تحصیل سمپادی‌های ۴ دهک درآمدی «رایگان» شد/ آغاز بورسیه باهوش‌ها از مهرماه

  4020520006

در حالیکه وزیر آموزش و پرورش اواخر هفته گذشته از «پرداخت هزینه ثبت نام دانش‌آموزان ممتاز دهک‌های یک تا چهار پذیرفته شده در مدارس سمپاد توسط دولت» خبر داده بود، معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرد که مصوبه هیأت وزیران در خصوص تأمین کمک‌هزینه ثبت‌نام و تحصیل این دسته از دانش‌آموزان، به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ و این حمایت مالی از سال تحصیلی جدید عملیاتی خواهد شد.

تحصیل سمپادی‌های ۴ دهک درآمدی «رایگان» شد/ آغاز بورسیه باهوش‌ها از مهرماه

به گزارش ایسنا، ۱۱ مردادماه بود که رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش از تصویب این امر در هیات دولت خبر داده و گفته بود با این مصوبه، شهریه‌ای از این دانش آموزان اخذ نمی شود و دولت ۱۰۰ درصد آن را می‌پردازد.

 صحرائی، تسری این طرح به دانش آموزانی که در حال حاضر نیز مشغول تحصیل در سمپاد هستند را هم اعلام کرد اما در عین حال گفته بود: «با توجه به اینکه اعتبارات در این خصوص پیش بینی نشده بود، تحت عنوان "هدیه ویژه رییس جمهور"، شهریه این دانش آموزان پرداخت خواهد شد».

 

ابلاغ مصوبه دولت به سازمان برنامه برای حمایت از «باهوش‌های کم بضاعت» ظرف کمتر از یک هفته 

 

در حالی که کمک مالی دولت به دانش‌آموزان با استعداد ۴ دهک اول باعث خوشحالی خانواده‌های این دسته از دانش‌آموزان شده بود، ظرف کمتر از یک هفته پس از اعلام این خبر (۱۷ مردادماه)، معاون اول رئیس‌جمهور، مصوبه هیأت وزیران در خصوص تأمین کمک‌هزینه ثبت‌نام و تحصیل دانش‌آموزان خانوارهای دهک اول تا چهارم در مدارس استعدادهای درخشان را به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد که بر اساس مصوبه مذکور، این حمایت مالی از سال تحصیلی جدید عملیاتی خواهد شد.

در تصویب‌نامه هیات وزیران آمده است: هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۵/۱۱ به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

۱ـ به‌منظور جلوگیری از محرومیت دانش آموزان دارای استعداد برتر خانوارهای دهک اول تا چهارم (بر اساس اطلاعات مندرج در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان) از تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان و تشویق آنان به شرکت در آزمون‌های ورودی مدارس مذکور، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است اعتبار لازم جهت پرداخت کمک‌هزینه ثبت‌نام و تحصیل دانش آموزان یاد شده را به‌عنوان راتبه تحصیلی (بورسیه) رئیس‌جمهور از محل اعتبارت مصوب مربوط در اختیار وزارت آموزش و پرورش به طرفیت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان قرار دهد.

۲ـ سازمان برنامه و بودجه کشور به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش نسبت به پیش‌بینی اعتبار لازم برای سال‌های آتی در لوایح بودجه سنواتی اقدام می‌نماید.

 

تحصیل سمپادی‌های ۴ دهک درآمدی «رایگان» شد/ آغاز بورسیه باهوش‌ها از مهرماه

 

به گزارش ایسنا، این مصوبه در حالی به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد که مدارس سمپاد بابت ارائه خدمات آموزشی، «نصف شهریه مدارس غیر انتفاعی برجسته در همان منطقه شهر» را دریافت می‌کنند. اما با این حال و به گفته الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، سال گذشته ۴۰ درصد از دانش آموزان این مدارس از تخفیفات حق الثبت استفاده کرده‌اند و به دانش آموزانی که به علت محدودیت‌های اقتصادی توان پرداخت شهریه این مدارس را نداشتند، تخفیفات گسترده‌ای از ۱۰۰ درصد تا درصدهای کمتر مثل ۵۰ و ۴۰ درصد ارائه شده است.

 

افزایش ۱.۸ برابری حضور دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد در مدارس استعدادهای درخشان

یاوری همچنین پیش از این به همکاری و پروژه‌ آموزشی سمپاد با کمیته امداد اشاره و از تسهیل ثبت نام دانش آموزان کمیته امداد و ورود آنها به فرایند پذیرش در این مدارس خبر داده بود که همین همکاری باعث افزایش ۱.۸ برابری حضور دانش آموزان کمیته امداد در مدارس سمپاد شده است؛ حال با این مصوبه، می‌توان گفت این دسته از دانش‌آموزان تحت پوشش نهادهای حمایتی دیگر دغدغه‌ای از بابت تامین هزینه‌های تحصیل در این مدارس نخواهند داشت.

علی‌رغم این اتفاقات خوشایند، وزیر آموزش و پرورش در راستای حمایت بیشتر از دانش‌آموزان مستعد، پیگیری بورسیه سمپادی‌ها توسط خیران را نیز خواستار شده است.

به گزارش ایسنا، نتایج آزمون پایه هفتم و دهم مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد) ۱۴ مرداد ماه اعلام شد که به طور کلی امسال مجموعا ۲۹۴ هزار و ۳۰۰ نفر در آزمون‌های ورودی پایه هفتم و دهم مدارس سمپاد شرکت کردند.

در آزمون ورودی پایه هفتم مجموعا ۲۰۸ هزار و ۱۳۲ نفر شرکت داشته‌اند که از این بین ۹۸ هزار و ۸۱ دانش آموز دختر و ۱۱۰ هزار و ۵۱ دانش آموز، پسر بوده‌اند.

شرکت کنندگان آزمون ورودی پایه دهم نیز مجموعا ۸۶ هزار و ۱۶۸ نفر بودند که از این بین ۵۰ هزار و ۶۳۸ دانش آموز دختر و ۳۵ هزار و ۵۳۰ دانش آموز پسر بوده‌اند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین