رایزنی حقوقی دولت و دیوان درباره حکم انفصال رئیس سازمان سنجش

  4020525074

رئیس سازمان سنجش درباره حکم انفصال خدمت وی که از سوی دیوان عدالت اداری صادر شده است، گفت: دولت و دیوان در حال رایزنی حقوقی هستند که این مسئله بر اساس قانون حل شود.

رایزنی حقوقی دولت و دیوان درباره حکم انفصال رئیس سازمان سنجش

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر عبدالرسول پورعباس امروز ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت حکم انفصال خدمت وی که از سوی دیوان عدالت اداری صادر شده گفت: دولت، قوه قضائیه و سنجش مصراً و محکم پای امانتی که مردم به دوش آنها گذاشته اند، هستند. همه متفق القول هستند که هیچ فردی از مسیر تقلب به دانشگاه ورود پیدا نکند. از مسیر تقلب صندلی را اشغال نکند.

وی افزود: در این مسیر همه یک حرف را گفتند و بر این مساله تاکید کردند. به طور طبیعی حق هر داوطلبی است که شکایت کند و حق قاضی هم هست که به شکایت رسیدگی کند و به آرایی برسد. به هر صورت ما به این آرا در چارچوب قانون احترام می‌گذاریم و به طور طبیعی هم حق خودمان می‌دانیم که در مسیر تعاملی که داریم از حقوق عامه مردم دفاع کنیم.

رئیس سازمان سنجش اظهار داشت: خوشبختانه اکنون شرایط خوبی فراهم است، نمایندگان حقوقی دولت و نمایندگان حقوقی سازمان سنجش با دیوان عدالت اداری در حال رایزنی هستند که در چارچوب قانون بهترین اقدامات را عملی کنند.

پورعباس در پاسخ به سوالی که درباره میزان تقلب در کنکور سراسری گفت: از سال ۱۳۸۴ تاکنون حوزه تقلب در کنکور به صورت ویژه و خاص تغییر کرده است. بارها به من می‌گفتند که چرا زیرساخت کنکور را به گونه‌ای طراحی نمی‌کنید که امکان تقلب وجود نداشته باشد، ما این حق را به مردم می‌دهیم. اما اکنون نوید می‌دهم که تقلب شبکه ای یک مورد هم رخ نداد.

آخرین آمار کشفیات تقلب در کنکور ۱۴۰۲

وی افزود: در نوبت دی ماه کنکور ۱۴۰۲ از ۶۹ نفر تجهیزات تقلب گرفته شد. در نوبت تیرماه کنکور ۱۴۰۲ تعداد ۳۰۵ نفر با تجهیزات تقلب دستگیر شدند و نتوانستند از آن استفاده کنند. نسل دوم آشکار ساز هر چه تجهیزات تقلب بود را شناسایی کرد.

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: در هر دو نوبت آزمون سراسری ۱۴۰۲ از مسیر ماده ۱۱ که به بررسی‌های فنی پاسخنامه‌ها اشاره دارد، حتی یک نفر متقلب شبکه ای شناسایی نشد. نه سنجش، نه دستگاه‌های نظارتی و نه دستگاه‌های حافظ امنیت موردی گزارش نکردند.

وی افزود: در نوبت تیرماه کنکور ۱۴۰۲ تعداد ۴۰ نفر را به عنوان شیطنت و فضولی در آزمون گرفتیم. این افراد در میان یک میلیون کنکوری عدد زیادی نیست. این افراد دور هم شیطنت‌هایی داشتند که این افراد را به عنوان شبهه دار دعوت به آزمون و مصاحبه می‌کنیم و عملاً میزان تقلب در کنکور ۱۴۰۲ به صفر رسید. در سال‌های بعد هم این مسیر را ادامه می‌دهیم.

پورعباس درباره میزان تقلب در کنکورهای سال‌های گذشته گفت: همه دعوا بر سر کنکورهای سال‌های ۱۴۰۰ به ماقبل و تفسیرهای مختلفی که از قانون شکل گرفته، است. درباره اینکه چه کسی رفته چه صندلی دانشگاه نشسته است می گویم از مسیر سنجش هیچ کس از مسیری که حق اش نیست بر روی صندلی دانشگاه نمی‌نشیند. در مسیر تقسیم صندلی قانون حاکمیت دارد و ما تابع قانون هستیم.

وی افزود: در کنکور سهمیه مناطق وجود دارد و افراد قابل رقابت با یکدیگر نیستند. در هر منطقه یک شکل است و تعهدات متفاوتی وجود دارد.

مساله پذیرش دانشگاه آزاد در رشته‌های علوم پزشکی طی مصوبه شورای سنجش و پذیرش ابطال شد

پورعباس در پاسخ به سوالی که گفته می‌شود عده‌ای با رشته دامپزشکی تغییر رشته داده و اکنون در پزشکی ادامه تحصیل می‌دهند، گفت: در سال ۱۳۹۸ یکسری نقل و انتقال بر اساس امتیاز اعضای هیأت علمی در پذیرفته شدگان کنکور بوجود آمد که در آنجا هم نظارت سازمان سنجش به شدت و دقت اعمال شد. در سال ۱۳۹۶ نیز یک مسأله‌ای در پذیرش دانشگاه آزاد در رشته‌های علوم پزشکی اتفاق افتاد که تمام این موارد طی یک مصوبه شورای سنجش و پذیرش ابطال شد. این مساله در شهریورماه ۱۳۹۶ حل شد.

وی یادآور شد: اگر موردی هست که افراد معتقدند که به ناحق در دانشگاه رفته اند اسم بدهند که ما بررسی کنیم.

رئیس سازمان سنجش در پاسخ به سوالی مبنی بر تعیین تکلیف شبه داران آزمون سراسری ۱۴۰۱ اظهار داشت: بر اساس قانون استفساریه ماده ۱۱ قانون رسیدگی به تخلفات آزمون‌ها، سازمان سنجش نباید اجازه می‌داد که داوطلبانی که دارای شبهه آزمون هستند دانشجو شوند. چهار ماه هم طبق قانون وقت داشتیم که این موارد را بررسی کنیم. در نهایت این افراد به آزمون رفع شبهه دعوت شدند و ۱۳۵ نفر موفق شدند که از خودشان رفع شبهه کنند و به عنوان دانشجو معرفی شدند و مابقی از آزمون محروم شدند.

وی درباره نمره داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ در کارنامه و نمرات اعلامی آموزش و پرورش گفت: ما بر اساس دو نمره آزمون سراسری و سوابق تحصیلی باید گزینش دانشجو را انجام دهیم. پذیرش دانشجو باید با آگاهی کامل داوطلب باشد.

پورعباس گفت: به همین دلیل تصمیم گرفتیم برای اولین بار در دو مرحله اعلام نتیجه کنیم. در مرحله اول نمره کل تراز شده آزمون سراسری و نمره کل تراز شده آموزش و پرورش را در اختیار داوطلبان قرار دهیم. داوطلبان فرصت داشتند وضعیت علمی خود را ببینند.

وی گفت: در رابطه با آموزش و پرورش هم تعامل بسیار خوبی برقرار شد. ۱۰ جلسه تخصصی با آموزش و پرورش نشست داشتیم. فرمولی که آموزش و پرورش بر مبنای آن تراز نمرات را بر مبنای درصدها اعمال خواهد کرد دقیقاً مورد تأیید سازمان سنجش است. این فرمول بارها و بارها به شکل آزمایشی بر داده‌های سالهای قبل و بر داده‌های امسال اعمال شد و نتیجه حاصل شد. اینکه سازمان سنجش کارنامه اولیه را به صورت اضافه ارائه کرده است و کارنامه دوم ملاک عمل برای انتخاب رشته داوطلبان خواهد بود.

در کنکور ۱۴۰۳ سه تغییر عمده خواهیم داشت

رئیس سازمان سنجش درباره اعمال شرایط کنکور ۱۴۰۲ برای کنکور ۱۴۰۳ گفت: ما در سال ۱۴۰۳، تجربه کنکور ۱۴۰۲ را ملاک قرار می‌دهیم. سه تغییر عمده خواهیم داشت. آزمون نوبت دی ماه در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. داوطلبان پس از برگزاری دو نوبت آزمون در اردیبهشت و تیر ۱۴۰۳ برای انتخاب رشته در سال ۱۴۰۳ چهار نمره در اختیار دارند که معتبر است. ضمن اینکه فاصله بین اردیبهشت و تیرماه داوطلبان فرصت ترمیم نمره دارند، ضمن اینکه تأثیر سوابق تحصیلی و نمره آزمون ۵۰ درصد / ۵۰ درصد خواهد بود.

وی درباره انتقاداتی که درباره برخی ترازهای داوطلبان گفته می‌شود، گفت: تراز به فراوانی جمعیتی برمی گردد. به طور نمونه در امتحانی فراوانی نمره ۲۰ یک نفر باشد و در امتحانی فراوانی نمره ۲۰ هزار نفر باشد مطمئناً تراز نمره متفاوت خواهد شد. ارزش نمره ۲۰ یک نفر از ارزش نمره ۲۰ هزار نفر بیشتر است. نام تراز به همین موضوع برمی گردد. نشان می‌دهد که آزمون هزار نفر آسان‌تر بوده است. در مسیر ایجاد تراز وابستگی مستقیم به فراوانی جمعیت آن نمره دارد. بنابراین ترازهای سال‌های متفاوت با تراز همان سال مقایسه می‌شوند.

اقدامات و تغییرات باید قبل از ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۲ به سازمان سنجش اعلام شود

پورعباس افزود: برمبنای مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، اقدامات و تغییرات باید قبل از ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۲ به سازمان سنجش اعلام شود. مبنای ما قوانینی است که تا قبل از شهریورماه ۱۴۰۲ اعلام خواهد شد.

تشکیل کمیته مشترک میان مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور ۱۴۰۳

وی در پاسخ به اختلاف نظر میان مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تأثیر سوابق تحصیلی و نتیجه آن برای داوطلبان گفت: در حوزه سنجش، دو مرجع قانونگذاری وجود دارد. یک مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگری قوانین مجلس شورای اسلامی است. طی جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که با حضور رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی تشکیل شد، مقرر شد کمیته مشترکی میان مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی و برای کنکور ۱۴۰۳ مروری بر قوانین داشته باشند.

رئیس سازمان سنجش تاکید کرد: تعامل میان مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه ریزی شده است و رسماً هم اعلام شده است. سازمان سنجش به عنوان مجری منتظر می‌ماند و هر موردی که در چارچوب قوانین باشد و قانونگذار قبل از ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۲ به سنجش اعلام کند، اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی درباره میزان ظرفیت رشته پزشکی و اعتراض وزارت بهداشت به بیشتر معرفی شدن تعداد پذیرفته شدگان گفت: امسال سعی شده است که میزان ظرفیت اعلامی چندان با ظرفیت دانشگاه‌ها تفاوتی نداشته باشد و ۲۰ درصد افزایش ظرفیت مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی رعایت شود و میزان افزایش ظرفیت بیش از ظرفیت اعلامی وزارت بهداشت، چندان زیاد نخواهد بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  10. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  11. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  16. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  21. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  22. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  23. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

  25. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

آخرین عناوین