بازدید اژه‌ای از موزه ملی ایران/ باید زیرساخت‌های میراث فرهنگی و گردشگری را تقویت کنیم

  4020705103

  رئیس قوه قضاییه گفت: باید در راستای معرفی و شناساندن ابعاد و ظرفیت‌های مختلف و جایگاه «وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی» در سطح جامعه اقدامات گسترده‌تری صورت گیرد چرا که ارتباط تنگاتنگی میان حوزه‌های کاری این وزارتخانه با دین و فرهنگ و تمدن وجود دارد.

بازدید اژه‌ای از موزه ملی ایران/ باید زیرساخت‌های میراث فرهنگی و گردشگری را تقویت کنیم


به گزارش میراث آریا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای امروز چهارشنبه -5 مهرماه- همزمان با آغاز هفته گردشگری، با حضور در موزه ملی ایران، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این موزه، طی نشست با مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت:باید در راستای معرفی و شناساندن ابعاد و ظرفیت‌های مختلف و جایگاه «وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی» در سطح جامعه اقدامات گسترده‌تری صورت گیرد چرا که ارتباط تنگاتنگی میان حوزه‌های کاری این وزارتخانه با دین و فرهنگ و تمدن وجود دارد.

وی افزود: حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کشور ما از ظرفیت‌های بسیار بالا و متکثری برخوردار است و این حوزه می‌تواند مساعدت‌های شایانی را به اقتصاد کشور و مقولات آموزشی و تربیتی داشته باشد.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مقوله دیپلماسی عمومی نیز می‌تواند منشأ اثر باشد و اهمیت این موضوع با عنایت به پروژه دشمنان در ایران هراسی، بیشتر احساس می‌شود؛ در واقع حوزه میراث فرهنگی و گردشگری قابلیت دفع شر دشمن را نیز داراست.

وی ادامه داد: ضروری است زیرساخت‌های حوزه میراث فرهنگی و گردشگری را هر چه بیشتر و گسترده‌تر تقویت کنیم و بدانیم که سرمایه‌گذاری در این حوزه عواید فراوانی را نصیب کشور می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: به موجب قانون کلیه دستگاه‌ها موظفند از آثار و ابنیه تاریخی مرتبط با حوزه‌های کاری خود محافظت و صیانت کنند؛ بر همین اساس ضروری است وزارت میراث فرهنگی، ابنیه تاریخی مرتبط با کلیه دستگاه‌ها را احصاء کرده و فهرست ناظر بر آن‌ها را در اختیار دستگاه قضایی قرار دهد تا مسئولان قضایی ذیربط بعنوان مدعی‌العموم در موارد لازم، ورود مجدانه‌تری به مقوله تخریب ابنیه تاریخی داشته باشند.

رئیس قوه قضاییه بیان کرد: به جهت انسجام و تسریع و تسهیل در پیشبرد امور حقوقی و قضایی مرتبط با حوزه میراث فرهنگی و گردشگری ضروری است تا برنامه‌های آموزشی مشترکی میان قوه قضاییه و وزارت میراث فرهنگی تشکیل شود.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به سخن قائم‌مقام وزارت میراث فرهنگی مبنی بر وجود برخی اماکن مجهول‌المالک در مناطق و بافت‌های تاریخی کشور که بعضاً زمینه‌ساز آسیب‌رسانی به ابنیه تاریخی می‌شوند، گفت: در این زمینه اصل ۴۹ قانون اساسی تکلیف را مشخص کرده است و ظرفیت‌های قانونی موجود است، لذا مبادرت به شناسایی و معرفی این قبیل اماکن کنید.

رئیس قوه قضاییه در ادامه بیان کرد: معاونت حقوقی وزارت میراث فرهنگی در قبال پرونده‌هایی که له یا علیه این وزارتخانه در مراجع قضایی تشکیل می‌شود باید تدابیر مقتضی را از حیث متقن و مستند بودن ادله و دفاعیات در دستور کار قرار دهد و امور را به گونه‌ای تمشیت کند که در مواردی که ذی‌حق بودن وزارتخانه در جهت صیانت از میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی و امور ناظر بر گردشگری، مبرهن و مسلم است، قبل از صدور رأی نهایی، مراتب را برای اتخاذ راهکار مقتضی منتقل گرداند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با تشریح و تبیین اصل ۸۳ قانون اساسی که ناظر بر حوزه کاری وزارت میراث فرهنگی است و همچنین بند (د) قانون مجازات اخلال در نظام اقتصادی، گفت: مطابق قانون هر گونه اقدامی به قصد خارج کردن میراث فرهنگی یا ثروت‌های ملی ولو به خارج کردن آن نیانجامد قاچاق محسوب و کلیه اموالی که برای‌خارج کردن از کشور در نظر گرفته شده است مال موضوع قاچاق تلقی و به سود دولت ضبط می‌گردد؛ همین تصریح قانونی بیانگر اهمیت حوزه کاری میراث فرهنگی است، لذا شما متولیان امر در این حوزه با جدیت پیگیر جامه عمل پوشاندن به این ظرفیت‌های قانونی در راستای صیانت و حفاظت از سرمایه‌ها و نفایس ملی باشید.

وزیر میراث‌فرهنگی در نشست با رئیس قوه قضاییه:
حمایت معنوی قوه قضائیه مهمترین داشته ما است/ صنعت گردشگری نیازمند حمایت قوه قضاییه است
 
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: گردشگری باید و می‌تواند جایگزین درآمدهای سنتی ما باشد و این صنعت می‌تواند جایگزین نفت شود.
 مهندس ضرغامی در نشست با حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه که در محل موزه ملی ایران انجام شد، در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به فرا رسیدن ۵ مهر روز جهانی گردشگری گفت: از آقای اژه‌ای تشکر می‌کنیم که در اولین روز از هفته گردشگری و مصادف با روز جهانی گردشگری در این نشست شرکت کردند و مسائل مرتبط با این وزارتخانه را بررسی می کنند. حضور آقای اژه‌ای در این روز برای ما اهمیت دارد.

مهندس ضرغامی افزود: من از مدت‌ها قبل توفیق همکاری و دوستی خدمت آقای اژه‌ای داشتم واقعا اخلاق، رفتار پسندیده ایشان است و هرچه سمت‌های بالاتری داشتند، روحیه‌ای بهتر و اخلاقی متواضع‌تر داشتند. یکی از حرف‌های ما این است که بزرگان ما باید بزرگی کنند. خوشحالیم که حاج آقای محسنی در این جایگاه بزرگ، بزرگی می‌کنند و این برای انقلاب بسیار مفید است.

نزدیک‌ترین هنر به دین، صنایع‌دستی است

مهندس ضرغامی با اشاره به اهمیت ماموریت‌های این وزارتخانه افزود: بخشی  از ماموریت ما مربوط معاونت صنایع‌دستی است. بخش زیادی از صنایع‌دستی را بانوان انجام می‌دهند و بسیاری از آسیب‌های جامعه از طریق صنایع‌دستی قابل برطرف شدن است.

اوگفت: اعقتاد داریم نزدیک‌ترین هنر به سبک زندگی، هنر ایرانی و نیز نزدیک‌ترین هنر به دین، صنایع‌دستی  است.

وزیر میراث‌فرهنگی اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که غربی‌ها دنبال می‌کنند یکسان‌سازی است. آنچه که می‌تواند جلوی این یکسان‌سازی را بگیرد صنایع‌دستی است.

گردشگری می‌تواند جای درآمدهای سنتی ما را بگیرد

مهندس ضرغامی در ادامه افزود: گردشگری باید و می‌تواند جای درآمدهای سنتی ما را بگیرد و این صنعت باید جای نفت بنشیند. رهبر معظم انقلاب نیز درباره توسعه صنعت گردشگری تاکید دارند. ما حداقل ۱۵ نوع گردشگری داریم و این تنوع می‌تواند به ما در ایجاد درآمد و اشتغالزایی کمک کند.

مهندس ضرغامی یادآور شد: صنعت گردشگری نیازمند حمایت است. سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری برای ورود به این صنعت اعلام آمادگی دارند و تنها درخواست‌شان این است که موانع از پیش روی آن‌ها برداشته شود.

او در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: کشورهای همسایه که رقبای ما هستند این مشکلات و این موانع را برطرف کردند. آقای اژه‌ای در مدت مسئولیت خود موفق عمل کرده‌اند. از این رو ما درخواست داریم که شما به‌عنوان رئیس قوه قضائیه در این باره کمک کنید و هر جایی که لازم است دستورات لازم را به دادستان‌ها و قضات اعلام کنید تا همکاری‌ها در حوزه گردشگری تقویت شود.

**********

درخواست قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی از رئیس قوه قضائیه:
شعبه ویژه برای رسیدگی به جرائم حوزه میراث‌فرهنگی تشکیل شود
 
قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از رئیس قوه قضائیه خواست تا شعبه ویژه برای رسیدگی به جرائم حوزه میراث‌فرهنگی تشکیل شود.

دکتر علی دارابی امروز ـ چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ ـ در نشست وزیر، معاونان و مدیران وزارت میراث‌فرهنگی با حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه که در موزه ملی ایران انجام شد، در سخنانی گفت: ابتدا به‌عنوان یک شهروند از مواضع، اقدامات و برنامه‌های ارزشمند شما در دوره مسئولیت شما تشکر و قدردانی می‌کنم.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی افزود: ایران با یک قدمت طولانی از کهن‌ترین تمدن‌های دنیا است و سابقه یک میلیون سال سکونت ثبت شده و یک میلیون اثر تاریخی داریم که ۳۴ هزار اثر ثبت شده است.

او گفت: ثبت این آثار جزء حقوق عامه است و خوشبختانه به تازگی موفق به ثبت جهانی ۵۴ کاروانسرای تاریخی شدیم و در اجلاس ریاض، کشورهای عضو به افتخار ایران دست زدند.

دارابی ادامه داد: با ثبت پرونده کاروانسراهای ایرانی، ۱۰۴ سایت تاریخی داریم که ثبت جهانی هستند. بعد از ثبت، جهانیان هنر و فرهنگ و تاریخ ایران را تعظیم و تکریم می‌کنند.

معاون میراث‌فرهنگی ادامه داد: درباره صیانت و حفظ و مرمت آثار تاریخی گاهی اوقات شاهد ترک فعل هستیم. بهتر است بدانیم امسال یونسکو قصد داشت شهر ونیز را از ثبت خارج کند و اگر درباره بناهای تاریخی ثبت جهانی شده غفلت داشته باشیم و به آن‌ها توجه نکنیم، این خطر ممکن است آثار ثبت شده ما را هم تهدید کند.

دارابی ادامه داد: فصل نهم قانون اسلامی، اختصاص به تخریب آثار تاریخی دارد و بخشی از مواد آن به جرم‌انگاری تخریب درباره آثار تاریخی می‌پردازد. ضمن تشکر از همراهی مجموعه قوه قضائیه از حضرتعالی درخواست داریم تا این موضوعات به صورت جدی در دستور کار قضات و دادستان‌ها قرار گیرد.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی در ادامه گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که از حضرتعالی درخواست داریم این است که دستور دهید تا جرائم مرتبط با حوزه میراث‌فرهنگی در شعب مخصوص به میراث‌فرهنگی بررسی شود.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی ضمن اشاره به وقوع سیل در شهر یزد که دو سال قبل روی داد، افزود: برخی از خانه‌ها خالی از سکنه هستند و بسیاری از آنها نیز در بافت تاریخی واقع شده‌اند و به همین دلیل، رسیدگی به وضعیت این خانه‌ها بسیار مشکل است. از این رو رسیدگی به این خانه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.



yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  2. مأمور خاطی بازداشت شد

  3. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  4. اژه‌ای: توطئه دشمن در حوزه حجاب به جایی نمی‌رسد

  5. تحریم‌های جدید استرالیا علیه ایران

  6. مرده متحرک !

  7. شباهت های عجیبِ قیمت و قدرت!

  8. صدور "اعلان قرمز برای یاسین رامین" منتظر دستور قضایی

  9. جزئیات دستگیری صادق زیباکلام

  10. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  11. واکنش الناز شاکردوست به جنایات اسرائیل

  12. خاندوزی: نرخ رشد نقدینگی به ۲۴ درصد رسیده است

  13. آبروریزی اپوزیسیون در شبکه‌های فارسی زبان؛ این‌بار آنتن زنده اینترنشنال!

  14. واکنش آمریکا به توافق ایران و هند در چابهار

  15. واکنش فدراسیون فوتبال به پرونده رشوه و تبانی؛ اجازه مطرح کردن اسامی را نداریم

  16. محکومیت‌وزیر‌سابق جهادبه ۳ سال حبس/ احضار ۲ وزیر ‌در چای‌دبش 

  17. رئیسی: افزایش کیفیت اینترنت و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی در دستور کار قرار گیرد

  18. ارجاع پرونده تخلفات چهار دستگاه به قوه قضائیه 

  19. تحقیق و تفحص از بانک مرکزی باید انجام شود

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. فردا دیر است...

  6. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  7. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  8. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  9. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  10. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  12. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  13. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  14. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  15. مأمور خاطی بازداشت شد

  16. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  17. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  18. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  19. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  20. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  21. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  22. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  23. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  24. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  25. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

پربحث‌های هفته

  1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  2. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  3. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  4. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  5. مأمور خاطی بازداشت شد

  6. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  7. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  8. اژه‌ای: توطئه دشمن در حوزه حجاب به جایی نمی‌رسد

  9. درخواست ابطال افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران به دیوان عدالت اداری

  10. دستورالعمل دادستانی کل کشور درباره طرح نور به زودی ابلاغ می‌شود

  11. تعطیلات آخر هفته و کاهش ساعت کاری ادارات همچنان بلاتکلیف ماند

  12. انتشار پیام مهم و معنادار نسرین به نیکا شاکرمی/ آتش چرا در شب مرگ نیکا او را از خانه بیرون کرده بود؟!

  13. رادان: پلیس در امنیت ملی اثرگذار است

  14. یاسین رامین به ۳ سال حبس محکوم شد

  15. امیر تتلو آزاد می‌شود؟/ وکیل مدافع تتلو : موکلم توبه کرده/ نوجوانان برای آزادی اش دعا می کنند

  16. صدور "اعلان قرمز برای یاسین رامین" منتظر دستور قضایی

  17. کارگاه بزرگ تولید سلاح جنگی و شکاری در اندیمشک منهدم شد

  18. جزئیات دستگیری صادق زیباکلام

  19. وجود حدود ۱۸ میلیون « دختر» زیر۳۰ سال در کشور/ وضعیت «تجرد» زنان دهه ۵۰ و ۶۰

  20. ماجرای روغن‌های خام آفتابگردان/ خط قرمز سازمان غذا و دارو سلامت مردم است

  21. اینکه می‌گویند بچه نیاورید اشتباه است/ فرزند نمی‌آورند چون نگهداری سگ و گربه راحت‌تر است

  22. توقف آهنگ رشد مصرف موادمخدر بین دانش‌آموزان

  23. با حکم رئیس‌جمهور سرپرست سازمان ملّی سنجش منصوب شد

آخرین عناوین