آینده‌ حجاب در ایران به کجا ختم می‌شود؟

  4020507072 ۱۶۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

دو سال دیگر کشف حجاب و برهنگی به کجا می‌رسد؟ در بلند مدت سرانجام کار چه خواهد شد؟ آیا کشور به سوی برهنگی بیشتر پیش می‌رود یا اوضاع حجاب سامان خواهد یافت؟

آینده‌ حجاب در ایران به کجا ختم می‌شود؟

فارس پلاس؛ روایت روز - دو سال دیگر کشف حجاب و برهنگی به کجا می‌رسد؟ در بلند مدت سرانجام کار چه خواهد شد؟ عده‌ای با نگاهی به روند دهه‌های اخیر معتقدند وضعیت به‌صورت روزافزون به سمت برهنگی بیشتر می‌رود. شواهد تاریخی کشورهای دیگر حرفشان را تایید می‌کند.

عده‌ای معتقدند در یک حد تعادل، روندی طبیعی با تغییراتی آرام طی می‌شود. دلیلشان روندهای تاریخی امور طبیعی است، سخنشان درست بود اگر تلاش‌هایی سازماندهی شده برای خارج کردن وضعیت از حالت طبیعی در کار نبود و البته اینجا ایران با شرایط خاص خودش نبود.

آشنایان با امکان‌های تمدنی و تاریخی از «پرسش از امکان امر دینی در جهان معاصر» سخن می‌گویند چون می‌دانند که جهان مدرن و معاصر تا چه میزان امر دینی را غیرممکن کرده است. آنها می‌دانند که تحولات جهان مدرن همه جوامع را درنوردیده و برهنگی یکی از عناصری است که از لوازم تمدنی و تاریخی و ساختاری (نه منطقی) تقریبا اجتناب‌ناپذیر این تحولات است؛ بنابراین کسی که مسائل را در چنین سطحی تحلیل می‌کند، حتی اگر حجاب سفت و سخت ۲۰۰ سال پیش ایرانیان در دوران قاجار را می‌دید، نگران حجاب می‌شد و می‌دانست اتفاقاتی باورنکردنی در راه است.

برخی کارشناسان همین تحلیل را درباره کشورهایی مانند عراق و بویژه عربستان، علی‌رغم ظاهر محکم حجاب جاری می‌دانستند و مشاهده شد که تحولات سال‌های اخیر این کشورها آن را تأیید کرد. دسته اول به یک شرط درست می‌گویند. حجاب از دست رفته است و ما شکست خورده‌ایم.

حتی اگر اتفاقات پاییز ۱۴۰۱ و مکاشفات پس از آن پیش نمی‌آمد، بازهم شواهد متعددی در سبک زندگی سنخشان را تأیید می‌کرد، چه اینکه از چند سال قبل کشف حجاب شروع شده بود و از بهار ۱۴۰۱ شدت گرفته بود.

آری سخن کسانی که حجاب را از دست رفته می‌بینند و علاقه‌مندان و مدافعان حجاب را شکست خورده می‌دانند درست بود اگر اکنون ۲۰۰ سال پیش بود و حتی هیچ گزارش میدانی هم سخنشان را تأیید نمی‌کرد. حال با این همه شواهد و تغییرات در سبک زندگی، اگر حتی یک مورد هم کشف حجاب نیز نداشتیم، باز هم سخنشان درست بود، و حجاب شکست خورده بود، و باز هم البته اگر 200 سال پیش بود.

اما اکنون ۲۰۰ سال پیش نیست و برهنگی تمام ظرفیت‌ها و استعدادهای خود را شکوفا ساخته و در تاریخ مدرن به نقطه اوج خود و همزمان به سراشیبی رسانده است. اکنون ۲۰۰ سال پیش نیست، ۱۰۰ سال پیش هم نیست، ۵۰ سال پیش هم نیست. سخن درباره تعداد سال‌ها البته نیست، سخن در تغییرات تاریخی‌ـ‌تمدنی و نقاط عطف آن است.
 سخن این است که تاریخ بی‌حجابی و برهنگی گذشته است. بی‌حجابی و برهنگی صرف‌نظر از درستی و نادرستی و خوبی و بدیش، متعلق به تاریخ گذشته است نه تاریخ آینده، در تاریخ جهانی، بی‌حجابی به‌اصطلاح خیلی قدیمی و کهنه شده است. روشن است که کهنه و قدیمی شدن با قدمت داشتن ملازم نیست. امور فراوانی دارای قدمت فراوان، اما نه قدیمی و کهنه که تازه و زنده‌اند، نمونه‌هایش فراوان است. عدالت و زیبایی از بالاترین نمونه‌هاست.

از یک‌سو تاریخ برهنگی به پایان رسیده است و این پندار هم بسیار کهنه و بارها ابطال‌شده است که پس ما هم ناگزیر این مسیر را تا پایان طی می‌کنیم و آنگاه اگر بازگشتی در کار باشد می‌توان از بازگشت سخن گفت. این یک‌سوی ماجرا. اما سوی دیگر ماجرا، مهم‌تر از سویه‌ی نخست است.

اگر بنا بود از ۱۹۷۹ به بعد همه تغییرات ادامه روندهای قبلی تاریخی‌ـ‌تمدنی جهان مدرن باشد و آن‌ها را تأیید کند، اکنون ایران چه وضعی داشت؟ اینجا ایران است و اکنون ۴۵ سال است که تحولات تاریخی عمده در ایران و در این منطقه، منطق پیشین تحولات را دگرگون کرده است.

بر اساس کدام منطق در جهان گذشته، انقلاب دینی در این کشور ممکن بود. این را فقط کسانی خوب لمس می‌کنند که تاریخ جهان مدرن را بشناسند و بدانند انقلاب اسلامی پس از چه تحولاتی در مقیاس جهانی اتفاق افتاد و در مقیاس داخلی نزدیک به ۱۰۰ سال تلاش‌ قبل از دوران رضاشاه را برای زدودن دین در این جامعه به دقت مطالعه کرده باشند. نه، حتی اگر کسی این‌ها را ندیده و نخوانده بود، فقط برنامه‌های پنجاه و اندی سال دوران پهلوی در پایین‌های دامن تاریخ مدرن کافی بود تا انقلاب ۵۷ اگر غیر ممکن بود که بود، دینی بودنش محال‌اندرمحال‌اندرمحال باشد. امکان «امر دینی» حتی در جهان معاصر مسئله‌ی ساده‌ای نبوده است چه رسد به یک انقلاب عظیم دینی در یک کشور بزرگ.

 حجاب جزئی از طرح کلی بنایی است که برپا شده و ستون‌های اصلی آن کاملا محکم و لوازم و مصالح اصلی آن فراهم شده است. حجاب جزء کوچکی از روندی است که غیرممکن‌های بزرگش ممکن شده است.

کشف حجاب طرح کوچکی از برنامه‌های عمده‌‌ای است که صدها نمونه بزرگ‌ترش یک به یک شکست خوردند. اگر این منطق درست بود که در این ۴۵ سال تاکنون ده‌ها بار باید اصل حکومت کارش تمام می‌شد. بارها باید ایران تجزیه می‌شد، بارها باید بخش‌هایی از ایران به اشغال در می‌آمد، چند بار باید به ایران حمله می‌شد و ایران اکنون باید در اشغال برادران اروپایی می‌بود، نه، حداقل باید انقلاب رنگی تضمینی در ایران هم مثل دیگر کشورها پیروز می‌شد.

 یا نه، لااقل باید هر تکه از شهرهای مرزی دست‌خوش آشوب‌های همسایه‌ای می‌شد، نه، باید فشارهای اقتصادی و تحریم و تورمی که همه با پوست و گوشت و قشر ضعیف با مغز استخوان لمسش می‌کنند، مردم را به مقابله با حکومت به خیابان‌ها می‌کشاند، نه باید لااقل اغتشاش و ناامنی دائمی می‌‌شد. اصلا هیچ‌کدام از اینها نه، باید شبهات دهه ۶۰ درباره توحید و نبوت و قرآن اعتقادات دینی را سست می‌کرد و دین و دینداری و مسجد و هیأت و اربعین و زیارت مثل کشورهای بسیاری به حاشیه می‌رفت.

نه، باید تردیدهای دهه ۷۰ درباره حکومت اسلامی و ولایت فقیه و شبهه «دور» شورای نگهبان و مجلس خبرگان ساختار سیاسی و ولایت فقیه را به باد می‌داد و ریشه‌کن می‌کرد. راستی امروز کسی از شبهه «دور» چیزی یادش هست؟

حجاب هم یکی از همین موضوعات است؛ البته با مختصات خود و فرازو و فرودهایی که دارد، ولی ایران نه ترکیه می‌شود نه هیچ کشور دیگر، چه اینکه در سایر موضوعات چنین نشد. بر اساس همه محاسبات با منطق شکست حجاب، باید ایران بارها سوریه می‌شد، ایران اما سوریه نشد و نمی‌شود، سوریه اگر خودش بود و ایران کنارش نبود همین سوریه هم نبود و نمی‌شد.

ایران در موضوع حجاب ترکیه و لبنان نمی‌شود، هم به دلایل تمدنی و هم به دلایل حکومتی و هم به دلایلی مردمی و اجتماعی. تلاش فراوان کردند تا جا بیندازند که مردم مؤمن و زنان محجبه بدون هیچ مشکلی می‌توانند در کنار زنان مکشفه زیست مسالمت‌آمیز داشته باشند، بله می‌توانند اما مسالمتشان به‌معنی کنار آمدن نیست؛ چه اینکه اگر بود بعد از این همه سال اصلا دیگر کشف حجاب مسئله نبود.

حکومت نیز به‌خلاف برخی افراد و مسئولینش هرگز اگر هم بخواهد نمی‌تواند از کنار این مسئله عبور کند. حکومت البته به شکل مبنایی نیز کشف حجاب را به شکل فعلی رها نخواهد کرد، اما اگر این مبنا نیز وجود نداشت، باز هم ادامه انفعال بخش‌هایی از حاکمیت غیرممکن بود.

یکی از دلایل آن است که در آن سو، کشف حجاب نیامد تا اندکی آن‌طرف‌تر از خطوط قرمز عرفی باقی بماند؛ بلافاصله برهنگی و حتی اگر به برهنگی کامل برسد نیز متوقف نمی‌شود و حمله به محجبه‌ها دستور بعدی خواهد بود و اگر دیگر از ترس، هیچ محجبه‌ای به خیابان نیاید، مقدسات دیگری هست. آیا درک این موضوع دشوار و یافتن نشانه‌های آن غیرممکن است؟

جامعه نیز بر اساس واقعیت و مردمی که دارد، نمی‌تواند با وضع فعلی کنار بیاید و مماشات کند؛ گسترده شدن اقدامات تبلیغی و تبشیری بعد از کشف حجاب‌ها نشانه‌‌ای است که واقعیتی در ایران جاری است که نمی‌نشیند تا ایران لبنان و ترکیه شود.

همچنانکه می‌بینیم با گذشت هر ماه در این مدت، واکنش جامعه به کشف حجاب‌ها و برخی بی‌عملی‌ها نه‌تنها نشان از عادی‌شدن آن ندارد؛ که رو به شدت دارد. البته مردم می‌دانند برخی اقدامات و تدبیرها بر عهده حکومت است و منتظرند تا حاکمیت نیز وظایفش را انجام دهد.
 
حجاب البته مسئله‌ای است که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و با بقیه مسائل نباید اشتباه گرفته شود، اما مردم مؤمن و معتقد می‌دانند حکومت در یک مسیر واقعی وضعیت را تغییر خواهد داد. حاکمیت نیز هم به شکل مبنایی و هم در یک ضرورت واقعی نمی‌تواند ادامه وضع فعلی را فقط نظاره کند.

بر این اساس این یک واقعیت عینی و منطقی و ضروری است که حکومت با یک برنامه‌ی البته زمینی که ظرفیت‌ها و واقعیت‌ها در آن ملاحظه شده موضوع را دنبال می‌کند و فرض اینکه وضع فعلی ادامه می‌یابد دور از واقع‌نگری است.

تدبیر حاکمیت و اراده مردم مؤمن و جامعه‌ای که نشان داده درصد بسیار بالایی از بدحجابش نیز به کشف حجاب نه می‌گوید، ناگزیر باید موانع این اصلاح را برطرف سازد و برطرف می‌سازد. در این میان تعلل‌ها، تردیدها، انفعال‌ها و ناامیدی‌ها جلوی این راه قطعی را نمی‌تواند بگیرد، اما می‌تواند چالش‌ها و هزینه‌ها و زحمت را بیشتر و راه را دشوارتر کند.

چه اینکه اگر چند ماه زودتر از این عزم‌ها جزم می‌شد، مشکل بسیار راحت‌تر از امروز قابل حل بود. همراهی‌نکردن‌ها از سوی بخش‌ها یا افرادی در دستگاه‌های حکومتی، یا تعلل‌ها و تردیدها و ملاحظات نابجا و توجیهات مختلف و خارج زدن‌ها و نپختگی‌ها  نیز ضرورتا علاج خواهد شد، و باز هم البته هرچه سستی بیشتر باشد، زحمت‌ها و هزینه‌ها بیشتر خواهد شد. چه اینکه اگر سستی‌ها باعث توقف حرکت چند ماه پیش نمی‌شد چالش‌ها و هزینه‌ها کمتر بود، چه اینکه اگر این بار دوم نیز به دلیل تعلل‌ها و تشکیک‌ها متوقف شود، بار سوم هزینه‌ها به مراتب بالاتر خواهد رفت.

آنچه حتمی است آن است که هزینه‌‌زایی‌ها چه از سمت دیگران با دشمنی و چه از سمت برخی دوستان مردد یا ملاحظه‌کار با تعلل و کم‌توجهی نمی‌تواند این ضرورت واقعی را تغییر دهد که وضعت فعلی کشف حجاب و برهنگی حتما باید جمع شود. «این مسئله قطعاً حل خواهد شد. امام، در اوّلین هفته‌های انقلاب، مسئله‌ی حجاب را الزاماً و قاطعاً بیان کردند؛ جزو کارهای اوایلِ امامِ راحل (رضوان الله علیه) این بود. حالا هم حل خواهد شد ان‌شاءالله.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۶۵۲۳۹۲۰:۰۱:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۷
این در صد ها را شما از کجا می اورید؟
ناشناس۳۱۶۵۳۶۸۲۱:۵۹:۰۰ ۱۴۰۲/۵/۷
عمرا با بخشنامه وقانون و ... يك نفر قلبا باحجاب شود عده اي ممكن است از ترس مراعات كنند...
ناشناس۳۱۶۵۶۶۴۰۵:۳۷:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۸
اجرای لایحه عفاف و حجاب با عوامل دولتی امکان پذیر نیست در این بین باید نیروی مقاومت بسیج با احکام ضابط قضایی حضور پیدا کنند و با شبیخون فرهنگی مقابله کنند نیروی انتظامی حقوق بگیر و با کادر کم هیچ انگیزه ای برای اجرای قانون ندارد
ناشناس۳۱۶۵۹۵۰۰۹:۵۸:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۸
چون عده ای شبیه شما فکر و رفتار نمی کنند شبیخون فرهنگی است ؟!
ناشناس۳۱۶۶۰۴۷۱۱:۱۴:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۸
وقتی باعث خرابی ها.... بله
ناشناس۳۱۶۶۲۷۰۱۴:۲۰:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۸
طبق فرمان امام خمینی نظر اکثریت باید در حاکمیت لحاظ شود حتی اگر به ضرر شما باشد
ناشناس۳۱۶۵۷۴۵۰۷:۲۰:۱۰ ۱۴۰۲/۵/۸
نتیجه حجاب اجباری چه بود ، افزایش آمار طلاق از بیست درصد در سال ۵۹ به ۵۰ درصد در حال حاضر ، شما به کشورهای اسلامی دیگر دقت کنید ممکن است عده ای بی حجاب هم باشند اما عمدتا حجاب دارند و آن بی حجاب ها هم معمولا برهنه نیستند ، آمار طلاق در این کشورها بسبار کمتر از ایران و اعتقاد به دین بسیار قویتر است
ناشناس۳۱۶۵۴۶۱۲۳:۳۶:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۷
در عنوان این مطلب از کلمه(آینده ) استفاده شده است، آیا نویسنده از بچه های دهه های اواخر هفتاد ،دهه هشتادی ها و حتی دهه نود ها ،تحقیق یا حتی سوال کرده که نظری راجع به حجاب دارند؟ آیا با یک نگاه ساده به افرادی که حجاب نمیگذارند نمیشه متوجه شد آینده حجاب چگونه خواهد شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۳۱۶۵۶۶۶۰۵:۳۹:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۸
قوه تقنین و قضا و اجرا وضع حجاب و عفاف افتضاح است
ناشناس۳۱۶۵۹۸۴۱۰:۲۲:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۸
وضع معیشت مردم هم افتضاحه
ناشناس۳۱۶۶۱۳۶۱۲:۱۰:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۸
از آن افتضاح تر تصویر ترسناک 10 سال دگر زندگی ایرانی و محیط زیست ایران و جایگاه جهانی این تمدن کهن است.
ناشناس۳۱۶۵۸۲۷۰۸:۲۷:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۸
از همانجا که برای کلمات معادل پیدا میکنند ،بی حجابی مساوی برهنگی مساوی بی عفتی ، واقعا نمی دانند که با این توهین ها نمیتوانند اقداماتشان را نزد مردم توجیه پذیر کنند
ناشناس۳۱۶۶۱۵۱۱۲:۲۸:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۸
چرا بی حجابی را معادل فرهنگی میدانید. ..برهنگی در تمام دنیا ناپسند است ولی بی حجابی یکی از اصول آزادی در انتخاب پوشش است.
ناشناس۳۱۶۵۲۴۲۲۰:۰۳:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۷
لطفا بیشتر تو ضیح بدید که چرا به لحاظ حجاب ایران مثل ترکیه و لبنان و مثلا سوریه نمی شود؟
ناشناس۳۱۶۵۶۶۸۰۵:۴۱:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۸
در لایحه جدید حجاب و عفاف باید توجه ویژه به از دست رفتن غیرت به اصطلاح مردان در مقابل به اصطلاح نوامیس آنها در نظر گرفته شود یکی از علل مهم برهنگی در جامعه فساد مردان می باشد
ناشناس۳۱۶۵۹۳۲۰۹:۴۴:۳۳ ۱۴۰۲/۵/۸
این مطالب غیر علمی و بی پشتوانه و متعصبانه هم قطعا اینده این مملکت را رقم نخواهند زد بلکه خرد جمعی ایرانیان هست که اینده هر چیزی منجمله حجاب را رقم میزنه. متاسفانه حجاب تبدیل به عامل دو قطبی شدن جامعه شده است.
ناشناس۳۱۶۵۲۴۹۲۰:۰۸:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۷
انسان بالغ نیاز به قیم ندارد
ناشناس۳۱۶۵۳۱۵۲۱:۱۴:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۷
یعنی انسان بالغ چون نیاز به قیم نداره میتونیه با ماشینش هر طور دوست داره رانندگی کنه؟
ناشناس۳۱۶۵۳۴۳۲۱:۳۹:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۷
رانندگی با ماشین طبق مقررات رو عرف جامعه و همه مردم و کل دنیا قبولش دارن .....
ناشناس۳۱۶۵۸۴۱۰۸:۳۵:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۸
عزیزم قبلا عرف در ایران با بودن قوانین راهنمایی رانندگی مانند کمربند بر نبستن آن بود اما الان کمتر کسی جرات می کند نبندد
ناشناس۳۱۶۵۳۵۶۲۱:۴۷:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۷
نه بحث مقبولیت یک امر است مثلا دزدی مقبولیت ندارد حتی خود آقای دزد،ولی نبستن کمربند ایمنی مقبولیت ندارد یعنی کسی که کمربند نمی بندد به قانون تمکین می کند و می پذیرد خطا کرده ولی در مورد حجاب چنین نیست بنظرم
ناشناس۳۱۶۵۶۰۶۰۳:۳۷:۵۷ ۱۴۰۲/۵/۸
فحشا هم مقبولیت نداره
ناشناس۳۱۶۵۳۶۲۲۱:۵۳:۰۷ ۱۴۰۲/۵/۷
شما اصلا می دونی قیم یعنی چه ؟قیم کسی است که بر صغیر یا دیوانه ولایت دارد و به جای او تصمیم می گیرد بنا بر این سوال شما به جا نیست.
ناشناس۳۱۶۵۵۲۳۰۰:۳۵:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۸
زن به غیر موارد غیر شرعی و قانونی باید تابع مردش باشد و این حکم صریح دین هست
ناشناس۳۱۶۵۵۸۲۰۲:۰۵:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۸
اوکی باید تابع مردش باشه. نه تابع همه مردهای جامعه!
ناشناس۳۱۶۵۷۶۲۰۷:۲۷:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۸
مهم اين است كه بچه هاي ما جوان هاي ما دين را قبول داشته باشند بنده يك پدر هستم كه از بي حجابي رنج مي كشم ابتدا بايد اصل دين را براي جوان ها جاري كرد بعد سراغ بقيه فروعيات رفت با زور و جريمه و تهديد نمي توان جوان را وادار كرد كه حجاب را رعايت كنند زيرا مي شود آتش زير خاكستر يك دفعه فوران مي كند جوان ديگر در يك اتاق دربسته نيست بچه ها از 5 سالگي با فضاي بيرون از ايران آشنا مي شوند تفكر در آنها شكل مي گيرد دنياي پر زرق و برق را مي بينند لذا تنها چيزي كه مي تواند جلوي او را بگيرد زور نيست بلكه شناخت است
ناشناس۳۱۶۵۳۶۷۲۱:۵۸:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۷
چه ربطی داشت؟!!! خندهآمد خلق را از این قیاس
ناشناس۳۱۶۵۳۸۴۲۲:۱۴:۱۸ ۱۴۰۲/۵/۷
بی حجابی چه ربطی به رانندگی بد داره؟
ناشناس۳۱۶۵۵۲۲۰۰:۳۴:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۸
ربطش این هست که قانون اجازه نمی‌دهد با ماشین هرکاری خواستی انجام دهی
مهران۳۱۶۵۸۰۹۰۸:۱۳:۵۷ ۱۴۰۲/۵/۸
اگر قانون براساس خواست اکثریت جامعه نوشته بشه دیگه حجاب اجباری نیست
ناشناس۳۱۶۶۰۸۳۱۱:۳۱:۴۹ ۱۴۰۲/۵/۸
جان؟ قوانین بر اساس اکثریت و اقلیت نمی نویسند
ناشناس۳۱۶۵۸۵۵۰۸:۴۰:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۸
قیاس شما مع الفارق ،رانندگی یه مسئله عمومی و کسی که بد رانندگی کنه حقوق دیگران رو تصییع میکنه اما حجاب یه چیز کاملا شخصیه و بین انسان و خداست و اگر قرار کسی پاسخگوی پوشش باشه در اون دنیا به خدا باید جواب پس بده
ناشناس۳۱۶۶۰۲۹۱۱:۰۰:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۸
وقتی تو خونه هست مسئله شخصیه وقتی میاد تو ح جامعه دیکه شخصی نیست. این موضوع خیلی پیچیده نیست
ناشناس۳۱۶۶۲۸۶۱۴:۲۸:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۸
در قوانین رانندگی بحث سر جان انسان است که همه برای حفظ آن اتفاق نظر دارند اما حجاب یک موضوع اخلاقی و عقیدتیست و جان کسی با نداشتن یا داشتن آن حفظ نمی شود .البته بپذیریم که در کشور ما قوانین رانندگی هم به خوبی اجرا نمی شود !!
ناشناس۳۱۶۵۷۹۵۰۷:۵۸:۱۸ ۱۴۰۲/۵/۸
جامعه ملک شخصی نیست برای ارتقا ذهن نیاز به آزادی فکریست وقتی کسی هزار قلم آرایش کند فکر افراد آزاد می‌ماند برای ارتقا؟؟؟!!!
علیرضا۳۱۶۵۸۴۵۰۸:۳۶:۵۰ ۱۴۰۲/۵/۸
بی حجابی یعنی فسق و فجور علنی یعنی گناه علنی
ناشناس۳۱۶۵۲۶۹۲۰:۲۵:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۷
چرا فكر مي كنيد مخالف حجاب برهنگيست ؟
ناشناس۳۱۶۵۵۵۷۰۱:۲۴:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۸
حجاب یعنی پوشیدگی شما بفرمایید مخالف حجاب چه معنایی می‌تونه داشته باشه؟
ناشناس۳۱۶۶۲۹۶۱۴:۳۲:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۸
شما بفرمایید چرا حجاب بر کنیزان واجب نبود ؟!
ناشناس۳۱۶۵۸۷۷۰۸:۵۶:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۸
چون هست
سلین۳۱۶۶۱۹۱۱۳:۰۸:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۸
برهنگیه دیگه
ناشناس۳۱۶۵۲۷۳۲۰:۳۱:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۷
به همانجایی که همه سایر کشورهای اسلامی آنجا هستند.
ناشناس۳۱۶۵۲۷۴۲۰:۳۳:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۷
اگر به دختران و زنان جامعه حق انتخاب در خصوص حجاب داده شود و دائم از تذکر و تهدید استفاده نشود ، خواهید دید که هیچ اتفاق خاصی رخ نخواهد داد و اکثریت بانوان حد و حدود جامعه ی اسلامی را رعایت خواهند کرد ولی با تهدید و ارعاب اوضاع بد و بدتر میشود و حتی کار به لجبازی میکشد.
ناشناس۳۱۶۵۳۲۵۲۱:۲۵:۱۸ ۱۴۰۲/۵/۷
بعله همه کشورها از جمله مسلمانان از حجاب داشتن به سمت بی حجاب رفتند و الان اگر بی حجاب بیشتر نباشد کمتر هم نیست در آنجا همان طوری که قبلا طلاق در آن کشورها زیاد نبود ولی الان زیاد شده بقیه غیر اخلاقی ها هم همین طور، شما هم جدا بافته نیستید
ناشناس۳۱۶۵۳۵۳۲۱:۴۷:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۷
مثل کدام کشور مسلمان؟
ناشناس۳۱۶۵۵۰۵۰۰:۲۱:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۸
مثال؟ ترکیه جان با 50 درصد طلاق
ناشناس۳۱۶۵۸۶۰۰۸:۴۴:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۸
نه اینکه الان طلاق تو ایران کم هست !! خود رسانه های داخلی اعلام کردن از هر دو ازدواج یکیش به طلاق منجر میشه
ناشناس۳۱۶۵۷۵۳۰۷:۲۴:۵۷ ۱۴۰۲/۵/۸
ترکیه. ببین چه فاجعه ای شده از آمریکا بدتره
ناشناس۳۱۶۵۴۳۰۲۲:۵۸:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۷
در اونجاها هم دزدی و اختلاس هست؟
ناشناس۳۱۶۵۸۲۸۰۸:۲۸:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۸
بله. چون خبر نداری نمیش گفت نیست . یه نگاه به امار اختلاس در بقیه کسورها بینداز
ناشناس۳۱۶۵۶۹۱۰۶:۱۶:۵۵ ۱۴۰۲/۵/۸
امار طلاق در ایران از اکثر کشورهایی که حجاب احباری نیست بالاتره!
ناشناس۳۱۶۶۰۶۳۱۱:۲۲:۰۶ ۱۴۰۲/۵/۸
اکثر کشورهایی دیگر آمار طلاق بالاتر از ایران دارند نگران نباش امار خیانت ها زوحین هنوز مانند آنها نشدید که با این وضع حجاب و زن و مرد نامحرم.....!!!
ناشناس۳۱۶۵۲۹۵۲۰:۵۳:۱۴ ۱۴۰۲/۵/۷
... جامعه ایران تغییر کرده و راهی جز همراه شدن با تغییرات نمانده
ناشناس۳۱۶۵۳۵۷۲۱:۴۹:۲۹ ۱۴۰۲/۵/۷
مثل آب خوردن می توان پوشش های خاص در سطح شهر جمع کرد و فقط می ماند اعتقاد که آن هم به دلیل رواج تفکر غلط غربی توسط آقایان.....
ناشناس۳۱۶۵۵۴۸۰۱:۰۴:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۸
اگر بی‌حجابی قرار بود به برهنگی برسد باید کشورهای اسلامی اطراف ما برهنه می شدند در حالی که اینطور نیست.شما از حدسیات خود می گویید برهنه می شوند ولی مستندات چیز دیگری می گوید.
ناشناس۳۱۶۶۰۵۴۱۱:۱۸:۳۱ ۱۴۰۲/۵/۸
عزیزم برهنگی کامل رخ ندهد به چیزهای دیگر می رسد، خودت را گول نزن و زیاد اتفاق افتاده و داریم می بینیم
ناشناس۳۱۶۵۷۴۰۰۷:۱۶:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۸
روسیه خودش قطب برهنگی است
ناشناس۳۱۶۵۷۶۵۰۷:۳۱:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۸
الان زمان تمدن اسلامي است نه قلدر منشي زمان مروان و حكومت عباسي !!!‌بايد با جوان ها مدارا كرد نه به اون ها زور و بازو نشان داد
ناشناس۳۱۶۶۰۵۷۱۱:۱۹:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۸
بسیار عالی پس کل قوانین را بردارید ....
ناشناس۳۱۶۵۲۹۸۲۰:۵۴:۰۵ ۱۴۰۲/۵/۷
قوه تقنین و قضا و اجرا وضع حجاب و عفاف افتضاح افتضاح افتضاح اقتداراقتداراقتدار
ناشناس۳۱۶۵۴۳۲۲۲:۵۹:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۷
حداقل متنت رو کمی تغییر بده که اینقدر تکراری نباشه!
امیر حسین سلطان/تهران۳۱۶۵۳۰۱۲۰:۵۶:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۷
آنچه دلمان می خواهد بشود با آنچه واقعا خواهد شد همیشه یکی نیست. نویسنده سعی کرده است دوست داشتن های خودشان را به عنوان واقعیت آینده جامعه معرفی و گوشزد نمایند اما گذر زمان ثابت کرده است اصولا وقوع حوادث و رخدادهای آینده به این آسانی ها قابل پیش بینی نیست کما اینکه آنچه از دیروز به امروز رسیده است نیز در گذشته قابل پیش بینی نبوده است و یا به تصریح همین نویسنده مقاله در حد غیرممکن و یا محال بوده است! بنابراین برخلاف تصورات شاید ارزشمند ایشان بهیچوجه نسبت به رویدادهای آینده در ایران و منطقه و جهان نمی توان با قطیت نظر داد ضمن آنکه ......... کاربرد واژه ها هم میبایست با دقت و همه جانبه نگری بیشتر و کامل تری صورت بپذیرد و آنچه به ذهن و تصورمان می آید نباید ترجیع بند یک مقاله قرار بگیرد که می خواهد راه و مسیر باصطلاح درست و صحیح فردا و فرداها و آینده جامعه ایران را به مردم و حاکمیت نشان بدهد. با پوزش و امید به فردای بهتر برای همه هموطنان مان، ان شاء الله تعالی.
ناشناس۳۱۶۵۳۰۳۲۰:۵۸:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۷
حدود ۵۰ کشور مسلمان در جهان وجود داره قرآن و دین و پیامبر همه ما یکی است نمشه ادعا کرد که در مملکت ما اسلام راستین برقرار شده و مابقی درکی از دین ندارند در اون کشورها خانواده وجود نداره ؟ ... حجاب را به عرف و فرهنگ شهرها و خانواده ها بسپارید تا هم تنش خاتمه پیدا کنه و هم جامعه به تعادل برسه
ناشناس۳۱۶۵۳۱۳۲۱:۱۲:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۷
آنها آزادی های بدی هم دارند... بر اساس منطق شما باید مانند آنان آزاد شود!!
ناشناس۳۱۶۵۳۵۱۲۱:۴۵:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۷
شاید تعریف متفاوتی از اسلام دارید. اسلام همه ی آنها و اسلام ما تنها؟ مشکل همین حق به جانبی ماست .
ناشناس۳۱۶۵۴۹۹۰۰:۱۹:۱۸ ۱۴۰۲/۵/۸
حق الله هست
ناشناس۳۱۶۵۳۶۴۲۱:۵۵:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۷
ازادی بد را تعریف کنید.
ناشناس۳۱۶۵۵۴۰۰۰:۵۱:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۸
آزادی برای چی هست؟
ناشناس۳۱۶۵۳۰۶۲۱:۰۱:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۷
... لطفا جامعه را دوباره درگیر تنش نکنید ..
ناشناس۳۱۶۵۳۳۶۲۱:۳۳:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۷
بی حجابا دارند ابن کار رو میکنند
ناشناس۳۱۶۵۸۵۷۰۸:۴۲:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۸
این چند ماه که حجاب آزاد بوده ما تنش و درگیری بین مردم ندیدیم تنش وقتی شروع می شه که عده ای تلاش می کنند عقاید و سبک زندگی خود را تحمیل کنند
ناشناس۳۱۶۶۰۸۴۱۱:۳۳:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۸
آن وقت کی برای آن آشوب و تنش درست کرد؟اینکه یک عده ای بی بندو باری را بر نمی تابند....
ناشناس۳۱۶۵۳۱۴۲۱:۱۳:۵۷ ۱۴۰۲/۵/۷
وقتی زن را می آورید در مشاغل مردان و اختلاط صورت می‌دهید....و ....
ناشناس۳۱۶۵۴۱۴۲۲:۴۱:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۷
مخالفم با شما
ناشناس۳۱۶۵۵۰۸۰۰:۲۳:۰۶ ۱۴۰۲/۵/۸
مخالف یا موافق فرقی ندارد یک چیز ثابت شده در جهان هست که هرچه قدر اختلاط نامحرم بیشتر باشد نهاد خانواده در آن جامعه سست تر هست
ناشناس۳۱۶۶۰۴۲۱۱:۰۸:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۸
در جهان ثابت نشده
ناشناس۳۱۶۶۳۱۸۱۵:۰۴:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۸
گیرم قبول و اختلاط باعث فساد می شود!! اما چه چیز این اختلاط را باعث شده ؟! غیر از نیاز خانواده‌ها برای کسب درآمد بیشتر ؟! شما یه نگاه به همین عربستان بینداز !! چند سال است حجاب آزاد شده اما چند درصد زنان عربستان بی حجاب شدند ؟! چرا این آزادی برخلاف انتظار با استقبال مواجه نشد ؟! چون حجاب زن عربستان برای او زحمت و مانعی ندارد طرف از کلیه امکانات رفاهی برخوردار است در خانه اکثر آنها خدمتکار مشغول است خانم با راننده شخصی در شهر تردد می کند ، موقع خرید مثل طاووس راه می رود و پاکتهای خریدش را خدمتکار سریلانکایی و فلیپینی حمل می کند !! در خانه هم بهترین برندهای لباس را می پوشد و انواع مهمانی ها را برگزار می کند به هر نقطه دنیا در هر فصلی مایل بود سفر می کند و اگر هم خیلی مشتاق بی حجابی بود در کشورهای غربی و شرقی حجاب را بر داشته و حسرت خودش را برآورده می کند!! بعد هم مجددا با عبا و روبنده به کشورش بر می گردد!! بله نداشتن اختلاط به معنای مورد نظر شما مال اینگونه جوامع اسلامی است. آیا زنان ما از چنین رفاهی برخور دارند ؟! شما از زنانی که محبورند برای حداقل معاش پا به پای شوهر در ادارات و فروشگاهها و کلینیکها و بوتیک ها و کافی شاپ ها و ... کار کنند خبر داری ؟! شما از زن سرپرست خانواده ای که برای سیر کردن شکم فرزندش مجبور است تن به کار در محیط های کاری مختلط بدهد خبر داری ؟! شما از زنی که همسر معتادش بلای جان است و باید شبانه روز جور زندگی را بکشد و بیرون از خانه دستفروشی کند یا در خانه دیگران خدمت کند خبر داری ؟!
ناشناس۳۱۶۵۸۵۱۰۸:۴۰:۳۱ ۱۴۰۲/۵/۸
می دونی چقدر زن سرپرست خانوار داریم؟ می دونی چه تعداد دختر مجرد داریم که برای سربار نبودن کار می کنند و کمک خرج خانواده هستند؟ می دونی با ابن مخارج زن و شوهر باید کار کنند تا اجاره خانه و مخارج کمر شکن پرداخت بشه ؟ زیر کولر نشسته ای و یک مدینه فاضله تصور می کنی که زنها در خانه هستند و مردها کار می کنند و زندگی ها در صلح و صفا و رفاه ادامه داره !؟ فکر نمی کنی که شاید تمام زنها مادری و همسری و خانه داری را انتخاب نکنند !
ناشناس۳۱۶۶۰۸۲۱۱:۳۰:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۸
مگر قبلا زن سرپرست نبوده؟!!! تازه زن سرپرست هم زیاد نبوده چون آموزش مادیگرایانه نبوده!!
ناشناس۳۱۶۶۲۸۲۱۴:۲۶:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۸
شما رو نمیدونم اما به عنوان یه خانم مسلمان که از قضا حجاب هم داره (و البته مخالف حجاب اجباری است) ترجیح میدم برم پیش پزشک خانم، کارم رو پرستار خانم در بیمارستان انجام بده، معلم دخترانم خانم باشه، داروخانه و آزمایشگاه و فروشگاه لباس هم با خانمها در تعامل باشم. سبک زندگی الان لازمه‌اش اشتغال خانم هاست. از طرفی وابستگی اقتصادی خانمها به آقایان خودش می‌تونه باعث فساد بشه. بد نیست به موضوع زنان مجرد و سرپرست خانواده که شغلی ندارند، از نزدیک‌تر نگاه کنید تا متوجه بشین گاهی این وضعیت چه فسادهایی رو ایجاد می‌کنه و از قضا خودش تهدیدکننده ثبات برخی خانواده‌ها میشه. جدای از این موضوعات، این حق زنان هست که در صورت تمایل بتونن استعدادها ‌‌و توانمندی‌های خودشون رو شکوفا کنند و محدود به یه سری کارها نباشند. این جمله و جملاتی از این دست، نشون دهنده است هست که شما ارتباط ضعیفی با واقعیت دارین
ناشناس۳۱۶۵۳۲۱۲۱:۲۱:۰۵ ۱۴۰۲/۵/۷
حتی تو خود کشورهای غربی کسی برهنه بیرون نمیاد
ناشناس۳۱۶۵۳۸۰۲۲:۱۱:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۷
بله، بی حجابی در ایران صرفا موضوع فرهنگی نیست، نه همهٔ بی حجابا، ولی برخی از اونا به قصد مبارزه با ج ا کشف حجاب میکنند مثل شرکتهایی که عکس بی حجاب کارکنانشان رو تعمدا بازنشر کردند، موضوع امنیتی است و برخوردی در همین مقوله را میطلبد
ناشناس۳۱۶۵۳۲۲۲۱:۲۱:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۷
بعد از حجاب کامل که از اوایل انقلاب شروع شد و کامل اجرا شد تا همین یکی دو دهه قبل حجاب به مانتو بلند و پیدا نبودن پاها از زیر زانو به بالا بود و چند شاخه مو اما از آن موقع به واسطه سهل انگاری توسط برخی ها این ها کم کم به مانتوهای جلو باز و استین کوتاه و مو عقب انداختن و جلو انداختن و .........
ناشناس۳۱۶۵۳۳۳۲۱:۳۱:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۷
این کلمه برهنگی یعنی چه؟ چرا مدام از این لفظ استفاده میکنید ؟ ....... پناه بر خدا
ناشناس۳۱۶۵۳۵۸۲۱:۵۰:۳۳ ۱۴۰۲/۵/۷
فکر کردی لخت مادرزاد فقط برهنگی هست؟
ناشناس۳۱۶۵۸۳۷۰۸:۳۴:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۸
بی روسری بودن برهنگی نیست
ناشناس۳۱۶۶۰۶۷۱۱:۲۳:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۸
مگر فقط روسری هست؟!!
ناشناس۳۱۶۵۳۵۰۲۱:۴۴:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۷
زمان معلم بزرگی است
ناشناس۳۱۶۵۳۵۲۲۱:۴۶:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۷
برخی ها اکنون رسما دارد بدپوششی زنان را تبلیغ می کند مانند ورزشکار و یا در فیلم ها چیزی که قبلا انجام نمی داد آن وقت می‌گویی فلان؟ از یک طرف می‌گویید در جامعه حجاب اسلامی بگیرید از یک طرف تبلیغ برای عدم آن
ناشناس۳۱۶۵۳۵۵۲۱:۴۷:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۷
سرنوشت حجاب اجبارى همانند سرنوشت مبارزه با ويديو و ماهواره خواهد بود نمى توانيد مردم را مجبور كنيد
ناشناس۳۱۶۵۳۵۹۲۱:۵۱:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۷
بالاخره افکار عمومی پیروز میدان میشه
ناشناس۳۱۶۵۳۷۱۲۲:۰۶:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۷
در یک جامعه ازاد یک مسلمان می تواند نشان دهد که چقدر به اسلام پایبند است. بیشتر می خواهیم نشان دهیم به ظاهر یک جامعه مسلمان هستیم . ...
ناشناس۳۱۶۵۴۳۱۲۲:۵۹:۳۱ ۱۴۰۲/۵/۷
قرآن میگوید رشوه گیرنده و رشوه دهنده هر دو در آتشند(الراشی و المرتشی کلا هم النار) ولی در جایی ادعا نشده که بی حجاب در آتش است!
ناشناس۳۱۶۵۵۱۰۰۰:۲۵:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۸
در زمان بالا رفتن پیغمبر از آسمان ها زنانی را دید که از گیسو آویزان شدن
ناشناس۳۱۶۵۵۶۵۰۱:۳۷:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۸
این کجای قرآن اومده؟
ناشناس۳۱۶۵۷۳۲۰۷:۱۰:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۸
دقیق بگو آن زنان زنانی بودند که موهای خود را به نامحرم نشان می دادند یعنی نوعی تبرح و دلبری داشته.
ناشناس۳۱۶۵۷۷۳۰۷:۳۶:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۸
پس تمام خانم هاي كشور هاي اروپايي ، امريكايي آسيايي( بجز ايران ) از گيسو آويزان مي شوند؟
ناشناس۳۱۶۶۳۴۳۱۵:۲۹:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۸
این یک روایته و صحت آن قطعی نیست .. منبع؟
ناشناس۳۱۶۵۵۶۶۰۱:۳۹:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۸
با حجاب اجباری مخالفم ولی چیزی که شما گفتی حدیث هست نه آیه قرآن
ناشناس۳۱۶۶۰۷۰۱۱:۲۵:۰۰ ۱۴۰۲/۵/۸
در کجای قرآن گفته نماز نخوانی مجازات دارد؟!! ولی هرکس علم دینی داشته باشد می داند دروازه با دین بودن نماز هست
ناشناس۳۱۶۵۴۳۴۲۳:۰۳:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۷
این مساله را که دیگه باید رها کرد هر چه سخت گیری بیشتر شود میل به برهنه شدن بیشتر میشود بهتره رها کرد تا خودش به یک تعادلی و حد وسطی برسد قابل جمع کردن نیست اگر هم سخت گیری بشه تنش ها و التهاب به نظر من ایجاد خواهد کرد
ناشناس۳۱۶۵۵۱۷۰۰:۳۱:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۸
مگر سخت گیری هم کردن؟ اگر سخت گیری می شد که یک نفر جرات نمی کرد با آن شکل و ظاهر بزک کرده بیرون بیاید
ناشناس۳۱۶۶۰۳۳۱۱:۰۴:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۸
اگر سخت گیری نشده پس چرا اتفاقات سال 1401 رقم خورد؟ .. اینها سخت گیری نبود؟
ناشناس۳۱۶۵۶۱۰۰۳:۴۱:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۸
برعکس گفتی! آمریکا هم سخت گیری شد که همشون لخت و زننده مثل هرزه ها میان تو جامعه؟ آدم حالش بهم میخوره تو آمریکا انگار تو جنگل داری قدم میزنی یه مشت بوزینه لخت و بو گندو می بینی نه شرمی نه حیایی
ناشناس۳۱۶۵۴۳۷۲۳:۰۴:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۷
به همون جایی که تونستین جلوی ماهواره،ویدیو،اینترنت بگیرین
ناشناس۳۱۶۵۵۱۲۰۰:۲۸:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۸
عزیزم اینترنت که راحت ترین کار هست که با یک کلید قطع می کنند ماهواره هم همین طور با پارازیت منتهی بدون پارازیت هم اگر می خواستند در پشت بام دیگر نمی دیدی! یادش بخیر اوایل بعضی ها از ترس با پارچه اتاقک درست می کرد و اینقدر هم ضایع بود
ناشناس۳۱۶۵۶۱۹۰۳:۵۰:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۸
یادش به خیر؟! بله، ماهواره رو با پارازیت میشه مختل کرد اما عوارض پارازیت در اون سطح زیاد و هزینه‌های زیادی رو هم باید تحمل کرد. حجاب رو هم میشه با اجبار زیاد، اجرایی کرد اما باز عوارض و هزینه‌هاش رو هم باید تحمل کرد.
ناشناس۳۱۶۶۰۷۳۱۱:۲۶:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۸
برخلاف آن تبلیغ ها عوارض پارازیت یک چیز دروغ بود
ناشناس۳۱۶۵۷۶۳۰۷:۲۸:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۸
نتیجه اونوقت؟ الان چطوره اوضاع؟
ناشناس۳۱۶۵۹۳۱۰۹:۴۳:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۸
نه عزیزم . از این خبر ها هم نیست. اگه نمیدونی برو کمی مطالعه کن. اگر اینجوری که شما میگید بود که الان همه چیز قطع بود . بعضی از کارها هزینه داره. اونهایی که خیلی بیشتر از شما به موضوع اشراف دارند ملاحظاتی هم دارند. یادت نره که اون طرف صحبت شما مردم هستند. مردمی که واقعیت جامعه هستند.نه اون مردمی که شما تصورش رو میکنید.
ناشناس۳۱۶۵۴۴۳۲۳:۱۰:۱۴ ۱۴۰۲/۵/۷
در جامعه به جای اینکه قوانین اسلام حاکم باشد باید عرف جامعه و خواست اکثریت حاکم باشد....
ناشناس۳۱۶۵۵۱۵۰۰:۲۹:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۸
نباید ضد خدا و ارزش های الهی گام برداشت...
ناشناس۳۱۶۵۵۵۹۰۱:۳۱:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۸
همین الان یک درصد هم نیستند کشف حجاب کنندگان حال حتی آزاد هم شود باز بیشتر از ده درصد هم نمی شوند، یعنی اینقدر دنبال اقلیت و اکثریت و عرف هستید هم باز زیاد نیستند
ناشناس۳۱۶۵۴۴۷۲۳:۱۲:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۷
فارس پلاس؟؟؟ جالبه.
ساهین کاکاوند۳۱۶۵۴۷۱۲۳:۴۷:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۷
اجازه ندهید فاسدانیکه محرم و نامحرم نمیشناسند جوانان نا را به انحراف بکشانند در دین ما هم تاکید بر محرم و نامحرم شده است و ۸ سال برای ناموس حنگیدیم و شهید دادیم و مملکت اسلامی جای این بی بندوباریها نیست بی حجابی زن از بیغیرتی مرد اوست که اجازه میدهد....
ناشناس۳۱۶۵۵۴۷۰۱:۰۰:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۸
شما رگ گردنت برای اختلاس ها هم اینجوری ورم میکنه؟
ناشناس۳۱۶۶۰۷۹۱۱:۲۸:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۸
شما برعکس برای بی غیرتی به به هم می کنید در حالی که برای آن مورد مدنظرتان کسی دنبال آن نیست که به به کند!
ناشناس۳۱۶۵۵۸۰۰۲:۰۲:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۸
8 سال برای ناموس جنگیدین؟ ببخشید پس با این استدلال کشورهای دیگه وقتی مورد تهاجم واقع میشن می‌ایستن تماشا می‌کنن چون حجاب و بی‌حجابی و «ناموس» براشون مطرح نیست.
ناشناس۳۱۶۵۷۸۳۰۷:۴۱:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۸
اين شهدا براي دين به شهادت رسيده اند عزيزم من هم مثل تو رنج مي كشم ولي اين راهش نيست
ناشناس۳۱۶۵۸۰۷۰۸:۱۳:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۸
عراق چون به سرزمینمون حمله کرده و خاکمون رو اشغال کرده باهاش جنگیدیم
ناشناس۳۱۶۵۸۲۶۰۸:۲۷:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۸
به کشور ما تجاوز شد و ما جنگیدیم ربطی به حجاب زنها نداشت
ناشناس۳۱۶۶۰۷۴۱۱:۲۶:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۸
وصیت شهدا هست
ناشناس۳۱۶۵۴۹۴۰۰:۱۱:۱۰ ۱۴۰۲/۵/۸
وقتی شما برای حجاب سخت میگیرید لجبازتر میشوند....
ناشناس۳۱۶۵۶۱۲۰۳:۴۳:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۸
تو نگران نباش اولین جریمه چندین میلیونی رو که پرداخت کنن لجبازی از یادشون میره سرشون به سنگ میخوره
ناشناس۳۱۶۵۵۰۲۰۰:۲۰:۲۹ ۱۴۰۲/۵/۸
یک جمله ای امیر مومنان دارد:بازگشت به عقب بسیار سخت و گاه حتی غیر ممکن است
عمران۳۱۶۵۵۲۶۰۰:۳۷:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۸
کلماتی که برخی افراد به کار میبرند مشمئز کننده است. یکی همین کلمه «برهنگی»، یعنی عمدا کلمه مبالغه آمیز را استفاده میکنند تا غیظ خود را در کلمات تخلیه کنند و کاری به اینکه اصلا کلماتشان با واقعیت همخوانی دارد یا نه ندارند.
ناشناس۳۱۶۵۸۷۴۰۸:۵۳:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۸
تنها نتیجه‌ی اینکار اینه که قبح کلمات رو از بین میبرن. یعنی الان با دست خودشون دارن مرز بین روسری برداشتن و بدون لباس بودن رو از بین میبرن.
ناشناس۳۱۶۵۵۷۸۰۲:۰۱:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۸
برهنگی کجا بوده ، چند نفری همه را برهنه می بیند .یک اصل است که در آخر الزمان زنان مانند مردان میشوند و از این مسئله گریزی نیست
ناشناس۳۱۶۵۵۸۸۰۲:۲۶:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۸
حجاب وبی حجابی چه ربطی به تجزیه ایران داره،یه عده از مردم دوست دارن راحت وآزاد باشن وحجاب نداشته باشن ولی همین‌ها هرگز نمیخوان کشور تجزیه شه ویک وجب از خاکشونو نمیدن،من حجاب دارم ولی با بی حجاب مشکلی ندارم،عاشق کشورم وتک تک مردمش هستم.
مهدی۳۱۶۵۶۵۳۰۵:۱۰:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۸
حجاب از دیرباز در فرهنگ ما ایرانی‌ها بوده ، به تاریخ باستان رجوع کنید ( عیلامیها مادها هخامنشیان اشکانیان ساسانیان ) همیشه حجب و حیا و پوشش در وجود ما ایرانیان بوده ، شما یک اثر باستانی عریان نمیتونید پیدا کنید از ایران و ایرانی ( بر خلاف روم و یونان و مقدونیه و حتی تمدن مایاها و آزتک ها )
ناشناس۳۱۶۵۹۶۷۱۰:۰۷:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۸
کسی نخواست لخت بشه
عمران۳۱۶۶۱۲۶۱۲:۰۳:۵۵ ۱۴۰۲/۵/۸
عزیزم ......حتی در زمان پیامبر هم حکومت اجبار نمیکرده، اصلا حکم شرعی حجاب برای زنان غیر مسلمان وجود ندارد.
ناشناس۳۱۶۵۶۵۵۰۵:۱۸:۱۰ ۱۴۰۲/۵/۸
زمان همه چیز را نشان خواهد داد .
ناشناس۳۱۶۵۶۶۵۰۵:۳۸:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۸
بی حجابی معلول است و علل مختلف دارد . امروز بسیاری از مردان در فضای مجازی صحنه هایی میبینند که بی حجابی زنان جامعه اصلا برایشان بی حجابی نیست . بهمین جهت به راحتی با همسر, خواهر و مادر بی حجابشان در جامعه تردد میکنند.
ناشناس۳۱۶۵۶۷۶۰۵:۵۶:۲۹ ۱۴۰۲/۵/۸
نویسنده عزیز چون موضوع از اساس در تصورات شما اشتباه بوده و تماما موضوع برداشتی ساختگی از عرف قدیم است، به هیچ عنوان نمی توان به هدفی که شما ترسیم می کنید حتی نزدیک شد. سیر فهم انسان دیگر با این نسخه ها تغییر نمی کند، باور هم نکنید، مخالف هم که باشید این مسیر طی خواهد شد.
فف۳۱۶۵۶۸۴۰۶:۰۶:۱۲ ۱۴۰۲/۵/۸
همه دغدغه های جامعه معطوف شده فقط به حجاب ؟! حجاب امر دینی است نه امر حکومتی . پس اول رونق اقتصادی ایجاد کنید ، بعد به سراغ ایمان و حجاب و ... بروید.
ناشناس۳۱۶۵۷۰۴۰۶:۳۴:۱۹ ۱۴۰۲/۵/۸
دلیل این برخوردها چیست؟ مگر در گذشته با حجاب و بی حجاب در کنار هم مسالمت آمیز زندگی نمی کردند!
صمصام۳۱۶۵۷۲۶۰۷:۰۰:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۸
با مطالعه تاریخ کشور مسلمان همسایه یعنی ترکیه و رصد وضعیت پوشش در این کشور از زمان آتاتورک تا کنون می‌توان گفت علیرغم آزادی پوشش در ترکیه وضعیت پوشش در صد سال اخیر به برهنگی ختم نشده است قطعا در کشور ما هم به برهنگی ختم نخواهد شد و مردم به لحاظ بایدها و نبایدهایی که خودشان دارند همین میزان پوشش را حفظ خواهند کرد
عسل نوفرست۳۱۶۵۷۴۴۰۷:۱۸:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۸
به نظر بنده که حدودا ۵۰ سال سنم هست و یک دختر و پسر جوان دارم بهتره که به جوونا آزادی انتخاب بدیم و زور و اجبار جواب نمیده. بچه های امروزی مثل ما نیستن که تمام تابستون رو کار میکردیم که خرج تحصیل مون دربیاریم. دخترم باحجابه و از بچگی براش توضیح دادم که حجاب چیه و چه مزایایی داره الان خداروشکر میبینم که به حجاب مقیده حتی در سفری که به استانبول داشتیم هم کاملا رعایت حجابش رو کرده بود. نباید اجبار باشه راهنمایی و ارشاد لازمه ولی زور و اجبار باعث لجبازی میشه
میم۳۱۶۶۵۶۱۱۸:۱۹:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۸
شما دخترتون متقاعد شده چون به شما نگاه میکرده مادری که با اجبار روسری سرش میکرده و مفهوم حجاب هنوز براش مشخص نشده، خودتون ببینین فرزندش چی میشه
ناشناس۳۱۶۵۷۵۷۰۷:۲۶:۵۵ ۱۴۰۲/۵/۸
باید کار فرهنگی کرد.
ناشناس۳۱۶۵۷۷۱۰۷:۳۴:۴۰ ۱۴۰۲/۵/۸
اگر نذاشتن روسری بر سر به معنای برهنگی است که در کل جهان مردم برهنه هستند. بهتر است اول معانی کلمات را بفهمیم بعد مقاله بنویسیم.
ناشناس۳۱۶۵۷۸۵۰۷:۴۵:۲۹ ۱۴۰۲/۵/۸
فقط فکر وذکرتان شده حجاب آینده ایران برایتان مهم نیست . مگه جامعه اسلامی هم چون سوریه لبنان عربستان ترکیه حجاب ندارد چی شده اینقدر حساسیت نشان ندهید.
ناشناس۳۱۶۵۸۰۰۰۸:۰۲:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۸
دولت باید فضای مجازی رو کنترل کنه شبکه های خارجی در فضای مجازی جوانان کشورمون رو دارن به بی حیایی وبی حجابی وبی دینی تشویق میکنن باید فکری اساسی براحجاب مجلس بکنه از آقای قالیباف میخوایم که فکری بکنه وفقط پلیس از پس این بی حجاب ها نمی تونه بیاد چون گوش نمیدن باید همه کمک کنن به پلیس تا بی حجابی از کشور ما بره انشااللله وگرنه روز به روز بهشون اضافه میشه من به عنوان یه زن یه مادر نگرانه آینده دخترهامون در جامعه هستم دولت بهتر فکری بکنه با تشکر
ناشناس۳۱۶۵۸۰۳۰۸:۰۵:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۸
این طرز آرایش بعضی خانم ها تو کشور ما هم هیچ جای دنیا نیست
ناشناس۳۱۶۵۸۲۲۰۸:۲۶:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۸
اگر الان فقط به برداشتن روسری اقدام می کنند مطمئن باشید که اعمال قانون جدید و برخوردهای بیشتر منجر به لباس های باز و آزاد تر خواهد شد. درست مثل چهارشنبه سوری ها که از ابتدای انقلاب عده ای سعی به مقابله با آن داشتند و نتیجه این شد که مراسم زیبای چهارشنبه سوری به میدان جنگ تبدیل شود.
ناشناس۳۱۶۵۸۳۶۰۸:۳۳:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۸
من فکرمیکنم مطالعه کامنتهای بالا خیلی چیزهارراروشن میکند
ناشناس۳۱۶۵۸۵۶۰۸:۴۲:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۸
یکی از دلایلی که باعث می شود دیالوگ در سطح جامعه شکل نگیرد و اینکه حرفهای شما در دل هیچ کس اثر نکند همین است که فرضتان را بر دو مبنای اشتباه قرار داده اید . اول اینکه بی‌حجابی و برهنگی را با هم یکی می دانید در حالی که نه در ایران بلکه در هیچ کشوری در دنیا ، این دو یکی نیستند. اصلا هیچ کدام از مردم دنیا بی حجاب نیستند و فقط نوع پوشش آنها با یکدیگر متفاوت است . اما فرض غلط دوم این است که باورتان شده می توانید نظر خود را بر مردم تحمیل کنید بدون اینکه به افکار عمومی اهمیتی بدهید.
ناشناس۳۱۶۵۸۶۶۰۸:۴۶:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۸
به جای کلمه بی حجابی از کلمه برهنگی استفاده میکنید؟؟ یعنی فرق بی حجابی و برهنگی رو متوجه نمیشید؟؟
اذرن۳۱۶۵۸۷۸۰۸:۵۷:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۸
با با جون جمعش کنید این سوژه ها را سر مردم را با این سوژه ها گرم می کنید که به مسائل مهم اقتصادی پرداخته نشود می شود این داستان حجاب را ظرف یک هفته می توان جمع کرد کسی که مخالف است با این حرف ها و کارها آدم نمی شود چماق قانون در همه زمینه ها باید با لا سر همه باشد
امید یاوری دارانی۳۱۶۵۸۹۰۰۹:۱۰:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۸
بحث حجاب یک بحث فرهنگی است و اقدامات فرهنگی نیز صبوری و متانت می خواهد با جبر و بیگیر و ببند و جریمه حل نمی شود. چه بسیار دیده ایم که در پروازهای به مقصد خارج از کشور به محض خروج از مرز هوایی کشف حجاب می کنند .اجبار در این امر نه تنها مشکل را حل نمی کند بلکه التهابات جامعه را بیشتر نموده و حتما منجر به درگیریهای متعدد خواهد شد.
ناشناس۳۱۶۵۹۰۱۰۹:۲۱:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۸
قطعا انقلاب امام خمینی و حجاب ماندنی است هر چند برخی بدشان بیاید
ناشناس۳۱۶۵۹۰۳۰۹:۲۳:۰۶ ۱۴۰۲/۵/۸
آینده تورم در ایران به کجا ختم می شود؟؟؟
ناشناس۳۱۶۵۹۰۷۰۹:۲۴:۴۹ ۱۴۰۲/۵/۸
با این سیاست ها وضع بدتر میشود. اگر هیچ کاری نمی کردید روال سابق خیلی بهتر از امروز بود
ناشناس۳۱۶۶۳۷۵۱۵:۴۹:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۸
اول ببین میتونید با جریمه ها میلیونی رو تحمل کنید؟ بعدا شاخ و شونه بکش اصلا تو بزرگ راه هم سرعت برو جریمه اش رو بده اگه دلشو داری پرداخت کنی
ناشناس۳۱۶۵۹۴۴۰۹:۵۶:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۸
قطعا اگر الان عقلایی عمل نشود در آینده نزدیک نه با بی حجابی که با برهنگی خیابانی روبرو خواهیم شد.
ناشناس۳۱۶۶۱۱۳۱۱:۴۹:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۸
حجاب شخصی است ...
ناشناس۳۱۶۶۱۵۵۱۲:۳۴:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۸
آینده ایران سوای آینده بشر نیست . بشر به یه جهت حرکت میکند . به همان جایی میرویم که همه دنیا رفته اند. ..
حسین۳۱۶۶۲۲۵۱۳:۳۱:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۸
دیش ماهواره چی شد اینم همینطور میشه مردم را با مجبور نمیشه کاری از کار پیش برد .... .....
میم۳۱۶۶۵۵۹۱۸:۱۷:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۸
مشکل این جاست که اینها که برهنه میشن با حیوان خودشون را هم ارز میدونن در حالیکه فطرت انسان اگه پاک باشه و درست باشه تقریبا ی پوشش برای خودش درست میکنه و ی چارچوبی برای خودش میسازه تا ی حریم امنی داشته باشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  6. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  7. فردا دیر است...

  8. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  9. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  10. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  11. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  12. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  14. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  15. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  16. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  17. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  18. مأمور خاطی بازداشت شد

  19. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  20. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  21. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  22. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  23. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  24. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  25. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

آخرین عناوین