کدام موسی صدر؟!

محمد مهدی اسکندری، گروه سیاسی الف،   4020611036 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
کدام موسی صدر؟!

امام موسی صدر، برای ما شیعیان اسم آشنایی است. مردم ایران و جامعه اهل تشیع غالباً شناختشان نسبت به سیدموسی صدر پس از ربوده شدن او شکل گرفت و این روحانی و سیاست‌مدار شیعی را از لابه‌لای آثار و گفتارهایش شناختند.

در چندسال اخیر سخن از این شخصیت شاخص جهان اسلام زیاد به میان آمده است و نشست و کرسی‌های بسیاری با محوریت اندیشه و سیره او در کشورهای مختلف برگزار شده است، اما در این میان به نظر می‌رسد ذهنیتی واژگون از امام موسی صدر در ذهن نسل جوان شکل گرفته است که با واقعیت تاریخ زندگی این مبارز اسلامی مغایرت فاحشی دارد.

پرداختن به این موضوع اهمیت زیادی دارد، چراکه اگر سیره و اندیشه‌های امام موسی صدر را به درستی مورد بررسی و تحقیق قرار ندهیم، تصویری کاریکاتوری از این شخصیت بدست خواهیم داد. تصویر کاریکاتوری از زندگی یک انسان یعنی این‌که اجزای حیات او به درستی تحلیل نشود و بخشی کوچک شمرده شود و بخشی برجسته، دقیقاً مثل کاریکاتور یک چهره. بنابراین چه بسا یک ویژگی یا بُعد شخصیتی برجسته شود و دیگر ابعاد مغفول بماند.

در چندسال اخیر ما شاهد آن بودیم که روحیه تساهل و مدارا در سیره امام موسی صدر به قدری برجسته شد که از حد اعتدال و متون تاریخی خارج شده و از او یک انسان سکولار با مشی فوق‌العاده سازشکارانه به وجود آمده است. در این شخصیت‌سازی از امام موسی صدر دیگر خبری از جهاد، شهادت، جنبش امل، مقاومت، تقابل با اسرائیل و... مشاهده نیست بلکه او یک روحانی شیعی است که به شدت با مشی پلورالیستی و سازش‌کارانه همه افکار را به وحدت فرا می‌خواند و چندان به سیاست‌های مقاومتی و محور مبارزه با استعمار کار ندارد. در صورتیکه اگر به تاریخ مشاهده کنیم، خواهیم دید امام موسی صدر نسبت به بسیاری از شخصیت‌های شهیر جبهه مقاومت دارای در این مسیر و خط فضل تقدم دارد و دقیقا به همین جهت است که به او لقب «امام‌المقاومة» را داده‌اند. در این نوشتار مختصر تنها هدف این است که از سر یادآوری تاریخ به وجهه سیاسی و مبارزاتی امام موسی صدر، اشاراتی شود تا بلکه در راستای سیاست سکولاریزه کردن این شخصیت مهم جبهه مقاومت واکنشی مطبوعاتی و ژورنالیستی تلقی شود. 

امام موسی صدر و شیعیان لبنان 
جامعه لبنان را می توان یکی از متکثرترین جوامع جهان دانست، جامعه ای که با وجود جمعیت اندک بسیاری از مذاهب و اقوام اعم از شیعیان، اهل سنت، دروزها، مسیحیان مارونی، کاتولیک، ارتدوکس، کردها، علوی ها، فلسطینی ها و... را در خود جای داده است. لبنان با جمعیتی حدود 5 میلیون نفر و با مساحتی اندک در غرب آسیا و در کنار سواحل مدیترانه واقع شده است. برآورد تحولات تاریخی لبنان از زمان استقلال این کشور از فرانسه نشان می دهد که شیعیان این کشور دهه‌ها و با وجود داشتن اقلیتی کثیر در پایین ترین سطوح این جامعه زیست می نموده و عملا بسانی شهروندانی درجه چندم محسوب می شدند. شیعیان در این کشور قشر فرودست جامعه بودند که فقر و نداری آنان را به فلاکت زندگی کشانده بود. مردان کارگرانی با درآمد ناچیز بودند و زنان خدمتکار خانه‌ها، یا اگر از بر و رویی برخوردار بودند شاید به جوانان بالاشهری بیروت خدماتی جنسی می‌دادند! سید موسی صدر سال 1338 و بنابر وصیت سید عبدالحسین شرف الدین رهبر متوفی شیعیان لبنان و به توصیه شماری از مرجع هم چون سید محسن حکیم، ایران را ترک نموده و عازم لبنان می شود. 
اصلاح امور فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه شیعیان لبنان از یک سو، و استفاده از ظرفیت های منحصر به‌ فرد لبنان جهت نمایاندن چهره واقعی شیعیان به جهانیان از سوی دیگر، اهداف اصلی این سفر را تشکیل می‌داد. امام موسی صدر همراه با کار فرهنگی و حرکت فقرزدایی از جامعه مسلمانان لبنان به ایجاد تشکیلات اسلامی برای احقاق حق مسلمانان و مبارزه مؤثر با صهیونیسم نیز اقدام نمود. مجلس عالی شیعیان لبنان، حرکت المحرومین، مدرسه فنی پسرانه و ... از تشکیلاتی بود که با همت ایشان ایجاد گردید. امام موسی صدر در مدت 20 سال که در لبنان اقامت داشت تلاشهای فراوانی در جهت ارتقاء کمی و کیفی رفاه شیعیان و تقویت دین و اعتقادات و اخلاقیات آنان به عمل آورد. با برنامه‌ریزیهای وی و حمایت اکثریت جوانان شیعه لبنان مشاغل متعددی بوجود آمد و بسیاری از زنان و مردان لبنان در آموزشگاهها، مراکز فنی و حرفه ای کارگاهها و مدارس مشغول کار و تحصیل شدند. وی در این مدت نقش مؤثری در متشکل ساختن شیعیان لبنان ایفا کرد.
پدر جنبش مقاومت در لبنان

همانطور که در ابتدای این نوشتار اشاره شد، امام موسی صدر به جهت نقشی که در جبهه مقاومت دارد، به امام المقاومة معروف است. شاید اصلی‌ترین کار ایشان را باید تشکیل گروهی دانست که به جهت جبران نقص ارتش لبنان در نبرد با اسرائیل، روانه جنوب شدند تا در برابر پیشروی صهیونیست‌ها بایستند؛ شاخه نظامی محرومان لبنان با نام کامل «افواج‌المقاومة‌اللبنانیة» که ما مخفف آن را با عنوان «جنبش أمل» می‌شناسیم، توسط امام موسی صدر تشکیل شد و یکی از شخصیت‌های جدی در آن تشکیلات شهید مصطفی چمران بود. از این بابت باید ریشه گروهی مثل حزب‌الله لبنان را در همین گروه‌ها و حرکات دانست که از سوی امام موسی صدر پیگیری شد

اسرائیل شر مطلق است
امام موسی صدر را باید از پیشتازان تقابل و نبرد با رژیم صهیونیستی دانست. همانطور که در ابتدای بحث بیان شد یکی از جدی‌ترین فعالیت‌های امام موسی صدر که از متقدم‌ترین دستاوردهای جبهه مقاومت است؛ تشکیل گروه امل بود. الفاظ و عباراتی که امام موسی صدر درباره نبرد با اسرائیل بیان کرده‌اند به خوبی چهره مبارز و سرسخت ایشان را نشان می‌دهد. اساساً سر ربوده شدن امام موسی را باید در تقابل با امام موسی صدر پیگیر شد. به نقل از جلد دوازدهم مجموعه «گام به گام با امام موسی صدر»، بخشی از سخنان ویژه امام صدر را درباره  وجود اسرائیل در جهان می خوانید: اسرائیل شرّ مطلق است. اسرائیل ضد اسلام، ضد مسیحیت، ضد ایمان، ضد قومیت عربی، ضد انسانیت و ضد میهن است. بدتر از اسرائیل در جهان وجود ندارد. ما اسرائیل را شرّ مطلق می دانیم. بدتر از اسرائیل در جهان وجود ندارد. اگر اسرائیل و شیطان با یکدیگر بجنگند، ما در کنار شیطان می ایستیم. اگر اسرائیل با چپ بجنگد، ما درکنار چپ خواهیم ایستاد. اگر اسرائیل با راست بجنگد، در کنار راست خواهیم ایستاد. این است معنای «اسرائیل شرّ مطلق است». من شخصا در حد مطالعاتم هیچ نهادی را خطرناکتر از اسرائیل نمی شناسم. جنگ ما با اسرائیل جنگ با یک مجموعه از انسان‌ها نیست، بلکه این جنگ در واقع نبردی است با فساد و انحراف و ستم و اندیشه تبعیض نژادی که این اساس تفکر آنان است: «ما دوستان خدا هستیم، نه مردم دیگر.» این است مصیبت ما. مصیبت اینجاست که آنان خود را اولیا و دوستان خدا می‌دانند و دیگران را نه، این نکته اساسی است.

دیدگاه کاربران

مهدی۳۲۱۰۱۴۱۱۵:۳۹:۴۱ ۱۴۰۲/۶/۱۱
دزدیدن ایشون در لیبی نمیتونه فقط کار معمر قذافی باشه - مطمئنا زیر نظر سرویس های اطلاعاتی بعضی از کشورهای غربی عمل کردند
ناشناس۳۲۱۰۲۴۷۱۸:۲۰:۴۴ ۱۴۰۲/۶/۱۱
ای کاش یک کار بسیار جدی در مورد سرنوشت ایشان میشد
ناشناس۳۲۱۰۳۰۳۲۰:۳۵:۵۵ ۱۴۰۲/۶/۱۱
فکر کنم از محدود شخصیت های اسلامی بود که نظراتی در مورد اقتصاد داشت .
ناشناس۳۲۱۰۳۴۴۲۱:۳۸:۳۱ ۱۴۰۲/۶/۱۱
سال ۱۹۷۳ یکی از فامیلهای نزدیک دفتر امام موسی صدر رفته دوتا از کارمندان ایشان دختران بی حجاب و دامن کوتاه پوشیدن و تعریف می‌کند سوال کرد سید چرا آنان استخدام کردی نشان داد دختر محجبه و گفت ایشان هم بی حجاب بود محجبه شد ، سخت نگیر
ناشناس۳۲۱۰۳۷۳۲۲:۱۴:۴۲ ۱۴۰۲/۶/۱۱
کسانیکه امام موسی صدر رو دزدیدن و کشتن میخواستن اسلام متحجر و خرافی تداوم داشته باشه . امثال موسی صدر مانع بودن .
ناشناس۳۲۱۰۴۰۱۲۲:۴۷:۴۱ ۱۴۰۲/۶/۱۱
سیمین و جلال از دوستان صمیمی شان بودند .
ناشناس۳۲۱۰۴۱۰۲۳:۰۲:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۱۱
شما میگین ویژگی اهل تساهل و تسامح بودن ایشون برجسته شده ولی در عین حال میگید ایشون سید المقاومه نامیده شده ، این دقیقا ویژگی یه شیعه هست در جایی که مقاومت لازم است میجنگند و در غیر اینصورت با دیگران در صلحند ، در فرهنگ شیعه جهاد کشورگشایی نداریم بلکه جهاد دفاعی داریم ، و دشمنی بی مورد هم نداریم ، اگر کمی به فرهنگ امام حسین بازگردیم آنگاه میتوان نام شیعه را بر ما نهاد ، امام حسین سر خود وارد جنگ نشد او نه با سپاهیان که خانواده خود به دعوت کوفیان به سمت کوفه حرکت کرد در زمانی که حر جلوی ایشان را گرفت امام فرمودند این نامه های شماست من به دعوت شما آمده ام اگر پشیمان شدید برمیگردم ، اما اجازه برگشتن هم به ایشان ندادند و میخواستند به زور از ایشان بیعت بگیرند که در این زمان بود که امام از خود دفاع کردند ،میبینید که امام حسین هم اهل صلح و تسامح بود مگر آنکه ایشان را مجبور به جنگ کردند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  2. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

  3. دستور بسیج همه امکانات برای یافتن دختر ۲۴ ساله در میامی

  4. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  5. دستورالعمل دادستانی کل کشور درباره طرح نور به زودی ابلاغ می‌شود

  6. ساخت و ساز در پارک لاله با ورود شورای شهر متوقف شد

  7. وزارت بهداشت: محموله روغن آلوده به سموم مجوز مصرف ندارد

  8. رئیس‌جمهور: منزوی کردن زنان را قبول نداریم

  9. مصرف انرژی کشور دو برابر استاندارد مصرف جهانی است

  10. سفیدشویان غرب  مشغول کارند

  11. بازگشت شاخص‌های پولی به پیش از تحریم

  12. دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

  13. دختربچه ۱۰ ساله همبازی‌اش را سلاخی کرد

  14. بهادری: دولت در حوزه تسهیلات تکلیفی با کسی شوخی ندارد

  15. غربی‌ها قبل‌از عملیات وعدهٔ صادق به ما گفتند اگر می‌زنید، محکم نزنید!

  16. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : حج به صحنه برائت از طواغیت تبدیل می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. درباره توبه تتلو

  8. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  9. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  10. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  12. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  13. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  14. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  15. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  16. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  17. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  18. تنوری که هنوز سرد است...

  19. ایثارگران را بدنام نکنید !

  20. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  21. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  22. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  23. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  24. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  25. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

پربحث‌های هفته

  1. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  2. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  3. چرا این همه بد اخلاقی؟

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  5. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  6. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  7. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  8. تنوری که هنوز سرد است...

  9. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  10. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  11. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  12. پاسخ طحان‌نظیف به انتقادات روحانی از شورای نگهبان/ رقیب جدید قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم

  13. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  14. قوه قضائیه تصاویر و مستندات جدیدی از مرگ نیکا شاکرمی منتشر کرد

  15. دولت با نظام بانکی شوخی ندارد

  16. درخواست مهم ایران از طالبان درباره مهاجران افغان

  17. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  18. شناور سپاه از خط استوا عبور کرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی

  19. دیوید کامرون: اوکراین مجاز است با سلاح‌های انگلیسی، روسیه را بزند!

  20. ۲۳دلیل برای اثبات دروغ بی‌بی‌سی

  21. رئیسی: «وعده صادق» از نقاط عطف اجماع‌ساز میان مردم بود/ هیچوقت میز مذاکره را ترک نکردیم

  22. راستی‌آزمایی گزارش بی‌بی‌سی در مورد جزئیات مرگ نیکا شاکرمی

  23. "مصلحت قطعی" همچنان در انتظار تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام

  24. رئیسی: مردم با حضورشان انتخابات باشکوه را رقم بزنند

  25. تاییدتشکیل سازمان «سپند»/ ایرادات شورای نگهبان به لایحه حجاب پابرجاست

آخرین عناوین