پرده ای جدید از سرابِ عادی سازی روابط با اسرائیل!

گروه جهان الف،   4020627108 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

« "یوسف العتیبه" سفیر امارات متحده عربی در آمریکا در موضع گیری معناداری در سومین سالگرد امضای توافق عادی‌سازی روابط امارات-اسرائیل، به صورت ضمنی تصریح کرده که اسرائیل به تعهدات خود در قالب توافق با امارات پایبند نبوده و البته ابوظبی دیگر از نفوذی که در زمان امضای توافق با تل آویو برخوردار بود نیز بهره نمی‌برد.»

پرده ای جدید از سرابِ عادی سازی روابط با اسرائیل!

به گزارش الف؛ "یوسف العتیبه" سفیر امارات متحده عربی در آمریکا به تازگی در نشستی که به مناسبت سومین سالگرد امضای توافق سازش و عادی سازی روابط امارات با اسرائیل برگزار شده، موضع گیری قابل تاملی را ایراد کرده است. العتبیه گفته که یکی از بندهای اصلی توافق عادی سازی روابط امارات با اسرائیل، معطوف به متوقف‌شدن شهرک سازی های صهیونیست ها در کرانه باختری بوده است. 

با این حال، اسرائیلی ها به عهد خود وفا نکرده‌اند و البته که امارات نیز آن مقدار نفوذی را که هنگام امضای توافق عادی سازی با اسرائیل داشت، دیگر ندارد. العتیبه همچنین با اعتراف ضمنی به بی‌فایده بودن توافق سازش امارات-اسرائیل، به طور خاص به این نکته اشاره کرده که توافق مذکور صرفا برای راه حل استقرار دو دولت در اراضی‌اشغالی زمان خریده است. العتیبه در ادامه مدعی شده که از اینکه جوامع امارات و اسرائیل چگونه خیلی زود پذیرای فرهنگ های یکدیگر شدند، متعجب شده است! 

او تصریح کرده: "جالب است که شاهدیم اسرائیلی ها در امارات جشن عروسی می گیرند!" موضع گیری های اخیر سفیر امارات در آمریکا، نوعی اعتراف ضمنی به شکست جدی ابوظبی به عنوان اولین کشور عربی حاشیه خلیج فارس که روابط خود را با رژیم اشغالگر قدس عادی سازی کرده، تلقی می شود. توجه داشته باشیم که اماراتی ها از عادی سازی روابط با اسرائیل 4 هدف داشتند که در همگی آن ها متحمل شکست شدند. 

اولا، امارات در پسِ توافق عادی سازی روابط با اسرائیل به دنبال کسب جنگنده های پیشرفته اف 35 آمریکایی بود. به بیان ساده تر، ابوظبی سعی داشت با استفاده از لابی و نفوذ بالای جریان های صهیونیستی در آمریکا، معامله ای بزرگ را با اسرائیل و آمریکا ترتیب دهد. با این حال، علی رغم موافقت ابتدایی آمریکایی ها با این مساله و حمایت صهیونیست ها از آن، شاهد بودیم که بلافاصله پس از امضای توافق تنش زدایی میان ابوظبی و تل آویو، همه چیز تغییر کرد و کار به جایی رسید که توافق تحویل جنگنده های اف 35 از سوی آمریکا به امارات تا حد زیادی به حاشیه رانده شد و دیگر از آن صحبتی نمی شود. 

دوم اینکه اماراتی ها سعی داشتند تا راه و مسیر جدیدی را جهت توسعه توافق ابراهیم و حضورِ مخصوصا عربستان سعودی در قالب معادله مذکور ایجاد کنند. با این حال، تلاش های آن ها به شکستی کامل انجامید و شاهدیم که عربستان با توجه به هزینه های سنگین عادی سازی روابط با اسرائیل و مخصوصا مشاهده سرنوشت ناامیدکننده امارات در این حوزه، نه تنها با اسرائیل دست به عادی سازی روابط نزده بلکه احیا و توسعه روابط با ایران به عنوان رقیب و دشمن اصلی اسرائیل در منطقه را در اولویت قرار داده است. 

سوم اینکه اماراتی ها در بحبوحه کارزار فشارحداکثری دولت ترامپ علیه ایران، اقدام به عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس کردند و ادعای آن ها هم در این رابطه این بود که ایران تهدیدی به مراتب بزرگتر علیه اعراب در قیاس با اسرائیل است. ادعایی که سعی داشت نقشی مکمل را در چهارچوب کارزار فشارحداکثری دولت ترامپ و مجموعه جهان غرب علیه ایران ایفا کند و این کشور را به بازیگری منزوی و ضعیف در عرصه بین المللی تبدیل سازد. 

با این حال، اکنون شاهدیم که موضع ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه است و این کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس هستند که در مواجهه با واقعیت های جدید راهبردی و ژئوپلیتیکی به این جمع بندی رسیده اند که بهتر است نسبت به بهبود روابط با ایران اقدام کنند و فاصله خود را از صهیونیست ها حفظ کنند. 

و در نهایت چهارم اینکه اماراتی ها به خوبی می دانستند که در توافق با اسرائیل بایستی مساله فلسطین را پررنگ کنند و نشان دهند که در معادله مذکور، به مردم فلسطین و حقوق آن ها بی‌اعتنا نبوده اند. درست به همین دلیل هم بود که یکی از بخش های مهم توافق دو طرف معطوف به توقف شهرک سازی های غیرقانونی رژیم اشغالگر قدس در کرانه باختری بوده است. با این حال، بدعهدی صهیونیست ها در عمل به این وعده خود، نمونه ای روشن از غیرقابل اعتماد بودنِ آن ها را پیش چشم همگان و به ویژه افکار عمومیِ جهان عرب قرار داده است. 

گویی صهیونیست ها صرفا به دنبال امضا و آشکار سازی توافق عادی سازی روابط با امارات بودند و پس از اینکه ماجرای مذکور اتفاق افتاد، زیرِ تمامی وعده و تعهدات خود زدند. مساله ای که البته یوسف العتیبه سفیر امارات در آمریکا نیز به آن اشاره داشته است. 

بدتر از همه اینکه، اقدام امارات در عادی سازی روابط با اسرائیل، تا حد زیادی آبرو و اعتبار این کشور در جهان عرب و اسلام را نیز خدشه دار کرده است. از این رو، ملت های مسلمان و عربی این تصور را از اقدام امارات در عادی سازی روابط با اسرائیل دارند که گویی ابوظبی امتیازات زیادی را تسلیم طرفِ اسرائیلی کرده و در ازای آن‌ها هیچ نگرفته و اسیرِ فریبکاری صهیونیست ها شده است. 

البته که ادعای یوسف العتیبه در مورد ادغام فرهنگی جامعه امارات با جامعه صهیونیست ها نیز چندان درست نیست. کما اینکه در جریان نظرسنجی اندیشکده واشینگتن در ماه آگوست سال جاری میلادی، تنها 27 درصد از سوال‌شوندگان در امارات و 20 درصد در بحرین، از تاثیر مثبت توافق عادی سازی روابط با اسرائیل بر معادلات منطقه ای سخن گفته اند. 

در این چهارچوب، شرحبیل الغریب رئیس میز "روابط بین‌الملل برای گفت‌وگو و سیاست‌ها" در اندیشکده واشنگتن به وبگاه الخلیج آنلاین گفته که "کاهش حمایت ساکنان کشورهای عربی خلیج فارس از توافقات سازش به این دلیل است که آن‌ها این توافقات را غیر قانونی می‌دانند". 

به طور کلی اینطور به نظر می رسد که اقدام امارات در عادی سازی روابط با اسرائیل، صرفا تداعی کننده یک واقعیت است:  امارات متحده عربی، گُل به خودی بزرگی را در سیاست خارجی‌اش به ثبت رسانده است!

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۳۴۴۹۴۰۰:۴۰:۳۰ ۱۴۰۲/۷/۳
خواهشمند است به عنوان رسانه واقع بین باشید با توهم نمیشود سیاست را اداره کرد بدبختی کشور ما این هست در نظرسنجی و مطالعه به واقعیتها توجه نمیشود و نظرسنجی براساس خواست فکری سیاست گذار انجام میشود .
ناشناس۳۲۳۴۶۵۳۰۸:۱۱:۳۲ ۱۴۰۲/۷/۳
تمام اتفاقات بد در منطقه نتیجه سی سال عقب نشینی ایران از تعامل با دنیا به نفع مردم و فعال نبودن در مراکز بین المللی است
ناشناس۳۲۳۵۱۶۶۱۴:۰۷:۰۷ ۱۴۰۲/۷/۳
18 سال! ایران در اوج تعملات منطقی اش با جهان موفق به ثبت سال گفتگوی تمدن ها در تقویم سازمان ملل شد.
ناشناس۳۲۳۴۴۹۶۰۰:۴۱:۱۹ ۱۴۰۲/۷/۳
الان باید نگران آبرو و اعتبار امارات بود؟
ناشناس۳۲۳۴۷۳۱۰۹:۳۶:۳۰ ۱۴۰۲/۷/۳
نخیر باید عبرت گرفت که اسرائیل و آمریکا قابل اعتماد نیستند و به راحتی زیر حرف یا عهد خود می زنند
ناشناس۳۲۳۴۸۹۷۱۱:۱۹:۱۸ ۱۴۰۲/۷/۳
آمریکا فقط از برجام خارج نشده بلکه از بسیاری از پیمان های بین المللی دیگر هم خارج شده مانند سازمان جهانی بهداشت، آسمان های باز، منع موشک های هسته ای میان برد، یونسکو، شورای حقوق بشر، پیمان تجاری اقیانوس آرام، توافق اقلیمی پاریس، نفتا، پیمان مهاجرتی سازمان ملل.
ناشناس۳۲۳۵۰۳۳۱۲:۴۲:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۳
خب روسیه و چین هم همینجورین که؟
ناشناس۳۲۳۵۱۶۲۱۴:۰۶:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۳
کاملا درست میفرمایید، امریکا و غرب زیر حرفهایشان میزنند و وعده و وعید الکی میدهند.
ناشناس۳۲۳۵۱۷۶۱۴:۱۰:۵۵ ۱۴۰۲/۷/۳
همه حتی خود فلسطین نیز می داند که به زودی عربستان و در نتیجه کلیه اعراب با اسرائیل صلح خواهند کرد. عربستان رسما گفت اسرائیل به بازیگر در خاورمیانه تبدیل می شود یعنی قرار نیست صرفا یک شریک تجاری باشد.
اصغر آقا !۳۲۳۴۵۰۱۰۰:۴۴:۵۹ ۱۴۰۲/۷/۳
به هر حال برادر « سياست » همچون چانه اي خمير است و يا همچون خمير بازي ! به هر صورت و شكلي در مي آيد ! ... البته سياست يك تكه فولاد سخت و محكم نيست !!
علي هاشمي۳۲۳۴۵۴۸۰۳:۱۱:۵۴ ۱۴۰۲/۷/۳
با سلام و غرض ادب خدمت ياران الف، براي روشن شدن وزن اين توع تفسيرها از جهان عرب خواهشمندم مصاحبه محمد بن سلمان ولي عهد سعودي را با فاكس نيوز در دو روز گذشته را تماشا کنید . هم اکنون هند به فکر استفاده از خاک امارات ،سعودی و اسرائیل هست تا محصولات خود را ترانزیت کند . اینها ایران را راحت دور می‌زنند.
ناشناس۳۲۳۴۶۶۴۰۸:۲۳:۵۲ ۱۴۰۲/۷/۳
جناب مسیرهای متفاوت زیاد هست و از ایران هم زیاد هست و نافی همدیگر هم نیست
ناشناس۳۲۳۴۶۴۵۰۸:۰۲:۳۰ ۱۴۰۲/۷/۳
بزرگترین هدف در توافق ها اقتصادی هستش که امارات با ترانزیت کالا از هند داره بهش میرسه ... اونایی که نگارنده شمرده همگی در حد توصیه و سفارش بوده !
ناشناس۳۲۳۴۶۷۰۰۸:۲۷:۳۵ ۱۴۰۲/۷/۳
مردم را با اسرائیل سرگرم می کنید اونوقت ترکیه و آذربایجان بیخ گوشتون روز به روز در حال تصرف سرزمین های جدید هستند
ناشناس۳۲۳۴۷۲۹۰۹:۳۴:۴۰ ۱۴۰۲/۷/۳
اسرائیل بزودی با عربستان هم ارتباط تجاری برقرار می کند از شمال هم اسرائیل متحد آذربایجان شده و ما هم در حال شعار دادنیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  8. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  10. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  11. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  12. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  13. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  14. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  15. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  16. برای این عکس شما تیتر بزنید

  17. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  18. تضادی عجیب و پر ابهام!

  19. درباره توبه تتلو

  20. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  21. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  22. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  23. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  24. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  25. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

آخرین عناوین