واکنش کاخ سفید به ادعای ارتباط آزادسازی پول ایران با حمله به اسرائیل

  4020716015 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

کاخ سفید ادعای برخی قانونگذاران آمریکایی را مبنی بر اینکه «دولت بایدن با آزادسازی پول بلوکه شده ایران به حمله نیروهای مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی کمک کرده است» دروغی شرم‌آور خواند.

واکنش کاخ سفید به ادعای ارتباط آزادسازی پول ایران با حمله به اسرائیل

به گزارش ایسنا، اندرو بِیتس، معاون سخنگوی کاخ سفید بامداد امروز (یک‌شنبه) به ادعای چند قانونگذار جمهوری‌خواه که گفته‌اند، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با آزادسازی و انتقال وجوه مسدود شده ایران از کره جنوبی به حمله نیروهای مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی حمایت مالی کرده است، واکنش نشان داد و تاکید کرد که این، دروغی شرم‌آور است.

اندرو بیتس به‌طور ویژه پست‌های سناتور ریک اسکات از ایالت فلوریدا و سناتور جی دی ونس از ایالت اوهایو را در رسانه‌های اجتماعی مورد انتقاد قرار داد که مدعی شدند اجازه انتقال شش میلیارد دلار سرمایه ایران از کره جنوبی به قطر در حمله مرگبار روز شنبه تاثیر داشته داشته است.

ریک اسکات در پیام خود ضمن طرح این ادعای بی‌اساس تاکید کرد: در حالی که بایدن ساکت است، سازش او با ایران و حماس در هر آژیر اسرائیل به گوش می‌رسد.

بنابر گزارش مسنجر، معاون سخنگوی کاخ سفید در پاسخ گفت: از هر نظر این یک دروغ شرم‌آور در شرایطی است که هر دو حزب باید کاملاً در حمایت از اسرائیل متحد باشند.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز در واکنش به این ادعاها تاکید کرد که اکنون زمان انتشار اطلاعات نادرست نیست.

همچنین سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نلاش‌ها برای فضاسازی علیه توافق اخیر تهران و واشنگتن را رد و خاطر نشان کرد که حمله به اسرائیل هیچ ارتباطی با این توافق ندارد و هنوز حتی یک پنی از پول منتقل شده ایران صرف نشده است.

بر اساس توافقی که تهران و واشنگتن به تازگی به آن دست یافتند و اجرا شده است، شش میلیارد دلار از پول ایران که به دلیل تحریم‌های آمریکا در حساب‌های بانکی کره جنوبی مسدود شده بود، آزاد و سپس به بانک مرکزی قطر منتقل شد. در ازای آن نیز چند فرد ایرانی -آمریکایی که به جرم جاسوسی در ایران زندانی شده بودند همزمان با آزادی چند شهروند ایرانی زندانی در آمریکا آزاد شدند و به خانه بازگشتند.

این توافق انتقادات زیادی را از سوی جمهوری‌خواهان در آمریکا علیه دولت بایدن برانگیخت و حتی برخی از آنها، بایدن را به پرداخت باج به تهران متهم کردند.

به گزارش ایسنا، این ادعاها پس از آن مطرح می‌شوند که در پی عملیات «طوفان الاقصی» از سوی مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی که از روز شنبه آغاز شده است، تاکنون حدود ‌۳۰۰ صهیونیست کشته و ۱۵۹۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پس از وقوع این حمله گسترده علیه شهرک‌ها و شهرهای صهیونیستی عصر روز شنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تماس گرفت و تاکید کرد: «ایالات متحده در کنار اسرائیل ایستاده است.»

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در این گفت‌وگوی تلفنی بر حمایت کامل کشورش از آنچه «حق اسرائیل برای دفاع از خود» خواند، تاکید کرد.

از سوی دیگر، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه «مقاومت قهرمانانه ملت فلسطین در عملیات طوفان الاقصی را به ملت بزرگ فلسطین و تمام گروه‌ها و جریان‌های مقاومت ضد صهیونیستی در منطقه از جمله در سرزمین فلسطین تبریک می‌گویم» اظهار داشت: آنچه که امروز اتفاق افتاد در راستای استمرار پیروزی‌های جریان مقاومت ضد صهیونیستی در حوزه‌های مختلف از جمله در سوریه، لبنان و اراضی اشغالی است.

وی با تاکید بر اینکه «در این عملیات صهیونیست‌ها دچار غافلگیری جدی شدند» گفت: این موضوع بار دیگر اثبات کرد که در چارچوب یک اقدام جدی عملیاتی صهیونیست‌ها به چه میزان شکننده هستند و از روحیه لازم برای مقاومت برخوردار نیستند.

بلینکن: آزادسازی پول‌های ایران ارتباطی به حمله حماس به اسرائیل ندارد
 
وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی ادعای تاثیر کمک‌کننده آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران از کره جنوبی بر انجام شدن عملیات جنبش مقاومت فلسطین علیه رژیم اشغالگر قدس را تکذیب کرد و گفت‌ که واشنگتن «در حال بررسی کمک‌های نظامی بیشتر به اسرائیل است».

به گزارش ایسنا، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا امروز (یکشنبه) در گفت‌وگویی با شبکه سی‌ان‌ان در پاسخ به این که چه نظری درباره ادعاهای داخلی و خارجی مبنی بر این دارد که موضع دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران به انجام شدن موفقیت‌آمیز عملیات «طوفان الاقصی» توسط جنبش مقاومت فلسطین علیه مواضع رژیم صهیونیستی کمک کرده است، گفت: ۲ نکته وجود دارد. در زمینه آزادسازی پول‌های ایران برای استفاده در امور بشردوستانه که به عنوان بخشی از توافق بازگرداندن آمریکایی‌های زندانی در ایران بود، تاسف‌بار است که وقتی افراد زیادی جان باخته‌اند و اسرائیل تحت حملات قرار دارد، برخی بازی‌های سیاسی به راه می‌اندازند.

بلینکن ادامه داد: پولی از مالیات‌دهندگان آمریکایی نقشی در این زمینه نداشته است. این پول‌ها، درآمد ایران بود که از محل فروش نفت خود به دست آورده بود و در بانکی در کره جنوبی مسدود شده بودند. آن‌ها از همان روز اول حق استفاده از این پول‌ها را برای مصارف بشردوستانه برخوردار بوده‌اند. این پول‌‎ها از یک حساب بانکی به حسابی دیگر در کشوری دیگر منتقل شد تا استفاده آن تسهیل شود. تاکنون، حتی یک دلار هم از این حساب خرج نشده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا نظارت دقیقی بر این حساب دارد تا پول‌های آن فقط برای غذا، دارو و تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار بگیرد.

وزیر امور خارجه آمریکا اشاره کرد: دولت پیشین آمریکا (دولت دونالد ترامپ) سازوکار مشابهی را برای استفاده ایران از درآمد نفتی مسدودشده‌اش در جاهای مختلف برای امور بشردوستانه تعیین کرده بود. بنابراین، یا اطلاعات غلطی به افراد داده می‌شود یا خودشان این اطلاعات را نشر می‌دهند.

بر اساس توافقی که تهران و واشنگتن به تازگی به آن دست یافتند و اجرا شده، ۶ میلیارد دلار از پول ایران که به دلیل تحریم‌های آمریکا در حساب‌های بانکی کره جنوبی مسدود شده بود، آزاد و سپس به بانک مرکزی قطر منتقل شد. در ازای آن نیز چند فرد ایرانی -آمریکایی که به جرم جاسوسی در ایران زندانی شده بودند همزمان با آزادی چند شهروند ایرانی زندانی در آمریکا آزاد شدند و به خانه بازگشتند.

این توافق انتقادات زیادی را از سوی جمهوری‌خواهان در آمریکا علیه دولت بایدن برانگیخت و حتی برخی از آن‌ها، بایدن را به پرداخت باج به تهران برای آزادسازی زندانیان متهم کردند. این ادعا از سوی مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا، از جمله بلینکن رد شده بود. کاخ سفید نیز این ادعای جمهوری‌خواهان را «دروغی شرم‌آور» خواند.

کشته‌شدن شهروندان آمریکایی در عملیات طوفان الاقصی
بلینکن افزون بر این، گفت که طبق گزارش‌هایی که به دست دولت آمریکا رسیده است، در عملیات مقاومت فلسطین «چند آمریکایی کشته شده‌اند» و تعداد بیشتری نیز مفقود شده‌اند و آمریکا در تلاش است این موضوع را «راستی‌آزمایی کند.»

 در پی عملیات طوفان الاقصی از سوی مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی که از روز شنبه آغاز شده، تاکنون حدود ‌۶۰۰ صهیونیست کشته و بیش از ۲۰۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پس از وقوع این حمله گسترده علیه شهرک‌ها و شهرهای صهیونیستی عصر روز شنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تماس گرفت و تاکید کرد: «ایالات متحده در کنار اسرائیل ایستاده است.»

کمک‌های نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی
بلینکن در ادامه این گفت‌وگو درباره حمایت‌های نظامی کشورش از رژیم صهیونیستی در پی این عملیات موفقیت‌آمیز جنبش مقاومت فلسطین گفت: «ما در حال بررسی برخی درخواست‌های دیگر از سوی اسرائیلی‌ها هستیم و فکر می‌کنم امروز چیزهای بیشتری در این باره بشنوید».

او خاطرنشان کرد که طبق یک تفاهم‌نامه امضا شده در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما»، آمریکا، سالانه، ۳.۸ میلیارد دلار کمک‌نظامی به تل‌آویو ارائه می‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین به «حزب‌الله لبنان درباره تلاش برای مداخله در جهت گسترش تنش‌ها در غزه هشدار داد».

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۵۱۹۳۹۱۱:۰۱:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۱۶
یک داستانی درست کردن که دیگه هیچ پولی برای ایران آزاد نشه . ...
ناشناس۳۲۵۲۰۵۴۱۲:۱۰:۲۸ ۱۴۰۲/۷/۱۶
ترامپ گفته تقصیر بایدن بوده و بایدن داره خودش را تبرئه می کنه
ناشناس۳۲۵۲۰۹۰۱۲:۴۲:۲۱ ۱۴۰۲/۷/۱۶
چه ربطی داره!؟ چه حرف بی معنی و سطحی!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  2. چرا این همه بد اخلاقی؟

  3. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  4. درباره توبه تتلو

  5. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  6. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  7. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  8. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  9. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  10. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  11. فردا دیر است...

  12. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  13. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  14. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  15. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  16. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

  17. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  18. تنوری که هنوز سرد است...

  19. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  20. ایثارگران را بدنام نکنید !

  21. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  22. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  23. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  24. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  25. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

پربحث‌های هفته

  1. چرا این همه بد اخلاقی؟

  2. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  3. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  4. فردا دیر است...

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  6. تنوری که هنوز سرد است...

  7. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  8. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  9. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  10. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  11. پاسخ طحان‌نظیف به انتقادات روحانی از شورای نگهبان/ رقیب جدید قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم

  12. رئیسی: برخی به‌دنبال معامله بر سر موشک‌هایمان بودند/ به‌بهانه دورکردن سایه‌جنگ،برجام‌های ۲ و ۳ را دنبال می‌کردند

  13. دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

  14. کمال خرازی: اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم

  15. هر چقدر رأی بیشتر باشد، مجلس قوی‌تر است/ مرحلهٔ دوم انتخابات به‌اندازهٔ مرحلهٔ اول اهمیت دارد

  16. شهادت یکی از پاسداران نیروی زمینی سپاه در جنوب‌شرق کشور

  17. واکنش کنعانی به اقدام ضد ایرانی کانادا

  18. رئیس‌جمهور: منزوی کردن زنان را قبول نداریم

  19. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  20. وزیر کشور: مردم با حضور در انتخابات برگ زرین دیگری بر افتخارات این کشور افزودند

  21. واکنش آمریکا به اظهارات هسته ای کمال خرازی

  22. رئیسی: «وعده صادق» از نقاط عطف اجماع‌ساز میان مردم بود/ هیچوقت میز مذاکره را ترک نکردیم

  23. تکلیف ۳۰ منتخب تهران در مجلس تعیین شد + گرایش سیاسی

  24. نتایج مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم

  25. افشاگری رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی علیه «احمد علیرضابیگی»

آخرین عناوین