وزیر خارجه عراق: گروه‌های تروریستی به اردوگاه پناهندگان زیر نظر سازمان ملل منتقل می‌شوند

  4020622065

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: عراق از جایگاه ممتازی در منظومه سیاست خارجی ایران برخوردار است.

وزیر خارجه عراق: گروه‌های تروریستی به اردوگاه پناهندگان زیر نظر سازمان ملل منتقل می‌شوند

به گزارش ایسنا، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) و در کنفرانس خبری مشترک با «فواد حسین» همتای عراقی خود گفت: «امروز در مورد اجرای کامل توافق امنیتی بین ۲ کشور گفت‌وگوی مهمی داشتیم».

امیرعبداللهیان تصریح کرد: «تجربه به خوبی نشان داده که ایران نسبت به تامین امنیت ملی خود جدی است و ما خرسند هستیم که در جریان دیدار امروز، وزیر امور خارجه عراق اطلاعات بسیار خوبی در خصوص خارج کردن گروه‌های تروریستی از مناطق نزدیک به مرزهای ایران، انتقال آن‌ها به عمق خاک عراق، تلاش برای خلع سلاح کردن آن‌ها و اجرای کامل بندهای توافق امنیتی بین ۲ کشور ارائه دادند».

مراحل بعدی توافق امنیتی طی روزهای آینده اجرایی می‌شود

وی افزود: «مراحل بعدی این توافقنامه طی روزهای آینده در چارچوب توافق صورت گرفته بین دو کشور اجرایی می‌شود».

امیرعبداللهیان در ادامه گفت: ایران و عراق دو کشور همسایه در منطقه غرب آسیا هستند و در حال حاضر شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در تمام ابعاد مناسبات بین ایران و عراق هستیم».

او همچنین با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن شلمچه و بصره در هفته گذشته با حضور نخست‌وزیر عراق و معاون اول رئیس‌جمهور ایران در نقطه صفر مرزی گفت: «این توافق می‌تواند به گسترش مناسبات ۲ کشور در حوزه‌های مختلف از جمله تسهیل سفر اتباع دو کشور کمک کند».

از میزبانی دولت و ملت عراق از زائران تشکر می‌کنم

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با تشکر از میزبانی دولت عراق از زائرین اربعین حسینی تصریح کرد: «در اینجا لازم می‌دانم که بار دیگر از میزبانی دولت و ملت عراق در این ارتباط تشکر و قدردانی کنم».

وزیر خارجه ایران همچنین با تشکر از مواضع دولت عراق در محکومیت هتک حرمت به قرآن کریم تصریح کرد: «اقدام و همراهی سه کشور عراق، ایران و عربستان برای جرم انگاری اهانت به کتب آسمانی و قرآن کریم قابل تحسین است».

او همچنین با بیان اینکه در جریان ملاقات امروز با همتای عراقی خود رایزنی‌هایی در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، گردشگری، علم و فناوری و صنعتی بین دو کشور داشته است، گفت: «همکاری‌های نیرومندی در این زمینه‌ها بین ایران و عراق جریان دارد و ما امروز می‌توانیم از روابط نمونه ایران و عراق در منطقه سخن به میان آوریم».

نقش عراق در کمک به مذاکرات برای لغو تحریم‌ها سازنده بوده است

او در ادامه گفت: «در دیدار امروز در ارتباط با مسائل منطقه و بین‌الملل نیز رایزنی و گفت‌وگو داشتیم. همواره مقامات عالی رتبه عراق و آقای فواد حسین نقش مهم و سازنده‌ای را در موضوع کمک به مذاکرات برای لغو تحریم‌های یکجانبه و غیر قانونی که از سوی آمریکا علیه ایران اعمال شده است ایفا کرده‌اند و ما از این نقش سازنده و تلاش‌های انجام شده سپاسگزاری می‌کنیم».

امیرعبداللهیان همچنین با بیان اینکه بخشی دیگر از گفت‌وگوی امروز ما به موضوع اجرای دقیق موافقتنامه امنیتی بین دو کشور اختصاص داشت، گفت: «در این رابطه همان‌طور که اشاره کردم اخبار مثبت و خوشی را از آقای وزیر شنیدیم و امیدواریم آنچه که امروز شنیدیم طی ساعت‌ها و روزهای آینده نیز بر روی زمین اتفاق بیفتد و اجرایی شود».

امیرعبداللهیان گفت: «ما نسبت به کلام مقامات عراقی نسبت به اجرای این توافقنامه امنیتی مانند دیگر توافقنامه‌هایی که بین دو کشور اجرایی و عملیاتی شده است، اطمینان داریم».

حتی یک ساعت فرصت دادن به تروریست‌ها به ضرر امنیت منطقه است

او همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به توجه جدی ایران به تامین امنیت ملی خود و مبارزه با تروریست‌ها و انتظار ایران برای اجرای کامل توافقنامه امنیتی بین دو کشور ایران و عراق از سوی بغداد تصریح کرد: «حتی یک ساعت فرصت دادن به تروریست‌ها به ضرر امنیت عراق، ایران، منطقه و اقلیم کردستان است. این لکه سیاه تروریستی باید هر چه سریعتر از صفحه سفید و پر افتخار روابط ایران و عراق زدوده شود».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با همکاری‌های ایران و عراق و در ارتباط با موضوع آب اظهار کرد: «در ارتباط با این موضوع قرارداد الجزایر همه جزئیات مربوط به رودخانه‌های مرزی دو کشور و اروندرود و شط‌العرب را در بر دارد. در مسائل اروندرود به هماهنگی‌های مشترک برای تسریع در لایروبی اروندرود و از سرگیری کشتیرانی که به نفع استان‌های مجاور دو کشور است ادامه می‌دهیم».

ایران و عراق در راستای مقابله با گرد و غبار همکاری‌های نیرومندی دارند

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه لایروبی اروند رود باید در اسرع وقت انجام شود، ادامه داد: «ایران و عراق در ارتباط با مسائل محیط زیستی مشکل مشترکی به نام گرد و غبار را دارد. در هفته جاری نشست بین‌المللی مقابله با گرد و غبار در ایران برگزار شد و عراق نیز در این نشست حضور فعالی داشت. ما با عراق همکاری‌های نیرومندی در راستای مقابله با گرد و غبار و مسائل محیط زیستی داریم و توافقات خوبی در این زمینه مورد توجه قرار داده‌ایم و نسبت به اجرای آنها اهتمام داریم».

وی همچنین تاکید کرد: «ایران و عراق به عنوان دو همسایه مهم در غرب آسیا از عالیترین مناسبات دو جانبه منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار است».

عراق به خلع سلاح گروه‌های تروریستی در مرزهای مشترک با ایران متعهد است

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق نیز در این کنفرانس خبری، با بیان این که در مدت اخیر تحولاتی خوبی در منطقه ایجاد شده است، گفت: «ما متعهد هستیم که گروه‌های تروریستی در مرزهای مشترک ایران و عراق خلع سلاح شوند. این گروه‌های تروریستی به اردوگاه پناهندگان که زیر نظر سازمان ملل است، منتقل می‌شوند. دولت عراق و اقلیم کردستان عراق با هم همکاری دارند تا این توافق امنیتی اجرا شود».

او با تاکید بر این که روابط ایران و عراق ممتاز است، گفت: «اگر احیانا مسائلی بین ۲ کشور وجود دارد باید از طریق گفت‌وگو و ابزارهایی که در اختیار داریم حل کنیم و نباید از ادبیات تهدید بمباران و حمله نظامی استفاده شود. ما باید از راه مذاکره و گفت‌وگو، مسائلی که احتمالا وجود دارد را حل کنیم».

فواد حسین تاکید کرد: «ما به توافق امنیتی ۲ کشور متعهد هستیم و در این جا هم این موضوع را اعلام کردیم البته در کنار این موضوع ما نیازمند تضمین ایران هستیم که زبان و ادبیات حمله و خشونت وجود نداشته باشد و دو کشور ابزارهای مختلفی برای حل مشکلات داریم».

وی همچنین گفت: «پیاده‌سازی این توافق امنیتی ۲ روز دیگر تمام می‌شود و رسانه‌های ایرانی می‌توانند به منطقه بیایند و اجرای این توافق را ببینند».

اراده تهران-بغداد بر گسترش روابط است

وزیر خارجه عراق در بخش دیگری از صحبت‌های خود با قدردانی از دعوت به عمل آمده از وی برای سفر به تهران گفت: «ما در هر سفر تلاش می‌کنیم که سطح روابط دو کشور را گسترش دهیم و در ارتباط با مسائل مختلف جاری بین دو کشور رایزنی و گفت‌وگو می‌کنیم».

وی با بیان اینکه روابط ایران و عراق دارای ریشه‌های تاریخی است ادامه داد: «اراده مقامات دو کشور بر این موضوع که روابط تهران و عراق بیش از پیش گسترش پیدا کند».

خط آهن بصره-شلمچه سفر شهروندان ایرانی و عراقی را تسهیل می‌کند

او همچنین با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پروژه خط آهن بصره و شلمچه در هفته گذشته گفت: «در دیدار امروز در ارتباط با این پروژه نیز گفت‌وگو کردیم. انجام این پروژه از سه سال پیش مطرح شده بود و خوشبختانه اقدامات مناسبی انجام شد تا اجرای این پروژه آغاز شود. این پروژه مهمی است. بر اساس این پروژه ایران به بصره متصل می‌شود و از این طریق به شهرهای دیگر عراق نیز مرتبط می‌شود. اجرای این پروژه سفر شهروندان ایرانی و عراقی را به دو کشور تسهیل می‌کند».

بعد از از سرگیری روابط ایران-عربستان تحولات خوبی در منطقه انجام شده است

فواد حسین در ادامه گفت: «در دیدار امروز در ارتباط با اوضاع منطقه نیز رایزنی و گفت‌وگو کردیم. در مدت اخیر به خصوص بعد از از سرگیری روابط ایران و عربستان تحولات خوبی در منطقه انجام شده است».

وی همچنین با بیان اینکه عراق نقش مهمی در ازسرگیری روابط ایران و عربستان داشت تصریح کرد: «ما معتقدیم هر چه روابط منطقه‌ای گسترش پیدا کند این موضوع به گسترش امنیت در منطقه کمک می‌کند و این موضوعی است که همواره مد نظر عراق است».

ما به نقشه‌راه همکاری امنیتی با ایران پایبند هستیم

فواد حسین همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهتمام عراق به اجرای توافق امنیتی بین تهران و بغداد اشاره کرد و گفت: «قانون اساسی عراق به صورت واضح می‌گوید که نباید اجازه داده شود که از خاک عراق برای حمله به دیگر کشورها استفاده شود. بنابراین همکاری امنیتی بین ایران و عراق بر اساس قانون اساسی عراق است و همانطور که اشاره شد ما به این نقشه راه متعهد و پایبند هستیم و تلاش می‌کنیم که به هدف نهایی برسیم».

وزیر خارجه عراق همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با هدفش از سفر به تهران در آستانه فرا رسیدن ۲۸ شهریور ماه پایان موعد فرصت برای اجرای توافق امنیتی بین ایران و عراق گفت: «رفت و آمد دوره‌ای بین مقامات دو کشور امری طبیعی و روال است. ما به تهران سفر می‌کنیم همانطور که آقای امیرعبداللهیان به عراق سفر می‌کند سفر ما در چهارچوب گسترش روابط است. این سفر دارای اهداف مختلفی بود که از جمله آن رایزنی در مورد اجرای توافق امنیتی بین دو کشور بود».

فواد حسین ادامه داد: «یک نقشه راه در این ارتباط صورت گرفت و دولت مرکزی عراق و منطقه اقلیم با یکدیگر برای اجرای این توافق امنیتی و نقشه راه در نظر گرفته شده همکاری کردند و همانطور که اشاره شد پیاده‌سازی این توافقنامه امنیتی دو روز دیگر تمام می‌شود».

بخشی از مسائل حوزه آب به سیاست‌های کشورها برمی‌گردد

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در ارتباط با موضوع آب و همکاری‌های دو کشور در این زمینه تصریح کرد: «عراق با مشکل آب روبرو است و من اخیرا در ارتباط با این موضوع در پارلمان عراق حضور پیدا کردم. بخشی از مشکلات در این حوزه ناشی از تغییرات آب و هوا و محیط زیست است و بخشی دیگر از این مسائل به سیاست‌های کشورها و تعاملات آن‌ها در این حوزه برمی‌گردد».

وزیر خارجه عراق با بیان اینکه ما در عراق به خصوص در منطقه جنوب عراق با موضوع خشکسالی و بیابان زایی روبرو هستیم گفت: «دو دولت ایران و عراق در ارتباط با همکاری های دو کشور در ارتباط با موضوع آب رایزنی و گفت‌وگو کردند. در همین چهارچوب همکار من در حوزه آب در عراق یک سال پیش به تهران سفر کرد و با مقامات تهران در خصوص آزادسازی آب رایزنی و گفت‌وگو کرد».

وی افزود: «ما از مقامات ایران به خاطر آزادسازی آب در رود کارون و سیروان دیاله تشکر می‌کنیم. البته این مسئله کافی نیست و ما همچنان در عراق با مشکل آب روبرو هستیم باید کشورهایی چون ترکیه، عراق، سوریه و ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس با یکدیگر در این زمینه همکاری کنند برای مقابله با چالش‌های زیست محیطی و آب و هوایی. ما در این زمینه به سیاست مبتنی بر عدالت نیاز داریم».

فواد حسین همچنین با تاکید مجدد مبنی بر اینکه کشور عراق با خطر خشکسالی روبرو است ادامه داد: «ما از کشورهایی که دارای منابع آبی هستند از جمله ایران و ترکیه می‌خواهیم که به عراق کمک کنند و وزیر منابع آبی عراق در همین ارتباط با همتایان خود در ترکیه و ایران در تماس است. همانطور که گفتم موضوع آب برای ما موضوع مهم و حساسی است و این مسئله در پارلمان عراق مورد توجه قرار گرفته است».

این دیپلمات عالی رتبه عراقی ادامه داد: «موضوع خشکسالی و کمبود آب خطری است که عراق با آن روبرو است و من می‌دانم که مسئله خشکسالی شامل ایران و ترکیه نیز شده است و این اطمینان را داریم که روابط خوب دو کشور ایران و عراق باعث می‌شود که ما در این زمینه با یکدیگر همفکری کنیم و برای حل و فصل این تهدید خطرناک برنامه ریزی کنیم».

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    4. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    5. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    6. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    7. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    8. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

    9. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

    10. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

    11. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

    12. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

    13. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

    14. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

    15. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

    16. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

    17. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

    18. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

    19. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

    20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

    21. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

    22. صدای خُرد شدن استخوان‌های صهیونیسم جهانی بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد

    23. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

    24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

    25. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

    آخرین عناوین