اسلام فعال یا تنزه طلب و ساکت؟!

محسن ردادی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، گروه سیاسی الف،   4020718044 ۳۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
اسلام فعال یا  تنزه طلب و ساکت؟!

مهم‌ترین تفاوتی که اسلام سیاسی با اسلامی سنتی و غیر سیاسی دارد در آن است که اسلام سیاسی نظر به اجتماع و سیاست دارد و این موضوع در جهان معاصر موجب شد که در منطقه عنوان«جبهه مقاومت» شکل بگیرد و چهره‌ای پیشرو از دین اسلام نشان دهد.

وقتی سخن از اسلام سیاسی به میان می‌آید باید توجه بشود که این عبارت دارای دو پیوست است. در وهله اول اجتماعی بودن دین اسلام را نشان می‌دهد که در آن جامعه و مردم مخاطبان دین و اساسا کانون دغدغه مسلمان قرار می‌گیرند و او نسبت به  آنان خود را دارای تکالیفی می‌بیند. دقیقاً در برابر اسلام تنزّهّ‌طلب و ساکت که تنها امور شخصی و فردی را برجسته می‌کند، اسلام سیاسی موضوعات جامعه و روابط دولت و مردم را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد. 

 پیوست دوم این است که شخص دغدغه‌مند درپی ایجاد تغییر است. در اسلام سیاسی مسلمان سوژه‌ای فعال و درتکاپو است تا آن آرمان‌ها و اهداف الهی در جامعه را محقق سازد. این سوژه هرکاری را که گمان برد در راستای اهداف خود ضروری است انجام می‌دهد، یا در میدان مبارزه حاضر است؛ یا در پشت جبهه در بخش تعاونی کمک می‌کند، یا دست به کار فرهنگی و سیاسی می‌زند یا.... همین دو پیوست است که موجب شد اسلام سیاسی در قرن بیستم مورد اقبال بسیاری از جوانان قرار بگیرد و آنان از خوانش‌های سنتی عدول کنند. 

 باید توجه داشت که اسلام سیاسی در جهان معاصر در دنیای اهل‌تسنن متولد شد و به وسیله اخوان‌المسلمین رشد و نمو پیدا کرد. هرچند ورود اسلام سیاسی و اندیشه حرکت و ترقی در بین شیعیان متأخرتر از اهل‌سنت است اما این بدان معنا نیست که اسلام سیاسی شیعیان ضعیف باشد. انقلاب اسلامی در بین مسلمانان جهان دستاوردی بود که سر و شکلی منسجم‌تر به اسلام سیاسی بخشید و آن را به وادی عمل در قاموس یک دولت درآورد و همین موضوع، یعتی موفقیت شیعیان در به ثمر نشاندن اسلام سیاسی موجب شد تا بسیاری از اهل‌سنت جذب گفتمان انقلاب اسلامی ایران بشوند و در راستای آن حرکت کنند. 

 مصر را باید مادر اسلام سیاسی در دنیای معاصر دانست، اما همین منسجم نبودن مبانی و اصول اخوان‌المسلمین بالاخص در عمل موجب شد که آنان در زمان انورسادات و حسن مبارک دست به سازش‌های سکولاریستی بزنند و به وادی تسامح و تساهل گرایش پیدا کنند. زمانی هم که در مصر انقلاب شد در ابتدا خیلی دست به عصا حرکت کردند، اما وقتی قدرت را به دست گرفتند، دچار یک تناقض آشکار شدند. آنان می‌خواستند هم اسرائیل را داشته باشند هم آمریکار را و همین امر موجب شد که از لحاظ فکری در آنان یک شکاف جدی ایجاد شود و زمانی که انقلابشان با کودتای سی‌سی کنار رفت، عملا شخصی نبود که از انقلاب اخوان‌المسلمین دفاع کند. شاید اگر در نظم و نسق دادن به ایدئولوژی و استراتژی خودشان از تجربه انقلاب اسلامی بهره‌میبردند کارشان به سقوط منتهی نمی‌شد. 

 اسلام سیاسی را باید حافظ ارزش‌ها و آرمان‌های دینی و حتی انسانی در سطوح مختلف دانست. اسلام سیاسی برعکس اسلام سازشگر و اهل تسامح اهل خیزش و طغیان در برابر استکبار جهانی است و در پی حفظ اراضی و اموال مسلمین است. به همین جهت است که رژیم صهیونیستی دو اسلام را در برابر خود میبیند. یک اسلام سازشگر و سکولار که اتفاقاً با آن رابطه عادی سازی برقرار می‌کند، و دو اسلام سیاسی که دشمن اصلی‌اش است و با آن سر سازشی ندارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۵۹۴۳۸۰۰:۱۸:۱۸ ۱۴۰۲/۷/۲۳
دین از سیاست جدا نیست. مسلمان واقعی کسی نیست که فقط نماز بخواند و روزه بگیرد و اوضاع جامعه و جهان برایش مهم نباشد.
ناشناس۳۲۵۹۴۵۳۰۰:۴۹:۵۸ ۱۴۰۲/۷/۲۳
مسلمان واقعی اگر ببیندجان و مال و ناموس برادر و خواهر دینی ا ش در خطر است نباید شعار بدهد باید به کمک او برود یعنی همان جهاد.
ناشناس۳۲۵۹۵۷۱۰۷:۴۵:۴۵ ۱۴۰۲/۷/۲۳
اما کشورهای غارتگر، دینی را دوست دارند که شخصی باشد و در مقابل آن ها نایستد
ناشناس۳۲۵۹۶۴۹۰۸:۵۲:۴۷ ۱۴۰۲/۷/۲۳
الان برای شما اوضاع مردم کشورت و معیشتشون مهمه ؟!!
ناشناس۳۲۵۹۷۹۱۱۰:۳۰:۲۴ ۱۴۰۲/۷/۲۳
نوشته که اوضاع جامعه و جهان. جامعه یعنی جامعه خودمون
ناشناس۳۲۶۰۸۷۷۰۱:۱۹:۱۲ ۱۴۰۲/۷/۲۴
بفرمایید چه چیزهایی در این جامعه خودمان مهم جلوه داده شده؟ و به آن عمل شده؟ ان کنتم صادقون!
ناشناس۳۲۵۹۶۸۰۰۹:۱۷:۳۲ ۱۴۰۲/۷/۲۳
آیا مسلمان واقعی بایست تنها به اشکالات و ایرادات سیاست جهانی کار داشته باشد و نسبت به سیاستها و عملکرد غلط حکومت سکوت کند؟
ناشناس۳۲۵۹۸۰۷۱۰:۴۴:۳۰ ۱۴۰۲/۷/۲۳
مگر کسی سکوت کرده؟!!!!
ناشناس۳۲۵۹۷۸۴۱۰:۲۵:۰۰ ۱۴۰۲/۷/۲۳
ایکاش کسانی که شعار دین سیاسی می دهند در برخود با مردم خودشان دیندار باشند به فکر معاش و معیشت مردم باشند .
ناشناس۳۲۵۹۴۴۹۰۰:۴۰:۲۷ ۱۴۰۲/۷/۲۳
اسلام ممکن است سازشکار باشد که در طول تاریخ مسلمان سازشکار دیده شده اما نمی تواند سکولار باشد.
ناشناس۳۲۵۹۴۵۰۰۰:۴۱:۵۸ ۱۴۰۲/۷/۲۳
الان منظور از اسلام ساز شکار و سکولار دقیقا یعنی چه اسلامی یا چه کشور هایی؟
ناشناس۳۲۵۹۴۵۲۰۰:۴۵:۳۳ ۱۴۰۲/۷/۲۳
با توجه به این نوشتار در حال حاضر فقط دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت افغانستان اسلام غیر ساز شکار هستند. باقی کشور های اسلامی مثل مصر و عربستان و اردن و ...‌همگی اهل سازش و سکولا هستن.
ناشناس۳۲۵۹۴۵۵۰۰:۵۱:۴۴ ۱۴۰۲/۷/۲۳
اسلام فعال به جای همایش و مقاله و ....حکم جهاد می دهد.
ناشناس۳۲۵۹۴۵۸۰۰:۵۳:۵۶ ۱۴۰۲/۷/۲۳
این یعنی همه کشور های اسلامی به اندازه ایران نمی فهمند و سکولار و سارشکار هستند؟
ناشناس۳۲۵۹۸۹۹۱۱:۴۱:۰۹ ۱۴۰۲/۷/۲۳
بعضیشون که خودشون حکام جنایتکار دارن مثل عربستان که به یمن حمله کرد و امارات. بعضیشون هم که حکومت دینی ندارن
ناشناس۳۲۶۰۰۱۷۱۲:۵۴:۴۰ ۱۴۰۲/۷/۲۳
وظیفه حکومت های اسلامی اول تامین منافع ملت هایشان است، سپس معرفی اسلام در سطح جهان به نحوی که مدافع منافع بشر و آبروی دین باشد. حکومت های اسلامی قرار نیست نقش منابع انسانی بهشت و جهنم را بازی کنند! حدود 50 کشور اسلامی هم هست، نمره همگی نیز مشخص است، نتیجه و خروجی پندار و کردار و گفتار همگیشان پس از چند سال حضور برای دنیا و آخرت ملت ها مشخص است.
ناشناس۳۲۶۰۷۰۹۲۰:۵۳:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۲۳
همان کشورهای اسلامی که می‌فرمایید مردمشان مخالف حکومت‌های سازشکارشان هستند
ناشناس۳۲۵۹۴۵۹۰۰:۵۵:۳۱ ۱۴۰۲/۷/۲۳
این ها برای ما نان و اب نمی شود.
رضا۳۲۵۹۴۶۸۰۱:۰۸:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۲۳
تنها گذاشتن مردم فلسطین پس از انهمه شعار و اعلام عدم مداخله جای سئوال دارد!
@A3EILM2S2Y@۳۲۵۹۴۸۳۰۲:۱۳:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۲۳
دین از سیاست جدا نیست. دین واقعی دینی نیست که فقط نماز خواند و روزه گرفت و اوضاع جامعه و جهان برای دیندار مهم نباشد.
ناشناس۳۲۵۹۴۹۹۰۳:۱۷:۰۷ ۱۴۰۲/۷/۲۳
قربون کتاب خدا و سخنان امامان بشم بالاخص امام حسین و ماجرای کربلا.تا ابد دهر همه چیز رو تبیین کرد و حالا شده چراغ راه.با اینها میشه اطرافیان رو شناخت.
محمد قاسمی۳۲۵۹۵۰۷۰۴:۰۵:۲۰ ۱۴۰۲/۷/۲۳
اسلام واقعی ابتدا بیت المال را بین مردم تقسیم میکند بعد قاضی را به دلیل استفاده ی کنیه برای امیرالمومنین توبیخ میکند سپس از مردم میخواهد بر او نظارت کنند در ادامه به نظر مردم احترام گذاشته ۲۵ سال خانه نشین میشود و جنگ برده را برای احترام به نظر مردم واگذار و حکومت را تحویل و بر جانشینی پسرش تاکید نمیکند مرامنامه ی سیاسی را به امرای خود برای خدمت به مردم مینویسد . برای ما از اسلام علی بگید
ناشناس۳۲۵۹۷۱۲۰۹:۳۳:۴۹ ۱۴۰۲/۷/۲۳
علی خانه نشین نخواهد شد و کربلای دیگری اتفاق نخواهد افتاد. با ولایت زنده ایم تا زنده ایم رزمنده ایم
ناشناس۳۲۵۹۷۳۵۰۹:۵۱:۲۷ ۱۴۰۲/۷/۲۳
احترام به نظر مردم چیه وقتی خدا گفته تو خلیفه خدا هستی؟ شرایط برای گرفتن خلافت مهیا نبود. در مورد پذیرفتن حکمیت هم همینطور بود خوارج دور علی (ع) را گرفتند و او را تهدید به قتل کردند
ناشناس۳۲۵۹۹۰۰۱۱:۴۱:۲۴ ۱۴۰۲/۷/۲۳
حتی خلیفه خدا هم برای نظر مردم احترام قائل است...
ناشناس۳۲۵۹۸۸۱۱۱:۳۳:۳۱ ۱۴۰۲/۷/۲۳
احسنت اسلام فقط آنچه پیامبر و امام علی و دیگر ائمه انجام دادند یعنی صلح و جنگ در وقت مناسب خود !! منش و بخشش در حدی که انسان انگشت به دهان می ماند آزادی انتقادگر ! مدارا با دشمن !! احترام و حفاطت از جان زنان وکودکان وسالمندان وحتی درختان و حیوانات آنها که طی نبرد و تسخیر آن دیار دچار رنجش نشوند !! و شجاعت هنگام نبرد !!
ناشناس۳۲۶۰۷۱۲۲۰:۵۵:۴۹ ۱۴۰۲/۷/۲۳
یعنی می‌گویید ما هم مثل مردم بی‌وفای آن دوران امام خود را تنها بگذاریم؟ یا عقل و منطق قرآنی حکم می‌کند تا پای جان در راه ولایت ثابت قدم باشیم؟ کدام؟
ناشناس۳۲۵۹۵۶۳۰۷:۴۱:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۲۳
سیاستمدار می تواند دین دار باشد اما دین سیاسی نیست
ناشناس۳۲۵۹۸۰۴۱۰:۴۳:۳۳ ۱۴۰۲/۷/۲۳
جهت اطلاع خود خدا برای تمام امور دستور صادر کرده از جمله سیاست و حکومترانی
ناشناس۳۲۵۹۶۰۲۰۸:۲۶:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۲۳
دین سیاسی یا سیاست دینی ؟ بدون پاسخ صریح به این سوال امکان ادامه بحث وجود ندارد
ناشناس۳۲۵۹۷۱۷۰۹:۳۷:۱۹ ۱۴۰۲/۷/۲۳
دین اگر منظور شما دین سیاسی امام حسین است که مقابل شر ایستاد و جزو آموزه های دینی ماست که امام و اهل بیتش در صف اول مبارزه بودند و پیروانشون در کنارشون.
ناشناس۳۲۶۰۳۹۸۱۶:۴۰:۵۱ ۱۴۰۲/۷/۲۳
امام به قصد جنگ نرفت ! اما چون از نیت یزید با خبر بود آماده به جنگ رفت !
ناشناس۳۲۵۹۷۲۱۰۹:۴۰:۱۷ ۱۴۰۲/۷/۲۳
باید مسلمانی زنده بماند تا سازشکار یا غیرسازشکار شود.
ناشناس۳۲۵۹۸۹۷۱۱:۳۹:۴۶ ۱۴۰۲/۷/۲۳
این مبحثی که شما مطرح کردید، در زیرمجموعه مباحث امامت است و صدها جلد کتاب در طول تاریخ حول آن نوشته شده و نسبت آن با اخوان المسلمین کذب محض است و ریشه فراتاریخی دارد. و همچنین ریشه در مباحث ارتباط اعمال این جهان و پاداش و جزا در قیامت هم دارد. همینطور فقط و فقط به ظلم و تعدی و شهوترانی منتهی نمیشود و همه امور زندگی را در بر می گیرد و فقط به حکومت مربوط نیست و پیچیده تر از این حرفهاست.
ناشناس۳۲۵۹۹۳۶۱۱:۵۹:۵۰ ۱۴۰۲/۷/۲۳
اسلام یعنی پیاده سازی عدالت در جامعه و برای افراد جامعه نه اینکه افراد جامعه 20 سال است در تورم 60 درصدی زندگی سیاهی داشته باشند .
ناشناس۳۲۶۰۷۲۸۲۱:۰۵:۱۱ ۱۴۰۲/۷/۲۳
اسلام یعنی صداقت و انسانیت و پایمردی اسلام یعنی ازادی و کرامت برای همه انسان‌ها نه فقط برای من و اطرافیانم اسلام برای تحقق این آرمان‌های متعالی با جنایت‌کار و ستم‌گر در جنگ است پیامبر اسلام برای تحقق این اهداف برتر، سال‌ها سختی و بی‌حرمتی، فشار اقتصادی در بدترین شرایط و جنگ و مصیبت‌ها را تحمل کرد مسلمانان زیادی هم در کنار پیامبر استقامت کردند نه اینکه از سختی‌های اقتصادی و سیاسی برای متوقف کردن پیامبر از این آرمان‌های بزرگ استفاده کنند.
ناشناس۳۲۶۰۲۷۱۱۵:۳۰:۴۴ ۱۴۰۲/۷/۲۳
برادر عزیز دوران این طور نوشتن ها تمام شده. مردم از این موارد عبور کرده اند.
حسین۳۲۶۱۰۱۸۰۹:۲۴:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۲۴
صرفنظر از اینکه این بحث نظری است بحث جدایی دین و سیاست یا یکی بودن آنها باطل است دین فوق سیاست است و کسانی که دین و سیاست را یکی می دانند اجازه می دهند گاهی بجای دین سیاست تصمیم بگیرد و همان را تصمیم دین به حساب می آورند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. لحظۀ پیداشدن لاشه بالگرد توسط تیم پهپادی

  2. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  3. خوشحالی مجری شبکه ۱۴ اسرائیل از خبر شهادت رئیس جمهور ایران

  4. شناسایی هویت شهدای سانحه بالگرد رئیس‌جمهور/ تایید سوختگی پیکرها/ آیت‌الله آل‌هاشم یک‌ساعت پس از حادثه زنده بوده است

  5. عملکرد سیاه آمریکا در تحریم ها از نگاه ظریف/ توضیحاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری/ آرامش در بازار ارز

  6. سخت، اما گذرا...

  7. محل تدفین شهید آیت‌الله رئیسی مشخص شد/ اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور و همراهانش

  8. رهبر انقلاب: ایران خدمتگذار صمیمی، مخلص و باارزشی را از دست داد/ اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم

  9. شهدای خلبان حادثه بالگرد رئیس‌جمهور

  10. انتخابات ریاست‌جمهوری ۸ تیر برگزار می‌شود

  11. زندگی‌نامه رئیس‌جمهور شهید سید ابراهیم رئیسی

  12. کلانتری‌ها تخصصی می‌شود/ مردم از فراجا انتظار اقتدار دارند

  13. سیدالشهدای خدمت!

  14. جزئیات درگیری خونین پلیس با اشرار و اراذل در نارمک

  15. بازتاب های گسترده بین المللی در پی شهادت رئیس جمهور کشورمان

  16. صفحه تلخی در کتاب انقلاب اسلامی ورق خورد

  17. کارنامه خدمات شهیدان حسین امیرعبداللهیان و سید محمدعلی آل‌هاشم

  18. جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست مخبر آغاز شد

  19. واکنش ظریف به شهادت رئیس جمهور

  20. پیام تسلیت دکتر احمد توکلی در پی شهادت آیت الله رئیسی

پربحث‌های هفته

  1. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  2. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  3. حالا زمان مذاکره است

  4. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  5. لحظۀ پیداشدن لاشه بالگرد توسط تیم پهپادی

  6. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  8. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  9. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  10. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  11. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  12. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  13. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  14. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  15. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  16. مأمور خاطی بازداشت شد

  17. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  18. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  19. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  20. خوشحالی مجری شبکه ۱۴ اسرائیل از خبر شهادت رئیس جمهور ایران

  21. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  22. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

  23. شناسایی هویت شهدای سانحه بالگرد رئیس‌جمهور/ تایید سوختگی پیکرها/ آیت‌الله آل‌هاشم یک‌ساعت پس از حادثه زنده بوده است

  24. لنگرگاه جمهوری اسلامی در بحران‌ها کجا است؟!

  25. عملکرد سیاه آمریکا در تحریم ها از نگاه ظریف/ توضیحاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری/ آرامش در بازار ارز

پربحث‌های هفته

  1. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  2. حالا زمان مذاکره است

  3. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  5. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  6. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  7. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  8. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  9. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  10. شناسایی هویت شهدای سانحه بالگرد رئیس‌جمهور/ تایید سوختگی پیکرها/ آیت‌الله آل‌هاشم یک‌ساعت پس از حادثه زنده بوده است

  11. لنگرگاه جمهوری اسلامی در بحران‌ها کجا است؟!

  12. عملکرد سیاه آمریکا در تحریم ها از نگاه ظریف/ توضیحاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری/ آرامش در بازار ارز

  13. انتخاباتی حساس، حیاتی و سرنوشت‌ساز

  14. سخت، اما گذرا...

  15. رئیس جمهور: باید گره های ذهنی در رابطه با تشکیل خانواده و افزایش جمعیت باز شود

  16. خاری در چشم دشمنان

  17. آیت‌الله علم‌الهدی: ولایت مقدم بر عدالت است

  18. رحیم‌پور ازغدی: قبلا به شوخی می‌گفتند کاخ سفید را حسینیه می‌کنیم الان اما در حال رخ دادن است

  19. مخالفت آیت‌الله سبحانی با تعطیلی شنبه

  20. آخرین تصمیم دولت برای حمایت از نهضت ملی مسکن

  21. برائت نامه محمدعلی رامین از پسرش یاسین و مهناز افشار

  22. حل يك ابرچالش نظام

  23. محکومیت‌وزیر‌سابق جهادبه ۳ سال حبس/ احضار ۲ وزیر ‌در چای‌دبش 

  24. تعطیلی شنبه‌ها در مجلس رأی آورد/ نمایندگان چه گفتند؟

  25. محل تدفین شهید آیت‌الله رئیسی مشخص شد/ اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور و همراهانش

آخرین عناوین