تذکری پدرانه به دولت ...

سامان مهراد، گروه سیاسی الف،   4020608099 ۷۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
تذکری پدرانه به دولت ...

کلیدی‌ترین نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیر خود خطاب به هیئت‌دولت اشاره کردند‌، تحت‌الشعاع قرار گرفتن دستاوردهایی است که دولت سیزدهم به ارمغان آورده. به‌عبارتی همه اقدامات و تلاش‌ها در سایه عدم تغییرات ملموس در سفره‌های مردم به حاشیه رفته و این تبدیل به نقطه ضعفی برای دولت شده است.

رهبر انقلاب در این‌باره تاکید کردند: «مسئله معیشت مردم خیلی مهم است. همه اقدامات مثبت دولت که با این زحمت انجام می‌شود، تحت‌الشعاع مشکلات معیشتی مثل گرانی مسکن و اجاره‌بها قرار می‌گیرد و این حیف است. عمده تحریم‌ها،‌ با هدف گروگان‌گرفتن معیشت مردم است؛ باید در کنار مذاکرات،‌ تحریم‌ها را خنثی کرد. مهمترین شاخص خنثی‌سازی تحریم‌ها، کاهش تورم است. هر تصمیمی میخواهید در زمینه اقتصاد بگیرید ببینید تاثیرش بر نکات برجسته‌ای مانند فاصله طبقاتی، ثبات بازار، نرخ ارز، کاهش تورم، رشد تولید و ... چگونه است.»

 هر چند مدت‌های مدیدی است که بسیاری از دلسوزان و آنانی که دل در گروی اعتلای کشور دارند، بر اهتمام فراوان و تلاش تام و تمام برای بهبود و ارتقای سطح معیشت و پرشدن سفره‌های مردم تاکید می‌کنند اما دستاوردهای خلق‌شده دولت در عرصه‌های مختلف، اثر خود را در این حوزه نشان نداده. به‌کرات شنیده‌ایم که مسئولین قوه‌مجریه دائماً در حال بیان آمارهای مثبت خلق شده، بهبود شاخص‌های اقتصادی و دستاوردهایی هستند اما مردم احساسی نسبت به آن‌ها ندارند. به واقع هنوز ترجمه دستاوردهای دولت در زندگی مردم صورت نگرفته و سومین سال دولت‌سیزدهم، زمانی است که باید این اتفاق رخ دهد. 

هر چند انصاف ایجاب می‌کند اقرار کنیم، دولتی که با بدهی‌های کلان و کسری بودجه گزاف کشور را تحویل گرفت، با فوت روزانه 700 نفر مواجه بود، با ناترازی‌های عجیب در حوزه برق و گاز دست و پنجه نرم می‌کرد، میزان فروش پایین نفتش مشکل‌ساز شده و ذخایر کالاهای اساسی‌اش با چالش روبرو بود، بدون شک کار دشواری برای اداره کشور داشت و در این شرایط بود که سعی کرد با راهبردی متفاوت نسبت به دولت گذشته، سد تحریم‌ها را بشکند که البته در رسیدن به این هدف تا حد زیادی موفق بود. اما با یک خطای بزرگ و شوک حذف ارز ترجیحی، تمام اقدامات مثبت خود را هم بی‌اثر کرد و بدین ترتیب نتوانست مترجم خوبی برای اقدامات خود باشد.

دو سال باقی‌مانده از دولت سیزدهم باید لمس عینی اقداماتی باشد که تاکنون صورت گرفته؛ نکته‌ای که رهبر انقلاب هم به آن اشاره کردند و این مسئله نشان از اهمیت کارهای نقطه‌زن و موثر دارد. اگر در سیاست‌خارجه موفقیت‌های بیشتری به‌دست آید، عضو صدها بریکس و شانگهای شویم، در زیرساخت‌ها تحول صورت گیرد، خطاهای نظام بانکی اصلاح شود و موارد بسیار دیگری صورت پذیرد ولی در قدرت خرید، اندازه سفره، زندگی روزمره و لوازم مربوط به آن تغییر مثبتی حاصل نشود، تمامی این اقدامات بلااثر تلقی می‌شود. 

صحبت‌های رهبر معظم انقلاب، نصیحت و توصیه‌ای دلسوزانه و پدرانه به دولتی بود که نتوانسته مدافع خوبی برای اقدامات خود باشد و با خطاهای مقطعی، آنچه که ساخته بود را تضعیف کرده و در ادامه فرصت تکرار چنین اشتباهاتی را ندارد. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۰۷۶۶۰۰۹:۱۸:۰۴ ۱۴۰۲/۶/۹
مگر دولت های قبل دنبال گسترس روابط خارجی نبودند؟ مگر دنبال پیمان های جهانی نبودند؟ مشکل اصلی چیست؟ که این دولت هم با هزاران وعده و تبلیغ بازهم حل نمیکند؟ مشکل اصلی (دلار) است. هرچه روابط خارجی داشته باشی هرچقدر نفت بفروشی چون در تمام کشورها شرکت های خصوصی عامل میدانی اقتصاد و تجارت هستند و اونها با دلار کار میکنند مشکل ایران حل نمیشود و این دولت هم در ۲ سال آینده نمیتواند مگر اینکه معجزه ای رخ دهد و مثل عربستان روابطمون با آمریکا عادی شود.
ناشناس۳۲۰۸۱۶۶۱۹:۴۵:۴۱ ۱۴۰۲/۶/۹
حذف دلار از مبادلات تجاری کشور بهترین راهکار خنثی سازی تحریمهاست کشورهای عضو بریکس بدنبال دلار زدایی هستن.
علی۳۲۰۸۳۴۹۲۳:۳۷:۰۹ ۱۴۰۲/۶/۹
چین و هند خودشون بزرگترین شرکای تجاری امریکا هستن،هند دومین تولید کننده اپل و موتورولا هست
رضا۳۲۰۸۴۶۱۰۳:۵۸:۱۸ ۱۴۰۲/۶/۱۰
عضویت در بریکس و شانگهای و پیمانهای فراوان وقتی بلد نباشی چه کنی... دیگه پز دادن نداره،،،انگار در فضای مجازی بری عضو همه گروههای مختلف بشی،،،مسلما عایدی خاصی برات نداره!!!
رضا ۶۱۳۳۲۰۸۶۲۰۰۹:۵۵:۰۳ ۱۴۰۲/۶/۱۰
دکتر احمدی نژاد هم در ذهنش دنیای بدون دلار رو می‌پروراند فکر می‌کرد به زودی با همکاری چند کشور دلار رو از مبادلات حذف می کنند
ناشناس۳۲۰۷۶۶۷۰۹:۲۸:۵۵ ۱۴۰۲/۶/۹
اینکه اقداماتی مانند حذف ارز ترجیحی و یا حذف چند صفر منجر به تغییر شاخص‌های اقتصادی شود دلیل بر عملکرد خوب دولت نیست. به همین خاطر است که عملا در معیشت مردم تاثیر زیادی ندارد
الاحقر شیخ حسنعلی سبد سبد گل یاس۳۲۰۷۸۸۳۱۴:۴۲:۲۴ ۱۴۰۲/۶/۹
یکی از اقدامات اساسی و اصولی که باید صورت بگیرد تغییر سال های ریاست جمهوری می باشد دوره ریاست جمهوری برای همه ادوار را ۶ ساله کنید به این دلیل که دولت ها تا می آیند بر امور تسلط پیدا کنند زمان به سرعت می گذرد و در دوسال آخر هم بیشتر بفکر انتخابات بعدی هستند تا مسائل کشور لذا اگر دوره ها شش ساله شود ولی از طرفی هم مجلس مقتدر باشد و وزرای ناکار آمد و حتی رییس جمهور را هم عدم کفایت تشخیص دادبتوانند سریعا با انتخابات جدید عوض کنند لذا دولت ها با عمر شش ساله بسیار می‌توانند کاربردی عمل کنند
ناشناس۳۲۰۹۳۳۸۲۰:۰۷:۰۲ ۱۴۰۲/۶/۱۰
اسمتو درست بنویس ***
ناشناس۳۲۰۸۱۰۹۱۸:۵۹:۳۵ ۱۴۰۲/۶/۹
هیچ فرقی ندارد؟ ارز 4200 که ایحاد هم قدرت خرید کاهش داد و هم تورم را بالا برد
ناشناس۳۲۰۸۱۸۶۲۰:۰۵:۱۵ ۱۴۰۲/۶/۹
حذف ترجیحی منشاء رانت و فساد بود و باید برچیده می شد.
ناشناس۳۲۰۸۶۸۹۱۰:۵۳:۴۱ ۱۴۰۲/۶/۱۰
منشا فساد جای دیگر است در همه جا و همه چیز فساد است چرا؟!
امیر حسین سلطان/تهران۳۲۰۷۶۷۲۰۹:۳۳:۴۶ ۱۴۰۲/۶/۹
برخلاف اکثر تیترهای مطالب الف و سایر رسانه ها در این ایام که بیشتر کارکرد دولت را مثبت و ممتاز جلوه می دهند این مطلب الف چه تیتر آن و چه محتوای آن متفاوت و متمایز از آن گونه مطالب است. تعریف و تمجیدها همه به جای خود اما اذعان به ضعف ها و نارسایی ها و اصلاح رویکردها و تصمیمات و تدابیر ست که می تواند به کار گرفته شود که بحمدالله نویسنده الف با صداقت و صراحت دولت و دولتمردان محترم را به آنها انذار و توجه داده اند. متاسفانه حذف یکباره ارز 4200 تومانی آثار و تبعات تورمی و غیرتورمی غیرقابل کتمانی را در عرصه اقتصاد ایران به ارمغان آورده است درست برخلاف نظر منتقدان دولت دوازدهم که نسبت به دلار 4200 تومانی منتقد و حتی معترض بوده اند و متاسفانه هنوز هم دست از انتقاد و اعتراض شان نمی کشند که موجب تعجب است. والله اعلم
ناشناس۳۲۰۷۸۸۹۱۴:۴۸:۳۳ ۱۴۰۲/۶/۹
در شرایط فعلی که انقلاب با شبیخون فرهنگی مواجه است و این موضوع بشدت کیان جمهوری اسلامی را با تبعات بعد از خودش تهدید میکند لذا لازم و واجب است هر چه سریعتر عوامل اصلی بی حجابی و برهنگی و بی غیرتی در به اصطلاح مردان و ترویج دهندگان فریب خورده بی حجابی شناسایی و با عوامل اصلی بشدت برخورد تا فریب خوردگان هم متنبه گردند اگر چنین نشود جامعه روز به روز افسار گسیخته تر و فحشا جامعه را در بر میگیرد
امیر حسین سلطان/تهران۳۲۰۸۳۸۶۰۰:۴۹:۲۴ ۱۴۰۲/۶/۱۰
گرچه کامنت بالا تکراری است و ربطی هم به این مطلب الف ندارد اما بد نیست یک بار به آن پاسخ داده شود! برادر عزیز انقلاب تنها با شبیخون فرهنگی مواجه نیست بلکه متاسفانه با انواع شبیخون ها اعم از اقتصادی و غیراقتصادی مواجه است بدون آنکه بنده یا شما قدری به خودمان زحمت بدهیم و قدری مسائل پیرامون مان را دقیق تر و عمیق تر بنگریم! در ثانی برخوردها و آنهم برخوردهای نسنجیده بوده است که این وضعیت غیرقابل قبول برای شما را رقم زده است. برادر عزیز چرا حاضر نیستید و حاضر نیستیم یک بار اول یک سوزن به خودمان بزنیم و سپس یک جوالدوز به دیگران؟! آیا خداوکیلی ما و شما همه رفتارها و کارها و رویکردهای مان طی سالیان متمادی تماما صحیح و درست بوده است که انتظار رفتار و کار و رویکرد صحیح و درست(از جمله رعایت حجاب) را از دیگران داریم؟! و حتی به جای زبان مودبانه و موقرانه خیال می کنیم با ارعاب و تهدید و فشار می توانیم به خیال خودمان جامعه مان را اصلاح نماییم! زبان زور و فشار و امثالهم اگر می خواست نتیجه بدهد تا به حال نتیجه داده بود و اگر نتیجه نداده است باید خیلی خیلی بیش از اینها یاد بگیریم همه جانبه نگری را لااقل تمرین کنیم تا بلکه آن را یاد بگیریم و اینقدر با یکجانبه نگری به مسائل اطراف مان نگاه بدون دقت و سطحی(غیرعمیق) نداشته باشیم شاید در آن صورت دلواپسی ها و پند و انذار دادن ها و امر به معروف و نهی از منکرهای مان نتیجه بخش باشد. والله اعلم
عمران۳۲۰۷۶۷۵۰۹:۴۵:۱۵ ۱۴۰۲/۶/۹
آقایان، یک سوال جدی: چرا تقریبا تمام کشورهای دنیا به جز انگشت شماری کشورهای خاص مشکل تورم دو رقمی را حل کردند به جز کشور ما؟ چه مساله ی پیچیده ای است که همه میتوانند از پسش بر بیایند الا ما؟
ناشناس۳۲۰۷۸۸۰۱۴:۳۹:۱۷ ۱۴۰۲/۶/۹
چون دلالی در ایران آزاد که با چاپ پول می شود تورم بالا، یا کلا چاپ بدون پشتوانه حتی بابت فروش نفت تمام شود یا چاپ پول که می شود مالیات بر دلالی اخد شود تا سرمایه جرات نکند به کار دلالی کاذب برود و تورم درست کند
ناشناس۳۲۰۷۹۰۶۱۵:۱۴:۰۵ ۱۴۰۲/۶/۹
رهبری عزیز دولت ها علاوه بر تذکر نیاز به تشر هم دارند
ناشناس۳۲۰۷۹۱۳۱۵:۳۰:۰۳ ۱۴۰۲/۶/۹
همه دنیا فساد سیستماتیک را هم تقریبا حل کرده اند
ناشناس۳۲۰۸۳۷۰۰۰:۰۶:۴۴ ۱۴۰۲/۶/۱۰
اول یاد بگیر قساد سیستماتیک یعنی چی
ناشناس۳۲۰۷۹۵۱۱۶:۲۵:۲۶ ۱۴۰۲/۶/۹
نداشتن تئوری تولید، ویترینی بودن تولید و عدم توجه به دانش واقعی. اینکه لشکر مصرف کنندگان در مملکت بیشتر از تولید کنندگان است!
سلام۳۲۰۸۰۹۰۱۸:۳۸:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۹
کشورها مشکلات را مدیریت میکنند و منافع مشترک ملی را دنبال میکنند.....
ناشناس۳۲۰۸۱۶۹۱۹:۴۸:۰۷ ۱۴۰۲/۶/۹
کارشناسان دولت قبل پیش بینی تورم 3 رقمی را کرده بودند زیرا میدانستن چه چیزی را تحویل می دهند خدا رو شکر تورم 65 درصدی دولت قبل حالا 40 درصد شد.
ناشناس۳۲۰۸۳۶۳۲۳:۵۴:۵۸ ۱۴۰۲/۶/۹
تورم ۶۰درصدی رو نتونستن مهار کنند.
ناشناس۳۲۰۸۷۴۵۱۱:۲۸:۳۷ ۱۴۰۲/۶/۱۰
اولا دولت حسن تورم رو٤٨٪؜تحويل داد ثانيا تورم ٧٠٪؜ركوردش در دولت رئيسي شكسته شد
ناشناس۳۲۰۷۶۸۷۰۹:۵۶:۳۵ ۱۴۰۲/۶/۹
همه مردم به خوبي مي دانند كه منشا و سرچشمه مشكلات ايران كجاست
ناشناس۳۲۰۷۸۸۶۱۴:۴۴:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۹
خوب بگو ببینم کجاست؟! لابد تحریم یا fatf؟ خیر قربان
امید یاوری دارانی۳۲۱۰۰۸۸۱۴:۱۶:۱۲ ۱۴۰۲/۶/۱۱
سیاست خارجی دلیل بزرگ اقدامات علیه ایران است فارغ از اینکه مستحق هست یا نیست
ناشناس۳۲۰۸۱۹۹۲۰:۱۶:۴۴ ۱۴۰۲/۶/۹
عمده مشکلات کشور زیر سر تکنوکرات های غربگراست که در 44 سال گذشته در بدنه دولتها دست بکار بودند و هستند.
ناشناس۳۲۰۷۶۸۸۰۹:۵۸:۳۹ ۱۴۰۲/۶/۹
آواری که برجای مانده بود انجام شد وگرنه معلوم نبود چه بلای بیشتری سر معیشت می امد
ناشناس۳۲۰۷۶۸۹۱۰:۰۴:۱۴ ۱۴۰۲/۶/۹
خطای بزرگ؟!! مرد حسابی در طول این مدت همه کشورها تورم 2 الی 3 برابری تجربه کردن به جز ایران و برخی کشورهای اندک دیگر و جهت اطلاع شما تورم را در سال 1400 تورم ماهانه از 60 به 39 رساندن و همزمان دلار را هم بالا نبردن تا ارز رانتی و تورم زا را بردارند و بر نمی داشتند تورم از 100 هم عبور کرده بود و نه 45 درصد آن وقت فکر می کنی حقوقت هم خیلی بالا می بردن با آن تورم 100 درصد؟!!
ناشناس۳۲۰۸۴۸۴۰۶:۳۲:۱۰ ۱۴۰۲/۶/۱۰
با کدوم مدرک این ادعا رو داری جناب هر کسی یه مقدار اطلاعات اقتصادی داشته باشه میدونه چقدر متعصبانه نوشتی دنبال حقیقت باش.
ناشناس۳۲۰۷۶۹۳۱۰:۰۸:۴۹ ۱۴۰۲/۶/۹
کدوم دستاورد ؟!!!!
ناشناس۳۲۰۸۱۷۶۱۹:۵۴:۰۷ ۱۴۰۲/۶/۹
دولت را در شرایطی تحویل گرفتن که حتی برای خرید گندم و روغن یک میلیارد دلار در خزانه موجود نبود.
ناشناس۳۲۰۸۲۰۹۲۰:۲۸:۱۳ ۱۴۰۲/۶/۹
صادرات روزانه 2/2 میلیون بشکه نفت و افزایش صادرات غیرنفتی به رقم بی سابقه 53 میلیارد دلار و بازگشت ارز حاصله به کشور و مثبت شدن 50 میلیارد دلاری تراز تجاری کشور و رشد اقتصادی 4/7 درصد و واردات بیش از 150 میلیون دوز واکسن و مهار کرونا و افزایش 8 هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاهی کشور و واردات و ذخیره سازی کالاهای اساسی عضویت در شانگهای و بریکس و احیاء رابطه با کشورهای همسایه از جمله عربستان و امارات و رفع توقیف بیش از 20 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ابرسانی به خوزستان و همدان و کردستان و بیش از 3500 روستا برخی از اقدامات دولت در 2 سال گذشته است که قابل تقدیر است.
اصغر آقا !۳۲۰۷۶۹۵۱۰:۰۹:۵۴ ۱۴۰۲/۶/۹
به هر حال برادر جان هر نتيجه و عملكردي كه در « جمهوري اسلامي ايران » داشته باشيم ، تمام و كمال براي هميشه به عنوان « عملكرد روحانيت شيعه در مملكتداري و در عرصه سياست » در تاريخ ضبط و ربط خواهد شد و تا ابد الدهر باقي خواهد ماند !! بديهي است كه اين ثبت و كتابت ، همراه با عكس ... صدا ... فيلم ... فيلم هاي رنگي خواهد بود ! و بنده آرزو مي كنم كه نمره اين عملكرد در تاريخ ٢٠ باشد كه اين نمره هميشه در مدارس ، نمره خيلي محبوب بوده است ! ... آمين !
یه شهروند۳۲۰۷۷۱۱۱۰:۲۶:۴۲ ۱۴۰۲/۶/۹
پیرو بیانات مقام معظم رهبری، تو بحث افزایش قیمت مسکن یکی از عواملش ترک فعل وزارت راه هست تعرفه خدمات مهندسی (بجز نظارت و طراحی) منجمله قیمت خدمات آزمایشگاهی خاک و بتن رو باید وزارت تعیین کنه ولی سکوت کرده تو ۵ سال تعرفه آزمایش خاک ۱۱ برابر شده آزمایش بتن تو ۲ سال ۵ برابر شده اونم توسط انجمن صنفی که متشکل از خوده شرکت ها هستن، این ترک فعل وزارت راه خسارت سنگینی ببار آورده
ناشناس۳۲۰۷۷۱۸۱۰:۳۲:۲۴ ۱۴۰۲/۶/۹
حلقه مدیریت کشور کوچک شده و این مشکل ساز هست همه طیف های انقلابی باید در اداره کشور سهیم باشند
ناشناس۳۲۰۷۷۵۲۱۱:۳۷:۲۵ ۱۴۰۲/۶/۹
بودن دولت دموکرات بایدن و جنگ روسیه باعث شده تا این دولت بتواند نفت بفروشد ....
ناشناس۳۲۰۷۸۸۲۱۴:۴۰:۵۲ ۱۴۰۲/۶/۹
چی شد می گفتید که جایگرین نفت ایران شدا!!! حالا رنگ عوض کردید
ناشناس۳۲۰۸۱۷۱۱۹:۴۹:۱۷ ۱۴۰۲/۶/۹
دولت قبل چرا در زمان بایدن نمی توانست نفت بفروشد ؟!
ناشناس۳۲۰۸۱۹۱۲۰:۰۸:۴۸ ۱۴۰۲/۶/۹
دولت روحانی چندین میلیارد دلار نفت و گاز به کره جنوبی و ژاپن و عراق صادر کرد اما حتی نمی توانست پول اون را دریافت بکند حالا با دیپلماسی فعال دولت پولهای بلوکه شده ازاد شدند.
ناشناس۳۲۰۸۱۹۳۲۰:۱۰:۱۱ ۱۴۰۲/۶/۹
امریکایی ها نفتکش های ایرانی را توقیف می کنند تا مانع صادرات نفت ایران بشوند اما با مقابله به مثل ایران و توقیف نفتکش های امریکایی مواجه می شوند.
ناشناس۳۲۰۷۷۶۰۱۱:۵۰:۴۳ ۱۴۰۲/۶/۹
من که چشمم آب نمیخورد که تورم یک رقمی شود. علتش هم نه واقعیتهای اقتصادی بلکه بدعادتی دولتمردان است. دهها سال است کشور درگیر تورم دو رقمی است. حتی آن زمان هم که تحریم نبودیم تورم دو رقمی بود. اگر خاطرتان باشد مردم که اعتراض میکردند، دولتمردان یک بار افت قیمت جهانی نفت را دلیل تورم کشور اعلام میکردند و یک بار بالا رفتن شدید قیمت جهانی نفت را ! حالا دولتمردانی که سالها با تورم دورقمی از مردم مالیات مخفی گرفته اند چطور حاضر میشوند آن را یک رقمی کنند؟
ناشناس۳۲۰۷۷۶۶۱۱:۵۸:۰۶ ۱۴۰۲/۶/۹
آنچه تمام اقتصادانان به آن اذعان دارند عدم توفیق دولت در حوزه اقتصاد و کنترل تورم است. دولتی که ادعا داشت حتی بدون اجام کاری تورم یک رقمی می شود. دولتی که ادعا داشت تحریم ها 20 درصد موثر است و 80 درصدآن بی عرضگی و خائن بودن دولتمردان قبل. حالا بگویید الان چه کسانی مسبب هستند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۳۲۰۷۹۰۹۱۵:۱۸:۵۶ ۱۴۰۲/۶/۹
همین که جلوی تورم دو برابری را گرفت خودش توفیق هست و نگران نباش مسیر تورم هم کاهشی هست مگر اینکه دوباره....!!
ناشناس۳۲۰۸۱۷۵۱۹:۵۱:۱۷ ۱۴۰۲/۶/۹
دولت قبل حتی توان تامین برق مصرفی کشور را نداشت و در بخش خانگی و صنعتی قطعی برق گسترده داشتیم.
ناشناس۳۲۰۷۸۰۸۱۲:۵۸:۳۷ ۱۴۰۲/۶/۹
لطفاً دستاورد های دولت را بیان کنید
ناشناس۳۲۰۸۱۹۷۲۰:۱۴:۳۵ ۱۴۰۲/۶/۹
دولت قبل میگفتن بدون برجام و FATF نمی توانیم واکسن بخریم !!! نمی توانیم نفت بفروشیم !!! نمی توانیم اموال بلوکه شده را ازاد کنیم!!! نمی توانیم عضو شانگهای بشویم !!! در دولت رئیسی همه این اقدامات مثبت انجام شد.
ناشناس۳۲۰۷۸۰۹۱۲:۵۹:۰۹ ۱۴۰۲/۶/۹
اگر دولت کارهای زیر بنایی را انجام ندهد باز مقداری وضع بهتر خواهد شد نسبت به 8 سال دولت قبل
ناشناس۳۲۰۸۲۱۶۲۰:۳۸:۱۸ ۱۴۰۲/۶/۹
عجب!!!
ناشناس۳۲۰۸۲۵۷۲۱:۳۴:۱۱ ۱۴۰۲/۶/۹
مشکل شما این است که همه چیز را با عینک سیاسی می بینید . واقعا چرا فکر می کنید بین دولت های چند دهه گذشته تفاوت زیادی وجود دارد ؟
ناشناس۳۲۰۸۲۸۹۲۲:۲۲:۴۶ ۱۴۰۲/۶/۹
چون دولت دوستان شما در تمامی دولت ها فاجعه بار ترین بود در ایجاد بحران اقتصادی
ناشناس۳۲۰۷۸۷۰۱۴:۳۳:۰۶ ۱۴۰۲/۶/۹
تذکر پدرانه برای برخی در این دولت کارساز نیست
ناشناس۳۲۰۷۸۷۷۱۴:۳۶:۰۴ ۱۴۰۲/۶/۹
لطفا سانسور نکنید تا فضای نقادانه باز باشد خطای بزرگ؟!! مرد حسابی در طول این مدت همه کشورها تورم 2 الی 3 برابری تجربه کردن به جز ایران و برخی کشورهای اندک دیگر و جهت اطلاع شما تورم را در سال 1400 تورم ماهانه از 60 به 39 رساندن و همزمان دلار را هم بالا نبردن تا ارز رانتی و تورم زا را بردارند و بر نمی داشتند تورم از 100 هم عبور کرده بود و نه 45 درصد آن وقت فکر می کنی حقوقت هم خیلی بالا می بردن با آن تورم 100 درصد؟!!
علی۳۲۰۷۹۷۵۱۶:۴۹:۳۴ ۱۴۰۲/۶/۹
ایا امریکا در چین پایگاه نظامی داره ؟ مگه چین مستقل نیست پس چطور اقتصاد دوم دنیاس؟ امریکا و چین حتی سر تایوان مناقشه دارن ولی چین بزرگترین شریک اقتصادی امریکا هست
ناشناس۳۲۰۷۹۹۵۱۷:۰۹:۴۹ ۱۴۰۲/۶/۹
حرف نویسنده محترم را قبول ندارم. اگر دولت در جریان تبلیغات انتخاباتی آگاهی از وضعیت موجود نداشته و وعده های رنگارنگ داده پس صلاحیت دست گرفتن کرسی اجرایی کشور را نداشته و به واقع به دنبال آزمون و خطا رفته
ناشناس۳۲۰۸۰۰۲۱۷:۱۷:۱۵ ۱۴۰۲/۶/۹
دولت رئیسی در بحث معیشت مردم و کنترل گرانی دستاوردی خوبی نداشته ..... الان یه کارمند با ده میلیون دریافتی ماهانه چیکار کنه؟؟؟؟
ناشناس۳۲۰۸۰۰۵۱۷:۱۹:۱۳ ۱۴۰۲/۶/۹
چرا دولت دچار خودبینی شده ؟؟چرا نمی دونه با ایجاد گرانی های پی در پی توان خرید ملت و به شدت کاهش داده ؟؟؟چرا از حال و روز مردم خبر ندارن؟
سامان۳۲۰۸۰۱۲۱۷:۲۶:۲۴ ۱۴۰۲/۶/۹
در شرایط تورم ۵۰ درصدی افزایش حقوق سالیانه فقط ۲۰درصد تازه ۵درصدش هم که به مالیات رفته مثلا قرار بود با افزایش کمتر حقوق کارمندان و کارگران تورم پایین بیاد پس چرا تورم پایین نیومد بنابراین مشخص شد مشکل تورم از افزایش حقوق نیست والا الان باید تورم به ۲۰ درصد می رسید قابل توجه نمایندگان و دولتی که ادعا می کردند افزایش حقوق ها باعث افزایش تورم میشه پس چرا کاهش میزان افزایش سالیانه حقوق ها باعث کاهش تورم نشد؟؟؟؟؟
شهرام۳۲۰۸۰۱۴۱۷:۲۸:۱۰ ۱۴۰۲/۶/۹
مطابق قانون حقوق کارمندان و کارگران باید به میزان تورم افزایش پیدا کنه جناب رئیسی نیمه دوم ساله هنوز تورم ۴۷درصده اما حقوق ها چی؟؟؟
ناشناس۳۲۰۸۰۱۵۱۷:۲۹:۴۶ ۱۴۰۲/۶/۹
دولت جناب رئیسی معیشت ملت و به آمارهای کاغذی اطرافیانش سپرده
ناشناس۳۲۰۸۰۲۳۱۷:۳۳:۴۶ ۱۴۰۲/۶/۹
دولتی که تنها یکماه پس از بیانات رهبری در مورد رسیدگی به معیشت مردم قیمت گاز خانگی رو ده برابر گران کرد و از ایام سرد سال در مناطق سردسیر کم کرده به نحوی که از ۱۵ آذر تا۱۵ اسفند رو فقط زمستان حساب می کنه و قیمت های زمستانی رو اعمال می کنه در حالیکه در اردبیل تا اواسط اردیبهشت برف می باره
شاهین۳۲۰۸۰۳۱۱۷:۳۶:۳۲ ۱۴۰۲/۶/۹
دولتی کهدفکر می کنه با افزایش مثلا ۱۰۰هزار تومان به یارانه ها ملت اونم فقط جهت خرید کالا های خودش مشکل معیشت و حل کرده
ناشناس۳۲۰۸۰۳۲۱۷:۳۷:۱۹ ۱۴۰۲/۶/۹
دولت رئیسی ;گرانی گرانی گرانی کجایی
ناشناس۳۲۰۸۰۳۳۱۷:۳۸:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۹
به دولت رئیسی بگین الان دو سلل دولت قبلی تمام شده گرانی تقصیر کیه؟؟؟؟
شهابی۳۲۰۸۰۳۵۱۷:۴۰:۱۵ ۱۴۰۲/۶/۹
ایا دولت به فرمایشات رهبری در جهت معیشت مردم گوش خواهد کرد و راهکار عملیاتی پیاده می کند.
ناشناس۳۲۰۸۱۰۷۱۸:۵۸:۵۲ ۱۴۰۲/۶/۹
مردم به خوبی به دست آوردها و یا پست رفتها اشراف دارند.
ناشناس۳۲۰۸۱۳۵۱۹:۲۱:۴۲ ۱۴۰۲/۶/۹
مگه تحریم 15 تا 20 درصد نبود
ناشناس۳۲۰۸۲۵۶۲۱:۳۳:۱۸ ۱۴۰۲/۶/۹
اصلا چرا ما معتقدیم که تمام دستاوردهای اعلام شده توسط دولت ، شعار و عاری از حقیقت است . چون هیچ اثری در زندگی روزمره مردم دیده نمی شود . خیلی ساده است ، اگر پول وارد کشور می شود پس چرا آن را نمی بنیم ، چرا همه طرح ها به دلیل عدم بودجه خوابیده است ، چرا به دلیل عدم وجود عرض ، هیچ شرکتی نمی تواند واردات و صادرت انجام دهد ، چرا تنها راه ارتباط ما با دنیا ، صرافی های دبی هستند اگر گفتند برجام نتیجه بخش بود اثرش را در زندگی مان دیدیم ، امروز هم وقتی می گوییم بریکس و شانگهای و قرارداد استراتژیک با چین ، شعار توخالی است به این دلیل است که فقط حرفش را شنیده ایم و ذره ای در زندگی واقعی مردم تاثیر نداشته است.
ناشناس۳۲۰۸۳۱۴۲۲:۵۰:۱۹ ۱۴۰۲/۶/۹
دلار 4200 رفت 28500 اومد میزان فساد کم نشده هنوز رانت سرشاری در این قضیه وجود داره با سند و مدارک بانک مرکزی میتونم براتون بفرستم
ناشناس۳۲۰۸۴۲۳۰۲:۰۵:۴۰ ۱۴۰۲/۶/۱۰
این دولت کار خاصی نکرده. فقط تبلیغات براش به شدت زیاده.
ناشناس۳۲۰۸۵۶۴۰۸:۵۷:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۱۰
بدلیل عدم همسانسازی حقوق .شخص رئیس جمهور به بازنشستگان بدهکار است وداد اینها به جائی هم نمی رسد.
ناشناس۳۲۰۹۱۳۶۱۶:۲۹:۲۷ ۱۴۰۲/۶/۱۰
مشکل معیشتی و سفره های مردم هم در مرکز آمار و با آمار سازی حل خواهد شد نه در واقعیت
ناشناس۳۲۰۹۹۰۱۱۰:۳۴:۲۶ ۱۴۰۲/۶/۱۱
اکثر نمایندگان مجلس که اعضای هیات علمی دانشگاهها هستند اخیرا سقف پرداختی حقوق دولتی برای خودشان برداشتند و اعضای هیات علمی را از پرداخت مالیات پلکانی معاف کرده اند به بهانه فرار نخبگان در اصل مالیات یک منبع درامد پایدار کشور بود یعنی پزشکان اعضای هیات علمی دانشگاهها که پولدارند نباید مالیات بدهند یا للعجب
ناشناس۳۲۱۰۰۷۳۱۳:۵۳:۴۰ ۱۴۰۲/۶/۱۱
اگر راهتان به سازمان های دولتی مثل دارایی، آب، فاضلاب، برق ، شهرداری و غیره افتاده باشد و دیده باشید که مردم را با چه بهانه هایی سرکیسه میکنند متوجه میشوید که دولت خودش عامل اصلی گرانی است
امید یاوری دارانی۳۲۱۰۰۹۰۱۴:۱۹:۲۸ ۱۴۰۲/۶/۱۱
تا وقتیکه اثار اقدامات انجام شده توسط دولت در سفره مردم درک نشود و از شرمندگی مردم کاسته نشود اینها صرف شعار است و بس.
ناشناس۳۲۱۰۱۰۷۱۴:۴۴:۱۲ ۱۴۰۲/۶/۱۱
وقتی مقامات سیاسی حرف می زنند حس میکنم دو ایران مختلف داریم، یکی اونی که ما توش زندگی میکنیم و اونی که سیاسیون درباره اش حرف میزنن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  4. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  5. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  6. فردا دیر است...

  7. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  11. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  12. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  13. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  14. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  15. مأمور خاطی بازداشت شد

  16. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  17. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  18. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  19. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  20. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  21. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  22. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  23. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  24. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  25. شنبه‌ای که تکلیف تعطیلی شنبه‌ها را روشن کند هنوز نرسیده است!

آخرین عناوین