حقایق تلخ از «برده‌‌داری مدرن» غرب در آفریقا

گروه جهان الف،   4020511071 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

با وجود ادعاهای غرب درباره حقوق بشر، کودکان آفریقایی همچون برده و با درآمدی بسیار ناچیز در معادن برای غول‌های فناوری اروپا همچون اپل و مایکروسافت و ... کار می‌کنند و حتی جان آنها نیز اهمیتی برای اروپایی‌ها ندارد.

حقایق تلخ از «برده‌‌داری مدرن» غرب در آفریقا

به گزارش الف، کشورهای آفریقایی به عنوان منبعی غنی از ثروت‌های طبیعی همچون نفت و طلا و نقره و الماس و ... مقصد خوبی برای استعمارگران غربی بوده‌اند. برای درک جایگاه کنونی آفریقا در نظام سرمایه داری جهانی، باید تراژدی تجارت برده در اقیانوس اطلس و متعاقب آن استعمارگری اروپایی‌ها در این قاره را بررسی کرد.

با وجود اینکه در سال 1977 آفریقا ظاهرا از استعمارگری اروپا خلاص شد و غربی‌ها رسما خروج خود از این قاره را اعلام کردند اما شواهد نشان می‌دهد که کشورهای آفریقایی همچنان تحت استعمار و استثمار غرب قرار دارند و فقط نوع برده‌کشی اروپایی‌ها از آفریقایی‌ها تغییر کرده و در چارچوب «استعمار نوین» قرار گرفته است.

«لی ونگراف» در کتاب «امپریالیسم و نئولیبرالیسم و تلاش تازه برای آفریقا» تحلیلی جامع در چارچوب نظری و تاریخی و سیاسی درباره تاریخ آفریقا و بهره‌برداری اروپایی‌ها از این قاره ارائه می‌دهد. این تحلیل مربوط به نظام سرمایه‌داری غرب و بهره‌کشی از آفریقا برای تحقق اهداف اروپایی‌هاست و مشخص می‌شود که کشورهای غربی با استعمار اراضی کشورهای آفریقایی توانستند تبدیل به قدرت‌های بزرگ جهان در حوزه اقتصادی شوند. 

درست است که کشورهای آفریقایی در دهه هفتاد میلادی اعلام استقلال کردند اما تقریبا همه آنها از داشتن دولت‌های فاسد و وابسته به غرب رنج می‌بردند. در میان تحلیل‌هایی که غرب از اوضاع آفریقا ارائه می‌دهد همواره شاهد هستیم که قربانی یعنی کشورهای آفریقایی سرزنش و متهم می‌شوند و در این تحلیل‌ها واقعیت میراث شوم استعمار غرب در آفریقا نادیده گرفته می‌شود. 

از زمان کشف قاره آمریکا توسط «کریستف کلمب» تقسیم قاره آفریقا بین قدرت‌های استعماری آغاز شد و در قرن‌های بعدی دست کم 12 میلیون آفریقایی به عنوان برده برای اروپایی‌ها به کار گرفته شدند. حتی با وجود اینکه تجارت برده در اروپا در اواسط قرن نوزدهم به تدریج لغو شد اما برده‌کشی از آفریقایی‌ها همچنان ادامه داردو در کشورهایی چون غنا و ساحل، بیش از یک میلیون کودک آفریقایی 80 تا 100 ساعت در هفته در شرایطی غیرانسانی در مزارع کاکائو برای کارخانه‌های شکلات‌سازی اروپا کار می‌کنند و این درحالی است که دستمزد روزانه آنها کمتر از یک دلار است.

در کنگو نیز کارگران آفریقایی در معادن «کبالت» برای غول‌های فناوری اروپا همچون اپل، دل، مایکروسافت، گوگل و تسلا کار می‌کنند و با وجود درآمدهای هنگفتی که این شرکت‌ها دارند اما دستمزد ناچیزی به کارگران آفریقایی می‌دهند. در سال 2019 63 کودک آفریقایی که در این معادن برای شرکت‌های مذکور کار می‌کردند درحالی که مجبور به حفاری بودند در اثر ریزش معدن جان خود را از دست دادند. این درحالی است که پرونده آنها برای همیشه بسته شد و خانواده‌هایشان نیز هیچ غرامتی دریافت نکردند.

در کتاب «استعمار جدید: مرحله آخر از امپریالیسم» نوشته «کوامه نکروما» آمده است: به جای استعمار قدیم امروز با نواستعمار مواجهیم که نتیجه آن استثمار کشورهای کمتر توسعه‌یافته در چارچوب خدمت به اهداف سرمایه‌داری اروپاست.

کشورهای غربی برای توجیه مداخلات خود در آفریقا از بهانه‌های بشردوستانه استفاده می‌کنند؛ به این صورت که میلیاردها دلار ثرت طبیعی آفریقا سالانه توسط قدرت‌های غربی غارت می‌شود و در ازای آن کمک‌های ناچیزی در قالب کمپین‌های انسانی و بشردوستانه در اختیار مردم این قاره قرار می‌گیرد. مثال بارز در زمینه سیاست‌های استعماری غرب در آفریقا اقدامی است که بانک جهانی در سال 2007 انجام داده و به این بهانه که کشور مالی امکانات کافی برای حفاری را ندارد اعلام کرد که منابع طلای این کشور باید به خارج انتقال شودو بعد از 7 سال 70 درصد از منابع طلای مالی به اروپا صادر شد و این درحالی است که تنها 8 درصد سود آن نصیب این کشور گشت!

«عایشه دویل» یکی از فعالان عدالت جهانی می‌گوید: روایت رایج در جوامع غربی آن است که آفریقایی‌ها فقیرند و به کمک ما نیاز دارند. اما آنچه که کشورهای آفریقایی واقعا به آن نیاز دارند این است که بقیه جهان دست از سر آنها بردارند.

به این ترتیب بعد از پایان دوره برده‌داری، اکنون آفریقا تبدیل به منبعی از مواد معدنی و مواد خام حیاتی برای صنعت غرب شده است. طلا، نقره، لاستیک، روغن نخل، بادام زمینی، پنبه ، الماس و ... از جمله منابعی هستند که اروپایی‌ها نیاز خود به آن را از آفریقا تامین می‌کنند و بهایی که در ازای آن می‌پردازند در ازای ارزش این منابع کاملا غیرمنطقی است. 

در واقع کشورهای اروپایی، قاره آفریقا را میان خود تقسیم کرده‌اند و البته رقابت تنگاتنگی نیز بر سر آن دارند. در مرحله فعلی نیز هم‌زمان  با تغییرات آب و هوایی و آغاز دوره گرمایش جهانی که مزارع محصولات کشاورزی در اروپا را تحت تاثیر قرار داده، زمین‌های کشاورزی مرغوب در آفریقا به ویژه کشور سودان جایگزین خوبی برای جبران نیازهای غذایی اروپایی‌هاست.

در کشوری مانند نیجر که اخیرا شاهد کودتا علیه «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور بوده است، کشورهای اروپایی و آمریکا پایگاه‌های نظامی دارند. فرانسه که پایگاه‌های نظامی خود در آفریقا را به نیجر نیز گسترش داده، عمده نیاز خود به برق را با غارت اورانیوم این کشور تامین می‌کند و این درحالی است که 90 درصد مردم نیجر از داشتن برق محرومند. در سودان نیز که به سرزمین کودتاها معروف است، واشنگتن با جدا کردن این کشور به دو قسمت شمالی و جنوبی، بر آن سیطره یافته و طلا و نفت آن توسط جاسوسان شرکت آمریکایی بلک واتر غارت می‌گردد.

لیبی از دیگر کشورهای آفریقایی است که در آستانه تبدیل شدن به یک کشور هسته‌ای بود اما با مداخله غرب و ناتو سال‌هاست از جنگ داخلی و پیامدهای آن رنج می‌برد و این درحالی است که غربی‌ها نفت این کشور را علنا غارت می‌کنند. این‌ها تنها چند نمونه از استعمار غرب و آمریکا در آفریقاست و مسلما در تک تک کشورهای آفریقایی به راحتی می‌توان نتیجه بهره‌کشی اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها را در فقر و گرسنگی مردم مشاهده کرد.

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۷۳۵۵۰۰۲:۱۹:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۱۴
بنظرم غرب و شرق و وسط فرقی نداره مشکل سرمایه داری است.. آنهم سرمایه داری که شان انسانیت را برای همه یکسان نمی‌بیند و آدم‌ها را طبقه بندی می‌کند و به آنها مرتبه می‌دهد.. در همین ایران آدمهای بسیار معمولی را دیده ام که گربه بیمار و گر شده را در آغوش می‌گیرد تا درمانش نکند خواب ندارد ولی اگر کارگر زیر دستش تلف شود ککش هم نمی‌گزد.. چرا ؟؟؟
ناشناس۳۱۷۳۵۹۹۰۴:۰۴:۰۵ ۱۴۰۲/۵/۱۴
مرگ بر آمریکا
ناشناس۳۱۷۳۶۷۲۰۷:۲۵:۴۲ ۱۴۰۲/۵/۱۴
مرگ برروسیه .
ناشناس۳۱۷۳۷۹۱۰۹:۰۱:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۱۴
به غرب گدا برخورد
ناشناس۳۱۷۳۹۱۶۱۰:۰۵:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۱۴
یکی از دلایل پیشرفت غربی های کثیف، استعمار و غارت منابع کشورها بوده که غیر قابل چشم پوشی هست حالا اگر کسی رنجیده خاطر می شود که به اروپاییان و امریکای جنایت کار بگویند بالای چشمتان ابروست باید دلیلش را واکاوی کرد .
ناشناس۳۱۷۴۰۶۱۱۰:۵۲:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۱۴
مرگ بر‌ روسیه‌و‌امریکا
ناشناس۳۱۷۳۶۷۱۰۷:۲۵:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۱۴
درکشورهای افریقایی برده داری مدرن تیتر زده شد. الان بنظر سردبیرگروه جهان الف با وضعیتی که کارگران زحمتکش ما دارند وحق وحقوقی که کارفرمایان به کارگران پرداخت نمیکنند وقانونی که به نفع کارگران عزیز درمجلس تدوین وتصویب شده ایا این برده داری نیست؟
علی۳۱۷۴۳۶۶۱۲:۳۸:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۱۴
حقوق و مزایایی که دولت کارفرما و کارفرمایان بخش خصوصی ایران به کارگرانشان میپردازند، بسیاربسیار اندک میباشد و این عین برده داری انسانها در دوره قرون وسطا میباشد، چراکه در شرایط فعلی ، حقوق کارگران ماهانه ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار باشد، درحالیکه حقوق ماهانه فعلی کارگران حدود ۱۵۰ دلار هست، این برده داری نیست ، پس چیست ؟
ناشناس۳۱۷۳۶۸۶۰۷:۴۱:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۱۴
اپل و مایکروسافت واسه امریکاس و نه اروپا
ناشناس۳۱۷۳۷۱۸۰۸:۱۰:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۱۴
فکر نان باشید که خربزه آبه..تمام میدان های گازی و نفتی مشترک با عربستان و امارات و کویت و قطر داره توسط آنها بهره برداری میشه و ثروت روی ثروت کشور و مردمشان میاد و شما آنوقت نشسته اید و چنین مقاله هایی تحویل مردم می دهید..کجای دنیا هستید شما..
ناشناس۳۱۷۴۳۳۴۱۲:۲۳:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۱۴
اطلاعاتت را بیشتر کن در مورد میادین
ناشناس۳۱۷۷۶۷۴۰۷:۳۱:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۱۶
کی گفته همچین چیزی؟ از دهه هفتاد استخراج و نه اکتشاف در همه مخازن داخلی نفت ما بر اساس قانون ممنوع شده و همه استخراجهای حال حاضر کشور ما از میدانهای مشترک با سایر کشورهاست.
ناشناس۳۱۷۳۷۲۸۰۸:۱۹:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۱۴
از حقایق تلخ برخوردهای چین با مسلمانان این کشور هم چیزی بگویید
ناشناس۳۱۷۴۲۰۲۱۱:۳۸:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۱۴
خبر مربوط به پاپیدن ارباب بایدن چرا ربظش میدی به چین البته گور بابای همشان
ناشناس۳۱۷۴۳۳۸۱۲:۲۵:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۱۴
منظورت همان تروریست هایی که برای هم چین و غیره و هم مسلمانان خطرناک هستند؟!!
آرمان رحمانی نیشابور۳۱۷۳۷۶۲۰۸:۴۱:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۱۴
بسم‌الله الرحمن الرحیم من هم با نظر بالا موافقم. غرب و شرق ندارد ؛ انسان های پلید و دنیا طلب همه جا هستند. و انسان های خوب هم هستند. اما مشکل اینجاست که الان آن دنیاطلب ها در قدرتند. آنهایی که زورشان زیاد باشد مردم کشور های دیگر را استعمار می‌کنند و ازشان کار می‌کشند و حقشان را به آنها نمیدهند. آنهایی که زورشان نرسد، مردم کشور خودشان را استعمار می‌کنند. در هر صورت این انسان های ضعیف هستند که در جایی جایی دنیا حقشان خورده میشود؛ چه توسط حاکمان خودشان، چه توسط حاکمان کشورهای دیگر. و این یعنی کل دنیا به دو دسته تقسیم شده آمد: ۱- دسته‌ای که قدرت دارند و همچون زالو از خون دیگران می‌مکند ۲- دسته‌ای که ضعیف آمد و مجبوراند به زورگویان باج دهند دسته اول هرگز درست بشو نیستند، چراکه هرگاه یک زالو را رها کنید، دوست دارد به موجود دیگری بچسبد و از او تغذیه کند. هشدار که خداوند این دسته را به عذابی سخت وعده داده!! وقتی روز موعود فرا برسد، خداوند مؤمنان را بر کافران چیره می‌کند. و هشدار که پیروزی خدا نزدیک است!!!!
ناشناس۳۱۷۳۸۴۰۰۹:۳۲:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۱۴
حاکمان فاسد باعث و بانیان این غارت ها هستند .
ناشناس۳۱۷۳۸۶۴۰۹:۴۳:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۱۴
چرا تو کامنتا،غربزده ها اینقد ترش کردن؟ آخه چی بهتون دادن که دارین اونارو ماسمالی میکنین؟
ناشناس۳۱۷۴۵۲۸۱۳:۲۲:۱۲ ۱۴۰۲/۵/۱۴
جالب هم این هست مثال میدان مشترک می گویند که ایران عقب افتاده و آنها دارند بر می دارند و ایران انجام نمی دهد ولی بارها جوابشان می دهید به جز چند نقطه مشترک که هیچ کس برداشتی ندارد ایران در بقیه نقاط مشترک بیشتر هم برداشت دارد باز می آیند می گویند چرا آنها بر می‌دارند و ما بر نمی داریم را دائم تکرار می کنند، انگار فقط دنبال بهانه جویی هستند آن هم با حرف های نادرست
ناشناس۳۱۷۴۸۵۱۱۵:۱۸:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۱۴
لابد نمونه میدان مشترک پارس جنوبی است
ناشناس۳۱۷۴۸۶۵۱۵:۲۳:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۱۴
در قطر برداشت آنها قابل مقایسه با ما نیست
ناشناس۳۱۷۵۰۲۱۱۶:۰۸:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۱۴
ایران 6 الی 7 سال هست برداشت از قطر جلوتر هست فقط قطر هم نیست جاهای دیگر هم هست
ناشناس۳۱۷۵۰۴۹۱۶:۱۸:۱۰ ۱۴۰۲/۵/۱۴
روسها چی دادن غیر از جدا کردن بخش های شمالی کشور ، کم کردن سهم ایران از دریای خزر ، به توپ بستن حرم امام رضا ، کمک وپشتیبانی تمام قد از ارتش آمریکا ،حمایت از گروههای کمونیستی جدایی طلب ، خارج کردن مشتریان بازار نفت ایران و...الان هم که دنبال راهی می گردند برای دستیابی به خلیج فارس تا با استفاده از بنادر ما نفت وکالایشان به راحتی بفروشند !!
ناشناس۳۱۷۳۹۲۹۱۰:۰۸:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۱۴
یک گزارش از میدان نفتی آرش و حق ابه هیرمند و درصد برداشت ما در برابر قطر از میادین مشترک هم بدی بد نیست اصلا امریکا و اروپا بد و جنایتکار در مملکت خودمان چه خبره ؟
محمدجواد الیاس۳۱۷۴۲۶۰۱۱:۵۷:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۱۴
کسانی که گفته اید مرگ بر آمریکا ومرگ بر روسیه مگر نمی‌بینید نصف کشور های آفریقایی را فرانسه و بریتانیا دارند غارت میکنند آن وقت شما از آمریکا و روسیه صحبت میکنید بله درست است آمریکا هم از شورش‌ها کودتاهای سودان سو استفاده میکند .
ناشناس۳۱۷۴۳۸۷۱۲:۴۴:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۱۴
یه کارگر حقوق 10 میلیونی داره یه نماینده حقوق چندین برابر .
ناشناس۳۱۷۴۴۷۷۱۳:۰۸:۵۵ ۱۴۰۲/۵/۱۴
اقای رئیسی ونمایندگان مجلس بداد کشاورزان استانهای شمالی برسید .کشاورزان هنوز برنج پارسال را نفروختند امسال به بدبختی کشاورزان سال گذشته اضافه نکنید کشاورزان شمال کشور چه گناهی کردند که اسیر وبدبخت سیاستهای غلط وناکارامدی شماها شده اند جناب اقای رئیسی دست از شعار وعوام فریبی بردارید بفکر کشاورزان شالیکار وصیفی کار باغدارهای سراسر کشور برسید که اینها ولی نعمت وبازوی رونق اقتصاد کشوروملت هستند . شماها دم از تولید میزنید ولی عملا ضد تولید تصمیم گیری میکنید شماها مدعی حمایت از اقتصاد وتولید هستید که اجازه ورودبرنج را صادر میکنید .
غلامعباس ولدخانی۳۱۷۴۸۲۷۱۵:۱۰:۵۰ ۱۴۰۲/۵/۱۴
باسلام خدمت دوستان امپریالیسم یا سرمایه سالاری، بعنوان یک نوع نگاه علمی برای تحلیل روابط بین افراد یک جامعه یا جوامع مختلف بشری ، واقعیتی است که تک تک افراد هرروزه با آن مواجه هستند. شاید این دیدگاه در اوج خودش ، توسط آمریکا و اروپا و کشورهای اقماری تحت سلطه انگلیس با حساسیت بالایی وجود داشته باشه و همچنان که میدونیم، برای حفظ ثبات قیمت کالاها ، حتی کشتی در اقیانوس ها هم ، گندم خالی می‌کنند. به نظر من، این کشورهای امپریالیستی، غرق در این دیدگاه ، بسیاری از آموزه‌های دینی و انسانی رو نادیده می‌گیرند و روز به روز ، افرادی به اوج این بینش امپریالیستی می‌رسند که به هیچ مرام و معرفتی ، فهم ندارند .
حسین سینایی۳۱۷۴۸۵۸۱۵:۲۱:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۱۴
هدف از مقاله فوق بیشتر تایید کودتا های آفریقا به ویژه اخیرا نیجر هست اما شک نداریم بی نظمی و هرج و مرج فقط آشفتگی و فقر و بدبختی برای مردم آنجا به ارمغان می آورد وبس
ناشناس۳۱۷۴۹۸۲۱۶:۰۰:۱۸ ۱۴۰۲/۵/۱۴
فعلا مراقب ورود استثمارگران روسی به آفریقا با هدف وابستگی به روسیه در برابر غذا آنهم در 48 کشور باشید
ناشناس۳۱۷۵۵۰۴۱۹:۴۱:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۱۴
در کشور غنی ایران حقوق دویست دلاری بدی این یعنی برده داری نه چیز دیگر
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. فردا دیر است...

  6. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  7. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  8. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  9. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  11. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  12. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  13. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  14. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  15. مأمور خاطی بازداشت شد

  16. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  17. تنوری که هنوز سرد است...

  18. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  19. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  20. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  21. ایثارگران را بدنام نکنید !

  22. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  23. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  24. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  25. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

آخرین عناوین