتر ودانشجویان دختر مخصوصا درشهر خودشون یادنزدیکترین مکان محل زندگیشون باشه سربازیم همینطور کمتر کاربردی‌تر و نزدی به محل زندکی انجام این موارد فواید زیادی داره
ناشناس۳۲۵۵۵۲۹۰۶:۵۸:۲۰ ۱۴۰۲/۷/۱۹
لطفا مشمولین بالای ۳۰ سال را بدون شرایط معاف کنید تا دیر نشده دنبال ازدواج و فرزندآوری و نجات کشور از پیری باشند. برای بقیه هم مدت سربازی را کوتاه کنید. دو سال خیلی طولانی است.
ناشناس۳۲۵۶۰۰۵۱۶:۲۷:۰۰ ۱۴۰۲/۷/۱۹
چندین ساله مردم سربازی رفتن حالا برای شما زیاده
مدیر سایت۳۲۵۶۰۳۴۱۷:۱۷:۵۴ ۱۴۰۲/۷/۱۹
چشم
ناشناس۳۲۵۵۵۳۱۰۷:۰۳:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۱۹
خدمت به وطن وظیفه و افتخار می باشد ولی چرا دوسال؟ آیا نمی شود در شش ماه خدمت کرد تا فرصتی هم برای پیدا کردن کار و ازدواج داشت؟
ناشناس۳۲۵۵۵۳۳۰۷:۰۶:۵۴ ۱۴۰۲/۷/۱۹
طرف سربازی نرفته بعد ازدواج کرده و چند فرزند هم دارد به جای تنبیه تشویق می شود. قانون سربازی مشکل دارد و آن هم طولانی بودن آن می باشد دلیل این همه غایب را پیدا کنید و برای آرامش جوانان کشور بدون شرایط قانون جدید اعمال کنید.
ناشناس۳۲۵۵۵۳۴۰۷:۰۷:۱۰ ۱۴۰۲/۷/۱۹
هر چقدر تبعیض ها بیشتر شود با هر توجیهی بر مشکلات خدمت سربازی می افزاید
ناشناس۳۲۵۵۵۳۹۰۷:۱۳:۱۵ ۱۴۰۲/۷/۱۹
بعداز سالیان طولانی تحصیل جوانان فرصتی می خواهند تا شغلی پیدا کنند و ازدواج که حق طبیعی و غریزی هر جوانی است داشته باشند. ولی کابوس سربازی با روح وروان جوانان کشور بازی کرده و یا راهی کشورهای بیگانه با فرهنگ متفاوت و هزینه بالای زندگی می کند و یا گوشه نشین خانه.
ناشناس۳۲۵۵۵۴۱۰۷:۱۵:۴۶ ۱۴۰۲/۷/۱۹
خدا لعنت کند رضا قلدر پهلوی را با این قانون بی منطق سربازی، چرا اینقدر طولانی؟
ناشناس۳۲۵۵۵۴۳۰۷:۲۰:۱۶ ۱۴۰۲/۷/۱۹
چرا دختران را سربازی نمی برید در دانشگاه ها و همه ادارات و شرکتها و استخدامها تعداد دختران بیشتر از پسران است به سربازی که می رسد باید اینها بروند و از زندگی عقب بیفتند و آنها هم بدون مشکل خارج بروند و تحصیل کنند و شغل پیدا کنند.
Zzz۳۲۵۶۱۶۶۲۰:۲۰:۲۷ ۱۴۰۲/۷/۱۹
هر وقت حق و حقوقمون با مردا برابر شد سربازیم می ریم
ناشناس۳۲۵۵۵۴۶۰۷:۲۳:۲۲ ۱۴۰۲/۷/۱۹
حل مشکل سربازی فقط کوتاهتر کردن مدت آن می باشد. تا بطور عادلانه همه جوانان کشور عزیزمان خدمت مقدس سربازی را مثلا به مدت شش ماه انجام دهند. همه با سر داوطلب خدمت خواهند شد.
ناشناس۳۲۵۵۵۴۷۰۷:۲۵:۴۵ ۱۴۰۲/۷/۱۹
سن بالای ۳۰ سال را معاف کنید و برای بقیه هم سربازی را کوتاهتر کنید.
ناشناس۳۲۵۵۵۵۳۰۷:۳۰:۱۶ ۱۴۰۲/۷/۱۹
عده ای به دلایلی نمی توانند بروند سربازی حالا به هر دلیلی پولش را بدهند به عده ای دیگر که داوطلب خدمت هستند.مثلا هر کسی که می خواهد معاف شود حقوق دو ساله یک سرباز را بدهد . این مبلغ به اضافه حقوقی که دولت می دهد مبلغ قابل توجهی برای سربازان خواهد شد.
ناشناس۳۲۵۵۵۵۸۰۷:۵۱:۱۰ ۱۴۰۲/۷/۱۹
طرح بسیار مناسبی است فقط به شرط اجرای دقیق آن و نه راهی برای دور زدن سربازی برای بعضی ها و ایجاد بی عدالتی که متاسفانه دور از ذهن نیست.
ناشناس۳۲۵۵۵۸۸۰۸:۱۲:۵۳ ۱۴۰۲/۷/۱۹
الان فرزندان مسولان میشن سرباز فناور و پژوهشگر
ناشناس۳۲۵۵۶۲۰۰۸:۴۲:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۱۹
خدمت اجباری سر بازی فقط تلف کردن نیروی جوان جامعه هست که طی این دو سه سال علافی می تونن کار کنند و ازدواج کنند
ناشناس۳۲۵۵۶۲۹۰۸:۵۲:۴۱ ۱۴۰۲/۷/۱۹
خوب از الان معلومه نخبه ها کی هستن و دانش بنیادین و نمیرن سربازی.
محمد۳۲۵۵۶۴۰۰۹:۰۶:۵۲ ۱۴۰۲/۷/۱۹
فقط باید سربازی حرفه ای اجرا بشه
ناشناس۳۲۵۵۶۸۰۰۹:۵۸:۴۲ ۱۴۰۲/۷/۱۹
ایده بسیار خوبیه ولی در پایان خدمت اجازه بدید افراد خودشون تصمیم بگیرند که وارد بازار کار دولتی بشن یا بازار آزاد
ناشناس۳۲۵۵۷۱۴۱۰:۴۱:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۱۹
کم کم سربازی هم میشه مثل مدارس نمونه وغیره انتفاعی ودانشگاه آزاد و دولتی.
محمد۳۲۵۵۷۵۹۱۱:۲۵:۱۸ ۱۴۰۲/۷/۱۹
ازفردا‌ همه نخبه میشن
الف ه۳۲۵۵۷۶۰۱۱:۲۹:۰۲ ۱۴۰۲/۷/۱۹
دوره سربازی رو کوتاه کنید وهمه هم به سربازی برن در حق کسی اجحاف نشه والبته کسایی که سر وقت میرن یا رفتن والان مدتی از خدمتشون مونده تشویقشون کنن کار خوب تشویق داره همونطور که غیبت یا دیر رفتن اضافه خذمت داره سر وقت رفتن هم تشویق کنید کسری بهشون بدید تا بقیه هم انگیزه پیدا کنن
ناشناس۳۲۵۵۷۶۷۱۱:۳۳:۲۴ ۱۴۰۲/۷/۱۹
گیریم که عده ای از تحصیل کنندگان با مدرک فوق و دکتری در این شرکت های به اصطلاح دانش بنیان! جذب شدند، برای بقیه می خواهید چکار کنید؟ اصلا توجه کردید بجز دوره آموزشی بقیه مدت سربازان چه مهارتی کسب می کنند؟ اما راهکار: خدمت سربازی برای همه پسران محدود شود به دوره آموزشی چند ماهه. به جای سربازی وظیفه هم کادر سربازی پنج ساله (برای داوطلبان خدمت) تاسیس کنید (با حقوق کافی).
ناشناس۳۲۵۵۷۸۸۱۲:۱۱:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۱۹
همه که نخبه نیستن بقیه چه
محمد۳۲۵۵۸۱۲۱۲:۳۸:۵۹ ۱۴۰۲/۷/۱۹
سلام سپاه یک طرح جدید غایبین ۸سال به بالا گذاشته میتوانندنسبت به تخصص کاری خود هفته ای دوروز سه روز ویا نزدیکترین حوزه بسیج نزدیک به محل زندگی خود بامهارت کاری خود کارکنند
ناشناس۳۲۵۵۸۲۹۱۳:۰۸:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۱۹
چرا براکسانی که بالای ۳۰،۳۵،سال هستن شرط میگذارید؟اینهابایدمعاف شوند.
احمد 3255658۳۲۵۵۸۴۹۱۳:۱۸:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۱۹
سلام لطفا دوره سربازی را به شش ماه برسانید تا وقت جوانان تلف نشود و وقتی گفته میشود دوسال کلا جوانان از زندگی کردن دلسرد میشوند همین که رحم کنید در حق این جوانان در عوض مملکت رو به رشد از نظر فرزند آوری و دلبستگی به وطن بیشتر میشه
ساحل۳۲۵۵۸۷۰۱۳:۳۵:۴۹ ۱۴۰۲/۷/۱۹
بعد این همه جلسه وشورا ومشورت هیچ تصمیم به درد بخوری گرفته نشد
دارینا۳۲۵۵۹۰۷۱۴:۱۰:۴۳ ۱۴۰۲/۷/۱۹
لطفابرای ۳۶ساله و دارای ۳فرزند کاری کنین
ناشناس۳۲۵۵۹۱۹۱۴:۲۲:۵۳ ۱۴۰۲/۷/۱۹
سربازی باید اختیاری باشد هر کسی دوست داره تو نیروهای نظامی کار کنه باید بره سربازی و بقیه برن به زندگیشون برسن من هر کسی رو که دیدم رفته سربازی فقط دو سال وقتش تلف شده و هیچ فایده ای نداشته
محمد۳۲۵۵۹۲۲۱۴:۲۴:۵۰ ۱۴۰۲/۷/۱۹
لطفااونایی که بالای 40سال دارن ومجردن هم معاف کنیدازسربازی.
حسام۳۲۵۶۱۳۸۱۹:۴۵:۰۱ ۱۴۰۲/۷/۱۹
نمیشه چون اینجوری خیلی ها تا سن ۴۰ سال میمونن تا معاف بشن و ازدواج نمیکنند باید طرح های بنیادی ویژه ای بزارند
مهدی۳۲۵۵۹۳۶۱۴:۳۶:۲۸ ۱۴۰۲/۷/۱۹
هیج جای دنیا دوسال خدمت نمیکنن با حقوق دو میلیون هشتصد بفرس براش
ناشناس۳۲۵۵۹۴۵۱۴:۴۵:۵۶ ۱۴۰۲/۷/۱۹
طرح خوبیه ولی اگر مدت خدمت سربازی کمتر باشه همه ی افراد با رضایت کامل اسقبال می‌کنند حداقل یکسال باشه خیلی عاقلانه تر هست و وهمه جوانان شرکت می‌کنند
محمد۳۲۵۶۰۱۱۱۶:۵۰:۳۴ ۱۴۰۲/۷/۱۹
اونایی که دو تا فرزند دارند بالای ۳۰ سال معاف کنید
منم۳۲۵۶۰۶۹۱۷:۴۷:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۱۹
بیاید این خدمت رو اختیاری کنید و کسایی که نمیرن رو یه جریمه حداقل ۵۰ یا ۶۰ میلیونی کنید این پول و بین کسایی که میرن خدمت بصورت حقوق بدهید هم مشکل غایبین حل بشه هم کمک هزینه ای واسه سربازای نیازمند
یدالله۳۲۵۶۰۷۵۱۷:۵۳:۴۹ ۱۴۰۲/۷/۱۹
دو سال زیاده
غلام۳۲۵۶۰۸۸۱۸:۰۶:۳۰ ۱۴۰۲/۷/۱۹
خدمت سربازی دو سال باشد و با همین حقوق . ولی پایان خدمت شغل و مسکن برایش تعلق گیرد و وام تشکیل زندگی .
مصطفی۳۲۵۶۰۹۲۱۸:۱۶:۵۵ ۱۴۰۲/۷/۱۹
از مسئولین عزیز عاجزانه تقاضامندم مدت خدمت سربازی رو کاهش بدید لطفا ، خدا شاهده دو سال خدمت کردن ، جوان رو از کار و زندگی میندازه . ممنون
حسام۳۲۵۶۱۳۴۱۹:۳۴:۲۴ ۱۴۰۲/۷/۱۹
خب خدمت خوبه در کل یه سری درس به نفرات میده که در اینده به کارش میاد ولی به نظر بنده مورد اول اینه که مدت خدمت سربازی رو کمتر کنند واقعا ۲۱ ماه مدت طولانی هست و مورد دوم اینکه طرح بومی سازی بیارند یعنی اینکه هر کسی در نزدیکترین پایگاه محل سکونتش خدمتش رو انجام بده ما الان داریم نفر بچه تبریز و اذربایجان و اصفهان هست محل خدمتش جاسک و کنارک و چابهار خب اینجوری سخته واقعا
شاه رضا۳۲۵۶۱۵۸۲۰:۱۰:۵۶ ۱۴۰۲/۷/۱۹
من مخاستم برم دفترچه رو پست کنم گفتن قیبت خوردی ۶ماه باید اضافه بکشی منم از همونجا اومدم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  6. چرا این همه بد اخلاقی؟

  7. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  8. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  10. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  11. درباره توبه تتلو

  12. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  13. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  14. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  15. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  16. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  17. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  18. برای این عکس شما تیتر بزنید

  19. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  20. تضادی عجیب و پر ابهام!

  21. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  22. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  23. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  24. تنوری که هنوز سرد است...

  25. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

پربحث‌های هفته

  1. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  2. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  3. تضادی عجیب و پر ابهام!

  4. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  5. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  6. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

  7. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  8. رادان: برهنگی و عریانی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست

  9. اعلام جرم دادستانی علیه برخی خبرنگاران در پرونده نیکا شاکرمی

  10. واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران

  11. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

  12. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

  13. جزئیات تقسیم تهران به استان‌های شرقی و غربی

  14. ورود بانوان به ورزشگاه تصمیم نظام بوده است

  15. یک دزدی ۱۰ میلیاردی از متروی تهران/ سارقان چه چیزهایی از مترو می‌دزدیدند؟

  16. دادستان کل کشور: لازمه فسادزدایی نظارت هوشمند است

  17. خبری خوش درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

  18. غذارسانی به حیوانات محبت در حق آنها نیست

  19. سردار رادان: دشمن به دنبال کارزارهای خیابانی است

  20. جزئیات دستگیری دو عامل ربایش یسنا کوچولو/ دختربچه ۴ ساله، ۵ روز اسیر آدم‌ربایان بود

  21. رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های آسیا منتشر شد/ جایگاه ایران کجاست؟

  22. بازگشت قطارهای تندرو به خط ۵ مترو/ دردسر ته سیگار مسافران

  23. واریز«هدیه روز معلم»به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر

آخرین عناوین