ایران در انتظار تکرار حماسه ای دیگر

دکتر محمود نقدی پور، استاد دانشگاه و روند پژوه، گروه فرهنگی الف،   4020701004 ۹۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
ایران در انتظار تکرار حماسه ای دیگر

دوران دفاع مقدس یکی از نقاط عطف تاریخی ملت ایران است. دورانی که ملتی تنها که با یک انقلاب تاریخی در سال ۱۳۵۷؛ پس از شکست‌های تاریخی(عصر قاجار و پهلوی) به دنبال بازیابی هویت، قدرت و شکوه از دست رفته خود بود، با هجوم رژیم بعث عراق مواجه شد. رژیمی که حمایت تمام عیار سیاسی، نظامی و اقتصادی قدرت های غرب و شرق و دولت های منطقه را در کنار خود داشت تا بتواند نظامی نوپا را در همان نقطه شروع، ساقط کند و بخش های از سرزمین مقدس ایران را به اشغال درآورد. 

اما آنچه در محاسبات راهبردی صدام و حامیان او قابل پیش بینی نبود، مقاومت قهرمانانه ملتی بود  که برای قرن ها، دچار ادراک تحقیر در برابر بیگانان و هجوم آن ها بود. از جنگ های روسیه و انگلستان در قفقاز، آسیای مرکزی، مرزهای شرقی، غربی و حوزه خلیج فارس علیه ایران ما، که منجر به از دست رفتن حدود 3 میلیون کیلومتر مربع از سرزمین های ایران عزیز شد تا هجوم قوای متفقین در جنگ جهانی دوم به ایران و اشغال آن. 

اما دفاع مقدس دریچه جدیدی از خودباوری، اعتماد به نفس ملی، مقاومت ملی و پایان دادن به ادراک تحقیر به وجود آورد. جنگی که شیوه جنگ، دفاع و مقاومت ملت ایران را تغییر داد. جنگی که مردم را محور دفاع و امنیت قرار داد و اتکا به خود را جایگزین وابستگی به بیگانگان کرد.

از دل دفاع مقدس، حداقل  دو دسته دستاورد بزرگ در راستای تقویت قدرت ملی نصیب ملت ایران شد: 

۱. دستاوردهای نظامی-امنیتی:

 شاید کسی تصور نمی کرد که ایران تحت تحریم و درگیر جنگ، تنها و زیر بمباران موشک های عراقی بتواند در دوران دفاع مقدس با ساختن مایحتاج خود و پرورش نیروهای خود بازدارندگی ایجاد کند و در  سالهای میانی جنگ تحمیلی موشک بسازد. اما رزمندگان ایران اسلامی با خودباوری و یک هوشمندی نظامی تاریخ ساز، توانستند در سال ۶۴ اولین موشک را به خاک عراق شلیک کنند و بازدارندگی موشکی در برابر ارتش عراق ایجاد کنند. موشکی که از دل جنگ ساخته شد، اکنون یکی از ستون های بازدارندگی دفاعی ایران در برابر دشمنان است. غیر از موشک باید به پهپاد اشاره کرد که آنهم در دوران دفاع مقدس توسط رزمندگان ایران با دستان خالی ساخته شد. از یاد نبریم که حزب الله لبنان و سپاه بدر عراق نیز در همین دوران در حمایت از جمهوری اسلامی ایران تاسیس شدند و امروزه باعث عمق استراتژیک ما در منطقه شده اند. 

۲. تقویت فرهنگ راهبردی: 

شاید مهم تر از توانمندی های دفاعی-نظامی زایش یافته از درون دفاع مقدس، تقویت و احیای ویژگی های مهمی از فرهنگ ملی-اسلامی ملت ایران بود.

 خصوصیات و ویژگی هایی همچون اعتماد به نفس ملی و خودباوری برای مقابله با تهاجم بیگانگان، مقاومت در تنهایی، خودباوری در اوج ناباوری ها، خوداتکایی در نهایت تنهایی و غرور ملی. آنچه همه این ویژگی های منحصر به فرد ملی را احیا و بازسازی کرد انقلابی بود که مردم را به میدان آورد و همه امور را به دست خودشان سپرد که از مهم ترین آن ها باید به امنیت و دفاع اشاره کرد.

مردمی که برای دفاع از سرزمین خویش خون دادند و پای کار آمدند و به فرموده رهبری معظم انقلاب، برای همیشه کشور را در برابر تهاجم خارجی بیمه کردند. دفاع مقدس یکی از معدود جنگ های تاریخ ایران بود که مردم بدون اجبار و با خواست خود به میدان آمدند و از تمامیت ارضی، استقلال و خاک ایران محافظت کردند. 

بدون تردید، اگر در سایر عرصه ها از جمله اقتصاد و فرهنگ، مردم پای کار آیند و به جوانان فرصت کافی داده شود، بار دیگر حماسه های بزرگی آفریده می شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۳۲۸۷۳۰۸:۴۳:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۱
بعضی مسئولان نمی خواهند مردم در زمینه اقتصاد و فرهنگ پای کار بیایند. دوره شکوفایی اقتصادی دوره هاشمی و خاتمی رو با به قدرت رسوندن احمدی نژاد به نابودی کشاندند. با لجاجت تمام تصمیم گیران در پستو نشسته مملکت باعث شدند برجام ثمری نداشته باشد .
ناشناس۳۲۳۲۹۵۷۱۰:۲۴:۴۷ ۱۴۰۲/۷/۱
هاشمی و خاتمی انقلاب را از ریل خارج کردند و باعث ایجاد فاصله طبقاتی و معضلات فرهنگی شدند. در قضیه برجام هم به حرف های رهبری گوش ندادن و ترامپ به راحتی از آن خارج شد.
ناشناس۳۲۳۳۰۰۴۱۱:۰۳:۰۱ ۱۴۰۲/۷/۱
الان که آقای رییسی رییس جمهور است انقلاب به ریل خودش برگشته ؟ توسعه و رشد اقتصادی الان در حد مطلوبه ؟ فرار مغزها کاهش پیدا کرده ؟ امید به زندگی افزایش پیدا کرده ؟ فقر و فلاکت کمتر شده ؟ نرخ تورم و ارز کنترل شده ؟
ناشناس۳۲۳۳۰۲۲۱۱:۲۵:۱۳ ۱۴۰۲/۷/۱
فعلا دارند مسیر منحرفی که ایجاد کردن و به سمت دره بوده یک مقدار به مسیر اصلی می آورند
ناشناس۳۲۳۳۰۲۳۱۱:۲۶:۱۷ ۱۴۰۲/۷/۱
در دولت هاشمی و روحانی نرخ دلار و طلا و مسکن و خودرو 9 الی 10 برابر شد و تورم و ضریب جینی (فاصله طبقاتی) رکورد زد.
ناشناس۳۲۳۳۰۷۸۱۲:۱۵:۲۳ ۱۴۰۲/۷/۱
در دوران هاشمی مردم فقیر بودند و پیکان های مدل پایین و قُراضه سوار می شدند !
ناشناس۳۲۳۳۱۲۶۱۳:۱۳:۲۵ ۱۴۰۲/۷/۱
در دوران هاشمی حتی یک کیلومتر خط مترو احداث نشد در دوران تصدی احمدی نژاد و قالیباف در شهرداری تهران بیش از 340 کیلومتر خطوط مترو ساخته شد.
ناشناس۳۲۳۳۰۲۸۱۱:۳۰:۰۲ ۱۴۰۲/۷/۱
رئیسی میراث دار دولت بی تدبیر است کشور را با 1500 هزار میلیارد تومان بدهی و 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه و تورم 65 درصدی و خزانه بدهکار و صندوق توسعه خالی در شرایطی تحویل گرفت که حتی برای خرید گندم و روغن در خزانه دلار وجود نداشت.
ناشناس۳۲۳۳۰۳۹۱۱:۳۶:۵۰ ۱۴۰۲/۷/۱
در 2 سال گذشته رشد اقتصادی کشور 5 درصد مثبت شده و برخی شاخص های اقتصاد کلان رشد و پیشرفت را نشان می دهد.
ناشناس۳۲۳۳۰۸۵۱۲:۲۱:۴۷ ۱۴۰۲/۷/۱
رئیسی صادرات نفت را به 2/2 میلیون بشکه روزانه و صادرات غیرنفتی به رقم بی سابقه 53 میلیارد دلار افزایش داده و ارز حاصله را به کشور اورده و بیش از 20 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده را ازاد کرد کاری که روحانی با وجود برجام نتوانست بکند.
ناشناس۳۲۳۳۰۴۷۱۱:۴۳:۱۴ ۱۴۰۲/۷/۱
35 سال بعد از انقلاب دولت در دست دار و دسته هاشمی بود و نتیجه اون افزایش شدید فاصله طبقاتی و فقر و بیکاری و فساد و رکورد و تورم شد و دیگر هیچ !
ناشناس۳۲۳۳۱۵۱۱۳:۵۳:۳۰ ۱۴۰۲/۷/۱
در 8 سال دولت قبل حتی یک نیروگاه یا پالایشگاه ساخته نشد در دولت احمدی نژاد پالایشگاه ستاره خلیج فارس و نیروگاه اتمی بوشهر ساخته شد.
ناشناس۳۲۳۳۱۶۵۱۴:۱۸:۴۶ ۱۴۰۲/۷/۱
در دولت احمدی نژاد ظرفیت نیروگاهی کشور 80 درصد افزایش یافت اما در دولت روحانی فقط 22 درصد افزایش یافت و به عهد دقیانوس و خاموشی برگشتیم.
صمصام۳۲۳۳۲۶۴۱۶:۲۹:۱۷ ۱۴۰۲/۷/۱
دوست عزیز پالایشگاه ستاره خلیج فارس سالها قبل از دولت آقای احمدی نژاد در حال ساخت بود و در دولت ایشان به اتمام رسید این حرکت اصلا قشنگ نیست که سندش رو به نام آقای احمدی نژاد بزنید !
ناشناس۳۲۳۳۸۷۰۱۱:۳۶:۳۱ ۱۴۰۲/۷/۲
پالایشگاه ستاره خلیج فارس در دولت احمدی نژاد ساخته شد و در دولت روحانی افتتاح شد.
مهران۳۲۳۳۷۱۵۰۹:۰۵:۲۴ ۱۴۰۲/۷/۲
واقعا چرا رئیسی نتونسته تو دو سال تورم پنجاه و نه درصدی که روحانی تحویل داده رو صفر کنه و فقط تونسته نزدیک چهل درصدش کنه؟ واقعا چرا رئیسی فقر و فلاکتی که مخصوصا توی هشت سال اقای روحانی درست شده رو نتونسته درست کنه؟ واقعا چرا رئیسی نتونسته مثل حسن روحانی نرخ ارز و ... رو کنترل کنه
ناشناس۳۲۳۳۰۳۸۱۱:۳۵:۳۱ ۱۴۰۲/۷/۱
در دولت خاتمی سهم 50 درصدی ایران از دریای خزر 9 درصد شد و بسیار متضرر شدیم قراردادهای خسارت بار کرسنت و استات اویل و توتال و سعد اباد و اختلاس شهرام جزایری دستاورد !!! دولت اصلاحات بود.
ناشناس۳۲۳۳۱۱۷۱۳:۰۹:۰۱ ۱۴۰۲/۷/۱
قرار داد کرسنت اگر اجرا میشد در این بیست سال گازی که سر مشعل میسوزد حداقل بیست میلیارد دلار برای کشور درآمد داشت. کرسنت رو اجرا نکردن و الان بیست ساله اون گاز سر مشعل میسوزد. آیا از سوختن گاز سر مشعل چیزی نصیب ایران شد؟
ناشناس۳۲۳۳۱۴۰۱۳:۳۵:۳۳ ۱۴۰۲/۷/۱
قرارداد کرسنت در سال 80 منعقد شد خود زنگنه تا سال 84 فرصت داشت این قرارداد را اصلاح و اجرایی بکند چرا چنین نکرد ؟!
ناشناس۳۲۳۳۱۴۹۱۳:۴۹:۵۸ ۱۴۰۲/۷/۱
خود دولت خاتمی اجرای قرارداد کرسنت را در سالهای 80 تا 84 متوقف کرد بیژن زنگنه باید در این مورد پاسخگو باشد.
ناشناس۳۲۳۳۱۸۹۱۴:۴۷:۲۵ ۱۴۰۲/۷/۱
عجب، قراردادی سراسر رشوه و مفت فروشی...
ناشناس۳۲۳۳۸۶۷۱۱:۳۵:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۲
اطلاعات غلط بهت دادند هیچ گازی سر مشعل نمی سوزد و هدر نمی رود گاز در میدان نفتی سلمان ذخیره شده است.
ناشناس۳۲۳۳۱۵۰۱۳:۵۱:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۱
بیژن زنگنه در مدت 16 سال تصدی وزارت نفت حتی یک پالایشگاه هم نساخت.
ناشناس۳۲۳۳۰۵۱۱۱:۴۷:۱۴ ۱۴۰۲/۷/۱
خاتمی اگر عملکرد قابل قبولی داشت در انتخابات سال 84 کاندیداهای اصلاحات اقایان معین و مهرعلیزاده و کروبی و هاشمی شکست نمی خوردند.
ناشناس۳۲۳۳۰۸۲۱۲:۱۷:۵۸ ۱۴۰۲/۷/۱
از زمان جنگ تحمیلی تا پایان دولت خاتمی کالاهای اساسی با کوپن توزیع می شدند در دولت احمدی نژاد اوضاع مردم خوب شد و کوپن ها جمع شدند حالا دوباره روحانی خراب کرد و به کالابرگ الکترونیک برگشتیم.
ناشناس۳۲۳۳۰۵۷۱۱:۵۱:۰۴ ۱۴۰۲/۷/۱
عمده مشکلات کشور در 44 سال گذشته ثمره تفکرات امثال هاشمی روحانی و خاتمی است.
ناشناس۳۲۳۳۰۶۱۱۱:۵۳:۱۲ ۱۴۰۲/۷/۱
برجام یک تکه کاغذ پاره بی ارزش بود زیرا تضمین اجرایی نداشت.
ناشناس۳۲۳۳۱۷۳۱۴:۲۹:۴۸ ۱۴۰۲/۷/۱
چرا دو سال دنبال تیکه کاغذ بی ارزش دویدید و آخر سر دست خالی بر گشتید؟! از تعصب کم کن و بر انصاف افزا!
ناشناس۳۲۳۳۲۱۹۱۵:۲۶:۱۷ ۱۴۰۲/۷/۱
چون ماشه بوده و اگر ماشه نبود و دنبال می شد بله حق با شما هست
ناشناس۳۲۳۳۰۶۷۱۲:۰۰:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۱
حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداشت ؟!
ناشناس۳۲۳۳۰۶۸۱۲:۰۲:۲۴ ۱۴۰۲/۷/۱
در دهه 90 شاخص های اقتصادی منفی بود و کشور در تمام زمینه ها دچار عقب ماندگی شد حتی توان تامین برق مصرفی کشور را نداشتند.
ناشناس۳۲۳۳۰۷۲۱۲:۰۹:۱۴ ۱۴۰۲/۷/۱
ببین هاشمی و خاتمی و روحانی چقدر خرابکاری کرده بودند که بعد از دولت خاتمی مردم به احمدی نژاد رای دادند و بعد از روحانی به رئیسی رای دادند.
ناشناس۳۲۳۳۰۷۵۱۲:۱۲:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۱
هاشمی 3 مرتبه به مردم لطمات جدی وارد کرد بار اول در 8 سال دولتش بود که قیمت دلار چندین برابر شد و تورم رکورد زد بار دوم در فتنه سال 88 بود که باعث تحریم کشور شد و بار سوم روحانی را به مردم تحمیل کرد و اقتصاد مملکت را ته دره برد.
ناشناس۳۲۳۲۹۵۹۱۰:۲۵:۱۶ ۱۴۰۲/۷/۱
عزیزجان من کاری به دعواهای سیاسی ندارم ولی انصافا دوره اجمدی نژاد هم به نسبت بقیه دوران بهتر بود ضمنا تمام روسای جمهور در ایران با رای مردم انتخاب میشن و حاکمیت کسی را انتخاب نمیکنه .
ناشناس۳۲۳۳۰۳۶۱۱:۳۳:۳۰ ۱۴۰۲/۷/۱
در دولت احمدی نژاد 7 سال نرخ تورم تک رقمی بود مسئولان دولت روحانی ارزوی رشد اقتصادی سال 90 را داشتند ارزویی که هرگز محقق نشد.
ناشناس۳۲۳۳۱۲۱۱۳:۱۱:۰۲ ۱۴۰۲/۷/۱
احمدی نژاد بدون تحریم نفت ۱۳۰ دلاری میفروخت. با اون پول میشد ایران رو از نو ساخت. اما تمام اون سرمایه بدون دست آوردی هدر رفت
ناشناس۳۲۳۳۱۴۳۱۳:۳۷:۴۰ ۱۴۰۲/۷/۱
قطعنامه 1929 که بسترساز تحریمهای بانکی و نفتی شد نتیجه فتنه دار و دسته هاشمی و خاتمی در سال 88 بود.
ناشناس۳۲۳۳۱۴۴۱۳:۳۹:۳۷ ۱۴۰۲/۷/۱
نفت 120 دلاری ثمره غنی سازی 20 درصدی و مقاومت در مقابل دشمن بود بعد از برجام قیمت جهانی نفت 40 دلار شد.
ناشناس۳۲۳۳۱۴۸۱۳:۴۷:۱۸ ۱۴۰۲/۷/۱
در دولت نهم و دهم فازهای مختلف پارس جنوبی و پالایشگاه ستاره خلیج فارس 80 درصد پیشرفت کردند 4 میلیون مسکن مهر ساخته شد تعداد زیادی بیماستان و ورزشگاه ساخته شد بودجه پروژه های عمرانی در دولت محمود 8 برابر دولت فریدون بود.
صادق۳۲۳۳۲۶۲۱۶:۲۵:۲۶ ۱۴۰۲/۷/۱
سلام تمام ضربه های که ملت خوردند آزرده سیلی های خودی بود من جمله بزرگان اصلاحات
سروش۳۲۳۳۲۷۸۱۶:۴۹:۵۸ ۱۴۰۲/۷/۱
این ۷ سال تورم تک رقمی چه سالهایی اتفاق افتاده است؟ یک جستجو در آمارهای رسمی نرخ تورم در سالهای ۸۴ تا ۹۲ بفرمایید. در تمام این سالها نرخ تورم سالیانه دو رقمی و در مجموع روند آن افزایشی بوده است.
ناشناس۳۲۳۳۸۶۴۱۱:۳۴:۰۵ ۱۴۰۲/۷/۲
امار بانک مرکزی موجود است در دولت نهم و دهم 7 سال تورم تک رقمی بود.
ناشناس۳۲۳۳۹۶۲۱۳:۰۳:۲۰ ۱۴۰۲/۷/۲
فقط در سال ۸۵ یعنی اولین سال ریاست احمدی نژاد قیمت مسکن سه برابر شد.
ناشناس۳۲۳۲۹۸۸۱۰:۵۱:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۱
شکوفایی اقتصادی در دوران رفسنجانی!!! شوخی می کنی لابد
ناشناس۳۲۳۳۰۶۶۱۱:۵۹:۲۲ ۱۴۰۲/۷/۱
این بنده خدا احتمالا دهه هشتادی است و تورم وحشتناک و افزایش چندین برابری نرخ دلار در دولت رفسنجانی را ندیده است.
ناشناس۳۲۳۲۹۹۹۱۰:۵۹:۱۴ ۱۴۰۲/۷/۱
آمریکا از برجام خارج شد و مقصر اصلی آمریکاست .
ناشناس۳۲۳۳۰۵۲۱۱:۴۸:۳۳ ۱۴۰۲/۷/۱
اون کسانی که میگفتن امضاء جان کری تضمین است !!! باعث نابودی برجام شدند زیرا برجام ضمانت اجرایی نداشت.
ناشناس۳۲۳۳۰۶۴۱۱:۵۶:۴۱ ۱۴۰۲/۷/۱
برجامیون در سالهای 93 تا 95 که مردم سرگرم مذاکرات هسته ای بودند فرش های نفیس و گران قیمت مجموعه سعداباد را به سرقت بردند.
ناشناس۳۲۳۳۱۲۳۱۳:۱۲:۱۹ ۱۴۰۲/۷/۱
دولت مطلوبتون داره تمام توانشو به کار میبره تا برجام احیا بشه !
ناشناس۳۲۳۳۱۴۵۱۳:۴۱:۰۴ ۱۴۰۲/۷/۱
روحانی و ظریف در برجام امتیازات نقد دادند و وعده نسیه گرفتن مذاکرات برای پاس کردن چک برگشتی برجام است.
ناشناس۳۲۳۳۱۴۶۱۳:۴۳:۴۸ ۱۴۰۲/۷/۱
در این دولت مذاکرات شوی انتخاباتی نیست در سال 94 برای پیروزی در انتخابات مجلس برجامو با عجله و بدون تضمین منقعد کردند اما این دولت بدون تضمین لغو موثر تحریمها توافق خسارت بار نخواهد کرد.
ناشناس۳۲۳۳۰۲۰۱۱:۲۳:۵۰ ۱۴۰۲/۷/۱
دولتهای هاشمی و روحانی رکورددار جهش ارز و شاخص فلاکت در تمام دولت ها بودند و هرگز نباید تکرار بشوند.
ناشناس۳۲۳۳۴۷۹۲۲:۰۱:۲۲ ۱۴۰۲/۷/۱
و دولت رئیسی رکورد دار تشدید فقر و فلاکت ملت
ناشناس۳۲۳۳۰۴۳۱۱:۳۸:۵۶ ۱۴۰۲/۷/۱
در دولتهای هاشمی و روحانی قیمت دلار 9 برابر شد و تورم رکورد شکست اما در دولت احمدی نژاد فقط 3 برابر شد.
ناشناس۳۲۳۳۰۵۰۱۱:۴۵:۳۳ ۱۴۰۲/۷/۱
حجت الاسلام هاشمی اگر عملکرد قابل قبولی داشت در انتخابات مجلس ششم و ریاست جمهوری سال 84 با دست رد مردم مواجه نمی شد.
مهران۳۲۳۳۷۱۱۰۹:۰۲:۵۹ ۱۴۰۲/۷/۲
کم نیار دوره هاشمی و خاتمی که گفتی شکوفایی اقتصادی بوده روحانی رو هم بهش اضافه کن
ناشناس۳۲۳۲۸۷۷۰۸:۴۶:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۱
درود بر اون دسته از شهیدان و مردانی که بدون چشم داشت و دست اندازی به بیت المال و اموال عمومی رفتن و برای وطن حماسه آفریدن.
ناشناس۳۲۳۲۸۸۷۰۸:۴۸:۵۲ ۱۴۰۲/۷/۱
در دفاع مقدس اجازه دخالت دشمن ندادیم ولی با برجام و سعد اباد اجازه دادیم و دخالت کردن شرق و غرب در ایران هیچ معیشت هم دچار مشکل شد!
ناشناس۳۲۳۲۸۹۰۰۸:۵۴:۲۳ ۱۴۰۲/۷/۱
پاراگراف اخر خیلی جالب بود 45 سال از پیروزی انقلاب گذشته تازه می فرمایند بی تردید اگر...!!! این اگرها کی قرار است اتفاق افتد؟
ناشناس۳۲۳۲۹۳۸۱۰:۰۲:۱۶ ۱۴۰۲/۷/۱
اگر غربگداها و یاران همیشگی دشمن در داخل که گوش به فرمان آنها هستند بگذارند میشود ان شاا...
ناشناس۳۲۳۲۸۹۱۰۸:۵۵:۲۱ ۱۴۰۲/۷/۱
با این وضع که به نظر مردم و جوانان اهمیتی داده نمیشود نمیتوان توقع حماسه داشت ، مردم نمی‌توانند نظرات خودشان را به گوش کسی برسانند نتیجه آن میشود کاهش مشارکت و روز به روز فاصله دولت از مردم بیشتر و بیشتر و مهاجرت نخبگان و فرار مغزها افزایش مییابد.
عمران۳۲۳۲۹۲۳۰۹:۳۶:۴۸ ۱۴۰۲/۷/۱
مردم نباید منتظر بمانند که به نظرشان اهمیت داده شوند و یا نشود. تمام ۸۵ میلیون ایرانی مشترکاً صاحب کل ایران هستند، و باید مشارکت خودشان را با عاملیت و قدرت اعمال کنند. و برای این کار لازم نیست از کسی اجازه بگیرند، ایران مال همه ی ایرانیان است.
ناشناس۳۲۳۳۰۲۶۱۱:۲۸:۱۳ ۱۴۰۲/۷/۱
چرا آلمان بزرگترین فرار مغزها را دارد؟
ناشناس۳۲۳۳۱۲۵۱۳:۱۲:۵۳ ۱۴۰۲/۷/۱
مغزهای آلمانی یا مهاجرینی که به آلمان رفتن؟
ناشناس۳۲۳۳۱۳۶۱۳:۲۷:۲۶ ۱۴۰۲/۷/۱
طبق چه سندی آلمان بیشترین فرار مغزها را دارد؟
ناشناس۳۲۳۳۱۹۸۱۴:۵۷:۳۱ ۱۴۰۲/۷/۱
سالی 200 هزار نفر تحصیل کرده آلمانی خارج می شوند
ناشناس۳۲۳۳۲۹۵۱۷:۱۹:۰۱ ۱۴۰۲/۷/۱
آلمان چقدر جذب مغز داره ،اگر به فرض مهاجرت مغز زیادی داشاه باشه چندین برابرش جذب مغزها داره ،ایران چقدر جذب داره !
ناشناس۳۲۳۲۹۱۸۰۹:۲۶:۴۶ ۱۴۰۲/۷/۱
انشا...حماسه دیگری نیز در جوار مرزهای ایران با ارمنستان در مقابله با دسیسه ترکیه و اسرائیل و جمهوری باکو با کلید واژه دالان زنگه زور در اینده نزدیک رقم خواهد خورد و ایرانیان وطن دوست متشکل از نیروهای مسلح جلوی شکل گیری و وقوع چالدران و قره سوی دوم قاطعانه خواهند ایستاد !
ناشناس۳۲۳۲۹۲۴۰۹:۳۷:۰۲ ۱۴۰۲/۷/۱
مسیولین اراده ای برای اجرای خواسته های اکثریت جامعه ندارند
ناشناس۳۲۳۲۹۳۰۰۹:۴۶:۰۲ ۱۴۰۲/۷/۱
هر حاکمیتی وقتی مقبول است که برای رفاه و آسایش و اعتلای مردمش تلاش کند وگرنه بمب ساختن که کره شمالی هم می سازد شوروی هم در سال 1975 موشک ss20 داشت که 10 بار کل کره زمین را دور می زد
ناشناس۳۲۳۳۹۳۰۱۲:۴۶:۲۱ ۱۴۰۲/۷/۲
میدونی مشکل چیه؟ حاکمیت ایران به قدری به مردم آگاهی داده که مردم فکر همه ی دنیا رو میکنن و حاکمیت کشور های غربی،به قدری مردمش رو به مسایل جنسی و غیره مشغول کرده که مردمش حتی از خودشونم غافلن،چه برسه به شیوه سیاستمداری حاکمشون اینست شرح حکایت ما مردم این زمونه
علی۳۲۳۲۹۴۱۱۰:۰۵:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۱
عشق خدمت به مردم بی نیاز است از هر چیز دیگری ،اونایی که برای شاسی بلند و پول و آشنا بازی و حتی قدرت و منافع شخصی خود به میدان آمدند عاشقی نکردن و عاشقی بلد نبودند.
ناشناس۳۲۳۲۹۴۷۱۰:۱۸:۳۰ ۱۴۰۲/۷/۱
واقعا مطلب عجیبی بود!
رزمنده8 سال دفاع مقدس۳۲۳۲۹۵۶۱۰:۲۴:۱۴ ۱۴۰۲/۷/۱
آقایان سنگ فداکاریهای جنگ 8 ساله را به سینه نزنند .
ناشناس۳۲۳۲۹۶۴۱۰:۳۰:۰۷ ۱۴۰۲/۷/۱
شهرهای جنگ زده را کی بازسازی میکنید؟!
ناشناس۳۲۳۳۰۵۶۱۱:۴۹:۲۴ ۱۴۰۲/۷/۱
شهرهای جنگ زده چرا در دولت سازندگی بازسازی نشدند ؟!
ناشناس۳۲۳۳۱۷۵۱۴:۳۵:۳۲ ۱۴۰۲/۷/۱
اون نکرد شما چرا نکردید؟!
ناشناس۳۲۳۳۸۶۲۱۱:۳۲:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۲
دولت هاشمی چرا شهرهای جنگ زده را بازسازی نکرد ؟!
ناشناس۳۲۳۳۲۲۲۱۵:۲۸:۴۲ ۱۴۰۲/۷/۱
طوری میگه جنگ زده که انگار هیچ ساخت و سازی نشده آنجا!
ناشناس۳۲۳۲۹۹۷۱۰:۵۵:۴۷ ۱۴۰۲/۷/۱
به حول قوه الهی این دهه دهه مطالبات مردمی و جبران نواقص ورفع انحرافات وبازگشت به اصول انقلاب خواهد بود
ناشناس۳۲۳۳۰۳۰۱۱:۳۰:۱۷ ۱۴۰۲/۷/۱
یک مقاله معمولی با بزرگنمایی های معمول .
علیجانی۳۲۳۳۰۴۱۱۱:۳۸:۲۷ ۱۴۰۲/۷/۱
پاشنه آشیل کشور فساد و رانت گسترده است برایش فکری اساسی بکنید. خواهید دید سیل ادم های خارج رفته بر خواهند گشت
ناشناس۳۲۳۳۰۷۷۱۲:۱۵:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۱
پاشنه آشیل کشور تفکری است که باعث فساد و رانت گسترده شده است
ناشناس۳۲۳۳۱۱۴۱۳:۰۷:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۱
پاشنه اشیل کشور برجامیون و نجومیون و اختلاسیون هستن.
ناشناس۳۲۳۳۱۷۷۱۴:۳۷:۲۵ ۱۴۰۲/۷/۱
پاشنه آشیل کشور متعصبین جاهل هستند!
ناشناس۳۲۳۳۴۸۴۲۲:۰۴:۵۵ ۱۴۰۲/۷/۱
بيشتر پيشرفتهاي نظامي وهسته اي در دولت هاشمي وخاتمي اتفاق افتاد
مجید۳۲۳۳۵۷۸۰۰:۲۹:۲۸ ۱۴۰۲/۷/۲
بسم الله الرحمن الرحیم بازی یا شطرنج که مهره های خدا یک طرف و شیاطین در طرف دیگر که خداوند تواناست بندگانش را از تاریکی به روشنای آورده که هدایت گری جز او نیست .
ناشناس۳۲۳۳۷۲۳۰۹:۱۳:۴۴ ۱۴۰۲/۷/۲
در حال حاضر باید رفاه و شادی در زندگی مردم دیده بشه نه که فقط حرف بزنید
ناشناس۳۲۳۳۸۶۹۱۱:۳۶:۱۱ ۱۴۰۲/۷/۲
ما در کشور با توطئه های عمیق شبکه عبری عربی روبرو هستیم که به لطف خدا همه آنها نابود خواهند شد
عادل۳۲۳۴۴۱۶۲۲:۵۶:۴۴ ۱۴۰۲/۷/۲
دوستان اگه بخواهیم خواری و ذلت بکشیم و مثل. زمان شاه اب خودن مان هم دست کدخدا باشه ممکنه ذره ای وضع مان خوب بشه ولی در غیر اینصورت بخواهیم عزت مند زندگی، کنیم باید به دلشته های خود متکی باشیم حتما روری دشمن را به خاکذلت میسپاریم شک نکید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  5. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  6. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  7. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  11. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین