درخواست ‌افزایش قیمت خودروسازان

  4020624026 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

برخی خودروسازان داخل به تازگی درخواست افزایش قیمت مجدد را به سازمان حمایت داده‌اند، این در حالی است که از ابتدای امسال با اجرای سامانه یکپارچه، تثبیت نرخ ارز و کاهش تورم، بازار متلاطم خودرو آرام گرفت و قیمت ارز و نرخ تورم که از مؤلفه‌های تاثیرگذار بر قیمت خودرو لحاظ می‌شود، کاهشی بوده است.

درخواست ‌افزایش قیمت خودروسازان

به گزارش فارس، بازار خودروی کشور که مدت‌ها پرتلاطم و نوسانی بود، از اردیبهشت امسال و با ثبت‌نام همه متقاضایان در سامانه یکپارچه خودرو، به تدریج آرام شد و از دو الی 3 ماه پیش سیر نزولی قیمت‌ها، دلال‌ها و واسطه‌ها را از این بازار خارج کرد‌.

به گفته سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، با توجه به کاهش فاصله قیمت خودرو از بازار تا کارخانه، تقاضای کاذب و دلالی در بازار خودرو از بین رفته است و دلالان نمی‌توانند وارد این بازار شوند زیرا می‌دانند در صورت ورود به این بازار طی چند روز بخشی از سرمایه خود را از دست می‌دهند.

اما در شرایطی که بازار خودرو آرام گرفته است و شرای رقابت هم 2 بار قیمت خودرو را برای خودروسازان افزایش داده است، ‌‌شنیده‌ها حاکی از آن است که خودروسازان داخل مجددا درخواست افزایش قیمت‌ برای محصولاتشان را داده‌اند.

پیگیری خبرنگار فارس حاکی از آن است که این درخواست افزایش قیمت خودروسازان، به سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده ارائه شده است اما سازمان حمایت هنوز به شورای رقابت نداده است.

البته اخیرا شورای رقابت قیمت 5 محصول سایپا را افزایش داد و نرخ‌های جدید را اعمال کرد، (از اینجا بخوانید) اما بررسی‌ها حاکی از آن است که خودروسازان داخل دوباره دنبال افزایش قیمت تا 30 درصد آن هم در سال مهار تورم هستند.

* تثبیت قیمت ارز در چند ماه اخیر و تخصیص ارز حواله به خودروساز

‌درخواست افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان داخل در شرایطی مطرح شده است که یکی از مهمترین مؤلفه‌های تأثیرگذار بر قیمت خودرو یعنی قیمت ارز (دلار  و یورو) در ماه‌های گذشته ثابت بوده و نوسان نداشته است، بازار ارز در چند ماه اخیر در آرامش به سر می‌برد و بازار ساز موفق‌شده است فعالیت سودگران را با استفاده از سیاست‌های درست متوقف کند، در واقع بهانه اصلی خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو یعنی نوسان نرخ ارز، هیچ منطق و توجیهی ندارد.

ضمن آنکه خودروسازان داخل که برخی از آنها نام تولید ملی را هم بر محصولات خود گذاشته‌اند، اگر هم برای واردات ماده اولیه یا قطعه، ارز نیاز داشته باشند، ارز حواله حدود 37 هزار تومانی در اختیار آنها بوده است و طبق تأکید بانک مرکزی، وقتی ارز حواله به واردکننده داده می‌شود، خرید ارز از بازار توسط آنها تخلف است، بنابراین خودروسازان ارز 37 هزار تومانی گرفته‌اند اما باز دنبال افزایش قیمت هستند.

* شورای رقابت: به هیچ عنوان قرار نیست هر 3 ماه یکبار قیمت خودرو افزایش یابد

با این حال، سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت در خصوص برخی اظهارنظرها مبنی بر بررسی افزایش قیمت خودرو در شورای رقابت ضمن رد شایعات مربوط به افزایش قیمت خودرو، به خبرنگار فارس گفت: شورای رقابت هیچگونه فهرست کارشناسی شده‌ای در خصوص افزایش قیمت از سوی دستگاه‌های متولی دریافت نکرده است.

به گفته مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت به هیچ عنوان قرار نیست هر 3 ماه یکبار قیمت خودرو افزایش یابد، براساس دستورالعمل کارگروه خودرو،  شورای رقابت موظف است تا رصد بازار و روند تولید و توزیع خودرو را مورد بررسی قرار دهد و در این راستا مسیر آنالیز قیمتی انواع محصولات نیز انجام می‌شود اما این امر به این معنا نیست که هر 3 ماه یکبار قیمت خودرو افزایش می‌یابد در واقع برخی جمله مذکور را به صورت غلط تفسیر کرده‌اند. 

البته بررسی دستورالعمل 543 شورای رقابت (تنظیم بازار خودروی سواری) و همچنین مصوبه 533 (دستورالعمل کارگروه خودرو)  نیز نشان می دهد که در هیچ یک از این مصوبات ذکر نشده که خودروساز هر 3 ماه یکبار می تواند درخواست افزایش قیمت داشته باشد یا اینکه قیمت خودرو هر 3 ماه یکبار باید بررسی شود.

* تورم هم در ماه‌های اخیر کاهش یافته است

از سوی دیگر اگر تورم نیز یکی از مؤلفه‌های افزایش قیمت خودرو باشد، باید گفت که براساس اعلام بانک مرکزی تورم کاهش یافته است.

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی پیش از این، در آیین رونمایی از سامانه یکپارچه احکام قضایی گفت که با اقدامات انجام شده توسط بانک مرکزی و بدنه اقتصادی دولت در ماه‌های گذشته آرامش نسبی در بازارها برقرار شده و شاهد کاهش تورم هستیم. این شرایط در خردادماه به‌وضوح دیده شد و برآوردهای بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد که این کاهش  تورم همچنان ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: نرخ ارز نیز به ثبات رسیده و معتقدیم که این ثبات باید تداوم داشته باشد و ادامه این ثبات می‌تواند منجر به تغییرات اساسی در انتظارات و اعتماد فعالان اقتصادی کشور شود. 

* کاهش تورم فصلی مانعی برای افزایش قیمت خودرو

‌براساس گزارش مرکز آمار ایران در فصل بهار ١٤٠٢، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ٩,٣ درصد است‌ که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (١٢.٨ درصد)، ٣.٥ واحد درصد کاهش داشته است.

* شاخص قیمت کل

در فصل بهار ١٤٠٢، شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت ٩٦٥,٤ است که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ٩.٣ درصد افزایش، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)  ٢٥.٦ درصد افزایش و در چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ٢٧.٠ درصد افزایش داشته است.

* کاهش تورم فصلی

در فصل بهار ١٤٠٢، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ٩,٣ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (١٢.٨ درصد)، ٣.٥ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در فصل بهار ١٤٠٢ نسبت به فصل قبل، ٩.٣ درصد افزایش دارد. در این فصل بیش­ترین تورم فصلی با ٢٥.٨ درصد مربوط به گروه «چاپ و تکثیر رسانه های ضبط شده»  و کم­ترین تورم فصلی با ٠.٨ درصد مربوط به گروه «ساخت فلزات پایه» است، همچنین در این فصل گروه «ساخت مواد شیمیایی و فراورده‌های شیمیایی» با تورم ١,٥- درصد مواجه بوده است.

* کاهش تورم نقطه به نقطه

در فصل بهار ١٤٠٢، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٢٥,٦ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٢٩.٢ درصد)، ٣.٦ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در فصل بهار ١٤٠٢ نسبت به فصل مشابه سال قبل، ٢٥.٦ درصد افزایش دارد. در این فصل بیش­ترین تورم نقطه به نقطه با ٧٣.٧ درصد مربوط به گروه «ساخت محصولات دارویی، مواد شیمیایی مورد استفاده در داروسازی و محصولات دارویی گیاهی» و کم­ترین تورم نقطه به نقطه با ٠.٨ درصد مربوط به گروه «ساخت کُک و فراورده‌های حاصل از پالایش نفت» است.

* کاهش تورم سالانه

طبق آمار مرکز آمار، در فصل بهار ١٤٠٢، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در چهار فصل منتهی به این فصل نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٢٧,٠ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٣١.٧ درصد)، ٤.٧ واحد درصد کاهش داشته است، به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در چهار فصل منتهی به بهار ١٤٠٢ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٢٧.٠ درصد افزایش دارد.

* رشد 23 درصدی تولید خودرو در 5 ماه ابتدایی سال

بررسی وضعیت تولید خودروی سواری در 5 ماهه ابتدای امسال نیز حاکی از آن است که در 5 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید خودروی سواری 23 درصد افزایش داشته است به‌طوری که در سال گذشته در 5 ماهه ابتدای سال 370 هزار و 166 دستگاه خودرو تولید شده بود که تولید آن در 5 ماهه نخست سال به 456 هزار و 126 دستگاه افزایش یافته است.

بدین ترتیب وضعیت تولید خودرو نیز نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری داشته است و با توجه به رفع ممنوعیت واردات خودرو و اتخاذ تصمیماتی برای واردات خودروهای ‌کاکرده نیز شاهد وضعیت بهتری در بازار خودرو هستیم. 

* ضرورت برخورد نهادهای نظارتی با خودروسازان متخلف در افزایش قیمت‌ها

بنابراین با توجه به روند تثبیت ارزی در کشور و کاهش تورم و با توجه به اینکه که همیشه افزایش این دو مورد، بهانه‌هایی حذاب برای خودروسازان در راستای افزایش قیمت بود، نمی‌توان انتظار داشت که خودروساز داخل دوباره درخواست افزایش 30 درصدی قیمت خودرو از شورای رقابت داشته باشد؛ قطعا اگر قرار باشد خودروسازان درخواست افزایش قیمت داشته باشد، حتما درخواست آنها باید متناسب با نوسانات ارز، نرخ تورم و تورم فصلی تولید‌کننده باشد.

در این راستا ضرورت دارد با ورود نهادهای نظارتی، همچنین سازمان حمایت و با همکاری شورای رقابت، ‌با درخواست‌های غیرمتعارف خودروسازان که بازار آرام خودرو را به هم می‌زند، موافقت نشود و اگر خودروسازی قصد داشت با افزایش قیمت، در واقع ثبات بازار خودرو را به هم بزند، با برخورد قانونی و جدی نهادهای نظارتی مواجه شود.


 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۲۵۲۴۷۱۲:۳۳:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۲۴
تا هنگامی که خودرو خارجی درست وارد نشه همینند
ناشناس۳۲۲۵۷۴۶۱۹:۵۴:۴۳ ۱۴۰۲/۶/۲۴
تا موقعی 25000 نیروی مازاد و بدرد نخور و سفارشی هست همینه
ناشناس۳۲۲۵۲۹۳۱۲:۵۹:۳۶ ۱۴۰۲/۶/۲۴
خودروسازان برای مدیریت منابع مالی و جلوگیری از ضرردهی، بهتر است کمی از ریخت و پاش ها و بذل وبخشش های خارج از قاعده به مدیران و کارکنان خود بکاهند
ناشناس۳۲۲۵۳۳۲۱۳:۲۱:۵۳ ۱۴۰۲/۶/۲۴
یکبار برای همیشه باید این دندان لق خودرو سازی را کند و انداخت دور معلوم است که با وجود این مافیای خودروسازی که دولت جرات برخورد با آن را ندارد مزیت تولید خودرو در ایران نداریم چرا با وجود این همه ضرر اقتصادی و اجتماعی از اینها حمایت میشود خودرویی را تولید و عرضه میکنیم که گران و بی کیفیت است تا دیر نشده باید جلوی ضرر را گرفت
ناشناس۳۲۲۵۳۴۴۱۳:۲۸:۱۴ ۱۴۰۲/۶/۲۴
بازار را رقابتی کنند نیازی به قیمت گذاری نیست. (آزادی واردات خودرو و خصوصی سازی)
ناشناس۳۲۲۵۳۵۷۱۳:۳۸:۱۹ ۱۴۰۲/۶/۲۴
اگر خودروها افزایش قیمتدبخورن تمان زحمتهایی که برای کنترل وگرانی کشیده شده از بین خواهدرفت تورم بیشتر خواهد شد
ناشناس۳۲۲۵۳۷۷۱۳:۵۳:۱۲ ۱۴۰۲/۶/۲۴
تا قیمت ماشین کارخانه ای بالا نرود قیمت بازار ازاد پایین نمی آید و سربه سر قیمت کارخانه نمی شود ولی همین که قیمت کارخانه ای افزایش یاید حال به هر مقدار آن قیمت بازار ازاد پایین تر می آید
ناشناس۳۲۲۵۶۴۶۱۷:۵۹:۵۶ ۱۴۰۲/۶/۲۴
ولی تا کنون خلاف نظر شما رخ داده! وقتی کارخانه ریالی به قیمت افزوده بارار بیش از دو برابر آن را اضافه کرده.
ناشناس۳۲۲۶۲۲۲۰۸:۱۱:۱۵ ۱۴۰۲/۶/۲۵
عزیزم شما تورم را در نظر نمیگیری؟!! در ضمن هر وقت ماشین کارخانه افزایش پیدا کرد بلافاصله قیمت آزاد آمد پایین
ناشناس۳۲۲۶۵۱۹۱۳:۳۴:۱۰ ۱۴۰۲/۶/۲۵
کامل تر این هست هرچه قدر سرکوب شود ولع بازار در بازار آزاد بیشتر چون دلال سود بیشتر می کند و خواهان بیشتر با اینکه 8 ماهی است تولید خودرو مانند چند سال قبل شد و بیشتر از میزان واقعی خریدار اما چرا قیمت به قیمت کارخانه نمی رسد و پایین نمی آید.
نوید۳۲۲۵۳۸۹۱۴:۰۵:۱۰ ۱۴۰۲/۶/۲۴
جلوی زیاده خواهی خودروسازان را بگیرند.قیمت خودروهای مونتاژی تیرماه افزایش پیدا کرده.چه خبرشونه آخه؟!سیر نمیشوند؟
علیرضا۳۲۲۵۳۹۳۱۴:۰۶:۳۷ ۱۴۰۲/۶/۲۴
رهبری امسال را سال مهار تورم اعلام کرده اند ولی خودروسازان یکبار در اردیبهشت و یکبار هم در تیرماه افزایش قیمت دادند.چراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا؟!
محسن۳۲۲۵۳۹۵۱۴:۰۸:۵۷ ۱۴۰۲/۶/۲۴
باز لابی خودروسازان شروع به افزایش قیمت کرده.
نازنین۳۲۲۵۳۹۷۱۴:۱۰:۲۷ ۱۴۰۲/۶/۲۴
حالا که مدتیه که قیمت خودرو تثبیت شده باز دلالان و لابی خودروسازان شروع به افزایش قیمت کرده!یکی نیس بگه که فراموش کردید که سال مهار تورمه؟! ما از آقای رییسی انتظار داریم
بهرام۳۲۲۵۳۹۹۱۴:۱۳:۰۶ ۱۴۰۲/۶/۲۴
تقصیر دولت و مسولان است که به ساز خودروساز گوش میکند مگر دولت حقوق و دستمزد را سالی چند بار افزایش میدهد که خودروساز هرماه درخواست ‌افزایش قیمت خودرو را میدهد
ناصر۳۲۲۵۴۰۰۱۴:۱۳:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۲۴
خودشان خودرو را گران می کنند بعد می گویند کار دلالانه!!!
ناشناس۳۲۲۵۴۰۲۱۴:۱۴:۳۱ ۱۴۰۲/۶/۲۴
تا وقتی خودروساز داخلی بدون رقیب در کشور هستند هر ترفندی میزند تا منافعشان حداکثر باشد. معمولا هم از در حمایت از تولید داخل و لزوم حفظ استقلال و عزت ملی وارد میشوند. اما بعد از این همه سال حالا همه میدانیم که منافع خودروسازها در اختیار افراد بخصوصی است و مردم باید هزینه اضافی پرداخت کنند تا یک خودرو بی کیفیت دریافت کنند.
وحید۳۲۲۵۴۰۴۱۴:۱۵:۰۰ ۱۴۰۲/۶/۲۴
خودروهای مونتاژی تازه دوماهه گران شده. باز می خواهند گران کنند؟ داداش چه خبره؟ ما حقوق بگیران در سال فقط یکبار افزایش حقوق داریم و خودروسازان سالی چهار بار افزایش قیمت می دهند.
ناشناس۳۲۲۵۴۲۳۱۴:۲۸:۵۸ ۱۴۰۲/۶/۲۴
غ... سال چند بار باید افزایش بدند...حقوق چند بار در سال افزایش حقوق داره
ناشناس۳۲۲۵۴۳۵۱۴:۳۷:۱۱ ۱۴۰۲/۶/۲۴
وقتی دولت ادعا میکنه که تورم ۶۴ درصدی را به ۴۴ درصد کاهش داده چه لزومی داشت که ظرف ۶ ماه و در ۲ مرحله شاهد افزایش قیمت توسط شورای رقابت باشیم؟ همین سیاستهای نابجای قیمت گذاری هست که خودروساز براش این امر مشتبه میشه که هر ۳ ماه باید قیمت خودرو افزایش پیدا کنه..
ناشناس۳۲۲۵۴۹۴۱۵:۲۰:۲۷ ۱۴۰۲/۶/۲۴
وقتی پروژه واردات خودرو صفر و کارکرده دار حال خاک خوردن است باید هم خودروسازان داخلی طمع دوباره برشان دارد و درخواست افزایش قیمت دهند!
ناشناس۳۲۲۵۵۲۳۱۵:۴۱:۰۶ ۱۴۰۲/۶/۲۴
چه کسانی از دلالی در بازار خودرو سودهای هزاران میلیاردی میرند که کسی قادر به جمع کردن بساط تفاوت فاحش میان قیمت کارخانه وبازار نیست
حميد۳۲۲۵۵۳۱۱۵:۵۰:۳۶ ۱۴۰۲/۶/۲۴
ملاحضه ميفرماييد كسى زورش به خودروساز نميرسه ؟ نه وزير نه مجلس نه دولت هيچ كسى حريف نميشه
علی۳۲۲۵۶۰۱۱۷:۰۴:۴۹ ۱۴۰۲/۶/۲۴
این خودرو سازها چه از جون مردم می خواهند...من ثبت نام کردم ودو آفزایش داشته ومن هر چه فروشی بود فروختم تا پاییز نوبتم برسد با افزایش مجدد دیگه نمی توانم بخرم...تکلیف مردم را مشخص کنید هر دو سه ماه که افزایش نمیدهند ..حقوقها را چند بار افزایش دادین...
بامشاد۳۲۲۵۶۱۴۱۷:۱۸:۳۳ ۱۴۰۲/۶/۲۴
رو که نیست ...
رسول۳۲۲۵۶۸۲۱۸:۳۹:۴۰ ۱۴۰۲/۶/۲۴
بازار خودرو رو بهم بزنید ارامش کل بازارو بهم میزنید
ناشناس۳۲۲۵۸۶۶۲۱:۳۳:۵۹ ۱۴۰۲/۶/۲۴
مقصر دولت هست که خودرو وارد نمیکنه که اینها پرو شدن
ناشناس۳۲۲۵۸۸۸۲۱:۵۸:۱۵ ۱۴۰۲/۶/۲۴
باید با وزیر صنعت برخورد بشه که فقط طرفدار خودروسازان هست با تصویب افزایش قیمت شدید خودروهای مونتاژی نشان داد که وزیر طرف مردم نیست .
ایرانی۳۲۲۵۹۶۲۲۳:۰۰:۲۵ ۱۴۰۲/۶/۲۴
برنامه ریزی بسیار هوشمندانه ی بود که بازار خودرو مهار شد ،اگر قیمت کارخانه افزایش پیدا کنه تمام زحماتی که جهت کنترل بازار انجام شده بود به باد میره ،خیلیها هستن انبار کردن این افزایش قیمت کمک به سوداگران هست ،مسئولین دلسوز مردم هوشیار باشید...
سجاد۳۲۲۵۹۸۲۲۳:۳۰:۳۱ ۱۴۰۲/۶/۲۴
اطلس سایپا اعلام شده 400 میلیون تومان اونم دنده دستی
ناشناس۳۲۲۵۹۸۶۲۳:۳۳:۵۳ ۱۴۰۲/۶/۲۴
با این مازاد نیروی متخصص که از صدقه سری نماینده گان وارد خودروسازی ها شده اند و حقوق و مزایایی بالای کارکنان و مدیران خودروسازی ها دارند هر چقدر هم خودرو را گران کنند باز هم زیان ده خواهند بود ، بهترین کار تعطیلی خودروسازی های داخلی و واردات با تعرفه صفر می‌باشد ، به والله به صرفه کشور هم هست.
زینب۳۲۲۶۰۱۸۰۰:۰۰:۵۵ ۱۴۰۲/۶/۲۵
ما بعد از چندین سال آرزوی یه خودرو از ایرانخودرو بهمن ۱۴۰۱ یه سورن پلاس بنزینی پیش فروش خرید کردیم ۱۰۵ میلیون دادیم اون موقع قیمت سورن پلاس بنزینی ۲۶۹ بود یبار خرداد افزایش دادن شد ۳۰۰ یبار تیر شد ۳۳۱ الانم نوشتن شده ۳۵۵ آقای ریسی کجایین چرا به این مردم بدبخت میزارین اجازه میدین به مردم اینهمه ظلم کنن از کجا بیاریم اینهمه افزایش قیمت خوردو مگه حقوق کارگر شما سالی چند بار افزایش میدی هر ماه اینهمه افزایش برا خودرو تو سال مهار تورم .
ناشناس۳۲۲۶۱۴۵۰۵:۲۰:۵۳ ۱۴۰۲/۶/۲۵
واردات خودرورا اسان تر كنيد واز ان طرف قيمت گذاري براي خودروهاي داخلي بر داشته شود اگر خودروسازان داخلي در رقابت با خودروهاي وارداتي توانستند قيمت هاي خودرا افزايش دهند ازاد باشندقطعا خودشان تلاش مَي كنند قيمتهايشان را هرروز كاهش دهند وسعي كنند كيفيت را بالاتر ببرند وهمجنين توليداتشان را افزايش دهند چون رضايت مشتري برايشان هدف ميشود
yektanetتریبون

آخرین عناوین