مهلا؛ قطعه‌ای از یک پازل آشنا

  4020506029 ۳۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

برنامه مهلا به نام امام حسین(علیه‌السلام) و با تکیه بر اعتقاد مخاطبانش به محرم، به انقلاب می‌تازد و تلاش می‌کند تا بین این ۲، خط پررنگی ترسیم نماید. اینکه نام رهبر به‌عنوان شخصی تنها آورده می‌شود هم از حجم اعتبارزدایی‌هایی که در این برنامه از کارآمدی انقلاب شده‌است، نمی‌کاهد.

مهلا؛ قطعه‌ای از یک پازل آشنا

به گزارش فارس، چند روزی است که پخش برنامه‌ای به‌نام «مهلا» از شبکه نمایش خانگی حساسیت‌هایی را در جبهه دلسوزان انقلاب و صاحبان اندیشه این حوزه برانگیخته است و نقدهایی از زوایای مختلف به این برنامه، به ویژه با محوریت مجری آن ارائه شده است. اما به نظر می‌رسد ضمن درستی بسیاری از این نقدها، هنوز نقطه اصلی به دقت مورد هدف قرار نگرفته است. متن پیش رو نقدی است، که از منظر سیاستگذاری رسانه، در قالب چند نکته پرداخته شده است.   

1. محمدحسین پویانفر در زمره مداحان معمولی است. می‌گویم معمولی چون ملاک مداح تراز را بصیرت‌افزایی می‌دانم، و بصیرت‌افزایی مداح تراز را شناخت فتنه‌های دوران، و هدایت فکر و عمل جامعه در طوفان فتنه‌ها معنی می‌کنم. اما مداحان معمولی صدایی دارند و صدایشان سوزی دارد. پویانفر هم با نوآوری‌هایی در خواندن و موسیقی شناخته شد. اما در بهترین حالت او در مهلا یک شومن است که در انجام این وظیفه هم چندان حرفه‌ای نیست و ملزومات یک شومن حرفه‌ای را هم ندارد؛ پس او محل بحث ما نیست.

2. اما حکایت مهلا فرق می‌کند. مهلا را باید گامی بلند در مسیری که سیاست‌های نمایش خانگی تا کنون در کشور ما طی کرده است دانست. مهلا کامل‌کننده روایت‌هایی است که سریال‌های شبکه نمایش خانگی در نمایش «خیانت‌های شیرین»، «ناامیدی‌های بی‌پایان» و «قبح‌زدایی‌ها»یی که تا کنون حکایت‌ کرده و همچنان می‌کنند.

3. اما این نگاه هم نگاه جامعی نیست. چرا؟ چون مهلا یک سریال داستانی نیست. برگ و بار مشخصی دارد، رنگ و بوی آشنایی دارد. رنگ و بوی محرم! که البته از تمام محرم تنها همین رنگ و بو را دارد و اگر رنگ سیاه لباس‌ها و پرچم‌ها و نشانه‌های عزاداری و خصوصا مداح بودن مجری آن را پاک کنی، چیزی از حقیقت محرم و اباعبدالله را نمی‌نماید.

در واقع مهلا  برای چنان مواضع کوبنده‌ای علیه انقلاب آماده شده که پشت هیچ سپری بهتر از محرم حسین‌(علیه‌السلام) نمی‌توانست خود را هویدا کند. چیدمان مهمان‌ها را هم سپر ساخته، ترکیبی از محبوبیت، مظلوم‌نمایی، پرده‌دری، جذابیت، تقدس و... .  اما نکته اینجاست که نتایج این نمایش «خانگی» بسی خطرناکتر از سریال‌های پراز رنگ و لعاب قبلی است.

چرا که به نام حسین(علیه‌السلام) و با تکیه بر اعتقاد مخاطبانش به محرم، به انقلاب می‌تازد و تلاش می‌کند تا بین این دو، خط پررنگی ترسیم نماید. اینکه نام رهبر به‌عنوان شخصی تنها آورده می‌شود هم از حجم اعتبارزدایی‌هایی که در این برنامه از کارآمدی انقلاب شده‌است، نمی‌کاهد.

4. پرسش از تولیدکنندگان مهلا را بی‌نتیجه می‌دانم؛ اما باید از مجوزدهندگان آن پرسید که مهلا دقیقا نام کدام حسین را فریاد می‌زند؟! نقل شده در گذشته‌ها، وقتی یکی از بهاییان را برای مجازات به میدان شهر آوردند، او در هنگام شلاق خوردن فریاد می‌زد «یا حضرت عباس»؛ مردم که شاهد صحنه بودند گفتند فلانی آنقدر شیعه مخلصی است که در اوج درد نام ابالفضل‌العباس را فریاد می‌کند.

زیرکی گفت بگویید فریاد بزند یا حسین. اما او در این کار مقاومت کرد و حسین نگفت. دست آخر روشن شد که منظور او از حضرت عباس، عباس افندی بوده است!

5. در اصول اولیه سیاستگذاری رسانه‌ای آمده: سیاست‌های رسانه باید در جهت «تقویت» سیاست‌های حکمرانی تنظیم شود. حتی برنامه‌های انتقادی باید به‌گونه‌ای طراحی و اجرا شوند که موثر در رفع نواقص حکومت باشند و «روایتِ بی‌پیوستِ کاستی‌ها» که به هویتِ ایدئولوژیک حکمرانی آسیب زند جایی در سیاستگذاری‌های رسانه‌ای ندارد.

این که اصول اولیه را نمی‌دانیم ویا نمی‌پردازیم، از شدت عقب‌ماندگی‌ما در سیاستگذاری رسانه‌ای حکایت می‌کند. وضعیت ما در عرصه جنگ رسانه‌ای مانند ابتدای جنگ تحمیلی است که در تهیه سیم‌خاردار هم در مضیقه بودیم.  اما جبران مضیقه امروز، نه تنها در فناوری و سخت‌افزار، که بیشتر در نرم‌افزار فکری و سواد سیاستگذاری و افزایش ادراک ملزومات شرایط جنگ رسانه‌ای است.

اما نکته پایانی اینکه نکات مطرح شده در برنامه مهلا گزارش بی‌پیوست ِهمان اتهام‌هایی است که از سوی رسانه‌های معاند هم شبانه‌روز به انقلاب زده می‌شود و در آنها هم مهمان‌ها و متخصصان می‌نشینند و جمهوری اسلامی را، فقط غلیظ‌تر می‌کوبند. این نقد در مهلا برجسته شده، وگرنه (اگر نگوییم غالب) بر بسیاری از تولیدات شبکه نمایش خانگی و حتی بر گوشه‌ای از خود رسانه ملی نیز وارد است. در حالی‌که در دولت انقلابی و مسؤولین انقلابی رسانه ملی، مانده‌ایم یقه چه کسی را برای این سیاست‌گذاری‌های فشل و بهتر بگویم مخرب باید گرفت.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۶۳۵۷۵۱۲:۱۴:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۶
حقیقتا بگویید تا چقدر نقد پذیر هستید؟
امیر۳۱۶۳۹۰۳۱۸:۳۸:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۶
درود گل گفتی
ناشناس۳۱۶۴۱۳۱۲۲:۵۷:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۶
نقد منصفانه یعنی چی؟
ناشناس۳۱۶۳۶۰۰۱۲:۳۶:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۶
این مجری در این چند ماه خوب خودش را رسوا کرده بود و به اسم دین.... و الان این برنامه
ناشناس۳۱۶۳۶۱۶۱۲:۵۱:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۶
این برنامه کی و کجا پخش شده؟
فرهنگی بازنشسته۳۱۶۳۶۲۶۱۲:۵۹:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۶
من مهلا را ندیدم و نقد شما از این برنامه را متوجه نشدم .....
ناشناس۳۱۶۳۶۳۴۱۳:۰۶:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۶
نویسنده گرامی متن شما را چه شده که کوچک ترین نقدی را بر نمی تابید؟ کل شبکه های صدا و سیما و همه رسانه های رسمی ، همزمان یک مطلب را تبلیغ می کنند ، حالا شما از دریچه ای خلاف آن را بگوید ، بر نمی تابید ؟ نمی خواهم چشم بسته از این برنامه و هیچ برنامه ای دفاع کنم ، اما کاش مستدل می گفتید ، کدام بحث ، کجایش به کدام دلیل غلط است ؟
ناشناس۳۱۶۳۷۰۶۱۴:۴۲:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۶
نقد دلسوزانه و سازنده قطعا مورد تایید هر دلسوزی است ولی نقد مغرضانه و مخرب و وسط بازی بعضی از مدعوین به شدت نیات سازندگان را زیر سوال میبرد
مرتضی۳۱۶۴۰۵۱۲۱:۲۳:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۶
دقیقاً نقد دلسوزانه چی هستش؟
ناشناس۳۱۶۴۱۵۸۲۳:۳۷:۳۳ ۱۴۰۲/۵/۶
یعنی در عین اینکه نقد می کنی دلت بسوزه برای طرف و خوبیها را هم در نظر بگیری.
ناشناس۳۱۶۴۴۲۱۰۹:۰۹:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۷
نقد واقعی فقط یک کلمه است و آن نقد است. وقتی بعد از آن عبارتی بیاید، دیگر نقد نیست و ارزش ندارد. نقد سازنده نقد دلسوزانه نقد منطقی نقد ... باید نقدپذیر باشیم و به نقدها جواب بدهیم. مخاطب از نقد و پاسخ آن، برداشت خود را خواهد کرد. نمی شود که حرف مخالف را با گفتن اینکه نقد سازنده نیست، به حاسیه برد و از پاسخ دادن شانه خالی کرد. اگر پاسخ نقدی را دارید، بدهید. برخی مدام تکرار می کنند ما نقدپذیر هستیم و اگر نقدی سازنده بود حتما استفاده می کنیم ولی نقدها برای تخریب است و ارزش پاسخ دادن را ندارد و برای همین اتفاقا بیشتر به درست بودن کارمان واقف شدیم!
ناشناس۳۱۶۴۵۴۹۱۰:۴۵:۵۵ ۱۴۰۲/۵/۷
چیزی به اسم نقد دلسوزانه نداریم. اگر مشکلی وجود دارد پس همه حق نقد دارند و نمیشود نیت افراد را از نقد ملاک قرار داد. مهم این است که شما ایراد کار خود را رفع کنید تا نقدی به شما وارد نشود.
محبوب۳۱۶۳۷۶۲۱۵:۵۲:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۶
با سلام، اکثر گفتگو ها را با تأمل گوش دادم کاملاً به واقعی و حرف دل مردم است، که خیلی از سیاسیون و بازیگران با نقاب حجاب را مد نظر دارد، چشم ها را باید شست
ناشناس۳۱۶۴۴۸۸۱۰:۰۱:۱۸ ۱۴۰۲/۵/۷
اگه این برنامه رو دیده باشی مطلب رو درک میکنی که کجاها رسما مدعوین انقلاب رو از امام حسین جدا میکنن و میگن حسابشون از هم جداست برای ملت
ناشناس۳۱۶۳۶۳۶۱۳:۰۶:۴۲ ۱۴۰۲/۵/۶
متوالی اصلی تولیدات تصویری در کشور که هم تولید می کند و مجوز می دهد صدا و سیما هست خودش بعضا چندین ساله دارد ترویج بی دینی می کند در فیلم ها، بی دینی که هیچ زدن نهاد خانواده که مثلا در رقابت با ماهواره ای ها کم نیاورد آن وقت انتظار داری این برنامه کارکرد درست داشته باشد؟
ناشناس۳۱۶۳۶۳۸۱۳:۰۹:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۶
برنامه درست کردن برای امام حسین ع ولی عملا دارن جمهوری اسلامی آن هم به شکل نامردی می زنند دست خوش بابا
ناشناس۳۱۶۳۶۷۹۱۳:۵۷:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۶
چون باب میل شما حرف نزد شد مداح معمولی؟
ناشناس۳۱۶۳۶۸۶۱۴:۱۱:۰۰ ۱۴۰۲/۵/۶
منم ندیدم و متوجه نشدم جریان و انتقادها چی بوده...
ناشناس۳۱۶۳۶۹۶۱۴:۲۵:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۶
مرحوم حاج قاسم گفت اون دختر بدحجاب هم دختر ماست،دختر حاج قاسم هم صحبتهایی از پدر بزرگوارش کرد مبنی بر تماشای سریالهای آمریکایی که ممکنه به مذاق بعضی ها خوش نیاد،انتقادهایی هم به دختر حاج قاسم از سوی بعضی دلواپسان شد،اما نتیجه:باید دیدمان را نسبت به جهان تغییر دهیم،اصرار بر روش‌های قهری در برابر جوانان ،قطعا نتیجه خوبی برای نظام و کشور نخواهد داشت،و لجبازی و پافشاری بر رفتارهایی که سالها نتیجه معکوس داده مقداری از عقلانیت به دور است
ناشناس۳۱۶۳۷۰۵۱۴:۴۰:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۶
اولا همه فرزندان این مرز و بوم هستند حتی مجرمین با درجه حد بالا اما قانون جای خود دوم هم فیلم داریم تا فیلم در ضمن رسانه ای ها و برخی دیگر فیلم می بینند برای کنکاش و.. و نه صرفا تفریح نگاه کردن و اثر گیری!
ناشناس۳۱۶۳۷۰۲۱۴:۳۷:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۶
فارس و تسنیم وامثالهم، هیچ نقدی را به ساحت عملکرد بی نقصشان از جانب هیچ شخصی چه ارزشی باشد و مداح یا هنرمند و ورزشی یا معمم و مکلا،...نمی پذیرند. چرا؟
ناشناس۳۱۶۴۱۵۹۲۳:۴۰:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۶
معلومه، چون اینا نقص ندارن.
تربتی۳۱۶۳۷۲۳۱۵:۰۰:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۶
.. چندین و چند شبکه داریم که ۲۴ ساعت به این و آن می تازند، بدون آنکه مخالفان یک نشریه داشته باشند،
ناشناس۳۱۶۳۷۳۷۱۵:۲۲:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۶
من این برنامه را ندیدم ولی باید برنامه جالبی باشد. همین که باب نقد را باز کرده یک قدم رو به جلو است.
ناشناس۳۱۶۳۷۴۰۱۵:۲۶:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۶
نکند مسئولین را معصوم می دانید؟ که تحمل انتقاد را ندارید؟
ناشناس۳۱۶۳۷۶۵۱۵:۵۶:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۶
مداح خوب باید در راستای تحمیق بیشتر امت اسلامی حرکت کند
بینام۳۱۶۳۸۰۸۱۶:۵۷:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۶
یه کم نقد پذیر باشید. دلیل نداره که هرکسی هم عقیده شما نیست و با شما نیست غیر خودی و دشمن خطاب شود. التماس تفکر
ناشناس۳۱۶۳۸۲۹۱۷:۱۷:۵۷ ۱۴۰۲/۵/۶
الف عزیز، واکنش ها به کامنت ها رو ببینید و نظر عموم مردم رو در خصوص موارد گوناگون متوجه شوید.
ناشناس۳۱۶۳۸۵۳۱۷:۳۹:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۶
معیار از نظر نویسنده، بصیرت افزایی است و از نظر بنده حقیر (که در داشتن حق اظهار نظر، کمتر از نویسنده این مقاله نیستم) معیار آگاهی افزایی است. هر مطلب یا برنامه ای که آگاهی مرا نسبت به محیط پیرامونم افزایش دهد و به من اجازه تفکر بدهد برای من با ارزش است. بنابراین برنامه مهلا و همزمان برنامه کربلای معلا را با هم تماشا می کنم و از هر دو لذت می برم چون هر دو برنامه، معیار مناسبی برای تفکر و آگاهی افزایی به من می دهند.
امیر۳۱۶۳۹۰۱۱۸:۳۸:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۶
هر کس که گفت شما اشتباه میکنید سریع می‌شود ضد انقلاب !!!!!!!! بابا من خودم نظام رو دوست داشتم ولی این رفتارهای شما رو که که میبینم دارم به نتیجه ای دیگه ای میرسم اینها که امروز بر ضد شما حرف می‌زنند همان‌ها هستند که دیروز شما پرورش دادید .....
ناشناس۳۱۶۳۹۰۷۱۸:۴۲:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۶
من مهلا را ندیدم ولی وقتی این مقاله را خواندم متوجه شدم که می‌گویید چرا مثل بقیه برنامه های صدا و سیما اقدام به تعریف و تمجید از عملکرد مسئولان نمی نماید می‌گوید که باید همه یک صدا و همصدا از عملکرد مسئولان تقدیر نماییم
ناشناس۳۱۶۳۹۰۸۱۸:۴۳:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۶
به راستی چه کسی سند عاشورا را به نام شما یا کس دیگه ای زده که همه چیز را متعلق به خود و تفسیر مطلوب خود میدانید؟
ناشناس۳۱۶۴۰۹۵۲۲:۱۴:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۶
متاسفانه نقد را برنمی تابند برخی ها
ناشناس۳۱۶۴۱۳۷۲۳:۱۱:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۶
عزیز نگارنده اگر میخواید نسبت این مداح رو با انقلاب بدانید کافیست این سه کلمه را سرچ کنید &;پویانفر رهبری آرتین&; https://www.farsnews.ir/news/14011023000507/%D9%8
ناشناس۳۱۶۴۲۳۶۰۱:۵۲:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۷
هر فردی کمترین کاهش ارادتی نسبت به ساحت مقدس و معصوم این جماعت تازه رسیده که خود را عین انقلاب و دین می دانند انجام می دهد هدف حمله مستقیم و همه جانبه توپخانه این گروه قرار می گیرد. ولو این که این فرد از جمع قبلی خودشان باشد و یا حرمت نان و نمکی داشته باشد. نقد که جای خود دارد .
ناشناس۳۱۶۴۳۲۸۰۷:۴۹:۵۷ ۱۴۰۲/۵/۷
باید بدانید که اگر جامعه این روش از نقد را می‌پذیرد یعنی یک جریان طبیعی در حال وقوع است. بنابراین شما که ادعای حکومت مردمی را دارید نمی‌توانید دخالت کنید و به شعور و خواست مردم بی اعتنا باشید
سعید۳۱۶۴۴۴۳۰۹:۳۰:۱۰ ۱۴۰۲/۵/۷
مقاله ای سفارشی در خبرگزاری سفارشی !!!
ناشناس۳۱۶۴۵۴۲۱۰:۳۹:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۷
در شبکه های رسمی تقریبا دیگر هیچ سخن متفاوت از روایت رسمی نمی‌شود زد. عین کشورهای کمونیستی که برای همه ی مردم یک جور لباس با یک رنگ تجویز و تبلیغ می کردند، شبکه های رسانه ای رسمی و دولتی در ایران هم انگار همه شان یک لباس یک رنگ به تن دارند!. در این دنیا با این حجم از دسترسی به انواع رسانه ها، من متحیرم که گردانندگان شبکه های رسمی و صدا و سیما در چه عوالمی دارند سیر می کنند!
yektanetتریبون

آخرین عناوین