چرا بریکس؟!

گروه جهان الف،   4020602064 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

«باید توجه داشت که ابتکارهای مالی و اقتصادی تشکیلاتی نظیر بریکس، به مراتب گسترده تر از آن چیزی است که ما فکر می کنیم و همین موضوع، آن را به سازمانی جذاب برای کشورمان در حوزه همکاری با قدرت‌های منتقدِ جهان غرب تبدیل می کند.»

چرا بریکس؟!

به گزارش الف؛ به تازگی و در جریان برگزاری نشست سازمان بریکس در ژورهانسبورگ آفریقای جنوبی، با عضویت ایران به همراه 5 کشور عربستان سعودی، آرژانتین، مصر، امارات متحده عربی و اتیوپی در این سازمان به عنوان عضو دائم موافقت شده است. موضوعی که بسیاری از ناظران و تحلیلگران پس از انتشار خبرِ آن، از کسب یک پیروزی راهبردی بزرگ برای ایران در عرصه بین المللی خبر دادند. پیروزی که البته حامل تبعات و پیامدهای مثبت زیادی نیز برای کشورمان است.  

تسهیل فرآیند دورزدن تحریم های تحمیلی جهان غرب

یکی از مهمترین مزایای عضویت ایران در تشکیلات بریکس، فراهم شدن زمینه ها و امکانات گسترده و قابل توجه برای کشورمان جهت دور زدن تحریم های یکجانبه جهان غرب و به طور خاص آمریکا علیه ایران است. سازمان بریکس از سازوکارهای مالی نظیر "بانک توسعه جدید" برخوردار است که در نوع خود مجموعه ای از امکاناتِ آلترناتیو را در قیاس با امکاناتی نظیر سوئیفت و دیگر سازوکارهای مالی بین المللی که در کنترل کشورهای غربی هستند، ارائه می کند و عملا فضای مساعدی را برای فعالیتهای مالی و اقتصادی بین المللی کشورمان ایجاد می‌کند. 

در عین حال، یکی از اصلی ترین دستورکارهای لحاظ شده در قالب تشکیلات بریکس، اراده و عزم جدی اعضای این سازمان جهت دلار زدایی و توسعه مناسبات و روابط کشورهای در حال توسعه با یکدیگر است. مسائلی که همه و همه جزوِ دستورکارها و اولویت های کشورمان در عرصه بین المللی هستند و به ویژه در شرایط کنونی حامل منافع و مزایای قابل ملاحظه ای برای کشورمان هستند. 

باید توجه داشت که ابتکارهای مالی و اقتصادی تشکیلاتی نظیر بریکس، به مراتب گسترده تر از آن چیزی است که ما فکر می کنیم و همین موضوع، آن را به سازمانی جذاب برای کشورمان در حوزه همکاری با قدرت های مختلف و منتقدِ جهان غرب تبدیل می کند.  

همراهی ایران با روندِ تغییرات زیربنایی اقتصادی-ژئوپلیتیکی آینده جهان

بر کسی پوشیده نیست که روند معادلات سیاسی و مخصوصا اقتصادی و ژئوپلیتیک جهان، مسیرهای خاصی را طی می کند و مراکز و قطب های قدرت، از غرب به شرق جهان در حال تغییر مکان هستند. در این چهارچوب، برخی ارزیابی و تحلیل های بین المللی حتی از جانب اندیشکده ها و نهادهای تحقیقاتی غربی تاکید دارند که مثلا تا سال 2023 یا 2050، آمریکا و جهان غرب دیگر از قدرت سابق خود در قالب معادلات بین المللی برخوردار نیستند و قدتر های نوظهور، جایگزینِ آن ها خواهند شد. 

از این منظر، در شرایط کنونی با آشکار شدن نمودهای ضعف جهان غرب، بسیاری از کشورهای جهان ترجیح می‌دهند تا خود را با واقعیت های آتیِ سیاسی، اقتصادی و ژئوپلیتیک جهان هماهنگ کنند. معادله ای که مخصوصا در قالب سازمان هایی نظیر بریکس و یا سازمان همکاری های شانگهای متبلور است و اساسا اقبال گسترده کشورهای در حال توسعه جهان جهت عضویت در تشکیلات بریکس نیز پالسی معنادار در این رابطه است. 

حال عضویت ایران در بلوک کشورهای بریکس، دستارودی بزرگ برای کشورمان از حیث هماهنگ سازی ایران با واقعیت های آتی نظام بین الملل و خارج شدن از مدار سنتی نزدیکی و راتباط با کشورهای غربی است. مساله ای که در دوره های مختلف تاریخی حامل هزینه های سنگینی برای کشورمان بوده است. 

هم افزایی گسترده بلوک ضدغربی در معادلات بین المللی

در نهایت باید گفت که ایران به عنوان کشوری که سال هاست از رویه های استعماری و امپریالیستی قدرت های غربی در چهارچوب معادلات سیاسی، نظامی و اقتصادی جهان شکایت دارد و این دسته از قدرت ها را به چالش می کشد، با عضویت در تشکیلات بریکس، از ظرفیت های بیشتری در تقابل و رویارویی خود با امپریالیسم غربی به واسطه همکاری با بلوکی از قدرت های نوظهور که آن ها نیز همچون ایران، انگیزه های مشابهی جهت مقابله با رویه های نامشروع و غیرقانونی قدرت های غربی دارند، برخوردار می شود. 

در واقع، هم افزایی میان این قدرت ها سبب خواهد شد تا دامنه قدرت آن ها در عرصه بین المللی گسترده تر شده و اقدامات تقابلی جهان غرب علیه آن ها، ماهیت و قدرتِ ضعیف تری را به خود گیرد. معادله ای که در کلیت خود به نفع کشورهای در حال توسعه جهان است و البته که مدت هاست زنگ های خطر و هشدار را در پایتخت‌های غربی به صدا درآورده است. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۹۹۷۵۴۱۸:۴۳:۱۰ ۱۴۰۲/۶/۲
.. هدف چین و روسیه از عضویت ایران صرفا فشار به آمریکاست...ولاغیر...
ناشناس۳۱۹۹۹۰۰۲۱:۲۲:۴۲ ۱۴۰۲/۶/۲
شما هم که خط مقدم بودید و طبق معمول فشار به آمریکا رو اول شما حس کردید!
ناشناس۳۱۹۹۹۴۶۲۲:۳۵:۵۱ ۱۴۰۲/۶/۲
مزیت این گروه حجم زیاد سهم اعضا از تولید ناخالص جهانی است. این مزیت امکان تجارت خارج از فرایند موجود و به ارزهای ملی یا ارز مشترک رو فراهم میکنه.
ناشناس۳۲۰۰۰۲۶۰۰:۳۸:۴۳ ۱۴۰۲/۶/۳
یعنی این همه منافعی که از پیمان شانگهای نصیب ملت ایران شده رو نمی بینید؟
ناشناس۳۲۰۰۲۱۶۰۸:۱۰:۲۸ ۱۴۰۲/۶/۳
یعنی کلا دوست دارید هر چیزی را به نفع کدخدا ببینید!
ناشناس۳۲۰۰۶۲۸۱۲:۵۱:۴۴ ۱۴۰۲/۶/۳
اعضای مهم بریکس همان اعضای مهم شانگهای یعنی چین و روسیه و هند هستند. اگر شانگهای در اقتصاد ایران کارگشا بود، بریکس هم خواهد شد!
ناشناس۳۲۰۰۶۳۱۱۲:۵۳:۱۸ ۱۴۰۲/۶/۳
یک موقعی سطح توقع مقامات پیوستن به سازمان تجارت جهانی WTO بود. پیوستن به شانگهای و بریکس دردی را از این مملکت درمان نخواهد کرد.
ناشناس۳۲۰۰۷۰۹۱۳:۴۵:۲۸ ۱۴۰۲/۶/۳
الان باعضویت در این پیمان اقتصادی مهم . قیمت درهم و یوان و روپیه چقدر افت میکند از قیمت فعلی بازار . دلار هم که رفت کنار و خلاص
ناشناس۳۱۹۹۷۷۱۱۹:۰۳:۴۲ ۱۴۰۲/۶/۲
با تحریم اگر رئیس همه سازمان های بین المللی هم باشیم کاری پیش نمی رود
ناشناس۳۲۰۰۰۲۸۰۰:۴۰:۳۹ ۱۴۰۲/۶/۳
تحریم هم رفع بشه هیچ فرقی نمیکنه. ایران عضو FATF نیست. مثل مغازه ای میمونه که عضو شبکه شتاب نیست و دستگاه کارتخوان و حساب بانکی نداره. عملا هیچ معامله ای نمیتونه بکنه اگر هم معامله کنه با حساب همسایه کناری هست و باید سود خوبی هم به اون بده
ناشناس۳۲۰۱۰۴۲۱۸:۳۸:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۳
با استفاده از کانال های مالی بریکس و شانگهای تحریم های ظالمانه امریکا بی اثر و خنثی می شود.
ناشناس۳۱۹۹۸۱۱۱۹:۵۸:۲۱ ۱۴۰۲/۶/۲
من فقط یک سوال دارم الان فراید بریکس باید بر مبنای یه ارز مرجعی باشه حساب کن مثلا
ناشناس۳۱۹۹۸۳۵۲۰:۲۴:۵۷ ۱۴۰۲/۶/۲
مشکل مملکت ما تحریم های مالی و بانکی هست. همه هم بخوبی میدونیم با کدوم کشور باید بشینیم و مشکلاتمون رو حل کنیم. بریکس و شانگهای مشکلی رو حل نخواهد کرد
ناشناس۳۲۰۰۲۱۸۰۸:۱۱:۵۰ ۱۴۰۲/۶/۳
عزیزم دنیا در حال چرخش هست
ناشناس۳۲۰۰۲۴۳۰۸:۲۲:۵۱ ۱۴۰۲/۶/۳
اولا نشستیم حل نشد. دوما مشکلات کشور بیشتر به خاطر اداره نادرست کشور هست که نظارت بر دلالان و مفسدان اقتصادی کم هست
ناشناس۳۲۰۱۱۱۴۱۹:۵۴:۲۴ ۱۴۰۲/۶/۳
حتی جواد ظریف هم از اقدام دولت سیزدهم برای پیوستن به بریکس حمایت کرد.
ناشناس۳۱۹۹۸۳۹۲۰:۳۰:۳۰ ۱۴۰۲/۶/۲
چه دستاوردی برای ما داره؟
ناشناس۳۲۰۱۲۷۶۲۲:۳۵:۱۴ ۱۴۰۲/۶/۳
من فقط يك نكته را مطمئن هستم: برنامه‌های توسعه انسانی گروه بریکس اينها است: ١- دسترسی به خدمات دیجیتال، يعني احتمالاً وضع ما در اينترنت بهتر ميشه، وبسايت ها محدود اما سرعت بالا ميرود. ٢-تربیت کارگر ماهر برای صنایع پیشرفته، ما تقريبا شانسي نداريم اما مثل اول انقلاب كه ژاپن از ايران كارگر ميبرد، بعضي كشورها ميان و از دارندگان مدارك كارشناسي و ارشد براي صنايع خودشان نيروي كار جذب خواهند كرد، ٣-تسهیل رفت و آمد متخصصین دانشگاهی، نیروی کار و متخصصین سلامت درون کشورهای عضو، اين يكي خوشبحال مربي ها و اسانيد دانشگاهي است ، احتمالا مسافرت انها به دبي بيشتر خواهد شد، ٤-تضمین تجهیز کارگران به ابزار کار و مهارت به‌روز متناسب با انقلاب صنعتی چهارم ، متاسفانه كارگران فعلي از اين شانس محروم خواهند ماند اما مهندسان اي تي و پرستاران و مراقبين سالمندان اگر اموزش هاي به روز را ديده و توان كار با دستگاههاي جديد را داشته باشند از سال ٢٠٢٨ به بعد شانس بيشتري براي كاريابي در برزيل و ژاپن و حتي در چين، را خواهند داشت .
ناشناس۳۱۹۹۸۴۲۲۰:۳۳:۳۷ ۱۴۰۲/۶/۲
بعد ببخشید یک سؤال برام پیش اومد جهان غرب همینطور نظاره گر خواهد بود و دست بسته که این گروه بهمراه کشورمون شاخ غرب رو بشکنن؟
ناشناس۳۱۹۹۸۴۴۲۰:۳۵:۳۸ ۱۴۰۲/۶/۲
اگه بریکس این قدر قدرتمند بود که برای جناب پوتین حداقل کاری میکرد که حضور فیزیکی داشته باشن در اجلاس.
ناشناس۳۱۹۹۸۴۵۲۰:۳۶:۳۵ ۱۴۰۲/۶/۲
یعنی فردا قیمت ها میاد پایین یا باید صبر کنیم؟!!!!!
ناشناس۳۱۹۹۸۵۰۲۰:۳۹:۱۴ ۱۴۰۲/۶/۲
چین, هند, آفریقای جنوبی, برزیل بیشترین تجارت و صادرات و واردات رو با همون غرب دارن. ...
ناشناس۳۱۹۹۸۸۹۲۱:۱۳:۵۳ ۱۴۰۲/۶/۲
یعنی من فردا انشاالله گوشت و مرغ و... رو میتونم با قیمت سال قبل تهیه کنم یا باید صبر کنیم که شاخ غرب بشکنه؟
ناشناس۳۱۹۹۸۹۳۲۱:۱۹:۱۳ ۱۴۰۲/۶/۲
بجای دور چرخیدن و عضو این سازمان و اون سازمان شدن فکری بحال و روز اقتصاد و تورم کمر شکن بکنید.
ناشناس۳۱۹۹۸۹۶۲۱:۲۰:۵۱ ۱۴۰۲/۶/۲
حالا یه یک ماهی هم با خبر بریکس دلار رو پایین نگه داشتید. بعدش چی؟ قراره بعدش عضو کدوم سازمان بشیم؟
ناشناس۳۱۹۹۹۰۷۲۱:۳۱:۳۴ ۱۴۰۲/۶/۲
مسئولین و رسانه های همسو خوشحال و مغرور بعد نظر مردم رو که میبینید در همین صفحه خبری الف بصورت واضح میبینید مردم اکثریت دقیقا نظر برعکس دارن. بنظر من این زنگ خطر جدی هست برای مسئولین
ناشناس۳۱۹۹۹۱۰۲۱:۳۷:۱۲ ۱۴۰۲/۶/۲
توجه دارید که عربستان و امارات هم به این اتحادیه پیوسته اند. از یک طرف مدعی هستید که مناسبات جنگ سرد تمام شده از طرف دیگر فکر می کنید این اتحادیه جدید می تواند رقیبی برای غرب باشد . حتی همان چین در تکنولوژی و تجارت وابستگی مستقیم به امریکا دارد ، تمام صنایع های تک چینی توسط تکنولوژی امریکایی پشتیبانی می شوند ، بسیاری از صنایع بزرگ مستقر در چین یا در مالکیت امریکا هستند یا محصولات امریکایی تولید می کنند. و از همه مهمتر اینکه رئیس جمهور چین به عنوان رئیس بریکس صراحتا اعلام کرده که قصد ندارد به جنگ غرب برود. البته در هر حالت به حال ما فرقی نمی کند چون تمام کشورهای این سازمان ، تحریم های امریکا علیه ایران را مو به مو اجرا می کنند و در آخر حتی برای تجارت با اعضای بریکس هم باید اجازه وزارت خزانه داری امریکا را داشته باشیم .
علی۳۱۹۹۹۷۶۲۳:۰۴:۲۱ ۱۴۰۲/۶/۲
از قرارداد پیمان همکاری 25 ساله ایران و چین چه خبر والا تو چین برای ما حساب بانکی هم باز نکردن ، بانک های درجه 4 ال سی هم باز نمی کنن،تا وقتی با بانک های ما کار نمی کنن این صحبت ها بابت چیه ؟
صمصام۳۱۹۹۹۹۱۲۳:۲۳:۲۱ ۱۴۰۲/۶/۲
یعنی از،شنبه دلار میشه ۳۰۰۰۰ تومن ؟؟ یه جوری وعده و وعید میدید که چه خبره ! هر چی اجلاس شانگهای خیر واسه ما داشت اینم داره عراق که کشور دوست و مسلمان و همسایه و متحد و شریک ما بود تحت فشار امریکا پول ما رو نداد به خودمون ....
ناشناس۳۲۰۰۱۸۲۰۷:۴۱:۴۸ ۱۴۰۲/۶/۳
تا وقتی قواعد بین المللی را نپذیریم و دنبال پولشویی و قاچاق، هیچ بانکی با ما کار نمیکند!
ناشناس۳۲۰۰۲۱۵۰۸:۱۰:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۳
بدون FATF مفت نمی ارزد. خودتونم می دونید.
ناشناس۳۲۰۰۲۲۱۰۸:۱۳:۴۷ ۱۴۰۲/۶/۳
هرچی که هست از قراردادهایی مانند برجام یا سازمان ملل که دست آمریکا و غرب هست و از ان برای استعمارگری استفاده می شود ارجحیت دارد
ناشناس۳۲۰۰۳۶۹۰۹:۳۵:۴۷ ۱۴۰۲/۶/۳
هر خیری از پیمان شانگهای دیدیم، از بریکس هم خواهیم دید
ناشناس۳۲۰۰۳۷۰۰۹:۳۶:۳۳ ۱۴۰۲/۶/۳
اعضای قدیم وجدید بریکس با همه اختلافاتی که با هم دارند اقتصادشان برابر ۳۶ در صدیعنی امریکا به تنهایی
ناشناس۳۲۰۰۳۹۱۰۹:۴۶:۵۸ ۱۴۰۲/۶/۳
مشکل اینه خورشیدم در آسمان ظاهر بشه یک عده میان می گن زردیش کمه یا اندازش کوچیکه. تا کی روشنفکری قرار است منفی بافی باشه؟ عضو بریکس شدیم کار مهم و پر افتخاریه حالا به آرزو های فردی می رسیم یا نمی رسیم بحث دیگریست . همه چیز رو با لیوان زندگی و زمانی خودمون نبینیم . بله جیب منم پر پول نشد از دیشب تا حالا . آمریکا رو هم می دونم دوستانی خیلی دوست دارند. حالا این ها چه ربطی به هم دارند؟ فردا آمریکا هم بیاد و این تحریم ها رو بر می داره شما می گین دروغه چون مثلاً طلا ارزان نشده. یا الان دیگه فایده ندارد . فلان موقع خوب بود. شده ماجرای ایراد گیری ....
ناشناس۳۲۰۱۰۶۵۱۹:۰۱:۲۹ ۱۴۰۲/۶/۳
چرا این آقایان و آقازاده هایشان برای درمان و یا اقامت و تحصیل به‌ يکی از کشورهای عضو بریکس نمی روند ؟؟
ناشناس۳۲۰۱۳۷۰۰۱:۱۴:۲۸ ۱۴۰۲/۶/۴
همه چی کلی گویی است کسی از خروجی ها نمیگه،با در نظر گرفتن منافع مشترک کشورهای عضو و تضاد منافع آنها، به نظر شما عمر بریکس چقدر خواهد بود؟!
ناشناس۳۲۰۱۵۶۸۰۹:۱۶:۱۷ ۱۴۰۲/۶/۴
دستاوردهای پوشالی برای دولتمردان و سفره خالی برای مردم.
مهدی۳۲۰۱۶۴۰۱۰:۲۷:۳۷ ۱۴۰۲/۶/۴
اعضای موثر این گروه چین و هند هستند 2 دشمن خونی در تجارت و نفوذ در منطقه, آینده این گروه از اولش مشخص بوده برای همین کشورهای غربی کوچکترین اهمیتی به این گروه نمیدن
ناشناس۳۲۰۱۶۷۹۱۰:۵۸:۵۵ ۱۴۰۲/۶/۴
همانطور که باپیوستن به شانگهای وضع کشور خوب نشد با پیوستن به بریکس هم مشکلی حل نخواهد شد بس است مردم را سر کار نگذارید اگر به فکر مردم هستید برجام واف ای تی اف را دریابید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. لحظۀ پیداشدن لاشه بالگرد توسط تیم پهپادی

  2. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  3. خوشحالی مجری شبکه ۱۴ اسرائیل از خبر شهادت رئیس جمهور ایران

  4. سخت، اما گذرا...

  5. عملکرد سیاه آمریکا در تحریم ها از نگاه ظریف/ توضیحاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری/ آرامش در بازار ارز

  6. محل تدفین شهید آیت‌الله رئیسی مشخص شد/ اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور و همراهانش

  7. شناسایی هویت شهدای سانحه بالگرد رئیس‌جمهور/ تایید سوختگی پیکرها/ آیت‌الله آل‌هاشم یک‌ساعت پس از حادثه زنده بوده است

  8. رهبر انقلاب: ایران خدمتگذار صمیمی، مخلص و باارزشی را از دست داد/ اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم

  9. شهدای خلبان حادثه بالگرد رئیس‌جمهور

  10. انتخابات ریاست‌جمهوری ۸ تیر برگزار می‌شود

  11. زندگی‌نامه رئیس‌جمهور شهید سید ابراهیم رئیسی

  12. جزئیات درگیری خونین پلیس با اشرار و اراذل در نارمک

  13. بازتاب های گسترده بین المللی در پی شهادت رئیس جمهور کشورمان

  14. صفحه تلخی در کتاب انقلاب اسلامی ورق خورد

  15. کارنامه خدمات شهیدان حسین امیرعبداللهیان و سید محمدعلی آل‌هاشم

  16. جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست مخبر آغاز شد

  17. واکنش ظریف به شهادت رئیس جمهور

  18. سیدالشهدای خدمت!

  19. پیام تسلیت دکتر احمد توکلی در پی شهادت آیت الله رئیسی

پربحث‌های هفته

  1. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  2. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  3. حالا زمان مذاکره است

  4. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  5. لحظۀ پیداشدن لاشه بالگرد توسط تیم پهپادی

  6. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  8. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  9. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  10. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  11. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  12. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  13. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  14. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  15. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  16. مأمور خاطی بازداشت شد

  17. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  18. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  19. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  20. خوشحالی مجری شبکه ۱۴ اسرائیل از خبر شهادت رئیس جمهور ایران

  21. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  22. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

  23. سخت، اما گذرا...

  24. تعطیلی روز شنبه مانعی ندارد

  25. اژه‌ای: توطئه دشمن در حوزه حجاب به جایی نمی‌رسد

آخرین عناوین