اقدام درست دولت

گروه اقتصادی الف،   4020605054 ۷۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

با وجود انتقاداتی که به اقتصاد سیاسی دولت سیزدهم وارد است اما باید از نوع نگاه آن به مسئله نرخ حامل‌های انرژی تقدیر کرد که تنها اعداد و ارقام و چهار عمل ریاضی را ملاک تصمیم‌گیری‌های کلان کشور قرار نمی‌دهد و به تبعات چنین اقدامی می‌اندیشد.

اقدام درست دولت

به گزارش الف، با وجود اینکه فشارهای تحریمی، مصائبی بزرگی بر اقتصاد کشور، به‌خصوص حوزه انرژی و زیرساخت‌های آن وارد کرده، اما به‌نظر می‌رسد که دولت از اقداماتی که در گذشته برای مقابله با اثرات تحریمی این حوزه انجام می‌شد، درس گرفته و در نظر ندارد که صرفاً با اعمال سیاست‌های قیمتی، مشکلات این بخش را پشت سر بگذارد.

در ماه‌های اخیر مصرف بنزین رکوردهای جدیدی را خلق کرده و بر اساس داده‌ها و آمارها، به 135 میلیون‌لیتر رسید که باعث شد ظرفیت تولید در سقف خود قرار گیرد و این موجب شد که حتی صحبت‌هایی از اجبار دولت برای واردات بنزین هم به میان آید. 

در حوزه گاز هم به‌دلیل فرسودگی‌های زیرساختی و عدم توجه به افزایش ظرفیت تولید به‌خصوص در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، در زمستان که مصرف بالا می‌رود کشور با مشکلات تامین گاز مواجه می‌شود و همین امر متولیان امر را به‌ سمت واردات و یا اعمال سیاست‌های کنترل مصرف هدایت می‌کند اما در هیچ‌کدام از حوزه‌هایی که دولت با مشکل مواجه است، بنا ندارد که با سیاست‌های قیمتی به رتق‌وفتق و اداره امور بپردازد.

دولت سیاست قیمتی برای مسئله انرژی در دستور کار ندارد

داود منظور، رئیس‌سازمان برنامه‌وبودجه با تایید اثرات منفی افزایش قیمت سوخت بر اقتصاد ایران و سیاست دولت سیزدهم در این خصوص اظهار داشت: « در مسئله انرژی با محدودیت جدی در گاز، بنزین و گازوئیل مواجه هستیم و همه ظرفیت تولیدی صرف مصارف جاری می‌شود. در هفته‌های گذشته مصرف بنزین در روز تا ۱۳۵ میلیون لیتر هم رسیده بود و ظرفیت تولید هم در سقف خود قرار دارد.»

منظور تاکید کرد: «سیاست‌ قیمتی در بخش انرژی فعلاً در دستور کار نیست و می‌خواهیم با شیوه‌های غیر قیمتی تراز بازار انرژی را حفظ کنیم که کار بسیار دشواری است، زیرا مهم‌ترین ابزار در بخش انرژی قیمتی است اما با توجه به شوک ارزی سال گذشته، دولت نمی‌خواهد شوک جدیدی وارد کند؛ بنابراین افزایش قیمت انرژی در دستور کار دولت نیست.»

راه دشوار اما درست

با توجه به محدودیت‌های زیرساختی در کشور، تراز کردن میزان تولید و مصرف انرژی قطعاً کار بسیار دشواری است؛ آن هم در شرایطی که شدیدترین تحریم‌ها در این حوزه اعمال شده اما متخصصین ایرانی و جهادگران این عرصه توانسته‌اند با وجود همه این مصائب، نیازهای کشور را تامین و بدین ترتیب از ایجاد اختلال در زندگی روزمره مردم جلوگیری کنند. 

قطعا برای تداوم وضعیت و برقراری تعادل بین تولید و مصرف، باید سیاست‌های کنترلی اتخاذ گردد اما همان‌طور که رئیس سازمان برنامه و بودجه به درستی به آن اشاره کرده، سیاست‌هایی چون تغییر قیمت حامل‌های انرژی، موجب تحمیل تورم به مردم و آغاز انتظارات تورمی خواهد بود که انتهای آن مشخص نیست و باید به راهبردهای دیگر متوسل شد؛ از جمله ابزارهای کنترل مصرفی چون اعمال محدودیت بر دفعات سوخت‌گیری و یا استفاده از کارت‌های شخصی سوخت به‌منظور کنترل قاچاق که البته اجرای آن هم ظرافت‌های خاص خود را می‌طلبد.

هر چند که این راه سختی‌های بسیاری دارد اما واقعیت آن است که در برهه فعلی و پس از موج تورمی سال گذشته، نمی‌توان اقدامات خطایی چون سه برابر کردن نرخ بنزین در آبان‌ماه 98 را تکرار کرد. با وجود انتقاداتی که اقتصاد سیاسی دولت سیزدهم وارد است اما باید از این نوع نگاه تقدیر کرد که تنها با تمسک به اعداد و ارقام و چهار عمل ریاضی، دست به سیاست‌گذاری اقتصادی نمی‌زند و به تبعات تغییرات قیمتی در این حوزه با عینک اجتماعی هم می‌نگرد.

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۰۳۸۵۴۰۹:۱۷:۱۱ ۱۴۰۲/۶/۶
از خود تعریف و مردم را در صف قرار دادند
ناشناس۳۲۰۳۹۶۷۱۰:۵۴:۰۷ ۱۴۰۲/۶/۶
مهم ترین اقدام دولت سیزدهم این بود که سکوی فاز یازدهم پارس جنوبی را که مدت 20 سال معطل توتال و شل و شرکت های چینی شده بود با استفاده از توان متخصصان داخلی نصب و راه اندازی کرد.
ناشناس۳۲۰۴۰۸۹۱۳:۰۳:۴۶ ۱۴۰۲/۶/۶
اصل کار فاز ۱۱ در دولت قبلی انجام شد، ضمنا پالایشگاه ستاره خلیج هم در دولت قبل بواسطه برجام قابلیت تکمیل پیدا کرد والا الان کشور بنزین نداشت
مهران۳۲۰۴۳۳۴۱۶:۰۲:۱۴ ۱۴۰۲/۶/۶
از کی تا حالا پالایشگاهی که سپاه ساخته شده دستاورد برجام ؟
ناشناس۳۲۰۴۷۴۱۲۲:۳۵:۲۸ ۱۴۰۲/۶/۶
تجهیزات به واسطه برجام وارد شد و پالایشگاه ساخته شد.
ناشناس۳۲۰۴۵۷۱۱۹:۰۵:۲۳ ۱۴۰۲/۶/۶
پالایشگاه ستاره خلیج فارس و فازهای مختلف پارس جنوبی در دولت دهم به پیشرفت بیش از 75 درصدی رسیدند و هیچ ربطی به برجام نداشتند.
ناشناس۳۲۰۴۵۷۲۱۹:۰۶:۴۰ ۱۴۰۲/۶/۶
در دولت قبل فاز یازدهم کلا تعطیل بود و هیچ پیشرفتی نداشت.
مانی۳۲۰۶۵۵۶۱۰:۵۲:۴۵ ۱۴۰۲/۶/۸
اقای اوجی وزیر محترم نفت توضیح داده که در حال حاضر هم فقط حدود10% ظرفیت گاز استخراج میشود؛و رسیدن به بهره برداری کامل -اگر مقدور باشد - چند سال زمان میبرد.
ناشناس۳۲۰۴۵۷۳۱۹:۰۷:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۶
در دولت روحانی حتی یک نیروگاه یا پالایشگاه ساخته نشد.
ناشناس۳۲۰۴۵۹۱۱۹:۲۸:۳۴ ۱۴۰۲/۶/۶
بعد از خروج ترامپ از برجام توتال از فاز یازدهم خارج شد در حالیکه این پروژه هیچ پیشرفت قابل توجهی نداشت .
ناشناس۳۲۰۴۶۰۵۱۹:۴۷:۵۳ ۱۴۰۲/۶/۶
از صفر تا صد این پروژه در دولت سیزدهم اجرایی و عملیاتی شد دولت قبل این پروژه را معطل توتال کرده بود و کار متوقف بود.
ناشناس۳۲۰۴۶۰۹۱۹:۵۱:۲۳ ۱۴۰۲/۶/۶
پالایشگاه ستاره خلیج فارس در دولت احمدی نژاد بدون برجام ساخته شد دولت روحانی فقط اون را افتتاح کرد.
ناشناس۳۲۰۴۶۱۴۱۹:۵۶:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۶
در زمان برجام نفت را بشکه ای 30 الی 40 دلار میفروختن یعنی مفت فروشی می کردند الان هر بشکه 90 الی 100 دلار می فروشیم.
ناشناس۳۲۰۴۱۲۰۱۳:۲۱:۴۶ ۱۴۰۲/۶/۶
من 18 سال است در شرکت پیمانکاری نفت و گاز و پتروشیمی فعال هستم، و تمام دانش و تجربه ام می گوید که شما هیچ درک و دانشی در خصوص این صنعت و آنچه در این 18 سال تجربه کرد ندارید!
ناشناس۳۲۰۴۵۹۲۱۹:۳۰:۰۹ ۱۴۰۲/۶/۶
فاز یازدهم پارس جنوبی با همت متخصصان داخلی بدون کمک شرکتهای خارجی نصب و راه اندازی شد.
ناشناس۳۲۰۴۶۱۱۱۹:۵۲:۵۷ ۱۴۰۲/۶/۶
شما 18 سال که هیچ اگر 70 سال هم در این صنعت فعالیت بکنید هیچ امیدی به شما و امثال شما نیست.
ناشناس۳۲۰۴۲۰۵۱۴:۲۶:۰۸ ۱۴۰۲/۶/۶
اولا راه اندازی نمادین و نمایشی است،ثانیا ۹۵ درصد کار پروژه را دولت قبل انجام داد.مگه پروژه یه کلید هست بزنی که سریع راه بیفته؟
ناشناس۳۲۰۴۵۷۰۱۹:۰۳:۴۵ ۱۴۰۲/۶/۶
دولت روحانی این پروژه را معطل توتال کرده بود و توتال هم این پروژه را بدون هیچ پیشرفتی رها کرده و رفته بود.
ناشناس۳۲۰۴۵۷۵۱۹:۰۸:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۶
خوشم میاد دولت مورد وثوق شما هیچ دستاوردی نداشته مجبور هستید دستاورد دولت جدید را بنام اون سند بزنید.
ناشناس۳۲۰۴۵۷۶۱۹:۱۰:۰۷ ۱۴۰۲/۶/۶
دولت قبل 8 سال با برجام فرصت سوزی کرد و در بخش صنعت هیچ کار مثبتی نکرد.
ناشناس۳۲۰۴۵۸۹۱۹:۲۶:۴۲ ۱۴۰۲/۶/۶
دولت قبل حتی توان تولید برق مصرفی کشور را نداشت و در بخش خانگی و صنعت قطعی برق گسترده داشتیم.
ناشناس۳۲۰۴۶۰۶۱۹:۴۹:۴۵ ۱۴۰۲/۶/۶
در دولت قبل این پروژه حتی یک درصد هم پیشرفت نداشت زیرا معطل توتال کرده بودند کل عملیات اجرایی این پروژه در دولت جدید با استفاده از توان شرکتهای ایرانی انجام شد.
ناشناس۳۲۰۴۹۴۵۰۸:۳۷:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۷
عجب دولت خوبی بود قبلی همه چیز را گذاشت برای این دولت تا ریا نشود!!
ناشناس۳۲۰۴۳۱۹۱۵:۵۳:۰۵ ۱۴۰۲/۶/۶
بجای این تبلیغات واردات ماشین کم مصرف رو ازاد کنید اینقدر فشار به ملت نیارید میانگین مصرف خودرو داخلی دو برابر استاندارد است.
ناشناس۳۲۰۴۵۹۴۱۹:۳۲:۵۶ ۱۴۰۲/۶/۶
شهردار تهران خبرداد 1000 دستگاه اتوبوس برقی و 50 هزار تاکسی برقی و 400 هزار موتور سیکلت برقی به تدریج وارد ناوگان حمل و نقل عمومی تهران می شود.
آریابان۳۲۰۳۸۵۵۰۹:۱۸:۰۷ ۱۴۰۲/۶/۶
با توجه به اینکه درآمد های امروز ایرانی ها، بدون تردید و مطلقا هیچگونه تناسبی !!!!!! با فوب خلیج فارس نداره، مسئولان باید با تمام توان خود و با حداکثر سرعت ممکن، نسبت به ریشه کن کردن پدیده شوم و ویرانگر قاچاق سوخت و نابود کردن شبکه سودزای کهکشانی !!!!! آن وارد عمل شوند
ناشناس۳۲۰۳۸۶۰۰۹:۲۲:۵۶ ۱۴۰۲/۶/۶
با اینکه از خاتمی خوشم نمی آید ولی آیا میدانی چرا تورم 40 الی 50 درصدی دوره هاشمی به 15 درصدی رساند؟فقط یک چیز هست سرکوب قیمتی در اقتصاد نکرد و با تورم هر سال و نهایتا هر دوسال افزایش قیمت می داد چه بنزین و چه دلار ولی در کل این حرف درست هست که نباید گران شود همزمان با اوارهایی که دولت قبل برجای گذاشت مانند ارز4200 یا بدهی سنگین و.. که این اگر این ها نبود بنزین باید گران می کردن تا حالا به خاطر افزایش هزینه تولید آن و نیاز به چاپ پول و در نهایت تورمی که ایجاد می کند بابت سرکوب قیمتی آن که بیشتر از بالا بردن قیمت بنزین به اقتصاد تحمیل نکند آن تورم کمتر هم نیست
امیر حسین سلطان/تهران۳۲۰۴۳۵۸۱۶:۲۰:۰۱ ۱۴۰۲/۶/۶
و آثار و تبعات تورمی و غیرتورمی حذف یکباره ارز 4200 تومانی و نزدیک به 7 برابر کردن قیمتش و رساندن آن به 28500 تومان هم دستکمی از گران کردن بنزین باارزش و نفیس نیست که حالا دل مان را به این خوش کنیم که کار دولت در مورد عدم افزایش بهای بنزین درست است که باطنش را بخواهید کار درستی نیست چرا که به ناگزیر و سربزنگاه ممکن است همین بنزین فعلا گران نشده چند برابر گردد. سالها قیمت ارز را پایین نگهداشتن و یکباره فنر فشرده شده قیمت ثابت ارز باز شدن نباید خاطره اش به این زودی ها در اذهان فراموش شود که قیمت بنزین ارزان نیز می تواند به همان سرنوشت قیمت ارز دچار گردد. والله اعلم
ناشناس۳۲۰۴۵۲۲۱۸:۲۷:۵۹ ۱۴۰۲/۶/۶
چرا از کسی که درست ترین عملکرد در بین تمام رئیس جمهورهای ایران متعلق به اوست خوشت نمی آید.
ناشناس۳۲۰۴۹۵۵۰۸:۴۵:۲۵ ۱۴۰۲/۶/۷
چون دنبال رو غرب هست که سیاست آنان در ایران اجرا شود
ناشناس۳۲۰۵۰۱۲۰۹:۳۶:۰۶ ۱۴۰۲/۶/۷
زیرا در دولت خاتمی سهم 50 درصدی ایران از دریای خزر 9 درصد شد.
ناشناس۳۲۰۳۸۶۵۰۹:۲۶:۳۶ ۱۴۰۲/۶/۶
کشوری که رتبه سوم در تولید گاز در جهان دارد ولی 80 درصد مصرف داخلی هست یا بنزین با این مقدار تولید فعلی ولی کمترین مقدار آن به صادرات همگی نشان از اسراف هست یا قاچاق و نه چیز دیگری
ناشناس۳۲۰۳۹۴۴۱۰:۳۵:۰۳ ۱۴۰۲/۶/۶
اصلا نشانه ناکارآمدی تولیدات داخلی مانند خودرو که نیست؟!!! اصلا نشانه ناکارآمدی تجهیزات برقی و گازسوز نیست که ؟!! فقط مردم ایران مصرف کننده و اسراف کار هستند !!! اجازه بدید خودرو مدرن خارجی بیاد و ارزش پول ملی را حفظ کنید و قیمت بنزین آزاد کنید !!!
ناشناس۳۲۰۴۰۲۵۱۱:۵۳:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۶
مگر قبلا همین چیزها نبوده؟!!!!
ناشناس۳۲۰۴۱۲۸۱۳:۳۱:۲۷ ۱۴۰۲/۶/۶
کدام قبل؟ سال 85 که جمعیت 70 میلیون بود و خودرو برتر روز اروپا که 206 بود با همان کیفیت تحت لیسانس در داخل تولید می شد و وسایل برقی با سطح مصرف A++ سامسونگ و ال جی و دوو در دسترس بود برای اکثریت که همان طبقه متوسط بودند، یا سال 95 که جمعیت شد 79 میلیون و 206 میکاپش را نگه داشت ولی داخلش بومی سازی شد با مصرف بالاتر و درسترسی به وسایل برقی با سطح انرژی A++ از آن طبقه متوسط که به شدت متزلزل شده بود سلب شد، یا 1402 که که جمعیت از 85 میلیون نفر گذر کرد و اکثریت متوسط تبدیل به اکثریت فقیر شد و خودرو پر مصرف چینی لقب لوکس گرفت و بازار تاناکورا و سمساری دوباره جان گرفت .
امید یاوری دارانی۳۲۰۵۱۲۶۱۰:۵۶:۴۶ ۱۴۰۲/۶/۷
انهایی که به میزان مصرف در ایران انتقاد دارند ایا میدانند در نتیجه تحریم و عدم ورود تجهیزات و تکنولوژی روزدنیا امکان بهسازی وجود ندارد و در نتیجه عدم بهسازی و استهلاک تجهیزات و خودروها مصرف مضاعف شده است؟ مدیران فقط یک سوی قضیه را بیان می کنند و تقصیر را مثل همیشه بر گردن مردم می اندازند. ایا تاکنون در مسائل مملکت شنیده اید حاکمیت خود را مقصر بداند؟ کمی واقع بین باشیم و بپذیریم که با وجود سیاستهای جاری و تحریم سنگین مردم چه راهکاری برای بهینه مصرف کردن دارند؟ از حقیقت نترسیم.
ناشناس۳۲۰۴۱۹۳۱۴:۱۹:۱۲ ۱۴۰۲/۶/۶
اولا هر سال به تعداد خودروها و بخصوص خودروهای پر مصرف ایرانی افزوده میشه. در ثانی تعداد خودروهای فرسوده ای که باید ۱۰ سال پیش از رده خارج میشدن هنوز دارن کار میکنن.
ناشناس۳۲۰۴۹۵۴۰۸:۴۴:۱۷ ۱۴۰۲/۶/۷
جهت اطلاع خودروها چند برابر شدن؟!! که مصرف دوبرابر شده نسبت به چند سال قبل؟!!! در ضمن فرسودگی هم اینقدر مصرف بالا نمی برد این درحالی هست که در سطح شهر چیزی به عنوان فرسودگی بیشتر نمایان نیست و ماشین ها جدید داخلی از دو سال قبل هم بیشتر شده حتی شما پیکان هم نمی بینی
ناشناس۳۲۰۴۲۴۶۱۴:۵۳:۰۵ ۱۴۰۲/۶/۶
خوب قبلا هم مصرف بالا بوده! الان یه دفعه مردم اسراف کار شدن .
ناشناس۳۲۰۳۸۶۸۰۹:۲۷:۳۲ ۱۴۰۲/۶/۶
با توجه به وجود خودروی زیاد در کشور طی برنامه زمانمندی باید کاری کرد که فقط هر سرپرست خانواده بتواند یک خودرو داشته باشد در عوض بشدت روی حمل و نقل عمومی کار کرد و آنرا گسترش داد و فرهنگ دوچرخه سواری را بخصوص برای کارهای روزمره در صدر کارها قرار داد
ناشناس۳۲۰۳۹۳۴۱۰:۲۶:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۶
هیچ نیازی به اینکارهای دستوری نیست کافیست حمل و نقل عمومی گسترش داده شود.
ناشناس۳۲۰۳۸۷۸۰۹:۳۵:۰۰ ۱۴۰۲/۶/۶
اگه یه مقدار تبلیغات برا صرفه جویی در مصرف هم بشه بی تاثیر نیست
اصغر آقا !۳۲۰۳۸۸۰۰۹:۳۸:۰۰ ۱۴۰۲/۶/۶
اندر حكايت بنزين !! ------------ دايي رسول ما بازنشسته تامين اجتماعي و يكي از بزرگان فاميل -- حالا كاري هم نداريم كه حقوق بازنشستگي ماهيانه اش چه قدر است ، مهم اين است كه از بزرگان فاميل است !! -- مي گويد : « هر روزي كه مي خواهم از خانه بيرون بيايم ، اول چند تا دعا مي خوانم ، « فالله خير حافظا و هو ارحم الراحمين » مي خوانم به خودم فوت مي دهم و بعد پا به كوچه مي گذارم » !! دايي رسول مي گويد : « موتور سيكلت ديگه شده اسباب بازي بچه ها ... بچه دهنش بو شير ميده ، ...بنزين مفت و فت و فراوون ميريزه تو موتورش و حالا تو كوچه و خيابون هي گاز بده ... هي ويراژ بده ... هي بوق بزن »!! دايي رسول اضافه ميكنه اگر حواسم به خودم نباشه چه معلوم كه همين جغله هاي موتور سوار شَل و پَلم نكنن و تو خونه ام نندازن ! آخه مگه من چهار من استخوون بيشترم » ؟! دايي جان در آخر صحبت هايش نتيجه مي گيرد كه : وقتي بنزين ارزون تر از آب معدني باشه بايدم پسر آقا لطفي صبح تا شب با موتورش تو كوچه ها مانور بده و گاز بده ، بله ؟ » !!
ناشناس۳۲۰۳۹۵۱۱۰:۴۲:۱۰ ۱۴۰۲/۶/۶
بنزین ارزان تر از آب نیست الان شیر آب را که باز کنی یک دهم قیمت بنزین از تو نمیگیرند اگر با آب معدنی مقایسه می کنی پول بسته بندی پلاستیکی است !! در ضمن دایی رسول شما که بازنشسته است نمی گوید خیلی از این جوانها بیکار هستند و دولت باید شغل برایشان ایجاد می کرد و چون بیکارن و دولت کاری ایجاد نکرده رفته پیک موتوری شده و در محله داره برای فروشگاهها و رستورانها کار می کنه و اقلام مردم به دستشون میرسونه به ویژه به دست کهنسالانی که توان حرکت و خودرو ندارند !
ناشناس۳۲۰۳۹۵۲۱۰:۴۳:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۶
البته در مورد بنزين ديدگاه ها متفاوته ، اين هم يك ديدگاه !
ناشناس۳۲۰۴۴۳۴۱۶:۵۹:۴۰ ۱۴۰۲/۶/۶
دایی جان شما نمیگه که وقتی حقوق فعلی من بازنشسته دولتی از حقوق زمان سربازیم(افسر وظیفه) کمتره نباید به قیمت بنزین دست زد؟!
ناشناس۳۲۰۳۸۸۳۰۹:۳۹:۳۶ ۱۴۰۲/۶/۶
اشتباه است. پول چاپ کنیم بنزین مفت بدیم برای دور دور بعدش بشه تورم
ناشناس۳۲۰۳۹۵۳۱۰:۴۳:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۶
بنزین شما برای دور دور استفاده می کنی چون پولداری !!!! من برای سرکار رفتن استفاده می کنم در ضمن چون خودم کالاهای خودم از حقوق ناچیزم میخرم گران شدن بنزین سبب گرانی همه اقلام میشه پس مثل شما نیستم که دنبال دور دور باشم !!! اونم دور دور با ماشین بی کیفیت ایرانی که همش خرابه !!!
ناشناس۳۲۰۳۸۸۶۰۹:۴۰:۰۰ ۱۴۰۲/۶/۶
دولت قیمت هر چیزی را به فلک رسانده، از تنفس مردم هم مالیات می گیره ، حالا شاهکارش اینه که قیمت بنزین را فعلا دست نزده!!!
ناشناس۳۲۰۳۹۱۹۱۰:۱۳:۱۴ ۱۴۰۲/۶/۶
شما که نگران مالیات گرفتن از قشر مرفه در خصوص خانه و ماشین های رویایی آنها هستی باید خدمت شما عرض شود تورم از محل دلال بازی کاذب همین خانه و ماشین درست می شود که حال مقداری از سود کسب شده را مالیات بدهند نه این که فکر کنید که تورم همین طوری بالا می رود!
ناشناس۳۲۰۳۹۳۲۱۰:۲۴:۴۵ ۱۴۰۲/۶/۶
اونم از ترس وقایع سال ۹۸ هست و گذاشته برای بعد از انتخابات
ناشناس۳۲۰۳۹۱۸۱۰:۰۸:۳۲ ۱۴۰۲/۶/۶
به خاطر اینکه دولت می ترسه نه اینکه دلش برای مردم و مستضعفین سوخته باشه روحانی هم اگر میدونست مردم اعتراض می کنن هرگز اون کار رو نمی کرد .
ناشناس۳۲۰۴۳۱۷۱۵:۵۱:۲۸ ۱۴۰۲/۶/۶
روحانی میدونست و با اگاهی از خطرات این کار قیمت بنزین رو یک شبه سه برابر کرد
ناشناس۳۲۰۳۹۳۶۱۰:۲۷:۳۶ ۱۴۰۲/۶/۶
راه درست مدیریت مصرف انرژی است !! راه درست تامین و ساخت خودروهای با کیفیت مناسب نه خودروهایی که در هر 100 کیلومتر در کاغذ 3 برابر میانگین دنیا ولی در عمل 5 برابر دنیا مصرف بنزین دارند راه درست پرهیز از شعارزدگی و آکاه سازی است راه درست بهبود کیفیت بنزین و پالایشگاه هاست راه درست تعامل با دنیا برای بستر سازی ورود تکنولوژی و تجهیزات مدرن و به روز و با مصرف استاندارد است. واقعا اگر کسی خودش با خودروهای داخلی رانندگی و تعمیرات آن را بر عهده بگیرد به هیچ عنوان از صنعت داخل دفاع نمی کند ولی عمده مسئولان ما یا از خودرو داخلی استفاده نمی کنند یا راننده دارند و از مشکلات خودرو داخلی بی اطلاع هستند!!!
ناشناس۳۲۰۳۹۴۱۱۰:۳۳:۲۴ ۱۴۰۲/۶/۶
به جای تقدیر از این کار دولت و منت گذاشتن بابت یارانه بنزین یک بار برای همیشه از یک ارز خارجی با ثبات به عنوان واحد پول استفاده کنید و هم قیمت اقلام و هم حقوق مردم را با ان واحد پولی محاسبه کنید دست دولت و بانکها برای چاپ پول بسته میشه و تورم حفظ میشه دیگه نه نیاز به یارانه است نه نیاز به منت گذاشتن هست دولت خودش ارزش پول ملی را کم میکنه بعد با دلاربازار ازاد قیمت بنزین محاسبه می کنه و منتش سر مردم میزاره !!! راه درست تلاش برای حفظ و قدرتمند کردن پول ملی است !!!
امیر حسین سلطان/تهران۳۲۰۴۳۲۷۱۵:۵۶:۰۷ ۱۴۰۲/۶/۶
به این راحتی واقعیات مسلم علم اقتصاد و علوم اجتماعی و سیاسی را نادیده گرفتن شاید از عجایب 8 گانه جدید باشد! تحریم ها و کاهش شدید درآمدهای نفتی و غیرنفتی را نادیده گرفتن و تجویز به کارگیری ارز دیگر(ظاهرا پول معتبر و قوی ملی کشور دیگری به جای واحد پول ریال ایران) همگی می تواند از ابداعات و نوآوری های باز هم عجایب جدید عصر امروز ما محسوب شوند. با پوزش و امید عفو!!!
ناشناس۳۲۰۳۹۴۲۱۰:۳۳:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۶
اول خودرو خارجی با تعرفه عرف دنیا نه سه برابر اجازه واردات بدهید بعد قیمت بنزین را بالا ببرید
ناشناس۳۲۰۳۹۵۸۱۰:۴۹:۱۳ ۱۴۰۲/۶/۶
جنبش زن زندگی، دنبال یه چیز دیگه است نه اقتصاد
ناشناس۳۲۰۳۹۸۰۱۱:۰۵:۳۶ ۱۴۰۲/۶/۶
در ایران از سال ۱۳۵۰ تا الان بطور متوسط سالانه ۲۰ درصد تورم داشتیم. در بعضی سالها هم تا ۵۰ و ۶۰ درصد تورم بود. درآمد افراد (کاسبی و اجاره) متناسب با تورم یا شایدم بیشتر از تورم و حقوق کارمندان و کارگران هم متناسب با تورم افزایش پیدا کرده. مثلا حقوق سال ۱۳۹۰ حدود ۴۰۰ هزار تومان در ماه بود. الان ۸ میلیون تا ۱۰ میلیون هست. وقتی قیمت بنزین را ثابت نگه داری عملا بعد از ۱۰ سال قیمتش صفر میشه. راه حل اینه که باید هر سال مطابق تورم قیمتش رو زیاد کرد.
ناشناس۳۲۰۴۸۰۳۰۰:۱۹:۱۵ ۱۴۰۲/۶/۷
با یک نگاه اجمالی به افزایش حقوق و دستمزد از زمان احمدی نژاد به بعد به راحتی میشه فهمید این افزایش به غیر از دو سه سال متناسب با تورم نبوده است. شاهد زنده اش دو سال اخیر دولت سیزدهم.
ناشناس۳۲۰۳۹۸۴۱۱:۱۰:۵۶ ۱۴۰۲/۶/۶
تمام بنزین و انرژی تو این ماشین های بی کیفیت داره سوخت میشه. نگاه به آخر هفته ها بکنید ببینید چقدر بنزین هدر میشه. این وضعیت باید یکجوری مدیریت شود.
ناشناس۳۲۰۴۱۵۱۱۳:۵۱:۴۱ ۱۴۰۲/۶/۶
تا سبک زندگی تغییر نکند چیزی عوض نمیشه. دوران مفت خوری و مفت بری و برق و آب و بنزین مجانی تمام شده است.
سعید تمر۳۲۰۴۰۰۰۱۱:۳۴:۳۳ ۱۴۰۲/۶/۶
آینده نگری و توان اجرایی اگر بود، از همین یارانه هم میشد توسعه ساخت!
ناشناس۳۲۰۴۰۲۸۱۱:۵۶:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۶
در این رابطه علم اقتصاد براحتی میتواند مشکل دولت را حل کند دولت باید گاز سی ان جی را رایگان اعلام و در عوض روزانه 100000000 لیتر بنزین صادر و به یک درامد سالیانه افسانه ای دست یابد دیگر کسری بودجه برای دولت اصلا هیچ معنایی نخواهد داشت...
ناشناس۳۲۰۴۰۳۳۱۱:۵۷:۲۸ ۱۴۰۲/۶/۶
دولت باید حقوق کارگر ایرانی را به قیمت فوب خلیج فارس پرداخت بکند مالیات گسترده را تعطیل بکند و اجازه واردات با حقوق گمرکی برابر فوب خلیج فارس بگیرد آنوقت معلوم میشود ملت به دولت یارانه میدهد یا دولتها به ملت .
ناشناس۳۲۰۴۰۵۱۱۲:۲۴:۲۳ ۱۴۰۲/۶/۶
اول جلوی قاچاق بنزین رو بگیرن (هر نوعی که هست مردمی یا خصولتی!) دوم پیشنهاد: ماهانه ۴۰ لیتر به ازای هر لیتر ۱۵۰۰ تومان ماهانه ۴۰ لیتر به ازای هر لیتر ۳۰۰۰ تومان ماهانه ۳۰ لیتر به ازای هر لیتر ۵۰۰۰ تومان ماهانه ۳۰ لیتر به ازای هر لیتر ۱۰۰۰۰ تومان مازاد بر مصرفِ ۱۴۰ لیتر تا ۳۰۰ لیتر به ازای هر لیتر ۲۵۰۰۰ تومان برای تاکسی های داخل شهری هم با کنترل و نظارت نرم افزاری، سهمیه بیشتری بنزین ۳ و ۵ هزار تومانی در نظر گرفته بشه.
عشق منی رئیسی۳۲۰۴۲۶۴۱۵:۱۳:۱۳ ۱۴۰۲/۶/۶
افرین چقدر خوب و حساب شده گفتید این همه شلوغ کاری و کم کردن کارتها در پمپ بنزین تا آدم فهمیده مثل شما طرحی خوب مورد پسند خدا و امام الزمان بدهد ، افرین افرین
ali۳۲۰۴۰۵۲۱۲:۲۴:۴۳ ۱۴۰۲/۶/۶
1-حمل و نقل عمومی ضعیف2-راندمان پایین نیروگاه ها3-تلفات بالادر شبکه انتقال و توزیع برق4-ساختمان های فاقد استاندارد5- لوازم برقی فاقد کیفیت و پرمصرف6-خودروهای بی کیفیت و پرمصرف داخلی7-عدم اسقاط خودروهای فرسوده سواری و باری و.... و از همه بدتر مدیران منفعت طلب باعث تمامی مشکلات کشور هستن
ناشناس۳۲۰۴۰۷۲۱۲:۴۸:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۶
مگر این دولت کار اشتباه هم انجام می دهد؟!
ناشناس۳۲۰۴۰۸۷۱۳:۰۳:۱۷ ۱۴۰۲/۶/۶
اگه می‌بینید دولت قیمت بنزین رو دست نزده ، از علم اقتصاد نیست .
لا۳۲۰۴۱۴۵۱۳:۴۵:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۶
بابا ماشین های جدید مصرف وحشتناکی دارند مصرف کوییک که جانشین پراید شده تا 9 لیتر رسیده ماشین های دیگر هم دستکمی از کوییک ندارند خودرو سازان بجای تولید خودروهای کم مصرف. دارند دنده معکوس میرند
ناشناس۳۲۰۴۳۰۵۱۵:۴۳:۰۸ ۱۴۰۲/۶/۶
متاسفانه سیاست مانع از توسعه اقتصاد در ایران است. هر ساله شعارها اقتصادی است اما سیاستها و رویکردها ضداقتصادی. نظام باید تکلیفش را با این دوگانگی روشن کند شترسواری دولا دولا نمیشود. قیمت بنزین باید واقعی شود وگرنه اتلاف خواهد شد اما لازمه اش رفع تحریمها است پس باید سیاستهای نظام تعدیل شود بریکس خوب است اما کارکرد رفع تحریم را در هیچ سطحی نخواهد داشت اقتصادِ بسته و منزوی امکان رشد و رقابت ندارد اقتصاد ضعیف همه چیز جامعه را متلاشی میکند هم اخلاق و خانواده و تولید را هم صنعت و توسعه و محیط زیست را. نباید اجازه داد عده ای تحریم یا رفع تحریم را وسیله کاسبی کنند در اینصورت هر دو گروه خائن اند. رفع تحریم ضروری است اما ضروری تر ثبات در رفع تحریم است. کشمکش و قدرت نمایی ابزار درست رفع تحریم نیست التماس هم غلط است واقع بینی و رفتار منطقی بهترین گزینه است.
ناشناس۳۲۰۴۳۷۶۱۶:۳۱:۴۲ ۱۴۰۲/۶/۶
شما برای مدیریت مصرف سوخت دو کارخانه ایران خودرو و سایپا را کلا تعطیل کنید و مجوز ورود خودروی با کیفیت بدهید. مشکل اینجا است که می خواهیم به زور خودروی بی کیفیت را به جای خودروی با کیفیت به مردم تحمیل کنیم و پول بی کیفیت را هم به جای پول با کیفیت به جامعه تحمیل کنیم. بعد برای این تحمیل ها چندین سازمان و نهاد و شرکت و تشکیلات پر خرج و بی خاصیت ایجاد کرده ایم و نتیجه آن فقر و عدم رفاه و تورم مستمر است.
سید۳۲۰۴۵۶۹۱۹:۰۳:۴۴ ۱۴۰۲/۶/۶
چندروز پیش با کارت خودرویم در جاده فقط اجازه ٣٠لیتر بنزین زدن اجازه داد . برای اربعین اتوبوس نیست ومجبورشدم با خودروی خودم به تهران و بالعکس سفر کنم . اگر سهم بنزین درکارت قرار می دهید چرا اجازه استفاده نمی دهید؟ دولت چپ می آید چپی‌ها چشم بسته دفاع و دولت راست می آید راستی‌ها چشم بسته حمایت می کنند .
ناشناس۳۲۰۴۶۸۵۲۱:۱۱:۵۳ ۱۴۰۲/۶/۶
مشکل اینجاست که این دولت اصلا فشار تحریمی رو قبول نداشت و وضع افول اقتصادی رو حاصل بی مدیریتی روحانی و دولت اصلاحات میدونست اما با بدست گرفتن تمام قوا و مدیریت های گسترده در تمام سطوح فشارهای تحریمی خودنمایی کرد و وضع مردم از بد هم بسیار بدتر شد و هنوز هم توجهی به وضع مردم نمیشود و هر چه مردم فریاد میزنند دولت میگوید ما اسیر حاشیه ها نمیشویم و راه خودشون رو ادامه میدهند
ناشناس۳۲۰۵۲۰۰۱۱:۵۵:۲۸ ۱۴۰۲/۶/۷
گرامیان پایگاه الف ! چرا سازشکاری یا محافظه کاری میکنید و پیام بنده را پخش نمی کنید دیدگاه دولت یا شما که نیست دیدگاه یک ایرانی و شاید میلیونها نفر دیگر نیز چنین است که نباید سرمایه ملی کشور را به جای سرمایه گذاری در ایجاد کار برای جوانان و افزایش تولید اینگونه مفت و ارزان از بین برد! !! هیچ چیز دراین کشور 1500تومان نیست که بنزینه!!!! پفک شده 15000تومان. پیام بنده را پخش کنید ونترسید. به دید بنده بنزینی که باسرمایه کشور و پرداخت هزینه سنگین یارانه اینگونه آسان و مفت توسط شماری پولدار دود هوا میشه بهتر همانکه کمتر باشد تاکمتر مصرف شود چون دراین زمان حساس نمیشود آنرا گران کرد راه چاره اش همین کمتر در دسترس بودن آن هست چرا باید یارانه و پولی که برای زیرساختهای تولیدی کشور هزینه شود دود هوا شود! البته جا داشت خودرو ها را خیلی زودتر برقی میکردند تا از هدر رفت بنزین جلوگیری شود اکنون که این کار را نکردندو بنزین را هم نمیشود گران کرد وپیامد خوبی ندارد بهترین روش ندادن زیاد بنزین به جایگاهها هست تا خیلی آسان هر ننه قمری نتواند بنزین بگیرد وبرای خرید تا نانوایی و مغازه سرمحل با خودرو برود و یا از اتوبوس شهری رفت و آمد نکند. خدا گواهه تو شهر ما کسانی را می بینم با دور زدنهای بیجهت وبالا وپایین رفتن و مزاحمت برای دیگران هم خیابانها را شلوغ میکنند و هم موحب افزایش سوخت بنزین می شوند. دراین برحه تا برقی کردن خود رو ها بهترین روش و کم هزینه ترین راه ندادن بنزین به بهانه های گوناگون به حایگاهاست. در برخی کارها باید مبارزه منفی کرد! آنقدر بنزین ارزانه که بیشتر سرنشینهای خودروها با روشن کردن کولر آن تو خودرو میخوابند اینها را دیدم که میگویم! درهیچ جای این جهان اینگونه سوخت را هدر نمی دهند!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  2. تضادی عجیب و پر ابهام!

  3. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  4. پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!

  5. دیدار روحانی با وزرا و معاونان دولت یازدهم و دوازدهم

  6. رادان: برهنگی و عریانی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست

  7. دروغگویی BBC برای خون‌شویی

  8. طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور

  9. اعلام جرم دادستانی علیه برخی خبرنگاران در پرونده نیکا شاکرمی

  10. پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها

  11. فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد/ دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند نه شیشه‌ای شکستند اما این جور با آنها رفتار می‌شود

  12. بانک مرکزی رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم را تکذیب کرد

  13. مسعود اسکویی درگذشت

  14. انصارالله یمن فیلم حمله پهپادی خود به کشتی آمریکایی را منتشر کرد

  15. حقوق حداقل‌بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی ۳۵ درصد افزایش یافت

  16. تاکید وحیدی بر استقبال مردمی از طرح نور فراجا/ ارزیابی معاون رئیسی از همکاری مجلس با دولت

  17. دادستان کل کشور: لازمه فسادزدایی نظارت هوشمند است

  18. خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان؛ پرتاب معترضان از روی پله!

  19. واکنش رئيس صدا و سیما به موضوع عفاف و حجاب

  20. اینفوگرافیک/ کدام کشورهای جهان کلاهک اتمی دارند؟

  21. رئیس قوه قضاییه بدون پروتکل‌های تشریفاتی وارد «بندرعباس» شد

  22. زمینه حضور گسترده مردم در دور دوم انتخابات مجلس فراهم شود

  23. بازگشت قطارهای تندرو به خط ۵ مترو/ دردسر ته سیگار مسافران

  24. ناگفته‌های سردار حاجی‌زاده از عملیات وعده صادق

  25. لشکرکشی پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا/ دانشجویان بازداشت شدند

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. من عجله ندارم!

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  9. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  10. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  15. برای این عکس شما تیتر بزنید

  16. تضادی عجیب و پر ابهام!

  17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  18. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  19. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  20. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  21. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  22. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  23. سقوط در آغوش پهلوی!

  24. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  25. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

آخرین عناوین