انحصار، به‌قیمت کوچک‌شدن سفره‌ها

یوسف مشفق، گروه اقتصادی الف،   4020601069 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
انحصار، به‌قیمت کوچک‌شدن سفره‌ها

اخیراً گزارش کمیسیون کشاورزی مجلس شورای‌اسلامی در خصوص مسائل مرتبط با حوزه طیور، مشکلات و تأمین نهاده‌های دامی و کشاورزی سال زراعی جدید، در صحن علنی قرائت شد.

در بندی از گزارش به نکته‌ای اشاره شد که می‌تواند ریشه‌های بسیاری از نابسامانی‌ها در سفره مردم را مشخص کند و آن چیزی نیست جز انحصار در واردات نهاده‌های دامی و محدودکردن آن به دو نفر! 

در این گزارش که توسط محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی قرائت شد، آمده: «در نهاده‌های بخش کشاورزی ناهماهنگی برای واردات وجود دارد. نباید واردات نهادهای دامی انحصاری و در اختیار دو نفر باشد، باید فضای رقابت در این حوزه ایجاد شود.

بسیاری اعلام آمادگی کردند تا واردات را انجام دهند و حتی بیان کردند که حاضر هستیم دولت ۶ ماه پس از واردات پول را به حسابمان واریز کند. امروز چرا در کشور ۲ نفر (آقای مدلل و آقای افراشته) صرفاً باید واردات نهاده‌های دامی را انجام دهند. چرا دستگاه های نظارتی در این حوزه دقت نمی کنند. چرا برنامه ریزی نمی‌شود تا فضای رقابتی به وجود آید تا این مشکلات برطرف شود؟»

مسئله تامین نهاده‌ها یکی از چالش برانگیزتزین حوزه‌هایی است که بر صنعت کشاورزی و دامپروری کشور و همچنین سفره‌های مردم تاثیرگذار بوده. هم به لحاظ چرخیدن چرخ تولید و هم تامین غذای مردم اما سالهاست که سایه بی‌توجهی و سکوت مسئولین امر در دولت‌های مختلف این مسئله گریبان‌گیر کشور شده است.

می‌دانیم که اهمیت نهاده‌ها تا چد بالاست و کالاهایی استراتژیک محسوب می‌شود اما تامین آنان با انحصارگری مطلق، صرفاً به‌دست دو نفر افتاده است! به عبارتی اگر این دونفر به هر علتی تصمیم گیرند واردات را متوقف و یا با قیمت گزاف آن را وارد کنند، تامین غذای مردم با مشکل مواجه می‌شود.

بدون تردید این اتفاق با همراهی مسئولین امر در تمامی ادوار رخ داده؛ کسانی که از قبال عدم ایجاد رقابت در این حوزه نفع‌ قابل‌توجهی برده و هیچ‌گاه به‌دنبال تغییر شرایط نرفته و نخواهند رفت. جالب اینکه مسئله انحصار واردات نهاده برای اولین بار نیست که علنی شده و در سال‌های قبل هم به آن پرداخته شده بود اما هیچ‌گاه کوچک‌ترین قدمی برای حل و فصل آن برداشته نشد.

بارها نمایندگان مجلس به وزارت کشاورزی و شرکت پشتیبانی تذکر داده بودند که این فضای انحصاری را بشکند اما اقدامی نشد و دیدیدم که چگونه این اهمال‌کاری‌ها، قیمت تمام شده سبد غذایی مردم را به شکل عحیبی افزایش داد.

سال 97 بود که جواد کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد در مجلس در سوالی از محمود حجتی، وزیر وقت کشاورزی به این موضوع اشاره کرد و اظهار داشت: «فردی به نام آقای مدلل ۹۰ درصد واردات سویا، ذرت، خوراک دام و طیور را در دست گرفته است، چرا از ایجاد انحصار اینچنینی جلوگیری به عمل نمی‌آید؟ 60 درصد از انحصار در این بخش به دست این تاجر است. اگر دولت نتواند بخش زیادی از واردات را کنترل کند طبعاً این شخص روز به روز قدرت پیدا می‌کند.»

واضح است که دولت باید فکری اساسی برای سامان‌بخشی به حوزه واردات نهاده انجام دهد. این مسئله به امنیت‌غذایی و تامین اساسی‌ترین نیاز مردم مرتبط است و هیج دلیل و بهانه‌ای برای انجام‌ندادن اقدامات جدی قابل پذیرش نیست. اگر این روال تغییر نکند و فضای انحصاری شکسته نشود، مشابه دولت‌های قبل، شائبه‌های زیادی در خصوص این دولت پیرامون انحصارگری و همکاری با انحصارگران شکل خواهد گرفت و این در نقطه مقابل گفتمان دولت سیزدهم است.

دیدگاه کاربران

اصغر آقا !۳۱۹۸۸۵۸۱۴:۵۷:۵۹ ۱۴۰۲/۶/۱
« كاسبان آشفتگي مردم » مقاله قبلي « انحصار به قيمت كوچك شدن سفره ها » مقاله فعلي ! --------------- اين حقير فقير ،معتقد است كه كاسبان آشفتگي مردم و نيز انحصار گراني كه مسبب كوچك تر شدن سفره مردم مي شوند بايد چنان به دست قانون و عدالت سپرده شوند و چنان به سزاي اعمال خود برسند تا درس عبرتي بشود براي كاسبان آشفتگي مردم در آينده و انحصار گراني كه باعث و باني كوچك شدن هر روزه سفره مردم مي شوند !!
ناشناس۳۱۹۸۸۸۰۱۵:۴۰:۰۴ ۱۴۰۲/۶/۱
این انحصار را سالهاست همه مردم و هم مسئولان از بالاترین دستگاه تا نماینده و غیره و ذالک اطلاع دارند و پذیرفته اند منتهی الف فقط حساسیت دارد به موضوع نه موضوع جدیدی هست و نه پنهان
ناشناس۳۱۹۹۱۴۲۲۲:۲۵:۲۱ ۱۴۰۲/۶/۱
متشکر از اصغر اقا که احتمالا از بازنشیتگان شریف هستی و ممنون از انشانویسی خوب
ناشناس۳۱۹۹۴۴۵۱۱:۴۸:۲۹ ۱۴۰۲/۶/۲
قانون !! کدام قانون !؟ در اکثر نهادها قانون شکنی و دور زدن قانون رواج دارد.
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۱۹۹۷۰۴۱۷:۱۲:۲۹ ۱۴۰۲/۶/۲
لطفا یک سایت معتبر سلطان های کالاهای کشور را مستدل اعلام کند و مشخص نماید وابسته به چه شخص یا گروهی هستند و از جانب چه کسانی حمایت میشوند
حمید۳۱۹۸۸۶۳۱۵:۰۴:۴۳ ۱۴۰۲/۶/۱
یعنی ادم سرش رو بکوبه به دیوار از دست مسولین.یعنی نمی دانند که نبایستی انحصار بشه اون هم غذای مردم
ناشناس۳۱۹۹۱۱۰۲۱:۳۸:۰۹ ۱۴۰۲/۶/۱
حتما می دانند عزیز.اما
ناشناس۳۱۹۹۲۲۸۰۰:۲۱:۰۹ ۱۴۰۲/۶/۲
چرا اسم آن شخص که گفته شد بیش از یکسال از یارانه پرداختی کشور از همین انحصارت سود برده است اعلام نشد
ناشناس۳۱۹۹۶۳۳۱۵:۴۵:۳۲ ۱۴۰۲/۶/۲
سر خودتون به جای نکوبید چون واردات باند و چسب زخم و بتادین نیز در انحصار یک نفر قرار دارد.
ناشناس۳۱۹۸۸۶۹۱۵:۲۶:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۱
اینها همه عوارض ناکارآمدی مسوولان است .
ناشناس۳۱۹۸۸۸۲۱۵:۴۲:۵۹ ۱۴۰۲/۶/۱
فکر میکنید ندانسته این اتفاقات میوفته؟ انحصار در همه حوزه ها پدر مردم رو درآورده.همه حوزه ها.چه تولید و چه خدمات.به جون اومدیم آقا
ناشناس۳۱۹۸۹۰۵۱۶:۲۵:۱۱ ۱۴۰۲/۶/۱
اینها از برکات دولت انقلابی و مردمی است
ناشناس۳۱۹۹۰۴۴۱۹:۳۶:۳۵ ۱۴۰۲/۶/۱
از قبل بود و حتی با دولت روحانی حشر و نشر نزدیکی هم داشتند گویا شما تازه خبردار شده اید
ناشناس۳۱۹۹۱۱۳۲۱:۳۹:۴۵ ۱۴۰۲/۶/۱
ربطی به این دولت ندارد. مگر دولت های قبلی هم همین کارها نبود.
ناشناس۳۱۹۸۹۲۲۱۶:۴۴:۰۱ ۱۴۰۲/۶/۱
ای بابا زمان روحانی هم همینو میگفتین .
ناشناس۳۱۹۸۹۲۵۱۶:۴۷:۱۲ ۱۴۰۲/۶/۱
کوچک شدن سفره ها؟؟؟؟ دیگه سفره ای باقی نمونده برادر مشفق. دولت انقلابی بناید سفره رو ریشه کن کرد
ناشناس۳۱۹۹۰۳۰۱۹:۰۹:۴۸ ۱۴۰۲/۶/۱
کدام دولت انقلابی؟ این دولت ادامه دولت آقای روحانیس با روکش اصولگرایی
ناشناس۳۱۹۹۶۳۷۱۵:۴۸:۰۵ ۱۴۰۲/۶/۲
اره لابد این هم خاتمی حمایت کرد و اوردش سر کار .
ناشناس۳۱۹۸۹۳۵۱۷:۰۲:۱۹ ۱۴۰۲/۶/۱
شما اول درخواست کن ارز رانتی کلا برداشته شود بعد بگو انحصار نباشد چون وقتی ارز رانتی باشد و انحصار نباشد ارز گریزی بیشتری رخ می دهد
ناشناس۳۱۹۸۹۴۹۱۷:۰۹:۴۵ ۱۴۰۲/۶/۱
جناب مشفق دقیقا به نکته درستی اشاره کردید که در عرصه های گوناگون کشور قابل مشاهده است. واردات خودرو، صادرات محصولات پتروشیمی، تامین قطعات مهم خودروها، شکر، روغن و ... همگی انحصاری هستند و رانتی بدون رقابت. واسه همین اینهمه ما گلومونو پاره میکنیم آقا شفافیت اقتصادی ایجاد کنید ...... اداره صحیح اقتصاد کشور صرفا از طریق برقراری شفافیت اقتصادی در همه سطوح چه مردم و چه مسئولین قابل دستیابیست.
ناشناس۳۱۹۸۹۶۳۱۷:۳۳:۱۷ ۱۴۰۲/۶/۱
چرا اختصاص ندادن ارز از سوی بانک مرکزی رو گردن این و آن میاندازید آقای مدلل و افراشته ۳۰ ساله که اینکاره هستند چرا تو این دو سه ساله بد شدند ؟؟
ناشناس۳۱۹۸۹۸۰۱۷:۴۷:۰۲ ۱۴۰۲/۶/۱
اگر یک نفر بخواهد نهاده دامی و طیور وارد کند و با این ۲ نفر رقیب شود ، دودمانش را به باد می دهند . نه اینکه انحصاری هست ، کسی یارای مقابله با اینها را ندارد . دولتی ها هم اطلاع کامل دارند
ناشناس۳۱۹۹۰۲۷۱۹:۰۲:۵۳ ۱۴۰۲/۶/۱
البته بیشتر مردم اطلاع از پشیبان های پشت پرده این اشخاص که اتفاقا حیلی هم سرشناس هستند دارند ولی خب چه میشه گفت ....... همه توان ورود به این مسائل را ندارند .
ناشناس۳۱۹۹۰۸۷۲۱:۰۱:۵۸ ۱۴۰۲/۶/۱
انحصار بوده از کش تنبان گرفته تا خودرو
کشاورز غارت شده۳۱۹۹۱۷۳۲۳:۰۲:۲۴ ۱۴۰۲/۶/۱
ما کشاورز استان خوزستانیم از برج ۱گندم تحویل دولت رییسی دادیم هنوز وجه کامل به کشاورزان پرداخت نشده اخهه ما خانواده داریم زن بچه داریم چرا کسی جواب گوی ما نیست.؟؟
قاسم۳۱۹۹۲۴۳۰۰:۴۹:۵۹ ۱۴۰۲/۶/۲
همینه که هیچ کسی اجازه ندارد به تولید داخل اهمیت بدهد وقتی امسال قیمت گندم من از قیمت تمام شده کمتر میزنند من دیگه گندم کاشت نمیکنم به نفع وارد کننده محصول است.
ناشناس۳۱۹۹۵۷۰۱۴:۱۲:۳۷ ۱۴۰۲/۶/۲
به نظر میاد عمدی در کار هست. کشوری که کشاورزی قوی داشته باشد قوی هست . ایران خاک دارد می‌تونه محصولات ارگانیک تولید کند اگر اجازه بدن. جای واردات بستنی و غذای گربه با ارز بیزبون بخش کشاورزی رو تقویت کنید
ناشناس۳۱۹۹۲۷۲۰۵:۵۰:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۲
در یک جای مقاله آورده شده: «در نهاده‌های بخش کشاورزی «ناهماهنگی» برای واردات وجود دارد». همینطور در جای دیگری نویسنده پرسشی مطرح می کند: «چرا دستگاه های نظارتی در این حوزه «دقت» نمی کنند. می ترسم نویسنده با استفاده از این ادبیات خشن (!!) باعث ناراحتی و حتی دلخوری (!!) برخی مسوولیت محترم بشوند.
ناشناس۳۱۹۹۶۶۶۱۶:۲۰:۳۹ ۱۴۰۲/۶/۲
کار به کار این دولت و ان دولت نداشته باشید این ناکارمدی ها اگر مال دولت ها بود باید با عوض شدن دولت ها درست میشد.
امید یاوری دارانی۳۲۰۱۶۹۸۱۱:۰۸:۲۷ ۱۴۰۲/۶/۴
این انحصار ناشی از هماهنگی کامل زنجیره ای از مسئولینی است که به وقت برخورد یا در جلسه حاضر نمی شوند و یا با ایادی دیگر به گونه ای اقدام می کنند که جلسه منتج به نتیجه نشود. ان چه عیان است اینکه پول قدرت می اورد و قدرت هم پول می اورد. پس هیچکدام از صاحبان زر و زور همدیگر را رها نمی کنند . انتخابات نزدیک است بعضی از حرفها صرفا برای پر کردن وقت است وگرنه نتیجه ای نخواهد داشت . تا دنیا دنیا بوده و هست صاحبان زر و زور و تزویر در زیر یک اسمان خوابیده اند. #شفافیت #رسانه_ازاد #نظارت_مردمی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  4. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  5. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  6. فردا دیر است...

  7. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  11. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  12. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  13. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  14. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  15. مأمور خاطی بازداشت شد

  16. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  17. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  18. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  19. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  20. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  21. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  22. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  23. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  24. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  25. شنبه‌ای که تکلیف تعطیلی شنبه‌ها را روشن کند هنوز نرسیده است!

آخرین عناوین