همه یا هیچ اصلاح‌طلبان تمامیت‌خواه

محمدجواد اخوان،   4020508021 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

بسیاری معتقدند که بازی انتخاباتی جریان موسوم به اصلاحات طی دو دهه و نیم گذشته، از چارچوبی مشخص پیروی می‌کرده است

همه یا هیچ اصلاح‌طلبان تمامیت‌خواه

بسیاری معتقدند که بازی انتخاباتی جریان موسوم به اصلاحات طی دو دهه و نیم گذشته، از چارچوبی مشخص پیروی می‌کرده است. هرچند در انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶، چپ‌ها که امید چندانی به پیروزی نداشتند، در کمال ناباوری در انتخابات پیروز شدند، اما از فردای تشکیل دولت هفتم، استراتژی جدیدی در کنش انتخاباتی در پیش گرفتند که خلاصه آن «همه یا هیچ» است. یک روی سکه این راهبرد پیروزی تمام‌عیار در انتخابات و کسب همه کرسی‌های قدرت بود، اما روی دیگر آن، رفتار مردم‌سالارانه انتخاباتی و واگذاری عرصه به رقیب پیروز نبود. در انتخابات شورا‌های شهر اول (۱۳۷۷) و مجلس ششم (۱۳۷۸) پیروز شدند که البته اماواگر‌هایی در این دومی وجود داشت، اما از روزی که ورق برگشت و اقبال عمومی از اصلاح‌طلبان رو برگرداند، روی دیگر بازی اصلاح‌طلبان  مشاهده شد. 
پس از روشن شدن نتایج انتخابات شورا‌های شهر دوم (۱۳۸۱) اصلاح‌طلبان تمامیت‌خواه نتوانستند نارضایتی خود را از نتیجه پنهان کنند و در مقابل صدور حکم شهردار منتخب تهران مقاومت کردند. آنگاه که مقاومت کارساز نبود به اخراج شهردار ناهمسو از هیئت دولت بسنده کردند. در انتخابات مجلس هفتم هم شکست رئیس مجلس ششم را در انتخابات هفتم نتوانستند هضم کنند. 
پس نمایندگان دوره بعد را به جای نماینده، «راه‌یافته» خواندند. انتخابات ریاست جمهوری نهم را هم با آنکه دولت خودشان برگزار کرد، به مذاقشان خوش نیامد، پس علم تشکیک در سلامت آن را برافراشتند. نکته کانونی این «جرزنی انتخاباتی» در انتخابات ۱۳۸۸ بود که از شش ماه پیش از انتخابات، با کلیدواژه «صیانت از آرا» به استقبال جرزنی پساانتخاباتی رفتند و هشت ماه هم پس از انتخابات کشور را درگیر  آشوب کردند. 
در واقع اینجا می‌توان از دو روی سکه انتخاباتی «همه یا هیچ» اصلاح‌طلبان تمامیت‌خواه رمزگشایی کرد؛ کسب «همه» کرسی‌های قدرت یا آنکه «هیچ» کس برنده انتخابات نباشد. اصلاح‌طلبان هنوز احترام گذاردن به فرایند‌های مردم‌سالاری و پذیرفتن شکست را نیاموخته‌اند و فقط با خودشان است که مردم‌سالاری را معناپذیر می‌دانند. اگر باشند، باید ببرند و گرنه «تقلب» شده و اگر نباشند، «انتخابات آزاد» نبود­ه‌­است. خود را قطب عالم امکان سیاست می‌دانند و تصور می‌کنند همه مردم نشسته‌اند تا ببینند کاندیدا‌های رادیکال اصلاحات آیا در میان نامزد‌های نهایی انتخابات هستند یا نه و اگر نباشند مردم هم به پای صندوق‌های رأی نمی‌آیند. هیچ‌گاه هم توضیح نمی‌دهند که چرا مثلاً در انتخابات ۱۳۸۱، ۱۳۸۴ و ۱۳۸۸ که رادیکال‌ترین کاندیدا‌ها و گفتمان اصلاح‌طلبان تندرو در رقابت‌ها حضور داشتند، بازی را واگذار کردند. حتی اگر ۱۳۸۸ را هم با شبهه تقلب بی‌پاسخ بگذارند، در مورد ۱۳۸۱ و ۱۳۸۴ که خود مجری انتخابات بودند، چه می‌گویند؟
با این تفاسیر، رفتار انتخاباتی کنونی اصلاح‌طلبان چیزی جز بازتولید همان راهبرد قدیمی همه یا هیچ نیست. گفتار اخیر حجاریان آشکارا نشان می‌دهد که عقبه راهبردی جریان رادیکال اصلاحات به‌خوبی بر ریزش بدنه خود واقف است و به اصطلاح می‌خواهد «روغن ریخته را نذر امامزاده کند.» اصلاح‌طلبان تندرو می‌دانند که مردم را از دست داده‌اند و می‌خواهند با هزینه نظام، مانع از لو رفتن این واقعیت شوند. 
ناگفته پیداست بازی تمامیت‌خواهانه «همه یا هیچ» اصلاح‌طلبان تندرو مهم‌ترین مانع آن‌ها برای کنش سیاسی قانونمند است. نمی‌شود فقط بخواهی از منافع یک محیط بهره ببری و به قوانین آن پایبند نباشی. تا زمانی که عقلای این جریان بازاندیشی نکنند و نخواهند روش کار خود را در رقابت سیاسی اصلاح کنند، بازگشت آن‌ها به چرخه قدرت دور از انتظار است. اینکه آیا هنوز عقلایی در این جریان هستند که راه خود را از تندرو‌های تمامیت‌خواه جدا کنند یا نه، پرسشی است که پاسخ آن را باید به آینده موکول کرد ولی آنچه مسلم است، «مردم‌سالاری دینی» در این کشور نهادینه‌شده و پایبند نبودن بخشی از یک جریان سیاسی نمی‌تواند به کلیت آن ضربه بزند. فضای انتخاباتی به‌زودی بر جامعه مستولی می‌شود و جاماندگان از رقابت‌ها هستند که بازنده میدان‌اند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۶۶۰۰۵۱۰:۴۵:۴۲ ۱۴۰۲/۵/۸
مگر ادعا ندارید که اصلاح طلبان در بین مردم اقبالی ندارند ؟!! کاندیداهای اصلاح طلبان را تایید صلاحیت بکنید بگذارید مردم انها را انتخاب نکنند تا رسوا شوند !! اما خودتان بهتر می دانید هر زمان کمی فضا باز شده اصولگرا ها نتوانسته با ارای اصلاح طلبان رقابت کند.
ناشناس۳۱۶۶۲۲۰۱۳:۲۸:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۸
اولا جواب شما در این مقاله هست دوم هم این حزب که عامل دشمن در ایران هست اصلا نباید حزب داشته باشند چه برسد به مرحله انتخابات!!
عمران۳۱۶۶۵۶۴۱۸:۲۵:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۸
با وجود مخالفتی که با اصول طرز فکر شما دارم باید بگویم که حذف جریان اصلاحطلبی و تمامی احزاب متعلق به آن اتفاقا واقعه مفیدی است و موجب کلید خوردن دموکراسی در ایران خواهد شد. من که از شرایط بوجود آمده خوشحالم.
ناشناس۳۱۶۶۰۲۳۱۰:۵۵:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۸
نویسنده واقعیت جامعه را نمیبیند.
ناشناس۳۱۶۶۲۰۷۱۳:۲۲:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۸
اتفاقا شما واقعيت جامعه را نمي بينيد هيچ وقت اصلاح طلب هاي با قدرت را تاييد صلاحييت نكردند وگرنه مملكت از اين بحران مديريت بيرون مي آمد هميشه اصلاح طلب هاي اجاره اي تاييد شدند نه اصلاح طلب ها واقعي
ناشناس۳۱۶۶۵۵۱۱۸:۱۱:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۸
اطلاعاتت را بیشتر کن
امیر حسین سلطان/تهران۳۱۶۶۱۴۷۱۲:۲۵:۳۱ ۱۴۰۲/۵/۸
اگر واقعا این است وضعیت باصطلاح اصلاح طلبان تمامیت خواه پس وای بر حالمان از دست آن تمامیت خواهان همیشه تمامیت خواه!!! نه! جناب نویسنده محترم با این طرز یک سویه رفتن ها و یک سویه نوشتن های تان مطمئن باشید نمی تواتید و نخواهید توانست یارگیری جدیدی برای گروه و جناح مطلوب تان صورت بدهید. این را مطمئن باشید. فعلا که همه ارکان قدرت و غیرقدرت دست جناح همسوی تان است و همه چیز هم اظهر من الشمس بر همگان واضح و مبرهن! بهتر است فکری به حال خودتان بکنید و تا اندک فرصت ها هم از دست نرفته است به رای و خواست و مطالبات ملت تمکین نمایید. والله اعلم
ناشناس۳۱۶۶۲۰۲۱۳:۱۵:۵۰ ۱۴۰۲/۵/۸
اصلاح طلب تمامیت خواه ؟؟
ناشناس۳۱۶۶۲۱۲۱۳:۲۵:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۸
شما اصلاح طلب هاي واقعي را تاييد صلاحيت كنيد تا تورم زير 10 درصد را ببينيد در زمان خاتمي تورم زير 10 درصد بود و اصلا گراني را حس نمي كرديم بنده 57 سالم هست بهترين زمان زندگي بهترين زمان خريد خانه و ماشين در زمان خاتمي بود
ناشناس۳۱۶۶۲۱۴۱۳:۲۶:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۸
تاييد صلاحيت اصلاح طلب هاي واقعي را انجام بدین
ناشناس۳۱۶۶۲۱۸۱۳:۲۷:۵۵ ۱۴۰۲/۵/۸
هر وقت اصلاح طلب هاي واقعي تاييد صلاحيت شدن شركت كنندگان در راي گيري از 70 درصد بالاتر بوده است اين يعني اقبال مردم به طرف آنها نه روي گرداندن از آنها
عمران۳۱۶۶۵۹۷۱۹:۱۴:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۸
الان دیگر کار از این حرفها گذشته، اگر تمام اصلاحطلبان هم تایید صلاحیت شوند رای نخواهند داشت چون پایگاهشان از آنها عبور کرده.
ناشناس۳۱۶۶۳۰۰۱۴:۳۶:۱۴ ۱۴۰۲/۵/۸
نام خود را به دیگران نگذار! با این حملات، راه کور سوی اندک ورود اصلاح طلبان به انتخابات را مبند‌. همه قوا و ارگانها که دست شماست، چه ترسی از اصلاح طلبان هست ؟!
ناشناس۳۱۶۶۳۳۹۱۵:۲۷:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۸
دو دوره انتخابات را بدون حضور اصلاح طلبان برگزار کرده اید... در هر دو انتخابات بیش از نیمی از مردم شرکت نکردند و حالا مسئولان در یک دو راهی سخت قرار دارند . دعوت از اصلاح طلبان برای بالا بردن مشارکت مردمی که طبیعتا به باخت اصولگرایی منجر می شود و یا ادامه وضع موجود که میزان مشارکت بیش از 50 درصد را به آرزویی دست نیافتنی تبدیل می کند.
ناشناس۳۱۶۶۶۲۵۱۹:۵۸:۵۵ ۱۴۰۲/۵/۸
اصلاح طلبان امتحان خودشان رو پس داده اند و در نزد طرفدارانشان رفوزه شدند، حالا نوبت اصولگرایان هست که رفوزه بشن یا نشن....
ناشناس۳۱۶۶۷۰۷۲۱:۰۷:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۸
این موضع رو باید اصلاح طلبان سال 92 میگرفتند وگرنه این بساط خیلی زودتر جمع میشد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    4. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    5. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    6. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    7. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    8. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

    9. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

    10. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

    11. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

    12. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

    13. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

    14. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

    15. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

    16. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

    17. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

    18. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

    19. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

    20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

    21. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

    22. صدای خُرد شدن استخوان‌های صهیونیسم جهانی بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد

    23. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

    24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

    25. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

    آخرین عناوین